به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « gholam hossein saedi » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «gholam hossein saedi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هدایت الله تقی زاده، داود شیروانی

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی در نیمه دوم قرن بیستم است که با درآمیختگی با خیال، ساختارهای واقعی را تغییر داده است. حسن کمال و غلامحسین ساعدی ازجمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر عربی و فارسی هستند. رمان های المرحوم و عزاداران بیل از نمونه های برجسته این سبک داستان نویسی هستند که در این مقاله تلاش شده شگردهای نویسندگان از منظر گزاره های ریالیسم جادویی، باروش توصیفی- تحلیلی براساس مکتب آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی باتوجه به مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو کشور مصر و ایران و باتوجه به اسطوره ها و باورها ضرورت پژوهش است. نتایج نشانگر آن است که نویسندگان از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه مصری و ایرانی استفاده نمودند. عنصر «سحروجادو»، «وهم و خیال»، پس از عنصر «واقعیت»، شالوده این دو داستان را تشکیل می دهد. زمینه گرایش هر دو نویسنده به سبک ریالیسم جادویی را باید در جنبه های روان شناختی شخصیت های داستان آنان و ویژگی های فردی مشترک آنان دانست. در المرحوم مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند «نمادسازی»، «رازگونگی»، «صدا و بو» حضوری پررنگ تر دارد و در عزاداران بیل، نمونه های بیشتری از عناصر «دوگانگی»، «اسطوره» و «صدا و بو» دیده می شود.

    کلید واژگان: حسن کمال, المرحوم, غلامحسین ساعدی, عزاداران بیل, رئالیسم جادویی}
    Hedayatollah Taghizadeh, Davoud Shirvani

    Magic realism is one of the characteristics of realism in the second half of the twentieth century. Kamal and Saedi are among the pioneers of this style. Al-Marhoum</em> and Azadaran-e Bayal</em> are prominent examples of this style. In this paper, the writer's methods are analyzed with a descriptive-analytical method based on the American school of thought. The need to know the content and elements of magical realism with regards to the social, cultural, and political problems of the two countries (Egypt and Iran), myths, and beliefs is the necessity of research in this respect. The results show that the authors used magical realism to express the political and social problems in their society. The element of "magic", "illusion", and "imagination", after the element of "reality", forms the foundation of these two stories. The background of both writers' tendency towards magical realism style should be considered through the psychological aspects of the characters in their stories and common individual characteristics. In Al-Marhoum</em>, the components of magical realism; Such as "symbolization", "mystery", "sound and smell" have a more prominent presence, and more examples of the elements of "duality", "myth" and "sound and smell" can be observed in in this novel.

    Keywords: Hassan Kamal Al-Marhoum, Gholam Hossein Saedi, Azadaran-e Bayal, Magical Realism}
  • صدیقه کبری صدقیانی، حمیدرضا فرضی*، ناصر دشت پیما

    یکی از عناصرموثر در ساختار روایت، عنصر «زمان» است. در بیشتر روایت ها، زمان روایت در مقابل زمان واقعی قرار می گیرد و ویژگی روایت کلامی در آن است که زمان به عنوان عنصر اساسی و شاخص بازنمایی حوادث داستان به شمار می رود. در میان روایت شناسان، ژرار ژنت نظریه پرداز ساختارگرای فرانسوی جامع ترین مباحث را در باب مولفه های زمان و عوامل موثر بر سرعت روایت مطرح کرده است. با توجه به این نکته در پژوهش پیش رو، با استفاده از نظریه زمان در روایت ژنت به بررسی این مفهوم و عوامل موثر در افزایش یا کاهش سرعت روایت در رمان غریبه در شهر ساعدی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که در بخش های مختلف غریبه در شهر به نسبت حجم اختصاص یافته به متن در مقابل زمان رخداد و کاربرد بیشتر عوامل کاهش دهنده سرعت روایی، رمان دارای شتاب منفی و سرعت روایت کند است.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, ژرار ژنت, غریبه در شهر, روایت, سرعت روایت}
    Seddigheh Kobra Sadaghiani, Hamidreza Farzi *, Naser Dashtpeyma

    An effective element of narration structure is “time”. In most of the cases, narration time is against the real time. A narrative discourse is characterized by the time as a principle and typical representation of events of the story. Gerard Genette, the French structuralist theorist, provides the most comprehensive discussions about time components and the effective factors on narration tempo. Accordingly, the current study applied Genette’s theory to study the concept of time and the factors effective on acceleration or deacceleration of tempo narration in Saedi’s Gharibe dar Shahr adopting a descriptive-analytical approach. Results indicated that the volume of text against the time of event, and the use of more deaccelerating elements in narration in different parts of Gharibe dar Shahr resulted in a negative acceleration of the story and slowed its tempo.

    Keywords: Gholam-Hossein Saedi, Gerard Genette, Gharibe dar Shahr, Narration, Tempo}
  • عبدالاحد غیبی*، علی مصطفی نژاد

    ادبیات اعترافی، شاخه‎ای از ادبیات و دربرگیرنده آثاری است که به نوعی زندگی‎نامه شخصی نویسنده را بازگو می‎کند. نامه‎های عاشقانه بین ادیبان، شاعران و چهره‎های مشهور جهان، به نوعی از این دسته و بسیار جذاب هستند و توجه خواننده را جلب می‎کنند. این اتفاق در همه فرهنگ ها و ادبیات ملل رخ داده و ادبیات فارسی و عربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نامه‎های غلامحسین ساعدی، نویسنده ایرانی به طاهره کوزه‎گرانی و غسان کنفانی، مبارز و ادیب فلسطینی به غاده سمان، به عنوان یکی از ماندگارترین میراث عاشقانه‎های ادب معاصر فارسی و عربی به‎شمار می‎روند که نه‎تنها نمایانگر یک واقعه شاعرانه، بلکه ترکیبی از اعتراف، عشق سوزان و دل تنگی هستند و قدرت و عظمت عشق را نشان می‎دهند که هرکسی را فارغ از قدرت و شخصیت و غرور و... مبتلا می‎کند. نوشتار پیش رو رویکرد تحلیلی - توصیفی و تطبیقی در شکل‎گیری عشق و عشق‎ورزی آن‎ها در این نامه‎ها است. نامه‎هایی که با دقت و صداقت نهفته در آن‎ها می‎توان به جنبه دیگری از حیات این دو نویسنده پی برد و از دریچه‎ دیگری، پرده از شخصیت و زندگی این عشاق دلداده برداشت. دوری از متانت تزیینی و نقاب‎های دروغین، رقابت بر سر عشق، گریه و درد و رنج به‎خاطر دوری از معشوق، انتظار برای او و ترس ازدست دادنش، معشوق را در موقعیتی بالاتر از خود دیدن، نامه نوشتن به عنوان همبستگی عینی از عشق و خواهش از معشوق برای انجام متقابل، از مهم‎ترین بن‎مایه‎های مشترک در نامه‎های این دو نویسنده سرشناس ایرانی و فلسطینی است.

    کلید واژگان: سبک‎شناسی تطبیقی, اعترافی, نامه‎های عاشقانه, غلامحسین ساعدی, طاهره کوزه‎گرانی, غسان کنفانی, غاده سمان}
    Abdol Ahad Ghaibi *, Ali Mostafanejad

    Confessional literature is a branch of literature that includes works that somehow tell the personal biography of the author. Love letters between writers, poets and world famous figures are typically of this category, are very attractive, and attract the reader's attention. This has happened in all cultures and literatures of nations and Persian and Arabic literature are no exception to this rule. Letters of Gholam Hossein Saedi, Iranian writer to Tahereh Koozegarani and Ghassan Kanafani, Palestinian fighter and writer to Ghada Al- Samman, are considered as one of the most enduring romantic heritage of contemporary Persian and Arabic literature Which not only represent a poetic event, but also a combination of confession, burning love and nostalgia and show the power and greatness of love that afflicts everyone regardless of power, personality, pride and... .This study is a descriptive and comparative analytical approach to the formation of love and their lovemaking in these letters. Letters in which with the accuracy and honesty hidden in them, another aspect of the life of these two writers can be understood and from another perspective, the character and life of these loving lovers can be revealed. Avoidance of decorative sobriety and false masks, competition for love, crying and suffering for the sake of distance from the beloved, waiting for him and fear of losing him, seeing the beloved in a higher position, writing a letter as an objective solidarity of love And asking the beloved to do reciprocity is one of the most important common themes in the letters of these two famous Iranian and Palestinian writers.

    Keywords: Confessional, Love Letters, Gholam Hossein Saedi, Tahereh Koozegarani, Ghassan Kanafani, Ghada Al-Samman}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی*، حر پریمی

    ازجمله آثار غلامحسین ساعدی که می توان مشخصات نوع گوتیک را در آن دید مجموعه داستان «ترس و لرز» است. در این مجموعه که به زندگی مردم ساحل نشین جنوب پرداخته شده است، نویسنده از مرزهای واقعیت عبور کرده، آن را آکنده از دلهره و اضطراب می کند. نوع گوتیک که ابتدا در قرن دوازدهم میلادی در معماری جلوه کرد و بیانگر راز و وحشت بود در قرن هجدهم، ژانری در داستان نویسی گردید. در این گونه آثار، نویسندگان، با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزیی و تخیلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار، انسان هایی نامتعادل، روان پریش و گاهی جنایتکارند. اشاره به محیط های گرفته و دورافتاده و خالی از سکنه وحشت آور از دیگر عناصر این گونه آثار است. ساعدی در این مجموعه داستان درصدد است عقب افتادگی فرهنگی و اجتماعی ساحل نشینان را از طریق خلق فضایی خوفناک و اندوه زده با اشاره به انسان هایی متوهم و معتقد به خرافات و اشاره به نزول بلا و مرگ به اشکال گوناگون نشان دهد. توجه به عناصر غیرطبیعی که این مجموعه را به آثار ریالیسم جادویی نزدیک ساخته است از جلوه های ادبیات گوتیک این اثر محسوب می شود.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, گوتیک, ترس و لرز, بلا و مصیبت, رمان وهمناک, رئالیسم جادویی}
    Abdollah Hasanzadeh Mirali *, Hor Parimi

    One of the works of Gholam Hossein Saedi, in which the characteristics of the Gothic genre can be seen, is the collection of stories "Fear and Trembling". In this collection, which deals with the lives of the people of the southern coast, the author has crossed the boundaries of reality, filling it with apprehension and anxiety. The Gothic genre, which first appeared in architecture in the twelfth century and expressed mystery and horror, became a genre in fiction in the eighteenth century. In such works, the authors engage the readers with horror and mystery by creating a terrifying atmosphere and detailed and imaginative descriptions. The characters in these works are unbalanced, psychotic and sometimes criminal. The reference to secluded, remote, and uninhabited environments is another element of such works. In this series of stories, Saedi seeks to show the cultural and social backwardness of the beach dwellers by creating a frightening and sad atmosphere by referring to delusional and superstitious people and referring to the descent of calamity and death in various forms. Attention to the unnatural elements that bring this collection closer to the works of magical realism is one of the manifestations of the Gothic literature of this work.

    Keywords: Gholam Hossein Saedi, Gothic, Fear, Trembling, Disaster, Horrible Novel, magical realism}
  • سپیده امیری*، فتح الله زارع خلیلی، رحمت امینی

    مفهوم «بدن» فراتر از مجموعه ای از اندام ها و کارکردهای تابع آناتومی و فیزیولوژی می باشد. بدن در مباحث علوم انسانی و هنر، بیش و پیش از هرچیز، واجد ساختار نمادین می گردد. ساختاری که جایگاهی برای طرح افکنی فرهنگ، در بغرنج ترین صورت ها فراهم می آورد. در این پژوهش، وجوهی از مفهوم بدن، با نظر بر اثری نمایشی پی گرفته می شود. یعنی نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل»، نگاشته شده در دهه ی چهل شمسی، بقلم غلامحسین ساعدی. اثری که به وضوح تحت تاثیر گفتمان پسااستعماری سربرافراشته پس از جنگ جهانی دوم می باشد. مقطعی که گفتمان چپ بر فضای روشنفکری غالب آمد. این گفتمان نشان خود را در آثار ادبی/هنری تولید شده، ثبت کرد. نشانی که در سطوح مختلف آثار نمایان می گردد. از این بین، سطح «بدن» مدنظر پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش، به جهت اجرا و پیشبرد، توصیفی-تحلیلی است. این امر با بهره از منابع کتابخانه ای ممکن گشته است. همچنین، در راستای واکاوی وجوه گونه گون «بدن» در این نمایشنامه، دسته بندی هایی انجام پذیرفته است. ابتدا به «جنسیت؛ ظاهر؛ پوشش بدن» نظر انداخته می شود. در وهله بعد به «اداها و حرکات بدن»، و پس از آن نیز به «سکون بدن و ایجاد توهم و تصور حرکت» و دلالت های آن پرداخته خواهد شد. در نهایت بر مبحثی تامل خواهیم داشت که مختص به این اثر است. یعنی بهره گیری متفاوت ساعدی از قابلیت بدن، که در «دگردیسی بدن» شکل یافته است. نتایج حاصله در تحلیل، حکایت از آن دارد که ساعدی با بهره از قابلیت های بدن، هویت سازی (و یا حتی بی هویت ساختن) را به انجام رسانده. برای مثال با تحول فرم بدن شکارچی ها، به سمت وسوی بدنی حیوانی، آن ها به عنوان «دیگران-غیر خودی ها» طرد می نماید. به عبارتی، تاکید بر خودی ها- یعنی ورزیلی ها-، که به غیریت سازی تازه واردها -موسیو و شکارچی ها- ختم می شود، از طریق مفهوم بدن است که صورت می پذیرد.

    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, غلامحسین ساعدی, چوب به دست های ورزیل, بدن}
    Sepideh Amiri *, Fathollah Zarekhalili, Rahmat Amini

    The concept of "body" goes beyond a set of organs and functions that are regulated by the laws of anatomy and physiology. The body, above all, has a symbolic structure that provides a medium for the projection of cultural forms in their broadest forms. In this study, examples of this assumption will be followed in the study of plays produced in the Iranian dramatic literature of the Sixties and Seventies. An era that was accompanied by fundamental changes. In the mid-1970s, two-thirds of the country's population was young people under the age of 30. The country's education system also grew slightly to threefold. Influenced by the "post-colonial" discourse that flourished after World War II, this broad class at one point turned to the leftism; And turned to jihad in opposition to the regime of the time. The objection manifested in the literary / artistic productions - which are considered works in praise of the mass uprising -. This resistance is manifested in different levels of works; Among these, the "body" will be considered in the present study. Among the works of Art/Literary, an outstanding play by Gholam-Hossein Saedi, “Chub be Dast-haye Varsail” will be analyzed. In order to analyze the various aspects of the "body" in this play, first of all "gender; Appearance" is considered. In the next part, "body movements", and after that, "body stillness and creating illusion and imagination of movement" and its implications will be discussed. Finally, we will consider a topic that is specific to this play. the unique aspect of ‘body’, which has shown itself in the "Metamorphosis of the body”. Results indicate that the process of emphasis on the certain dimensions of body, helped the writer to alienate some characters. This process is possible by usage of the body's capabilities, for example by transforming shape of the body towards the animal figure.

    Keywords: Dramatic literature, Gholam Hossein Saedi, &ldquo, Chub be Dast-haye Varsail&rdquo, body}
  • رقیه هاشمی*، غلامرضا پیروز، مهدی خبازی کناری، حسین حسن پور

    پدیده بیگانگی با توجه به تقابل سنت و تجدد، به‌ویژه در عصر پهلوی، با جریان شبه‎مدرنیته و جریان های سیاسی و فکری آن روزگار از وجود ارتباط معناداری حکایت می‌کند؛ چنان که کودتای 28 مرداد 1332 مهم ترین و تاثیرگذارترین رخداد سیاسی بود که یاس، ناکامی و ازخودبیگانگی قشر متوسط و روشنفکر جامعه را رقم زد. بنابراین پرداختن به آثار غلامحسین ساعدی به عنوان روشنفکری که سطوح و وجوهی از این پدیده را نمایندگی می کند، ضرور به نظر می‌رسد؛ زیرا ادبیات او محصول فضایی است که به ساحت شبه‌مدرنیته در ایران تعلق دارد. مقاله پیش رو بر آن است داستان «گاو» ساعدی (از مجموعه عزاداران بیل) را که داستانی استعاری و سمبولیک است، بر اساس مفهوم ازخودبیگانگی تبیین و تحلیل کند و ماجرای ازخودبیگانگی انسان ایرانی را در مواجهه با پذیرش واقعیت و نقش وارون‌تابی ایدیولوژی در ایجاد این پدیده نشان دهد. این پژوهش پس از تبیین پدیده الیناسیون بر اساس تبارشناسی این مفهوم، به مدد استعاره‌هایی چون «قدرت و ایدیولوژی»، «هویت» و «دیگری»، با توجه به ساختار نظریه بیگانگی هگل (یگانگی/ بیگانگی/ رهایی از بیگانگی) داستان «گاو» را بررسی می کند. طی تحلیل داستان این نتیجه حاصل شد که در ژرف‎ساخت اثر یک نظرگاه فلسفی-روان‎شناختی- جامعه‎شناختی پنهان است که در ساختار، فضا و شخصیت داستان قابل رویت است. خلق شخصیت‌های مسیله‌داری همچون شخصیت مشدی حسن نمایانگر جست‌وجوی نویسنده برای نشان دادن جهان نمادینی است که با نظریه گره خورده است.

    کلید واژگان: ازخودبیگانگی, تبارشناسی, قدرت و ایدئولوژی, هویت و دیگری, داستان «گاو»}
    Roghayyeh Hashemi*, Gholamreza Pirouz, mehdi khabbazikenari, Hosein Hasanpour

    The phenomenon of alienation according to the contrast between tradition and modernity, especially in Pahlavi era should have a meaningful relationship with the quasi-modernity flow and other intellectual and political flows. As the coup occurred in 28 Mordad 1332 was the most important and effective political flow that caused despair and failure and alienation in the middle and intellectual strata of society. So, it seems necessary to address the works of Gholam Hossein Saedi as an intellectual who represents the levels and aspects of this phenomenon. Because his literature is the product of a space that belongs to the field of quasi-modernity in Iran. This article tries to analyze and explain the story of "Cow" by Saedi (Bill Mourners Collection) which is in the form of a metaphorical and symbolic story, on the basis of alienation concept, and show the adventure of being alienation of Iranian human while facing reality, and also the role of inverted ideology in creation of this phenomenon. The research in question, after explaining the phenomenon of alienation based on genealogy of this concept shows its historical evolution in the views of Hegel and Feuerbach and Marx and Forum, examines the story of "Cow" according to metaphors such as "power and ideology", "identity", "another one". During the analysis of the story, we came to the conclusion that there is a hidden philosophical-psychological-sociological theory in the construction of the work that is visible in the structure, space and character of the story. Creating problematic characters like Mashdi Hassan, represents the author search to show a symbolic world tied to theory.

    Keywords: Alienation, The story of Cow, Gholam Hossein Saedi, Power, Ideology, Identity, Another one}
  • محمود بشیری، نیلوفر انصاری*
    زمینه و هدف

    توجه به اگزیستانس ازآنجاکه نمایانگر اجتماعی بودن و دغدغه مند بودن درباره هستی است، در آثار غلامحسین ساعدی، جایگاه ویژه ای دارد. این نویسنده باوجود اینکه در کار شکستن قیود و وابستگیهاست، از مولفه های اگزیستانس «مرگ، رنج، ترس و گناه» نیز در آثارش بهره جسته است. هدف این مقاله روشنگری مولفه های فلسفه اگزیستانس در مجموعه داستانهای غلامحسین ساعدی است.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این مقاله، توصیفی، تحلیلی است و اطلاعات ازطریق جستجو در منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.

    یافته ها

    تمام تلاش فلسفه اگزیستانس درجهت پوشش‌دادن وجوه مختلف بشری است که برای مجموع نیروهای جسمانی، روانی و اجتماعی انسان ارزش قایل است. ضمن اینکه دلبستگی به این فلسفه، مسیولیت متعهد ‌بودن را نیز برای غلامحسین ساعدی به ارمغان آورده است. ساعدی به پیروی از سارتر بر روی هر چیزی دست میگذارد تا جای پای مرگ و ناامیدی را در آثارش نشان دهد. در آثار ساعدی، سخن از تنهایی سوژه انسانی، ناتوانی در زیستن و پوچی زندگی و هستی است و در همه جا حضور مرگ، رنج، گناه و ترس احساس میشود.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق حاکی از تاثیر جهانبینی ساعدی از تحلیلهای‌ فیلسوفان است. سیر وقایع داستانهای غلامحسین ساعدی، برای تصویر مسایل اجتماعی، فارغ از هر گونه ادعای اخلاقی و مذهبی است و زبان او نمایانگر زندگی روزمره همه اقشار ضعیف و مفلوک جامعه است. غلامحسین ساعدی در اکثر داستانهایش، ایدیولوژی حاکم را در همه جنبه ها مورد هجمه قرار داده است و سعی دارد با به چالش کشیدن ارزشهای نهادینه شده، تمامی مصایب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را ازجانب پندارها و باورهای تحلیل رفته مذهبی در بین لایه های مختلف جامعه ببیند؛ اما پس از طرد و محکومیت ایدیولوژی مذهبی، چیزی جز یاس، سرخوردگی، واماندگی، پوچی و رها شدن در سلسله حوادث و قوانین ناتورالیستی یا ریالیستی، راهکار جذاب یا رهایی‌بخش برای نوع بشر ارایه نمیدهد. در حقیقت پیام اصلی ساعدی، بیان تنهایی و گمنامی روح آدمی است. او قصد آن را ندارد که خواننده خود را به امور بی‌اعتبار دلخوش کند.

    کلید واژگان: فلسفه اگزیستانس, غلامحسین ساعدی, کیرکگور, یاسپرس, سارتر}
    Mahmoud Bashiri, Niloufar Ansari *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Attention to existence has a special place in the works of Gholam Hossein Saedi because it shows sociality and concern for existence. Although the author seeks to break the shackles and dependencies, he has also used the components of existence "death, suffering, fear and sin" in his works. The purpose of this article is to clarify the components of the philosophy of existence in the collection of stories of Gholam Hossein Saedi.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive and analytical and the information is collected by searching library resources.

    FINDINGS

    The whole effort of the philosophy of existence is to cover the various aspects of humanity that value the sum of the physical, mental and social forces of man. While adhering to this philosophy has brought the responsibility of commitment to Gholam Hossein Saedi. Following Sartre, Saedi touches everything to show the traces of death and despair in his works. In Saadi"s works, we talk about the loneliness of the human subject, the inability to live and the emptiness of life and existence, and the presence of death, suffering, guilt and fear is felt everywhere.

    CONCLUSION

    The results of the research indicate the influence of Saedi"s worldview on the analysis of philosophers. The course of events of Gholam Hossein Saedi"s stories, for the depiction of social issues; He is free from any moral or religious claims, and his language reflects the daily life of all the weak and miserable sections of society. In most of his stories, Gholam Hossein Saedi has attacked the prevailing ideology in all aspects and tries to challenge all the social, cultural and economic sufferings of the society by challenging religious ideas and beliefs among different layers by challenging the institutionalized values. See the community; But after the rejection and condemnation of religious ideology, it offers nothing but despair, frustration, exhaustion, emptiness, and abandonment to a series of naturalistic or realist events and laws, an attractive or liberating solution for mankind. In fact, Saedi"s main message is to express the loneliness and anonymity of the human soul. He does not intend to please the reader with unreasonable things.

    Keywords: Philosophy of Existence, Gholam Hossein Saedi, Kierkegaard, Jaspers, Sartre}
  • محمود بشیری*، نیلوفر انصاری

    هدف این مقاله روشنگری سه اصل اگزیستانس (استحسانی، اخلاقی و ایمانی) در داستان عزاداران بیل است. اگزیستانس (فلسفه اصالت وجود) یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مکتب های فلسفی و ادبی جهان است که مهد پیدایش آن اروپاست. در این مکتب فلسفی و ادبی، انسان فاعلی آگاه شناخته می شود و در تجربه هستی و لمس معنای وجود، به طور بی واسطه با موقعیت های مرزی «مرگ، رنج، ترس و گناه» رویارو شده و این موقعیت هاسبب می شوند تا انسان از ابعاد نهفته درونی خویش آگاهی یابد و خود را بهتر بشناسد. یکی از ویژگی های داستان عزاداران بیل، اجتماعی بودن آن است. اجتماعی بودن این داستان عمدتا از شناخت درست ساعدی از جامعه، دردها و مشکلات اساسی آن برمی خیزد. این امر خود از مهم ترین دغدغه های اگزیستانس هاست. داستان های این نویسنده پر از مضامینی چون مرگ و رنج، ترس و گناه است. این نویسنده می کوشد تا زشتی ها، فساد و نابرابری های موجود اجتماع را در برابر چشم خوانندگان به تصویر بکشد و پیامدهای این بی عدالتی را نیز بیان می کند. نتایج تحقیق حاکی از تاثیرپذیری جهان بینی ساعدی از تحلیل های فیلسوفان است. فلسفه اگزیستانس تحلیل خود از سرنوشت بشر را بر سه استنباط بنیادی استوار ساخت و سه نشانه هستی برای آن در نظر گرفت.

    کلید واژگان: اگزیستانس, مکتب فلسفی, موقعیت های مرزی, غلامحسین ساعدی}
    Mahmoud Bashiri *, Niloufar Ansari

    Existence is the philosophy of the originality of existence (one of the most important and influential schools of philosophy and literature in the world, the birthplace of which is "Europe"). Existence is directly confronted with the borderline situations of "death, suffering, fear, and guilt."Gholam Hossein Saedi (1936-1986), who is known as a modern writer, talks about pain, loneliness, and death. His works represent the literature of existence. Saedi's view of life is noteworthy. In his collection of stories entitled Bill's Mourners, he talks about the pains that have fallen on human spirits, and the atmosphere he depicts is full of fantasy, illusion, stress, economic and cultural poverty of rural and urban life in a way that the reader can not hope for a happy ending in the story. The power of Saedi's writing is rooted in his philosophical, literary, and existentialist thoughts, which modern man has repeatedly observed under the magnifying glass of his literary taste. One of the features of the story of Bill's mourners is sociality. Saedi tries to portray the ugliness, corruption, and inequalities of the society in front of the readers as well as expressing the consequences of this injustice. Most of the contemplations on the content of Bill's mourners' stories have been readable for critics, which is the link between social and personal issues and especially the impact of society on an individual's illness. The features that show the relationship between mental disorders and the social level are listed below: The philosophical despair of the characters are  intertwined with social pessimism and social contradictions; The psychology of the masses are illustrated in fictional actions; The villagers take refuge in the city and suffer from immorality and homelessness; The suburbs of cities are suffering from poverty and prostitution; Poverty in the modernized environment is threatening, and a fate awaits people; People ruined by heroism and sanctification; Urban dwellers, like villagers, are plagued by their superstitions; and The result of living in the conflict between tradition and modernity is isolation and loneliness. All the above features can be examined in the context of the borderline situations of "death, suffering, fear and sin". The main discourse of Bill's Mourners is critical, and the predominant themes of the works are the roots of moral corruption and mental illness in the society. Saedi combines attention to the aesthetics and creation of a story with modern methods of storytelling with political and social ideals. For this reason, he is known as one of the writers who pay attention to morals whereas the moralists criticize him. His writing style stands in the opposition to those of contemporary fiction writers. Being influenced by the world literature, he could also be compared to writers such as Dostoevsky, Faulkner, Hemingway, Joyce, and Marquez, due to his political leanings and representing the storytelling in a modern way as well. This influence is shownin two styles: realism in the style of writers such as Chekhov and Dostoevsky; and subjectivism in the format of mental-narrative works of Hedayat, the metamorphosed world of Kafka, the eerie atmosphere of Marquez, and the existentialism of Jaspers and Sartre. As a result, Saedi's thoughts have a strong influence on the philosophers' viewpoints. He seems to know the society, its main pains, and problems. The main themes in his stories are death, suffering, fear, and sin on which the existentialists focus. According to the results of analyzing the story of Bill's Mourners, characters not only do not go beyond the phase of moral existence but also do not get the phase of faith existence. The philosophy of existence has based its analysis of human destiny on three fundamental inferences and considered three signs. The purpose of this article is to clarify the three principles of the entity (benevolence, morality, and faith) in Bill's Mourners.

    Keywords: existence, Philosophical School, border situations, Gholam Hossein Saedi, existence enlightenment}
  • شیرزاد طایفی*، آمنه عرفانی فرد
    مکتب ها در شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی ظهور کرده، به کمال می رسند. اغلب نویسندگان نیز در بیان اندیشه-های خود، خواه ناخواه تحت تاثیر مکتب حاکم قرار می گیرند. نویسندگانی که دارای نبوغ بیشتری بوده، برای تحلیل مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... سبکی خاص در درون آن مکتب بر می گزینند؛ از این رو، شناخت مکاتب فکری و سبک های شخصی نویسندگان، در آشنایی با اهداف آن ها سهم درخور توجهی دارد. هم چنین نگاهی نقادانه به آثار ادبی، شرایط مناسبی را برای کشف حقایق درونی آن ها فراهم می کند. در این پژوهش با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با تکیه بر روش تحلیل تطبیقی، عناصر سمبولیستی را در دو اثر ساعدی و ساراماگو بررسی کرده و نشان داده ایم که این مکتب ادبی با اصول خود توانسته است پایه های اندیشه تعالی گرایانه و فضای باز فکری را در میان اجتماع بنا کند. تاثیر این مکتب ادبی بر این آثار چنان است که اگر از شگردهای آن در بیان اندیشه های نهفته بهره گرفته نمی شد، چه بسا چنین آثار بزرگ و ارزنده ای به ثمر نمی رسید.
    کلید واژگان: سمبولیسم, غلامحسین ساعدی, ژوزه ساراماگو, سبک شخصی, نقد تطبیقی}
    Shirzad Tayefi *, Ameneh Erfanifard
    Schools rise up in Special social and political Conditions and reach perfection; so many writers Impress by ruling school to explain their ideas and thoughts. Genius writers select especial style to analysis social, cultural, political etc. issues within the school therefore, understanding schools of thought and personal Styles of writers have a significant role in understanding the goals expressed in their works. Also it provides good condition to get nature of literature correctly by critical attitude toward literary works to discover their inner truths. In the research, we have studied elements of symbolism and method of their using in works of Gholam Hossein Saedi and Jose Saramago by using documentary and library studies and relying on comparative analysis and description. We have released that the literary school could build bases of excellence oriented thoughts and open thoughts atmosphere. influence of the literary school in these works such that if its techniques were not used to express latent ideas, perhaps such a great and valuable works were not created.
    Keywords: Symbolism, Gholam Hossein Saedi, Jose Saramago, Personal Style, comparative Review}
  • آرش مشفقی، الهام علوی ایلخچی
    در این مقاله بر آن بوده ایم که عناصر رئالیسم جادویی را در آثار غلامحسین ساعدی و گابریل گارسیا مارکز بررسی نموده و شیوه بکارگیری این عناصر را در آثار این دو نویسنده به صورت تطبیقی بررسی نماییم. ساعدی یکی از مشاهیر ادبیات معاصر ایران در زمینع داستان نویسی می باشد. گابریل گارسیا مارکز نیز شخصی است که اسم او با رئالیسم جادویی گره خورده است و پیشگام این نوع ادبی محسوب می شود. این دو نویسنده در بکارگیری عناصر این سبک آثار مشابهی از خود به جا گذاشته اند، هر دو را می توان در نوشته هایشان کابوس زده، تلخ و مرگ اندیش یافت، به همان اندازه هم می توان آن دو را طنزاندیش و پوچ گرا دید.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, رئالیسم جادویی, رمان, داستان کوتاه, غلامحسین ساعدی, گابریل گارسیا مارکز}
    Arash Moshfeqi, Elham Alavi
    The present paper intends to study the elements of magical realism in Gholam Hossein Saedi and Gabriel García Márquez's works comparatively. Saedi – one of Iran's famous contemporary literary men in the field of story writing. Gabriel García Márquez is also the one whose name is linked with magical realism and is known as avant-garde in the mentioned literature. Both authors have left similar works in this genre in which both can be seen bitter, morbid as well as satirist and nihilist.
    Keywords: comparative literature, magical realism, novel, short story, Gholam Hossein Saedi, Gabriel García Márquez}
  • فریده علوی*، ندا مظفری
    در این پژوهش تلاش شده تا جنبه های ادبی و نمایشی تئاتر ابسورد (تئاتر عبث نما) که توسط نمایشنامه نویسانی همچون بکت، یونسکو و... در فرانسه پایه گذاری شده در نوشتار و نمایشنامه چوب به دست های ورزیل اثر غلامحسین ساعدی، نمایشنامه نویس و یکی ازچهره های شاخص تئاتر معاصر ایران، نشان داده شود. این پژوهش به طرح این مسئله می پردازد که مفاهیم این جریان دراماتیک قرن بیستم چگونه در نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل تجلی یافته است. جهت پاسخ به این مسئله، مقاله حاضر عناصر ساختاری نمایشنامه نویسی سنتی مانند کنش، پرسناژ، فضا و زمان، و گفتمان به کار گرفته شده در این اثر را مورد بررسی قرار می دهد. حاصل این بررسی نشان می دهد که ساعدی نیز همانند نمایشنامه نویسان تئاتر ابسورد همه عناصر ساختاری نمایشنامه نویسی سنتی را نقض کرده و موقعیت های متناقض و حتی تحیر برانگیز را پیش روی خواننده ایرانی به نمایش می گذارد و حرکتی نوین را در هنر نمایش ایران ایجاد می کند. تئاتر ساعدی که آینه نگرانی های موجود در زمان خود است، نگرشی بدبینانه نسبت به هستی دارد. این تئاتر اضطراب های نسلی را به نمایش می گذارد که پس از حوادث جنگ جهانی دوم خود را در مقابل اندوه عمیق اشغال (یا بهتر است بگوییم استعمار) می بیند و هیچ حقی حتی امیدواری را برای خود به رسمیت نمی شناسد. ساعدی در حالی که هرگونه گفتمان ایدئولوژیک و جهت دار مانند تئاتر متعهد (با تعریفی که سارتر از آن ارائه می دهد) را رد می کند، تصاویری عبث از وضعیت بشر را بر روی صحنه به نمایش می گذارد. از این رو، در تئاتر ساعدی ترس ناشی از بی معنایی هستی و عدم انسجام جهان خالی از روح بشری، یعنی جهان «گرازها» در معرض دید خواننده قرار می گیرد.
    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, تئاتر پوچی, زبان دراماتیک, فضا, زمان, پرسوناژها, کنش, یونسکو, بکت}
    Farideh Alavi *, Neda Mozaffari
    Cet article a pour but de retracer le niveau d’influence des aspects littéraires et scéniques du théâtre de l’absurde (lancé par Beckett, Ionesco) sur le style théâtral de Gholam Hossein Saedi, dramaturge et figure majeure du théâtre contemporain iranien qui a utilisé certains éléments essentiels du Nouveau Théâtre dans son mode d’expression. Nous allons montrer à travers cette recherche comment Saedi a reflété des notions de ce courant dramatique dans son œuvre, Les Matraqueurs du Varazil en parliculier, en retrouvant les influences, directes ainsi qu’indirectes, de ce mouvement sur son théâtre. Par la mise en question des catégories dramaturgiques traditionnelles comme l’action, le personnage, l’espace, le temps, et en relayant le langage traditionnel par un langage soumis à une subversion radicale, donnant à voir des situations incohérentes voire déconcertantes, Saedi a constitué une mutation dans l’art dramatique iranien. Miroir des anxiétés de son temps, le théâtre de Saedi exprime une vision pessimiste de l’existence et reflète les angoisses d’une génération qui, après les tempêtes de la Seconde guerre mondiale, se trouve face aux déchirements de l’occupation – ou plutôt de la colonisation – et ne se reconnait aucun droit, pas même celui d’espérer. Cependant, refusant un discours idéologique et orienté comme dans le théâtre engagé (dans le sens sartrien), Saedi produit sur scène des images absurdes de la condition humaine et crée un théâtre où se lisent l’effroi suscité par le non-sens de l’existence et l’incohérence d’un monde vidé de son esprit humain, le monde des «sangliers».
    Keywords: Gholam Hossein Saedi, théâtre de labsurde, langage dramatique, lespace-temps, personnages, action, Ionesco, Beckett}
  • حسین حسن پور آلاشتی*، عفت سادات غفوری
    نقد روان شناختی یکی از شاخه های نقد ادبی است که تفسیرهایی از این متون به دست می دهد. نقد روان شناختی آثار ادبی در چهار حوزه تحلیل متن، تحلیل شخصیت های قصه، تحلیل شخصیت و ذهن هنرمند و تحلیل ساختمان صوری صورت می گیرد. ساعدی از جمله نویسندگانی است که در داستان نویسی به شیوهای روان کاوانه گرایش دارد؛ بدین سبب آثارش قابلیت بررسی بر اساس این نوع نقد را دارند. در این نوشته برآنیم بر اساس گونه دوم به بررسی روان شناختی شخصیت دو شخصیت داستان «دو برادر» از مجموعه واهمه های بی نام و نشان بپردازیم.
    نتایج پژوهش نشان داد که ساعدی در این داستان به خلق شخصیت هایی می پردازد که خاستگاهی روان شناختی دارند؛ شخصیت های روان پریشی که بر اثر نابسامانی های اجتماعی، به حالاتی نظیر هذیان گویی و توهم دچار می شوند. ساعدی حتی نام شخصیت ها را نیز در ارتباط با این بینش انتخاب می کند. وابستگی فردی و اجتماعی و ناکامی در رسیدن به قدرت و حاکمیت در شخصیت هایش نیز از مهم ترین دلایلی است که سبب بروز اختلالات روانی شده است.
    کلید واژگان: نقد روان شناختی, داستان معاصر, شخصیت, داستان دو برادر, غلامحسن ساعدی}
    The psychological criticism is one of literary branches in literary criticism, in order to interpret the texts. The psychological criticism of literary works are located in four fields including; text analysis, the analysis of characters in the tale, the analysis of author’s personality, the figurative analysis. Saedi is one of the authors which tends to the psychological criticism in his tales, it is why his works are able to be examined due to the psychological criticism. This study tries to consider two characters of tale entitled “Two Brothers” among the collection of “Unknown Fear”.The results of study show that Saedi tries to create the characters who own the psychological origins; the psychological characters who tell hallucinations in the clashes f society. Saedi even chooses the names of characters due to this view. The individual, social dependence as well as the disappointment to achieve power are the most effective causes of psychological disorders.
    Keywords: The psychological criticism, Contemporary Tale, Character, the tale of Two Brothers, Gholam Hossein Saedi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال