به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "safavids" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «safavids» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی safavids در مقالات مجلات علمی
  • مصطفی حسینی*

    کتاب شکسپیر، ایران و شرق اثری در زمینه ادبیات تطبیقی با تکیه بر قلمرو انگلیسی و فارسی است. بی تردید این اثر جامع ترین کتابی است که در این زمینه نوشته شده است. موضوع اصلی کتاب حاضر چگونگی علاقه مندی شکسپیر به شرق خاصه ایران ایران زمانه اش و کسب شناختی درباره آن است. این کتاب دارای یک مقدمه، ضمیمه (گزیده ای از ترجمه های آثار نمایشی شکسپیر به چند زبان شرقی: فارسی، ترکی، عربی، و هندی)، کتاب نامه، نام نامه و پنج فصل است: 1. زندگینامه مختصر ویلیام شکسپیر، 2. خاندان تیودر (هنری هفتم، هنری هشتم، ادوارد ششم، ماری، و الیزابت) و خاندان صفوی (تاریخ مختصر ایران، سلسله صفوی، شاه عباس اول، و زوال سلسله صفوی)، 3. سفر سیاحان به ایران و روابط تجاری (ونیز و پرتغال، و تجارت انگلستان با ایران) 4. شکسپیر و ساوت همپتون؛ اسکس و عزیمت برادران شرلی به ایران (ارل اسکس، و برادران شرلی) و 5. تلمیحات ایرانی و شرقی در نمایشنامه های شکسپیر.

    کلید واژگان: شکسپیر, ایران, شرق, صفویه, برادران شرلی
    Mostafa Hosseini *

    Shakespeare, Persia and the East is a slim book of Comparative Literature. Its main emphasis is on English and Persian literatures and cultures. Without doubt this is the most comprehensive book which is written in this area so far. Shakespeare, Persia and the East, as the title signifies, is about Shakespeare's knowledge and interest in Persia and the East. The book has an introduction, an index (a selection of translations of the works of Shakespeare in several Eastern languages), a bibliography, and an index of authors. It consists of five chapters: 1) a brief biography of Shakespeare, 2) the Tudors and the Safavids,3) Travelers to Persia and Commercial Relations, 4) Shakespeare and the Earl of Southampton and 5) Persian and other Eastern references in Shakespeare's plays. The first four initial chapters serve as an introduction to the last chapter which is the most important and somehow innovative part of the book.

    Keywords: Shakespeare, Persia, East, Safavids, Sherleys
  • محسن رستمی، محمدحسن رازنهان*، حسین مفتخری، ناصرقلی سارلی
    زمینه و هدف

     آثار شاعران عصر صفوی بدلیل پیوستگی با توده مردم آیینه تمام‌نمای اوضاع اجتماعی این عصر است. این جستار بر‌آن است با بررسی اشعار شاعران این عهد، به این پرسش پاسخ دهد که جامعه صفوی با چه معضلاتی دست به گریبان بوده و برخورد مردم دربرابر این مسایل چگونه بوده است؟

    روش مطالعه

     روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی (کتابخانه‌ای) است.

    یافته‌ها: 

    مطالعه و مرور آثار مورخان این عصر و نوشته‌های جهانگردان غربی و از همه مهمتر اشعار شاعران مضمون‌پرداز عصر صفوی که بر اوضاع دربار اشراف داشتند، حاکی از آن است که بدلیل اشتغال طولانی‌مدت صفویان به جنگ با دشمنان خارجی و ضعف برخی از فرمانروایان جوان و بیتجربه این دودمان در اداره قلمرو گسترده تحت حاکمیتشان، متاسفانه بتدریج انواع ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه آن روزگار شایع گردید.

    نتیجه‌گیری: 

    انواع ناهنجاریها از ابتلا به مواد مخدر و شرابخواری تا رواج دریوزه‌گری، دزدی، بی‌بندوباری و انحرافات جنسی، اوضاع جامعه عصر صفوی را پریشان ساخته بود. در این میان شاعران مشهور این عصر که خود نیز از این آسیبها برکنار نبودند، میکوشیدند اقشار جامعه را نسبت‌به این امور آگاه سازند و در کنار آن راه حلی برای رهایی از این مصایب بیابند.

    کلید واژگان: شاعران, صفویان, اعتیاد, معضلات اجتماعی
    M. Rostami, M.H. Raznahan*, H. Moftakhri, N.Gh. Sarli
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The works of Safavid poets are a mirror of the social situation of this era due to their connection with the masses. This article seeks to answer the question of what problems the Safavid society was facing and how the people reacted to these issues by examining the poems of the poets of this era.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical and the data collection method is documentary (library).

    FINDINGS

    A study of the works of historians of this era and the writings of Western tourists and most importantly the poems of Safavid thematic poets who were in charge of the court situation, indicates that due to the Safavids' long occupation to fight foreign enemies and the weakness of some young rulers and The inexperience of this dynasty in the administration of the vast territory under their rule, unfortunately, gradually spread all kinds of moral anomalies in the society of that time.

    CONCLUSION

    All kinds of anomalies from drugs and alcoholism to the prevalence of seasickness, theft, promiscuity and sexual perversions, had disturbed the situation of Safavid society. In the meantime, the famous poets of this era, who themselves were not immune from these harms, tried to inform the sections of the society about these matters and find a solution to get rid of these sufferings.

    Keywords: Poets, Safavids, addiction, social problems
  • Shoj’atname is a work written in Turkish verse at the end of the 16th century by an Ottoman statesman, military person, and poet of the tenth century named Dal Mohammad Chelebi known as Asefi. With the invasion of the Ottomans to the Iranian territory in the Caucasus (986 AH/ 1578 AD), Asefi served as scribe at the Ottoman commander–in-chief of the army, Lala Mostafa Pasha. During the Ottoman-Iranian war which lasted from 986 to 993 AH, he was captured by Qizilbash troops and taken to Ardabil, Qazvin and Isfahan. After taking about six months of captivity in Isfahan, he escaped from the city and went to the Persian Gulf coast and then left for Basra and then joined to the forces of Osman Pasha who were preparing for attacking on Tabriz in 1585 AD/ 993 AH. After the end of the battle and return to Istanbul, Asefi wrote a chronicle describing the battles of the Safavids and the Ottomans in the Caucasus and Tabriz called Shoj’atname. He tried to create a work in the style of Ferdowsi’s Shahnameh. The book is of great importance in the history of the Safavid and Ottoman wars. Especially from the point of view that the book contains 77 beautiful, colorful miniatures. Each miniature contains visual, political, cultural and military information. A numbers of miniatures are as the illustrated history of the Iran-Ottoman wars in the Caucasus. The other miniatures are an illustrated narrative of the history of the Safavids. In this work, the faces of the elders of Safavid, such as Shah Mohammad Khodabandeh, Hamze Mirza, Imam Quli Khan and dozens of other characters are beautifully depicted. There are also numerous miniatures related to the battle scene of the two troops, the geographical location, the type of military weapons and various other issues which reflects the value and importance of the book. In the present article, a selection of Shoj’atname’s miniatures has been introduced and aspects of their value and importance have been described.

    Keywords: Dal Mohammad Chelebi (Asefi Pasha), Shoj’atname, Safavids, Ottomans, Caucasus, War, Miniature
  • The superiority of the Ottoman army in using strong artillery and familiarity with castle-making techniques was one of their important advantages in the war with Safavids, because before Shah Abbas I, the Safavid Ghezelbash Corps lacked strong artillery and was familiar with castle-making techniques. This factor played an important role in the advance of the Ottoman army in Safavid territory, and the Safavid government inevitably took advantage of the scorched earth policy, which led to the destruction of Iran's border areas and the displacement of its inhabitants. From the time of Shah Abbas I, the situation changed a lot and his new army was equipped with strong artillery and achieved remarkable successes against the Ottoman army. In addition, Shah Abbas abandoned the policy of destroying castles and fences and started building castles and fences on the border with the Ottomans. In the present study, the role of castles and fences in the Ottoman and Safavid wars and the effect of this factor on the balance of power between the two rivals are evaluated. Findings show that the defensive fortifications of western Iran seldom resisted the Ottoman cannons and even to some extent to the detriment of Iran. Thus, until the reign of Shah Abbas I, the Safavid government preferred to destroy the castles in the western and northwestern regions so as not to become a base for the Ottomans.

    Keywords: Safavids, Ottomans, Castles, Fences, Cannons, Scorched EarthPolicy
  • محمدحسن رازنهان، محسن رستمی*، هادی بیاتی

    شاهان صفوی، نه تنها با شعر و ادب مخالفتی نداشتند؛ بلکه خود از مشوقان و حامیان شاعران بودند. سند این ادعا، شاهنامه حکیم فردوسی است که در این دوره نیز، همچنان ارزش تاریخی خود را حفظ کرده بود. در این تحقیق کوشیده ایم تا با استفاده از شیوه تحلیل و توصیف و با تکیه بر مطالعه منابع کتابخانه ای، به این پرسش پاسخ دهیم که چرا و به چه دلایلی، شاهنامه در نزد شاهان صفوی اهمیت داشته است؟ بر این اساس، یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخص شاه اسماعیل اول، این اثر ارجمند را در کنار مذهب شیعه، به عنوان دومین عامل انسجام بخش اقوام ایرانی در نظر گرفت؛ چرا که شاه اسماعیل اول و جانشینانش، اولا خود را ایرانی؛ از نسل پادشاهان ایران باستان و جانشینان آنان می دانستند و شاهنامه را سند هویتی خویش قرار داده بودند؛ ثانیا از نقش تاریخی شاهنامه در حفظ کیان ایران در طول تاریخ، در کنار مذهب شیعه، در نزد ایرانیان شیعه مذهب آگاه بودند؛ ثالثا در جنگ با عثمانی ها و ازبک ها، اشعار شاهنامه را به عنوان عامل روحیه بخش سربازان ایران به کار می بردند. از این رو، در نشر و گسترش شاهنامه کوشیدند و آن را گرامی داشتند.

    کلید واژگان: شاهنامه, شیعه, انسجام ملی, صفویان, شاهنامه خوانی
    Mohamadhasan Raznahan, Mohsen Rostami*, Hadi Bayati

    Safavid kings not only compete against poetry and literature, but also, they were promoters and supporters of poets too. The evidence of this assertion is the Shahnameh, which had well-maintained its historical value during Safavid period as well. In this study, we have tried to answer the question why and for what reasons, Shahnameh was important to the Safavid kings by using the method of analysis and description and relying on the study of library sources? Accordingly, the findings of the study it is clear that the person of Shah Ismail I considered this noble work along with the Shiite religion as the second cohesive factor of the Iranian peoples; Because Shah Ismail I and his inheritors, first of all, considered themselves Iranians; They knew the descendants of the kings of ancient Iran and their successors and considered the Shahnameh as their identical document; Secondly, they were aware of the historical role of the Shahnameh in stabilizing the harmony of Iran throughout history, along with the Shiite religion, among the Shiite Iranians; Third, in the war against the Ottomans and the Uzbeks, the poems of the Shahnameh were recycled as a motivating dynamic for the Iranian soldiers. Therefore, they tried to spread the Shahnameh and appreciated it.

    Keywords: Shahnama, Shia, National Unity, Safavids, Recitation Of Shahnama
  • حسین حیدری *، علی فلاحیان وادقانی
    ایرانیان و عبریان، نخستین بار در شاهراه کلده و آشور یکدیگر را یافتند و به تدریج در کاشان، یکی از طولانی ترین هم زیستی های بشری را آغاز کردند. از ورود اسلام به ایران تا دوره صفوی، از یهودیان کاشان اطلاعی در دست نیست؛ اما با ورود به عصر صفوی، به مدد دو وقایع نامه داخلی و گفتار سیاحان غربی، به رشد و پویایی فرهنگی واجتماعی و اقتصادی این جامعه پی می بریم. این جستار به گزارش و تحلیل حیات اجتماعی و فرهنگی یهودیان در یکی از مراکز اصلی تشیع در ایران، یعنی کاشان در دوره صفویه می پردازد و در زمینه تاریخ اجتماعی ایران، بدین سبب اهمیت دارد که از نظرگاه منابع کمیاب یهودی و داوری آنان دوره صفویه ارزیابی می شود. این مقاله وضعیت یهودیان کاشان و تعامل آنان را با علما، به ویژه نقش ملامحسن فیض، و دولت های شیعی گزارش و تحلیل می کند. در این بخش، شمار جمعیت، ساختار محله کلیمیان کاشان، رشد ادبیات فارسیهود در کاشان، شخصیت های دینی و ادبی یهودیان کاشان از قبیل ملا مشه هلوی، ربی یهودا بن العازار، سعیدای سرمد کاشانی، بنیامین بن میشائیل (امینا)، بابایی بن فرهاد و بابایی بن لطف معرفی می شود. این گزارش و تحلیل نشان می دهد که با وجود برخی آزارهای حکومتی، می توانیم عصر صفوی را اوج دوران رشد و شکوفایی جامعه یهود کاشان، هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ و مذهب بدانیم؛ لذا در همین عصر، عنوان «اورشلیم کوچک» به کاشان اختصاص یافته است.
    کلید واژگان: انوسیم, یهودیان ایران, تاریخ کاشان, صفویه, ادبیات فارسیهود
    Hosein Heydari *, Ali Fallahian Vadeqani Fallahian Vadeqani
    Persians and Jews found each other on the route of Chaldea and Assyria and gradually started one of the longest human coexistences in Iran. From Islam's arrival in Iran until Safavid era, there is no information available on Iranian Jews. However, at early Safavid era, the cultural, social, and economic development and dynamism of this society is realized thanks to two domestic chronicles and the western traveler's narrations. This essay will report and analyze the social and cultural life of the Jews in one of the main Shia centers of Iran during Safavid era. Since, in this survey, Safavid era is assessed from the viewpoint of scarce Jewish resources and their comments, it is important in study of social history of Iran. This paper reports and analyzes the status of Iranian Jews and their interaction with scholars —especially Mulla Mohsen Fayz— and the Shia governments. Moreover, the population of the Iranian Jewish community, their neighborhood structure, the growth of Judeo-Persian literature in Iran, and religious and literary figures of Jews of Kashan, including Mullah Mosheh Halevi, Rabbi Judah ben Elazar, Saida Sarmad Kashani, Benjamin ben Michael (Amina), Babayi ben Farhad, and Babayi ben Lotf, are introduced. This report and analysis demonstrates that despite some state harassment, we can consider the Safavid era as the peak of the growth and prosperity of the Jewish community of Kashan in economy, culture, and literature domains so that the title "Little Jerusalem" is attributed to Kashan in this era.
    Keywords: Anusim, Iranian Jews, History of Kashan, Safavids, Judeo, Persian Literature
  • زهرا سیدیزدی، جعفر باجلان*
    شاه اسماعیل حکومتی در ایران تاسیس کرد که شالوده اصلی آن را دیانت وملیت تشکیل می داد. وی جهت ایجاد وحدت ملی در ایران، مذهب تشیع را رسمیت بخشید. اوقصد داشت پیوند های ملی را در ایران مستحکم تر کند. حضور ازبکان در نواحی شرقی و عثمانی درغرب، این ضرورت را ایجاب می کردکه حس میهن دوستی و وطن پرستی در ایرانیان بیش از پیش تقویت گردد. شاه اسماعیل عقیده داشت تقویت روحیه جنگاوری وسلحشوری در رویارویی با دشمن تنها با انگیزه های مذهبی تحقق پیدا نمی کند. آثار فراوانی که در دوره صفویه، به ویژه شاه اسماعیل اول به تاثیر از شاهنامه فردوسی پدید آمده، موید این است که فردوسی موردتوجه شاهان و درباریان و مهم ترین منبع الهام شاعران و هنرمندان این دوره بوده است. به گواهی تاریخ، شاه اسماعیل حامی اصلی آثاری است که با محوریت شاهنامه فردوسی شکل گرفته است. نگارندگان در این پژوهش در پی پاسخ به چرایی این توجه هستند. ازآنجاکه شاه اسماعیل شیعه مذهب است و بنا بر پیشینه اعتقادی خود به فردوسی به عنوان شاعری شیعه علاقه فراوانی داشته است، پیش فرض این تحقیق این است که شاهان صفوی به طور عام و شاه اسماعیل به صورت خاص به دلیل شیعی بودن به فردوسی توجه داشته اند. بررسی ها نشان می دهد غیر ازانگیزه های مذهبی، مصالح سیاسی وتمرکزگرایی عامل مهم توجه شاه اسماعیل به وحدت ملی و احیای هویت ملی ایران و به تبع آن شاهنامه بوده است.
    کلید واژگان: صفویان, شاه اسماعیل, فردوسی, شاهنامه
    Zahra Seyed Yazdi, Jafar Bajlan*
    Shah Ismail established a dynasty in Iran on the premises of nationality and religion. To establish national unity in Iran, he announced Shia as the official religion. His goal was to strengthen Iranian national bonds. The presence of Uzbeks in the East and Ottomans in the West made it necessary that Iranian people reinforce their feeling of patriotism and love for they homeland. Shah Ismail believed that having faith in fighting the enemies is not just derived from religious incentives. Many literary works influenced by Shahnameh of Ferdowsi came into being in Safavid period especially during the reign of Shah Ismail I. This strengthens the fact that Ferdowsi was under the focus of Iranian kings and officials. He was the biggest source of inspiration for the poets and artists of the period in question. As evidenced in Iranian history, Shah Ismail was fond of those works whose foundation was laid upon Ferdowsi's Shahnameh. This study tires to find the reason behind his interest in Shahnameh. Since Shah Ismail was a follower of Shia religion and due to his liking for Ferdowsi as a Shia poet, the assumption of this research is that Safavid kings in general and Shah Ismail in particular liked Ferdowsi because of their belief in Shiism. Previous studies show that besides religious motives, political conditions and centralization were the major reasons behind Shah Ismail's care for the national unity of Iranians, revival of Iranian identity and Shanameh.
    Keywords: Safavids, Shah Ismail, Ferdowsi, Shahnameh
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال