به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ghassan kanafani » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ghassan kanafani» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهره بهروزی، محمدجواد پورعابد*، علی خضری

    الزمن عنصر اساسی یربط المقاطع السردیه و الحوادث علی التسلسل الخطی للزمن فی الروایه الکلاسیکیه، او علی عدم التسلسل المنطقی للزمن فی الروایه الجدیده. فی هذا الاسلوب من السرد، للزمن إمکانیه الانفتاح علی الماضی و المستقبل من خلال الاسترجاعات و الاستباقات الزمنیه کما استخدمهما غسان کنفانی فی روایته «عاید إلی حیفا». فی الحقیقه، اهتم کنفانی بخرق الترتیب الزمنی و تیار الوعی وبذلک یمنح الروایه التمیز والفراده، و یدل علی التشرد و التحیر الشخصیات بشکل فنی. تستهدف الدراسه البحث عن وظیفه المفارقه الزمنیه اعتمادا علی المنهج الوصفی_التحلیلی، لکی تبین مدی تاثیرها علی المخاطب، ودورها فی التعرف علی الشخصیات و الحوادث. وصلت الدراسه إلی ان الاسترجاعات الخارجیه وردت 31 مره فهی قد حظت باوسع مجال فی خلق المفارقات الزمنیه؛ تتمثل الاسترجاعات بکافه انواعها عبر الدیالوج و استثاره ذکریات الحرب و التشرد من خلال آلیات الحواس، اللحظه الحاضره، و الفضاء مثل الشاطی، الشوارع، البیوت؛ هذه الاسترجاعات خاصه بنوعیها الکامل والتکمیلی تساعد السارد علی تقدیم معلومات شامله حول تشرد الفلسطینی اثناء نکبه فلسطین فی عام 1947م، والحکی عما جربه الناس من الإرهاب عبر الترحال والاغتراب طوال قرن العشرین. یاتی شخصیه سعید بالاستباق التقریری و الإیحایی 7 مرات لتبلور الوعی فی عام 1967م. قام کنفانی بتوظیف الاستباقات الزمنیه للتعبیر عن انتظاره للحرکه الإیجابیه تجاه الوطن وتفاوله بان الشعب سیدفع ای ثمن فی سبیل الاهداف الوطنیه.

    کلید واژگان: المفارقات الزمنیه, غسان کنفانی, عائد إلی حیفا, جیرار جینت}
    Zohreh Behroozi, MohammadJavad Pour Abed*, Ali Khezri

    Time is one of the significant features of narration that links the events of a text together based on stylistic choices. Time, in terms of analopsis or prolepsis, can create anachrony in a text. Ghassan Kanafani, utilizing this technique in Return to Haifa, attempts to narrate the confusion and displacement experienced by the characters. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines the role of anachrony in introducing characters, presenting information, and affecting readers. The study identifies 31 instances of analopsis in the novel. The characters’ analopsis appears in forms of conversations and reminiscences of war and displacement as the result of stimulating of senses and attending a specific place like such as the beach, streets, and houses. In this regard, the author narrates the 20-year experience of displacement and forced migrations of people since 1947. Saeed, a character in the novel, uses prolepsis 7 times in his speeches, which probably crystallize the 1967 awareness (enlightenment) among people. It can be concluded that Kanfani expresses his optimism towards the nationalists’ movements and the Palestinian people by relying on preliminary analopsis and reporting future events, believing that people are ready to pay high costs to fulfill national goals.

    Keywords: Anachrony, Ghassan Kanafani, Return to Haifa, Gérard Genette}
  • مونا آرام فر*، اشرف چگینی

    داستان کوتاه به ویژه داستان کوتاه عربی، بازتاب اندیشه ی نویسنده برای رسیدن به مفاهیمی همچون عدالت و آزادی و تجسم آرزوهای دست یافتنی و دست نیافتنی است. به همین سبب، نویسنده تلاش می کند دغدغه های فردی و اجتماعی را در چنین داستانی بنا سازد، از سویی، داستانی داستان کوتاه نامیده می شود که از ویژگی های لازم، از قیبل اختصار، ابتکار، روشنی و تازگی شیوه ی نگارش، برخوردار باشد و تحلیل داستان بر اساس مولفه های مدنظر نظریه پردازان داستان کوتاه، خواننده را جهت شناخت این نوع اثر ادبی، رهنمون می سازد. «آیلین بالدشویلر» به عنوان یکی از نظریه پردازان عرصه ی داستان کوتاه غنایی، معتقد است ذهن و دنیای درون شخصیت ها در داستان های کوتاه بسیار برجسته می شود، از نظر وی، هدف نویسنده در داستان کوتاه غنایی، نمایش تصویری بی واسطه از افکار و احساسات شخصیت اصلی داستان است. این مقاله با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، اصول پنج گانه ی بالدشویلر را در داستان «فی جنازتی» اثر «غسان کنفانی»، مورد تحلیل قرار می دهد و به این نتیجه می رسد که از میان اصول پنج گانه ی بالد شویلر، عناصر زمان پریشی، خیال و ذهن گرایی بیشترین نمود را در داستان «فی جنازتی» یافته که به نوعی می توان آن را نشات گرفته از تجربیات واقعی زندگی فردی و اجتماعی و بازتابی از درونیات خوانندگان دانست. بنابراین داستان «فی جنازتی» را  می توان در زمره ی کامل ترین داستان های کوتاه غنایی به شمار آورد.

    کلید واژگان: داستان کوتاه غنایی, نظریه بالدشویلر, «غسان کنفانی», داستان «فی جنازتی»}
    Mona Aram Far *, Ashraf Chegini
    Introduction

    The contemporary world is the world of domination and the importance of short stories over other literary genres. Contemporary man rarely has the taste and leisure to read long multi-volume novels, and that is why research in this field is of importance. In the short story, the character has already evolved and is in front of the waiting reader, engaged in something that has reached its critical moment or is in the process of something that has already happened but has not come to a result. In the short story, the author chooses a slice of the protagonist's life and a point from it that must reach a critical stage. It is a window that briefly acquaints the reader with the life of the protagonist or the other characters and allows looking at what is happening through this window. There are different types of short stories. One of them is lyrical short story, which is distinguished by the dominance of the element of "feeling and emotion" over other elements. In 1969, a critic named Eileen Baldshuiler explained and analyzed the lyrical short story in an article entitled "A History of Lyrical Short Story". In this article, he suggests that the narrative is of two forms, epic or lyrical. Epic means the prominence of actions and the importance of external narratives. According to Baldshuiler, in lyrical stories, the goal is the thoughts and feelings of the character (Mastoor, 1379, 34). In this regard, all characters are analyzed in terms of the structure of the elements of the story and take the structure of the story based on their performance. In Bald Schuiler's lyrical story, the reader marks the story to discover the end. Also, the narrator refers to certain signs in addition to the definitions he gives of his life path. Baldshuiller points out that the lyrical short story has all the elements that should be present in all stories, but, in his view, the traditional plot style is the least important element of the lyrical story, which can basically be in one paragraph or a few sentences.

    Methodology

    In his view, the conventional plot is a believable plot formed on the basis of a very clear cause-and-effect relationship. However, the unconventional plot expresses the complex and contradictory feelings of the characters in the process of storytelling in a symbolic way and sometimes without precedence and latency. This creates a lot of interest in the story and the reader can follow it from somewhere in the text and sometimes play the role of the author for the characters of the story and sometimes end the story according to their mental structure. Another feature of the lyrical story that Baldshuiler mentions is the "emotional curve" that the character creates throughout the story. This refers to the changes that the character makes as a result of the course of events and what is left of that character in the end. A lyrical short story such as Ghasan Kanfani's Fi Janazati tries to examine the invisible dimension of reality. Therefore, in the short story, as in the poem, what is more important is not explicitly mentioned.The present study uses the descriptive-analytical method to analyzes the short story Fi Janazati by Ghassan Kanfani based on the components of the short story from the point of view of Eileen Baldshuiler. It examines the elements of the short story and   the author’s writing skills.  An analysis is also performed based on new literary studies such as Eileen Baldchuiller's theory.

    Results and Discussion

    The components of Eileen Bald-Schuyler's theory for lyrical short story are aphasia, subjectivism, emotion and imagination, open end, symbol. The timing of the apocalypse in the story of "Fi Janazi" is well illustrated in this story, the present is not dynamic and has no external movement and action. This indicates the anonymity of the present. Anonymity manifests itself in being mental and lacking dynamism and action. Perhaps, that is why the title of the story is "Fi Janazati" (at my funeral) which refers to the time of the narrator's death, and it is natural that, after death, man is not bound by time. The story of Fi Janazi has been narrated at two levels of time. The first level is the past tense, which is dynamic and objective, and the second level is the present tense, which is mental and immobile.
    The second component of the lyrical short story is subjectivism, which means that the story takes place and progresses in the mental space of the characters, and the role of the external world is small. This can be clearly seen in Fi Janazaii by Ghassan Kanfani. In this story, the narrator returns to the past, but external events are not described much. The text begins with the narrator's fear and hope, and the narrator's childhood feelings are expressed, all of which are mental. Noting that the child's family surrendered to working to pay for the house, the space becomes a bit objective, but, in the following sentences, there are items that express the narrator's view of responsibility and life. Therefore, where external events are narrated, they still have a presence in the mental space. The story flows in a mixture of reality and mind. The third component of the lyrical short story, according to Bald Schuyler, is emotion and imagination; In the examined story, all the words, sentences, similes and metaphors give a completely hopeless and dark atmosphere to the text. In this respect, the text is very effective and emotional. The open end is another component that the author did not use in this story.And the last component is the symbol. The main symbol of this story is the spiritual and psychological interactions in the life of two couples, which takes place in the form of the title Fi Janazati.

    Conclusion

    Baldeshwiler’s quintuple principles in the story Fi Janazati by Ghassan Kanfani have been analyzed. The results show that, among those principles, the elements of anachronism, imagination and subjectivism are salient and can be considered as the source of real experiences of individual and social life and a reflection of reader’s self. Therefore, the story Fi Janazati can be considered as one of the perfect lyrical short stories.

    Keywords: Lyrical short story, Bald Schuiler's theory, Ghassan Kanafani, Fi Janazati}
  • سید یوسف نجات نژاد*، فیصل سیاحی، ناصر قاسمی

    یعتبر غسان کنفانی من اشهر الکتاب الفلسطینیین والمناضلین حیث انارت کتبه وقصصه ومسرحیاته خاصه، طریق کل من حذا حذوه، وصار قدوه ونموذجا لکل کاتب یمت بصله ما إلی فلسطین والمقاومه. مسرحیه القبعه والنبی هی من اهم مسرحیاته التی تتکون من ثمان شخصیات وشخصیه المتهم تعد الشخصیه البطله بینها، إذ هی تمثل نفس غسان المناضل ایضا. نظرا لما جاء فی هذه المسرحیه من بنیه وعناصر وکانما یرید الکاتب فیها ان یخاطب الجمهور والمجتمع ویشارکهم فی استمرارها، لذلک راینا ان ندرس هذه المسرحیه ونطبقها علی منهج وعناصر برتولت بریخت (بریشت) الالمانی الشهیر الذی مثل مدرسه تقف بوجه المدرسه الارسطاطلیسیه، حیث اخذت المسرح من بعده یطلق علیه المسرح البریختی، والمسرحیات التی تطلب انتبهاه المتفرجین ومشارکتهم فیها ولا تسلیتهم فقط بل تستنهضهم، توظف هذه الورقه المنهج الوصفی - التحلیلی، علی ضوء عناصر برتولت بریخت، فما وصلت إلیها هذه الورقه هی مشارکه المخاطب بقضایا المسرحیه الهامه، بحیث یستطیع المشاهد ان یحلل السیناریوهات الموجوده، وان لا یکون المخاطب مستانسا ولا مندمجا مع شخصیات مسرحیه؛ عاطفیا ومعنویا، بل یحفز المتفرج ولکل مخاطبه تفعل هذا الدور تلک التقنیات الموظفه التی رسمها علی خشبه المسرح برتولت بریشت.

    کلید واژگان: التغریب, برتولت بریخت, مسرحیه القبعه والنبی, غسان کنفانی, فلسطین}
    Sayed Yousef Najatnezhad *, Feisal Saiahi, Naser Ghasemi

    Ghassan Kanafani is one of the most famous Palestinian writers and combatants, whose books, stories, and specially his plays are best examples of books, stories and plays and are a method for all his followers, and an exemplary for every writer who writes on Palestine and the Resistance. Al-qubba'a wa al-nabi (The Hat and The Prophet) is one of his most famous plays which has eight characters, of them the defendant character is the character of hero that represents Ghassan the combatant. Considering the structure, plot and other elements of the play, it seems that the writers seeks to address and stimulate the audience and human society to participate in the continuity of the issues and events and their results. This method is same as Brecht's one in writing epic plays. Therefore, the present study seeks to analyze this play on the basis of defamiliarization technique by use of a descriptive-analytic method. The results of the study includes the playwright's effort to encourage and stimulate audience to make changes out of the text and convert him/ her from an static audience to a dynamic one through participation in the events of this play.

    Keywords: Defamilarization, Bertolt Brecht, al-qubba'a wa al-nabi (The Hat, The Prophet), Ghassan Kanafani, Palestine}
  • عبدالاحد غیبی*، علی مصطفی نژاد

    ادبیات اعترافی، شاخه‎ای از ادبیات و دربرگیرنده آثاری است که به نوعی زندگی‎نامه شخصی نویسنده را بازگو می‎کند. نامه‎های عاشقانه بین ادیبان، شاعران و چهره‎های مشهور جهان، به نوعی از این دسته و بسیار جذاب هستند و توجه خواننده را جلب می‎کنند. این اتفاق در همه فرهنگ ها و ادبیات ملل رخ داده و ادبیات فارسی و عربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نامه‎های غلامحسین ساعدی، نویسنده ایرانی به طاهره کوزه‎گرانی و غسان کنفانی، مبارز و ادیب فلسطینی به غاده سمان، به عنوان یکی از ماندگارترین میراث عاشقانه‎های ادب معاصر فارسی و عربی به‎شمار می‎روند که نه‎تنها نمایانگر یک واقعه شاعرانه، بلکه ترکیبی از اعتراف، عشق سوزان و دل تنگی هستند و قدرت و عظمت عشق را نشان می‎دهند که هرکسی را فارغ از قدرت و شخصیت و غرور و... مبتلا می‎کند. نوشتار پیش رو رویکرد تحلیلی - توصیفی و تطبیقی در شکل‎گیری عشق و عشق‎ورزی آن‎ها در این نامه‎ها است. نامه‎هایی که با دقت و صداقت نهفته در آن‎ها می‎توان به جنبه دیگری از حیات این دو نویسنده پی برد و از دریچه‎ دیگری، پرده از شخصیت و زندگی این عشاق دلداده برداشت. دوری از متانت تزیینی و نقاب‎های دروغین، رقابت بر سر عشق، گریه و درد و رنج به‎خاطر دوری از معشوق، انتظار برای او و ترس ازدست دادنش، معشوق را در موقعیتی بالاتر از خود دیدن، نامه نوشتن به عنوان همبستگی عینی از عشق و خواهش از معشوق برای انجام متقابل، از مهم‎ترین بن‎مایه‎های مشترک در نامه‎های این دو نویسنده سرشناس ایرانی و فلسطینی است.

    کلید واژگان: سبک‎شناسی تطبیقی, اعترافی, نامه‎های عاشقانه, غلامحسین ساعدی, طاهره کوزه‎گرانی, غسان کنفانی, غاده سمان}
    Abdol Ahad Ghaibi *, Ali Mostafanejad

    Confessional literature is a branch of literature that includes works that somehow tell the personal biography of the author. Love letters between writers, poets and world famous figures are typically of this category, are very attractive, and attract the reader's attention. This has happened in all cultures and literatures of nations and Persian and Arabic literature are no exception to this rule. Letters of Gholam Hossein Saedi, Iranian writer to Tahereh Koozegarani and Ghassan Kanafani, Palestinian fighter and writer to Ghada Al- Samman, are considered as one of the most enduring romantic heritage of contemporary Persian and Arabic literature Which not only represent a poetic event, but also a combination of confession, burning love and nostalgia and show the power and greatness of love that afflicts everyone regardless of power, personality, pride and... .This study is a descriptive and comparative analytical approach to the formation of love and their lovemaking in these letters. Letters in which with the accuracy and honesty hidden in them, another aspect of the life of these two writers can be understood and from another perspective, the character and life of these loving lovers can be revealed. Avoidance of decorative sobriety and false masks, competition for love, crying and suffering for the sake of distance from the beloved, waiting for him and fear of losing him, seeing the beloved in a higher position, writing a letter as an objective solidarity of love And asking the beloved to do reciprocity is one of the most important common themes in the letters of these two famous Iranian and Palestinian writers.

    Keywords: Confessional, Love Letters, Gholam Hossein Saedi, Tahereh Koozegarani, Ghassan Kanafani, Ghada Al-Samman}
  • توفیق رضاپورمحیسنی، حسین مهتدی*

    تلجا الدول المحتله إلی محو الذاکره الجمعیه لحل مشکله خاصه فی منطقه جغرافیه تسودها لغه ما ،کما هو الحال فی فلسطین؛ واهم اداه لذلک هی اللغه لانها ترتبط ارتباطا وثیقا بالذاکره الجمعیه. فبعد ان اختفت اللغه العبریه وماتت مع التهجیر البابلی (567 ق.م) انتهت الذاکره الجمعیه الیهودیه تقریبا، ولکن عادت هذه اللغه لتشکل ذاکره جدیده فی فتره الانتداب البریطانی بعد سقوط الدوله العثمانیه. کان معظم الوافدین إلی فلسطین یجهلون اللغه العبریه ولا تربطهم بالمکان صله لذا لم تکن لدیهم ذاکره جمعیه إلا ان التخطیط اللغوی هنالک عمل علی إنشاء ذاکره مزیفه من خلال حذف الذاکره الفلسطینیه. انطوت عملیه عبرنه الذاکره الجمعیه الفلسطینیه علی ثلاثه انواع رییسه للممارسه الصهیونیه، اولا: جلب المستوطنین إلی فلسطین والاستیلاء علی الاراضی وبناء المستوطنات، ثانیا: التخلص من العرب وتدمیر تجمعاتهم، وثالثا: تغییر الهویه العربیه للمکان/ بنیه وصوره وتفاعلات. تحاول هذه الدراسه بالاعتماد علی المنهج التحلیلی - الوصفی وفی ضوء النقد الثقافی رصد حالات عبرنه الذاکره الجمعیه فی  روایه "عاید إلی حیفا" لغسان کنفانی للکشف عن اهم العوامل التی نخرت الذاکره الجمعیه الفلسطینیه. ومن اهم النتایج التی خلصت إلیها دراستنا هی :ان غسان  کنفانی کان یوکد ضروره الحفاظ علی الذاکره الجمعیه ونقلها للاجیال القادمه وصیانتها من الضیاع والاندثار، وان روایته "عاید إلی حیفا"  عالجت ازمه الذاکره التی عانی منها الإنسان الفلسطینی منذ حزیران 1948م فی ظل الصراع العربی الإسراییلی.

    کلید واژگان: النقد الثقافی, الذاکره الجمعیه, عائد إلی حیفا, غسان کنفانی}
    Tawfiq Rezapour Mohisni, Hossein Mohtadi *

    The Occupying countries resort to erasing the collective memory to solve a particular problem in a geographical area where a language prevails, as is the case in Palestine. Its most important tool is language because it is closely related to collective memory. After the Hebrew language disappeared and died with the Babylonian displacement (567 BC), the Jewish collective memory almost ended; but this language has returned to form a new memory in the period of the British Mandate. However, the linguistic planning is working to create a false memory by deleting the Palestinian memory. The operation to Hebrewize the Palestinian collective memory can be summarized in three cases, first: bringing settlers to Palestine, seizing land and building settlements, second: getting rid of Arabs and destroying their communities, and third: changing the Arab identity of the place/structure, image and interactions.this study, by relying on the descriptive-analytical method and in the light of cultural criticism, attempts to monitor the cases of Hebraicization of collective memory in the novel “Returning to Haifa” to reveal the most important factors that have eroded the Palestinian collective memory. One of the most important findings of our study is that Ghassan Kanafani emphasized the preservation of collective memory and its transmission to future generations and its preservation from loss and extinction.

    Keywords: cultural criticism, Collective Memory, back to Haifa, Ghassan Kanafani}
  • سمیه صولتی*، شیوا صادقی

    نشانه شناسی اجتماعی به عنوان رویکردی نوین در بررسی متون مختلف نوشتاری و دیداری، زبان را جامع رمزگان و حاصل تعامل کارگزاران اجتماعی در کنش متقابل محسوب می کند که با گزینش هایی هدفمند، معنا را به مخاطب القا می کند در این مجال سعی شده است، با خوانش دو تصویر متفاوت از اردوگاه در دو داستان «الصغیر یذهب الی المخیم» و «البنادق فی المخیم»، به روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر مطالعات نشانه شناختی اجتماعی هلیدی، به این سوال پاسخ داده شود که گزینش های زبانی در داستان های مذکور، چگونه در کشف لایه های زیرین معنا و گفتمان شناسی تصاویر ارایه شده از اردوگاه عمل می کند؟ بر این اساس، جمله واره های این دو داستان در حوزه اندیشگانی، بینافردی و موقعیتی واکاوی شد. مهمترین نتیجه حاصل از کاربست این رویکرد در بررسی داستان های مذکور، تلاش کنفانی برای بازنمود روند عبور از تیرگی یاس به روشنای امید است که واقعیت تاریخی زندگی در اردوگاه های فلسطینی نشین را با گزینش های زبانی جهت دار، رمزگزاری و به نمایش می گذارد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی اجتماعی, گزینش های هدفمند, هلیدی, داستان کوتاه, غسان کنفانی}
    Shiva Sadeghi

    Social semiotics is a new approach in the review of the literature and language of signs is the result of the interaction of social actors in interaction the selection of directional, meaning the audience suggests, In this paper, we review two different pictures of the camp in the story "al-saqiro Yzhb Ela Al-mokhayyam" and "Al-banadq Fi Al-mokhayyam", the analytical method and relying on studies Halliday, to answering these questions: Choose the language in these stories, how to uncover the layers of meaning and discourse representations of the camp to act? Accordingly, the provisions of these two stories in the field of experimental, interpersonal and situational were investigated. The outcome of this approach is that Kanafani tries to pass the light from the darkness of despair to hope to convey to the audience, His stories of historical reality in the Palestinian camps by selecting the target language, encoding and showcases.Key words: social semiotics, short stories, Ghassan Kanafani.

    Keywords: social semiotics, the selection of directional, short stories, Ghassan Kanafani}
  • احمد سنچولی*، حسنیه نومسلمان

    در ایران و فلسطین که هرکدام متحمل جنگ، دردها و رنج های بسیاری برای دفاع از وطن شدند، شاعران و نویسندگانی از جنس مردم برای رساندن پیام آزادی برخاستند. در ایران، محسن مطلق یکی از رزمندگان دفاع مقدس، با بازگویی خاطرات جنگ سعی داشت تا به گونه ای دیگر از مام وطن دفاع کند و در فلسطین نیز، غسان کنفانی که خود برای اولین بار تعبیر «ادبیات مقاومت» را به کار برد، آثاری به صورت تمثیلی و نمادین، برای بیداری مردم و تشویق آن ها به دفاع از وطن و مبارزه با بیداد و تجاوزگری خلق کرد؛ بنابراین، در نوشتار پیش رو به منظور بررسی مضامین مشترک ادبیات مقاومت در دو اثر شاخص از ایران و فلسطین، داستان زنده باد کمیل از محسن مطلق و رجال فی الشمس از غسان کنفانی به صورت تطبیقی واکاوی و مولفه های پایداری هریک از آن ها مشخص شده است. مهم ترین مولفه در داستان زنده باد کمیل، تلاقی حماسه و عرفان، شهادت طلبی، دفاع از میهن و حفظ آزادی است؛ اما در داستان رجال فی الشمس نویسنده سعی در بیداری مردم برای دفاع از میهن، اعتراض و مبارزه با ستم و ایستادگی دربرابر رژیم اشغالگر قدس را دارد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, ادبیات پایداری, محسن مطلق, زنده باد کمیل, غسان کنفانی, رجال فی الشمس}
    Ahmad sanchooli*, Hosneyeh nomosalman

    In Iran and Palestine, both suffer from war and a lot of pain and to defend the homeland, the poets and the writers from the public rose to convey the message of freedom. In Iran, Mohsen Motlagh (1348) is one of the holy defense warriors, by recounting the memories of the war, he tried to defend his motherland in another way, and in the land of Palestine, Ghassan Kanafani (1936-1972) who himself used the term “literature of resistance” for the first time creates the works in the form of symbolic and allegory to awaken people and encourage them to defend their homeland and fight against oppression and aggression. Therefore, in this paper, in order to consider the common concepts of the resistance literature in two important works of Iran and Palestine, the story of “to Be Alive Komeil” by Mohsen Motlagh and “Men in the Sun” by Ghassan Kanafani are compared and the resistance component s of them are specified. The most important component in the story “to Be Alive Komeil” is the confrontation of the epic and the mystic, martyrdom, defense of the homeland and the preservation of freedom; however, in the story “Men in the Sun”, the author tries to awaken people to defend their homeland, protest and fight against oppression resistance against the Palestinian occupation regime.

    Keywords: Comparative literature, Resistance Literature, Mohsen Motlagh, To Be Alive Komeil, Ghassan Kanafani, Men in the Sun}
  • تورجvp زینی وند، سمیه صولتی*
    قرار گرفتن نوشتار و تصویر در یک راستا و تولید یک متن هدفمند و معنادار، فرایندی گفتمانی و در نتیجه فرهنگی و اجتماعی است. این کنش و رفتار اجتماعی در مورد ادبیات کودک و داستان هایی که برای کودکان نوشته می شود از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است و در سطحی فراتر؛ یعنی بینافرهنگی عمل می کند؛ زیرا سرعت پردازش تصویر و رمزگشایی آن برای کودک بیشتر از متن خطی است. القندیل الصغیر یکی از بهترین داستان های کوتاه غسان کنفانی نویسنده حوزه ادبیات پایداری فلسطین است که برای القای مفاهیم ایدئولوژی و ارزشی، گفتمانی چندوجهی را به کار بسته تا کلیدی ترین واژه ها در فرهنگ لغت فلسطین را در نهاد کودکان آن سرزمین که نیازمند آموزشند، نهادینه سازد. در این پژوهش سعی شده با خوانش داستان مذکور و با تکیه بر مطالعات نشانه شناختی اجتماعی، به این سوال پاسخ داده شود که نشانه شناسی اجتماعی به عنوان گرایشی نوین، چگونه در کشف لایه های زیرین معنا و تحلیل گفتمانی متن و تصاویر ترسیم شده در این داستان عمل می کند؟ کنفانی به خوبی دریافته که کودکان فلسطینی به عنوان آینده سازان وطن کار کرد و رسالتی مهم بر دوش دارند و آن آزادی وطن از سیطره اشغالگران صهیونیستی است، لذا کنش های مادی و پویا بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت برعهده گرفته که غالبا با وجه خبری و قطعیت بالا ارائه شده اند. نویسنده همچنین از قابلیت نشانه های زمانی مکانی و تصویری به عنوان تکمیل کننده معنا، برای استحکام متن، جلب توجه کودک و القای پیام غافل نمانده است.
    کلید واژگان: گفتمان, نشانه شناسی اجتماعی, متن و تصویر, داستان کوتاه القندیل الصغیر, غسان کنفانی}
    Tooraj Zinivand, Somayeh Solati *
    Harmonizing text and image to produce a meaningful and purposeful text is a discourse process and, thus, a social and cultural one. This social practice is of great importance and value in children stories—and generally children literature—as, for children, it does not merely operate at a socio-cultural level but at an intercultural one. This is the case because children’s speed of image processing and decoding is greater than their speed of processing linear texts. Al-Qandil Al-Saqir is one of the best short stories by Ghassan Kanfani, an author of Palestinian resistance literature, which employs a multi-faceted discourse to instill the concepts of ideology, value, and resistance in Palestinian children who need to be educated. Kanafani has fully understood that Palestinian children, as those who make the future of their homeland, have an important mission to accomplish, namely liberation from the domination of the Zionists. So, encoding the reality is the most prominent characteristic of his story. He is also aware of the ability of temporal, spatial and visual signs, as factors which are complementary to meaning, in consolidating the text, catching the child’s attention, and conveying the message of the text. The story brings a number of questions to mind: How can social semiotics, as a new tendency, be utilized to discover the underlying layers of meaning and discourse analysis in the text and illustrations of the story? What kind of linguistic processes are used by the author to express the bitter experiences of Palestinian children in a better way? What kind of textual coherence is used by the author in order to better define these experiences? This descriptive, analytical study employs a social semantic approach to analyze Kanafani’s short story. This analysis is expected to answer the above questions in order to provide a new reading of the story.
    Keywords: discourse, Social semiotics, Text, Image, Short story, Al-Ghandil Al-Saghir, Ghassan Kanafani}
  • مالک عبدی*، پروین خلیلی
    با توجه به نقد جامعه شناختی ادبیات که به بررسی محیط جامعه و اثر پرداخته و مهارت ادیب را در انعکاس حوادث جامعه و محیط نشان می دهد، پژوهش مذکور تلاش کرده تا با روش توصیفی- تحلیلی و براساس مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی داستان های کوتاه غسان کنفانی نویسنده ی برجسته ی فلسطینی و قاسمعلی فراست نویسنده ی شهیر ایرانی را از منظر نقد جامعه شناختی مورد بررسی قرار دهد تا تصویری از سال های (1948- 1967م.) از جامعه ی فلسطین و حوادث جنگ تحمیلی در ایران (1359- 1367 ه. ش) و سال های بعد از آن را در حوزه ی ادبیات جنگ و دفاع از لابه لای سطور به نمایش بگذارد. هدف آن است که روی کرد دوگانه یا همسوی دو مولف به مقولات آسیب زای اجتماعی واقتصادی از منظر نقد جامعه شناختی تبیین گردد. همچنین این پژوهش، نحوه ی کاربست عناصر فرهنگی ومولفه های معرفتی در نزد دو نویسنده، با تکیه بر نگاه نقادانه ی آن دو مورد واکاوی قرار میگیرد. نتایج میگوید هردو نویسنده باسبکی رئالیستی وانتقادی حوادث و اوضاع سیاسی، تاریخی و اجتماعی جامعه ی خود را به نمایش گذاشته و به نیروهای مسلح و نظامی، شخصیت زنان توجه داشته اند. غسان از اوضاع وخیم اقتصادی، دخالت عوامل بیگانه در جامعه و جهل و بی سوادی انتقاد می کند و فراست نیز از نتایج منفی دنیای مدرن، فاصله ی طبقاتی سخن گفته و در باب جنگ، حال و احوال رزمندگان و جانبازان را توصیف می کند. در زمینه ی فرهنگی هر دو نویسنده مقام شهادت را می ستایند و جلوه های عالم معنویت و آلام درونی انسان را گوش زد می کنند. درون مایه ی هر دو داستان ها استبدادستیزی و معضلات اجتماعی جامعه و رنج ها و ناکامی های انسان معاصر است.
    کلید واژگان: نقد جامعه شناختی, غسان کنفانی, قاسمعلی فراست, داستان کوتاه معاصر, ادبیات تطبیقی}
    Malek Abdi *
    According to sociological critique of literature that examines the environmental and community impact and shows writer’s skills in reflecting community events and environments, this research, using analytical method based on American school of comparative literature, has tried to examine short stories of Ghassan Kanafani , prominent Palestinian writer, and author of the famous Iranian author Qasemali Farasat from the perspective of sociological criticism. Also it Wants to envisage a picture, of the years (1948- 1967) of Palestinian society and the events of war in Iran (1359- 1367 AH) and the years following, using the “line between the lines” of war and defense literary works. The results indicate that both the authors have criticized political, historical and social events of his own society applying realistic style. They also have looked upon armed forces and women and children characters employing the aforementioned style. Ghassan has criticized the dire economic situation, the involvement of foreign agents and ignorance and illiteracy in the community. Farasat has also spoken on economic gap and described soldiers and veterans in war area. Both authors have praised martyrdom in the cultural field and pointed out the effects of human spirituality and inner pains. Themes of both stories are anti-despotism , social problems and sufferings and failures of contemporary human being.
    Keywords: Sociological critique, Ghassan Kanafani, Qasemali Farast, contemporary short stories comparative literature}
  • تورج زینی وند *، سمیه صولتی
    داستان کوتاه «جدران من حدید» نوشته غسان کنفانی نمودی از ارزش ها و مفاهیم انسانی و آزادی خواهانه است که دنیای پرهیجان و رنگارنگ کودک را به فضایی واقعی یعنی تجربه هزاران فلسطینی نزدیک می کند که غربت و آوارگی را با تمام وجود حس کرده اند. در این مجال سعی شده است به شیوه توصیفی تحلیلی و با تکیه بر روابط زبانی و فرا زبانی در مطالعات نشانه شناختی اجتماعی مایکل هلیدی ضمن تحلیل چگونگی رمزگزاری واقعیت انسان فلسطینی، بازنمود غربت و دوری اجباریاز وطن، بارزترین نشانه های حضور کودک و ارتباط وی با این مفاهیم در داستان مذکور بررسی شود. نتایج پژوهش حاکی از این است که نویسنده در این داستان فریادها و دغدغه هایش را برای کودکان ترسیم می کند تا در ریشه و بن مایه جامعه موثر واقع شود؛ وی به خوبی دریافته که کودک در پی فهم واقعیت هاست، لذا فرایندهای ذهنی و ادراکی بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت و درک مفاهیمی انتزاعی از قبیل آزادی، اسارت، غربت برعهده گرفته است، ضمن اینکه از قدرت روابط فرازبانی همچون نشانه های زمانی و مکانی، نوع نگاه، حالات چهره و رفتار به عنوان تکمیل کننده معنا و در راستای القای پیام غافل نمانده است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی اجتماعی, مایکل هلیدی, حضور قهرمان کودک, غسان کنفانی, داستان کوتاه جدران من حدید}
    Tooraj Zinivand*, Somayeh Solati
    The short story "jedran men hadid" by Ghassan Kanafani reflects human values and concepts. It is a world full of excitement in a real atmosphere of exile and displacement felt by the Palestinian people. Because children are the future of the country and, as an important mission, we need to inform and educate them, in this study, we have focused on meta-linguistic and linguistic relationships in the light of the theory of social semiotics by Halliday. We have analyzed the encoding of Palestinian human being, his nostalgia, the indications of the presence of children, and their relationship with these concepts. The results show the author’s concerns for children so that it would be useful at the root of the society. He uses mental and cognitive processes at the highest frequency to encode the reality and help to understand such abstract concepts as freedom, captivity, and exile. In addition, the meta-linguistic features such as signs of temporal and spatial relationships, attitude, facial expressions and behavior are investigated as a supplement to the message and in line with the conveyance of the meaning.
    Keywords: Social semiotics, Literature, fiction for children, Jedran men hadid, Ghassan Kanafani}
  • فاطمه علی نژاد چمازکتی، سعیده میرحق جو لنگرودی
    غسان کنفانی کاتب، وناقد، وروائی وشاعر شهید، قد خرج بروایاته العدیده عن دائره الواقع الاجتماعی المحلی إلی القضایا الانسانیه العامه التی تتعلق بالوجود وبالإنسان. یدین غسان فی روایته، رجال فی الشمس، کل الاطراف التی تسبب فی نکبه فلسطین، القیادات العاجزه، والقیادات الخائنه والشعب المستسلم والذین تخلوا عن الارض لیبحثوا عن خلاصهم الخاص والهرب هو الذی ینسی الانسان ذاته وآماله. فکره الهرب من الواقع هی من الافکار التی تخضع للرفض فی هذه الروایه.
    کلید واژگان: غسان کنفانی, رجال فی الشمس, فلسطین, الرمز}
    Fatemeh Ali Nejad Chomazakti, Saeedeh Mir Haqjoo Langroudi
    Ghassan Kanafani was the author, critic, poet, martyr and playwriter who studies human being issues by his stories. He condemns whatever causes Palestine’s tragedy in his “men in the sun” novel. There is no waste and extra word or sentence in this novel and the author does not recourse slogan and his position is clear among his novel. In this novel the men can understand cruelty under the government pressure but they keep silence and scape from this social reality. Ghassan rejects disappointment and failure.
    Keywords: Ghassan Kanafani, men in the sun, Palestine, mystery}
  • احمدرضا صاعدی
    رمان «ما تبقی لکم» اثر غسان کنفانی، شاعر و داستان نویس معاصر فلسطینی، بر اثر کاربست تکنیک های جدید داستان نویسی، در زمره نخستین رمان های مدرنی به شمار می رود که توانسته است در روند نوآوری و شکوفایی ادبیات داستانی عربی سهم بسزایی داشته باشد؛ از آن جا که این رمان در زمره ادبیات داستانی جریان سیلان ذهن قرار می گیرد، گسستگی زمان حاکم بر این نوع داستانی موجب شده است که روایت داستان در صحنه های مختلف توسط راویان متعدد و از زاویه های گوناگون روایت شود، بنابراین؛ انتظار می رود که فرم و شکل غالب سنتی زاویه دید و راوی در این رمان برخلاف داستان های کلاسیک، پیوسته در نوسان و تغییر باشد؛ به همین علت در این مقاله سعی شده است تا از میان عناصر داستان، راوی و کانونی سازی، بر اساس برخی از دیدگاه های منتقدان ساختارگرا مانند ژرار ژنیت و تودوروف، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: غسان کنفانی, ماتبقی لکم, جریان سیلان ذهن, راوی, درجه کانونی سازی}
    Ahmad Reza Saedi
    New techniques of storytelling are applied in the novel «Ma Tabaqqa Lakom» written by Ghassan Kanafani، contemporary Palestinian poet and novelist. It is one of the first modern novels of Arabic fiction which has played a considerable role in the innovation and flourish of Arabic fiction. Since the technique of stream of consciousness is used in this novel; and as a result of interruption of time in this kind of fiction، the story is narrated in different scenes، by various narrators، and from several points of view; it is expected that the dominant traditional form of point of view and narrator، in contrast with classical fiction، be in a constant fluctuation in this novel. Therefore، this study attempts to examine narrator and the degree of canonization، among elements of fiction، according to the views of some of structuralist critics such as Gerard Genette and Todorov. In this paper، stream of consciousness and narrator، different kinds of narrator and point of view are explained briefly. Then، it uses these elements in order to challenge the novel.
    Keywords: Ghassan Kanafani, Ma Tabaqqa Lakom Novel, Stream of Consciousness, Narrator, Degree of Canonization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال