به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « narrative works » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «narrative works» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یحیی میرحسینی
    حکیم ترمذی عالمی پرتالیف از ورارود در سده سوم قمری است که پیش از ورود به زهد و عرفان، تحصیل در علوم سنتی را ازسر گذرانده بود. او که تبار به پدر و مادری محدث می برد، فراگیری معارف حدیثی را از کودکی آغاز کرد و در این زمینه، مهارت فراوانی به دست آورد. با آغاز مشرب عارفانه، حکیم ترمذی کوشید عرفان ذوقی و نوری خود را در حیطه علوم دینی تبیین کند؛ ازاین رو، تجارب و باورهای عرفانی خود را با مطالعات قبلی اش، ازجمله داده های روایی، درهم آمیخت. بنابراین، ازآنجاکه حدیث نقش بسزایی در اندیشه حکیم ترمذی داشته است ، مروری تفصیلی بر نوشته های روایی او داشته ایم و با روش توصیفی- تحلیلی، ابعاد آن را کاویده ایم؛ آثاری که چندان نزد جامعه علمی شناخته نیستند. در این نوشتار، افزون بر کاوش درباره مشهورترین اثر حکیم ترمذی، یعنی نوادر الاصول، سه اثر دیگر نیز بررسی و نوشته ای ناشناخته از او معرفی شده است.
    کلید واژگان: حکیم ترمذی, حدیث, آثار روایی, کتاب شناسی, نوادر الاصول}
    Yahya Mirhoseini
    Hakim Tirmizi is a scholar of Transoxiana in third century who has lots of compilations. He passed learning of traditional sciences before entering the area of Sufism and Asceticism. Being in a family whose parents were Muhaddith, he started learning hadith knowledge from childhood and acquired lots of skills in this area. By starting ascetic disposition, Hakim Tirmizi tried to explain his mystic and lighting Sufism in the era of religious sciences. Thus, he incorporated his experiences and Sufis beliefs in his previous studies, such as narrative data. Therefore, as Hadith has played a significant role in thought of Hakim Tirmizi, we have studied his works in detail and by a descriptive-analytic method, have analyzed its dimensions; the works which are not very popular even in academic sciences. In this essay, in addition to research on the most popular work of Ḥakīm al-Tirmidhī i.e. Nawādir al-usūl, three other work also has been reviewed and an unknown work of him has been introduced, too.
    Keywords: Hakim Tirmizi, Hadith, Narrative Works, Bibliography, Nawadir al usul}
  • اکبر شاملو جانی بیک*
    با رواج داستان نویسی نوین و تغییر زبان و سبک نوشتار و ورود درون مایه های جدید به عرصه ادبیات داستانی، داستان و رمان نیز پذیرای فرهنگ عامه شد. این مسائل در کنار یکدیگر باعث توجه پژوهشگران و نویسندگان به فرهنگ توده مردم گشت. یکی از این رویکردها بررسی تاثیر فرهنگ بومی و عامه شامل گویش، آداب و رسوم محلی، اصطلاحات و ضرب المثل های بومی و... است. ادبیات داستانی امروز به دلیل الهام گرفتن از زندگی مردم عادی و پرداختن به مشکلات، دغدغه ها و گرفتاری های این قشر از جامعه، تا حد زیادی تحت تاثیر و نفوذ فرهنگ عامیانه قرار گرفته است. جلال آل احمد با به کارگیری این عناصر گامی در جهت زنده کردن و زدودن غبار از چهره این عناصر برداشت. وی با تیزبینی خاص یک نویسنده در برخی از داستان های خود و با توجه به شخصیت ها و فضای داستان از عناصر فرهنگ عامه استفاده کرد. داستان های مجموعه «نفرین زمین»، «زیارت»، «تابوت»، «نون والقلم»، «سمنوپزان»، «ای لامس سبا»، «مدیر مدرسه»، «سنگی بر گوری» و «الگمارک و المکوس» دارای بیش ترین بسامد کاربرد عناصر فرهنگ عامیانه (فولکلور) هستند. آل احمد در داستان های تمثیلی و واقع گرایانه خود به طرح مشکلات و مسائل سیاسی و اجتماعی ایران و مردم پرداخت. توجه به این نوع مسائل موجب شد تا بیشتر شخصیت های داستان های او را مردم عادی تشکیل بدهد. با توجه به مطالب فوق و همچنین گستردگی و اهمیت ادبیات داستانی ایران، این پژوهش بر آن است که بازتاب فرهنگ عامه را در آثار داستانی جلال آل احمد بررسی و ارزیابی کند.
    کلید واژگان: جلال آل احمد, آثار داستانی, فرهنگ عامه, زبان عامیانه}
    With the spread of modern story writing and changes in the language and style of writing, and also by the emergence of new themes in the field of narrative literature, stories and novels hosted folklore (popular culture). As a result researchers and writers became interested in folklore. One of the issues dealt with is the effect of popular culture, including dialects and local customs, idioms and proverbs, on narratives. By inspiring the life of ordinary people and dealing with their concerns and problems, modern fiction has largely gone under the influence of popular culture. Jalal Aleh-Ahmad used these elements and took a long step to bring them back to life. He is a writer with special vigilance who used the elements of popular culture in some of his stories and charactersization. In stories such as Nefrin-e Zamin (The Curse of the Land), Ziyarat (The Pilgrimage), Taboot (The Coffin), Nun Va Al-Galam (Bread and Pen), Samanou-pazan (Making Samanu), Ay Lams-e Saba,(You Impious), Modire Madrese (The Principal), Sangi bar Gouri (A Rock on a Grave) and Algomark and Alma‘ kous, he has frequently used the elements of folklore. In allegorical and realistic stories, Aleh-Ahmed tends to pay attention to social and political problems of Iran and the Iranians. Paying attention to these kind of issues led him to choose most of his characters from ordinary people. Regarding the issues in question and the spread and importance of Persian narrative literature, this study tries to consider and survey the reflection of popular culture in Aleh-Ahamd’s works.
    Keywords: Jalal Aleh, Ahmad, narrative works, popular culture (folklore), slang}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال