به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "flower" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «flower» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی flower در مقالات مجلات علمی
  • ماندانا علیمی*، مسعود پاکدل، زکیه رشیدآبادی
    گل و گیاه از دیرباز دست مایه هنرنمایی‎های خیالی و تصویرآفرینی‎های شگرف بوده است. برخی شاعران نامدار ایران چون صائب با طبع وقاد خویش زیباترین تصویرهای هنری و صورخیال را از پدیده زیبای هستی خلق کرده‎اند. ‎با همه فراخی دامنه جغرافیای محیط زیست شاعران و با همه اختلافاتی که از نظر اوضاع طبیعی در هر ناحیه‎ای‎ از نواحی مختلف نفوذ شعر فارسی وجود داشته، رنگ عمومی شعرهای طبیعت یکسان است. مبانی معناگرایانه و تاویلی عارفان با عنصر خیال و رویکرد زیباآفرینی می‎آمیزد. و همواره در آیینه ادبیات عرفانی انعکاس می‎یابد. هدف از انجام پژوهش حاضر که با استفاده از روش کاربردی، استدلال ، تحلیل عقلانی و بر پایه مطالعات کتابخانه‎ای‎ انجام شده، این است که با تاویل گل‎ها و تمثیل در اشعار صائب، مبانی بینامتنیت عرفانی را بیان کند. به زوایای تفکر در ادبیات عرفانی دست یابد. نگارندگان برآنند تاویل‎های عرفانی را در آیینه تمثیل در غزلیات صائب با تاکید بر جلد سه و چهار و پنج و با تعمق در آن نقش‎آفرینی وی را درباره گل به رشته تحریر کشند. و برای اظهار اسرار و باورهای پنهانی را که صائب در تبیین تجلیات نزولی ظهوری و تجلیات صعودی شهودی، از آن بهره برده‎ را بیان کنند؛ در حقیقت صائب از گل و انواع آن، تاویل‎های عرفانی مختلفی به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: گل, صورخیال صائب, عرفان وتصوف, ادبیات عرفانی
    Mandanana Alimi *, Masoud Pakdel, Zakih Rashidabadi
    Flowers and plants have long been the source of fantasy and fantastic imagery and some of Iran's renowned poets, like Saeb, have created the most beautiful artistic and pictorial images of the cosmos. With all the breadth of the geography of the poets' environment And with all the differences that exist in terms of the natural situation in each region of the different areas of penetration of Persian poetry, The general color of the poems of nature is the same. The semantic and interpretive foundations of the mystics mix with the element of imagination and the creature approach. And always reflects on the mystical literature. The purpose of this study was to use the applied method, reasoning and rational analysis based on library studies. It is by expressing flowers and allegory in the poems of Saeb, the principles of mystical uniqueness, and reaching the angles of thinking in mystical literature. The authors are suggesting that mystical interpretations in the mirror of allegory in the Saab Ghazlat and meditating on his role in the role of the flower And expresses the secrets and hidden beliefs that Saeb enjoyed in explaining the descending appearances and intuitive ascensions; In fact, Saeb has depicted various types of mystical interpretations of flowers and its variants.
    Keywords: flower, allegory, saeb, mysticism, mystical literature
  • محمد ابراهیم مالمیر *
    گل در طول تاریخ بشر اهمیت بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها داشته است. گل تجلی زیبایی است و در باور تاویلی عارفان و صوفیان، مظهر خداشناسی و توحید است؛ همچنین نمادی از معارف باطنی اهل معرفت و حقایق مکشوف روحانی آنان است. در این مقاله معانی تاویلی گل از دیدگاه عارفان و صوفیان بررسی می شود.مبانی معناگرایانه و تاویلی عارفان با عنصر خیال و رویکرد زیباآفرینی می آمیزد و همواره در آیینه ادبیات عرفانی انعکاس می یابد. این مقاله با تمرکز بر تاویل گل ها می کوشد مبانی متون ادبیات عرفانی را تبیین کند و به زوایای تفکر در ادبیات عرفانی دست یابد.
    در این جستار می توان دریافت، گل در باور عارفان یکی از بهترین لطایف عالم عرفان است که همواره به آن نظر داشته اند و برای اظهار اسرار و باورهای پنهان خود در تبیین تجلیات نزولی ظهوری و تجلیات صعودی شهودی، از آن بهره برده اند؛ بنابراین عارفان از گل و انواع آن، تاویل های عرفانی مختلفی برداشت می کنند.
    کلید واژگان: گل, گیاه, تاویل, نماد, عرفان و تصوف, ادبیات عرفانی
    Mohammadibrahim Maalmir *
    Flowers during human history had a great importance in the individual and social life of humans. Flower is not only the symbol of manifestation of beauty¡ but also it is the symbol of theology and monotheism in the interpretive beliefs of the mystics and sufis; It is also a symbol of the inner knowledge of the gnostics and their spiritual discoveries. In this article¡ the interpretive meanings of the flower are examined from the perspective of the mystics and the Sufis.
    The semantic and interpretive foundations of the mystics come with the element of imagination and the beautiful creation and are always reflected in the mystical literature. This article with focuses on the interpretation of the flowers¡ tries to explain the foundations of the texts of mystical literature and to reach the angles of thinking in mystical literature.
    In this essay can be received the flowers in the beliefs of the mystics one of the best subtleties of the mystic world That They have always looked at it. And used it to express their secrets and hidden beliefs in explaining the appearance descending manifestations and intuitive ascensions manifestations; therefore¡ the mystics take a variety of mystical interpretations of flowers and its variants.
    Keywords: flower, plant, interpretation, symbol, mysticism, sufism, mystical literature
  • ماندانا علیمی، سید احمد حسینی کازرونی
    این شاعر خوش طبع با استفاده از عناصر زیبایی شناختی در گل ها و گیاهان، به خلق ایماژهای ذهنی، سمبل ها، تشبی هات مرکب به نحو بسیار بدیعی پرداخته و در کشف وجه شبه های زیبا هنرمندی و دقت بسیار از خود نشان داده است. مهم ترین عنصر ادبی در شعر صائب تمثیل می باشد که بیشتر به صورت اسلوب معادله رابطه ی تشبیهی بین دو مصراع بر قرار می کند. در این صورت یک مصراع باید معقول و دیگری محسوس باشد. از دیگر صور بلاغی موجود در شعر صائب، پارادوکس، ای هام، کنایه، مجاز و... می باشد که در این مجموعه نمونه های فراوانی از آنها عرضه شده است. بنابراین باید گفت، صائب در غزلیات خود نوآوری های چشم گیری در حوزه ی بیان و بدیع داشته و توانسته است با پیوند انسان و طبیعت مضامینی نو و زیبا را بیافریند.
    کلید واژگان: صائب, گل و گیاه, زیبایی شناسی, تمثیل, نماد
    M. Alimi, S. A. H. Kazerouni
    This chirpy poet has proceeded to make use of Aesthetic elements to create mental images and symbols in flowers and plants. The most important literary element in Saeb’s poems is parable, that establishes an equation of metaphorical relationship. Accordingly, a hemistich should be reasonable; other important elements found in Saeb Tabrizi’s poem is, paradox, opacity, parables, and metonym. Ultimately, an attempt is made in this article to show that Saeb in his sonnets has been innovative in expression. He has createed beautiful and new themes establishing relationship between man and nature.
    Keywords: Saeb Tabrizii, flower, plants, Aesthetics, Indian Style
  • مریم رحمانی، لیلا هاشمیان
    ریخت شناسی، یکی از مباحث اساسی نقد ساختاری است که در عرصه ی ادبیات داستانی کاربرد فراوانی دارد. در این نوع از نقد ،منتقد ادبی با بررسی ساختار درونی موجود در داستان ، به کشف کنش ها و خویشکاری های موجود در آن می پردازد . این مبحث نخستین بار توسط پراپ به عرصه ی ادبیات داستانی راه یافت.وی در این جستار که اساس کارش را بر پایه ی اعمال شخصیتهای موجود در داستان قصه های پریان قرار داد ،با بررسی کنش ها و رویدادهای هر یک از شخصیتهای داستان به این نتیجه رسید که هر یک از شخصیتها متناسب با نقش خود،در این داستان ها از قوانین و ساختار واحدی تبعیت می کنند که می توان این قوانین و ساختار را به داستان های سایر ملل نیز تعمیم داد؛چنانکه در این مقاله با تجزیه و تحلیل ساختاری مثنوی «گل و نوروز»،از لحاظ خویشکاری ها،نقش شخصیتهای داستان در این خویشکاری ها و حرکت های موجود در داستان ،بر اساس نظریهی ریخت شناسانه ی پراپ، به این نتیجه دست یافته شد که اگرچه سیر برخی توالی برخی از کارکردها با الگوی پیشنهادی پراپ قابل انطباق نیست،اما بسیاری از کارکردهای پیشنهادی او را می توان با این مثنوی نیز انطباق داد. بنابراین ساختار داستان و بطور کلی با وجود تفاوت جزئی نمی تواند از قانون ساختاری پیشنهادی پراپ سرپیچی کند.
    کلید واژگان: ریخت شناسی نظریه ادبی, پراپ, گل و نوروز, خواجوی کرمانی
    Maryam Rahmani
    Morphology is a key issue in structuralist criticism which has had wide applications to narratives. In performing morphological analysis, the critic considers the internal structure of the narrative to discover its actions and functions. Morphology was first introduced by Vladimir Prop into the study of narrative literature. Basing his work on the actions of the characters in fairy tales, he concluded that all the tales are governed by the same rules and structure which can be demonstrated to be governing the tales of all peoples.
    The present paper deals with the structural analysis of Khâjou Kermâni’s Flower and Norouz (Gol va Norouz), one of the most successful lyric narratives of Persian literature. The conclusion drawn indicates that, although some of the functions are not consistent with Prop’s proposed sequence of functions, his proposed functions can be applied to this tale to a great extent.
    Keywords: Morphology, literary criticism, Vladimir Prop, Flower, Norouz (Gol va Norouz), Khâjou Kermâni
  • محمدحسن ترابی، شهلا رقیب دوست
    پژوهش حاضر برپایه شیوه پژوهش روش (1975) و میتینگ لیو و همکاران به بررسی پیش نمونه های مقوله عینی گل برای دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی (13-10 سال)، راهنمایی (15-13 سال) و دبیرستان (18-16 سال) و دانشجویان دختر و پسر رشته های کشاورزی، روان شناسی و علوم پزشکی فارسی زبان پرداخته و تاثیر متغیرهای سن، جنسیت و پیشینه تحصیلی را بر شکل گیری این پیش نمونه ها مورد مطالعه قرار داده است. برای گردآوری داده های پژوهش، در دو مرحله، دو پرسش نامه مجزا در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. در پرسش نامه اول از آنان خواسته شد تا هر نمونه ای از اعضای مقوله های مورد نظر را که در ذهن دارند، بنویسند. در پرسش نامه دوم، که برپایه داده های پرسش نامه اول تهیه شد، نیز از آنان خواسته شد تا به اعضای مقوله های مختلف از 1 تا 5 امتیاز بدهند. نتایج این پژوهش نشان داد که گل های رز، محمدی و یاس به ترتیب پیش نمونه هایی قوی برای مقوله گل در زبان فارسی بودند و همه پیش نمونه های دوازده گروه آزمودنی پژوهش حاضر را تشکیل می دادند. برپایه یافته های این پژوهش، به نظر می رسد عوامل محیطی تاثیر زیادی بر شکل گیری پیش نمونه مقوله گل در زبان فارسی دارند.
    کلید واژگان: مقوله بندی, پیش نمونه, گل, سن, میزان تحصیلات, جنسیت
    Mohammad Hasan Torabi, Shahla Raghibdust
    The current work investigated the prototypes of the concrete category of ‘flower’ for Persian-speaking male and female students of primary school (10-13 years old), middle school (13-15 years old) and high school (16-18 years old) and also college students of agriculture, psychology and medical sciences. It also investigated the effect of age, gender and educational background on these prototypes based on Rosch (1975) and Liu et al.’s (2009) methodologies. To collect data, different groups of participants were provided with two types of questionnaires in two steps. In the first questionnaire, participants were asked to write whatever examples they recalled from the category of ‘flower’. In the second questionnaire, which was based on the first one, participants were asked to score each member of the category from 1 to 5. Rose, Damascus rose and lilac were found to be strong prototypes for the category of ‘flower’ in Persian language in all the twelve groups of Persian-speaking students. The results also showed that environmental factors have a great effect on prototype formation of the category ‘flower’ in Persian language.
    Keywords: categorization, prototype, flower, age, educational background, gender
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال