به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "plants" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «plants» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا حسینی، رها زارعی فرد*
    زبان شناسی زیست محیطی از علوم میان رشته ای است که اخیرا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. اهمیت محیط زیست در زندگی روزمره اهالی نقاط مختلف به گونه ای است که در زبان روزمره و اصطلاحات و ضرب المثل های مردم با گویش های مختلف نمود پیدا کرده است. در این مقاله سعی شده است رد پای محیط زیست در اصطلاحات و ضرب المثل های گویش وارکی با رویکرد زبان شناسی زیست محیطی واکاوی شود. روش تحقیق بدین گونه بود که با استفاده از مکالمه و مصاحبه با هشت گویشور بومی، اصطلاحات روزمره جمع آوری شد. گویشوران شامل 4 زن و 4 مرد بین 38 تا 80 ساله بودند. پس از جمع آوری داده ها، آوانگاری داده ها انجام شد و سپس با توجه به رویکرد زبان شناسی زیست محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تصاویر زبانی زیست محیطی بیشتر شامل تشبیه، تمثیل و ضرب المثل و کنایه است. در خلق این تصاویر از ویژگی های حیوانات و گیاهان استفاده شده است؛ البته درصد استفاده از ویژگی های حیوانات بسیار بیشتر از ویژگی های گیاهان بوده است. تصاویر مربوط به حیوانات خود در دسته بندی هایی از قبیل ظاهر حیوان و رفتار حیوان قرار گرفته و شامل حیواناتی چون گوسفند (بره، میش)، الاغ، گاو، گوساله، سگ، بز، خرس، گراز، گرگ، مرغ، قوچ، گربه و شتر و حشرات می شود. ویژگی های جسمانی حیوانات شامل چاقی، لاغری، قدرت، ضعف، زشتی، زیبایی و غیره و ویژگی های رفتاری که بیشتر در این تصاویر دیده می شود شامل تندروی، کندروی، عصبانیت، انزوا، سماجت، نادانی، موذی گری و غیره می شود.
    کلید واژگان: زبان شناسی زیست محیطی, تصاویر زبانی, حیوانات, گیاهان, ویژگی های جسمانی و ویژگی های ظاهری
    Zahra Hosseini, Raha Zareifard *
    Ecolinguistics is an interdisciplinary approach attracted the attention of many researchers in different fields. The environmental elements represented in everyday language, idioms and proverbs of different varieties. This article aims at investigating the ecological images in, idioms and proverbs of Varaki Variety. The data gathered from 8 informants (4 men and 4 women) between 38 to 80 years old. After gathering data, data transcribed, and then analyzed by ecolinguistic approach. Linguistic images include similie, metonymy, irony and proverbs. For revealing these images, animals and plants play important role. The characteristics of animals are more frequent than plants. The images of animals include animal appearance and behavior. Animal images include animals such as sheep, donkey, cow, calf, dog, goat, bear, hog, wolf, hen, ram, cat, camel and insects. Physical characteristics include fatness, thinness, weakness, ugliness and beauty. Behavioral characteristics include fast, slow, anger isolation, persistence, ignorance, and insidious ones.
    Keywords: Ecolinguistics, linguistic images, animals, plants, animal appearance, animal bahaviour
  • Fatemeh Golpaygani, Roya Yaghoubi *

    This article will portray Atwood’s Alias Grace (1996) from an Eco-critical viewpoint. The real concern of eco-criticism is to create an eco-literary discourse to produce an interactive approach between the language of nature and the literary language. Likewise, Gregory Garrard explored a different way between humans and environment in the area of cultural spheres in his article in 2016. Garrard wrote a well-known book, Eco-criticism, in 2004 and explored concepts of this approach like: pollution, wilderness, dwelling, animals, and the earth. This type of awareness in literature is significant because of both the current environmental crisis and possible disasters in the future. As such, nature signifies a metaphor for life in the environment. Apart from that, a rural landscape has a profound impact not only on characters, but also on humans the world over. Meanwhile, Atwood followed a creative path which identifies environmental crisis as a modern problem with eccentric human nature as a key element in global ecological concerns. Hence, the main purpose of the current article is looking for a close relationship between humans and nature in the literature which has been ignored in many criticisms.  Finding enough harmony with nature will be a plausible result of it.

    Keywords: Eco-criticism, Environment, Landscape, Life, plants
  • سید مهدی رحیمی*، سامره شاهگلی

    علاقه به گل ها و گیاهان و استفاده از عناصر طبیعی در شعر به دوره خاصی تعلق ندارد. اغلب شاعران کوشیده اند تا با استفاده از پدیده های طبیعی و ترکیبات تازه ای که خلق می کنند به مفاهیم و اندیشه های مورد نظرشان بپردازند اما گرایش به طبیعت و گل ها و گیاهان در شعر کلاسیک با شعر معاصر تا حدودی متفاوت است؛ در شعر معاصر تجلی طبیعت و گل ها و گیاهان با خصوصیات متعددی از جمله: سنت شکنی، زبان جدید، جهان بینی ویژه و... همراه است. حسین منزوی (1383-1325ه.ش) از شاعران پر مخاطب معاصر، با نگرش تازه و با زبانی نو به طبیعت و پدیده های آن پرداخته است. وی از شاعران رمانتیک و تاثیرگذار دوره معاصر است که برخوردی عینی و هوشمندانه با انسان، اجتماع و طبیعت اطرافش دارد و هر چه از دوران آغازین شعر او فاصله می گیریم نوع بهره مندی او از طبیعت و عناصر طبیعی، ژرف تر و ساختارمندتر می شود و شعر احساساتی و عاشقانه آغازین شاعر به سوی اشعار اجتماعی و سیاسی ارتقا می یابد و از این رو واژگان، تصاویر و ترکیبات جدیدی را خلق می کند. هدف از این پژوهش توصیفی- تحلیلی، بررسی کارکردهای گل ها و گیاهان در اشعار حسین منزوی است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که منزوی با نگرش و بیان خلاقانه و بسامد قابل توجهی از گل ها و گیاهان به عنوان نقش مایه و نماد چند معنایی و محور ساختاری تصاویر بلاغی در جهت بیان اندیشه های شاعرانه، زیبایی شعر، هماهنگی و تناسب بخشیدن به اجزای کلام استفاده نموده که این امر توسعه زبانی و محتوایی را برای شاعر فراهم ساخته است.

    کلید واژگان: شعر معاصر, بلاغت, مضمون آفرینی, تصویرسازی, گل و گیاه, حسین منزوی
    Seyyed Mahdi Rahimi *, Samere Shahgoli

    The interest in flowers and plants and the use of natural elements in poetry do not belong to a particular period. Most poets have tried to use natural phenomena and new combinations to address their favorite concepts and ideas. However, the tendency in classical poetry to nature, flowers and plants is somewhat different from that of contemporary poetry. In contemporary poetry, nature, flowers, and plants are represented through several characteristics such as breaking tradition, new language, and special worldview. Hossein Manzavi (1325-1383 AH) is one of the romantic and influential poets of the contemporary period who has an objective and clever approach to man, society and nature around him. And as we move away from the early period of his poetry, his pleasure from nature and natural elements becomes deeper and more structured. Furthermore, the poet's early emotional and romantic poetry rises to social and political one leading to invention of new words, images, and combinations. The purpose of this descriptive-analytical study is to investigate the functions of flowers and plants in Hossein Manzavi’s poetry. The result of the research suggests that the poet, with creative attitude and expression, has used significant frequency of flowers and plants to express poetic ideas, poetic beauty, harmony, and to create balance among the components of speech use. This has enhanced his poetry thematically and linguistically.

    Keywords: Contemporary Poetry, Rhetorics, Content Creation, Poetic Imagery, Flowers, Plants, Hossein Monzavi
  • رحمان ذبیحی
    دائره المعارف های کهن از زمره مهم ترین منابع حفظ فرهنگ عامه در تاریخ ادبیات فارسی شمرده می شوند. ازجمله این متون نزهت نامه علایی اثر شهمردان بن ابی الخیر است که در سال های پایانی سده پنجم هجری تالیف شده است و علاوه بر طبقه بندی علوم رایج روزگار، مشتمل بر عناصر مهم و بنیادین فرهنگ عامه است. یکی از زمینه های مهم نمود فرهنگ عامه در این اثر، ذکر آیین ها و باورهای عامیانه درباره نباتات است. مولف ضمن طرح مطالب علمی و شبه علمی که حاصل استفاده از منابع پیشین و مشاهدات و تجربیات خویش است، باورها و آیین های بسیاری درباره ثمردهی، خواص گیاهان و درختان، شیوه دفع آفات، دفع چشم زخم، بهبود و ازدیاد ثمر، دلالت برخی امور بر رخدادهای جوی چون دلالت بانگ قورباغه بر آمدن باران، ارتباط درخت و انسان، تهدید نمایشی درخت و گرفتن تضمین ثمردهی از آن، نقش نباتات در تعبیر خواب و ویژگی های عجیب دیگر ذکر کرده است. موضوع این پژوهش استخراج، دسته بندی و بررسی آیین ها و باورهای عامیانه نباتی در نزهت ن امه و کنکاش در کم و کیف، سرچشمه ها و زمینه های آن و همچنین سنجش این متن بی
    بدیل با برخی متون مشابه در این زمینه خاص است.
    کلید واژگان: دائره المعارف های کهن, نزهت نامه علایی, فرهنگ عامه, نباتات, آیین ها و باورها
    Old encyclopedias are among the most important sources of preserving the folklore in Persian literature. Among these texts is Alaei’s Nezhatnameh authored by Shahmardan Ebn Abelkheyr in the late fifth century. In addition to the classification of the common science of its era, it includes the important and fundamental elements of folklore. Refering to the rituals and folk beliefs about plants is one of the most important themes of popular culture in this work. In addition to providing scientific and pseudo-scientific facts derived from earlier sources and his own observations and experiences, the author has alluded to a large number of beleifs and rituals with respect to productivity, properties of plants and trees, fighting off the pests, repelling the evil eye, improving and increasing the yield, some of the implications of climate events such as the frog cries signifying the coming of rain, the relationship between trees and humans, false threatening of the tree to guarantee its productivity, the role of plants in dream interpretation, and other odd characteristics. The purpose of this study is to extract, sort, and check the plant-related folk rituals and beliefs in Nezhatnameh as well as quantitatively and qualitatively explore its origins and backgrounds besides an unmatched evaluation of this text with some similar texts in this particular field
    Keywords: Key words: Old encyclopedias, Alaei's Nezhatnameh, Folklore, plants, beliefs, rituals
  • رضا ستاری، قدسیه رضوانیان، سوگل خسروی
    انسان ابتدایی اسیر طبیعت و جغرافیای زیستی خود بود و هر چیزی در اطرافش، رمز و راز غریبی داشت؛ به همین سبب برای زیستی کم خطرتر، باتوجه به دانش اش به بسیاری از ترس ها تقدس بخشید. باورهای توتمی برخاسته از چنین ضرورت و اقتضایی است. انسان ابتدایی ای که به توتم باور دارد بر آن است که برخی حیوانات و گیاهان تامین کننده خوراک آدمی، حامل روح اجداد قبیله و نگهدار و نگاهبان آن قوم و قبیله اند و بنابراین از ارزش و تقدس ویژه ای برخوردار هستند. هدف این پژوهش، بررسی توتم و نشانه های آن در منظومه های حماسی پس از شاهنامه است. این منظومه ها دربردارنده بسیاری از باورها و آیین های کهن ایرانی پیش از ورود اسلام به ایران هستند؛ برخی از مهم ترین آنها مانند گرشاسب نامه، سام نامه، کوش نامه و برزونامه اساس کار این پژوهش قرار گرفته است. با ردیابی باورهای توتمی در این منظومه ها، نشانه های بسیاری از قداست جانورانی مانند گاو، اسب، سیمرغ و پرستش گیاهان و درختان، هم چنین نمونه هایی از توتم گرایی گیاهی و افسانه های مربوط به گیاه تباری و نقش درمانگری درختان و گیاهان مشاهده می شود که نشان دهنده وجود توتمیسم در اسطوره ها و باورهای ایرانیان باستان است؛ چنین اندیشه ای توجیهی برای نمونه های تابویی مثل منع کشتن و خوردن موجودات توتمی، در جامعه است.
    کلید واژگان: توتم, نشانه های توتم پرستی, حیوانات, گیاهان, منظومه های حماسی
    Reza Sattari, Ghodsieh Rezvanian, Sogol Khosravi
    Nature with its awesome powers was so overwhelming to humankind that he, by every look round, saw a shape of magic or mystique. First communities, for safer habitation, used to took their fears for sacred, henceforth initiated totemic beliefs in similar circumstances. In Totemist's mind, the plants and animals grown for food supply and a class of which was imagined to bear the soul of ancestors, this way guarding the tribe and saving the people, and to deserve special values. Therefore, the current paper aimed at exploring Totemism and its picture in the epics composed after Shahnama. Following the totemic beliefs in the epics, we found a variety of sacred animals such as cows, horses, and the Simurgh, along with the manifestation of worship of plants and trees, as well as some totemic plants with mythologies on human genesis from the plant and the healing attributes of herbs and trees; all of which pinpoint totemism featuring in ancient Persian beliefs and myths, thus explaining social taboos against killing and eating totemic things.
    Keywords: Totems, Totemic Signs, Animals, Plants, Epics
  • سعید بزرگ بیگدلی، زهرا فتحی*
    اندیشه مرگ و زندگی یکی از مهم ترین اصول عقاید و باورهای آدمیان است. انسان از گذشته های دور تاکنون، بعد از آفرینش و مشاهده مرگ، همواره در پی جاودانگی و در آرزوی بی مرگی بوده است. در باور مردم گذشته و در بیشتر آیین ها، مرگ پایان زندگی و نابودی مطلق نیست؛ بلکه می تواند عاملی برای زندگی بهتر و والاتر باشد. در اسطوره و روایت های کهن مرتبط با انسان نخستین، حیوان (گاو) و گیاه، مرگ و زندگی از اهمیت خاصی برخوردار بوده به گونه ای که این سه عنصر آفرینش را به یکدیگر پیوند زده است.
    هدف این پژوهش بازشناسی شکل ارتباط میان سه عنصر اصلی آفرینش (انسان، حیوان یا گاو و گیاه) در اسطوره های ایران است؛ افزون بر آن دریافت رابطه میان مرگ و زندگی دوباره این سه عنصر از اهداف دیگر این جستار است. بنابراین این مقاله بر آن است تا به این سوالات پاسخ دهد که این سه عنصر اصلی آفرینش چگونه در اساطیر ایران نمود یافته اند و چه ارتباطی میان مرگ و زندگی آنها وجود دارد؟
    این پژوهش با بررسی اسطوره مرگ و زندگی انسان نخستین در ایران، با رویکرد نمادگرایانه و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شد. در این جستار می توان دریافت افراد مختلفی در اسطوره های آفرینش ایرانی، در جایگاه نخستین انسان قرار دارند؛ کیومرث در اسطوره های زردشتی، جمشید در اساطیر ایران و هند و مهر یا میترا در آیین میتراییسم، در جایگاه نخستین انسان معرفی شده اند. ارتباط میان مرگ و زندگی انسان، گاو و گیاه نیز به صورت مستقیم است؛ به طوری که مرگ یکی به زندگی دیگری می انجامد و رشد و حیات دیگری مرگ یکی دیگر از عناصر آفرینش را به همراه خواهد داشت؛ البته سرانجام، این عمل به تکمیل آفرینش و عناصر آن می انجامد.
    کلید واژگان: مرگ و زندگی, اسطوره, نماد گرایی, انسان نخستین, حیوان (گاو) و گیاه
    Saeed Bozorg Bigdeli, Zahra Fathi *
    The idea of death and life is one of the most important principles of human beliefs. Man, after the creation and observing of death, has always been looking for immortality and undying dreams from the past. In the eyes of the early humans and in most religions, death is not the end of life and absolute destruction, but it can be a factor for a better life. In the mythology and ancient traditions of early humans, the animal (cow), the plant, and death and life have been of utmost importance, causing the connection between these three elements of creation. The present study aims to investigate the relationship between the three main elements of creation, humans, animals (cow), and plant in the mythology of Iran, as well as the relationship between death and re-life of these three elements of creation to answer the question that how is the representation of the elements of creation (man, animal (cow), and plant) in Iran's mythology and what is the relationship between the death and life of these three elements? The present study, by examining the mythology of death and life of the early humans in Iran with a symbolic approach and a descriptive-analytical method, has concluded that in the mythology of the creation of Iranian myths, different people possess the first place. In the Zoroastrian myths "Kiomars", among Iranian and Indian myths "Jamshid", and in the Mithraism "Mehr, Mitra" had this title. The connection between death and life of humans, the animals (cow), and the plants is also direct, in such a way that one's death causes the other's life which ultimately leads to the completion of creation and its elements.
    Keywords: Death, Life, Myth, Symbolism, Early Humans, Animal (cow), Plants
  • ماندانا علیمی، سید احمد حسینی کازرونی
    این شاعر خوش طبع با استفاده از عناصر زیبایی شناختی در گل ها و گیاهان، به خلق ایماژهای ذهنی، سمبل ها، تشبی هات مرکب به نحو بسیار بدیعی پرداخته و در کشف وجه شبه های زیبا هنرمندی و دقت بسیار از خود نشان داده است. مهم ترین عنصر ادبی در شعر صائب تمثیل می باشد که بیشتر به صورت اسلوب معادله رابطه ی تشبیهی بین دو مصراع بر قرار می کند. در این صورت یک مصراع باید معقول و دیگری محسوس باشد. از دیگر صور بلاغی موجود در شعر صائب، پارادوکس، ای هام، کنایه، مجاز و... می باشد که در این مجموعه نمونه های فراوانی از آنها عرضه شده است. بنابراین باید گفت، صائب در غزلیات خود نوآوری های چشم گیری در حوزه ی بیان و بدیع داشته و توانسته است با پیوند انسان و طبیعت مضامینی نو و زیبا را بیافریند.
    کلید واژگان: صائب, گل و گیاه, زیبایی شناسی, تمثیل, نماد
    M. Alimi, S. A. H. Kazerouni
    This chirpy poet has proceeded to make use of Aesthetic elements to create mental images and symbols in flowers and plants. The most important literary element in Saeb’s poems is parable, that establishes an equation of metaphorical relationship. Accordingly, a hemistich should be reasonable; other important elements found in Saeb Tabrizi’s poem is, paradox, opacity, parables, and metonym. Ultimately, an attempt is made in this article to show that Saeb in his sonnets has been innovative in expression. He has createed beautiful and new themes establishing relationship between man and nature.
    Keywords: Saeb Tabrizii, flower, plants, Aesthetics, Indian Style
  • جلیل نظری، علی پیروزه*
    در ادبیات فارسی و ادبیات لری به عنوان یکی از شعبه ها یا هم ریشه های این زبان، از قدیم توجه و استفاده از عناصر طبیعت رواج گسترده ای داشته است. مطالعه و بررسی ادبیات قوم لر اعم از شعر و نثر نشان می دهد که عناصر طبیعی و مناظر و مضامین حاصل از آن ها بیشترین کاربرد را در سروده ها و نوشته های این قوم دارد. این عناصر شامل کوه ها، جنگل ها، درختان، گیاهان، برف، باران و... می شوند و به همان سادگی و بی پیرایگی طبیعت در شعر شاعر لر بازتاب یافته است.
    در این میان درختان و گیاهانی هستند که در بازتاب دادن این نگاه نوستالوژیک و احساسی نقش پررنگ تری را بازی می کنند. از این منظر گیاه معطر چویل بیشترین تاثیرگذاری را در بیان رابطه عاشقانهمعاشیق دارد. کاربرد درخت بلوط در شعر لری نشان دهنده ی استقامت و نیرومندی افراد این قوم دارد و نماد عزت و افتخار قوم لر است. درختانی مانند چنار و بید به خاطرسایه ی دلکش وآرام بخش آن ها مورد توجه هستند. درخت بوته ای بنگرو نماد بی ارزشی وبی فایدگی در شعر لری به حساب می آید.
    کلید واژگان: عناصر طبیعت, گیاهان و درختان, شعر محلی کهگیلویه و بویراحمد, ادبیات قوم لر
    Jalil Nazari, Ali Pirooze*
    From the ancient era, using the elements of nature has great popularity in Persian literature and particularly Lori literature as one of the subcategories of similar root in this language. Investigation of the Lori literature has indicated that the natural elements and scopes and their implications have the most usages in their sayings and manuscripts.
    These factors consisted of mountains, forests, trees, plants, snow and rain; easily and tangibly, they reflected the nature in Lori poetry. Among them, there are some trees and plants highlighted this nostalgic and emotional views. Regarding this, the aromatic plant named 'Chavil' is the most influential in expressing the romance. The use of oak in the Lori lyrics represents the strength and steadiness of these people and it is their honor symbol.
    The trees such as sycamore and willow are known for their calm shadow. The plant tree of Bengaroo is the symbol of worthless in the Lori literature
    Keywords: natural elements, plants, trees, local poetry of Kohghiloye, Boyerahmad, Lori literature
  • فرزانه مظفریان*
    قصه های پریان، بخشی از قصه های عامیانه اند که سرشار از رویدادهای شگفت انگیزند. با تامل در این قصه ها می توان از اندیشه ها و باورهایی که ریشه در ناخودآگاه آدمی دارند و در ژرفای فرهنگ ملت ها، جایگاهی بس رفیع دارند، پرده برداشت. از جمله این باورها، اسطوره های گیاهی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای، قصه های پریان ایرانی را از «فرهنگ افسانه های مردم ایران» که در طبقه بندی «آرنه تامپسون» جزء قصه های سحر و جادویی به شماره 300 749 قرار می گیرند، بررسی می کند و به شیوه توصیفی تحلیلی، اجزای سازای این قصه ها را آشکار می نماید و به دنبال آن، اندیشه قداست گیاهان و حضور قهرمان های گیاهی که نوع تغییر شکل یافته خدایان نباتی و باروری اند، تحلیل می شود. بسامد فراوان باور به درخت حاجت و روایات مربوط به آن، ظهور پریان و انسان هایی از طریق درخت و گیاه، بیانگر حضور پررنگ قداست گیاهان و پیوند نهانی انسان و گیاه در افسانه های پریان ایرانی است.
    کلید واژگان: قصه های پریان, اسطوره, خدایان نباتی, درخت, گیاهان
    Farzaneh Mozafarian*
    Fairy Tales are a part of popular tales that are full of great and wonderment events. We can unlock thoughts and beliefs which are rooted in human unconscious and have a sublime status in nations’ cultures by reflecting on these tales. Herbal myths are among these beliefs. The article reviews Iran fairy tales from “Dictionary of Iranian Myths” book which are classified in magic and witchery stories No. 300 to 749 in Aarne–Thompson classification system with library method; and it also unlocks constructive elements of these tales with descriptive-analytic method; after these, we analyze the thought of plants’ holiness and presence of herbal heroes which are a various form of herbal and productivity gods. High frequency of believing in wish tree and its related stories, emergence of fairies and humans through trees and plants shows effective presence of plants’ holiness and hidden link of human and plant in Iranian fairy tales.
    Keywords: Fairy Tales, Myth, Herbal Gods, Tree, Plants
  • مهدی ممتحن
    قد توجد بین الاحیاء کائنات تحیا دون هواء، و لکن لیس بین الکائنات الحیه من الحیوانات، و النباتات من تعیش دون ماء، و قد اثبت علمیا ان الماء هو العنصر الاهم فی ترکیب الخلیه الحیه، و ان الماء ضروری لحصول التفاعلات الحیویه کلها، و هو اکبر مذیب للعناصر، و المواد الحیاتیه، و له خواص عدیده تجعله الماده الاساسیه للحیاه؛ و للماء القابلیه علی إذابه العناصر و المعادن، و اکبر دلیل علی قابلیته هو ان نصف المعادن المعروفه موجوده بشکل ذائب فی ماء البحر. للماء اهمیه خاصه فی القرآن الکریم و الادب الجاهلی، مما یوکد الله تعالی علی ان الحیاه موصوله بالماء کما فی قوله تعالی: و جعلنا من الماء کل شیء حی(الانبیاء:30). و تبلغ الآیات القرآنیه التی تبحث عن الماء فی القرآن حوالی 538 آیه و فی الادب الجاهلی ایضا وصف الشعراء الماء فی معظم قصائدهم، و استخدموا تشبی هات و استعارات له.
    کلید واژگان: الکریم, الماء, الحیاه, النبات, المعادن, الکائنات, الشعر
    Mehdi Momtahen
    There are creatures that live needless of air، but no living creature، among animals and plants، is needles and independent of water. Scientific experiments have proved that water is the essential component in living cells. Water is vital to all biological processes. Water is the most significant solvent to living elements and matter. Water possesses such qualities that make it the indispensable matter of life. Water can solve elements and minerals، and the best proof to this is existence of almost half known minerals as solution in sea water. Water has a unique position in the Holy Quran and Pre-Islamic literature. Allah links life to water by stating in the 30th ayah or verse of the surah of al-‘Anbia or the Prophets، “Verily، We made water the living source and matter of every living thing.” The Quranic verses that treat water amount to 538، and in Pre-Islamic literature، many poets have composed odes or qasidas wherein there is a description of water along with relevant similes and metaphors.
    Keywords: Creatures, holy Quran, life, minerals, plants, poetry, water
  • زهرا سامانی
    نماد یا «رمز» یکی از ابزارهایی است که در آثار شاعران و نویسندگان پس از قرن چهارم- بخصوص در اشعار صوفیانه- تا دوره ی معاصر جایگاه ویژه ای یافته است. در میان شاعران معاصر مهدی اخوان ثالث به عنوان یک شاعر متعهد از رمز و نماد در شعر خود بهره جسته است و به دلیل وجود استبداد و خفقان، رمز و نماد در این نوع شعرها، پیچیده تر می شود. وی از زبان حیوانات مانند اسب، گرگ، جغد و... و از گیاهان مانند درخت سدر، ناژو و... برای القای مفاهیم ذهنی خود، مدد جسته است.
    کلید واژگان: اخوان, شعر, نماد, جانوران, گیاهان
    Z. Samani
    Symbol or code is one of the tools that has gained a special status in the works of post- fourth-century poets and authors, especially in mystic works. Of contemporary poets, Mehdi Akhavan Saless, who is regarded to be a committed poet, has used symbols and codes in his poetry. Dictatorship and suppression cause the symbols and codes in such poems to get complicated. To suggest his mental concepts, he personifies animals like horses, wolves, owls, … and plants such as cedars and conifers.
    Keywords: Akhavan, poetry, symbol, animals, plants
  • محمود رضایی دشت ارژنه
    در داستان شفقت برانگیز و در عین حال نغز سیاوش در شاهنامه، فقط روساخت داستان ارائه شده، اما بقایایی از اصل اسطوره بارورانه او همچنان در شاهنامه نمایان است.
    سیاوش درواقع خدای نباتی و باروری ایران بوده که درپی جابه جایی و شکست اسطوره، در هیئت یک شاهزاده به حماسه ملی راه یافته است. در این جستار، ضمن بررسی تحلیلی تطبیقی سیاوش، اوزیریس و آتیس این نتیجه حاصل شد که خدایان مذکور خویشکاری های مشترکی داشته و در بسیاری از جهات هم گونند؛ به این ترتیب که هر سه خدا با طبیعت و سرسبزی آن رابطه ای مستقیم دارند، هرسه خدا الهه ای را (سودابه،ایزیس، سیبل) در کنار خود دارند که زمینه ساز مرگ و رستاخیز آنها (زمستان و بهار) می شود و هر سال برای باروری و سرسبزی بیشتر طبیعت، آیین مرگ و رستاخیز هر سه خدا در موسم سال نو برگزار می شد.
    کلید واژگان: خدایان باروری و نباتی, سیاوش, اوزیریس, آتیس, اسطوره, یونان, روم
    Mahmoud Rezaee Dashte Arzhaneh
    In the passionate and poetic story of Siavash in “Shah Name” only the surface structure of the story could be observed although the remains of his fruitful original myth could be pointed out in the rest of “Shah Name”. Siavash is in fact the Iranian God of Fertility of the plants who has been represented as a prince because of his failure in the myth. The present article is an analytic comparison of Siavash with Osiris and Attis. The results of the research show that the mentioned gods have certain similarities. All three have direct relation with nature and its luxuriance. All three have a goddess with affiliated with them، namely Sudabeh، Isis and Sibil who prepare the ground for their death and resurrection (winter and spring). And every year this death and resurrection is repeated for more fertility of nature.
    Keywords: Fertility Gods, Plants, Siavash, Osiris, Attis, Myth, Greece, Rome
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال