به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « modern rhetoric » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «modern rhetoric» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • موسی خضری آذر*، عیسی متقی زاده، فرامرز میرزایی، خلیل پروینی
    در عصر معاصر، تلاش های فراوانی جهت بروزرسانی دانش بلاغت صورت گرفته است. از همین رو، دو اصطلاح «بلاغت جدید» و «نوسازی بلاغت» از جمله اصطلاحات فراگیر در میان پزوهشگران معاصر عرب قرار گرفته اند که از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا به امروز بخش قابل توجهی از گفتمان بلاغی معاصر را به خود اختصاص داده اند. نوسازی بلاغت به یک سری تلاش هایی گفته می شود که بخشی یا تمام موضوعات بلاغت سنتی را بازخوانی کرده و پیشنهادهایی جهت بهبود آن مطرح کرده اند. برای نخستین بار، شیخ محمد عبده در الازهر دعوت به بروزرسانی منابع بلاغت کرد و جبر ضومط در تالیفات خود به نوسازی در بلاغت دعوت نمود. گفتمان نوسازی بلاغت همواره با گفتمان بلاغت سنتی در چالش بوده و سرآغاز نوسازی بلاغت با نقد مبانی نظری، مسایل روش شناختی و رویکرد تحلیلی بلاغت سنتی همراه بوده است. از آغاز دعوت به نوسازی بلاغت تا به امروز، انتقادها به بلاغت سنتی فزونی یافته است؛ لذا با خوانش کارهای صورت گرفته در زمینه بلاغت جدید، به کمیت قابل توجهی از انتقادات مواجه می شویم که پژوهش علمی مستقل را می طلبند تا زمینه را برای دوری از افراط و تفریط در داوری و ارزش گذاری دستاوردهای بلاغی پیشینیان فراهم سازد. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و نقد انتقادهای وارده بر بلاغت سنتی همت گذاشته است و از بررسی و نقد دیدگاه های انتقادی صاحب نظران نوسازی بلاغت، به این نتایج دست یافته است: بیش ترین انتقادهای پزوهشگران معاصر به اثرپذیری بلاغت از اندیشه های فلسفی یونان و ارزش گذاری متون است. از جهتی مهم ترین نقاط ضعف آنان در هم سنجی نادرست بلاغت سنتی اسلامی با بلاغت سنتی یونان که از بافت اجتماعی-تاریخی متفاوتی برخوردارند و همچنین مقایسه نادرست بلاغت با مکاتب نقدی معاصر که دارای رویکرد و کارکرد عملی مختلفی هستند، خلاصه می شود.
    کلید واژگان: بلاغت سنتی, نوسازی بلاغت, بلاغت جدید, نقد بلاغت, گفتمان بلاغت}
    Muosa Khezriazar *, Eisa Mottaghizadeh, Faramarz Mirzaei, Khalil Parvini
    In the contemporary era, many efforts have been made to update the knowledge of rhetoric. Therefore, the two terms "modern rhetoric" and "rhetoric modernization" are two of the most comprehensive terms among contemporary Arab scholars, which have occupied a significant part of contemporary rhetorical discourse from the late nineteenth century to the present day. Rhetoric modernization refers to a series of efforts that re-examine some or all of the issues of traditional rhetoric and make suggestions for its improvement. For the first time, Sheikh Muhammad Abduh from Al-Azhar called for updating the sources of rhetoric, and al-Jabr al-Zumt in his writings called for rhetoric modernization. The discourse of rhetoric modernization has always been challenged by the discourse of traditional rhetoric, and the beginning of rhetoric modernization has been accompanied by a critique of theoretical foundations, methodological issues, and the analytical approach of traditional rhetoric. From the beginning of the call to modernize rhetoric to the present day, criticism of traditional rhetoric has increased; therefore, reading the works done in the field of modern rhetoric, we encounter a significant amount of criticism that requires independent scientific research to provide a basis for avoiding excesses in judging and evaluating the rhetorical achievements of predecessors. This research has tried to examine and critique the criticisms of traditional rhetoric through a descriptive-analytical method and has achieved the following results by examining and criticizing the critical views of rhetoric modernization experts: The greatest criticism of contemporary scholars is the influence of rhetoric on Greek philosophical thought and the evaluation of texts. In a sense, their most important weaknesses are summarized in the incorrect comparison of traditional Islamic rhetoric with traditional Greek rhetoric, which have different socio-historical contexts, as well as incorrect comparison of rhetoric with contemporary critical schools that have different approaches and practical functions.
    Keywords: Traditional rhetoric, Rhetoric Modernization, Modern rhetoric, Rhetoric Criticism, Rhetorical discourse}
  • فرشید ترکاشوند*
    إهتم البلاغیون القدامی بالمتکلم و دوره فی تکوین المعنی و الکلام، لکنهم قلما إنتبهوا بتاثیر المخاطب کالمتلقی فی هذا المجال. للمتلقی فاعلیه واسعه فی الکلام و الشعر، خاصه فی الاشعار العرفانیه،السریالیه و الحداثویه حیث یحدث الجمال فی المعنی. المتلقی فی هذه المرحله بإمکانه ان یقوم بتفسیر الخطاب او تاویله بمعونه السیاق فی رویه متکامله یتسع مداها إلی مابعد البنیویه. الباحث فی هذه الدراسه یمعن النظر فی فاعلیه المتلقی من منظور البلاغه الجدیده فی خلق المعنی و الجمال. السوال الرئیس یتضح عن دور المتلقی فی البلاغه القدیمه و الجدیده و کیفیه تمایزهما بین البلاغتین. و الفرض إذن یحکی عن إنتقال الجمال من الصور البیانیه إلی البنی المعنویه بحیث یمکن القول بان الجمال فی الرویه القدیمه ینحصر فی نطاق الصور لکنه فی الرویه الجدیده یمتد إلی آفاق المعنی. و ذلک علی سبیل المثال یتضح فی الاشعار العرفانیه و الحداثویه بشکل تام. بالنسبه إلی النتیجه یبدو بان مفهوم الجمال فی البلاغه الجدیده یتسع علی مدی إتساع المعنی و التفکیر من جانب المتلقی. فالمتلقی فی هذه الرویه یشارک کالخالق فی تکوین الخطاب الشعری.
    کلید واژگان: البلاغه القدیمه, البلاغه الجدیده, المتلقی, المعنی, الجمال}
    Farshid Torkashvand *
    In their the rhetorical issues, the ancients paid attention to the role of the prolocutor in the formation of meaning and speech. However, the laid less emphasis on the addressee as an effective reader. The reader has a significant role in speech and poetry especially in mystical, surreal, and modern poetry where aesthetics occurs. At this point the reader can enjoy the context from a multilateral perspective, through either interpreting or exegesis of the speech in a post-structural ambience. The researcher attempts to focus on the role of the prolocutor in creating meaning and aestheticism. The main question in terms of the role of the prolocutor lies in the perspectives of traditional and modern rhetoric and the way they are distinguished from one another. The hypothesis implies the transfer of aestheticism from the level of expressive form to semantic structures. One can say, aesthetes from the old perspectives is limited to speech imagery while in the modern perspectives it expands in meaning. This can be fully traced in mystical and modern poetry. The findings show that the concept of aesthetics in modern rhetoric expands in meaning and meditation by the prolocutor. From this perspective, similar to the creator of a text, the prolocutor is effective in forming the poetical dialogue.
    Keywords: Traditional rhetoric, Modern rhetoric, Prolocutor, meaning, aesthetics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال