به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « rebirth » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «rebirth» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم دباغیان*، محمد بهنام فر، زینب نوروزی، کتایون زارعی طوسی
    ادبیات تطبیقی راهی علمی جهت شناخت انسان و پیوندهای ادبی ملل فراهم می کند. فرایند فردیت، نوعی پختگی و رشد روانی انسان و شعر و نمایش نیز بیان درونیات او است؛ از این رو ادبیات و هنر با روان آدمی پیوندی دیرینه می یابند. مولوی و شکسپیر به عنوان ستارگان ادبیات جهان، در خاستگاه اندیشه شرق و غرب آثاری بی نظیر آفریده اند. بررسی آثار، انطباق اندیشه فراگیر آن ها را با ویژگی های روان شناختی نشان می دهد. مولوی به عنوان عارفی اندیشمند با هدف وحدت بشری، الگویی ناب برای انسان فردیت یافته و به تعبیر عارفانه آن، انسان کامل در حکایت «دژ هوش ربا» ارایه می دهد. شکسپیر نیز در نمایشنامه شاه لیر، انسان را با نقش آفرینی خاص خود نشان می دهد. می توان گفت مولوی و شکسپیر، ساختمان مدور خویشتن یابی را به شکل تابلوی زیبای انسانی ترسیم می کنند. هدف مقاله حاضر که با روش تطبیقی تحلیلی انجام شده، بررسی فرایند فردیت در حکایت «دژ هوش ربا» و نمایشنامه شاه لیر است که ضمن واکاوی دو اثر، وجوه مشترک و بعضا متفاوت آن ها آشکار می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد در هر دو داستان، سفر رخ داده و سفر هر دو قهرمان نمادی از جست و جوی فردیت روانی آن ها است. درنهایت، شاهزاده کوچک و شاه لیر در عبور از گذرگاه دشوار خودآگاهی به ناخودآگاهی، روند فردیت را می پیمایند، خویشتن خود را می یابند و به نقل از مولانا «زاده ثانی» می شوند.
    کلید واژگان: مثنوی مولوی, انسان فردیت یافته, «دژ هوش ربا», شکسپیر, تراژدی شاه لیر, یونگ, تولد دوباره}
    Maryam Dabaghian *, Mohammad Behnamfar, Zeynab Nowruzi, Katayoun Zarei Toossi
    From Jung's point of view, the process of individuation is a kind of maturation and psychological development during which the center of personality shifts from "I" to the "Self". Literature has a long-standing connection with the human psyche, and similar to dreams and myths, poetry and art are expressions of innermost human desires and aspirations. As a mystic thinker, with the purpose for human unity, Molavi tries to offers a refined model for an individuated person in the story of “Hosh-Roba Fortress”. In King Lear, Shakespeare too, portrays a man in a journey of inner progress. It can be said that both Molavi and Shakespeare portray the circular movement of self-discovery in the form of beautiful human pictures in these two works. In the present essay, an attempt is made to do a comparative analysis of the process of individuation in the story of "Hosh-Roba Fortress" and King Lear. The findings show that the journey of each one of the heroes is a symbolic representation of their psychological search for individuality during which the younger prince and King Lear go through a difficult path in their journey from the conscious to the unconscious, experience an encounter with the unconscious forces, reach the final integration with the anima archetype and establish a connection with the hero's’ consciousness in a way that, with the guidance of the wise old man, they put behind the inner shadows and outer personas and finally find their selves and, according to Rumi, “They are born again”.
    Keywords: Jung, Molavi, Individuated man, Rebirth, Hosh-Roba Fortress, Shakespeare, King Lear}
  • امیرحسین زنجانبر*

    جانسون و لیکاف، استعاره های مفهومی را نگاشت هایی بین دو حوزه موسوم به مبدا و مقصد می دانند. کارکرد این نگاشت ها عینی سازی مفاهیم انتزاعی حوزه مقصد از طریق طرح واره حوزه مبدا است. هدف از این پژوهش، رده بندی داستان های مرگ اندیشانه مبتنی بر «نوزایی» در ادبیات کودک است. در همین راستا، این مقاله با التفات به استعاره «مرگ، سفر است»، در پی پاسخ گویی به چگونگی کارکرد طرح واره-تصویرهای حوزه «سفر» در مفهوم سازی «نوزایی» و «رستاخیز» است. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری آن، داستان های مبتنی بر درون مایه نوزایی و رستاخیز برای گروه سنی الف و ب است. نتیجه پژوهش نشان می دهد وفق استعاره جهتی بالا/ پایین و طرح واره «مسیر»، داستان های مذکور به چهار دسته تقسیم می شوند: رستاخیز بدون استعلا، رستاخیز با استعلا، پیکرگردانی با استعلا، و زنجیره نوبه نو. پژوهش پیش رو برای نخستین بار در ایران، مرگ های بازگشت پذیر را با رویکرد معنی شناسی شناختی مطمح نظر قرار می دهد.

    کلید واژگان: داستان کودک, معنی شناسی شناختی, استعاره مفهومی, طرحواره, مرگ, نوزایی}
    AmirHossein Zanjanbar *

    Johnson and Lakoff consider conceptual metaphors as mappings between two domains called source and target domain. The function of these mappings is to objectify the abstract concepts of the target domain through the schemas of the source domain. The purpose of this research is to classify death-awareness stories based on "rebirth" in children's literature. In this regard, paying attention to the metaphor "death is a journey," this article seeks to answer how the schema-images of "journey" work in the conceptualization of "rebirth" and "resurrection." The method of this research is analytical-descriptive, and its statistical population is children's stories with the theme of rebirth and resurrection for the demographic group of early childhood. The result of this research shows that, according to the up/down orientational metaphor and the "path" scheme, the mentioned stories are divided into four categories: resurrection without transcendence, resurrection with transcendence, transfiguration with transcendence, and the chain of renewal. The above categories are also classified into subcategories. For the first time in Iran, this research examines reversible deaths with a cognitive semantics approach.

    Keywords: Children's Stories, cognitive semantics, conceptual metaphor, Schema, death, rebirth}
  • امیرحسین زنجانبر*

    طرحواره های کاربردشناختی یکی از مباحث زبان شناسی شناختی است و به کارگیری این رویکرد برای مطالعه مرگ اندیشی در ادبیات کودک، به مثابه پلی میان علوم ادبیات، زبان شناسی شناختی، و فلسفه برای کودکان است. طرحواره های کاربردشناختی، وابسته به بافت موقعیتی و کاربردی فراخوانده می شوند. واژه ای واحد می تواند تحت طرحواره های کاربردشناختی گوناگون، موجد مفاهیم متفاوتی باشد. هدف پژوهش حاضر رده بندی بازنمایی های مرگ تعلیقی بر اساس طرحواره های کاربردشناختی است. در ادبیات کودک عموما مردن به عنوان پدیده ای بازگشت پذیر بازنمایی می شود؛ ازهمین رو، این موتیف به عنوان موضوع پژوهش اختیار شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر داستان های واجد درون مایه مرگ بازگشت پذیر (مرگ تعلیقی) در گروه سنی «الف»، «ب» » و «ج» است. هر یک از این داستان ها به مثابه کارگفتی عینی برای فراخوانی و تشکیل طرحواره مرگ است. پژوهش پیش رو در پی پاسخ گویی به چگونگی کارکرد بافت موقعیتی داستان در تشکیل و فراخوانی طرحواره مرگ تعلیقی است. این پژوهش پنج طرحواره کاربردشناختی را به عنوان پایه مفهومی مرگ تعلیقی معرفی می کند: رستاخیز با نیرومحرکه بیرونی، رستاخیز با نیرومحرکه درونی، پیکرگردانی با مبدل بیرونی، پیکرگردانی با مبدل درونی و مسخ پنداری. ازآنجا که مفاهیمی مانند «مردن» ماهیتا انتزاعی، فلسفی و برانگیزنده عواطف منفی هستند؛ شیوه انتقال این مفاهیم به کودک همواره مورد مناقشه بوده است. این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی نشان می دهد داستان های کودک با به کارگیری انواع طرحواره های مرگ بازگشت پذیر، ترس آوری بازنمایی «مرگ» را تعدیل می نمایند.

    کلید واژگان: داستان کودک, زبان شناسی شناختی, طرحواره, مرگ اندیشی, نوزایی}
    Amirhossein Zanjanbar *

    Cognitive pragmatic schemas are one of the topics in cognitive linguistics, and applying this approach to the study of death in children's literature serves as a bridge between the fields of literature, cognitive linguistics, and philosophy for children. A single word can have different meanings under various cognitive pragmatic schemas. Cognitive pragmatic schemas are dependent on situational and functional contexts. This research aims to categorize the representations of suspended death based on cognitive pragmatic schemas. In children's literature, death is often portrayed as a reversible phenomenon; therefore, this motif has been chosen as the research subject. The statistical sample of the current research is the stories for age groups "A," "B," and "C," works that featured the assumption of its reversibility in their content. Each of these stories is like an practs to call and form the scheme of death. The current research aims to answer how situational speech acts in children's stories modify the frightening representation of death in forming and invocating the schema of suspended death. This article introduces five situational speech acts for the schema of suspended death: resurrection with external stimulus, resurrection with internal stimulus, transformation with external catalyst, transformation with internal catalyst, and delusion. Since concepts like "death" are abstract, philosophical, and emotionally provocative in nature, the way these concepts are conveyed to children has always been a subject of debate. This research, employs a descriptive-analytical method, demonstrates that children's stories modify the frightening representation of "death" by using various cognitive schemas of reversible death.

    Keywords: Children', S Story, Cognitive Linguistics, Schema, Thanatology, Rebirth}
  • عاتکه رسمی*

    اسطوره قهرمان که با خرد و الهام فراوان همراه است، بیانگر شوق بشر به رشد تحول گراست. مخاطبان این اسطوره با قهرمان هم ذات پنداری می کنند و در واقع اساطیر، زمینه ای پدید می آورند که فرد بتواند با خواندن و شنیدن آن دگرگون شود و به کمال برسد. یکی از داستان های معروف اسطوره ای که روایت های مختلف آن در ایران، آذربایجان، تاتار، ترکمن، ازبک، قبرس، آناتولی، کوموک و... شهرتی دارد، داستان «طاهر و زهره» است. این داستان که مانند دیگر ادبیات «عاشیقلار» تلفیقی از نثر و نظم است، نمود مرگ و تولد دوباره قهرمان است که در طی داستان بارها اتفاق می افتد. این مقاله مرگ و بازتولد تکراری قهرمان را در روایت های مختلف داستان «طاهر و زهره» بر مبنای کهن الگوی بازتولد یونگ به روش توصیفی و تحلیلی بررسی می کند. قهرمان داستان در سیر داستان بجز تناسخ چهار نوع از بازتولد: 1- تولد مجدد 2- مشارکت در فرآیند تحول، 3- تجسد و 4- رستاخیز را تجربه می کند. در این داستان آنچه می میرد، معمولا «خود» سابق قهرمان است که با مرگ و بازتولد خود، بیداری جامعه را رقم می زند. این مرگ می تواند مرگ تردید، پیمان شکنی، خیانت، دروغ و مکر و نیرنگ باشد که  به یاری عشق ممکن می گردد، عشقی که تجلی آن همواره در زندگی بشر دیده می شود.

    کلید واژگان: داستان, «طاهر و زهره», تولد دوباره, یونگ}
    Atekeh Rasmi*

    The myth of the hero, which is accompanied by a lot of wisdom and inspiration, expresses the human desire for transformational growth. The audience of this myth identifies with the hero, and in fact, mythology creates a context where a person can transform and reach perfection by reading and listening to it. One of the famous stories of Turkish nations, that has different narratives in Iran, Azerbaijan, Tatar, Turkmen, Uzbek, Cyprus, Anatolia, among others, is the story of "Taher and Zohreh". This story, which like other Ashiqlar literatures, is the symbol of the hero's death and rebirth, happens many times throughout the story. In the course of the story, apart from mmetempsychosis, the protagonist experiences four types of rebirth: 1. renovation, 2. Indirect re-birth, 3. reincarnation, and 4. resurrection. What dies is usually the former "self" of the hero who, by his death and rebirth, marks the awakening of society. This death can be the death of doubt, breach of contract, betrayal, lies, and deceit, who dies by love, that is always manifested in human life. This article examines the death and repetitive rebirth of the hero in the story of “Taher and Zohreh” based on the narratives of Iran, Gebres and Kumuk with descriptive and analytical method.

    Keywords: Story, Taher, Zohreh, rebirth, Jung}
  • صدیقه جلیلی، حمیدرضا فرضی*، علی دهقان
    از شیوه های ادامه حیات اسطوره ها، تغییر یافتن آنها به صورت قصه و داستان، به ویژه قصه های عامیانه است؛ بختیارنامه یکی از این گونه داستان هاست که بازتاب دهنده اندیشه های اساطیری و آداب و رسوم آیینی گذشته است. در این مقاله مفاهیم اسطوره ای و نمادین باب دهم این کتاب با عنوان «شاه حجاز و عجز بشر در مقابله با قضا و قدر» به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. فرض نگارندگان بر این بوده است که در ژرف ساخت این داستان می توان ردپای مفاهیم اسطوره ای و نمادین را مشاهده کرد. که با تحلیل محتوای داستان، این فرضیه اثبات شده است. مفاهیم اساطیری و نمادین مانند آشناسازی، انزوا در مکان نمادین، مرگ و تولد دوباره، آزمون های سخت، شکنجه، راهنما، کوه، چاه، شیر،اعداد مقدس و... را می توان در داستان مذکور مشاهده کرد. علاوه بر این، سرنوشت پسر شاه حجاز، او را با کودکان طرد شده پیوند می دهد که پیشگویی کشتن پدر، رانده شدن، بزرگ شدن به وسیله عیار و نهایتا نبرد با پدر و رسیدن به تخت پادشاهی او کاملا در ارتباط با سرنوشت این گونه کودکان است.
    کلید واژگان: اسطوره, آشناسازی, انزوا, مرگ و تولد دوباره, بختیارنامه}
    Seddighe Jalili, Hamidreza Farzi *, Ali Dehghan
    One of the ways in which myths continue their life is that they are transformed into stories and tales, especially folk tales; Bakhtiarnameh is one of the stories that reflect past mythological ideas and ritual customs. In this article, the mythical and symbolic concepts of the tenth chapter of a book, entitled "Shah Hijaz and Human failure in the face of fate", is examined. The authors hypothesized that in depth construction of this story, they could trace the mythical and symbolic concepts, including acquaintance, isolated in a symbolic place, death and rebirth, hard tests, torture, guidance, mountains, wells, lions, sacred numbers and so on. In addition, the fate of Shah Hejaz's son connects him with the rejected children. We can say that predicting killing his father, being rejected, upbringing by Ayyārs, and finally fighting with his father and getting his king's throne are completely related to the fate of these children.
    Keywords: Myth, being acquainted, isolation, death, rebirth, Bakhtiarnameh}
  • لیدا نامدار*

    پژوهش حاضر با تاکید بر اهمیت مطالعات بینارشته ای در تحقق اهداف ادبیات تطبیقی براساس مکتب امریکایی و با تکیه بر کهن الگوی مرگ و تولد دوباره، به روش توصیفی - تحلیلی و شیوه استقرایی، ظرفیت های نظریه ناخودآگاهی جمعی و کهن الگوهای یونگ را در تحلیل چرایی و چگونگی تشابهات ادبی میان ادبیات ایران و عرب و به طور خاص در شعر خیام و بیاتی واکاوی و از لایه های ژرف و مشترک کهن الگویی این دو متن، پرده برداشته است تا ضمن تاکید بر رابطه میان ادبیات و روان شناسی، برکارکرد کهن الگوها در آفرینش آثار ادبی برتر ملل مختلف جهان صحه بگذارد و از همه مهم تر، نقش کهن الگو ها در تبیین تشابهات ادبی میان ادبیات ایران و عرب را نشان دهد. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که هردو متن، از شالوده های ژرف و مشترک کهن الگوی مرگ و تولد دوباره برخوردارند که همین عامل، باعث تشابهات ادبی گسترده و نزدیکی متون پیش گفته شده؛ اما تفاوت های جزیی نیز در نحوه تجلی این کهن الگو در این میان دیده می شود؛ بدین صورت که در شعر بیاتی، کهن الگوی مرگ و تولد دوباره، بیشتر در قالب اسطوره سومری ایشتار و تموز، اسطوره مصری ایزیس و اوزیریس و در نماد برساخته عایشه تجلی می یابد؛ ولی در شعر خیام، به طور عمده در تبدیل شدن آدمی به خاک و دگردیسی آن به سبزه و گیاه و سبو، نمود یافته است.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, خیام, البیاتی, یونگ, ناخودآگاهی جمعی, مرگ و تولد دوباره, کهن الگو}
    Lida Namdar*

    This study emphasizes the importance of interdisciplinary studies in achieving the goals of comparative literature based on the American literary school and the archetype of death and rebirth. It also uses analytical descriptive and inductive methods to test the theoretical capacities of Jung's collective unconscious and the archetypes to analyze the why and the how of literary similarities between Iran and Arabi literature, and especially in Khayyam and Bayati's poetry, the study explores and reveals the deep and common layers of archeology of these two texts, while emphasizing the relationship between literature and psychology which confirms the use of archetypes in the creation of the best literary works of different nations of the world and, most importantly, it shows the role of archetypes in justifying the literary similarities between Iran and Arab literature. The results indicate that both texts have deep and common foundations of the archetype of death and rebirth, which have led to widespread literary similarities and the closeness of the aforementioned texts. In the meantime, their minor differences in the manifestation of these archetypes can be seen in the manifestation of archetype, fore example, in Bayati's poetry, the archetype of death and rebirth are mostly expressed in the form of the Sumerian myth of Ishtar and Tammuz, the Egyptian myth of Isis and Osiris, and in the symbol made by Bayati, named: Aisha; but in Khayyam's poetry, it is mainly reflected in the transformation of man into dust and its transformation into greenery and plants and vegetables

    Keywords: ComparativeLiterature, Khayyam, Al-Bayati, Jung, Collective Unconscious, Archetype, Death, Rebirth}
  • غلامرضا پیروز، پری ناز باقری*

    کهن الگوها از اعماق ناخودآگاه جمعی بشر نشات می گیرند و این امر موجب شده در ذهن و روان بشر اسطوره ای فراتر از مرزهای جغرافیایی، جریان و سریان پیدا کند. در مقاله پیش رو سعی شده است بر اساس روش تحلیلی تطبیقی، کهن الگوی مرگ و نوزایی در دو مجموعه فارسی و عربی معاصر، بگذار کبوتر بخوابد سروده بدیع صقور، شاعر سوری و مجموعه در ستایش کبوترها از شفیعی کدکنی نقد و بررسی گردد. رهاورد این جستار تبیین شباهت ها و برخی تمایزات قابل تامل در موضوع کهن الگوی مرگ و نوزایی در دو اثر مذکور است. موضوع مرگ و نوزایی در این دو مجموعه به سه شکل قابل ردیابی است؛ الف: رویکرد شاعر به موضوع مرگ بیشتر از توجه وی به مفهوم نوزایی است. ب: مرگ و نوزایی به شکل متعادل رخ می نماید. ج: میزان توجه به مفهوم نوزایی بیش از توجه به موضوع مرگ است. مهم ترین نتایج این پژوهش عبارتند از: بیشتر شعرهای این دو مجموعه بر تعادل میان موضوع مرگ و نوزایی استوار هستند؛ البته توجه به مرگ در شعر بدیع صقور چشمگیرتر است و شفیعی کدکنی در اشعارش بر موضوع نوزایی تاکید می ورزد.

    کلید واژگان: کهن الگوی مرگ و نوزایی, نقد اسطوره شناختی, ادبیات تطبیقی, شفیعی کدکنی, بدیع صقور}
    Gholāmrezā Pirouz, Parināz Bāgheri *

    Archetypes are rooted in the depths of collective unconsciousness; some of them, beyond the geographical boundaries, are present in the minds of all men. The present article, by using analytical-comparative method, attempts to exmine "the archetype of death and rebirth" in the poems let the Pigeon sleep by Syrian poet, Badi Saqour and in the Praise of Pigeons by M.R. Shafiei Kadkani. The issue of death and rebirth in these poems can be studied in three ways: a: The poet's focus is more on the subject of death. b: Death and rebirth occur in a balanced manner. c: More attention is paid to the subject of rebirth. The most important findings of this study are as follows: Many of the poems in these two collections are based on the balance between death and rebirth. In other his poems, Badi Saqour focuses more on death; but, Shafiei Kadkani emphasizes more on the issue of rebirth.

    Keywords: Archetype of Death, Rebirth, Mythological Criticism, comparative literature, Shafiei Kadkani, Badi Saghor}
  • بهزاد اتونی*، مهدی شریفیان، بهروز اتونی
    بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوه ها و روش هایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشا نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از آن مکاتب عرفانی است که با آیین ها و اعمالی خاص، سالک را به خلسگی و بی خویشی می کشاند و بدین واسطه و از طریق یاری جستن از دنیای ارواح و عالم خدایان، موجب اعمالی خارق عادت می شود. آیین ها و آداب شمنی، شباهت بسیار زیادی به آداب متصوفه اسلامی دارد و موجب شده که حتی برخی بر این باور باشند که تصوف اسلامی تحت تاثیر شمنیسم بوده است. نگارندگان در این جستار به بررسی بعضی از این شباهت ها، از جمله موضوع خلسگی و بی خویشی، اهمیت به موسیقی و پایکوبی، عروج و صعود سالک، پرواز جادویی، ریاضت های عرفانی، کرامت و موضوع نوزایی می پردازند و آنان را واکاوی می کنند.
    کلید واژگان: شمنیسم, تصوف اسلامی, خلسگی, کرامت, نوزایی}
    Behzad Atooni *, Mahdi Sharifian, Behrooz Atooni
    Most of the world's mystical schools strive to isolate the seekers and novices from the profane and mundane life and guide them to the real driving force of the world and the mysteries of the sacred world. Shamanism is one of these mystical schools that by its specific rituals and practices takes the seeker into a trance state and ecstatic unconsciousness, and through seeking help from the world of spirits and world of gods makes supernatural wonders take place. Shamanic rituals and customs bear a striking resemblance to Islamic Sufi customs; to the extent that some even believe that Islamic Sufism was influenced by Shamanism. In this study, the authors investigate some of these similarities, including the states of trance and ecstatic unconsciousness, the importance of music and stomp, soul flight and ascension of the seeker, magical flight, mystical austerity, performing supernatural wonders, and the issue of rebirth.
    Keywords: Shamanism, Islamic Sufism, Trance state, Supernatural Wonders, Rebirth}
  • مه دخت شاه بدیع زاده *، رضا اشرف زاده
    کهن الگوها در تجربه های نخستین آدمی ریشه دارند و به این دلیل، در ناخودآگاه فردی و جمعی نوع بشر جای گرفته اند و به صورت پیدا و پنهان در همه شوونات زندگی انسانی بویژه ادبیات (حماسی) که انعکاس دهنده ناخودآگاه فردی و جمعی است، حضور و بروز دارند. بر این پایه، موضوع تحقیق حاضر، نگاهی به شخصیت کوش پیل دندان بر اساس کهن الگوهای مورد نظر یونگ از جمله پیر خردمند و ولادت دوباره است. یونگ برای این دو کهن الگو، مولفه هایی را در نظر گرفته که نمودهای آن در زندگی کوش بازتاب داشته است. مهم ترین نتایج تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است، نشان می دهد که هم سو با آراء یونگ، با ظهور کهن الگوی پیر خردمند، شخصیت اصلی داستان یعنی کوش پیل دندان، دچار تحولات معنوی گسترده ای گردیده و در اثر رهنمودهای پیر فرزانه و روشن گری های او، به فردی اخلاق مدار و پای بند به امور روحانی بدل شده است، به طوری که گویی از نو زنده شده و حیات مجددی را تجربه کرده است. اگرچه کوش در ابتدا شخصیتی ضدقهرمان بوده، اما تحت تاثیر تعالیم پیر دانا، بر تاریکی های درونی خود غلبه کرده و پادشاه و قهرمانی مردمی شده است. با توجه به مولفه های کهن الگوهای یادشده در داستان، مراحل زندگی کوش به سه دوره پیش از تحول، آماده سازی برای تحول و نوزایی شخصیتی تقسیم می شود.
    کلید واژگان: کوش نامه, کوش, یونگ, کهن الگوها, پیر خردمند, ولادت دوباره}
    mahdokht shahbadizadeh*, rezaa ashrafzadeh
    Archetypes have roots in the first experiences of man and for this reason are placed in man’s individual and collected unconscious. Whether overtly or covertly in all aspects of man’s life especially in epic literature where it reflects the unconscious, archetypes manifest themselves. Based on this fact, the subject of this research is to cast a glance at the character of Kush, the tusked emphasizing the Jungian archetypes of wise old man and rebirth. Jung had regarded certain features for these two archetypes which one finds their reflection in Kush’s life. The most important outcomes of this present research made by descriptive analytic method, show that in accordance with Jung’s ideas with the appearance of wise old man, the main character of the story that is Kush, the tusked undergoes wide spiritual transformation and under the influence of his guidelines and his illuminations Kush turns into an ethical person devoted to spiritual affairs as if reborn to experience a totally new life. Although he had an anti- hero character at first, however under the influence of a wise mentor’s guidance he had overcome his internal darkness and had turned into a king and a popular hero. According to the features mentioned for the two archetypes in the story, the stages of Kush’s life falls into three parts: before transformation, in preparation for the transformation, and rebirth of a new character.
    Keywords: Kush Nameh, Kush, Jung, Archetypes, wise mentor, rebirth}
  • Sanaz Hamoonpou *
    Mythological and folkloric heritages of nations have often been credited with exclusively distinct identities within the realms of literary criticism. Arguing that in a nation like Iran, the firmly visible borders that have conventionally defined mythology in disparity from folklore have been disturbed, this paper considers these two entities as intertwined and their accentuated differentiating thresholds as elapsed. This synergy can be proven as most visibly traceable in the country's literary creations produced for children in the mid and late twentieth century. The presence of this blend, at the core of this study, will be examined in one fading mythological meta-narrative which is demonstrated to be preserved in the cocoon of a common Iranian folktale. The archetypal cycle of death and rebirth, enacted through the characters of Rapithwin (the Zoroastrian god of the ideal season) and its opponent, the Demon of Winter, provides an accessible example in tracing these mythic figures within the Iranian New Year’s ritualistic folktale. The following thematic and semiotic analysis, thus, exemplifies how these characters survive within a folkloric context and the process through which they transform into newer and more creative versions in the twentieth century’s productions for children. This is clarified on a continuum with the folktale of Uncle Norouz (New Year) in Farideh Farjam, M. Azad and Farshid Mesghali’s (1972) picture book, used as the pre-text, at one end and Jabbar Baghcheban and Allan Bayash’s (1973) picture book Baba Barfi (Snow Papa) as the most creative version on the other. In order to reveal a transformative trend, two other retellings in the same context are also analysed in the middle of the continuum. The paper finally concludes that the articulated transformation in one narrative continuum can potentially represent one of the first evolutionary trends in Iranian Children’s Literature of the twentieth century.
    Keywords: Iranian Children’s Literature, Mythological Meta-narratives, Folktales, Archetypal Cycle of Death, Rebirth}
  • عزت ملاابراهیمی، صغری رحیمی جوکندان
    نقد کهن الگویی که مبتنی بر نقد روان شناختی است، یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر به شمار می رود که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره و کهن الگوها و نقش آن ها در ادبیات می پردازد.
    هدف از این پژوهش بررسی رمان های جبرا ابراهیم جبرا براساس دیدگاه نقد کهن الگویی و ظهور بعد ناخودآگاه جمعی و اسطوره در آثار این نویسنده است. فرضیه پژوهش براین مدعا است که این نویسنده در آثار خود به سطح ناخودآگاه جمعی ذهن یا کهن الگوها توجه داشته است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا می توان رمان های جبرا را براساس نقد کهن الگوهای قهرمان و بازگشت او و مرگ و تولد دوباره تحلیل و بررسی کرد؟ رمان های برگزیده شده از آثار جبرا ابراهیم جبرا به روش تحلیلی- اسنادی بر اساس نقد کهن الگویی، بررسی و بر اساس کهن الگوهای قهرمان و بازگشت او و مرگ و تولد دوباره و تبلور نمادهای کهن الگویی درخت، کوه، دره، غار، چشمه، چاه و اعداد و توجه به برخی اسطوره ها در رمان های وی تحلیل شده است. از یافته های پژوهش در می یابیم که رمان های جبرا کهن الگوهای قهرمان و مرگ و تولد دوباره نمود یافته و نویسنده از نمادها و اساطیر برای معنا بخشی بیشتر به آن ها بهره گرفته است.
    کلید واژگان: جبرا ابراهیم جبرا, نقد کهن الگویی, قهرمان, مرگ و تولد دوباره}
    Ezzat Mola Ebrahimi, Soghra Rahimi Jokandan
    Archetypal criticism, which is based on psychological criticism, is one of the main contemporary approaches of the literary criticism that explores the nature and characteristics of the myths and the way they function in literature. The current study aimed at investigating Jabra Ibrahim Jabra’s novels based on archetypal criticism perspective and the emergence of the collective unconscious dimension and mythology in the author’s works. It was hypothesized that the author has focused on the archetypes or the collective unconscious level of the mind. The main research question was whether the author’s novels can be reexamined based on hero archetype criticism and his return, death and rebirth. The selected novels by Jabra Ibrahim Jabra were analyzed using analytic-documentary methods on the basis of archetypal criticism. They were further analyzed via the return of hero archetypes, death and rebirth as well as the manifestation of archetype symbols of trees, mountains, valleys, caves, springs, wells and numbers. The analysis of the results reveal that hero archetypes, death and rebirth have been represented in Jabra’s novels and the author has employed symbols and mythologies to render them more meaningful.
    Keywords: Jabra Ibrahim Jabra, Archetype Criticism, Hero, Death, Rebirth}
  • محمدحسن حسن زاده نیری، رضا جمشیدی
    کهن الگو تجربیات مشترک همه انسان هاست که از گذشته های دور در ناخودآگاه جمعی آن ها باقی مانده است. به دلیل فراوان بودن تجربیات انسانی نمی توان تعداد کهن الگوها را مشخص کرد، اما شاخص ترین کهن الگوها عبارتند از آنیما، آنیموس، خود، پرسونا، سایه، پیر فرزانه و مادر. ایثار یکی از مهم ترین کهن الگوهاست که در ناخودآگاه جمعی بیشتر انسان ها نهادینه شده است. از دیدگاه روان کاوان ایثار یکی از مکانیزم های دفاعی انسان در برابر خواسته های نهاد است که به علاقه اجتماعی منجر می شود. کهن الگوها خود را در رویاها، خیال پردازی ها و توهمات نشان می دهند. هنر و به ویژه ادبیات، یکی از تجلی گاه های اصلی کهن الگوهاست. کهن الگوی ایثار و ویژگی هایش را در آثار هنری فراوانی می توان جست و جو کرد. یکی از شخصیت هایی که ملایمات کهن الگوی ایثار در سرگذشت او برجسته است، حسین بن منصور حلاج است. در این نوشته، کهن الگو ی ایثار با توجه به ویژگی هایش در شخصیت حلاج، در شعر «حلاج» شفیعی کدکنی و سروده «مرثیه حلاج» آدونیس بررسی شده و نقدی اسطوره ای- کهن الگویی از آن ها ارایه شده است.
    کلید واژگان: اسطوره, تولد دوباره, حلاج, کهن الگوی ایثار}
    Mohammadhasan Hasanzadeh Niri, Reza Jamshidi
    Archetype is common experience of mankind that has remained of distant past in collective unconscious. Because human experiences are abundant, cant be identified numbers of archetypes, but the most significant archetypes are: anima, animus, self, persona, shadow, wise old man and mother. Sacrifice is one of the major archetypes that have been institutionalized in the collective unconscious of most humans. In psychoanalyst viewpoint, sacrifice is one of the defense mechanisms of human against the demands of the id that is leads to social interest. Archetypes are shown in dreams, imagination and illusions. Art and especially literature, is one of the main manifestations of archetypes. Sacrifice and its features can be found in the large number of artworks. In this paper, has been investigated the archetype of the sacrifice in Hallaj, in "Hallaj's poetry" of Mohammadreza shafiei Kadkani and "Hallaj's requiem" of Adonis and mythical criticism is presented of them.
    Keywords: Myth, Rebirth, Hallaj, the Archetype of the Sacrifice}
  • ساناز رجبیان، مهدی نیک منش
    امروزه بررسی متون گذشته از منظرهای نوین، یکی از محورهای بنیادین مطالعات ادبی است. در این میان، نقد اسطورهشناختی یا کهن الگویی که رویکردی تلفیقی از علومی چون روانشناسی و انسان شناسی است، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این نوع رویکرد، بر پایهی اندیشهی کارل گوستاو یونگ شکل گرفت. او پس از مطالعه اسطوره های ملل مختلف، به منشا آنها توجه و «ناخوداگاه جمعی» -که حاوی کهن الگوهاست- را به عنوان خاستگاه مشترک اسطوره های بشری، معرفی کرد. به زعم یونگ، لازمهی «تفرد»و یکپارچگی شخصیت قهرمان این است که «قهرمان» بتواند پس از تمام دشواری ها، «سایه» را مقهور کند و خود را از سلطهی آن نجات دهد. در این جستار تلاش شد داستان گرشاسب، به روایت اسدی، به روش توصیفی-تحلیلی مورد مطالعه قرارگیرد. در این تحقیق، علاوه بر معرفی شخصیت گرشاسب حماسی، نقبی هم به شخصیت اساطیری گرشاسب زده شد تا ضمن معرفی این شخصیت، به بیان شباهتها و تفاوتهای دو روایت اساطیری و حماسی پرداخته و همچنین علت این تفاوتها تبیین شود. در اساطیر و متون پهلوی نابودی نهایی ضحاک به دست گرشاسب صورت میگیرد و قهرمان ما الگوی «نبرد قهرمان و سایه» را تکمیل میکند. اما در حماسه گرشاسبنامه، گرشاسب مطیع ضحاک و در سیطره اوست و نبرد فرجامین او، که مطابق با الگوی اسطورهای نبرد با ضحاک است، محقق نمیشود؛ بنابراین به سبب مسکوت ماندن این موضوع و سلطه «سایه» بر «قهرمان»، «فرایند فردیت» روان و خودشناسی قهرمان در این حماسه رخ نمیدهد.
    کلید واژگان: گرشاسب, اسطوره, کهنالگو, یونگ, نوزایی}
    S. Rajabian, M. Nikmanesh
    Today، reading old writings from new perspectives is one of the fundamental issues in literary studies. Mythical or archetypal criticism، which is integrated of psychology and anthropology، is an important school of criticism. This kind of approach is based on Carl Gustav Jung’s theories; after studying myths from different nations، Jung noted their origins and proclaimed that ‘collective unconscious’ – comprised of archetypes – is the chief origin of all human myths. According to Jung، “hero” must first fight problems، win over the “shadow” and free himself from its yoke and then achieve individualization. In this research، character of Garshasp، as narrated by Asadi، was studied according to descriptive- analytical method. in addition to introducing it as an epic character، this study offers a look into the mythical Garshasp so that the similaritie and differences between these two as well as relevant causes would be clarified. Pahlavi myths and literature recount that the final destruction of Zahhāk is brought about by Garshasp who thus completes «battle-hero-shadow» trio. But the Epic of Garshasp depicts Zahhāk as submissive and dominated by Garshasp and his ultimate battle، which is in accordance with the mythical account، never happens. Due to this and also to the dominance of «shadow» over «hero»، the «process of individuation» never occurs for hero.
    Keywords: Garshasp, Myth, Archetype, Jung, Rebirth}
  • فرانک جهانگرد، طیبه گلستانی حتکنی
    نقد کهن الگویی از انواع نقد اسطوره ای است که بیش تر بر نظریات یونگ در مورد ناخودآگاه جمعی و صور ازلی تاکید دارد. در نظر یونگ، کهن الگوها آن دسته از صور ازلی و نوعی اند که در عمق ناخودآگاه جمعی انسان ها، به صورت بالقوه وجود دارند و خفته اند. این صور کهن و اساطیری، می توانند در هنر و ادبیات تجلی یابند. در حکایت «پادشاه و برهمنان» کلیله و دمنه، کهن الگوهای آنیمای مثبت و منفی و پیر خردمند را به ترتیب، در چهره های ایراندخت، زن دیگر پادشاه و کارایدون حکیم می توان دید. کهن الگوهای اعداد، مرگ و تولد دوباره و ماندالا هم در این حکایت نمود یافته اند. با توجه به این صور ازلی، می توان به لایه های معنایی دیگری از متن دست یافت.
    کلید واژگان: کهن الگو, ناخودآگاه جمعی, یونگ, اعداد, مرگ و تولد دوباره, آنیما, پیر}
    Faranak Jahangard, Tayebeh Golestani Hatkani
    Archetypal literary criticism is a type of critical theory that interprets a text by focusing on recurring myths and archetypes in the narrative, symbols, images, and character types in literary work Archetypal criticism gets its impetus from psychologist Carl Jung, who postulated that humankind has a "collective unconscious," a kind of universal psyche, which is manifested in dreams and myths and which harbors themes and images that we all inherit. This heritage, these ancient and mythological forms, can be manifested in art and literature. In the tale of "King and Brahmans" in Kalila and Dimna, positive and negative anima archetypes and the wise old man are respectively: Irandokht, the other wife of king and Kaareydoun the sage. Archetypes of numbers, death, rebirth and mandala can also be found in this tale according to which other layers of meaning can be found in the text.
    Keywords: archetype, the collective unconscious, Jung, numbers, death, rebirth, Anima, the sage}
  • فرزاد قائمی
    آیین های سالانه مرگ و تولد دوباره خدای نباتی، هسته ای بنیادین در فرهنگ های پیش تاریخی و بستری بوده است که عاشقانه های تراژیکی را با محوریت بغ بانوی باروری یا جانشین انسانی اش و ایزد- قهرمان شهیدشونده همتای او سامان داده است. این روایات ارتباطی تناتنگ با اولین تفکرات ذهنی بشر درباره چرخه زمان، تسلسل ادوار تقویم و اعتقاد به تکرارپذیری مرگ و تولد طبیعت در نقاط عطف این چرخه دارد. این روایات الگویی جهانی دارد که در ادبیات حماسی فارسی با داستان سیاوش و سودابه و در پیشینه اساطیری این داستان با اسطوره هبوط ایزد رپیهوین به زیر زمین (همراه با زمستان) و نقش او در حفظ زایایی زمین و گرمای آب ها و خروج او (همراه با بهار و بازگشت خرمی به طبیعت) مرتبط است؛ بخش اول این الگو با هجرت و مرگ سیاوش و بخش دوم با بازگشت کیخسرو سنجیدنی است.
    کلید واژگان: سیاوش, رپیهوین, آیین های سالانه مرگ و تولد دوباره خدای نباتی, نوروز, الهه باروری, کیخسرو}
    Ghaemi Farzad
    In the prehistoric cultures، the annual ritual of death and re-birth of the vegetation god is a fundamental myth of the tragic romance about the relationship between the god and the fertility goddess or her human counterpart and her mate: the martyr lord- hero. Such accounts are closely linked with the early man’s thoughts concerning time cycle، the cyclical sequence of the calendar and the belief in the repeatability of the nature’s cycle of death and birth. These narratives have a universal pattern and in Persian epic poetry are connected with the story of Syavash and Sudabeh، primarily originating from the mythological account of the same story. The story is connected with the myth of Rapihwin’s descent into the underground (along with Winter) and his role in the preservation of nature، the warmth of waters and the fertility of earth and his subsequent return (along with Spring and rejuvenation of nature). The first part of this pattern is comparable with migration and mortality of Syavash and the second part with the return of Kai Khosrow.
    Keywords: Syavash, Rapihwin, annual rituals of death, rebirth, vegetation god, Nowruz, fertility goddess, Kai Khosrow}
  • عباس طالب زاده شوشتری، کلثوم صدیقی

    کهن الگو، صورت ازلی، صورت مثالی و به بیان یونگ، «آرکی تایپ»، عبارت از طرح کلی آن دسته از رفتار های بشری است که در ناخودآگاهی جمعی ریشه دارند. از مهم ترین کهن الگو هایی که یونگ،آن ها را بررسی کرده است، می توان آنیما (مادینه روان مرد)، آنیموس (نرینه روان زن)، پرسونا (نقاب اجتماعی فرد)، سایه و خود را نام برد. هدف اصلی از نوشتار حاضر، بررسی نمود آنیما در ذهن وزبان شاعر و اندیشمند معاصر عرب، خلیل حاوی است؛ زیرا واکاوی سروده های این شاعر، به ویژه دو مجموعه نهر الرماد و بیادر الجوع او، حضور آنیما را در ذهن سراینده و نمود آشکار و ماندگار آن را درزبان سروده هایش آشکار می کند.

    کلید واژگان: خلیل حاوی, آنیما, تولد دوباره, آتش, زمین}
    Abbas Taleb zadeh Shoshtari, Kolsom Sedighi

    Old pattern primordial form or exemplary form or in Jung’s tern ‘archetype’ refers to a human behavior which originates from the collective unconsciousness and from the most important archetypes. Jung refers to ‘anima’ (feminine part of a man’s soul): ‘animus’ (masculine part of a women’s soul); person (individual social veil); shadow, and ego. In this study the anima impression in the poetry of Khalil Hawi’s poetry, and especially two collections of ‘Nahr-al-remad’ and ‘the three shing floors of hunger’ interpret the ‘anima’ presence in the mind of their composer and reveal its apparent and durable presence in his poems.

    Keywords: anima, Rebirth, Fire, earth, lazarus}
  • نسرین شکیبی ممتاز*، مریم حسینی
    «فرایند فردیت» با مرکزیت حجم قابل توجهی از کهن الگوهای یونگی، یگانگی دو لایه محوری از روان- خوداگاهی و ناخوداگاهی- را درقالب اعمالی نمادین و در طی سفری آیینی برای قهرمان میسر می سازد. در حقیقت، گذر از رویه های مختلف «سایه» و تلاش برای تعدیل نیروی بازدارنده آن، که ریشه در ویژگی های روانی منفی قهرمان دارد، او را در مرحله ای نوین به دیدار «آنیما» مشرف می سازد. بدین ترتیب، قهرمان با شناخت سویه مادینه روان خود، قابلیت چشمگیری در شناخت «پیر خردمند» که همان حقیقت مانای وجود اوست، پیدا می کند. شناخت جایگاه این پیر که خود یکی از کهن ترین سنخ های باستانی روان آدمی است و نیز عمل کردن به فرامین او، مسیر فردانیت قهرمان را به نتیجه ای می رساند که از ویژگی های روان شناختی مهمی برخوردار است. «تولد دوباره» که در حوزه نمادشناسی آیینی همان شناخت «خویشتن» و یگانگی با آن است، زندگی روانی قهرمان را در الگویی مشخص و پیش برنده به هدف غایی خود می رساند.
    در واکاوی روایت زندگی اسفندیار که خود یکی از شخصیت های محوری شاهنامه فردوسی است، با گذر از روساخت حماسی داستان می توان به ژرف ساختی روان شناختی دست یافت که گویای سیر قهرمان برای رسیدن به هدفی خاص از منظر فرایند شناخت خویشتن، یعنی سفر برای کشف فردانیت است. به این ترتیب، وی با گذر از «هفت خوان» که هفت مرحله گذر از سایه تلقی می شود، به نجات خواهران از بند ارجاسب تورانی و نابودی او نایل شده و با موفقیت در چنین مراحلی، در سفر بعدی آمادگی مواجهه با رستم را به عنوان پیر خرد پیدا می کند. او در مراحل پایانی فرایند فردانیت خویش و با از دست دادن چشمان ظاهر، حقانیت پیر خردمند را دریافته و با مرگی آیینی، تولدی دوباره می یابد. نوزایی اسفندیار با سپردن فرزند خود، بهمن، به دست رستم جنبه های نمادین و آیینی خاصی دارد.
    کلید واژگان: اسفندیار, رستم, قهرمان, فرایند فردانیت, تولد دوباره}
    Nasrin Shakibi Momtaz*, Maryam Husseini
    “The process of individuality” with centrality of considerable amount of Jungian archetypes makes the double-based unification of psyche - self awareness and non-self awareness – possible in the frame of symbolic acts and along the ceremonial journey for the hero. In fact, by passing the different layers of “shade” and attempting to modify its deterrent force which has roots in the negative psyche features of hero, he is in a new step visiting “anima”; therefore, knowing his feminine direction of his psyche, hero achieves great capability in knowing “wise old” who is the real durable truth of existence. Knowing the status of this wise old, which he himself is one of the most archaic kind of ancient human psyche, and obeying his decrees passes the path of individuality of hero to a conclusion which has significant psychological features. “Rebirth” which is equal to knowing “self” and integrating with it in ceremonial symbology, carries hero’s psychological life in a determined and advancing sample toward its ultimate goal. In excavation of narrative of Esfandiyar’s life who is one the main characteristics of Ferdowsi’ Shah-Name, we can come into the psychological deep structure of story by passing the epic surface structure which shows the hero’s journey to reach a special goal from the aspect of knowing self, meaning to discover individuality; therefore, passing “seven steps” which are regarded as the seven steps of passing shade, hero can kill Arjasb Tourani and saved his sisters and achieving victory in this step, he gets ready in next journey to combat with Rustam as the wise old. In the last step of his individuality and losing his eyes, understands the right of old wise and with a ceremonial death achieves a rebirth. Esfandiyar’s rebirth has symbolic and ceremonial aspects depositing his son – Bahman.
    Keywords: Esfandiyar, Rustam, Hero, the process of Individuality, Rebirth}
  • علی حسین پور *

    آرامش روحی و روانی، آزادی از آزمندی، و وارستگی از وابستگی، رویای شیرین و دیرینی است که عارفان مسلمان در گفته ها و نوشته های خویش با شور و شوقی تمام آن را برای ما تعبیر و تفسیر کرده اند. آنان برای تحقق این رویای رنگین راه های بسیاری را پیش پای ما گشوده اند، و یکی از مهمترین این راه ها توسل به «مرگ پیش از مرگ» یا «مرگ ارادی» و به تعبیر دیگر، «فناء فی الله» است. در این روش، عارف سالک، پیش از آنکه مرگ طبیعی او در رسد، به خواست خویش از حیات و صفات نکوهیده نفسانی و جسمانی خویش می میرد، و به اخلاق و اوصاف پسندیده روحانی و ربانی زنده می شود؛ یعنی از خود فانی می شود و به خدا باقی می شود. جستجوی مقصود عارفان از «مرگ ارادی»، آثار خجسته این مرگ، منبع الهام عارفان مسلمان در پی ریزی و پیشنهاد چنین طرحی، یافتن ارتباط میان «مرگ پیش از مرگ» در عرفان اسلامی با مفهوم «نیروانا»ی بودایی، و همین طور تبیین «تولد دوباره» که رویه دیگر «مرگ پیش از مرگ» است، مسئله اصلی نگارنده در نگارش این مقاله است.

    کلید واژگان: مرگ پیش از مرگ, تولد دوباره, نیروانا, عرفان ایرانی, مرگ, فناء فی الله}
    Ali Hoseinpoor *

    The spiritual tranquility, freedom from greediness, and independence are old sweet dreams, which are interpreted eagerly and enthusiastically by Muslim mystics in their sayings and writings. They have shown us many ways to actualize these colorful dreams. One of these ways is resort to ‘dying before death’ or ‘willful death’ or in other words ‘annihilation in God’. In this way, before the wayfaring mystic dies naturally or compulsorily, he choose to die to his bodily and spiritually vile life, and will be reborn by the divine and spiritually praiseworthy moral attributes, that is, he is annihilated from himself, and subsists on God. This article tries to investigate and answer these questions: What is the final and actual purpose of mystics’ from ‘willful death’? What are the prosperous effects of this kind of death? What is the source of Muslim mystics? Inspirations in founding and suggesting such a way? Finding a relation between ‘dying before death’ in Islamic mysticism and the concept of Nirvana in Buddhism, and explaining the question of rebirth, which is the other side of‘dying, before death are the other issues to be discussed in this paper.

    Keywords: Dying before Death, Rebirth, Nirvana, Persian Mysticism, Annihilation in God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال