به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « rhetorical function » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «rhetorical function» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • روح الله نوری، علی نوری*، علی حیدری

    صفت یکی از سازه های دستوری است که هم در محور هم نشینی (نحو) و هم در محور جانشینی (صرف) تولیدکننده معناست. از آنجا که این عنصر دستوری می تواند در جایگاه های نحوی متعددی حضور داشته باشد، امکانات زبانی بیشتری را در اختیار گوینده قرار می دهد و از این نظر سازه ای ارزشمند است. شاعر به مدد ظرفیت دستوری صفت، آن را در وجه ادبی نیز به کار می گیرد؛ چنانکه یکی از راه های آفرینش معنا و خلق تصاویر شگفت انگیز در شعر حافظ گزینش صفت است. او از صفت به عنوان ابزار تولید تصاویر بلاغی و معناشناختی، برای غنای زبان ادبی بهره می گیرد. اهمیت صفت برای حافظ تا آنجاست که چندین بار در این مقوله واژه سازی کرده است: صوفی افکن، صنوبرخرام، عطرگردان، دیوانه نواز، صوفی سوز، معشوقه باز و... . در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی کارکرد بلاغی صفت در غزلیات حافظ برپایه سنجه های علم بدیع بررسی شده است. رابطه بلاغی و معنایی صفت با موصوف و دیگر اجزای جمله نشان می دهد که حافظ صفت را از سر تصادف یا برای پرکردن خلاهای وزن و قافیه به کار نمی گیرد؛ بلکه برای آن ارزش بلاغی قائل است. حافظ به وسیله صفت بلاغی در مقوله هایی مانند ایهام، پارادوکس، جناس و آرایه هایی کم کاربرد مانند اسلوب حکیم، جمع، لف و نشر و مذهب کلامی نیز تصویرآفرینی کرده است.

    کلید واژگان: صفت, کارکرد بلاغی, بدیع, غزلیات حافظ}
    Ruhollah Noori, Ali Noori *, Ali Heidary

    The adjective is one of the grammatical constructions that creates meaning both in the syntagmatic axis (syntax) and the paradigmatic axis (morphology). Since this grammatical element can be presented in several syntactic positions, it provides more linguistic possibilities for the speaker, so it is a valuable structure. By means of the grammatical capacity of the adjective, the poet also uses it as a literary method. The selection of adjectives is one of the ways of creating meaning and wonderful images in Hafez's poetry. He uses adjectives as a means of producing rhetorical and semantic images in order to enrich the literary language. The importance of adjectives for Hafez is to the extent that he has coined words in this category several times: Sufi Afkan (defeater of the Sufi), Senowbar Khoram (pine-like strut), Etr Gardan (perfumer), Divane Navaz (mad protector), Sufi Souz (acrid of Sufi), Ma’shuqe-Baz (amorist), etc. In this research, the rhetorical function of the adjectives in Hafez's sonnets is studied using a descriptive-analytical method, based on the criteria of literary tools. The rhetorical and semantic relationship of the adjective with the described and other components of the sentence shows that Hafez does not use the adjectives accidentally or merely to fill the gaps of meter and rhyme, but the adjective has a rhetorical value for him. Hafez has also created images by means of rhetorical adjectives in categories such as amphibology, paradox, and paronomasia and less frequently used devices such as oslub-ol- Hakim, addition, laff-o-nashr, and mazhabe kalami.

    Keywords: Adjective, Rhetorical Function, Literary Tools, Hafez's Sonnets}
  • زهرا رجبی *، محمد غفاری

    در زبان شناسی، صفت یکی از سه رکن اصلی زبان است که سهم مهمی در ایجاد و انتقال معنا در متن دارد. رابرت دیکسن، زبان شناس معاصر انگلیسی، صفت را از نظر معنایی رده بندی و به سیزده نوع تقسیم کرده است. در پژوهش حاضر، انواع صفت در مجموعه اشعار قیصر امین پور بر اساس دسته بندی دیکسن و به شیوه توصیفی-تحلیلی شناسایی و بررسی شده اند تا مشخص شود صفات چه کارکردهای معنایی و بلاغی در شعر او دارند و این که آیا از این حیث بین کاربرد صفات و سیر تفکر شاعر تناسبی وجود دارد یا نه. نتایج پژوهش گویای آن است که در شعر امین پور ترکیبات وصفی و صفات، علاوه بر کارکرد معنایی اولیه برشمرده در الگوی دیکسن، نقش مهمی در ایجاد موسیقی، انگاره پردازی، و صناعات معنوی برجسته ای چون استعاره، تشبیه، ایهام، تلمیح، حسامیزی و جز آن دارند. هم چنین، در طول دوره شاعری امین پور، متناسب با سیر تحول جهان بینی و نگرش او به شعر و جامعه ، در میزان و نوع کاربرد صفات در دفترهای مختلف شعر او نیز تغییراتی محسوس و معنادار ایجاد شده است. طبق سنجش و بررسی صورت گرفته در این پژوهش، چهار صفت سرعت، شباهت، سختی و سن در اشعار امین پور کارکرد بلاغی ندارند و بیشترین نقش بلاغی-هنری را چهار صفت مشخصه فیزیکی، رنگ، گرایش انسانی، و کیفیت بر عهده داشته اند. افزون بر آن، پژوهش حاضر نشان می دهد که دو دفتر «آیینه های ناگهان» و «گل ها همه آفتاب گردان اند»، که اواسط دوران شاعری امین پور سروده شده اند، از حیث میزان کاربرد صفات و تعدد کارکردهای بلاغی آن ها از دو دفتر ابتدایی و انتهایی او غنی ترند و تعدد کاربرد صناعات معنوی حسامیزی و ایهام در این دو دفتر بیان گر روحیه درون گرا و رمانتیک شاعر در آن دوره اند. از سوی دیگر، بیشتربودن میزان دو صفت رنگ و ارزش در دفتر نخست او (تنفس صبح) متناسب با روحیات شاعر در سال های جنگ است.

    کلید واژگان: صفت, کارکرد معنایی, کارکرد بلاغی, دسته بندی دیکسن, قیصر امین پور}
    Zahra Rajabi *, Mohammad Ghaffary

    Adjective is one of the three main elements of language that play a significant part in producing and conveying textual meaning. Robert Dixon, a contemporary English linguist, has provided a semantic typology of adjectives that consists of thirteen types. Adopting a descriptive-analytic methodology, the present study investigates the semantic and rhetorical functions of adjectives in the collected poems of Qeysar Aminpour according to Dixon’s model to see how the use of adjectives in the poems is related to the evolution of the poet’s attitudes. The findings of this research show that, apart from their primary semantic functions, adjectives and adjectival phrases play various significant aesthetic and rhetorical roles in Aminpour’s poems in creating music, poetic imagery, and such tropes as metaphor, simile, pun, allusion, and synaesthesia. It is also demonstrated that throughout Aminpour’s poetic career the frequency and functions of adjectives noticeably changed in accordance with significant changes in his attitudes toward both poetry and society. According to the data collected and analyzed in this study, four types of adjectives, i.e., speed, similarity, difficulty, and age, do not serve any rhetorical function in his poems, whereas the highest number of rhetorical functions is fulfilled by adjectives of physical properties, color, human propensity, and quality. Moreover, in terms of usage of adjectives and the number of their rhetorical functions the two volumes entitled “Sudden Mirrors” and “All Flowers Are Sunflowers,” written in the middle of his poetic career, are richer than the other two volumes of his poetry and the higher rate of using synaesthesia and pun in them signals the poet’s introversion and romantic mood in that stage. On the other hand, the higher number of adjectives of color and value in his first volume of poetry (“The Morning’s Breath”) accords with the poet’s mood during the Iran-Iraq War.

    Keywords: Adjective, Semantic Function, Rhetorical Function, Dixon’s typology, Qeysar Aminpour}
  • جواد زارع*، زهره سادات ناصری
    مقالات حوزه بررسی ژانر کمک بسزایی به فهم ما از ساختار بلاغی مقالات علمی کرده اند. مقاله حاضر به بررسی ساختار بلاغی بخش نتیجه گیری در مقالات مروری نظری انگلیسی در زمینه های زبان شناسی و زبان شناسی کاربردی پرداخته است. رویکرد استفاده شده در این مطالعه، تجزیه و تحلیل ژانر مبتنی بر گام است. پیکره ای متشکل از 500 مقاله مروری نظری انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. گام ها و زیرگام های مورد استفاده برای نیل به اهداف تعاملی در بخش نتیجه گیری مقالات مروری نظری بررسی شد. نتایج نشان داد که اولا، نتیجه گیری در مقالات مروری نظری انگلیسی از نظر اهداف ارتباطی اولیه با نتیجه گیری در مقالات پژوهشی متفاوت است. دوما، نتیجه گیری مقالات مروری نظری شامل پنج مجموعه گام است، از جمله1) حوزه، 2) هدف، 3) ساختار، 4) نتیجه گیری و 5) پیشنهاد. سوما، نتیجه گیری در مقالات مروری نظری در دو گام آخر الگوی چرخه ای دارد، زیرا در این بخش نویسنده یافته های اصلی تحقیقات قبلی را گزارش می کند، آن ها را تفسیر می کند، آن ها را به فعالیت آموزشی ربط می دهد و تحقیقات بیشتر را بر اساس آن چه ضروری است پیشنهاد می کند. نکته آخر اینکه، بر خلاف نتیجه گیری در مقالات پژوهشی، نتیجه گیری در مقالات مروری نظری حاوی گام «پیشنهاد» به عنوان یک ویژگی اصلی ساختار بلاغی آن ها است. در پایان، پیامدهای این یافته ها برای نظریه پردازی و آموزش این سبک از مقاله بحث می شود.
    کلید واژگان: نتیجه گیری, مقالات مروری نظری انگلیسی, گام, زیرگام, هدف تعاملی}
    Javad Zare *, Zohreh Sadat Naseri
    Genre analysis studies have refined our understanding of the rhetorical organization of scientific articles. The present paper reports on a study which investigated the rhetorical organization of the conclusion section of English conceptual review articles in linguistics and applied linguistics fields. Drawing on a move-based genre analysis approach, the study was based on a corpus of more than 500 English conceptual review articles. The analysis involved detecting the generic moves and sub-moves that writers use to achieve communicative purposes. The results showed that first, conclusions in English conceptual review articles differ from conclusions in research papers in terms of primary communicative purposes. Second, conclusions of review articles contain a set five moves, including 1) territory, 2) purpose, 3) structure, 4) conclusion, and 5) suggestion. Third, conclusions of review articles feature a cyclic pattern in the last two moves, as the writer reports main findings of prior research, interprets them, relates them to educational practice, and recommends further research based on what is felt most necessary. Last but not least, unlike research papers conclusions, review articles conclusions contain ‘suggestion’ as a core feature of their rhetorical organization. The results of the study benefit both theoreticians and practitioners.
    Keywords: English conceptual review article conclusions, move, sub-move, rhetorical function, linguistics, Applied Linguistics}
  • مسعود اسکندری*

    ساخت قیدی- وصفی یعنی اینکه صفتی (هر نوع صفت) در جایگاه قید قرار بگیرد. در این پژوهش تلاش شده این مولفه زبانی در اشعار اخوان ثالث مورد واکاوی قرار بگیرد. مساله اساسی این تحقیق نقطه عزیمت ذهن از زبانشناسی به تحلیل متون ادبی است که البته بحث جدیدی نیست، لیکن در این تحقیق بر عنصری از زبان یعنی ساخت قیدی- وصفی تاکید شده که نه کتب دستور زبان و نه آثاری که در حوزه شناخت و تحلیل متون ادبی براساس کارکردهایی که یک مقوله زبان می تواند داشته باشد، بدان نپرداخته اند؛ این درحالی است که دانش بلاغی نیز برای پرداختن به آن فاقد توان نظری لازم بوده است. جمع آوری اطلاعات در این تحقیق بر اساس روش کتابخانه ای بوده و داده ها بر این اساس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان این نتیجه به دست آمده که اخوان ثالث از ساخت قیدی- وصفی به منظور تصویرسازی شعری و توصیف صحنه ها، ابهام ادبی و ایجاز بهره برده است.

    کلید واژگان: ساخت های قیدی- وصفی, اخوان ثالث, کارکردهای بلاغی}
    Masoud Eskandari *

    Adverbial adjective is an adjective (any kind of adjective) which is placed in the position of an adverb. In this research, an attempt has been made to analyze this linguistic component in Akhavan Sales’s poems. The starting point of this research is the linguistics approach to the analysis of literary texts, which of course is not a new discussion. However in this research, a new element of language, adverbial adjective is emphasized, which has not yet explored in books of grammar and the literary research focusing on the function of a  specific linguistic component. Furthermore, rhetoric also lacked the necessary tools to deal with the problem. The data collection in this research is based on the library method and the data are analyzed accordingly. In the end, it is concluded that Akhavan Sales has used adverbial adjectives in order to create imagery, ambiguity, brevity, and descriptive scenes.

    Keywords: Adverbial Adjective, Akhavan sales, Rhetorical Function}
  • صبا جلیلی جشن آبادی*، مهدی رحیمی

    چکیده یکی از مباحث مهم در علم معانی، جمله های انشایی است که به طلبی و غیرطلبی تقسیم می شود. انشای طلبی شامل گزاره های امری و نهی، پرسشی، تمنی و ندا و دعا می باشد. بنا بر اصل سه گانه؛ مقتضای حال مخاطب و مقام او و هدف نویسنده، گاهی گزاره های انشایی از ظاهر دستوری خود عدول کرده و معنی معنی آنها -کارکرد بلاغی- چشمگیر شود. با بررسی منظورشناختی این گزاره ها، می توان لایه های پنهانی زبان را کشف کرد. ازآنجایی که گفتگو، عنصر اصلی در برقراری ارتباط است، در این پژوهش، گزاره های انشایی درگفتگوها و داستان واره های موسی در مثنوی مولوی تحلیل و بررسی می-شود. در این پژوهش، به این نتیجه رسیدیم که مولوی ازکارکردهای ترغیبی و همدلی زبان بسیار بهره می برد تا به وسیله شیوه خطابی و منبری، به هدف خود که اقناع و برانگیختگی و ترغیب مخاطب است، دست یابد. بیشترین نمونه های این ترغیب و برانگیختگی نیز در گزاره های امری و ندایی و نیز پرسشی نمود یافته است.

    کلید واژگان: جمله های انشایی, تحلیل بلاغی, منظورشناختی, مثنوی مولوی, داستان واره های موسی}
    Saba Jalili Jashn Adadi *, Seyyed Mahdi Rahimi

    Essential sentences are one of the important topics in Rhetorical figures are divided into demand and non-demanding. non-declarative sentences include propositions of command and prohibition, question, wish, and prayer. According to the threefold principle; Appropriate to the audience and his position and the purpose of the author, sometimes non-declarative sentences deviate from their grammatical appearance and the meaning of their meaningrhetorical function- becomes striking. By examining the cognitive meaning of these propositions, hidden layers of language can be discovered. Because conversation is the key to communication, in this research, inventive sentences are analyzed in the dialogues and storytelling of Musa in Rumi's Masnavi. Rumi makes great use of the persuasive and mpathetic functions of language to achieve its goalpersuasion and motivation of the audience - through rhetoric and pulpit. Most examples of this persuasion are evidenced in command and call and question sentences.

    Keywords: Exclamative Sentences, Meaning, Rhetorical Function, Rumi s Masnavi, the story of Moses}
  • فاطمه کلاهچیان *، نازنین پورحیدربیگی
    تلمیح به عنوان یکی از شگردهای بلاغی که هم در حوزه موسیقی معنوی و هم جزو مجموعه تصویر قابل بررسی است، همواره نقشی مهم و موثر در القای عواطف و آفرینش تصاویر ادبی؛ بخصوص در حوزه شعر داشته است. ویژگی قابل توجه تلمیح آن است که به عنوان یک شیوه فرمی برای تبیین ذهنیات، می تواند اشکال بلاغی دیگری را نیز در بطن خود جای دهد و بدین ترتیب، هم جنبه مخیل سخن را قوت بخشد و هم بعد القایی آن را برجسته سازد. براساس همین اهمیت، هدف مقاله حاضر، بررسی جلوه های کارکرد معنایی و بلاغی تلمیح در غزلیات سعدی است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام می گیرد و به شناختن بخشی دیگر از عواطف و اندیشه های سعدی و ظرائف زیباشناختی غزل او می انجامد. یافته های این تحقیق حاکی از آنند که برجسته ترین گونه های تلمیح در غزل سعدی عبارتند از: اشارات و قصه های قرآنی- روایی؛ به ویژه ماجرای پیامبران، تلمیحات تاریخی- داستانی(ماجراهای عاشقانه ای که جنبه داستانی آن ها غالب است) و اشارات اساطیری- حماسی. سعدی انواع تلمیح را به ترتیب در فضای موضوعی- معنایی عاشقانه، عارفانه و تعلیمی- اخلاقی به کار می برد. هر یک از این گروه های محتوایی، شامل جزئیاتی متنوع هستند که در متن به آن ها خواهیم پرداخت. بارزترین قالب های فرمی- بلاغی سعدی در جریان کاربرد انواع تلمیح نیز عبارتند از: تشبیه؛ به ویژه اضافه تشبیهی، نماد (کلیدواژه های تلمیحی- نمادین) و ای هام؛ بخصوص از نوع تناسب.
    کلید واژگان: کارکرد معنایی, کارکرد بلاغی, غزل سعدی}
    Fatemeh Kolahchian *, Nazanin Pour Heidarbeigi
    Introduction
    Allusion is a rhetorical technique which has always been effective in strengthening the semantic and aesthetic aspects of literary works, especially poetry. Poets always pursue different purposes in using allusion, such as ellipsis, assimilation, solidity, visualization, exaggeration, influence on the audience, etc. (A’la, 2010:59). Some traditional scholars have investigated allusion solely within the sphere of modern science;but thinkers who have newer insights, have considered it as an element of imagery, as well. Accordingly, allusion is believed to have two or more layers; an imaginative relationship is created between deep structure and superstructure which leads to “a kind of pleasure of association and spiritual music” (Shafiee-Kadkani, 1994: 310). Allusion can also accommodate other rhetorical forms in itself or its adjacent structure so at to highlight inspirational and imaginative aspects of speech. This is always helpful in addressing the functions of allusion in literary texts.Accordingly, the purpose of this research is to analyze contextual and rhetorical aspects of allusion in Saadi’s sonnets; a poet whose other subtleties and semantic/form based potentials of his word can be learned through the findings of this research. Especially since he explains some of his most fundamental thoughts through allusion hints. The main research questions are: what are the most prominent types of allusion in Saadi's sonnets? What contextual functions and semantic details are manifested in different types of allusion? In using allusion, which rhetorical technique has been more prominent?In this paper, the researchers tried to answer these and more detailed questions using an analytical approach.
    Research
    Method
    This research is conducted using descriptive-analytical method. For the purpose of this paper which is an outcome of a research on on content and literary style of Saadi’s sonnets, after extracting and classifying of all types of allusion in nearly all of the Saadi’s sonnets and reviewing its various semantic-thematic functions, manifested rhetorical methods are examined. The ultimate description and analysis is performed based on the most prominent types and functions and the selected evidence.
    Discussion
    Saadi's dominance over Persian language and literature has created a clear harmony between form and content of his word; i.e. “it first interests the reader and then reveals its content. Those who read Saadi’s sonnet pay attention to both side of language, form and content …” (BarzegarKhaleqi and Aghdaei, 2007: Introduction). This feature also appears when it comes to effects of allusion. Understanding the subtleties of this feature requires independent analysis of semantic and formal representations.Types of semantic and thematic functions of allusion in Saadi’s sonnet are: romance, mystical, and moral-ethical. Function of romance: contextualbasis of most of the Saadi's sonnet is composed of lovebased semantic clusters.Saadi “clearly expresses romantic concepts ... usingpleasant literary arrays, and this is the secret of his success” (Zarrinkoub, 1991: 253). Accordingly, one of his tactics is allusion. In this regard, the most important types of allusion are: historical-storytelling allusions, Quranic-narrative stories of prophets, and folklore and mythological-epic adventures. In Saadi’s sonnet, romantic function of allusion commonly is to describe conditions of love, quality of love, andbeauty and merits of the beloved. Mystical function of allusion in Saadi’s sonnet is significant useof romantic themes along with benefiting from mystical reflections.In line with these interpretations, Saadi’s use of allusion is important. In such sphere, most of his allusions are Quranic references and adventures of the prophets.On the other hand, Saadi's art gives him the power to use romantic and mythological stories for expressing these intentions.The most important semantic manifestations of this sphere are:mystical practices, satisfaction and surrender, drunkenness and mortality, concomitance of the right men, and fighting the ego. Moral-ethical functions: Saadi, who "is both master of love, and teacher of piety and wisdom; things that you can hardly find together in one person…” (Anvari, 2003: 37) never ignore giving advice, even in his sonnets.In this sphere, Quranic-narrative allusions are most evident.The most important implications are: humility, self-esteem, generosity, criticism, and worldliness.Rhetorical function: rhetorical manifestations of Saadi’s sonnets have subtile and ongoing effect on its deep structure. In respective order, the most central aspects of his rhetorical forms linked to a type of allusion are: simile, symbol, and ambiguity. Simile function: the most prominent type of allusion in this sphere is references to Quranic stories, especially the story of prophets. Romantic inspirations are the most important semantic function of alluding simile. Symbolic function: alluding keywords are used as symbols to amplify the effect of word in Saadi's sonnets. In this sphere, Quranic allusions, especially the stories of prophets as well as mythological-epical references are most frequent. The most important concepts also have romantic themes. Allusion and spiritual music: “spiritual music ... is created from contradictions or contrasts and any kind of conceptual correspondence” (ShafiiKadkani, 1994: 307). In Saadi’s sonnets, allusions are mostly used along with spiritual arrays appeared in form of ambiguity that is often of symmetry type. The important point of this discussion is symmetrical nature of allusion. Alluding ambiguity often use romantic-storytelling references, Quranic allusions, and stories of prophets, and they usually have romantic function.
    Conclusion
    The most prominent types of allusion in Saadi's sonnets are Quranic-narrative references and stories, especially adventures of the prophets, historical-storytelling tales (romantic adventures whose narrative aspect is dominant) and mythological-epical references. Allusion referring to folkloric beliefs are also in the next level of significance. The most frequent semantic function of allusion in Saadi's sonnets appears in romantic poems. In this sphere, allusion is mostly used to describe the estate of lover, the quality of love, and the virtues of beloved. In romantic sphere, romance stories are most manifested. Allusions to adventures of the Prophets, Quranic verses, folkloric culture and beliefs,and mythical-epical adventures are the next. Saadi’s romantic poems have the most variety in using allusion. The next level is mystical function. In this sphere, allusion serves the purpose of communicatingconscious and romantic conduct, satisfaction and surrender, drunkenness and mortality, following the truth carriers, and fighting the ego. Allusion to Quranic verses and stories of the prophets is also most evident. Saadi uses allusions with love theme to explain his mystics.Moral-ethical function is in the third place.In this sphere, allusions are often used to convey concepts related to humility, generosity, self-esteem, and greediness and worldliness.Quranic-narrative stories are the most prominent types of allusion in this sphere where the slightest variation in the use of allusion is evident.In the rhetorical function, metaphorical images are the most frequent. It is worth mentioning the repetition of adding simile that attracts attention due to its compression. In this sphere, Quranic stories, especially story of the prophets, the story of Yusuf in particular, have a special place.The most important semantic function of these allusions belongs to romance. Symbol is the next. Within this sphere, inspirational potential of speech is increased by enhancing the semantic function of symbolic allusion. In this structure, the most important mission of which is conveying of romantic concepts, the frequency love stories and stories of the prophets is more pronounced. Musical – imagery style of ambiguity is another technique. Within this sphere, where we are dealing with symmetrical ambiguity and symmetrical ambiguity, adjacency of symmetries resulted from allusion and ambiguity creates a chain of semantic connections.The most commonly used allusions in this sphere, where romantic function is more prominent, are love stories, Quranic references, and stories of the prophets.
    Keywords: Allusion, Semantic function, Rhetorical function, Saadi sonnet}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال