جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ofol playwriting" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «ofol playwriting» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
فضای گفتمان ازجمله کلیدیترین عناصر موجود در انتقال مفاهیم در هر متن نمایشی است. این مقاله بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که استعارهها چگونه میتوانند زمینه گفتمان درباره مسایل اجتماعی و تاریخی باشند و چه کارکردی در نمایشنامه بهمنزله یک فرم زبانی دارند. بر این اساس از نظرات جورج لیکاف و زولتان کوچش استفاده کرده و نشان دادهایم که چگونه استعارهها، که ریشه در زبان و فرهنگ دارند، به شکلگیری فضای گفتمان کمک میکنند. لیکاف و کوچش فضای گفتمان را حاصل تعامل میان ذهن، بدن و بافت فرهنگی که کنشگران در آن حضور دارند، میدانند. بنابراین، در یک متن نمایشی ما با ترکیبی از تعامل میان ذهن نویسنده و مخاطب و همچنین، تجربهها و انتزاعهای جسمی و ذهنی هر دو روبهرو هستیم. همچنین، بافتی که در آن نمایشنامه شکل میگیرد و بافتی که در آن نمایشنامه فهم میشود عنصری اساسی است. نتایج بهدست آمده در این مقاله نشان میدهد که اکبر رادی با استفاده از استعارهها و زمینههای فرهنگی و تاریخی متن، فضای گفتمانی چندگانه و استنباطی را در نمایشنامه افول پدید آورده است. به این شکل که در یک سطح با استعارههای زبانی روبهرو هستیم که در ساختار متن (دیالوگها، اتمسفر و شخصیتپردازی) عمل میکنند و در سطح بالاتر با استعارههای مفهومی روبهرو هستیم که از طریق برقراری روابط میان عینیت نمایشنامه و تجربههای مخاطب عمل میکند و فضای گفتمان متن را در فضای ذهن مخاطب ادغام و فضای گفتمان تازهای را پدید میآورد
کلید واژگان: استعاره مفهومی, فضای گفتمان, فرهنگ, نمایشنامه افول, اکبر رادیDiscourse space is a key element in conveying concepts in a play text. This article will look forward to answer this question how metaphors could be used in discourse about social and historical problems and their usage in play texts as a linguistic form. Hence we will use George Lakoff and Zoltan Kovecses views and then we will show how metaphors which are the building blocks of Language and Culture, are used to help form the discourse space. Lakoff and Kovecses look to discourse space, as a result of interaction between mind, body and type of the culture that interactors live within. Hence in a play text, we will face a complex interaction between writer’s / audience mind in one hand, and experience and physical and mental abstraction in another hand. Also the context where the play text is formed in, and the context where it is comprehend, are key elements. This article will show how by using metaphors and cultural and historical contexts, Akbar Radi has managed to create a complex and deductive discourse space in Ofol text. So in first level, we are facing with linguistic metaphors which act in text structures (dialogues, atmospheres and characterizations), and in higher level, we are facing with conceptual metaphors which act by making connection between play text origination and audience experiences that merge contextual discourse space into audience mind space which will result in a new discourse space.
Keywords: Conceptua, Metaphors, discourse Space, Culture, Ofol playwriting, Akbar Radi
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.