به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « otherness » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «otherness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نصیر احمد محبت، خداداد بحری*، ناصر زارع
    من المفاهیم التی عالجتها دراسه الادب المقارن الحدیث، الترکیز علی غیر الذات او بتعبیر آخر، الوقوف علی الغیر عند آلامه واحزانه وافراحه والتصویر عن واقعه من انتصار وهزیمه او التصویر عن حالته الاجتماعیه والسیاسیه والحربیه والطقوس السائده علیه من الحرمان والخراب والدمار. موضوع هذا البحث صوره الآخر الافغانی فی ملحمه الشاعر "عدنان علی رضا النحوی" وهو من الشعراء الذین تحدثوا عن واقع حیاه الافغان عند الهجوم العسکری الروسی وصور مقاومه الافغان ضد الاحتلال الروسی فی کتابه الموسوم بملحمه الجهاد الافغانی. یهدف هذا البحث الکشف عن الصوره الواقعیه للشعب الافغانی الذی عکس الشاعرنضاله فی ملحمته الجهادیه. والمنهج المتبع فیه، الوصفی - التحلیلی، ومن اهم المحاور فیه: التصویر عن الحروب والمنازل المتلطخه بالدماء وتصویر الاطفال والابطال والاماکن والشهداء. واهم النتائج التی وصل إلیها الباحث: إن الشاعر عرض فی شعره صورا حقیقیه لحیاه البوس والحزن والحرمان، وإبداعاته الشعریه خالیه من التعصب حیث ذکر امجاد المناطق المختلفه من افغانستان شرقا وغربا وشمالا وجنوبا راعیا فیه القومیات المختلفه، وانه دعی المجاهدین إلی الاتحاد وعدم الاختلاف فی الرای والعمل، وانه تطرق إلی ادب الاطفال من خلال التساولات التی یطرحها بلسان الاطفال وتفکیرهم، وانه لم یتخل عن بطولات الشعب الافغانی واهمیه الشهداء وتضحیاتهم فی سبیل تحریر البلد.
    کلید واژگان: الافغان, دراسه, صوره الآخر, صورولوجیا, علی رضا النحوی}
    Naseer Ahmad Mohabat, Khodadad Bahri *, Naser Zare
    In modern comparative literature, the focus on the "Other" is a pivotal concept. It involves delving into the experiences of individuals beyond oneself and empathizing with their pains, sorrows, and joys. This entails portraying their reality encompassing victories and defeats and depicting their societal, political, and wartime circumstances, along with prevailing rituals of deprivation, destruction, and ruin. This research aims to uncover the authentic depiction of Afghans that the poet conveyed in his Jihad-themed epic, employing a descriptive-analytical methodology. Among its key focal points are the portrayal of wars, blood-stained homes, images of children, heroes, places, and martyrs. The most significant conclusions drawn by the researcher include the fact that the poet presented genuine pictures of misery, sorrow, and deprivation in his poetry. His poetic creations were devoid of biases as he highlighted the glories of various regions within Afghanistan, fostering unity among diverse ethnic groups. He called upon the mujahideen to unite and avoid disagreements in both thought and action. He also delved into children's literature, articulating their inquiries and thoughts, and he never abandoned the heroic achievements of the Afghan people, underscoring the importance of martyrs and their sacrifices in the pursuit of liberation.
    Keywords: Adnan Ali Rida Al-Nahwi, Afghans, Imagology, Otherness, Study}
  • هاشم صادقی محسن آباد*
    هدف این پژوهش بررسی تخاصم گفتمانی در رمان جنگ است. به این منظور در گام نخست، گفتمانهای متخاصم شناسایی، و سپس فضای تخاصم و غیریت سازی میان گفتمانهای بازنمایی شده در رمانهای شاخص جنگ بررسی شده است. پاره ای از غیریت سازی در این رمانها به دشمن خارجی (عراق) معطوف است. در این فرایند در خوانشی مبتنی بر باورهای ایدیولوژیک گفتمان انقلاب اسلامی، دشمن عراقی به عنوان گروه کافران غیریت سازی شده است. افزون بر این با تمرکز بر تجهیزات دشمن از نیروی انسانی آنها عاملیت زایی شده است. در دیگر سو، گفتمان لیبرال و گفتمان ناسیونالیسم قومیت گرا به عنوان گفتمان های متخاصم داخلی، غیریت سازی شده است. گفتمان لیبرال می کوشد با تکیه بر شعار تخصص گرایی، اندیشه بسیج عمومی را واسازی کند و با تضعیف نیروهای بسیجی و مردمی، هژمونی گفتمان غالب را بشکند. گفتمان ناسیونالیسم قومیت گرا نیز با طرح ارزشهای قومی در برابر منافع ملی، می کوشد ارزشهای قومی را جانشین نشانه های ملی کند و یا آنها را برتر بنشاند. در نهایت، گفتمان انقلاب اسلامی هژمونیک شده و توفیق یافته است که گفتمانهای متخاصم را به حاشیه براند و گاه نیز با مداخله هژمونیک گفتمانهای غیر را سرکوب کند.
    کلید واژگان: رمان جنگ و تخاصم گفتمانی, غیریت سازی و رمان جنگ, گفتمان لیبرال و رمان جنگ, ناسیونالیسم قومیت گرا و رمان جنگ}
    Hashem Sadeghi Mohsenabad*
    The present study aimed to investigate the discursive antagonism in war novels. To this end, first antagonistic discourses were identified, and then the antagonistic atmosphere and otherness between the discourses represented in the war novels were analyzed: otherness in such novels focuses in part on the foreign enemy (Iraq). In this process, the Iraqi enemy is othered as a disbeliever in an ideological reading based on the discourse of the Islamic Revolution of Iran. Moreover, there is a tendency towards focusing on the enemy’s arms, hence neglecting the agency of its human forces. On the other hand, the liberal and ethnic nationalist discourses are othered as the domestic antagonistic discourses. The liberal discourse strives to deconstruct the idea of public mobilization by using the specialization slogan and defeat the hegemonic dominant discourse by weakening public mobilization. By juxtaposing ethnic values against national interests, the ethnic nationalist discourse strives to substitute ethnic values for national identity markers or give priority to the former. Finally, the Islamic revolutionary discourse becomes hegemonic, succeeding to marginalize the antagonistic discourses, or suppressing the other discourses by its hegemonic interference at times.
    Keywords: war novel, discursive antagonism, otherness, war novel, liberal discourse, war novel, ethnic nationalist discourse, war novel}
  • مریم حیدری، زهرا آقابابایی خوزانی*

    فارغ از پیام آشکار که بر پوسته هر متنی به نمایش درمی‏آید، گاهی گفتمان دیگری در ضمیر محتوا وجود دارد که نیت سازندگان متن را در حمایت از پوسته به چالش می‏کشد. در پرتو دگر‏خوانی و واسازی آثار، هزارتوهای تاریک، روشن  و مفاهیم تازه‏ای ارایه می‏شوند. دو روایت فردوسی و ثعالبی از داستان «اسکندر و دختر پادشاه هند»، با  تفاوتی معنادار در پایان‏بندی، داستانی آشنا از پیوند زناشویی دختر زیبای مغلوب با پادشاه فاتح است، اما در بررسی گفتمان ثانویه، سازوکارهای اعمال قدرت بر بدن برجسته می‏شوند. این سازوکارها برخلاف تصور رایج، تنها تعذیب نیستند، بلکه علم‏ا لنظر یا جمال‏شناسی نیز نوعی شبکه مراقبت تلقی می‏شود که با ورود زن از عرصه «دیگری» (خانه پدری) به حیطه «خود» (خانه همسر) پایان نمی‏یابد؛ بالعکس، زن آن هنگام که از آزمون بدن‏مندی که نهاد قدرت آن را تدارک دیده ‏است، سربلند بیرون می‏آید، با عدول از هنجارهای جامعه‏ پذیری، به مثابه تهدیدی برای تمامیت‏ خواهی نظام حاکم به شمار می‏رود و طرد می‏شود. در این مقاله به شیوه تحلیلی توصیفی و با نگاه جامعه‏ شناسانه، عناصر موجود در داستان مذکور واسازی شده‏اند و با بهره ‏‏گیری از آرای اندیشمندان این عرصه به ویژه میشل فوکو به روابط متقابل سه عنصر «زیبایی»، «دانش»، و «قدرت» پرداخته شده ‏‏است.

    کلید واژگان: جنسیت, دیگری, اسکندر و فغستان, بدن مندی, قدرت}
    Maryam Heidari, Zahra Aghababaii Khuzani*

    Regardless of the obvious message that is displayed on the cover of any text, sometimes there is another discourse in the context of the content that challenges the intention of the creators of the text in supporting the cover. In the light of reinterpreting and deconstructing the works, the dark labyrinths become clear and new concepts are presented. Ferdowsi and Sa’âlabi's two narratives of the story "Aleksander and the Daughter of the King of India", with a significant difference in the ending, is a familiar story of the marriage bond of the defeated beautiful girl with the conquering king. In examining the secondary discourse, the mechanisms of exercising power over the body are highlighted. Contrary to popular belief, these mechanisms are not only torture, rather, aesthetics is also considered a kind of care network that does not end when a woman enters the "other's" field (father's house) into her own field (wife's house). On the contrary, when a woman wins in the body test prepared by the institution of power, she is considered as a threat to the totalitarianism of the ruling system by deviating from the norms of socialization. In this study, in an analytical-descriptive way and with a sociological point of view, the elements in the mentioned story have been reconstructed and by using the opinions of the thinkers in this field, especially Michel Foucault, the mutual relations between the three elements of "beauty", knowledge", and "power" have been discussed.

    Keywords: Gender, Otherness, Iskandar, Faghestan, power}
  • محمود حیدری*، الله کرم عباسی
    ادبیات دیاسپورا ادبیاتی است که روایت گر صدای حاشیه به صورت ابهام آلود است. در این ادبیات، شخصیت های مهاجر، نه به سرزمین خویش تعلق دارند و نه به سرزمین میزبان. روشنفکر مهاجر، چون در سرزمین میزبان، «دیگر بودگی» را تجربه کرده است، از مشاهدات و تجربیات خود در آنچه بر وی و دیگر مهاجران رفته، دست به آفرینش ادبی می زند. محمدآصف سلطان زاده، نویسنده افغانی، یکی از آن روشنفکران دیاسپوراست که در سال 1365 به دنبال ناامنی افغانستان در کودتای کمونیستی، به سرزمین ایران و سپس دانمارک مهاجرت کرد. سلطان زاده، با بیان آنچه بر مهاجران افغان در سرزمین ایران رفته، خودکم تر بینی مهاجران، ترس و نگرانی، احساس نوستالژیک و هویت ترکیبی آنان را نشان می دهد. پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به مولفه های ادبیات دیاسپورا در آثار سلطان زاده، به ویژه «نوروز فقط در کابل با صفاست» و «تویی که سرزمین ات اینجا نیست»، برای پاسخ به این پرسش بنیادی که مهاجران افغانستان، در سرزمین های دیگر چگونه به موضوع مهاجرت نگریسته اند؟، به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است. فرجام این پژوهش، به اینجا می رسد که نویسنده خود را صدای خاموش مهاجران افغان می داند و یاس و ناامیدی آنها را فریاد می زند. در این دو اثر، فضای سیاه سرزمین خود و سرزمین میزبان، وضعیت نابرابر میزبان و میهمان و چهره سراسر شرم و شکست مهاجران را ترسیم می کند. چون برای مهاجران، فضای کشور میزبان با فضای هویت ساز «خود» متفاوت بوده، با ناامیدی از دست یابی به آینده ای که در ذهن خود ساخته بودند، به گذشته سرکوب شده خود می پردازند و پس از تجربه زندگی در کشور میزبان، گفتمان انسان دوستی و نگاه فراقومیتی و نژادی را به چالش می کشند. از طرفی دیگر، عنوان هر دو داستان به خوبی فضای دیاسپوریک آن را آشکار می سازد؛ چرا که میل بازگشت به وطن در نویسنده  بسیار قوی است و تنها فضای کابل است که صفا و صمیمیت برای او ایجاد می کند و هر مکانی غیر از آنجا، سرزمینش محسوب نمی گردد.
    کلید واژگان: دبیات دیاسپورا, دیگر بودگی, محمدآصف سلطان زاده, ادبیات داستانی افغانستان}
    Mahmood Hedari *, Allah Karam Abbasi
    Diaspora literature is literature that narrates the voice of the margin in an ambiguous way. In this literature, immigrant characters do not belong to their own land, nor to the host land. The immigrant intellectual, because he has experienced "otherness" in the host land, start literary creation from their observations and experiences in what happened to him and other immigrants. Mohammad Asef Soultanzadeh, an Afghan writer, is one of those Diaspora intellectuals who migrated to Iran and then to Denmark in 1365 following the insecurity of Afghanistan due to the communist coup. By expressing what happened to Afghan immigrants in Iran, Soultanzadeh shows the immigrants' self-deprecation, fear and worry, nostalgic feeling and their mixed identity. The current research aims to address the elements of diaspora literature in Soultanzadeh's works, especially "Nowruz is only in Kabul with purity" and "You who are not here, your land is not here", to answer the fundamental question that Afghan immigrants, in the land how have others looked at the issue of immigration? It has been done in a descriptive-analytical way. The conclusion of this research is that the author considers himself the silent voice of Afghan immigrants and shouts out their despair. In these two works, he depicts the black atmosphere of his own land and the land of the host, the unequal status of the host and the guest, and the full face of shame and failure of the immigrants. Because for immigrants, the atmosphere of the host country is different from the atmosphere of "their" identity, they turn to their suppressed past with despair of achieving the future that they had built in their minds, and after the experience of living in the host country, the discourse of philanthropy and they challenge the trans-ethnic and racial view. On the other hand, the title of both stories clearly reveals its diasporic atmosphere; because the desire to return to the homeland is very strong in the writer, and it is only the atmosphere of Kabul that creates peace and intimacy for him, and any place other than there is not considered his homeland.
    Keywords: Diaspora Literature, Otherness, Mohammad Asef Soultanzadeh, Afghan Fiction}
  • الهام شمس*، مهدی محمدزاده

    نگاره ‏های سلطان محمد، استاد برجسته مکتب تبریز دوم، همگی به لحاظ بصری دیدنی و ستودنی است. پژوهندگان بسیاری این نگاره ‏ها را از جهت فرم و تکنیک ‏های اجرایی، با نگاه زیبایی شناختی یا با تمرکز بر وجوه عرفانی بررسی کرده اند؛ ولی درباره جهان ‏بینی و عمق نگاه فرهنگی و اجتماعی سلطان محمد کمتر سخن رفته است. در این پژوهش، با انتخاب دو اثر از سلطان محمد نگارگر که حاوی تصویرسازی‏ هایی از دیوان نیز است، دلالت های معنایی تفسیر شده است. هدف از این تحقیق خوانش سویه‏های اجتماعی نشانه ‏های بصری، براساس رویکرد نشانه‏ شناسی اجتماعی است؛ الگویی که برمبنای آن ترکیب‏بندی، رنگ و خط، حرکات، حجم‏ها و شمایل در راستای تفسیر دلالت‏های معنایی به کار گرفته می‏شود و نیز به اوضاع اجتماعی و شرایط تاریخی خارج از متن تصویر توجه می شود. یافته‏ های پژوهش نشان می دهد سلطان محمد تبریزی در تصویرسازی ‏های خود از دو داستان در بخش اسطوره‏ای شاهنامه که دیوان نیز در آن حضور پررنگی دارند، در عین بازنمایی تقابل خود و دیگری، استقلال رای خویش را به نمایش گذاشته و با رد سرکوب «دیگری»، آثارش را به خرده‏روایتی در تقابل با گفتمان مسلط روزگار خود، مبنی بر یکسان‏سازی فرهنگی، تبدیل کرده است.

    کلید واژگان: سلطان محمد, دیو, دیگری, نشانه‏شناسی اجتماعی, عصر صفوی}
    Elham Shams *, Mehdi Mohammadzadeh

    The paintings of Sultan Mohammad, a prominent master of the second Tabriz School, are all visually spectacular and praiseworthy. Many studies have examined these paintings in terms of form and execution techniques, from aesthetic perspectives or focusing on mystical aspects, but less about the worldview and depth of Sultan Mohammad's cultural and social point of view. This study tries to interpret the semantic meanings by selecting two works by Sultan Mohammad that also contain illustrations of the demons. The present study has applied the approach of social semiotics to read the social aspects of visual cues. A model based on which composition, color and line, movements, volumes, and icons are used to interpret semantic meanings, as well as social situations and historical conditions outside the text that has been considered. The findings of the research indicate that Sultan Mohammad Tabrizi in his illustrations of two stories in the mythological section of Shahnameh in which demons also has a strong presence has shown the independence of his opinion and through the rejection of suppression the otherness his works have become a sub-narrative; in contrast to the main discourse of cultural unification in that era.

    Keywords: Sultan Mohammad, Demon, Otherness, social semiotics, Safavid}
  • محمد محمدی آغداش*
    کتاب نظری، جملات بی متن، در حوزه زبان شناسی متن، برای اولین بار در سال 2012 در انتشارات ارمان کولن (Armand Colin)، در شهر پاریس  به زیر چاپ رفت. در این کتاب، دومینیک منگنو بر موضوعیت جملات کوتاه بی صدا و بی متن - مثل جملات قصار و پندآموز، شعارهای سیاسی، ضرب المثل ها، حقیقت های کلی، عناوین مطبوعاتی و غیره - جدا شده از ساختار اصلی اولیه و حاضر در کلام شفاهی یا کتبی گویش وران در یک جامعه زبانی مشخص، در این خصوص زبان فرانسه، تمرکز و بدین امر مهم تاکید می کند که معنا - تفسیر یک جمله کوتاه ماخوذ و مجزا از ساخت دستوری-کلامی اصلی اولیه با معنای همان جمله که در بافت و ساخت ثانویه (énonciation aphorisante) در جایی (بافت کلامی) دیگر توسط کاربری دیگر به کار برده می شود یکسان نخواهد بود. به نظر منگنو، فهم همچون گزاره ایی به شرایط خاص شکل گیری گفتار بستگی مستقیم داشته و در نهایت منجر به غیریت (altérité) در سخن گوینده (فعلی) می شود.
    کلید واژگان: منگنو, تحلیل کلام, جمله بی متن ثانویه, معنا, غیریت}
    Mohamamd MOHAMMADI-AGHDASH *
    Theoretical book, Textless sentences, in the field of linguistics text, for the first time printed in Paris in 2012. In this work Dominique Maingueneau, emphasizes and focuses on the subject of short silent, non-textual sentences such as short and instructive sentences, political slogans, proverbs, general facts, Press titles, etc.- separated from the original structure and present in the oral or written words of the speakers in a specific linguistic community, in this regard of French language that meaning and interpretation of separate short sentence from construction of original verbal grammar with the meaning of same sentence as in the secondary texture and construction (enunciation aphorisante) somewhere the other verbal context used by another user will not be the same. According to Maingueneau understanding such statements were directly related to the specific condition of speech formation eventually leads to otherness in the speech of current speaker.
    Keywords: Maingueneau, speech analysis, secondary sentence without text, Meaning, otherness}
  • فرزانه آقاپور*

    مهاجرت یکی از مفهوم های آشنا در جهان امروز است و زندگی بسیاری از انسان ها و روایت های آنان را دگرگون می کند. کیفیت چنین تجربه ای برای نوجوانان می تواند متفاوت از بزرگ سالان باشد. هدف این پژوهش واکاوی وضعیت بازنمایی مهاجرت و مفهوم های وابسته به آن در رمان نوجوان ایران است. براساس یافته ها، مهاجرت اجباری ناشی از جنگ و ناامنی، پناهندگی، تبعید و مهاجرت تراملی در رمان نوجوان ایران حضور دارند. به شکلی استعاری مهاجرت از دنیای واقعی به جهان فانتزی را نیز می توان یکی از گونه های مهاجرت توصیف کرد. حضور مهاجرت گاه با غیاب مهاجر بازنمایانده می شود و تاثیر مهاجرت بر بازماندگان محل توجه است. رمان نوجوان ایران هنوز در ابتدای مسیر پرداختن به مهاجرت و ادبیات چندفرهنگی قرار دارد. در اغلب این روایت ها مهاجرت با جنگ گره خورده است. مهاجرت داخلی نمود بیشتری در رمان های نوجوان دارد و مهاجرت خارجی و کشمکش های بینافرهنگی مهاجران کمتر مطرح شده اند. در این روایت ها جامعه میزبان اغلب مهاجران را تنها به شرط پذیرفتن نشانگان فرهنگی جامعه مقصد در جایگاه دیگری فروتر می پذیرد. رمان های نوجوان مهاجرت به ساختن و بازتعریف هویت توجه ویژه ای دارند و تلاش مهاجران را برای یافتن مرزهای خود در موقعیتی نو نشان می دهند. خشونت، رهاشدگی، آوارگی و دغدغه های مهاجران نوجوان در این دست روایت ها بازتاب یافته اند.

    کلید واژگان: ادبیات چندفرهنگی, دیگربودگی, مهاجرت, درآستانگی, رمان نوجوان}
    Farzaneh Aghapour *

    Immigration is one of the most familiar notions in the contemporary world, which has changed the lives and narratives of many people. The quality of this experience is quite different for young adults in comparison with the adults. This study examines the representations of immigration and diaspora, and issues related to them, in Iranian young adult novels. As the findings show, forced immigration due to war and insecurity, refuge, exile and transnational immigration are present in Iranian young adult novels. Metaphorically, moving to a world of fantasies can also be seen as a form of immigration. The presence of immigration is sometimes shown through the absence of immigrants; moreover, the effects of immigration on their relatives should be noticed. The Iranian young adult novel has only recently begun to pay attention to diaspora and the multicultural literature. In most of these narratives, the experience of diaspora is tied to war. Immigration inside Iran is more reflected rather than emigration to other countries and turning to multicultural challenges. In these novels, the host society mostly accepts immigrants as an inferior other if they accept the host culture. Young adult diasporic narratives attach particular importance to creating and redefining identity, and show the efforts of immigrants in finding the borders of the self in a new condition. Violence, abandonment, displacement and the challenges of young adult immigrants are represented as well. Extended Abstract1.IntroductionThis study examines the representations of diaspora and issues related to it in Iranian young adult novels. Different kinds of diaspora have been investigated in these novels as well. Diaspora is not a single word or just an event. It includes diverse basic notions. Immigrants not only travel from one place to another, but also travel across cultures, and all material and mental relations of their lives are redefined due to this departure. They need to tie their identity to new things, find a rational relation between homeland and the host country and fix their place in a new land. Clarifying the borders of the self and the other and making an effort to deal with a new culture in the absence of the former identical elements lead to many challenges for immigrants. 2.Theoretical FrameworkYouth is a strong metaphor for moving through cultures and places. In contrast to adults, young adults react in a different way when facing diaspora as they might have different feelings and experiences. On the one hand, their challenges and difficulties seem greater, and on the other, their flexibility, acceptance of the other, being on a border line and having less experience and nostalgia, enable them contact more efficiently with other cultures. The process of adaptation to a new place is associated with constructing a new life and identity. Confusion and the concern with an unconstructed new identity put the immigrant in a threshold situation. In a world in which migration, asylum and displacement due to geographical, political and economic urgencies, as well as the search of a better life, are on the rise, teens need a literature that can oscillate between different cultures, similar to the fluctuation of immigrants between homeland and the host country and the ambivalence of young adults in relation to multiple identities. Young adult literature is of use to diaspora in different aspects. By reflecting the situation, difficulties and possibilities of immigration, diaspora literature, which can be included in the category of multicultural literature, helps young adult immigrants to know their new situation better, to deal with it more appropriately and to know that they are not alone in this experience. In addition, it portrays the feelings, thoughts and difficult condition of immigrants and can arouse the empathy of the host-society’s members and change their views about immigration. This type of literature familiarizes young readers with a new range of experiences and teaches them intercultural dialogue, or at least being tolerant in their encounter with the other. 3.MethodologyUsing a descriptive analytical approach, this article has categorized the types of diaspora in Iranian young adult novels by analyzing all available young adult diasporic narratives. Through classifying the types, the paper discusses the distinction between the approaches of young adult and adult narratives to diaspora. 4.Discussion and AnalysisMost Iranian diasporic narratives are tied to the Iran-Iraq war and can be put in the category of internal migrations. Displacement, loss of home, belongingness and being isolated in the host country due to ethnicity and race are the most dominant themes of these novels. The analysis and interpretations of the novels have been arranged through subtitles like forced immigration due to war and insecurity, refuge, exile, transnational immigration, presence of immigration in the absence of immigrants, gypsies’ diaspora and emigration to a world of fantasies. Migration is a threshold situation and many people may experience it by force or choice. Adolescence is also a threshold situation and trying to stabilize one’s identity and status happens for both teenagers and immigrants similarly. The immigration of adolescents doubles the threshold situation, even though the fluidity of identity facilitates living in a new place for adolescents. Young adult novels reflect identity challenges in the confrontation with the other, and introduce the experiences of immigrants, and the difficulties and possibilities of immigration to young readers. One of the most prominent challenges is how to deal with love. Adolescent relationships usually involve romantic love and sexual attraction. Emotional relationship with someone in a similar condition seems like a haven for teenagers to survive mental health crises and traumas caused by diaspora. 5.ConclusionAlthough multicultural narratives and different types of diaspora, including displacement, transnational diaspora, and refuge have become a common theme in European and American young adult literature in the twenty first century, Iranian young adult novels have only recently begun to pay attention to diaspora and multicultural literature. Immigration inside Iran is more reflected rather than migration to other countries which represent multicultural challenges and the gap between homeland and the host country more deeply and clearly. Translated literature in Persian compensates for the deficiency of diaspora narratives to some extent, but the most common type of diaspora in Iranian young adult literature is internal forced migration due to the Iran-Iraq war. The more recent migrations to Iran from Afghanistan and Pakistan and the increasing emigration of Iranians to other countries have been missed as a trend. In some of the few novels which reflect migration out of Iran, a negative image of leaving the homeland has been presented, and the narratives of several million Iranian emigrants have been ignored in a discursive silence. Representing internal migration during the war has also ideological justification. In this type of migration, displacement, ethnic and racial inequalities, and estrangement make the migrants suffer, so their main concern is to return to the home they have been forced to leave. Iranian young adult literature has reluctantly accepted immigrants to Iran, including Afghans and members of other nationalities. Gypsy travelers, migrants forever, have been marginalized totally and their different life-style has not drawn the attention of writers for young readers. Diaspora studies are new in Iranian children and young adult literature and the present can be a point of departure for broader and even comparative studies in this field. As diaspora narratives form in fluctuation and fusion of the self/other cultures, studies on migration inevitably fluctuate between cultures. Select BibliogrphyAkbarkermaninejad, Ali. 1397 [2018]. Jadou-ye Hezar Parandeh. Tehran: Elmi-Farhangi Publishing Company.Akrami, Jamalodin. 1395 [2016]. Shab be Kheir Torna. Tehran: Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults.Baxter, Kent. 2011. “Immigration Narratives in Young Adult Literature; Crossing Borders.” Children’s Literature Association Quarterly 36/4: 482-484.Clifford, Elizabeth and Maya Kalyanpur. 2011. “Immigration Narratives: Power, Difference, and Representation in Young-Adult Novels with Immigrant Protagonists.” International Journal of Multicultural Education 13/1: 1-20.Hasanzadeh, Farhad. 1389 [2010]. Hasti. Tehran: Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults.Jahangirian, Abbas. 1391 [2012]. Jang keh Tamam Shod Bidaram Kon. Tehran: Ofogh. Kalra, Virinder S., Raminder Kaur and Johan Hutnyk. 2005. Diaspora and Hybridity. London: Sage Publications.Kartiningsih, Rindrah. 2017. “Am I a Christian yet?: A Diasporic Persian Liminality Portrayed in Pary Mansouri’s ‘No, I Was Not Dreaming’.” Proceedings of Literary Studies Conference (LSC5). Universitas Sanata Dharma. 88-90.Khanian, Jamshid. 1389 [2010]. Asheghaneh-ha-ye Yunes dar Shekam-e Mahi. Tehran: Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults.Nel, Philip. 2018. “Migration, Refugees, and Diaspora in Children’s Literature.” Children’s Literature Association Quarterly 43/4: 357-362.

    Keywords: Diaspora, Liminality, Multicultural Literature, otherness, Young Adult Novel}
  • ابراهیم سلیمی کوچی*، سمانه شفیعی
    آدمیان از آن جهت که همواره تصویر خود را در آیینه ی «دیگری» جستجو می کنند، برای شناخت خویش و «دیگری»، به سفر می روند. در میان این سیاحت گران، کم نیستند ادیبان و اندیشه گرانی که ماحصل تجربیات سفرهای خود را در قالب سفرنامه ها ارایه کرده اند. آثار سفرنامه ای این سفرنامه نویسان که به نوعی سفیران فرهنگی در میان ملل مختلف هستند، نقطه ی تلاقی و مواجهه ی دو دنیای «خودی» و «دیگری» به شمار می رود. از این رو، بررسی تصویرشناختی آثار سفرنامه ای بازنمایی زوایای پنهان روابط «خودی» و «دیگری» را ممکن می سازد. جلال آل احمد در سفر امریکا (1380) در هییت «دیگری» سرزمین میزبان را به نظاره می نشیند و از عرصه ی سیاست، فرهنگ و هنر گرفته تا روابط بیناانسانی را به بوته ی نقد و تحلیل می آورد. ما در این مقاله با تکیه بر مفهوم «دیگربودگی» که از خرده نظریه های مطالعات پسااستعماری به شمار می رود، درصدد خواهیم برآمد که آخرین سفرنامه جلال آل احمد را با رویکرد تصویرشناختی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مقاله حاضر در جستجوی تبیین این مساله نیز خواهد بود که چگونه آل احمد در این سفرنامه توجیهات، مصادیق و مثال های فراوانی برای تایید آراء نظری اش درباره ی «غرب» که عمدتا در کتاب غرب زدگی (1341) بیان شده اند، ارایه کرده است.
    کلید واژگان: جلال آل احمد, تصویرشناسی, سفرنامه نویسی, سفر امریکا, دیگربودگی, غرب زدگی}
    Ebrahim SALIMIKOUCHI *
    The human beings search always their image in the mirror of "Others". Among these Globe trotters, there are a lot of writers who have presented the result of their experiences in their logbooks. The works of these travelers, who are considered as cultural ambassadors, is the point of an intersection of two worlds of "self" and "other". Hence, the study of literary image represented in itinerary works, reveal the hidden aspects of relation between "self" and "other". In his The Journey To The U.S.A (1380), Jalal Al-e Ahmad speculates as an "other" the host country and analyzes the politic, cultural and artistic considerations. In this paper, we rely on the concept of "otherness" which is a sub-theory of postcolonial studies and we sought to study the latest itinerary work of Jalal Al-e Ahmad. The paper will also seek to explore the question of how Al-e Ahmad in this itinerary work found the explanations and plenty of examples to confirm his theory on "the West" mainly presented in the Westernization (1341).
    Keywords: Jalal Al-e Ahmad, Imagological Study, Itinerary, The Journey To The U.S.A, Otherness, westernization}
  • سمیه شوکتی مقرب*، مهرزاد منصوری، حکیمه ایوبیان

    با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، منطق هویت و غیریت در گفتمان سیاست ‏خارجی جمهوری اسلامی ایران و امریکا متحول گشته و این دو بازیگر از متحد استراتژیک به نیروهایی متخاصم بدل شدند. از این لحظه تاریخی، روابط ایران و امریکا و به تبع آن ایران و غرب، در دایره‏ای از اگونیسم تا آنتاگویسم بازنمایی گردید. این موضوع در سطوح ذهنی و عینی قابل توجه بوده و مساله تحریم‏ ها علیه ایران یکی از کانون‏ های اصلی این موضوع به‏ شمار می‏رود. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که «با کانون قراردادن خبرهای منتشرشده در پیکره به روزشونده NOW در باب مساله تحریم‏ های اعمالی بر ایران (از سال 2010 همگام با فعال شدن پیکره تا سال 2019)، گفتمان پنهان نهفته در پس این پیکره، چه نشانه ها و مفاهیمی را برجسته سازی کرده و یا به‏ حاشیه می راند؟». این پژوهش با طراحی یک سامانه روش‏ شناختی چند سطحی، در دو سطح خرد و کلان به تحلیل داده ها می پردازد. در سطح خرد با استفاده از پیکره به روزشونده NOW موارد ناظر بر «تحریم ها علیه ایران» را با توجه به مقوله های معنایی و نشانه شناختی دسته بندی کرده و در سطح کلان چگونگی بازنمایی مساله تحریم ها علیه ایران با تکیه بر داده های حاصل از سطح خرد، واکاوی می شود. در سطح کلان پژوهش از نظریه تحلیل گفتمان (انتقادی) با تاکید بر دیدگاه «گفتمان پنهان» فرکلاف، از دیدگاه های لاکلا و موف و تئون فن دیک بهره گرفته می شود. برمبنای یافته ها، در پیکره پژوهش، مسائل بازگشت دگرباره تحریم ها، نقض آن از سوی برخی کشورها، معافیت برخی دیگر در نتیجه همراهی با ایالات متحده، نوع اعمال قانونی آن و مکان ها و اشخاص برجسته سازی می شود. پربسامدترین رخدادهای پیکره بیانگر نگرشی یک سویه از منظر ایالات متحده است و از واکنش های ایران چشم پوشی می کند.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان (انتقادی), هویت, غیریت, برجسته سازی و حاشیه رانی, تحریم ها علیه ایران, مقوله های معنایی, پیکره به روزشونده NOW}
    Somaye ShokatiMoqarab *, Mehrzad Mansouri, Hakimeh Ayoobian

    With the 1979 Iran revolution, there has been an evolution in the logic of self and other in the foreign policy discourses of the Islamic republic of Iran and the USA, and these former two strategic allies, turned to the present antagonistic forces. From this historical point onwards, Iran-the USA relations and consequently, Iran and the West, was represented in a circle of agonism to antagonism. This issue has been considerable in both objective and subjective levels and Iran sanctions is one of its focuses. This study aims to investigate the hidden discourse in NOW, a web-based newspaper and magazine corpus, and to examine which signs and concepts were and forgrounded or backgrounded. The data were collected from NOW corpus from 2010 to 2019, and then analyzed in two micro and macro levels. In the micro level, with a focus on Iran sanctions items, the corpus was analyzed for the use of semantic categories. In the macro level, the representation of this issue was represented was investigated based on the approach of critical discourse analysis focusing on the hidden discourse of Fairclough, Laclau and Mouffe and van Dijk. Results show that some issues such as the reimposition of sanctions, their upcoming, violation, lifting sanctions, legislation and the names of different countries are foregrounded in this corpus. The most frequent topics in this corpus denote a one-sided view from the USA’s attitude, neglecting Iran’s reactions.

    Keywords: Critical Discourse Dnalysis (CDA), identity, Otherness, Foregrounding, Backgrounding, Iran sanctions, Semantic categories, NOW corpus}
  • هاله کیانی*، غلامرضا پیروز
    آغاز شکل گیری ادبیات و به ویژه شعر معاصر با برخی مخالفت ها نسبت به این جریان نوگرا از سوی استادان سنت گرای دانشگاهی همراه بود. مخالفت هایی که گاه به «غربی» و «بیگانه» خواندن این جریان انجامید و انتساب هایی همچون رمانتیستی، سمبولیستی و یا سورریالیستی بودن آثار نوگرا را به همراه داشت؛ آثاری که به زعم سنت گرایان در تقلید از مکاتب ادبی غرب پدید آمده بودند. نسل های بعدی استادان ادبیات فارسی، آگاهانه یا ناآگاهانه این دیگری سازی را به مثابه اصلی بدیهی پذیرفتند و در نتیجه جریان های شعر و نثر معاصر، تحت عناوین مکاتب ادبی غربی نام گذاری و تحلیل شد. بخشی از این انتساب و کاربست به دلیل ضعف نقد ادبی فارسی در حوزه های مبانی، روش و مفهوم سازی است. ضعفی که منجر شد مکتب های ادبی غربی به دلیل ساختار و مفهوم سازی ها و اصطلاحات روشن، مبنایی علمی برای تحلیل و نام گذاری جریان های ادبی فارسی به نظر برسند، بدون توجه به پیشینه ی این انتساب ها که از یک دیگری سازی برخاسته بود. این پژوهش نشان می دهد چگونه کاربست مکاتب ادبی غربی در تحلیل ادبیات معاصر از دیگری سازی و به حاشیه رانی جریان نوگرا آغاز شد و در دهه های بعد ضعف نقد ادبی فارسی تثبیت و ادامه ی این جریان را در پی داشت. شناختی که از این راه از ادبیات معاصر فارسی به دست آمده، شناختی است ناکامل که شکل گیری ادبیات نوگرا را بعضا تقلیدی از ادبیات غرب می داند؛ در نتیجه، تبارشناسی و ریشه شناسی عمیقی از این جریان به دست نمی دهد و تنها ویژگی هایی از شعر و نثر معاصر را مورد توجه قرار می دهد که با برخی مکتب های ادبی غربی شباهت هایی دارد.
    کلید واژگان: کاربست مکاتب ادبی غربی, جریان شناسی ادبیات معاصر, به حاشیه رانی, دیگری سازی, رویکرد تذکره ای}
    Gholamreza Pirouz
    The beginning of the formation of literature, and especially contemporary poetry, was accompanied by some opposition to this modernist current from the traditionalist professors of academia.Contradictions that sometimes led to the "Western" and "alien" reading of the movement, such as the romanticism, symbolism, or surrealism of modernist works; The works, according to traditionalists, were created in imitation of Western literary schools. Subsequent generations of masters of Persian literature, consciously or unconsciously, accepted this alienation as the obvious principle, and as a result, the currents of contemporary poetry and prose were written and analyzed under the headings of Western literary schools.Part of this attribution and application is due to the weakness of Persian literary criticism in the areas of principles, methods, and conceptualization. conceptualizations, and clear terms, regardless of the background of these attributions that arose from otherness. This study shows how the use of Western literary schools in the analysis of contemporary literature began with the modernization and marginalization of the modernist current, and in the following decades the weakness of Persian literary criticism stabilized and continued this trend. The knowledge gained in this way from contemporary Persian literature is an incomplete knowledge that considers the formation of modernist literature to be sometimes an imitation of Western literature; As a result, he does not acquire a deep genealogy and deep roots of this movement, and only considers features of contemporary poetry and prose that bear some resemblance to some Western literary schools.
    Keywords: Application of Western Literary Schools, The flow of contemporary literature, Conceptualization, otherness}
  • مهرداد بیدگلی *، شمس الدین رویانیان
    امانوئل لویناس، فیلسوف دیر آشنای قرن بیستم، در فلسفه پردازی خود، قبل از رونمایی از ایده های نوین در سال 1961، متاثر از هنر بود. نه تنها هنر، بلکه به طور پارادوکس گونه ای ادبیات و ادیبان بزرگ جهان نیز وی را تحت تاثیر قرار داده بودند. درواقع متفکرانی نظیر داستایوفسکی، گوگول، سروانتس، و چهره های بزرگ ادبیات ملل مختلف، خواه آگاهانه یا ناخودآگاه، در فلسفه و اندیشه ی وی دستی داشته اند و او خود به این نکته در مصاحبه ای با فیلیپ نمو اشاره می کند. اما باید گفت شکسپیر کسی است که وی به آثار او اشاره ی ویژه ای می کند. خصوصا در سال های آغازین تحقیق و پژوهش فلسفی خود از سال 1947 تا 1961، از او و نمایشنامه های لیرشاه، هملت، مکبث و رومئو و ژولیت سخنانی به میان می آورد که مستقیما در راستای گسترش مفاهیم اساسی فلسفه اش به کار گرفته می شوند. از این رو، تاثیری که وی از ادبیات و شکسپیر در جهت معرفی فلسفه ی خود، «اخلاق به مثابه فلسفه ی اولی»، گرفته است جای تامل و بررسی دارد. در این راستا، این مقاله درنظر دارد تاثیر ادبیات و خصوصا شکسپیر بر این فیلسوف را مورد بحث قرار دهد. پس از مقدمه ای مختصر، به تشریح اشارات وی به شکسپیر در نوشته هایش، با تاکید بر زمان و دیگری، می پردازیم. درخلال این گفتگوها، جایگاه شکسپیر در اندیشه ی لویناس را به بحث گذاشته و اهمیت او را برای این فیلسوف روشن می کنیم.
    کلید واژگان: لویناس, شکسپیر, ادبیات, خود یا همان, دیگری, دگربودگی یا غیریت, چهره}
    Mehrdad Bidgoli*, Shamsoddin Royanian
    Emmanuel Levinas, the lesser known twentieth century philosopher, had been influenced by art in his philosophizing before he proposed his new ideas in 1961. Not only was he influenced by art, but paradoxically by literature and a number of great literary figures. Thinkers like Dostoevsky, Gogol, Cervantes and other universally-acclaimed figures, consciously or unconsciously, had their hands in his philosophy and he himself pointed to this fact in an interview with Philippe Nemo. But Shakespeare is the one to whom he alluded with specificity. Especially at the outset of his philosophical career from 1947 to 1961, he referred to Shakespeare and his Hamlet, Macbeth, King Lear and Romeo and Juliet in such a way as if they serve as a direct impact on his philosophical thoughts. Thus, the inspiration he receives from literature seems to be worthy of a further study and analysis. Therefore, this article aims at studying the impact of literature and especially Shakespeare on Levinas. After a brief introduction, the study considers Levinas’s allusions to Shakespeare in various parts of his oeuvre, with an emphasis on Time and the Other. Through such a dialogue, Shakespeare’s position for Levinas will be discussed and his significance for him will be exposed.
    Keywords: Levinas, Shakespeare, Literature, Self, Same, Other, Alterity, Otherness, Face}
  • کامین عالی پور*، میرجلال الدین کزازی
    در این پژوهش، به تبیین انگیزه های «غیریت سازی»، «برجسته سازی» و «به حاشیه رانی» در بعضی از رباعیات خیام، که این ویژگی ها در آنها برجسته است، پرداخته شده است. غیریت سازی یکی از روش های دست یابی به انگیزه های پنهان در ورای متون ادبی است که ازطریق تحلیل گفتمان متن با جامعه شناسی و علوم سیاسی در پیوند مستقیم است. در هر گفتمان براساس «منطق هم ارزی» و «منطق تفاوت» می توان به تبیین روابط غیریت سازانه موجود در متون ادبی پرداخت؛ بدین معنی که در هر گفتمان، یک قطب مثبت باعنوان «ما» و با هویت «خودی» برجسته می‍ شود و دربرابر آن، قطب منفی دیگر، باعنوان «آنها» و با هویت «دیگری» به حاشیه رانده می شود. در این پژوهش از روش های تحلیل گفتمان سیاسی اجتماعی لاکلا و موفه و همچنین روش تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف استفاده شده است.
    تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیلی است. خیام در تعدادی از رباعیات خود از این شیوه برای ابراز مقاصد خود بهره برده است. با تبیین و توصیف این موارد به این نکته پی خواهیم برد که چرا و بنابر چه دلایلی خیام درپی نوعی قطبیت سازی در رباعیات خود بوده است و نیز درخواهیم یافت که خیام، علاوه بر طرح دیدگاه های فلسفی در رباعیات، چگونه درصدد ابراز انگیزه های سیاسی و انتقادی ورای گفتمان های خود بوده است.
    کلید واژگان: انگیزه, غیریت سازی, حاشیه رانی, رباعیات خیام, تحلیل انتقادی گفتمان}
    Kamin Ali Poor *
    Otherness is one of the methods of accessing hidden interests beyond the literary texts which through literary discourse analysis can be in direct relation to political science and sociology. Critical discourse analysis believes that each text is shaped by political and ideological approaches and the relationship between political issues and texts is not an accidental one. Laclauand Mouffe believe that in every discourse one can use two concepts of logic of equality and logic of difference to explain the relations of otherness present in literary texts. That is, in every discourse, a positive pole is foregrounded as“we”or ours, and on the opposite pole the negative side is introduced as“they”or “others”. Foregrounding and backgrounding are used in texts and discourse through language functions. Investigatingthis method in some of Khayyam's Quatrains we will find out why Khayyam has pursued a kind of polarization in his quatrains and also will realize how Khayyam, along with his philosophical views expressed in his Quatrains, has tried to suggest political and critical motives through his discourse.
    Keywords: Identifying, motives, Otherness, Foregrounding, Backgrounding, Khayyam's Quatrains, Critical Discourse Analysis}
  • Fatemeh Farnia*

    When it comes to words and writing, one cannot deny their power and the ideology they convey. And I think the situation is much graver when it comes to Children’s Literature, because of its addressee. Children and youngsters are the main target groups and because of them, it is the task of the (adult) writer to take heed of what s/he is trying to communicate to them. It is based on such presumptions that the idea of empowerment and empowering Children’s Literature emerges as significant. Therefore, any positive and creative message or idea in an oeuvre for children or young adults in Children’s Literature and Young Adult literature is counted as empowering and in order to make this idea more comprehensive, I have proposed a model for studying empowerment in fiction in my Ph.D. dissertation. The final goal of bringing up such a discussion is to demonstrate how the mediators of Children’s Literature shoulder the vital burden of empowering but not disempowering their audiences. Accordingly, in this paper, I study Arman Arian’s last novel, Resurrection Begins, in his trilogy Persians and I (1382-1384Š/2003-2005) and decide how Arian has been successful in empowering his audiences. At the end of the paper, I would put the empowering techniques together in order to form a model of empowerment for this novel. Such a reading can show the reader how diverse but possible empowerment can be.

    Keywords: Self, Other, Otherness, Adolescent, Adult, Cultural Semiotics, Young Adult Novel}
  • Farzaneh Aghapour∗*

    The present paper focusing on different types of “other”, examines the representation of otherness in selected Iranian young adult fiction. Most theorists contend that the binary opposition between adolescents and adults lies on the assumption of the otherness of the young. In this view, the adolescent is ascribed “otherness” in a network of power relations. However, the adolescent should not be understood only in opposition to the adult; rather, the indirect influence of power hierarchies and families should be taken into account. The adolescent, in turn, does exert influence not only on the adult but also on power relations and hierarchies. The image of the adolescent in Iranian young adult fiction is diametrically different from the reality of the experience of the youth. While most world young adult fictions tend to highlight dialogism, disindividualized perception of power, and celebrate ethnic and racial difference, and demarginalization of the previously oppressed groups, the inclination to repress the voice of the young adults in Iranian works makes those type of fictions ‘othered’ and peripherial for young audiences. Iranian young adult fiction has rarely addressed the question of the other except in cases centering on poverty and people in the periphery of cities (in the countries) or those in villages. While there has been a recent surge of fiction dealing with issues of gender, ethnic, racial otherness, special diseases, and child labor, more creative and dialogic work remains to be done with regard to otherness caused by religion, illness, and child labor in order to truly give voice to the adolescents.

    Keywords: Self, Other, Otherness, Adolescent, Adult, Cultural Semiotics, Young Adult Novel}
  • رویا لطافتی، پرناز راستی
    در آموزش زبان فرانسه، به ویژه در گستره خوانش متن، گونه ای ضعف تجربی نزد پاره ای از فراگیرندگان مشاهده می شود که می تواند سد راه خوانش با کیفیت آن ها باشد. چنانچه بپذیریم که خوانش هر متن خارجی، نیازمند تجربه است و مترادف گذر از مرزی فرهنگی و ورود به جهان دیگر، این کاستی در نزد فراگیرندگان زبان خارجی نمایان تر جلوه می کند. در این مقاله، خوانش دانشجویان را از متن یکی از رمان های املی نوتومب، با عنوان بهت ها و لرزش ها برخواهیم رسید و پس از معرفی روشی برای تولید و تحلیل داده های مستخرج از کار میدانی، برداشت دانشجویان را از پدیده دیگربودگی، آن گونه که در متن مستتر است، ارائه می دهیم. هدف از روش شناسی این تحقیق کیفی، نشان دادن گوناگونی رفتارهای روانی/عاطفی و اجتماعی/فرهنگی خوانندگان، در رویارویی با دیگریست. به بیان بهتر، برخی از خوانندگان در فهم متن با مشکلاتی مواجه می شوند که در دریافت نادرست شان از دیگری، در زندگی واقعی ریشه دارد.
    کلید واژگان: ادبیات, خوانش, خوانش گر, هویت, دیگری, آموزش زبان}
    Letafati Roya, Rasti Parnaz
    To date few studies have reported the effect of lived experiences of otherness throughout reading activity by learners as readers, especially in the field of learning/teaching French as a foreign language. We will concentrate on reading practices of the novel “Fear and trembling” by Amélie Nothomb which Iranian students have done. Once describing the methods of yielding and analyzing of data issued from our research field, we’ll present examples of Iranians student’s discourses having experienced situations of encountering with the other in this novel. Our qualitative methodology is intended to promote understanding of identity construction paths of theses readers using data gathered through classroom observations, student’s texts and interviews. The results of the analysis demonstrate diversity of psycho-affective and sociocultural attitudes of readers facing otherness experiences. Some students have difficulties to understand the text because of their negative perception of the otherness in real life.
    Keywords: Literature, Reading, Reader, Identity, Otherness, FFL}
  • خجسته مهرابی*، جلال سخنور
    مقاله حاضر در خوانشی فرهنگی کاربرد نظریه ی هویت استوارت هال را در رمان کشت استخوانها (1998) اثر ادویج دانتیکت بررسی میکند. مقوله ی «هویت به معنای صیرورت» در مورد قهرمان زن سیاه پوست این رمان، آمابل دیزایر، بررسی میشود. قهرمانی که ماجراهای گوناگون دردناکی را تجربه میکند که در شکل پذیری هویتش ضرورت دارند. نمود های مختلف جنبه های اجتماعی و تاریخی و نژادی که نقش اساسی در تشکیل هویت این زن جوان ایفا مینمایند در پرتو نظریه های کارشناسانه ی هال به بحث گذاشته خواهند شد. تمایز بین «هویت به معنای بودن» و «هویت به معنای شدن» که دانتیکت آن را نمایان می سازد از اهمیتی وافر برخوردار است. به نظر میرسد این تمایز با تعریف هال از این دو نوع هویت همخوانی دارد. اگرچه این تمایز بعدا تبدیل به موضوعی ژرف تر میگردد زیرا آمابل در جستجویی دائم برای یافتن هویت خود است. به این طریق خوانشی فرهنگی از این رمان برجسته تلاش دانتیکت برای خلق روابط و تعاملات ناپایداری را نشان می دهد که این شخصیت در تلاشی بی وقفه در جستجوی هویتی گمشده که همواره بین « هویت به معنای بودن» و « هویت به معنای شدن» در نوسان است در آن قرار میگیرد. رمان نویس دیدگاه سنتی در مورد هویت -که آن را مقوله ای ثابت و بدون تغییر می انگارد- را رد میکند. آمابل دیزایر در مقام سوژه ای مهاجر نسبت به عناصر گوناگونی که زمان و محیط اطرافش به او تحمیل میکنند آسیب پذیر است.
    کلید واژگان: خوانش فرهنگ, دیاسپورا, هویت, دیگر بودگی, گواهی}
    The present study is undertaken to apply Stuart Hall’s theory of identity to Edwidge Danticat’s novel The Farming of Bones (1998) within a cultural reading. It specifically draws on the concept of ‘identity as becoming’ which will be traced in this novel’s black female protagonist, Amabelle Desir who experiences various painful adventures that are essential in her identity formation. Various manifestations of social, historical and racial aspects that play vital role in the construction of this young women’s identity will be discussed in the light of Hall’s critical perspective. The distinction between ‘identity as being’ and ‘identity as becoming’ depicted by Danticat is of utmost importance which seems in line with Hall’s definition of these two kinds of identity; however, it later turns to a more profound issue since Amabelle is in a permanent quest for her identity. In this way, a cultural reading of this outstanding novel reveals Danticat’s attempts to create unstable relations and interactions which put this character in a nonstop quest for a lost identity always oscillating between ‘identity as being’ and ‘identity as becoming’. Therefore the traditional view about identity according to which identity is regarded as a fixed and unchangeable entity is rejected throughout the sharp depictions illustrated by the novelist. Amabelle Desir as a diaspora subject is vulnerable to different elements that are imposed on her by time and her surroundings.
    Keywords: Cultural Reading, Diaspora, Identity, Otherness, Testimony}
  • امین ایزدپناه*، بابک شمشیری
    مفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیده ی فلسفی است که می توان آن را در گستره های گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جست وجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، تلاش شده انواع دیگرانگیدر نمونه ای شامل بیست و هفت اثر داستانی ادبیات کودک و نوجوان ایران، با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و با در پیش گرفتن رویکردی توصیفی بررسی گردد تا آشکار شود کدام یک از انواع دیگرانگی در کتاب های داستانی کودک و نوجوان ایران بازنمایی شده و کدام ها مجال جلوه گر شدن نیافته اند. در گام دوم چگونگی بازنمایی این دیگرانگی ها و نوع ارتباط شخصیت های دیگری با شخصیت های مرکزی داستان ها مورد بررسی قرارگرفته است. برای رسیدن به این هدفبرای مطالعه ی نمونه ها از روش تحلیل محتوای تاملی با رویکردی توصیفی-تفسیری استفاده شده است. نتیجه ی این بررسی نشان-می دهد در ادبیات کودک و نوجوان ایران صدای دیگری چندان بلند نبوده و حضور او کم رنگ است. هم چنین کنش «دیگری» در ارتباط با قطب های فرادست داستان در بیش تر موارد محدود و تابع محدودیت هایی است که به دیگرانگی او برمی گردد. با این حال، مواردی از کنش تعاملی، سازنده و هم دلانه ی خود/دیگری نیز به چشم می خورد.
    کلید واژگان: دیگرانگی, دیگری, بازنمایی, ادبیات کودک و نوجوان ایران, داستان}
    Omid Izadpanah, Dr. Babak Shamshiri
    This study aims to deductively identify and track down different types of otherness and their attributes as represented in Iranian children's and young adult's literature. To do so, a sample of twenty seven stories was firstly studied through a deductive qualitative content analysis so as to decide what kinds of otherness exist in Iranian children's and young adult's literature. Secondly, the text of each story was analyzed using a reflective content analysis method, with a descriptive-interpretative approach in order to show how those characters identified as other are represented in the stories. The results reveal that those characters regarded as other show a low profile in Iranian children's and young adult's literature and that the voice of others is not loud enough. Along with the limited presence, the actions of other characters are also limited due to the fact that they belong to marginalized groups, with a low or no degree of power. Although self/other relationship in most of stories is essentially based on conflict, there are some representations of self/other relationship that imply interaction, acceptance, empathy and friendship.
    Keywords: otherness, other, representation, Iranian childrens, young adult's literature, fiction}
  • ابراهیم سلیمی کوچی، فاطمه سکوت جهرمی
    ژولیا کریستوا، نظریه پرداز پساساختارگرای معاصر، ادراکی عمیق از بن مایه های مضمونی و نظری «ادبیات مهاجرت»، نظیر «دیگری»، «دیگربودگی»، «بیگانه» و «بیگانگی» به دست آورده است. او در کتاب بیگانه با خویشتن با واکاوی عوامل روان شناختی و جامعه شناختی دیگربودگی و تحلیل عمیق مفاهیم بیگانه و بیگانگی درصدد برمی آید که مولفه های هویت، درک مکان و زمان نزد بیگانه، نقش زبان مادری، گسست از فرهنگ خودی و مرگ تبار را در ساحت آفرینش های ادبی بررسی کند. در این نوشتار، داستان «اناربانو و پسرهایش» از مجموعه جایی دیگر، اثر گلی ترقی را انتخاب کرده ایم تا ببینیم آثار ترقی چگونه نمونه ای زبده از بازنمایی تجربه بیگانگی و دیگربودگی در متن ادبی به شمار می روند. خوانش این داستان با تکیه بر نظریه کریستوا نشان می دهد مهاجرت از سرزمین خود به سرزمینی دیگر، گسست «سوژه» از زبان مادری و درنهایت تزلزل هویت او را به دنبال دارد؛ «بیگانه» در هر مکان و زمانی، «دیگری» تلقی می شود و تعلیق در مکان و زمان مانع هویت یابی سوژه در مکانی مشخص می گردد.
    کلید واژگان: کریستوا, نظریه تن بیگانه, دیگربودگی, ادبیات مهاجرت ایران, گلی ترقی}
    Ebrahim Salami Koochi, Fatemeh Sokoot Jahromi
    Julia Kristeva، the post structuralist literary critic، has a deep understanding of the concepts related to “Emigrant’s literature”، such as “Other”، “Otherness”، “Alien” and “Alienation”. In her book “Stranger to Ourselves”، she analyzes the psycho-sociological factors of “otherness” through concentrating on the constituents like identity، space and time، mother tongue، detachment from one’s culture، and negligence of the cultural heritage. In this article، Anārbānu and her Sons، from a collection entitle Another Place by Goli Taraghi، is analyzed as a text in which alienation and otherness are effectively represented. The study shows that immigration as well as detachment from the motherland creates an “Other” which will never find a new “Self”.
    Keywords: Kristeva, abject body, otherness, Emigrant's literature Goli Taraghi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال