به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « legitimation » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «legitimation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جعفز فسایی، فرامرز خجسته*، رسول محمدی

    داستانهای کوتاه محمود دولت آبادی در بردارنده نسبت و رابطه گروه های اجتماعی با نهاد دولت است. این مقاله با تحلیل کنشها و واکنشهای گروه های اجتماعی که در ذیل ملت شبه ملت قرارگرفته اند با نهاد دولت در پی تبیین این رابطه دوسویه در داستانهای کوتاه دولت آبادی است. نتایج تحقیق نشان می دهد که میان نهاد دولت و جامعه، نوعی بیگانگی و گسست وجود دارد که به تقابل و تضاد این دو نهاد منتج شده است. از طرفی منعکس ساختن تقابل دولت- ملت در آثار مورد نظر از چشم انداز کارکرد ایدیولوژیک هنر و ادبیات به معنای تعمیق فزاینده گسست یاد شده که در تحلیل نهایی به منظور مشروعیت زدایی از گفتمان غالب سیاسی عصر (پهلوی) صورت گرفته است.

    کلید واژگان: محمود دولت آبادی, داستان کوتاه فارسی, تضاد دولت- ملت در داستانهای فارسی, بازتاب ایدئولوژی در داستانهای فارسی}
    Jafar Fasaei, Faramarz Khojasteh*, Rasoul Mohamadi

    The ratio of government apparatus to social institutions has a special place in Mahmoud Dolatabadi’s short stories which has often been overlooked due to being in the shadow of Kalidar. Accordingly, by analyzing the actions and reactions of social groups with the state institution that are the Quasi-nation of the nation, one can define and explain this two-way relationship which takes into account the legitimacy of the power institution from the point of view of society. The results of the receipt and explanation of these works reflect the fact that there is a kind of alienation, rupture, and fission between the institutional power and the community that led to the confrontation between the two institution. On the other hand, the reflection of this confrontation is based on linguistic and literary techniques embodied in fictional masterpieces. From the point of view of ideological function, it means the increasing deepening of the discontinuity. In the final analysis, it focuses on a kind of decriminalization of the dominant political discourse of the Pahlavi era.

    Keywords: Mahmoud Dolatabadi, Short Story, Power, Ideology, Legitimation}
  • فرید دهقان طرزجانی، فرزان سجودی، امیرعلی نجومیان*، مرتضی بابک معین

    گفتمان های جنسیتی همواره برای تثبیت مفصل بندی های خود سعی در مشروعیت بخشی به ابعاد خودی و مشروعیت زدایی از عناصر دیگری دارند؛ مشروعیت بخشی، از نظر نشانه شناسی   گفتمانی، فرایندی است که از طریق مفصل بندی گفتمانی، قدرت را هژمونیک می کند. هدف نگارندگان در این مقاله بررسی و شناسایی نحوه عملکرد سازوکارهای مشروعیت بخشی گفتمان های جنسیتی در ادبیات داستانی معاصر فارسی است. از همین رو، آن ها خوانشی واسازانه را با تکیه بر نظریه گفتمان لاکلا و موف (2001) و دریدا (1983) از روش شناسی ون لیوون (2007) ارایه می کنند و از سایر ابزارهای زبان شناختی نیز بهره می برند. آنگاه برای تحلیل و نشان دادن عملکرد سازوکارهای یادشده به سراغ رمان سلوک دولت آبادی می روند و با گزینش هدفمند، بخش هایی از آن را بررسی می کنند. در پایان، آن ها به پرسش این پژوهش درباره نحوه عملکرد سازوکارهای مشروعیت بخشی گفتمان های جنسیتی پاسخ می دهند و چهار ساختار ساده، مرکب، پیچیده، و زنجیره ای را در آن سازوکارها معرفی می کنند. افزون بر آن، نشان می دهند گفتمان های جنسیتی با تلاش برای کسب مشروعیت و حصول آن، از ادامه مسیر باز نمی مانند، بلکه برای حفظ و تثبیت آن نیز گام فرامی نهند و همواره به صورت صریح یا ضمنی بازبافت سازی از دیگری مشروعیت می زدایند.

    کلید واژگان: مشروعیت بخشی, زدایی, واسازی, مفصل بندی, ادبیات داستانی, سلوک محمود دولت آبادی}
    Farid Dehghaan Tarzjaani, Farzan Sojoodi, Amir Ali Nojoumian*, Morteza Babak Moein

    own self dimensions and delegitimize the others’ elements; legitimation, from the semiotic-discursive point of view, is a process that hegemonizes power through discourse articulation. The authors’ aim in this paper is to investigate and identify the way in which the legitimating mechanisms of gendered discourses function in contemporary Persian story literature. Hence, they provide a deconstructive reading of the methodology of Van Leeuwen (2007) based on Laclau and Mouffe (2001) and Derrida (1983) and take advantage of a variety of linguistic tools. Then, in order to analyze the functions of these mechanisms, they go through the “Solok” and purposefully examine some of its parts. Finally, they respond to the research question about how the legitimizing mechanisms of gendered discourses operate and introduce four structures, i.e. simple, compound, complex, and chain, in those mechanisms. Moreover, they show that after gaining and achieving the legitimacy, the gendered discourses step forward to maintain and fix the legitimacy and delegitimize the other explicitly and implicitly- by the way of recontextualization.

     

    Keywords: de, legitimation, deconstruction, articulation, story literature, “Solok” by Mahmoud Dolatabadi}
  • زهرا حیاتی*، فاطمه عربزاده
    هدف این پژوهش، دست یافتن به ابعادی از معنا و درونمایه اشعار باب اول بوستان است که برای فهم آن باید رابطه متن را با بسترهای اجتماعی و فرهنگی که در آن تولید شده است، دریافت. روش این مطالعه، تحلیل انتقادی گفتمان است. در این رویکرد، یکی از نکات مورد تاکید این است که متن، یک کنش اجتماعی است که نابرابری‏های اجتماعی را در زبان بازتاب می‏دهد. شیوه‏های مشروعیت‏بخشی به یک امر یا مشروعیت‏زدایی از آن مورد توجه تیو ون لیوون یکی از نظریه‏پردازان تحلیل انتقادی گفتمان است. در این الگو، منتقد می‏کوشد تا نشان دهد متن مورد مطالعه چگونه توانسته است با قدرت اقناعی زبان، یک گفتمان را مشروع یا غیرمشروع جلوه دهد. چهار راهکار اصلی مشروعیت بخشی به گفتمان عبارت است از: 1- اعتباربخشی، 2- ارزش‏گذاری اخلاقی، 3- عقلانی کردن و 4- اسطوره‏سازی. هریک از این چهار شیوه، اشکال متنوعی دارند و در این پژوهش، باب اول بوستان که به طور مستقیم با گفتمان حکومت مرتبط است از دید شیوه‏های مشروعیت‏بخشی به این گفتمان بررسی شده است. نتیجه نهایی پژوهش این است که در باب اول بوستان، روش سعدی برای مشروعیت بخشیدن به امری در گفتمان حکومت یا مشروعیت‌زدایی از آن، عقلانی کردن است و البته با توجه به مخاطب متن که عمدتا دربار است، این شیوه طبیعی می‏نماید. نمونه گزاره‏هایی که سعدی در پردازش زبانی و ادبی خود، مشروعیت آن‏ها را در گفتمان حکومت تثبیت می‏کند، عبارتند از: رسیدگی به رعیت، توجه به مسافران و بازرگانان برای رونق ملک، رازداری در امور حکمرانی، همراهی با خردمندان و فرزانگان و مانند آن. اما فانی بودن دنیا و بعد، توجه و رسیدگی به رعیت از بیشترین بسامد برخوردار است. در میان گزاره‌هایی که از آن‌ها مشروعیت‌زدایی شده است نیز ظلم به رعیت بیشتر از همه مورد تاکید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تحلیل انتقادی گفتمان, مشروعیت بخشی, ون لیوون, سعدی, بوستان}
    Zahra Haiati *, Fatemeh Arabzadeh
    The purpose of this research is to reach the dimensions of the meaning and theme of the first verse of Bustan, which, in understanding it, should receive the relation of the text to the social and cultural context in which it was produced. The method of this study is a critical analysis of discourse. In this approach, one of the points emphasized is that context is a social action reflecting the social inequalities in language. In this case, the legitimation or delegitimation methods are considered by Theo van Leeuwen, a discourse critical analysis theorist. In this pattern, critic tries to show how a context on study can represent a discourse legitimate or illegitimate by language satisfactory power. The main four methods of discourse legitimation are: 1- authorization; 2- moral evaluation, 3- rationalization, and 4- mythopoesis. Each method has various forms, and this research analyzes the first chapter of Bustan directly related to the governmental discourse in terms of legitimation methods. The final result of research is that, in the first chapter of Bustan, Sa’di's method for legitimation or delegimation of an issue in governmental discourse is rationalization, as it is natural according to the context audience, mainly including courtiers. The example of phrases Sa’di confirms the legitimation in governmental discourse in his lingual and literal processing is as follows: paying attention to the farmers, the passengers and businessmen for further development, confidentiality in governance affairs, accompaniment with scientists and clever, and such alike. But the world mortality and paying attention to the farmers are more frequent. Cruelty to the farmer has been more emphasized among the phrases delegitimated.
    Keywords: Discourse Critical Analysis, Legitimation, Van Leeuwen, Sa’di, Bustan}
  • گلاره اسفندیاری، محمد مطیعی
    مقاله ی حاضر در تلاش است تا خوانشی وبری از نمایشنامه های، رها شده، شب بخیر، مادر و خیابانهای ترد و اوک اثر مارشا نورمن داشته باشد. شرایط موجود در این آثار با مفهوم تضاد، که در کتاب اقتصاد و جامعه اثر ماکس وبر مطرح شده است و مفهوم اصلی در این بررسی است، مطابقت دارد. تضاد، که یک نوع پدیده ی اجتماعی است و بدلیل نابرابری در طبقه، منزلت و قدرت روی میدهد، در زندگی شخصیتهای نمایشنامه های مذکور دیده می شود. از آنجایی که طبقه به اقتصاد و منزلت به اعتبار، مربوط می باشد، وضعیت اقتصادی، میزان اعتبار و همچنین رابطه ی آنها با قدرت در جریان تضاد بررسی می شوند. در این جریان، سلطه به دلیل قدرت، ظهور پیدا می کند و با تسلیم شدن طرف مقابل، مشروعیت پیدا کرده و به اقتدار تبدیل می شود. این خوانش سعی دارد تا اجتناب ناپذیر بودن تضاد، واکنش افراد را در جریان تضاد، عناصر دخیل در آن و همچنین انواع اشکال اقتدار که به دلیل پیروی کردن زیردستان پدیدار می شوند را بیابد. هدف نهایی این مقاله، یافتن نتایج متفاوت تضاد از طریق بررسی تمامی موارد ذکر شده است. درحالی که شب بخیر، مادر و خیابانهای ترد و اوک جوانب منفی تضاد را نشان می دهند، رها شده جنبه ی مثبت این پدیده را به تصویر می کشد.
    کلید واژگان: تضاد, منزلت, قدرت, سلطه, مشروعیت, اقتدار}
    Gelareh Esfandiari, Mohammad Motiee
    The present essay attempts to accomplish a Weberian reading of Marsha Norman’s Getting Out, ‘Night, Mother, and Third and Oak. The depicted status quo in the selected plays corresponds with the concept of conflict, propounded in Max Weber’s Economy and Society, which is the main concept of this study. Conflict which is a social phenomenon that occurs due to inequality in class, status, and power, can be found through the life of the characters. As class is associated with economy and status is associated with prestige, the level of prestige and economy and its relation to power are examined through the process of conflict. Through this process, while domination appears due to the power, it transforms to authority if its legitimacy happens out of the submission of the other part. This study tries to probe the inevitability of conflict, the reactions of the individuals through the process of conflict, the elements which have a role in this process, and also the types of authority that emerge due to the compliance of the subjects. Through the examination of the mentioned issues, the current study aims to see the different consequences of the conflict. While ‘Night, Mother and Third and Oak convey the negative aspect of the conflict, Getting Out depicts the positive one.
    Keywords: Conflict, Status, Power, Domination, Legitimation, Authority}
  • Nasser Rashidi *, Mohammad Rahimi, Zahra Alimorad
    Investigating how foreign language learners’ discourse mediates their demotivation construction is a relatively new area of inquiry. This paper examined the discursive construction of four (two males and two females) Iranian English as a Foreign Language (EFL) learners’ demotivation at Shiraz University, Iran. Employing Fairclough’s (2003) critical discourse analysis framework, the present study revealed that demotivation is not uni-dimensional and static; rather, it is complex, multi-dimensional, and dynamic, which is discursively constructed in the constant interaction between the individual and the social context. Findings also indicated that the discursive construction of demotivation involved simultaneous interaction of multiple levels of learners’ interpersonal relationships, their future self-guides, and factors in local and broader social, cultural and political milieus.
    Keywords: demotivation, discursive construction, future self, guides, legitimation, critical discourse analysis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال