به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « martin seligman » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «martin seligman» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • خدابخش اسداللهی *، زینب برزگر ماهر
    زمینه و هدف

    کمال و سعادت آدمی، همواره به عنوان هدف نهایی در متون عرفانی اسلامی مطرح بوده است؛ منطق الطیر عطار یکی از آثار برجسته عرفانی، در قالب سفری تمثیلی، الگوی رفتاری مشخصی را جهت دستیابی انسان به سعادت ارائه میکند؛ از سویی دیگر، روانشناسی مثبتگرا، با تاکید بر پرورش فضایل اخلاقی چون تواضع، مهرورزی، خویشتنداری، در پی ایجاد رضایت پایدار در زندگی است؛ هدف از انجام این پژوهش تطبیق شاخصه های روان شناسی مثبتگرا در منطق الطیر عطار بر پایه الگوی مارتین سلیگمن است تا وجوه تفکر مثبت را نزد ذهن و زبان عرفانی عطار به اثبات رساند.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر، به شیوه تحلیلی و توصیفی و بر پایه منابع کتابخانه ای، انجام میشود؛ جامعه آماری منطق الطیر عطار و نمونه آماری ابیات مربوط به قصه تمثیلی پرندگان و سیمرغ است.

    یافته ها

    پژوهش حاضر نشان میدهد هر شش خوشه خرد، شجاعت، اعتدال، فعالیتهای اجتماعی، انسانیت و تعالی در نظریه سلیگمن، مصادیق مشخصی در منطق الطیر عطار دارد؛ سفر در منطق الطیر به مثابه فرآیندی است که در پی خویشتن پذیری و خودآگاهی، سبب پرورش تفکر مثبت میشود؛ کنش گروهی پرندگان، تفکر انتقادی هدهد و آزادی عمل، از نمودهای تفکر اجتماعی مثبت در منطق الطیر هستند؛ همچنین پیوند سی مرغ با سیمرغ نمودی از مفهوم تعالی در این منظومه است که قرابت معناداری با هدف غایی در نظریه مثبتگرای سلیگمن دارد.

    نتیجه گیری

    نتیجه این پژوهش نشان میدهد پیش از آنکه نظریه پردازان غربی در سده اخیر به اهمیت فضایل اخلاقی، معنویت و ایمان در پرورش روان آدمی بپردازند، عرفان اسلامی در قرون گذشته، به صورت جامع و کامل در قالب آثاری چون منطق الطیر، به این مقوله پرداخته است؛ بنابراین، نظریه تفکر مثبت، پیشینه ای ایرانی- اسلامی دارد؛ منطق الطیر عطار در لایه های روانی متن، دربرگیرنده بن مایه های برجسته ای از تفکر مثبت بوده و با تاکید بر توانمندیهای بالقوه آدمی، هنجار مطلوب جهت تعالی نوع انسان را ارائه میکند.

    کلید واژگان: منطق الطیر, فرید الدین عطار نیشابوری, مارتین سلیگمن, تفکر مثبت}
    Khodabakhsh Asadollahi *, Zainab Barzegar Maher
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Human perfection and happiness have always been mentioned as the ultimate goal in Islamic mystical texts; Al-Tayir Attar"s logic, one of the outstanding works of mysticism, in the form of an allegorical journey, presents a specific pattern of behavior for man to achieve happiness; On the other hand, positive psychology, by emphasizing the cultivation of moral virtues such as humility, kindness, self-control, seeks to create lasting satisfaction in life; The purpose of this research is to apply the characteristics of positivist psychology in Attar"s logic based on Martin Seligman"s model in order to prove the aspects of positive thinking in Attar"s mind and mystical language.

    METHODOLOGY

    The current research is done in an analytical and descriptive way and based on library sources, the statistical community is al-Tayr Attar region and the statistical sample of verses related to the allegorical story of birds and Simorgh.

    FINDINGS

    The current research shows that all six clusters of wisdom, courage, moderation, social activities, love and excellence in Seligman"s theory have specific examples in the logic of Altair Attar; Traveling in Altair region is like a process that seeks self-acceptance and self-awareness; It causes positive thinking; Group action of birds, critical thinking and freedom of action are manifestations of positive social thinking in al-Tayr region; Also, the connection of thirty chickens with Simorgh is a manifestation of the concept of excellence in this system, which has a significant affinity with the ultimate goal in Seligman"s positivist theory.

    CONCLUSION

    The result of this research shows that before the Western theorists in the last century addressed the importance of moral virtues, spirituality and faith in the development of the human psyche, Islamic mysticism in the past centuries comprehensively and completely addressed this category in the form of works such as Logical Al-Tayr. Is; Therefore, the theory of positive thinking has an Iranian-Islamic background; In the psychological layers of the text, al-Tir Attar"s logic includes prominent elements of positive thinking and by emphasizing the potential capabilities of man, it provides the ideal norm for the advancement of human kind.

    Keywords: Al-Tir Logic, Fariduddin Attar Neishabouri, Martin Seligman, Positive Thinking}
  • الهه مختاری*، صغری فلاحتی

    تتابط المرونه النفسیه قضیه هامه هی دراسه علاقه اللغه وعالم النفس فی الذهن البشری وکیفیه هذه العلاقه المتمثله فی الذهن عند الاصطدام باکداس المفردات والالفاظ، فلا یکون إنجاز هذه المهمه إلا علی ید سمات تنظیمیه هی القدره علی التاقلم، والتوافق، والتصدی، ومواجهه الضغوط والنکبات او منغصات الحیاه. المرونه النفسیه من العلوم النفسیه الحدیثه التی ابصرت النور السبعینیات إثر التفاعلات النشیطه التی حدثت بین العلوم آنذاک. ومن الذین شمروا عن سواعدهم لیخصبوا هذا الاتجاه: «مارتن سیلیغمان» الذی وضع الحجر الاساس للعلوم النفسیه الحدیثه وسکبها فی اطر متینه. قمنا فی هذه المقاله بدراسه المرونه النفسیه فی اعتذاریات الشاعرین إبراهیم بن المدبر وابن زیدون، بالاعتماد علی المنهج الوصفی- التحلیلی. وتوصلنا إلی ان إبراهیم بن المدبر کان اکثر مرونه فی اعتذاریاته بالنسبه إلی ابن زیدون فی اشعاره الاعتذاریه. فلم یتذلل ابن المدبر طوال فتره سجنه واستطاع ان یتحمل آلام السجن ویصبر علی المشاکل، ولکن تضاءل العزه والکرامه لدی ابن زیدون شیئا فشیئا ویلاحظ الاعتداد بالنفس بشکل واضح فی اعتذاریاته.

    کلید واژگان: إبراهیم بن المدبر, ابن زیدون, الاعتذاریات, المرونه النفسیه, مارتن سیلیغمان}
    Soghra Falahati, Elahe Mokhtari *

    Psychological resilience is one of the modern psychological sciences in the seventies after the active interactions that to happen between the sciences at that time. One of the scientists who made significant efforts in this field was Martin Seligman. This science examines the level of human resilience in the face of difficulties and problems in life. The degree of mental resilience is one of the most important issues in modern psychology; But How is this relationship represented by the mind when colliding with heaps of vocabulary and expressions it doubles the importance of this science. This article with the approach of mental resilience in psychology the level of resilience of two poets in facing the hardships of prison and the suffering of distance. This research is written with a scientific-research approach it analyzes the apologies of these two poets. Apologies is actually a poem written to ask for forgiveness the poets asked for forgiveness and pity in these poems. In this research, the apologies of two poets were firstly analyzed, then a comparison was made between them. It seems that Ibn Zaydun appeared weaker compared to Ibrahim Ibn al-Muddabber and the hardships of the prison made him fed up and gradually led him to humiliation.

    Keywords: Mental resilience, Apologies, Ibrahim Ibn al-Muddabber, IbnZaydun, Martin Seligman}
  • مریم ذاکری، کامران پاشایی فخری، پروانه عادل زاده
    زمینه و  هدف

    اهداف علم روانشناسی در گذشته تمرکز بر بیماریها و راه های درمان آنها بوده است؛ اما در حدود دو دهه پیش شاخه ای از روانشناسی به نام روانشناسی مثبت نگر با هدف تاکید بر فضایل ششگانه اخلاقی مانند خرد، شجاعت، عدالت، میانه روی، عشق و رافت، استعلا، رهبری و غیره مورد توجه قرار گرفت. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل فضایل و توانمندیهای شخصیتهای منظومه خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه روانشناسی مثبت نگر میباشد.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش تحلیل محتوا به تبیین فضایل و توانمندیهای شخصیتی در اشخاص داستان خسرو و شیرین پرداخته است.

    یافته ها

    خسرو و شیرین یکی از منظومه های خمسه نظامی است و اشخاص این منظومه دارای فضایل و قابلیتهایی هستند که شناخت این فضایل و توانمندیها میتواند در واکاوی شخصیتهای این داستان تاثیر بسزایی داشته باشد.

    نتیجه گیری

    در این داستان، رابطه عشق متقابل، ملموس است. خسرو با اینکه از ابتدا با نگاه کامجویی وارد این رابطه عاشقانه میشود، با تاکید بر توانمندیهای دلیری، مهربانی، درک زیباییها و غیره به فضایل شجاعت، عشق، استعلا و غیره دست مییابد و سیر تکاملی را در شخصیت او میبینیم. شیرین نیز با تقویت توانمندیهایی چون خودکنترلی، فروتنی، و بخشش به همه فضایل نایل میشود و به تعالی میرسد.

    کلید واژگان: خسرو و شیرین, نظامی گنجوی, روانشناسی مثبت نگر, مارتین سلیگمن}
    Maryam Zakari, Kamran Pashei Fakhri, Parvaneh Adelzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     The goals of psychology in the past have been to focus on diseases and their treatment methods; However, about two decades ago, a branch of psychology called positive psychology with the aim of emphasizing six moral virtues such as wisdom, courage, justice, moderation, love and kindness, transcendence, leadership, etc. was taken into consideration. The purpose of this research is to identify and analyze the virtues and abilities of the characters of Khosrow and Shirin Nizami based on the theory of positive psychology.

    METHODOLOGY

     This research, using the content analysis method, has explained the virtues and abilities of the characters in the story of Khosrow and Shirin.

    FINDINGS

     Khosrow and Shirin is one of the systems of Khamsa Nizami, and the people of this system have virtues and capabilities that knowing these virtues and capabilities can have a significant impact on the analysis of the characters of this story.

    CONCLUSION

     In this story, the relationship of mutual love is tangible. Although Khosrow enters this romantic relationship from the beginning with a selfish view, he achieves the virtues of courage, love, transcendence, etc. by emphasizing the abilities of courage, kindness, understanding beauty, etc., and we see the evolution in his character. Shirin also achieves all virtues by strengthening abilities such as self-control, humility, and forgiveness.
     
    Keyword

    Keywords: Khosrow, Shirin, Nizami Ganjavi, positive psychology, Martin Seligman}
  • زهرا دوستی، آرش مشفقی*، محمدعلی مجلل

    در این پژوهش با تکیه بر چند رمان برجسته از سه نویسنده زن معاصر ایران و بررسی تطبیقی آن ها با آثار داستانی نجیب محفوظ به شیوه تحلیلی-توصیفی، فضایل مثبت مطرح شده در شخصیت زنان دو سرزمین بر اساس فضایل شش گانه سلیگمن بررسی شده اند. دستاورد این پژوهش این است که زنان نویسنده در تاریخ ادبیات ایران، در بسیاری از آثارشان همسو با روان شناسی مثبت نگر حرکت کرده اند. آنان در رمان های خود مروج کنجکاوی، شجاعت، انصاف، مهربانی، خویشتن داری، رهبری و شایسته سالاری، درک زیبایی و کمالات در خصوص زنان هستند. این مهم در دو رمان کوچه مدق و بین القصرین نجیب محفوظ نیز با تفاوت فاحشی قابل مشاهده است. زنان برجسته در دو رمان محفوظ، مهربانی، مقاومت، مهربانی و عشق و پشتکار داشتن را از میان فضایل شش گانه سلیگمن دارا هستند.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت نگر, مارتین سلیگمن, سیمین دانشور, زویا پیرزاد و غزاله علیزاده و نجیب محفوظ}
    Zahra Doosti, Arash Moshfeghi *, Mohammadali Mojallal

    Martin Seligman is one of the pioneers of positive psychology, who achieved significant success in this field with the slogan of trying to create happiness and well-being by relying on people's capabilities. From Seligman's point of view, treatment is not only limited to the improvement of diseases, but sometimes by strengthening positive attitudes and views, mental illnesses and weaknesses can be overcome and a sense of satisfaction with life can be achieved. In line with this goal, he presented the six virtues and pointed out that if people acquire these virtues, they can significantly overcome mental stress and experience happiness in life. Wisdom, courage, humanity. Justice, moderation and excellence are the titles of these virtues, which are divided into twenty-four subgroups.

    Keywords: Positive Psychology, Martin Seligman, Simin Daneshvar}
  • ام البنین قربانی، عفت نجار نوبری*، فریده محسنی هنجنی، افسانه لطفی عظیمی
    زمینه و هدف

    روانشناسی مثبتگرا یکی از جدیدترین گرایشهای علم روانشناسی است که با تمرکز بر استعدادها و توانمندیها و ارزشهای منحصربفرد انسانی، به دنبال ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی است و با شناخت و طبقه بندی قابلیتها و فضیلتها و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در بهره گیری از نیروهای نهفته درون و برون یاری میکند. روانشناسی مثبتگرا مفاهیمی همچون خرد، عشق، مهرورزی و نوع دوستی، شادکامی، بردباری، خوشبینی، و امید را در بر میگیرد و در تثبیت و تعمیم آنها میکوشد. ادبیات فارسی نیز همواره مفاهیمی از این دست را در خود پرورانده و ارایه داده است. صایب تبریزی یکی از شاعرانی است که در آثار خود به این موضوعات نیز پرداخته است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی مولفه های روانشناسی مثبت نگر و همسویی آنها در غزلیات صایب تبریزی با هدف ادغام آرای روانشناسی نوین با نظریات روانشناسی اصیل موجود در فرهنگ خودی است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و ارایه نمودار دایره ای انجام گرفته است. در راستای هدف پژوهش، به بررسی غزلیات شش جلدی صایب تبریزی به تصحیح محمد قهرمان (1364)، انتشارات علمی و فرهنگی پرداخته شده است.

    یافته ها

    در پایان بررسی غزلیات صایب و شرح و تفاسیر آن و تبیین مولفه های روانشناسی مثبت نگر، مضامینی که دقیقا با این مولفه ها همخوانی دارند، تحلیل شده و مشخص گشت میان مفاهیم روانشناسی مثبت نگر سلیگمن و این مفاهیم در غزلیات صایب تا حد زیادی همسویی وجود دارد. بسامد این فضیلتهای ششگانه در اندیشه و کلام او بترتیب عبارتند از: انسانیت (33 درصد)، تعالی و معنویت (20 درصد)، عدالت (15 درصد)، شجاعت (12 درصد)، خرد و دانش (10 درصد)، و میانه روی (10 درصد).

    نتیجه گیری

    براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت آنچه امروزه اندیشمندان غرب تحت عنوان روانشناسی مثبتگرا ارایه کرده اند، در آثار ادبی ایران زمین، از جمله غزلیات صایب تبریزی، با شواهدی دلکشتر و زیباتر دیده میشود، که با انسجام و استفاده روزمره از مفاهیم آن اشعار میتوان، بصورت کاربردی از آثار روحی و روانی آن بهره مند شد. در واقع نتایج به دست آمده نشان میدهد بسیاری از دانشهای مدرن که ریشه آنها در تمدن نوپای غرب جستجو میشود، قرنها پیش در گنجینه فرهنگ اسلامی- ایرانی موجود بوده است.

    کلید واژگان: مارتین سلیگمن, صائب تبریزی, روانشناسی مثبت, مثبت اندیشی, غزلیات صائب}
    Omm al-Banin Ghorbani, Effat Najjar Nobari, Farideh Mohseni Hanjani, Afshana Lotfi Azimi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Positive psychology is one of the newest trends in psychology, which by focusing on unique human talents, abilities and values, seeks to promote health and improve the quality of life, and by recognizing and classifying capabilities and virtues and discovering the hidden corners of human existence. it helps him in using the hidden forces inside and outside. Positive psychology includes concepts such as wisdom, love, kindness and altruism, happiness, tolerance, optimism, and hope and tries to consolidate and generalize them. Persian literature has always cultivated and presented such concepts. Sa’eb Tabrizi is one of the poets who also addressed these issues in his works. Based on this, the aim of this research is to investigate the components of positive psychology and their alignment in Saeb Tabrizi"s lyrical poetry with the aim of integrating modern psychological opinions with authentic psychological theories existing in Khodi culture.

    METHODOLOGY

    This research was carried out with a descriptive-analytical method and presentation of a pie chart. In line with the purpose of the research, the six-volume sonnets of Saeb Tabrizi edited by Mohammad Qahraman (1985), scientific and cultural publications have been examined.

    FINDINGS

    At the end of the review of Saeb"s sonnets and their descriptions and interpretations and the explanation of the components of positive psychology, the themes that are exactly consistent with these components were analyzed and it was determined between the concepts of Seligman"s positive psychology and these concepts in Saeb"s sonnets to a great extent. There is alignment. The frequency of these six virtues in his thoughts and words are: humanity (33 percent), excellence and spirituality (20 percent), justice (15 percent), courage (12 percent), wisdom and knowledge (10 percent), and moderation (10 percent).

    CONCLUSION

    Based on the findings of the present research, it can be concluded that what western thinkers have presented today under the title of positive psychology, can be seen in the literary works of Iran, including Saeb Tabrizi"s sonnets, with more attractive and beautiful evidence, which is with the coherence and daily use of The concepts of those poems can be used to benefit from its spiritual and psychological effects. In fact, the obtained results show that many modern knowledge whose roots are sought in the nascent civilization of the West, were present centuries ago in the treasure of Islamic-Iranian culture.

    Keywords: Martin Seligman, Sa’eb Tabrizi, positive psychology, positive thinking, Sa’eb's lyrics}
  • مریم صفری، محمدعلی گذشتی*، شیرین کوشکی، اشرف شیبانی اقدم

    نظریه بهزیستی سلیگمن ناظر بر هیجان مثبت، روابط مثبت، معنا، مجذوبیت و دستاوردی برای رسیدن به شکوفایی است. شش فضیلت عدالت طلبی، نوع دوستی، تعالی، خرد، شجاعت و میانه روی و بیست وچهار توانمندی، زیربنای آن را تشکیل می دهند. هدف از پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی، مطالعه تطبیقی شاخصه های نظریه بهزیستی سلیگمن در غزلیات حافظ می باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اهداف مشترک آثار ادبی و عرفانی با روان شناسی مثبت نگر، تحصیل رضایت از گذشته، امید به آینده و کسب شادی در زمان حال به منظور پرورش انسان توانمند در مسیر شکوفایی و زندگی هم معنا است. در این راستا معیار ذهنی حافظ نسبت به جهان و روزگار، پیامی جز شادی و درمانی جز عشق برای بشر نمی شناسد و همین امر پیام او را فرا زمانی و فرا مکانی کرده است. وی شادی و عشق را همواره نجات بخش بشر می داند که در روزگار بلا راهگشاست. از آنجایی که غزلیات حافظ، عرصه نمود عناصر نظریه بهزیستی است که در این پژوهش میان رشته ای بدان پرداخته شده است، موجب توجه بر اندیشه های سازگاری حافظ و سلیگمن در مقوله شادی، شکوفایی و ضرورت های تلاش انسان برای دستیابی به کمال، می شود.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت نگر, سلیگمن, غزلیات حافظ, نظریه بهزیستی. شادی و عشق}
    Maryam Safari, MohammadAli Gozashti *, Shirin Kooshki, Ashraf Shibaniaghdam

    Martin Seligman's theory of well-being focuses on positive emotion, engagement, relationship, meaning, and achievement (PERMA) to assess prosperity. The six virtues of wisdom/knowledge, courage, humanity, justice, temperance, and transcendence and twenty-four character strengths form its foundation. The aim of the current research is to study comparatively the indicators of Seligman's well-being theory in Hafez's ghazals using analytical-descriptive method. The research findings indicate that both literary and mystical works and positive psychology share common goals. These goals include finding satisfaction from the past, harboring hope for the future, and obtaining happiness in the present, all with the aim of personal growth and flourishing. Hafez's worldview, influenced by the conditions of his time, emphasizes the significance of happiness and love as essential elements in healing humanity. Consequently, his message transcends time and location, remaining relevant across different eras. Throughout Hafez's ghazals, the elements of Seligman's well-being theory manifest themselves, further emphasizing their compatibility. This interdisciplinary research provides a platform for comparing Hafez's and Seligman's perspectives on happiness.

    Keywords: Positive Psychology, Martin Seligman, Theory of Well-Being, Hafez's Ghazals, love}
  • پروین دخت رضایی مجدآبادی، حسین پارسایی *، رضا فرصتی جویباری
    زمینه و هدف

    دیوان شمس بازتابی از آراء و اندیشه های مولانا است که بسیاری از واژگان آن در هر دو محور همنشینی و جانشینی دارای بار معنایی مثبت است و چونان زنجیری بافت کلام را در خدمت افکار خالق آن درمی آورد؛ چنانکه یکی از روانشناسان شهیر غربی، مارتین سلیگمن، نظر خویش را از نشانگان درماندگی آموخته شده، به آثار نافذ احساسات مثبت معطوف داشته است. هدف از این جستار بررسی و تحلیل غزلها و بررسی زنجیره های واژگانی مثبت مولانا در دیوان شمس طبق نظریه روانشناسی مثبت گرای مارتین سلیگمن است.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر بعنوان پژوهشی بنیادی با استفاده از روش های استدلال و تحلیل عقلانی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای بهره جسته و به مقوله تحلیل زنجیره های واژگان مثبت با تکیه بر مولفه های مثبت گرای مارتین سلیگمن و تاثیر آن بر دیوان شمس تبریزی پرداخته است. جامعه آماری سه هزار بیت از کتاب ده جلدی کلیات شمس مولوی، براساس نسخه بدیع الزمان فروزانفر با تصحیحات و حواشی وی است.

    یافته ‎ها:

     همه مولفه های روانشناسی مثبت گرای سلیگمن در کلیات شمس مشاهده شده است. درصد فضیلتهای مثبت سلیگمن در دیوان شمس بدین‎ ترتیب است: تعالی با %43/42 رتبه نخست فضیلتها را به خود اختصاص داده است. خرد و دانایی با %61/20 در رتبه دوم است. شجاعت با %28/17در رتبه سوم قرار دارد. نوع دوستی با %10/14، اعتدال با %62/4 و عدالت جویی با %96/0رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند. قابلیتهای عشق با %54/74، رهبری با %38/65 و کمال با %96/53 بیشترین و قابلیتهای شوخ طبعی با %78/0، عدالت جویی با %96/0 و پایداری با %92/7 کمترین نمود را داشته اند.

    نتیجه گیری

    بهره گیری از این دست مفاهیم و واژگان مثبت در دیوان شمس، علاوه بر آنکه موجب رهیابی مخاطب به شهر عشق مولانا میگردد، در ایجاد تحول روانی و تغییر نگرش و ارتقای کیفیت زندگی مخاطب موثر است. انطباق عناصر زبانی و فکری مثبت مولانا در دیوان شمس با آرای سلیگمن، این دو سرمایه معنوی و انسان ساز، با فاصله زمانی هشت قرن اصلیترین نتیجه و محصول این پژوهش است. اندیشه ها و مولفه های سلیگمن بمثابه موضوع و دنیای برین برساخته مولانا در دیوان شمس بمنزله مصداق و عقربه قطب نمای حیات متعالی انسانی، ایتلافی شگفت و بی بدیل پدید آورده اند که از دو نظرگاه علمی و هنری ادبیات و روانشناسی قابل اتکا و ثمربخشند.

    کلید واژگان: مولانا, دیوان شمس, مارتین سلیگمن, روانشناسی مثبت گرا}
    P. Rezaei Majdabadi, H. Parsaei*, R. Forseti Joibari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Divan Shams is a reflection of the opinions and thoughts of this mystic, many of its words have a positive meaning in both axes of companionship and substitution, and like a chain, it serves the thoughts of its creator, as one of the famous western psychologists, Martin Seligman He has turned himself from the symptoms of learned helplessness to the penetrating effects of positive emotions. The purpose of this essay is to analyze and analyze Ghazals and investigate the positive lexical chains of Rumi in Divan Shams according to Martin Seligman's theory of positivist psychology.

    METHODOLOGY

    The current research is a basic research using the methods of rational reasoning and analysis and based on library studies, and it deals with the category of analysis of chains of positive words based on the positivist components of Martin Seligman and its effect on Diwan Shams of Tabrizi. The statistical community is also the statistical community of 3000 verses from the ten-volume book "Koliat Shams" by Maulana Jalaluddin Mohammad Molavi, based on the original edition of Faruzanfar with his corrections and margins.

    FINDINGS

    All the components of Martin Seligman's positivist psychology have been observed in Koliat Shams. The percentage of Seligman's positive virtues in Diwan Shams is as follows: excellence has taken the first rank of virtues with 42.43%. Wisdom is in the second place with 20.61%. Shujaat ranks third with 17.28%. Altruism with 14.10%, moderation with 4.62% and seeking justice with 0.96% have taken the next ranks. The abilities of love with 74.54%, leadership with 65.38% and perfection with 53.96% are the highest, and the abilities of humor with 0.78%, seeking justice with 0.96% and stability with 7.92% are the lowest.

    CONCLUSION

    The use of such positive concepts and words in Diwan Shams, in addition to bringing the audience to the city of Rumi's love, is effective in creating psychological transformation and changing attitudes and improving the quality of life of the audience. The adaptation of Rumi's positive linguistic and intellectual elements in Divan Shams with the opinions of Martin Seligman; Today's psychologist and psychotherapist, these two spiritual and human capitals, with a gap of eight centuries, are the main result and product of this research. Seligman's thoughts and components as the subject and the brain-made world of Rumi in Divan Shams, as the example and the compass hand of the sublime human life, have created a wonderful and irreplaceable alliance that is reliable and fruitful from the two scientific and artistic points of view of literature and psychology.

    Keywords: Rumi, Divan Shams, Martin Seligman, positive psychology}
  • فاطمه اصغری مهر، امیراسماعیل آذر*، ساره زیرک

    روان شناسی مثبت گرا (Positive psychology) علمی است که با هدف بهبود زندگی، به توانمندی های انسان توجه می کند. مارتین ای.پی. سلیگمن (Martin E.P Seligman, 1942) بنیان گذار روان شناسی مثبت گرا، هیجانات انسان را در سه مسیر «حال-گذشته-آینده» مورد مطالعه قرارمی دهد. از نظر او شادمانی از هیجانات مثبت مربوط به زمان حال است. او برای دستیابی به شادمانی علاوه بر تجربه هیجانات مثبت در زمان گذشته و آینده و حال به تقویت فضایل اخلاقی ششگانه از دستاوردهای خویشتن شناسی توصیه می کند. مولانا نیز از بعد انسان شناسی، همگان را به شناخت خویشتن دعوت می کند. درک زمان حال نیز از دیدگاه او دارای اهمیت زیادی است. مولانا آینده را فقط با امید به خدا و گذشته را  برای دستیابی به رضایت دارای اهمیت می داند. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال است که آیا شادمانی از دیدگاه مولانا دست یافتنی است؟ آیا مولفه های شادمانی و مثبت گرایی در مثنوی، با نظریه روان شناسی مثبت گرای سلیگمن قابل سنجش است؟ دستاوردهای پژوهش در رسیدن به شادمانی در مثنوی علاوه بر همپوشانی متغیرهای مثبت گرایی، به برتری وجه اندیشگانی و عرفانی مولانا می انجامد. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای  به بررسی و تطبیق متغیرهای شادمانی و مثبت گرایی در مثنوی و یافتن شباهت ها و تفاوت ها پرداخته است.

    کلید واژگان: شادمانی, روان شناسی مثبت گرا, مارتین سلیگمن, مولانا}
    Fatemeh Asgharimehr, Amir Ismail Azar *, Sareh Zirak

    Positive psychology is a science that focuses on human abilities to improve life. Martin E. P. Seligman, the founder of positivist psychology, studies human emotions in three "present-past-future" directions. For him, happiness is one of the positive emotions of the present. In order to achieve happiness, in addition to experiencing positive emotions in the past and future, he recommends strengthening the six moral virtues of the achievements of self-knowledge. Rumi also invites everyone to know himself from the anthropological point of view. Understanding the "now" is also very important from his point of view. He considers the "future" only with hope in God and the "past" important for achieving satisfaction. The purpose of this study is to answer the question whether happiness is achievable from Rumi's point of view and the components of happiness and positivism in Masnavi can be measured by Seligman's theory of positivist psychology? Research achievements in achieving happiness in Masnavi, in addition to the overlap of positivism variables, lead to the superiority of Rumi's intellectual and mystical aspects. This research has studied and applied the variables of happiness and positivism in Masnavi with analytical-descriptive method and using library resources.

    Keywords: Happiness, Martin Seligman, Rumi}
  • صابره سیاوشی*، معصومه نعمتی قزوینی، زینب مهدوی پیله رود
    یعتبر التفکیر الإیجابی واثره فی تحسین حیاه الإنسان من اهم اهداف علم النفس. علم النفس الإیجابی (Positive psychology) هو علم ناشی یقوم علی فهم المشاعر والانفعالات الإیجابیه والفضایل والقدرات البشریه محاولا تحقیق حیاه افضل من خلال تحقیق الذات وازدهاره. بالنظر إلی السیاق الثقافی لعلم النفس الإیجابی، فإن إعاده قراءه الاعمال الادبیه فی ضوء هذا النهج الجدید، مع شرح الزوایا المجهوله لهذه النصوص، یمکن ان یوفر الاساس للتطبیق العملی واستخدام التعالیم الاخلاقیه فی حیاه القراء قدر الإمکان. وفی الوقت نفسه، یمکن للنصوص الصوفیه الملییه بالتعالیم الاخلاقیه ان تکون منصه جیده لمثل هذا البحث. ابن الفارض هو شاعر وصوفی مصری من القرن السابع الهجری، تنعکس تعالیمه الاخلاقیه وابعاده النفسیه بشکل کبیر فی اشعاره. وعلیه، تستخدم هذه الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی لفحص انعکاس الانفعالات الإیجابیه - احد مجالات علم النفس الإیجابی - فی قصاید ابن الفارض. الغرض من هذه الدراسه هو تقییم نهج التفکیر الإیجابی لابن الفارض وکذلک معرفه مبادیه الصوفیه والاخلاقیه للإیجابیه وتحقیق الذات لدی الإنسان. اظهرت النتایج ان ابن الفارض یتعامل بإیجابیه مع الحیاه وان وجود الانفعالات الإیجابیه المتعلقه بالماضی والحاضر والمستقبل فی قصایده یدل علی الإیجابیه والصحه النفسیه وتحقیق الذات عنده، کما تقدم التعالیم الإیجابیه للجمهور.
    کلید واژگان: الانفعال الإیجابی, التفکیر الإیجابی, علم النفس الإیجابیف مارتن سلیجمان, ابن الفارض}
    Sabereh Siavoshi *, Masoumeh Nemati Ghazvini, Zeinab Mahdavi Pile Rood
    Over time and progress in science and technology have led to the growth and increase of concerns and consequently the anxiety and worries of contemporary man. Despite the increasing problems of human beings, today the importance of mental and intellectual health has been considered more than ever.For the last half century psychology has been consumed with a single topic only-mental illness-and has done fairly well with it. But this progress has come at a high cost. Relieving the states that make life miserable, it seems, has made building the states that make life worth living less of a priority. But people want more than just to correct their weaknesses. They want lives imbued with meaning, and not just to fidget until they die. New research into happiness, though, demonstrates that it can be lastingly increased. And a new movement, Positive Psychology, shows how you can come to live in the upper reaches of your set range of happiness. The positive emotions of confidence, hope, and trust, for example, serve us best not when life is easy, but when life is difficult.Positive thinking and its effect on human well-being is one of the most important goals of psychology. Positive psychology as a nascent science based on understanding positive emotions, Human virtues and abilities are in the effort to achieve a better life through self-fulfillment and self-realizati. Positive emotion can be about the past, the present, or the future. The positive emotions about the future include optimism, hope, faith, and trust. Those about the present include joy, ecstasy, calm, zest, ebullience, pleasure, and (most importantly) flow. From the beginning of creation, man has always been concerned with finding a life full of meaning and happiness.  Therefore, the attention of thinkers, philosophers and experts in each nation has long been focused on the concepts that were the basis of human happiness. By thinking in literary texts, especially mystical texts, it can be seen that many writers and mystics in their works provide guidelines for human growth and happiness in various aspects of life. The positive emotions about the past include satisfaction, contentment, fulfillment, pride, and serenity. Given that the source of literary genres is human emotions and thoughts,Today, psychological analysis of literary works has a special place in literary criticism. Mystical texts, which are full of moral teachings, have a lot of potential for such analysis. Given the cultural context of positive psychology, re-reading the works of writers and mystics with the new approach As well as using their instructions is an effective step towards the growth of both sciences, human life and mental health. Ibn Fariz is an Arab mystic and poet whose poems can be found in the presence of positive psychological components. In this study we used a descriptive-analytical method to examine the presence of positive emotions - one of the fields of positive psychology - in Ibn Fariz's poems. The purpose of this study was to evaluate Ibn Fariz's positive thinking approach Also, knowing his mystical and moral guidelines is for the positivity and self-fulfillment of human beings.The results of the research have been prepared in order to answer these two questions:-           According to Seligman's theory, how is Ibn Fariz's approach evaluated according to the reflection of past, present and future emotions in his poems?-           Which of the positive emotions of the past, present and future is more frequent in Ibn Fariz's Divan and what does it indicate?The results of the research show that Ibn Fariz has a positive approach to life, The presence of positive emotions related to the past, present and future, His poems show his positivity, mental health and self-fulfillment, provide positive teachings to people.The experience of positive emotions has given Ibn Fariz more resilience in the face of life's difficulties, and the poet's attention to positive emotions in relation to the future indicates his positive personality.Also, the presence of positive emotions towards the future, which includes optimism, trust, belief, faith and hope, has a higher frequency compared to positive emotions than the past (satisfaction) and the present (pleasure).
    Keywords: Positive Psychology, Positive emotion, Ibn al-Farid, Martin Seligman}
  • مرتضی محسنی*، مجید گل محمدی، احمد غنی پور ملکشاه، قدسیه رضوانیان
    روان شناسی مثبت که پیشینه ی آن به آرای مارتین سلیگمن در دهه ی(1990م.) می رسد، رویکردی نوین در علم روان شناسی است که مدعی ارایه ی پارادایمی جدید در این حوزه است. این رویکرد بر جنبه های مثبت انسان مانند شادی، خوش بینی و امید تاکید دارد و به شناسایی و تبیین فضایل و توانمندی های انسان در شش گروه: خرد و دانایی، شجاعت، انسانیت، عدالت طلبی، اعتدال و تعالی به همراه بیست و چهار قابلیت، با عنوان فضیلت های همه جا حاضر می پردازد. قابوس نامه تالیف عنصرالمعالی قابوس بن وشمگیر یکی از آثار برجسته ی ادبیات تعلیمی در سده ی پنجم هجری است که بازتاب دهنده ی خودشناسی و ارایه ی راهکارهای مناسب در جهت شناخت فضایل مثبت و نیل به سعادت و شادکامی اصیل، به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه ی اندیشمندان بوده است. از این منظر می توان عنصرالمعالی را در زمره ی اندیشمندان متعهد، اخلاق گرا و مثبت اندیشی در نظر گرفت که از سرچشمه های مضامین اخلاقی و حکمی مثبت فرهنگ ایرانی سیراب شده و به خوبی توانسته است این فضایل و توانمندی های مثبت را، که بخش اعظمی از آن نشات گرفته از تجربیات خود اوست با صداقت، فروتنی و آزاداندیشی در اختیار فرزند خویش و سایر جویندگان علم و ادب قرار دهد. دستاورد پژوهش ناظر بر این است که فضایل مثبت خرد و دانش با 46/34 درصد، میانه روی 48/30 درصد، معنویت و تعالی 68/7 درصد، شجاعت 97/5 درصد، عدالت 36/5 درصد و رافت و عشق 14/4 درصد، به ترتیب از فراوانی بیشتری برخوردار بوده اند.
    کلید واژگان: قابوس نامه, عنصرالمعالی, روان شناسی مثبت نگر, مارتین سلیگمن}
    Morteza Mohseni *, Majid Golmohamadi, Ahmad Ghanipour Malekshah, Ghodsiye Rezvaniyan
    Positive psychology, which comes from Martin Seligman's ideas and viewpoints in 1990, gives a new methodology in psychology, which claims the new paradime in psychology area. This methodology emphasizes on positive dimensions of human life such as happiness, optimism and hope and also tries to clarify and identify the human capabilities into six groups: wisdom and knowledgability, braveness, humanity, justice seeking, balance, and ultimateness with 24 capabilities titled, ubiquitous gratefulnesses which we can view all these parameters by lovely examples in QaboosNameh clearly, because self-awareness and providing proper solutions for understanding positive manners and achieving felicity and original happiness, is one of the old wish of the pioneers such as Onsor al Ma'ali. By this viewpoint he is considered as a responsible, behaviorist, and positivist thinker who is blessed by rich Iranian culture and its moral and positive intelligence, to provide these gratefulnesses and positive capabilities, which consist of a vast part of his self experience, honestfully, humbled, free-willingly for his legacy and other knowledge seekers.The achievements of the supervisor projects reveals that these positive wisdom and knowledge by 46.34 percent, balance by 48.30 percent, perfection by 68.7 percent, braveness by 97.5, justice seeking by 36.5, mercifulness and patient by 14.4 percent are in a row from most to least frequent.
    Keywords: Qaboosnameh, Onsor-al-Ma`Ali, Positive Psychology, Martin Seligman}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال