جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ritual literature" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «ritual literature» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ادبیات آیینی سابقه دیرینی در تاریخ ادبیات فارسی دارد که نشان دهنده اهمیت موضوعات و مفاهیم آیینی نزد شاعران و سخن پردازان فارسی زبان است. در گذشته درون مایه ادبیات آیینی کهن بیشتر بر اسطوره ها، سنت ها و آداب ورسوم فرهنگی تاکید می کرد، اما از دوره اسلامی و به ویژه با روی کار آمدن حکومت های شیعی، رنگ و بوی مذهبی گرفت. در دوره معاصر درباره چیستی و ماهیت شعر آیینی تحقیقاتی انجام شده است که معمولا جامعیت و مانعیت تعریف در آن لحاظ نشده است و گاهی در تعاریف ارایه شده، ادبیات آیینی با ادبیات عرفانی، مذهبی یا تعلیمی خلط شده است. این پژوهش تلاش می کند تا با شیوه کتابخانه ای و سند کاوی به بررسی چیستی ادبیات آیینی بپردازد و در حد توان، تعریفی جامع از ادبیات آیینی ارایه دهد. در ادامه، بعضی از گونه های ادبیات آیینی بررسی و به طور اجمالی به ساختار و محتوای آن اشاره شده است.کلید واژگان: ادبیات فارسی, آیین, آیین های اسلامی, آیین های ایرانی, ادبیات آیینیRitual literature has a long history in the history of Persian literature, which shows the importance of ritual topics and concepts for poets and Persian speakers. In the past, the main theme of ancient religious literature was myths, traditions and cultural customs, but from the Islamic era and especially with the coming of Shia governments, it took on a religious flavor. Regarding the nature of ritual poetry, especially in the contemporary era, definitions have been made that are not usually comprehensive; furthermore, there has not been a precise boundary between ritual poetry and other poetry, and sometimes in the definitions of researchers, ritual literature has been mixed with mystical, religious or didactic literature. In this paper, library research has been used to identify what ritual poetry is and present a more comprehensive definition of ritual literature. In what follows, the most common types of ritual literature are listed. The structure and content of ritual literature are briefly examined.Keywords: literature, ritual, Ritual Literature, Islamic rituals, Iranian rituals
-
آثار ادبی از دیدگاه های گوناگون سنجیده و بررسی می شوند. نقد بلاغی یکی از شیوه های نقد ادبی است که در آن، متن را از منظر کارکرد ابزار بلاغی و صورخیال می سنجیم. این مقاله به بررسی و نقد بلاغی مثنوی اعتراضی «منظومه مرداب ها و آب ها» اثر «سید حسن حسینی» می پردازد. شاعر در این منظومه به اوضاع اجتماعی و تغییرات معنوی در جامعه پس از جنگ اعتراض دارد. هدف مقاله تحلیل متن نام برده از منظر تاثیر عناصر بلاغی است تا روشن شود که شاعر در منظومه مورد نظر برای رسیدن به هدف خود و ابلاغ پیام چگونه از این ابزارها بهره برده است. در این پژوهش، 77 بیت این منظومه از دید صنایع بدیعی، بیان و معانی مورد بررسی قرار می گیرد. نتیجه تحقیق نشان می دهد که شاعر در توصیف ها احساس نگرانی از مشکلات اجتماعی را با زبان استعاره بیان می کند. او با مشاهده رویکردهای ناهنجار که بازتابی نامطلوب بر فرد و اجتماع دارد، شیوه زبان را تغییر می دهد و زبان به اعتراض می گشاید. نگاه حسینی به عنوان یک شاعر ارزشی، به صنایع بلاغی، تنها جلوه های ظاهری و زیبایی آفرینی مورد نظر نیست بلکه هدف از کاربرد این صنایع در مفاهیم بالاتر، بیان مشکلات اجتماعی، احساس شادمانی و حسرت و دلتنگی است. او با کمک امکانات زبانی قصد دارد بستری مساعد در بازسازی ارزش های اسلامی و اجتماعی فراهم نماید.کلید واژگان: نقد بلاغی, ادبیات آیینی, اعتراض, بازسازی ارزش, دفاع مقدسLiterary works are evaluated and analyzed from different points of view. Rhetorical criticism is one of the methods of literary criticism in which we evaluate the text from the perspective of the function of rhetorical devices and images. This article deals with the rhetorical review and criticism of the Masnavi of protest "Swamps and Waters Poem" by Seyyed Hasan Hosseini. In this poem, the poet objects to the social situation and spiritual changes in the society after the war. The aim of the article is to analyze the mentioned text from the point of view of the influence of rhetorical elements to clarify how the poet has used these devices to achieve his goal and convey the message. In this research, 77 couplets of this poem are examined based on its figures of thought and figures of meaning. The result of the research shows that the poet expresses concern about social problems with figurative language. By observing abnormal approaches that have an unfavorable reflection on the individual and the society, he changes the way of language an speaks out. As a poet of engagement, Hosseini views rhetorical arts not only as a means of creating aesthetic effects, but also as a way to expose social problems, and express feelings of happiness and longing. With the help of language facilities, he intends to provide a favorable context for the reconstruction of Islamic and social values.Keywords: Rhetorical Criticism, ritual literature, protest, value reconstruction, Sacred Defense
-
مذهب و آیین موضوعی است که از دیرباز تاکنون نویسندگان جهان به آن توجه داشته ا ند. مذهب موضوع گسترده ای است و در چند کتاب و نوشته مختصر گنجانیده نمی شود. شاعران، به ویژه شاعران اردو زبان، عقیده خاصی درباره مذهب، آیین و پیشوایان دین خود دارند. آیین و مذهب در زندگی انسان تاثیر بسزایی دارد. انسانی که تحت تاثیر مذهب قرار می گیرد، هر گفتار و نوشتارش بیانگر این عقیده و تاثیر است. این پژوهش نیز با هدف نشان دادن اظهار علاقه افتخار عارف، شاعر اردو زبان، نسبت به مذهب و درک و تاثیرپذیری او از پیشوایان دین اسلام انجام شده است. افتخار عارف توانسته است در ادبیات آیینی، نام و شعرهای خود را به اوج آسمان ادبیات ببرد. شعرهای وی سرشار از فهم عمیق اسلام، عشق به پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت است. از داده های به دست آمده جدول هایی ارایه شده است که نشان می دهد عارف فقط به مذهب ازنظر دین و آیین توجه نداشته است؛ بلکه وی فهم کافی از دین دارد و موضوعات عصر حاضر را در گرو دین بیان می کند. در پژوهش حاضر از داده ها به این نتیجه رسیده ایم که موضوعات آیینی که توجه بیشتر شاعر را جلب کرده اند، عبارت است از: پیامبر اکرم (ص) و شوق رفتن به زیارت شهر پیامبر؛ کربلا و دلاوری های اباالفضل العباس (ع) و حضرت زینب (س)؛ همچنین شاعر گفتارهای امام علی (ع) را در سروده های خود بیان کرده است. ذکر شهر پیامبر و سیره پیامبر در همه آثار شاعر بیش از ده درصد آمده است. ذکر کربلا و امام حسین (ع) نیز بیش از هشت درصد یا در بعضی آثارها بیش از ده درصد آمده است. از داده های ارایه شده می توان پی برد که بیشتر موضوعات آیینی در کتاب جهان معلوم و حرف باریاب است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به استخراج مفاهیم دینی و آیینی شعر وی پرداخته است.
کلید واژگان: ادبیات آیینی, قرآن, اهل بیت, پیغمبر اسلام, بانوان خاندان پیغمبر, افتخار عارف, ادبیات اردوLiterary Arts, Volume:14 Issue: 4, 2023, PP 91 -120Denomination and ritual are subjects that have fascinated writers all around the world for many years. The denomination is a wide-ranging topic that cannot be included in concise books or writings. Poets, especially Urdu poets, express specific beliefs toward their denomination, ritual, and religious leaders. Denomination and ritual are involved effectively in human life and are evident in his speech and writing. The present study investigates the concerns and interests of the Urdu poet Iftikhar Arif. It studies his denomination and understanding and the influence of Islamic leaders. He has been able to take his name and his poems to the top of the literary sky in religious literature. His poems are full of a deep understanding of Islam, love for the Prophet (PBUH) of Islam, and his household. It can be said that he has a sufficient understanding of religion and has expressed the issues of the present age in the context of religion.
Keywords: Ritual Literature, Poetry of Ashura, Iftikhar Arif, Urdu Poetry -
جیمز فریزر نظریه ای به نام جادوی همدلانه را برای دسته بندی انواع جادو مطرح کرده است که بسیاری از آیین های جادویی را در برمی گیرد. به نظر او آیین های جادویی که همدلانه هستند، یعنی از تداعی معانی و تخیل بهره می گیرند، به دو دسته مشابه و مسری تقسیم می شوند. در گونه جادوی مشابه باور بر آن است که مشابه، مشابه را جذب و تولید می کند. همچنین جادوی مسری بر این اصل تکیه دارد که با جزیی از یک چیز می توان آن را تحت تاثیر قرار داد. در میان قوم لک آیین هایی وجود دارد که بر اساس جادوی همدلانه قرار دارد. در این پژوهش با استفاده از مصاحبه شفاهی و به روش توصیفی- تحلیلی، بسیاری از این آیین ها مورد بررسی قرار گرفت تا زمینه ها و اساس آن آیین ها بررسی و مشخص شود. نتایج به دست آمده در این پژوهش عبارت اند از: جادو در میان قوم لک پسندیده نیست، مگر آنکه مشکل کسی را به درستی حل کند. آیین های مبتنی بر جادوهای مشابه در میان این قوم شامل دنورو، هواس، سبزه کاشتن، فال گرفتن ها، الفه و بخشی از آیین های درمان بخشی است. آیین های مبتنی بر جادوهای مسری شامل وسایل شخصی، بند ناف، دندان بچه، مو و ناخن، درمان های جادویی، اول قاره و تا حدودی الفه است. اینگونه از آیین های جادویی بر پایه تماس انسان است. بیشتر این اعمال جادویی ویژه لک ها نبوده، بلکه در دیگر اقوام ایرانی نیز وجود دارد.کلید واژگان: جیمز فریزر, ادبیات عامه, ادبیات آیینی, جادوی همدلانه, جادوی مشابه, جادوی مسری, قوم لکJames Frazer has introduced a theory called Sympathetic Magic to categorize types of magic that encompasses many types of magical rituals. According to theory of Frazer, sympathetic magical rituals which are based on the association meanings and imagination, are divided into two categories homoeopathy and contagion. In the type of Homoeopathic Magic, it is believed that the similar absorbs and produces the similar. Also, contagious magic relies on the principle that a thing can be affected by a part of it. There are rituals among the Lak ethnicity that based on sympathetic magic. In this research, many of these rituals were studied by descriptive-analytical and oral interview methods, so that the fields and basis of rituals in those cases can be examined and determined. So, results were obtained like this: Magic is not good phenomenon among the Lak people; Unless it correctly solves someone's problem. The rituals based on homoeopathic magics among this people include Denoru, Howās, Planting greens, fortune-telling, Alafe and some healing rituals. Also the rituals based on contagious magic include personal items, umbilical cords, baby teeth, hair and nails, magic cures, Avalghara, and to some extent alafe. This type of magic rituals is based on human contact. Of course, these beliefs are not only related to the Lak people and there are similar beliefs in other Iranian tribes.Keywords: James Frazer, Folk Literature, Ritual Literature, Sympathetic Magic, Homoeopathic Magic, Contagion Magic, Lak People
-
محمد کاظم صاحب (قرن یازدهم قمری) متخلص به مسیح البیان از شاعران خوش قریحه و در عین حال کمتر شناخته شده روزگار صفوی است که در برخی منابع نیز با شاعر دیگری اشتباه گرفته شده است. آثار وی مشتمل بر دیوان و مجموعه مثنوی هایی است به عناوین ملاحت احمدی، صباحت یوسفی، آینه خانه و پری خانه. دیوان وی را یکی از محققان در سال های گذشته تصحیح و طبع کرده است، اما مثنوی های صاحب هنوز تصحیح و منتشر نشده است. مسیله پژوهش فعلی در ناشناخته ماندن مثنوی ملاحت احمدی و عدم توجه به ارزش های متنی و ادبی اثر است. در این نوشتار مثنوی ملاحت احمدی که از جمله منظومه های تعلیمی و آیینی ادب فارسی در عصر صفوی است، از منظر متن شناسی و با روش تحلیل و توصیف محتوای کیفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ملاحت احمدی در بحر خفیف سروده شده است؛ کلیت اثر به ستایش نبی مکرم اسلام (ص) اختصاص دارد. مهم ترین خصیصه اثر، جنبه آیینی منظومه است. ضمن متن حکایات کوتاه و بلند بسیاری که بعضا رنگ و بوی واقعیت دارند نیز نقل شده است و شاعر گاه با زبانی صریح و مستقیم و گاه در خلال همین حکایات و تمثیلات آموزه های تعلیمی و عرفانی را با زبانی غیر مستقیم و با لحنی ساده و بی پیرایه برای مخاطبان تبیین می کند. از جمله عناصر تعلیمی پربسامد و موکد در منظومه؛ اهتمام شاعر نسبت به نفی اخلاق ذمیمه و ملکه ساختن فضایل معرفتی است؛ توضیح و تبیین مبانی و اصطلاحات عرفانی و مباحث تفسیری قرآن و حدیث را نیز وجهه همت شاعر بوده است. سبک اثر تا حد زیادی متاثر از حدیقه سنایی است، زبان اثر نسبتا روان و استوار است و گاهی لحن و رنگ و بوی غنایی نیز در شعر تنیده شده است.
کلید واژگان: محمدکاظم صاحب, مسیح البیان, ملاحت احمدی, ادبیات آیینی, ادبیات تعلیمیThe most beautiful and yet less known poets of the Safavid era, who has been confused with another speaker in some sources. His works include the divan and a collection of masnavis under the titles of Malahat Ahmadi, Sabahat Yousefi, Aine-Khane and Pari-Khane. His divan has been edited and printed by one of the researchers in the past years, but the masnavis of Sahib have not been edited and published yet. In this article, Malahat Ahmadi's Masnavi, which is one of the ritual poems of Persian literature in the Safavid era, is discussed from the point of view of textology. Melahat Ahmadi is written in Bahr Khafif; The entire work is devoted to the praise of the Holy Prophet of Islam (PBUH). In many places, the poet refers to the Prophet's favors for himself, of course, many verses are also addressed to the Prophet, in which the poet asks for his favors and intercession for himself. In addition to the text, many short and long anecdotes, which sometimes have the flavor of reality, have also been narrated. The style of the work is largely influenced by Hadeegh Sana'i, the language of the work is relatively fluent and stable, and in some positions, the tone and color of the lyrics are woven into the poem.
Keywords: Mohammad Kazem Sahib, Masih Al Bayan, Malahat Ahmadi, Ritual Literature, Didactic Literature -
آموزش اعتقادات مذهبی به فرزندان، یکی از نمونه های ادب آیینی است. این گونه آموزش، در ادوار تاریخی و در میان بیشتر ملل وجود دارد. حسینیه منظومه ای است از ابوتراب بن حسن حسینی، متخلص به جوزای نطنزی شاعر شیعی پایان سده سیزدهم هجری قمری. جوزا، این کتاب را برای فرزند هشت ساله اش حسین سرود و به همین دلیل، نام حسینیه بر آن نهاد. این اثر در قالب مثنوی، به وزن مفتعلن مفتعلن فاعلن و نزدیک به 1300 بیت است و تنها نسخه آن به شماره 1531 در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد موجود است. این اثر، نمونه ای کم نظیر از منظومه های آموزشی-آیینی فرقه شیخیه در دوره قاجار است که تاکنون ناشناخته بوده است و علاوه بر معرفی، نیازمند تحلیل است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که ابوتراب حسینی، با پیروی از سنت فرزندنامه نویسی- همچون بنیان گذاران فرقه شیخیه، احمد احسایی و محمدکریم بن ابراهیم- و استفاده از شگردهای بلاغی همچون عنوان، نگسستن از مخاطب، تفاخر به اجداد دینی، بهره از حکایت، تمثیل، تشبیه و لحن های صمیمانه، پدرانه و منتقدانه، معارف حوزه خداشناسی، نبوت، امام شناسی و شیعه شناسی و اصول اخلاقی را به فرزندش منتقل کرده است.
کلید واژگان: ادبیات آیینی, حسینیه, جوزای نطنزیTeaching religious beliefs to children is an example of ritual literature. This kind of education is found in different historical periods and among most nations. Hussainiya is a collection by Abu Turab Ibn Hassan Hosseini, nicknamed Jowzaa-e- Natanzi, a Shiite poet of the end of the thirteenth century AH. He wrote the book for his eight-year-old son, Hussein, and named the collection Hussainiya after him. This work is in the form of Masnavi, has the rhythmic structure of “Moftaelon Moftaelon Faaelon”, and contains more than 1300 verses. Its only Manuscript numbered 1531 is available in the library of the Faculty of Theology of Ferdowsi University of Mashhad. This work is a unique example of the educational-ritual collections of the Sheikh sect in the Qajar era that has been unknown, and needs to be introduced and analyzed. The results of this study show that Abu Turab Husseini follows the founders of the Sheikh sect Ahmad Ehsaei and Muhammad Karim Ibn Ibrahim in the tradition of farzand-nameh-nevisi (writing for one’s child). He uses rhetorical tools such as the title of the book; keeping the attention of the readers; being proud of their religious ancestors; benefiting from anecdotes, allegories, and similes; and using a sincere, fatherly and critical tone to teach his son lessons in the field of theology, prophecy, Imamology, Shiism, and moral principles.
Keywords: Hussainiya, Jowzaa- Natanzi, Ritual Literature -
فتوت نامه ها یکی از مواریث مکتوب تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام به شمار می آیند. گستردگی مضامین و شاخصه های محتوایی فتوت نامه ها، سبب شده است که این متون مورد توجه محققان رشته های مختلف قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی ظرفیت فتوت نامه ها از منظر تعلق این متون به ادبیات آیینی است. مقاله پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و بهره جستن از سنجه های دین داری در نظریه گلاک و استارک می کوشد تا شاخصه های آیینی این متون را مورد بررسی و تامل قرار دهد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که در میان ابعاد دین داری، بعد مناسکی و پیامدی بیشتر از سایر سنجه های دین داری بر محتوای آیینی فتوت نامه ها دلالت دارد.
کلید واژگان: ادبیات آیینی, فتوت نامه, ابعاد دین داری, گلاک, استارکFotovatnamehs (letters of chivalry) are one of the influential written legacies in the culture and civilization of Iran and Islam. The breadth of themes and contents of fotovatnamehs has made researchers in various fields interested in them. The purpose of this study is to analyze and evaluate the potential of fotovatnamehs from the perspective of being a type of ritual literature. This paper tries to study and reflect on the ritual characteristics of these texts by adopting a descriptive-analytical method and using the criteria of religiosity based on Glock and Stark’s theory. The findings show that among the dimensions of religiosity, the ritual dimension and consequences dimension indicate the ritual content of fotovatnamehs more than other measures of religiosity.
Keywords: : ritual literature, fotovatnameh, Dimensions of Religiosity, Glock, Stark -
زمینه و هدف
سبک، شیوه بیان یک نویسنده یا شاعر است. این اصطلاح در حال حاضر درمورد روش هایی بکار میرود که ازطریق بکار بردن فنون و مفهومهای زبانشناسی به مطالعه تحلیلی ادبیات میپردازد. همچنین زاویه دید، مسایل زبانی، چگونگی شخصیتپردازی و چندوچون جهتگیری درونمایه را تعیین میکند. شعر آیینی بگونه ای از شعر متعهدانه گفته میشود که ازجهت معنایی و محتوایی صبغه کاملا دینی دارد و از آموزه های وحیانی، فرهنگ عترت و ولایت و تاریخ اسلام سرچشمه میگیرد. مناسبتهای مذهبی، ستایش چهره های دینی، توجه به مقوله های قدسی و ملکوتی و تزکیه و تهذیب نفس انسانی، در هسته مرکزی شعر مذهبی قرار دارد. ازآنجاکه سبکشناسی ابزاری برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدیولوژیک شاعر است، این مقاله براساس سبکشناسی لایه ای (مدرن) به بررسی و تحلیل سبکشناسی اشعار آیینی در آثار شاعران پس از انقلاب چون قیصر امینپور، سلمانهراتی، علی معلم دامغانی، موسوی گرمارودی، سید حسن حسینی و علیرضا قزوه پرداخته است.
روش مطالعهاین مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
یافته هاتوجه به موسیقی درونی، برجسته سازی مفاهیم و مضامین، استفاده از ترکیبات تازه و بدیع، روانی و سادگی هوشمندانه، استفاده هنرمندانه از عناصر بلاغی، تصویرسازی مخیل و عاطفی، مخاطبمحوری، مفهومگرایی، تاکید بر نهادینه ساختن مضامین دینی، انقلابی، انسانی و آرمانی از جمله ویژگیهای سبکی شاعران انقلاب است.
نتیجه گیریاین شاعران از تمام امکانات و عناصر شعر درجهت تبیین اندیشه های دینباورانه بهره برده اند و براساس همین اندیشه ها و مضامین علوی، حسینی و عاشورایی، آنها را میتوان شاعرانی مفهومگرا نامید. نگاهی به جنبه های ادبی و زبانی شعر آنان نشان میدهد با موازین ادبی و زبانی گذشته و حال آشنایی دارند و برای افزودن بر تاثیر کلام خود هر کجا که مناسب دانسته از آنها بهره برده اند.
کلید واژگان: ادبیات آیینی, ادبیات معاصر, انقلاب اسلامی, سبک شناسی لایه ای, شعر عاشوراییJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:15 Issue: 73, 2022, PP 23 -43BACKGROUND AND OBJECTIVESStyle is the expression of a writer or poet. The term is currently used to refer to methods studying literature analytically through the use of linguistic techniques and concepts. It also determines the angle of view, linguistic issues, how to characterize and how to orient thetheme. Ritual poetry is a form of committed poetry that has a completely religious nature in terms of meaning and content and originates from the revelatory teachings, the culture of Etrat and Wilayah and the history of Islam. Religious ceremonies, praise of religious figures, attention to sacred and heavenly categories, and human self-cultivation and self-purification are at the core of religious poetry.Since stylistics is a tool for recognizing the poet"s human, scientific, literary and ideological identity, this paper uses a descriptive-analytical procedure to investigate obvious stylistic features of Post-Revolutionary Poets such as Kaiser Aminpour,SamanHarati, Ali MoallemDamghani,Ali MousaviGarmaroodi, Seyed Hassan Hosseini and Alireza Qazveh.
METHODOLOGYThis paper has been written based on library studies in a descriptive-analytical manner.
FINDINGSPaying attention to internal music, giving prominence to ideas and concepts, using the marked vocabularies, fluency and simplicity, eloquent elements artistically, making pictures of imagination and emotion, paying attention to addressee-centered and meanings, emphasizing on religious, revolutionary, humane and ideal concepts are among the stylistic features ofRevolutionary Poets.
CONCLUSIONThe results show that these poetshave used all the possibilities of poetry to explain their religious ideas and based on these ideas and the Alavi, Hosseini and Ashurathemes, they can be called conceptualist poets. A look at the literary and linguistic aspects of their poetry shows these poets know the literary and linguistic standards of the past and present and wherever they deem appropriate, they use them to increase their wordinfluence.
Keywords: Ritual literature, Contemporary literature, Islamic Revolution, layered stylistics, Ashura poetry -
نشریه زبان و ادب فارسی، پیاپی 48 (پاییز 1400)، صص 127 -163
ترکیب بند «با کاروان نیزه» از علیرضا قزوه یکی از معروف ترین منظومه های ادبیات دینی معاصر به شمارمی رود. شاعر ضمن خلق شعری حماسی و پرشور، بیشتر اهداف و نتایج آن واقعه را بیان کرده و در باره عوامل ایجاد آن صحبت می کند و آن را بستری برای بیان مفاهیم آزادی، دفاع از حق و مقاومت در برابر ظلم قرارمی دهد. در سطح ساختار، قوافی، ردیف ها و واژگزینی هایش همه در راستای همین هدف انتخاب شده است. مضامین شعر او نیز از این واقعه به عنوان یک انقلاب عظیم خبرمی دهد. توجه به موسیقی درونی، برجسته سازی مفاهیم و مضامین، استفاده از واژگان نشان دار، روانی و سادگی هوشمندانه، استفاده هنرمندانه از عناصر بلاغی، تصویرسازی مخیل و عاطفی، مخاطب محوری، مفهوم گرایی، تاکید بر نهادینه ساختن مضامین دینی، انقلابی، انسانی و آرمانی از جمله ویژگی های سبکی شعر اوست. از آنجا که سبک شناسی ابزاری برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدیولوژیک شاعر است، از این رو این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس سبک شناسی لایه ای (مدرن) به بررسی ویژگی های بارز سبکی ترکیب بند عاشورایی این شاعر پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می دهد شاعر از تمام امکانات و عناصر شعر در جهت تبیین اندیشه های دین باورانه اش بهره برده است و بر اساس همین اندیشه ها و مضامین علوی، حسینی و عاشورایی، او را می توان شاعری مفهوم گرا نامید. نگاهی به جنبه های ادبی و زبانی شعر قزوه نشان می دهد که شاعر با موازین ادبی و زبانی گذشته و حال آشنایی دارد و برای افزودن بر تاثیر کلام خود هر کجا که مناسب دانسته از آنها بهره برده است.
کلید واژگان: ادبیات آیینی, ادبیات معاصر, سبک شناسی لایه ای, شعر عاشورایی, علیرضا قزوهThe composite poem "With Neizeh Caravan" by AlirezaGhazveh is one of the most famous poems in contemporary religious literature. While creating an epic poem, the poet describes mostly the goals and consequences of the event and talks about the factors leading to its occurrence, making it a platform for expressing the concepts of freedom, defending rights, and resisting tyranny. At the structurelevel, its rhymes, rows, and word choice are all chosen for that purpose. The themes of his poetry also refer to this event as a great revolution.Paying attention to internal music, giving prominence to ideas and concepts, using the marked vocabularies, fluency and simplicity, eloquent elements artistically, making pictures of imagination and emotion, paying attention to addressee -centered and meanings, emphasizing on religious, revolutionary , humane and ideal concepts are among the features of his poetry style.Since stylistics is a tool for recognizing the poet's human, scientific, literary and ideological identity, this paper uses a descriptive-analytical procedure to investigate obvious stylistic features of the poet's Ashoraee composite based on layering stylistics. The results show the poet uses all the possibilities of poetry to explain his religious ideas and based on these ideas and Alavi, Hosseini and Ashurathemes, he can be called a conceptualist poet. A look at the literary and linguistic aspects of Ghazveh's poetry shows the poet knows the literary and linguistic standards of the past and present and wherever he deems appropriate, heuses them to add to his wordinfluence.
Keywords: ritual literature, contemporary literature, Layered Stylistics, Ashura Poetry, Ali Reza Ghazveh
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.