جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "social semiology" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «social semiology» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نام و تصویر اسکندر از پرتکرارترین درون مایه های مطرح شده در ادبیات فارسی و هنر ایرانی از دوران ساسانیان به بعد است. در برگ های بازمانده از شاهنامه بزرگ ایلخانی موسوم به «دموت» نیز روایت هایی از زندگی اسکندر در دوازده نگاره دیده می شود. در این پژوهش، با پرداختن به تحلیل نگاره «بر تخت نشستن اسکندر» کوشش می شود دگرسانی میان متن تصویری نگاره با متن ادبی شاهنامه پی جویی و نشانه های درون متنی و معانی پنهان آن ها آشکار شود. با یافتن مرزهای این دگرسانی می توان دریافت که نگارگر تا کجا به متن شاهنامه وفادار مانده و تا چه اندازه درپی دستیابی به دلالت های معنایی و احیای گفتمان دیداری خاص خود و یا دوران تاریخی خویش بوده است. مقاله حاضر پژوهشی روایت شناختی برپایه نگرش نشانه معناشناسی روایی است که با هدف خوانش سویه های اجتماعی نشانه های تصویری، از الگوی نشانه شناسی اجتماعی کرس و ون لیوون استفاده شده است. در الگوی نشانه شناسی اجتماعی، نه تنها بررسی خطوط، رنگ ها و حرکت نور و آفرینش حجم ها درجهت بالندگی و تفسیر دلالت های معنایی به کار گرفته می شوند، بلکه به اثرات و جریان های خارج از تصویر مانند بافت فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی دوران آفرینش اثر نیز پرداخته می شود. بر این اساس، پژوهش حاضر وجود دگرسانی میان متن تصویری با متن ادبی را در نگاره «بر تخت نشستن اسکندر»، به مثابه تلاش هنرمند برای استقلال در خلق نگاره و تبدیل اثر هنری به بازنمودی از افکار زمانه خویشتن می داند.
کلید واژگان: روایت شناسی, نگاره, اسکندر, نشانه شناسی اجتماعی, شاهنامه بزرگ ایلخانی, دگرسانیThe name and the portrait of Alexander is oneof the most repetitive themes presented in Persian literature and Iranian art from the Sassanian era.In the remaining papers of Demot,Great Ilkhanid Shahnama,there are also narrations of Alexander's life in 12pictures.This research, by the analysis of Alexander's ascension,tries to find out the heterology between the text of the image and the literary text of Shahnameh and reveals the intrinsic signs and textual clues and their hidden meanings.Finding the boundaries of this heterology it can be obtained that how much did the painter remain loyal to the text of Shahnameh?And to what extent did he seek to achieve the semantic implications and revive his particular discourse or his own historical period?This is a narrative research based on narrative semiotics approach and with purpose of reading social direction of visual sign has used Kress and VanLeeuwen’s social semiology pattern to visualize the social strains of the visual symbols. In the pattern of social semiology,not only the lines, colors, the movement of light and the creation of volumes are analyzed to enhance the interpretation of the semantic implications, but also the effects and the theoretical currents outside of the image, such as cultural, religious, political and social contexts are examined.The present study considers the existence of a difference between the text of the image and the literary text in Alexander's ascension,as an artist's effort to independently create the image and transform the work of art into a representation of the thoughts of his own time.
Keywords: Narratology, the image Alexander, social semiology, Great Ilkhanid Shahnama, Heterology -
فصلنامه نقد ادبی، پیاپی 25 (بهار 1393)، صص 121 -152نشانه شناسی یکی از رویکردهای پژوهشی است که به بررسی و تحلیل نشانه ها و درک معانی نهفته در آن ها می پردازد. در این مقاله نگارندگان کوشیده اند نشانه های اجتماعی در رمان بیوتن، یکی از رمان های معاصر، را بررسی کنند. بیوتن، نوشته رضا امیرخانی، از داستان هایی است که می توان جلوه هایی از هویت، فرهنگ، و آداب و رسوم اجتماعی را در آن به وضوح مشاهده کرد. این رمان مانند رمان های پسانوگرا ترکیبی از تخیل و واقعیت را به نمایش می گذارد. بخش زیادی از وقایع بیوتن در خارج از ایران می گذرد و تقابل فرهنگ و آداب اسلامی و ایرانی با فرهنگ غربی، و تقابل انسان ها با خود، با یکدیگر و با محیط زندگی در آن کاملا مشهود است. ازاین رو، نشانه های مربوط به هویت، ازقبیل دین، خوراک، پوشاک، شغل و غیره، و همچنین نشانه های آداب معاشرت در رمان بیوتن ردیابی و تجزیه و تحلیل شده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و بیانگر تنوع نشانه ها و توجه ویژه نویسنده به درون مایه اجتماعی، فرهنگ و اعتقادات است. تقابل فرهنگی میان شخصیت ها، توجه به جنبه های اعتقادی زندگی، بازتاب مسائل اجتماعی و بهره گیری از شیوه های گوناگون ارتباط کلامی و غیرکلامی در شخصیت پردازی های این رمان کاملا نمایان است. نقش محوری دین، کاربرد فراوان آیات قرآنی، بحران هویت، و تمایز طبقات اجتماعی در پوشاک، خوراک، شغل و مسکن از مباحثی است که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.
کلید واژگان: نشانه شناسی اجتماعی, تقابل فرهنگی, رضا امیرخانی, بیوتنLiterary Criticism, Volume:7 Issue: 25, 2014, PP 121 -152Semiotics is an approach that studies the signs and their hidden meanings. This article is a social semiology of Bivatan—amodern novelwritten by Reza Amirkhani. The novel struggles with fundamental issues such as identity, culture, and social traditions. Like most other postmodern novels, Bivatan is a combination of reality and imagination. Most parts of the story happen outside of Iran and show the conflict between Islamic-Persian culture and the Western culture. The conflict between humans and their surrounding is another major aspect of this novel. This article elaborates on the identity-related signs such as religion, food, costume, job, social relations, and so forth. The fundamental role of religion, drawing on Quranicverses, identity crisis, and differences in social class are among the other subjects which will be discussed in this paper.Keywords: social semiology, cultural conflict, Reza Amirkhani, Bivatan
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.