جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "verbal image" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «verbal image» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
در سنت بلاغی ایرانی و عربی، طبقه بندی و تحلیل صورخیال شعری دقت ها و کشف های ظریف کم ندارد. به ویژه تشبیه و استعاره که حتی تک نگاری هایی به خود اختصاص داده اند؛ اما همین دقت در جزئیات گاه صاحب نظران را از اندیشه درباب پرسش هایی کلی تر بازداشته است. یکی از پرسش ها که در سنت ما نشان چندانی از آن نمی توان یافت، این است که شگردهای بیانی اساسا چه نسبتی با تصویر و صورت های خیالی دارند؟ در این مقاله پس از طرح مسئله، به برخی از دیدگاه ها، که عموما از آن ناقدان غرب است ، اشاره کرده ایم و سپس با روش توصیفی- تحلیلی کوشیده ایم نشان دهیم چگونه واژه «تصویر» درباب شگردهای بیان و کارکردهای آن می تواند گمراه کننده باشد. تصویر شعری ممکن است گاه قدرت تداعی انگیزی بیابد؛ اما شاید هرگز نتواند خصلتی دیداری داشته باشد و به تصور درآید. ادراک تصویر شعری نه از رهگذر حواس یا تجسم پذیری، که نتیجه کوشش ذهن در تاویل عقلانی آن است. به همین مناسبت نیز نگاهی اجمالی داشته ایم به گونه هایی از تصویر زبانی که قصد اصلی و پایه و اساس آنها نه تصویرپردازی یا بیان تجربه ای عاطفی، بلکه ساختن دلالت های ضمنی از راه جناس، تناسب، ایهام و تلمیح است.کلید واژگان: شعر فارسی, تخیل, تصویر بیانی, تصویر زبانی, تجسم پذیری, ادراک عقلیIn both Persian and Arabic rhetorical traditions, the classification and analysis of tropes and poetic imagery is swarming with nuances and novel findings. Among them, simile and metaphor, on which several monographs have been written, would especially stand out. But such scrutiny into details has at times prevented scholars from considering those questions which come to be more broadly conceived. One such query, rarely found in our rhetorical tradition, pertains to the essential nexus between the modes of expression, on the one hand, and the image and the literary imagery, on the other. The present analytical-descriptive research examines this question, referring to some predominantly Western theories, in an attempt to demonstrate how the use of the term “image” can be misleading with regard to modes of expression and its functions. An image can sometimes assume the capability of evoking mental associations, but it might never take on visual qualities and thus can hardly be imagined. Poetic images are not perceived through sensory perceptions or visualizations, but instead via a series of mental processes aimed at their rational interpretation. With that in mind, we will briefly look into those types of verbal imagery whose main purpose is not the expression of an emotional experience or image-making, but rather producing implicit significations by the use of puns, parallelisms, ambiguities and allusions.Keywords: Persian Poetry, Imagination, Expressive Image, Verbal Image, Visualization, Intellectual Perception
-
لیلی و مجنون جامی از معروفترین نظیره های لیلی و مجنون نظامی است. پژوهش حاضر که به شیوه ی تحلیل محتوا صورت گرفته، در صدد یافتن وجوه اشتراک و اختلاف تصویر زبانی و مجازی از معشوق در دو اثر است. بر اساس یافته ها آشکار گردید که:تصویر معشوق در هردو منظومه در به کار گیری تصاویر مجازی و آرایه های بلاغی از جمله تشبیه و استعاره اغلب مشابه است. هر دو شاعر در تشبیه و استعاره، بیش از همه، شکل و رنگ و اندازه را که بر دریافت بینایی استوار است، اساس قرار داده اند اما جامی، به تشبی هاتی که بر اساس بویایی شکل گرفته، توجه بیشتری دارد. دو شاعر در به کار گیری نوع تصویر، تفاوتهای آشکاری با هم دارند. نظامی بیشتر دلبسته ی ارائه ی «تصویر مجازی» از معشوق است ولی جامی علاوه بر آنکه اغلب از این تصاویر تقلید می کند، از «تصویرزبانی» بیشتر و و متفاوت تری در پردازش معشوق استفاده می نماید. نظامی با برجسته کردن تصاویر مجازی و با گسترش حوزه ی آن با به کارگیری دانش هایی چون دانش دینی، پزشکی و باور عامیانه، به وجهه ی رمانتیکی اثرش می افزاید لکن جامی به مدد تصاویر زبانی متفاوت، به وجهه ی رئالیستی منظومه ی خود اضافه
کلید واژگان: معشوق, لیلی و مجنون, تصویرزبانی, تصویر مجازیLeili and Majnoon by Jami is one of the most famous works similar to that of Nezami. The present study, which is based on analyzing the content, tries to find the similarities and differences of these two works of art, regarding imagery of the beloved. Based on the findings, it was reveal that:The image of beloved in both works is similar regarding using the virtual images and figurative language such as metaphor. Both poets, in using metaphor, most of all, have used shape, color, and the size which are based on the vision; whereas, Jami has used metaphors which are based on smell. The two poets, in using the type of image, have clear differences. Nezami is mostly fond of presenting “Figurative image” of the beloved while Jami, in addition to imitating these pictures, uses more and different “Verbal images” about beloved. Through highlighting figurative image and expanding its scope by the help of different knowledge such as science, medicine and folk belief, Nezami adds to the romantic aspect of his work; however, thanks to different verbal images, Jami images adds to realistic aspect of his work; therefore, his story, in terms of believability, is easier and more realistic.
Keywords: Beloved, Leili, Majnoon, Verbal Image, Figurative Image
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.