به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "imad faqih kermani" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «imad faqih kermani» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی imad faqih kermani در مقالات مجلات علمی
  • ژیلا داودزاده، سید علی سهراب نژاد*، امیدوار عالی محمودی

    محیط اجتماعی، موثرترین عامل در پدیدآمدن آثار ادبی خاصه ادبیات عرفانی است. عرفا اعتقاد دارند. انسان برای رسیدن به قله رفیع معرفت، باید به طور کامل مقامات را طی کند. در واقع عرفان مکانیزمی دفاعی است تا شاعر و نویسنده بتواند بر التهاب ها و تشویش های درونی خود که بر اثر شرایط سیاسی - اجتماعی حاکم بر جامعه زیست بوم خویش بوجود آمده، فائق آید. در هر دو دیوان شعری تلطیف نگرش و معرفت شاعر همراه با بکارگیری مفاهیم خوشایند و ناخوشایند در کنار یکدیگر، برای ارائه تصویری مطلوب از اهداف و ویژگی های درونی با مطالعه کتابخانه ای و رهیافتی توصیفی- تحلیلی میسر نموده است. در سایه توجه عمادفقیه در قرن هشتم به مقام زهد و تسلیم با71 بسامد در مفهوم ساختاری و معانی اصیل عرفانی ارزش گذاری شده است؛ در حالیکه در عصر صفویه که تمرکز حاکمان وقت بر ترویج مذهب شیعه بوده است، شوکت بخاری مقام زهد و تسلیم را با 48 بسامد برای بیان مسائل سیاسی-اجتماعی، بهره برده است. در واقع زبان شعری عماد فقیه، در بیان مضامین عرفانی مانند شاعران آسمانی عمل کرده است؛ اما شوکت بخاری مضامین عرفانی را همچون ابزاری برای بیان تحولات سیاسی-اجتماعی، اندیشه ها و تجربیات درونی خود بکار برده است

    کلید واژگان: ادبیات عرفانی, مقام زهد, مقام تسلیم, عمادفقیه کرمانی, شوکت بخاری.
    Jila Dawoodzadeh, Seyed Ali Sohrabnejad *, Omidvar Alimahmoodi

    The social environment is the most effective factor in the emergence of literary works, especially mystical literature. Mystics believe In order to reach the lofty peak of knowledge, a person must go through the authorities completely. In fact, mysticism is a defense mechanism so that poets and writers can overcome their internal inflammations and anxieties caused by the political-social conditions governing their ecosystem. In both poetry divans, the poet's attitude and knowledge have been refined, along with the use of pleasant and unpleasant concepts, to present a favorable image of the goals and characteristics of the era with a library study and a descriptive-analytical approach. In the shadow of Imad Faqih's attention in the 8th century, the place of asceticism and humility has been valued with 71 frequency in the structural concept and authentic mystical meanings.While in the Safavid era, when the rulers of that time focused on promoting the Shia religion, Shaukat Bukhari has used the position of asceticism and submission with 48 frequencies to express political-social issues. In fact, Imad Faqih's poetic language has acted like celestial poets in expressing mystical themes; But Shaukat Bukhari has used mystical themes as a tool to express her social-political developments, thoughts and inner experiences.

    Keywords: Mystical Literature, Position Of Asceticism, Position Of Submission, Political&Ndash, Social Developments, Imad Faqih Kermani, Shaukat Bukhari
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال