به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "poetic imagery" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «poetic imagery» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرین قره باغی، برات محمدی *، سیف الدین آب برین
    زمینه و هدف

     هنر و نوجویی پیوندی ناگسستنی دارند و موتور محرکه هنر، نوجویی و نوآوری است و میل به نوجویی است که هنر را همیشه سرزنده و جاندار نگه میدارد. در این میان هنر شعر نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاعران همواره تلاش داشته‎اند تا سخن نو آورند؛ چرا که نو را حلاوتی است دگر. یکی از ابعادی که نوآوری در آن سبب گیرایی و تاثیر سخن ادبی است بعد تصاویر شاعرانه میباشد. تصاویر تکراری و کلیشه‎ای که نماینده نگاه نو نیستند تاثیر عاطفی کمتری دارند و وقتی تصویر با ویژگی نو بودن پیوند میخورد گیرایی و تاثیر میبخشد. غزل نو و غزلپردازان معاصر نوآوری در تصویر را وجهه همت خود قرار داده و در این وادی تلاش پیوسته‎اند. زحمتکش غزلسرایی نوپرداز است؛ از مهمترین ابعاد نوآوری او، نوآوری در تصاویر شاعرانه است. تصاویرش، مبتکرانه و نواند و حاصل نگاه فردی و شخصی وی و از این جهت است که در احساس و عاطفه مخاطب موثر می‎افتند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا خاستگاه های نوآوری تصویری این شاعر نوجو بازکاویده شود.

    روش مطالعه

     در پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی به نوآوری زحمتکش در تصاویر مرتبط با جمالشناسی معشوق، دانش تاریخی شاعر و بهره‎گیری از آن در خلق تصاویر نو، پدیده‎های نوظهور و مدرن شهری و نوآوری در تصویر با تکیه بر آن، نازک‎خیالی و باریک‎بینی به شیوه شاعران سبک هندی و نوآوری در ایماژهای شاعرانه، باورها و عقاید مذهبی و خلق تصاویر نو مرتبط با آن پرداخته شده است.

    یافته‎ ها: 

    مطالعه حاضر، نوگرایی و نوجویی زحمتکش در تصاویر شعر را نشان میدهد. او با بهره گرفتن از خاستگاه های متفاوتی همچون دانش تاریخی، عناصر زمانه معاصر و پدیده‎های مدرن شهری، عناصر مذهبی و آیینی و همچنین با تکیه بر دید شخصی و تجربه‎گرایی و نازک‎خیالی و باریک‎اندیشی هندی‎وار، نوگرایی تصویری را به عنوان مهمترین ویژگی سبکی، هویدا کرده است.

    نتیجه ‎گیری:

     نتایج پژوهش حاضر، بهره‎گیری زحمتکش از خاستگاه ها و منابع متنوع در نوآوری تصویر را به اثبات میرساند و او را شاعری موفق در تنوع‎بخشی به منابع تصویرپردازی و ارائه تصاویر نو نشان میدهد.

    کلید واژگان: حسین زحمتکش, تصویر شعری, نوآوری
    Farrin Gharabaghi, Barat Mohammadi*, Seifuddin Abbrin
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Art and innovation have unbreakable linkage, and the driving engine of art is innovation, and desire for innovation keeps art alive. Meanwhile, the art of poetry is not an exception to this rule, and poets have always tried to bring new texts; Because the new and sweet it has more effect . One of the dimensions in innovation is in poetic imagery. Repetitive and stereotyped images that do not represent a new look have less emotional impact and affect , and when the image is linked with the characteristic of being new, it is effective. New sonnet(Ghazal) and contemporary Ghazal poets have put innovation in the image as the face of their efforts and have joined efforts in this context. Zahmatkesh is one of the contemporary innovative poets; One of the most important aspects of his innovation is innovation in poetic imagery. His poetic images is innovative and are the result of his individual and personal view and because they are effective in the audience"s feelings and emotions.

    METHODOLOGY

     In this research with the analytical-descriptive method to his innovation in poetic images related to the aesthetics of the beloved, the historical knowledge of the poet and using it in creating new images, emerging and modern urban phenomena and innovation in the image based on it, Imaginary thinness and narrow-mindness are discussed in the method of Indian style poets and innovation in poetic images, religious beliefs and ideas and the creation of new images related to it have been discussed.

    FINDINGS

     The present study shows the innovation in the poetic imagery of Zahmatkesh. Using different origins such as historical knowledge, elements of contemporary times and modern urban phenomena, religious and ritual elements, as well as relying on personal vision and empiricism and thin imagination and narrow thinking like Indian style is the dominant factors in imagery innovation of Zahmatkesh.

    CONCLUSION

     The results of the present research prove the use of various origins in imagery innovation.

    Keywords: Hossein Zahamtekesh, Poetic Imagery, Innovation
  • الهام رضاییان ورمزیار، مجید عزیزی*، محمدرضا قاری
    زمینه و هدف

     صور خیال، کاربردی ویژه از زبان است که محیط جغرافیایی و مسائل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، تاریخی، روحیه فردی و مانند آنها از عوامل تاثیرگذار در به کارگیری این ظرفیت زبانی در شعر است. یکی از بارزترین عناصری که شاعران در تصویرپردازی از آن بهره برده اند، عناصر دینی است. مقاله حاضر به واکاوی و مقایسه کارکرد عناصر دینی در تصویرهای شعری قصاید ناصرخسرو، سنایی و خاقانی میپردازد.

    روش مطالعه

     این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای بوده است.

    یافته ها

     مضامین قرآنی و دینی و تعالیم اخلاقی و مذهبی بارها دست مایه خلق تصاویر بلاغی در اشعار شاعران قرار گرفته اند. ظاهرا خاقانی دارای ابتکار و نوآوری بیشتری در ساخت تصاویر بر پایه مفاهیم قرآنی و در قالب ترکیبات تشبیهی، استعاری و کنایی بدیع است. تصاویر شعری ناصرخسرو نیز پیوند بسیار عمیقی با اصول آیین اسماعیلیه دارد و این آیین تاثیر بسیاری بر نوع و جنس تصاویر گذاشته است. سنایی اما، استفاده از عناصر دینی در ساخت تصاویر شعری را بیشتر به حال و هوای عرفان و تصوف نزدیک کرده است و برداشتی عرفانی از دین دارد.

    نتیجه گیری

     عناصر دینی در ذهن این سه شاعر به سه گوه خاص متجلی شده است: در ناصر خسرو مفاهیم دینی دارای دو جنبه برجسته است؛ یک جنبه فلسفی و خردگرایانه و جنبه دیگر تشریعی و دینی. اما مفاهیم دینی در ذهن سنایی حاصل گره خوردگی چند بعد است، از یک سو نگاهی فلسفی از نوع اسلامی، از سوی دیگر بعد دینی سنایی که چندان در آن قائل به تاویل نیست و بعد سوم بعد عاطفی که با عشقبازی با خداوند به اوج میرسد. در تصویرپردازیهای خاقانی بر پایه عناصر دینی نیز جایگاه مناسب اندیشه های شرعی در تصاویر رعایت میشود و در ارتباطهای تصویری، ارزش و تقدس مبانی شرعی محفوظ میماند؛ هرچند گاه نوعی تضاد و عدم سنخیت میان برخی تصاویر دیده میشود.

    کلید واژگان: صور خیال, بلاغت, دین, تصویرپردازی شعری, خاقانی, ناصرخسرو, سنایی
    E. Rezaeian Varmzyar, M. Azizi*, M.R. Ghari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Imagination is a special use of language that the geographical environment, political, social, religious, historical, individual spirit, and the like are influential factors in the use of all kinds of imagery in poetry. One of the most obvious elements used by the poets of Persian literature in expressing themes and imagery is religious elements. The present article analyzes and compares the function of religious elements in the poetic images of Nasser Khosrow's, Sanai's and Khaghani's poems.

    METHODOLOGY

    This article was done by descriptive-analytical method and the method of collecting information was library.

    FINDINGS

    Quranic and religious themes and moral and religious teachings have been used many times to create rhetorical images in poets' poems. Apparently, Khaqani has more initiative and innovation in creating images based on Quranic concepts and in the form of innovative simile, metaphor and irony combinations. Naser Khosrow's poetic images also have a very deep connection with the principles of Ismailia religion and this religion has had a great impact on the type and genre of images. Sana'i, however, has brought the use of religious elements in the creation of poetic images closer to the atmosphere of mysticism and Sufism and has a mystical understanding of religion.

    CONCLUSION

    Religious elements in the minds of these three poets have been manifested in three specific aspects: in Nasser Khosrow, religious concepts have two prominent aspects; One philosophical and rational aspect and the other legislative and religious aspect. But the religious concepts in Sana'i's mind are the result of the entanglement of several dimensions, on the one hand, a philosophical view of its Islamic type, on the other hand, the religious dimension of Sana'i, which does not give much importance to interpretation, and the third dimension is the emotional dimension, which reaches its peak with making love to God. . In Khaqani's depictions based on religious elements, the proper place of Sharia thoughts is observed in the images, and the value and sanctity of Sharia foundations are preserved in the pictorial connections. However, sometimes a kind of contradiction and inconsistency can be seen between some images.

    Keywords: Images Of Imagination, Rhetoric, Religion, Poetic Imagery, Khaqani, Naser Khosrow, Sanaei
  • شهریار شادی گو، نفیسه ایرانی*، مهدی احمدی خواه

    وقوع انقلاب اسلامی در همه شئون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و... ملت ایران اثر نهاد و آن ها را متحول و دگرگون کرد. ادبیات فارسی به ویژه شعر، نیز تحت تاثیر انقلاب به گونه ای دچار دگردیسی شد که حاصل آن به ادبیاتی نوین با عنوان «ادبیات انقلاب اسلامی» انجامید. از جمله دگردیسی های ادبیات انقلاب در مقایسه با ادبیات قبل از آن، رشد و گسترش پویایی شعر انقلاب است که در دو مقوله ساختار (فرم) و محتوای شعر قابل بررسی است. از آن جا که شعر انقلاب، هدفمند است و روی به سوی تعالی دارد، قاعدتا دارای فرم و ساختاری پیشرو، پویا و فعال است. بر این اساس، مقاله حاضر برآن است تا ضمن بررسی جنبه های مختلف پویایی معنایی و ساختاری شعر انقلاب (21 اثر از 17 شاعر) آن ها را دسته بندی کرده،  سپس تحلیل کند. مسئله اصلی در این پژوهش آن است که انقلاب اسلامی ایران چگونه توانسته بر پویایی شعر فارسی تاثیری اساسی داشته باشد. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و از نظر شیوه جمع آوری داده ها، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. از یافته های تحلیل آن است که پویایی معنایی و ساختاری شعر انقلاب بیشتر در حوزه معنا صورت پذیرفته و مواردی چون پویایی در افعال، پویایی در تصاویر شعری (صورخیال)، پویایی در موسیقی و ریتم، در مراتب بعد قرار دارند.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, شعر معاصر, معنا و ساختار, تصاویر شعری, پویایی در شعر
    Shahriyar Shadigu, Nafiseh Irani *, Mehdi Ahmadikhah

    The Islamic Revolution had a profound impact on all aspects of Iranian society, including political, social, economic, religious, and more. It transformed and revolutionized them. Persian literature, especially poetry, was also subjected to the influence of the revolution in a way that led to the emergence of a new literary genre called 'Islamic Revolutionary Literature. One of the notable transformations in the literature of the revolution, compared to the literature before it, is the growth and dynamic expansion of revolutionary poetry, which is subject to examination in terms of both structure (form) and the content of the poetry.Given that revolutionary poetry is purposeful and oriented towards transcendence, it inherently possesses a progressive, dynamic, and active form and structure. This article aims to categorize and analyze the various aspects of semantic and structural dynamism in the poetry of the revolution (21 works by 17 poets). The authors of this research intend to investigate the impact of the Islamic Revolution on the dynamism of meaning and form (structure) in the poetry of this era. They seek to determine whether the Islamic Revolution, similar to other socio-political transformations, has fundamentally influenced Persian literature (especially poetry). Has the Islamic Revolution had a significant and fundamental impact on the dynamism of meaning and form in poetry and literature? On which strategies is the dynamism of poetry more prominently based before and after the revolution?

    Keywords: Islamic Revolution, Contemporary Poetry, Meaning, Structure, Poetic Imagery, Dynamism In Poetry
  • نسیبه عالیقدر، سیف الدین آب برین*، فروغ جلیلی

    خیال شاعرانه همواره عرصه‎ های ناشناخته ‎ای را کشف کرده و آن را به رشته کلام می‎کشد؛ دامنه خیال شاعرانه گسترده است. تصاویر در اشعار شاعران منطبق با تجارب شعری آنان، خاستگاه ‎های متنوعی دارند. برخی شهر و زندگی شهری و پدیده های مدرن را منبع الهام خود در تصویرسازی قرار می دهند و برخی دیگر بیشتر طبیعت گرا هستند و گروهی دیگر دین و آیین و...منبع الهام خود قرار می دهند. با این همه در شعر غالب شاعران تنوع در خاستگاه خیال و گستره خیال دیده می‎شود. نکته جالب توجه این است که هر چه صورت های خیال نوتر باشند و مرتبط با عناصر قابل تجربه، به همان اندازه تاثیر و گیرایی بیشتری دارند. در شعر محمدرضا ترکی نیز تنوع خاستگاه های خیال دیده می شود پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی،گستره خیال محمدرضا ترکی و خاستگاه های تصویر در شعر او را مورد پژوهش قرار داده است. نتیجه پژوهش حکایت از آن دارد که الهام از طبیعت در خلق تصویر، عناصر دینی و مذهبی، عناصر مرتبط با زندگی معاصر در شعر او پر رنگ اند و خاستگاه نماد نیز در شعر او اسطوره و تاریخ و دین می باشد.

    کلید واژگان: محمدرضا ترکی, تصاویر شعری, خاستگاه تصویر, تشبیه, نماد
    Nasibe Alighadr, Seif Addin Abbarin *, Forugh Jalili

    Poetic imagery always discovers unknown realms and draws them into the realm of words; The vaste of poetic imagery is wide in poems . The imagery of poets according to their poetic experiences have a various origins. Some people use the city and urban life and modern phenomena as their source of inspiration in imagery, while others are more emphasis to nature and elements of nature, and some poets use religion as a source of inspiration in imagery. However, in the poetry of most poets, diversity is seen in the origin of imagery and the scope of imagery. But in this regard the images is a new have a effectiva than and interest than others. the variety of imaginary origins can be seen In Mohammad Reza Torki's poems. Because of this,effefort to be appear the roots of imagery in Torkis poem. The result of the research indicates that the inspiration of nature in the creation of the images, religious and religious elements and elements related to contemporary life are colorful in his poetic imagery and the origin of the symbol in his poetry is myth, history and religion.

    Keywords: Mohammad Reza Torki, Poetic imagery, roots of imagery, simile, symbol
  • سید مهدی رحیمی*، سامره شاهگلی

    علاقه به گل ها و گیاهان و استفاده از عناصر طبیعی در شعر به دوره خاصی تعلق ندارد. اغلب شاعران کوشیده اند تا با استفاده از پدیده های طبیعی و ترکیبات تازه ای که خلق می کنند به مفاهیم و اندیشه های مورد نظرشان بپردازند اما گرایش به طبیعت و گل ها و گیاهان در شعر کلاسیک با شعر معاصر تا حدودی متفاوت است؛ در شعر معاصر تجلی طبیعت و گل ها و گیاهان با خصوصیات متعددی از جمله: سنت شکنی، زبان جدید، جهان بینی ویژه و... همراه است. حسین منزوی (1383-1325ه.ش) از شاعران پر مخاطب معاصر، با نگرش تازه و با زبانی نو به طبیعت و پدیده های آن پرداخته است. وی از شاعران رمانتیک و تاثیرگذار دوره معاصر است که برخوردی عینی و هوشمندانه با انسان، اجتماع و طبیعت اطرافش دارد و هر چه از دوران آغازین شعر او فاصله می گیریم نوع بهره مندی او از طبیعت و عناصر طبیعی، ژرف تر و ساختارمندتر می شود و شعر احساساتی و عاشقانه آغازین شاعر به سوی اشعار اجتماعی و سیاسی ارتقا می یابد و از این رو واژگان، تصاویر و ترکیبات جدیدی را خلق می کند. هدف از این پژوهش توصیفی- تحلیلی، بررسی کارکردهای گل ها و گیاهان در اشعار حسین منزوی است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که منزوی با نگرش و بیان خلاقانه و بسامد قابل توجهی از گل ها و گیاهان به عنوان نقش مایه و نماد چند معنایی و محور ساختاری تصاویر بلاغی در جهت بیان اندیشه های شاعرانه، زیبایی شعر، هماهنگی و تناسب بخشیدن به اجزای کلام استفاده نموده که این امر توسعه زبانی و محتوایی را برای شاعر فراهم ساخته است.

    کلید واژگان: شعر معاصر, بلاغت, مضمون آفرینی, تصویرسازی, گل و گیاه, حسین منزوی
    Seyyed Mahdi Rahimi *, Samere Shahgoli

    The interest in flowers and plants and the use of natural elements in poetry do not belong to a particular period. Most poets have tried to use natural phenomena and new combinations to address their favorite concepts and ideas. However, the tendency in classical poetry to nature, flowers and plants is somewhat different from that of contemporary poetry. In contemporary poetry, nature, flowers, and plants are represented through several characteristics such as breaking tradition, new language, and special worldview. Hossein Manzavi (1325-1383 AH) is one of the romantic and influential poets of the contemporary period who has an objective and clever approach to man, society and nature around him. And as we move away from the early period of his poetry, his pleasure from nature and natural elements becomes deeper and more structured. Furthermore, the poet's early emotional and romantic poetry rises to social and political one leading to invention of new words, images, and combinations. The purpose of this descriptive-analytical study is to investigate the functions of flowers and plants in Hossein Manzavi’s poetry. The result of the research suggests that the poet, with creative attitude and expression, has used significant frequency of flowers and plants to express poetic ideas, poetic beauty, harmony, and to create balance among the components of speech use. This has enhanced his poetry thematically and linguistically.

    Keywords: Contemporary Poetry, Rhetorics, Content Creation, Poetic Imagery, Flowers, Plants, Hossein Monzavi
  • مهدی شاهرخ*، علی بابابی دم طسوج، محمود آبدانان مهدیزاده

    درون مایه وصف یکی از فنون برجسته شعری است که شاعران زیادی در آن طبع آزمایی کرده اند. خصوصیات شخصیتی چون نازک خیالی، احساس لطیف، عاطفه سرشار و لطافت روح، ابن خفاجه ‏را دلبسته طبیعت ساخته و توصیف آن را به درون مایه ای پربسامد در شعر ایشان بدل کرده و شاعر از وصف طبیعت به عنوان تکنیکی ادبی در جهت نقل افکار، احساسات و عواطف در دیگر اغراض شعری کمک گرفته و انسان انگاری را بنیان سرایش اشعار خود قرار داده تا از این رهگذر، بر تازگی و طراوت اشعار وصفی اش بیفزاید. این پژوهش با تکیه بر شیوه وصفی تحلیلی در تلاش است وصف طبیعت را نه به عنوان یک غرض سنتی شعر، بلکه به عنوان بن مایه دیگر اغراض سنتی شعر ابن خفاجه‏ بررسی نموده و به این سوال پاسخ دهد که مهم ترین اغراض شعری که ابن خفاجه در آن وصف طبیعت را به عنوان بن مایه به کار برده کدام است؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاعر در اغراض مدح، غزل، رثاء، و فخر و حماسه ، به شکلی انبوه و پربسامد از بن مایه وصف طبیعت استفاده می کند. همچنین اهتمام به امور جزیی تصاویر شعری، برقراری انسجام میان موسیقی و محتوای ایماژها و ایجاد هماهنگی داخلی میان آ ن ها، به کارگیری حسن مطالع زیبای طبیعی و توجه به رنگارنگی تصاویر از خصوصیات بارز ایماژهای شعر ابن خفاجه در این اوصاف است که غنا و زیبایی بن مایه وصف طبیعت او را دو چندان کرده و شعر او را به دایره المعارفی از واژگان طبیعی بدل ساخته است که روح و جسم طبیعت، در سراسر اشعار و واژگان شعری اش خودنمایی می کند.

    کلید واژگان: وصف, ایماژ, تصویر شعری, اغراض سنتی شعر, ابن خفاجه اندلسی‏
    Mehdi Shahrokh *, Ali Babaei Damtasoj, Mahmood Abdananmehdizadeh

    "Description" is one of the prominent poetic techniques, which many poets have employed in their poetry. Characterozed by personality traits such as having a keen power of imagination, deep sentiments, rich emotions and a gentle spirit, Ibn Khafajah was attracted to nature, and as a result, description of nature is a much frequent theme in his poetry. This paper relies on the descriptive-anayltical methodology in an attempt to examine ‘description of nature’ not only as a traditional theme, but also as a motif for other traditional themes in the poetry of Ibn Khafaja. The results of this study show that description of nature is a literary technique that has helped the poet to convey thoughts, feelings and emotions. He has used the literary device of personification as the basis of his poetry and, in this way, has created vibrant and dynamic descriptions. Attention to details, the harmony between the poem, images and their intrinsic cohesion, writing engaging opening lines to arrest the attention of the reader, and attenton to colors are the prominent features that characterize Ibn Khafaja's poetic imagery, all of which add to the richness and beauty of his descriptions. His poetry is a valuable work that boasts of vocabulary on nature and this can been clearly seen in his poems, words, and descriptions of nature.

    Keywords: description, Poetic imagery, Traditional Poetic Themes, Ibn Khafaja Andalusi‎
  • یعقوب نوروزی، جواد خلیلی
    آشنایی عمیق و همه جانبه شفیعی کدکنی با ادب فارسی و تحقیق و تفحص مستمر در متون و دیوان های شعری فارسی، سبب شده که نشانه های بارزی از تاثیر سنت در شعر او دیده شود. این تاثیر در ابعاد ژرف ساختی و روساختی شعر او آشکار است، هم در زبان شعری شاعر دیده می شود و هم در تصویرپردازی شاعرانه و هم در معنا و محتوی و مضامین شعری. شیفتگی او به سنت شعری فارسی، سبب شده که هر از گاهی عباراتی از این شاعران را در شعر خود آورده و در بافتی هنرمندانه، نو وکهنه را با هم درآمیزد. شاعر در بسیاری موارد ابیات و مصراع هایی از شاعران سنتی را در شعر خود آورده وگاه واژگان و ترکیباتی را از آنان گرفته و در شعر خود ذکر کرده؛در برخی موارد، مضامین تکراری شاعران کلاسیک را در شعر خود وارد ساخته است.گاهی نیز تصویرهایی را از شاعران سنتی و معاصر، آورده است. باورهای عامیانه و اشارات تاریخی و اساطیری نیز از دیگر نشانه های توجه شفیعی به سنت است. هدف ما در این  مقاله، بررسی همه جوانب این تاثیرپذیری و توجه به سنت است. برای این منظور همه ی موارد ذکر شده در شعر شفیعی مورد پژوهش قرار گرفت و نمودهایی از این تاثیرپذیری و گرایش به سنت  را آوردیم.
    کلید واژگان: شفیعی کدکنی, سنت گرایی, واژگان, مضامین, تصاویر شعری
    Yaqob norozi, Javad khalili
    Shafies profound knowledge about iranian classic literature and his continuous investigation on this literature cause a vast influnce from convention.this influnce is abvious in two dimention:deep structure and surface stracture.we can see influnce in poetic languge : idioms ,words and terms and in poetic imagery.as well as in themes,content and poetic motifs clear influnce of conventions.shafiei in a more instancs bring a distich and semistich from classic iranian poets.in some case loan a words,phrases and terms from themes and sometimes bring a them af classic poets in his poems.imagery is one of the other aspect that poet influnced by classic iranian poets.our purpose in this article debating about whole of this influnces imagery is one of the other aspect that poet influnced by classic iranian poets.shafii influnced by great iranina poets as khayyam,saadi,hafiz and molavi and in the contamprory ages affected by shamlu an akhavan in imagery and poetic language.
    Keywords: shafi kadkani, litarary tradition, words, theme, poetic imagery
  • Seyed Fazlollah Mirghaderi*
    Synaesthesia is one of the semiotic categories on which the construction of metaphors is based in the modern poetic imagery. The poet, Souad al-Sabah, could create delightful and influential intonation and significations for her poems in this way since synaesthesia paves the way to express the deep secrets of the poet and it is just the way. An effective poet illustrates such creative and fascinating pictures therewith and invites the audience to think and contemplate beyond the seeming form and to discover the depth of these artistic pictures through it. This study is based on a descriptive-analytic approach which examines the accurate inference of synaesthesia in a poetic imagery through semiotics. The result demonstrates that the poet in her book “Umniah” has used the abstract-sensuous synaesthesia more than the sensuous-sensuous synaesthesia, and the influence of significations of visual synaesthesia, through which the poet makes imagination, is greater than the other types of senses.
    Keywords: Synaesthesia, Semiotics, Poetic Imagery, Souad al-Sabah, Umniah
  • Forouzan Dehbashi Sharif *, Bahareh Torabi
    Poetry translation involves cognition, discourse, and action by and between human s and textual a c- tors in physical and social settings. The aim of this study was to find out to what extent the non - native translator of Nizami Ganjavi’s “Leili and Majnun” could preserve the poetic imagery in its English translation. To this end, an innovative taxonomic model, which could investigate the D e- scriptive, Figurative and Symbolic aspects of poetic imagery, was presented as a three - dime nsional theoretical framework. The information adopted from the content analysis of the source text revealed that the visual imageries occurrences in descriptive category, metaphor and then allusion in figur a- tive and love in symbolic classification were th e most applied poetic imagery in the source text. The descriptive statistics obtained from the tabulated data of this research indicated that in general James Atkinson could preserve the Persian poetic imagery as well which seems very high for a nonnative translator in introducing Persian poetry to other nations. However, the only weakness was his ignorance of the mystical thoughts of Nizami, which needed a hermeneutic understanding of Sufism and Mysticism, which have a deep root in the history and culture of Iran.
    Keywords: Descriptive dimension, Figurative dimension, Leili, Majnun, Poetic imagery, Symbolic dimension, Translation of poetic imagery
  • احمد نهیرات*
    إن وصف صوره لحظه الرحیل یعتبر من اهم المظاهر الفنیه فی المعلقات السبع (مختارات الزوزنی)، وتعود اهمیتها لاسباب عده منها: دلالتها علی تصاویر الجاهلیین الفنیه واسالیبهم التعبیریه، واحاسیسهم الصادقه، خاصه لدی اصحاب المعلقات، واحتوائها علی معارف ذلک العصر من اخلاق، وشخصیات، وامکنه، وقصص. تبلورت تلک الصوره بصریه، إذ تترای فی ها الشخصیات بحالاتهم النفسیه واثر الرحیل علی ظواهرهم کالحبیبین، والاهل، والقافله، ومسیرها. والصور تصور الحاله العاطفیه لدی الشعراء انفسهم، وتربطها فنیا بالواقع الخارجی. یهدف هذا البحث إلی الکشف عن الصور البصریه الفنیه للرحیل فی المعلقات، ومعرفه شخصیاتها وادوارهم فی ها، ودلالتها علی حیاه الجاهلیین الاجتماعیه والادبیه، ودور الحب والمتحابین فیهم. لذلک، تم اولا: استقراء الصور البصریه المرئیه فی وصف لحظه الرحیل، وثانیا: بیان دلالاتها علی الحیاه الجاهلیه وثالثا: بیان دلالاتها الفنیه. ینتهج البحث المنهج الوصفی-التحلیلی مع مراعاه الترتیب الذی تعامل به کل من اصحاب المعلقات مع موضوع الفراق.
    و من النتائج التی توصل إلی ها البحث هی: هناک مفاهیم مشترکه صورها الشعراء عن لحظه الرحیل منها: زمن الرحیل، ووصف الحبیبه او ما یرتبط بها من حی ها او قافلتها او قبیلتها، وایام وصلها، وتیه الشاعر فی الصحراء بعد رحیلها، وبیان حالته النفسیه من الفراق ویاسه من لقیاها؛ وإن انفرد کل منهم عن اصحابه فی تصویر تلک اللحظه حسب رواه الفنیه. تناول شعراء المعلقات لحظه الفراق من منظور سلبی وتشاومی، فبدت صورهم عنها تنم بوضوح عن شعورهم بالندم، والتحسر، والقلق. وقد بالغوا فی وصفها بالتشبی هات المادیه المحسوسه من حیاتهم الصحراویه.
    کلید واژگان: المعلقات السبع, لحظه الرحیل, الصوره الشعریه, الدلالات الفنیه
    Ahmad Nohairat*
    The beloved parting’simageryis one of the most important themes in the history of ZuzaniMu’allaqat, and the ignorant(Jaheliyan) style of poetic imagery, implying an honest portrayal of the emotions of the ignorant specially the singers, and their inclusion of ethics, characters, places and stories refers to the pre-Islamic period. These descriptions are generally visual and portraysthe lovers and the beloved, the beloved tribe, horses etc., and also their feelings and emotions.
    This study using description and analysis illustrates visual images from the moment of parting and explain its real implications.It also indicates mental and emotional statesof the choirs and the implications of its images on social issues of the ignorant era.
    Muallaqat poets, with a slight difference, all about parting the beloved have similar artistic images, such as the farewelltime, the beloved portrayal, its tribe and caravan, the reunion time, psychological state of parting lovers, poets wandering in the desert after separation and desperate of meeting again.Poets, have illustrated parting with negative and pessimistic outlook and a clear indication of remorse, regret and concerns, and with the materialistic analogies, tangible image that fits the life of the Bedouins.
    Keywords: Muallaqat sab', migration moment, poetic imagery, artistic implications
  • یعقوب نوروزی
    تصویر یا ایماژ از اصلی ترین عناصر شعری است و هیچ تجربه ای از تجربه های انسانی بدون تاثیر و تصرف نیروی خیال ارزش هنری و شعری پیدا نخواهد کرد. از این روست که خیال در تعریفهای قدیم و جدید هماره عنصر اصلی شعر است. خیال شاعرانه هر اندازه نو و بدیع، و شخصی و فردی باشد، به همان میزان ارزش هنری بالایی دارد. فردیت و نوگرایی در تصویرپردازی از اساسی ترین ویژگی های شعر نوست. در این میان، نیما نظریه‎پردازی است که مباحثی را در این زمینه مطرح کرده است. از سوی دیگر شاملو، که از معتقدان به شیوه سخن پردازی نیما بود، با تاثیرپذیری از وی فردیت، نوجویی و عینی گرایی را وجهه همت خویش قرار داد. بر این اساس، در نوشتار حاضر بر آن شدیم تا افزون بر بررسی کم‎و کیف ایماژهای شعری شاملو، نقش تصاویر را در تاثیرگذاری بر مخاطب و رسایی کلام او بسنجیم. همچنین توجه به جایگاه اسطوره ها در تصویرپردازی شاملو، آشنایی با منابع الهام و اهداف او از کاربرد اسطوره ها از دیگر موارد مورد توجه در این مقاله است. از سوی دیگر بسامد بالای اشارات به آیین های مسیحی و سودجستن از آن در تصویرپردازی، این وجه نیز بحث و بررسی شده است. حاصل اینکه اصلی ترین عوامل تاثیرگذاری سخن شاملو، تصاویر شعری وی است. می توان گفت بخش قابل توجهی از گیرایی شعر این شاعر نتیجه تصاویر جاندار و امروزین ، فردیت گرایی و عینیت گرایی او در تصویرپردازی است. شاعر در تصویرسازی، با الهام از زندگی مدرن شهری، ذهنیت خود را هرچه بهتر به مخاطب انتقال داده و هم زمان با سودجستن از اسطوره ها، که حافظه تاریخی ملت و بخش ارزشمند فرهنگ بشری است، ایده ها و ذهنیات خود را به سهولت به مخاطب القا می کند.
    کلید واژگان: شاملو, شعر معاصر, تصاویر شعری, فردیت و عینیت گرایی, پدیده های معاصر, اسطوره, آیین های دینی مسیحی
    Yaghob Noruozi
    Imagery is one the fundamental elements in poetry. Innovation in imagery and emphasis on the individual points of view have an important effect on the rhetorical attribute of poem. Because of this we debate about this traits of shamlu’s poem. Individualism, objectivity and innovation are three traits of shamlu’s imagery which we discuss about it in this article. Then we mention examples of shamlu’s poems about roots of imagery. One of the important roots of shamlu poetic imagery is the modern life. In shamlu’s poem, life of a modern cities artistically is reflected and a also poet with a perfect masterpiece invents contemporary images from this type of life can be seen. Beside this, shamlu attains in his poetic imagery to the myths. Mythology of shamlu contains more elements of Greek mythology. shamlu with assistance of myth, affair as well as transition of his idea and point of view. Iranian myth is the other mythological root of shamlu’s imagery.in this section Ferdowses Shahname has an effect and shamlu with a usage of Iranian ancient heroes efforts influnce the addressees.
    Keywords: shamlu, poetic imagery, modern poem, innovation in imagery, individualism in imagery
  • ابراهیم زارعی فر
    إن الادبین الفارسی والعربی من الآداب التی راج فی ها الاخذ والعطاء. ویصل هذا الاخذ والعطاء إلی الذروه فی العصر العباسی للادب العربی والعصر السامانی والغزنوی للادب الفارسی.ابو الطیب المتنبی شاعر یمکن مقارنه شعره بکثیر من شعراء الفارسیه، ومنوشهری احد هولاء الشعراء الذین یعد شعره مجالا مناسبا للمقارنه بینه وبین المتنبی. وبما ان احسن الصور الشعریه لکلا الشاعرین فی المدیح، فقد قمنا بدراسه هذه الصور من خلال دراسه شعرهما خاصه المدیح منه لیتبین لنا مدی التشابه والاختلاف فی الصوره الشعریه لکل منهما.یبدو ان المتنبی امیل الی استخدام الصوره الشعریه فی سبیل خلق الصور العقلیه ووصف الحالات النفسیه والمشاعر الذاتیه التی لا یمکن وصفها إلا من خلال الصوره وهو یستخدمها کجسر یعبر من خلالها إلی قلب المعانی لیلبس المعانی العقلیه ثوبا حسیا. والصوره الشعریه عنده مستوحاه من الذات والطموحات والإیثار والغیظ.
    اما منوشهری فإنه لم یشغل باله بالامور العقلیه الصرفه، ولهذا لم یعالج الصور غیر الحسیه إلا نادرا ولم یوفق فی ها توفیقه فی الصور الحسیه، فکان غایته الرئیسه من الشعر هی الصوره نفسها، فیلتمس لمظاهر الطبیعه ما یصورها به من خلال التشبیه فی اکثر الاحیان لان التشبیه اکثر حسیه من الاستعاره. استمد منوشهری من حسه وتجربته فی مجال تصویر الطبیعه بشکل جعل صورته الشعریه ذات علاقه وثیقه بتجربته الخاصه.
    إذن یستخدم کل من الشاعرین صورته الشعریه من خلال تجربته الشعریه وهذا ما جعلهما لا یکرران صورتهما الشعریه فی موضوع واحد.
    کلید واژگان: منوشهری, المتنبی, الصوره الشعریه, دراسه مقارنه
    Ebrahim Zareifar
    Lending and borrowing are commonly used in both Persian and Arabic literature. This technique was of utmost use in Samani period in Arabic literature and in Ghaznavid and Abbasi Periods in Persian literature. Al-Mutanabbi, among the Arabic poets, is the one whose poems can be compared with those of Persian poets, in general, and Manoochehri in particular. Since their most beautiful imageries are mirrored in their panegyrics, the study of their panegyric verses sets a good ground for the analysis of their images. Al-Mutanabbi uses rational images and expresses his internal feelings through images to reach lofty and glorious meanings and in this way inspires feeling to meanings. On the contrary, Manoochehri does not involve himself in reasoning and what really matters to him is nothing but feeling and sense. Hence, unlike al-Mutanabbi -who takes his images from metaphor- Manoochehri sticks to simile. The two poets create their images out of their experiences. Unlike al-Mutanabbi who is always ambitious and through struggling seeking domination and superiority, Manoochehri prefers a comfortable peaceful life away from any tension and stress.
    Keywords: Compa, Manoochehri, Al, Mutanabbi, Poetic imagery
  • الدکتوره نرجس انصاری، الدکتور علیرضا نظری
    لقد لفتت الصوره انتباه النقاد والادباء وعلماء البلاغه منذ القدیم ولیس ذلک بغریب؛ لان الصوره تقوم بدور فعال فی انتقال تجارب الشاعر ومشاعره إلی الآخرین والاسالیب المختلفه من التصویر تجعل عمل الشاعر الفنی اشد وضوحا واکثر دقه وهی ظاهره نواجه ها فی کثیر من قصائد الرضی الرثائیه الذی استعان بانواع الصوره لیرسم لوحه مما یرید إلقائه علی القاریء ولیزید عمله الادبی تاثیرا علیه.
    هذا البحث تناول دراسه الصوره التشبیهیه فی مراثی الرضی التی لها دور اساسی بین انواع صوره الشعریه معتمدا علی منهج وصفی -تحلیلی یتمثل فی القیام بدراسه مضمون الصوره نظریا، ثم البحث عن الموضوع الرئیسی الذی یشتمل علی الابیات التی استخدم فی ها الشاعر انواع التشبیه إضافه الی تناسب صوره مع الغرض الذی یرید ان ینقله إلی المخاطب فهی کثیرا ما تصور حاله المتوفی والمصابین، نفسانیه الشاعر، والموت ثم الایام ومصائبه. ومن هذا المنظار یعالج البحث مضامین الصوره وبنیتها والشکلیه ایضا.
    ومن النتائج التی توصل إلی ها البحث هی ان استخدام حواس الصوت واللون یشکل جانبا بارزا عند رسم الصوره التشبیهیه؛ کما ان المادی المحسوس یعد العنصر الهام فی التشبیه لدی الرضی وقد استمد اکثر صوره التشبیهیه من مظاهر الطبیعه والواقع المحسوس.
    کلید واژگان: الصوره الشعریه, التشبیه, الرثاء, الشریف الرضی
    Dr. Narges Ansari, Dr. Alireza Nazari
    Imagery has been an important subject among the men of literature and dealing with this issue is not considered an extraordinary matter. This literary device plays a prominent role in transmitting the poet''s feelings and experiences to its addressees. Employing various styles of imagery by the poet provides the reader with rather a detailed and clearer literary work. This phenomenon is highlighted in the works of a great poet، Sharif Razi، of the Abbasid dynasty. With the help of imagery in drawing a canvas of concepts and themes، Razi aimed to emphasize his literary style on the reader. In relation to different poetic imageries، the present paper endeavors to investigate the metaphorical imagery in the elegies of this poet. In this regard، before analyzing the poems، a brief introduction on the practical aspects of this kind of imagery is provided. More than eighty odes and elegies of the aforementioned poet has been studied، its metaphorical imageries have been extracted، and thematically categorized. These themes mostly deal with the condition of the diseased person، the mourners، the mental state of the poet، death، time and tragedy. Moreover، the proportion of the images in relation to the represented themes is also taken into account. Onomotopia، colors along with their inspirational concepts are the result of this study. Furthermore، materialistic and concrete elements are the predominant features of the used imageries in which the poet has been inspired by nature and reality.
    Keywords: Sharif Razi, Elegy, Poetic imagery, Simile
  • Dr. Narges Ansari
    Poetic imagery is an inseparable art of poetry; the poet uses poetic imagery to transfer his themes in an expressible and tangible form to its readers. This way, he clarifies his feelings and emotions to the readers. The study of poetic imagery indicates the ability of the poet in creating new concepts, producing spiritual and abstract themes in new forms, and giving life to inanimate objects. The more harmonious, stronger, and expressive the poetic imageries are the more coherent are the poems. More than any other literary schools, the Romantic poets employ poetic imagery. This can be traced in Shabi's works, who represents the Arabic Romantic School. Critics study the poetic imageries from the perspectives of structure and theme. However, the present article starts by providing an introductory discussion of the concept of imagery along with its features in contemporary Arabic poetry. This is followed by a thematic study of poetic imageries in Shabi's poems. This way, the poet's perspective in representing his themes becomes comprehensible and would show how the poet has succeeded in expressing concepts and feelings to the addressee. Shabi's poems refer to themes of death, love, sorrow, people, society and so forth. This could be seen clearly in the themes employed in poetic imageries which is in accord with the School he represents. On the other hand, a point to consider in relation to the poetic imageries used in Shabi's poems signify that nature and its adapted elements play an important part in expressing most of the imageries.
    Keywords: Arabic Poetry, Contemporary poetry, Poetic imagery, Abul Ghasem Shabi, Theme
  • محمود فتوحی *

    این مقاله رابطه میان تصویر شاعرانه با نگرش و عاطفه را به بحث گذاشته است و سه گونه ارتباط میان ذهن شاعر با شیء معرفی می کند: همسانی، یگانگی و حلول. در حالت همسانی، «من شاعر» با شیء (موضوع) همراهی و همدلی می کند و پیرامون آن می چرخد، و در حالت یگانگی، «من» احساسش را در شیء (موضوع) می آمیزد و به شیء حیات و حس و شخصیت می بخشد. در حالت حلول، «من» و شیء در هم ذوب می شوند. این سه حالت در واقع، درجات مختلف ارتباط ذات شاعر با اشیاء را نشان می دهد. نگرش نیز ساخت پنهان ذهن و شخصیت انسان است. در کار هر هنرمند بزرگ یک ایده مسلط وجود دارد که بر سراسر آثار او سایه می افکند و در لابه لای تصویرها، در فرم، ساختار، مفهوم و مضمون آثارش حضور دارد. این ایده مسلط در این مقاله «نگرش» نامیده شده است. شاعری که نگرش خلاق و فردی دارد درون مایه مسلط و منسجمی بر تصویرها و زبان او سایه می افکند. همه آن عناصر را می توان خوشه های یک «استعاره»1 بزرگ به حساب آورد. یک «استعاره مرکزی» یا یک ذهنیت واحد که تمام ساخت ها و تصویرهای فرعی بر گرد آن استعاره مرکزی می چرخد. کشف این استعاره در حکم یافتن کلید ورود به ذهن و شخصیت هنرمند است.

    کلید واژگان: تصویر شعری, عاطفه, نگرش, استعاره مرکزی
    Mahmoud Fotoohi *

    This article explores the relationship between poetic imagery, attitude, and affection, and presents three types of relationship between poet's mind and the object: Identity, equality penetration. In the identity state', I the post' associates and sympathizes with the object (I.e., subject) and turns around it. In the equality state, 'I' synthesizes his feelings with the object, offering life, sense, and character to it. Finally, in the penetration, 'I' and the object melt into each other. These three states reveal the relative degrees of the relationship between the poet's essence and objects. Having done the abore, the author proceeds to attitude and considers it us man's hidden structure of the mind and character. The great artists' works are affected by a dominant plot which creeps into the images, forms, content, and concepts of his works. This overriding idea is called attitude. The poet enjoying a creative personal attitude is marked as the one whose dominant plot over shadows his images and language. We may consider all those elements as clusters of the same macro metaphor, around which all structures and peripheral images turn. The discovery of this metaphor is regarded as the key to the artist's mind as well as his character.

    Keywords: Poetic imagery, affection, attitude, central metaphor
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال