به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « soliloquy » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «soliloquy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله حسن زاده میر علی *، نیلوفر انصاری
    جریان سیال ذهن،روشی نسبتا جدید در داستان نویسی است که نویسندگانی چون دورثی ریچارسون، ویرجینیا وولف وجیمز جویس، در آثار خود از آن بهره گرفته اند. ویژگی این روش، ارائه جریانی از اندیشه ها و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یک پارچگی و ساختار مشخص هستند ؛طرح داستان، مرزهای زمان و مکان متعارف را در می نوردد و خواننده تنها از طریق واگویه های شخصیت ها، می تواند به طور نسبی، به درک آن نایل آید.
    این شیوه در کشور ما از همان آغاز رمان نویسی به سبک نوین، در آثار نویسندگانی چون صادق هدایت، صادق چوبک و هوشنگ گلشیری مورد استقبال قرار گرفت.
    هوشنگ گلشیری در رمان آینه های دردار، برای به تصویر کشیدن روحیات پیچیده اشخاص داستان و برای رخنه به اعماق آن ها، از تکنیک جریان سیال ذهن و به خصوص از شیوه ی حدیث نفس، مدد گرفته ؛ روشی که مبتنی بر تداعی آزاد معانی است.
    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, حدیث نفس, هوشنگ گلشیری, آینه های دردار}
    Abdollah Hassanzadeh Mirali*, Niloufar Ansari
    Stream of consciousness is a relatively new technique in writing fiction which was first used by writers such Dorothy Richardson, Virginia Woolf, and James Joycein their works. The main feature of this technique is presenting a stream of thoughts and subjective images, often without a certain structure and coherence.The plot of the fiction transcends the boundaries of a normal setting—time and place—and the reader can get a relative understanding of the text only through the words spoken by characters.This style of writing was welcomed in our country from the very beginning of modern story writingby writers such as Sadegh Hedayat, Sadegh Chubak and Hooshang Golshiri.In Mirrors with Cover Doors, Houshang Golshirihas employed stream of consciousness and specifically soliloquy—a literary device based on the free association of meanings—to depict the complexities of the characters’ personalities in the story and to penetrate deep into their thought.
    Keywords: stream of consciousness, soliloquy, Houshang Golshiri, Mirrors with Cover Doors}
  • فواد مولودی*
    روایت ذهنی یکی از شیوه های رایج روایت در داستان مدرنیستی است که نویسنده آن، شخصیت را در کانون داستان قرار می دهد و تمام داستان را، به مثابه عرضه گاه مستقیم جریان ذهن و اندیشه شخصیت - در مرحله پیش از گفتار، یا در مرحله گفتار - می نویسد. چنین رویکردی به روایت، طبیعتا، نظام زیبایی شناختی و معرفت شناختی نوینی را ایجاب می کند و نویسنده روایت ذهنی برای دست یابی به آن نظام، هم زمان، پنج مولفه «زمان» «مکان» «پیرنگ» «شخصیت پردازی» و «صدای راوی» را در ساخت و پرداختی مدرنیستی و ذهنی عرضه می کند. کیفیت پردازش این مولفه ها علاوه بر آنکه سازنده صورت و ساختار اثر است، آشکارکننده مبانی معرفتی نویسنده آن نیز هست؛ چراکه هدف غایی در روایت ذهنی، عرضه دغدغه های ذهنی شخصیت مسئله دار و نمایش محدودیت شناختی و ادراکی او است. هدایت که در سه قطره خون (1311) و بوف کور (1315) خود را به عنوان پایه گذار مدرنیسم ادبی در داستان ایرانی شناسانده بود، بعدها در داستان کوتاه «فردا» (1325) آگاهانه کوشید روایتی ذهنی خلق کند و پایه گذار این شیوه در داستان فارسی هم باشد.او برای نخستین بار در داستان فارسی، تک گویی درونی دو شخصیت داستان (مهدی و غلام) را در کنار هم قرار می دهد و در زمانی ذهنی، به طور مستقیم جریان ذهن و اندیشه آن دو را عرضه می کند. در مقاله حاضر، بر پایه چارچوب نظری فوق، به تحلیل روایت ذهنی در داستان کوتاه «فردا» پرداخته ایم و کوشیده ایم با نگاهی انتقادی، ضعف و قوت روایت ذهنی این اثر را در دو حوزه صورت و محتوا نشان دهیم تا میزان توفیق هدایت در این شیوه روایت معلوم شود.
    کلید واژگان: روایت ذهنی, تک گویی درونی, صادق هدایت, داستان کوتاه, فردا, زیبایی شناسی, معرفت شناسی}
    Foad Movloodi *
    Mental narration is one of commonest methods of narrating in Modernist stories, in which the writer has centralized the character and all of the story provides a field to directly present the character's thought and his reflection in the level of prologue or conversation. Such approach naturally narrates the aesthetic organ, the novice epistemology, therefore the writer of mental narration has concomitantly presented five features of time, place, plot, characterization, the narrator's voice to access that organ. The quality of process not only makes the structure of literary works, but also it reveals the internal comprehension of writer, because the final aim of mental narration is to present the mental obsessions of characters, limitations, and their perceptions. Hedayat's Three Bloods (1311) and Blind Owl (1315) introduced himself as the founder of literary modernism in Iranian stories. Later, in the short story of Tomorrow (1325) he consciously tried to create the mental narration, he has found this method in Persian stories. He, at first, matched the soliloquy of two characters (Mahdi and Gholam), in order to present their thoughts and reflections. The present study has based on the aforementioned, theoretical approach, to analyze mental narration in the short story of Tomorrow, it is an attempt to critically to depict the weak and strong points of mental narration in the work, in order to emancipate his success.
    Keywords: Mental Narration, Soliloquy, Sadegh Hedayat, Short Story, Tomorrow, Aesthesis, Epistemology}
  • سید ابراهیم آرمن، زهرا پاک نهاد *

    یستعرض هذا المقال إحدی الاسالیب الفنیه فی سرد الروایه و هو تیار الوعی. فیتناول ابرز اسالیب التحلیل النفسی فی الکتابه الروائیه عند الروائی المصری صنع الله إبراهیم فی «تلصصه». إذ یعتمد هذا النمط من السرد الحدیث إلی إبراز تجربه الإنسان الداخلیه معبرا عن الانسیاب المتواصل للافکار والمشاعر داخل الذهن. والتحرر من شروط الحبکه الاعتیادیه هو الهدف الاساسی من استخدام هذا التکنیک. فیفسح المجال للترمیز بدلا من الواقع الحسی او المادی معتمدا علی ذکاء المتلقی ووعیه وخبرته لدرک الرابط الخفی وتفسیر الرموز.
    ویعتبر صنع الله ابراهیم من الروائیین الذین استحدثوا اشکالا جدیده فی الروایه الواقعیه، فاستطاع ان یتعمق فی توظیف تکنیکات تیار الوعی مستعرضا القضایا الواقعیه فی نقد مجتمعه. فیمتزج الواقعیه المالوفه بالواقعیه الداخلیه فی «التلصص» مفسرا اصداء زمنه من خلال اختلاط حوادث الماضی والحاضر بتوقع المستقبل لینعکس محتویات ذهنه.

    کلید واژگان: تیار الوعی, التلصص, الاسترجاع, مناجاه النفس, التداعی الحر}
    Seyed Ebarahim Arman, Zahra Paknahad

    The present article studies one of the new methods of story narration which reviews the constant stream of thoughts and feelings inside the minds of the characters of the story. One of the basic objectives of applying this technique is having freedom in the regular elements of theme and plot. Instead of codes the story is based on tangible and touchable realities so that the reader will be able to use his talent and intelligence to understand the intellectual experiences and interpret the codes. SonOllah Ibrahim is among the novelists of 60s in Egypt who has applied this technique in a good way and in the novel “Stalking” he depicts the mixture of social issues with mental realitiesof the characters.

    Keywords: Stream of Consciousness, Stalking, Soliloquy, loopback, Free Association}
  • فرهاد طهماسبی

    مطالعه ی موازی زندگی صادق هدایت و سهراب سپهری، نگاهی اجمالی تاریخی به آثار آنها، مکتب سورریالیسم و تاثیرپذیری هدایت و سپهری از این مکتب، بررسی سبک شخصی این دو هنرمند در سه سطح زبانی، فکری و ادبی و مقایسه و موازنه ی موارد مشابه در سبک آنها، سپس جمع بندی و نتیجه گیری موارد یادشده مطالبی است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: نگاه موازی, سوررئالیسم, سبک شخصی, جملات شعرگونه, مصرا عهای ناب, تمدن مشرق زمین, طبیعت, حیوانات, فضاهای تار کی و شبانه, سفر, مرگ, ت کگویی نمایشی, جملات پرسشی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال