به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "onsory" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «onsory» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی onsory در مقالات مجلات علمی
  • فرزانه غفاری*، غلامرضا مست علی پارسا

    مدح از نخستین موضوعاتی بوده است که شاعران پارسی گو طبع خود را بدان می آزمودند و ستایشگر سلاطین و امرا و صاحبان قدرت می شدند. در این میان خاستگاه اجتماعی این گونه شعر و دلایل پرداختن شاعر به این نوع ادبی، از اهمیت خاصی برخوردار است. ما در این مقاله با بررسی شعر عنصری به عنوان برجسته ترین شاعر مداح عصر غزنوی در پی جست وجوی زمینه های اجتماعی شعر مدحی هستیم. بدین منظور با روش توصیفی-تحلیلی و پس از ارایه ی مقدماتی هم چون پیشینه ی مدح و شعر مدحی، ویژگی ها و موضوعات آن، به این پرداخته ایم که شاعران بنا به چه دلایلی و تحت چه شرایطی اقدام به سرودن شعر مدحی کرده اند. حامیان آن ها چه کسانی بوده اند و مقصود حامیان از این اقدامشان چه بوده است. شرایط حاکم بر جامعه چگونه بوده که منجر به خلق چنین آثاری شده است و در نهایت با توجه به محیط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، دریافته ایم که مداحان به عنوان مبلغان حکومت ها شناخته شده اند.

    کلید واژگان: عنصری, شعر, مدح, خاستگاه, اجتماعی
    Farzaneh Ghaffari *

    Praise has been one of the first topics that Persian poets have tested their nature and admired kings, princes and powerful people. In the meantime, the social origin of this type of poetry and the reasons for the poet's attention to this type of liter ature are of special importance. In this article, by e xamining O nsory P oetry as the most prominent poet of the Ghaznavid era, we seek to search for the social contexts of praise poetry. Our research method is descriptive-analytical. To this end, after providing an introductory presentation of both the history of praise and praise poetry, its features and themes, we have dealt with the issue of why and under what conditions poets have written praise poetry. Who were their supporters and what was the purpose of their supporters? What are the conditions of society that have led to the creation of such works Finally, given the political and social environment that governs society, we find that admirers are known as preachers of government.

    Keywords: onsory, Poetry, praise, social, origins
  • مرتضی محسنی *، مهدی صراحتی جویباری
    برای کسی که اندک اطلاع سبک‏شناختی از ادوار شعر فارسی دارد، مسلم است که قصاید ناصرخسرو هم از نظر فنی و هم از لحاظ محتوایی به‏کلی با قصاید سایر شاعران قرن پنجم هجری متفاوت است. این تفاوت حتی در حوزه هایی از شعر او به چشم می‏خورد که شاعر برای ایجاد تنوع و نوآوری با محدودیت روبه‏روست. در این مقاله، سعی شده است از طریق مقایسه قصاید ناصرخسرو با سه تن از معروف‏ترین معاصرانش (عنصری، فرخی و منوچهری) در سه حوزۀ بیرونی، کناری و درونی موسیقی شعر، برجسته‏ترین ویژگی های سبکی شعر او تعیین و تبیین شود. حاصل این بررسی مشخص می‏کند که استفادۀ ناصرخسرو از اوزان کم‏کاربرد و وجود سکته در وزن شعر، از مهم‏ترین موارد سبک‏ساز در بخش موسیقی بیرونی شعر اوست. همچنین کاربرد ردیف‏های غیرفعلی و نیز بسامد بالای جناس و استفاده از آن به‏ عنوان محور طنز و انتقاد، به‏ترتیب از برجسته‏ترین موارد تمایز سبکی شعر ناصرخسرو در حوزه های موسیقی کناری و درونی محسوب می‏شوند.
    کلید واژگان: سبک, موسیقی شعر, ناصرخسرو, قصیده, عنصری, فرخی, منوچهری
    Morteza Mohseni *, Mahdi Sarahati Juybari
    Abstract It is axiomatic for those who are stylistically a little familiar about the periods of Persian poetry that quasidas of Nāser-e Khosrow are totally different from those of the poets in fifth lunar century both in terms of their contents and technically. This difference is seen even in those areas of his poetry in which the poet is confided to make innovations. In this essay we are to identify more outstanding characteristics of his poetry by comparing with those of his most famous contemporaries (Onsory, Farrokhi and Manoochehri) in external, lateral and internal areas.
    The outcome of this study reveals that his using of less used rhythms and making pauses in rhythms are the most items which form the external music in his poems. Also using radifs which are not verbs and the high frequency of puns and using them as axis for satire and criticism are respectively most eminent distinctive factors in Nāser-e Khosrow's poetry in the areas of lateral and internal music.
    Keywords: style, Music of Poetry, N?ser-e Khosrow, Onsory, Farrokhi, Manoochehri
  • حسین رسول زاده
    «فتح نامه از انواع مکاتیب دیوانی و جزء نامه های بسیار مهم و باارزش(تاریخی، سیاسی و اجتماعی) است که حاکی از شرح «فتح» و «پیروزی» سپاهی بر سپاه دیگر است. این نوع از مکاتبات، شرح «تحقق موهبت الهی»، «شکست دشمن» و «گزارش چند و چون وقایع» از سوی لشکر پیروز به مافوق (پادشاه یا خلیفه) است. فتح نامه های منظوم زمینه ای برای به رخ کشیدن نیروی تهاجمی و توانایی نظامی است و از اهداف آن می توان به ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان، تخویف مخالفان، ایجاد اشتهار برای ممدوحان و... اشاره کرد. فتح نامه های منظوم دارای ساختاری کمابیش یکسان است که در کامل ترین صورت آن می توان چنین تقسیم بندی نمود: 1. تمهیدات 2. علل مبادرت به جنگ 3. وصف مسیر لشکرکشی 4. وصف حصار و قلعه های دشمن و میدان کارزار 5. حصول پیروزی و وصف قلعه های بلاد مفتوحه 6. بازگشت از جنگ و ذکر غنائم حاصل از جنگ و تهنیت گویی. از آنجایی که در دوره غزنوی(خصوصا محمود) فتح نامه های قابل توجهی سروده شده و تا قرن ها مورد تقلید شاعران بوده است در این مقاله تلاش بر آن است تا ساختار هنری فتح نامه های منظوم را با توجه به اشعار شاعران دربار غزنوی مورد بررسی قرار بدهیم.»
    کلید واژگان: فتح نامه, غزنویان, فتح سومنات, محمود غزنوی, عنصری
    Hossein Rasoolzadeh
    Victory poetry is a component of a very important and valuable letters (historical, political and social) that show as "conquered" and "victory" Army army on the other. This type of letters reaports "fulfillment of divine grace" and "defeat the enemy" and "reporting how the events" from victorious army to superiors (king or caliph). These litters are underlying to show force and offensive military capability and its purpose can be to create fear in the hearts of enemies, intimidation of opponents, create a reputation for praiseworthy and so on. Victory poets structure can be divided as follows: 1. Background 2.reasons for the war 3.described the enemies place way 4.describe the location of the enemy and the battlefield 5.Win and described the enemy places after the war 6. Back from the war and described the celebrations. This article attempts to analysis the victory poems structure in periodic of the Ghaznavi kings(especialy mahmood ghaznavi and his victories .
    Keywords: victory poems, ghaznavi kings, farrokhi sistani, onsory
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال