به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « المیتاسرد » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «المیتاسرد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین طرفی علیوی، علی خضری*، رسول بلاوی، محمدجواد پورعابد

    تعد الشخصیه من اهم العناصر فی الروایه، خاصه فی الدراسات المیتاسردیه، حیث تاتی الشخصیه بصوره خیالیه او تدخل شخصیه المولف فی النص الروایی وتصبح إحدی شخصیات الروایه، وتحصل إشکالیه فی السرد، یمکن دراستها ضمن الدراسات السردیه، وکثیرا ما تتکرر الشخصیات فی بعض النصوص واحیانا، فی نفس الوقت، تمسی افتراضیه وواقعیه، او یدخل نص داخل نص، حیث یقال لهذه التقنیه المیتاسرد، وقد وظفها الروایی السودانی "امیر تاج السر" فی روایاته بطرق واسالیب مختلفه، لاسیما فی روایه "طقس"، إذ یکون بطل روایته رواییا، یکتب روایه "امنیات الجوع"، وتحصل روایه داخل روایه، ای روایه "امنیات الجوع" داخل روایه "طقس". وهنا یتشکل النص المیتاسردی الذی یعمل دالا لسرد آخر. یتم التمییز والتطبیق بین الشخصیات علی سیاق قراءه الروایه: من البدایه إلی النهایه؛ لکی لا یقلل من عنصر المفاجیه ویکون البحث مساهما فی إعطاء صوره عن غموض النص المیتاسردی. یحاول هذا البحث ان یتطرق إلی المیتاشخصیه، ای شخصیه "نیشان حمزه نیشان" التی باتت افتراضیه وواقعیه معا، بل خرجت من خیال بطل الروایه، ودخلت فی عالمه الواقعی، مما سعی البحث إلی دراسه المیتاواقعیه لشخصیات الروایه، ویتم التطرق فی هذه الدراسه إلی مواضیع مثل المیتاسرد، الاحداث المیتاسردیه للشخصیات، الشخصیه الافتراضیه والشخصیه الواقعیه، البناء الخارجی والبناء الداخلی للنص المیتاسردی، والتخییل المیتاشخصی. من خلال هذه المباحث یتبین ان المیتاشخصیه هی التی توثر علی النص الروایی، لیصبح کل النص، مع عناصره ماوراء السرد. وقد توصل البحث إلی نتایج اهمها ان الشخصیه تتارجح بین الخیالیه والواقعیه فی النص المیتاسردی، وتساعد المیتاشخصیه فی اتساع نطاق التخییل، بل إلی حد التوهیم، ویمکن استعمال مصطلح المیتاشخصیه، کتقنیه مستقله، وهذا ما شوهد فی روایه "طقس" لشخصیه "نیشان".

    کلید واژگان: المیتاسرد, المیتاشخصیه, امیر تاج السر, روایه, طقس}
    Hosein Torfi Olayvi, Ali Khezri *, Rasool Ballawi, MohammadJavad Pourabed

    The character is one of the most important elements in any novel, especially in meta-narrative studies in which this element come fictionally, or the character of the author in the text, and determines the problematic of the narration which may be studied within the narrative studies. As a sequence, this technique, known as Meta-narration, repeated frequently until the fiction overlaps the reality or a text comes within another text. The Sudanese author, Amir Taj Alsir, has very often applied this technique in different ways in his novels, especially in Taqs (Climate) where the narrator of the text is meanwhile an author of the novel. Accordingly, we find the novel Hunger Wishes inside the Taqs. As a result, develops the technique of Meta-narration which represents “a story taking place within another story.” As the reading of the novel proceeds, we’re going to introduce and distinguish the characters from the beginning to the end, for the reason of not reducing the surprise element and to give a clue of the ambiguity of the Meta-narrative plot. This article aims to study the meanwhile fictional and real character of Nishān Hamzeh Nishān who was created by the main character’s phantasy and entered in his real life, a technique that oriented this study to concentrate on meta-reality of the novel’s characters. Finally, the article studies Meta-narration, meta-narrative events of characters, fictional and real character, the internal and external structure of meta-narrative writing, meta-characteral fiction, meta-character and meta-narrator. Through this study, it turns out that the meta-character affects the navel plot and takes it beyond the narration. This study is carried out according to analytical-descriptive method and has come to results, the most important among which is that the character oscillates between the fiction and the reality in the meta-narrative text and helps the realm of the imagination until the illusion. It is also possible to use the expression “meta-character” as an independent technique, a process noticed a lot in Taqs (Climate) novel for the character Nishān Hamzeh Nishān.

    Keywords: Meta- narration, meta-character, Amir Taj Alsir, Taqs (Climate)}
  • رجاء ابوعلی*، مائده ظهری عرب

    المیتاقص Metafication او المیتاسرد هو نمط لکتابه الروایه وظاهره ولیده سرد مابعد الحداثه ومن ممیزاتها التجریب وکسر الانماط المالوفه للروایه. لاشک ان المیتاسرد نوع من الانزیاح فی السرد الروایی والمیل إلی إنتاج رویه جدیده وخطاب جدید یسود علی الخطاب المتعارف لدی الجمیع. وعلی هذا الاساس، تفتح المیتاسردیه اکثر من افق امام المتلقی. کذلک إنها تعنی "القصه عن القصه" ای حدیث الروایه عن ذاتها وتوصیف عالمها الداخلی وتناقش تصوراتها النقدیه حول السرد. بید ان محاوله المیتاسرد فی کسر الاسلوب القدیم وهدمه وبنایه من جدید فی إطار مختلف، هو ما جعل منها تقنیه ما بعد حداثیه. الجدیر بالذکر بان "ویلیام غاس" هو من ابرز الذین استخدموا هذا المصطلح فی الدراسات النقدیه. إن ظاهره المیتاقص حظیت باهتمام الباحثین واخذوا یطبقونها علی عدد کثیر من الروایات العربیه وغیرها؛ ومن هنا اتت فکره هذا البحث فی تطبیق ملامح المیتاسردیه واشکالها فی روایه "عزازیل" لیوسف زیدان وذلک اعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. ومن ثم، یهدف هذا البحث إلی استکشاف الاشکال المیتاسردیه فی الروایه المذکوره من خلال تحلیل نصها الروایی لتبیین إبداعات الکاتب. ومن النتایج التی توصلنا إلیها فی هذا البحث هی ان یترایی اسلوب المیتاسرد فی هذه الروایه عبر مظاهر مثل: الإشاره إلی الکتابه، تمرد الشخصیات علی المولف، کسر التتابع الزمنی وغیرها من التقنیات المیتاسردیه.

    کلید واژگان: المیتاسرد, مابعد الحداثه, روایه عزازیل, یوسف زیدان}
    Raja Abuali*, Maedeh Zohriarab

    Metafiction is a style of writing novel and a phenomenon that emerges from postmodern narration, and one of its features is experimentation and breaking the familiar patterns of the novel and there is no doubt that metafiction is a kind of displacement in the narrative and it tends to produce a new vision and a new discourse that dominates over the discourse that is known to everyone, and on this basis, metafiction opens more than one subject for the recipient. It also means "the story about the story," that is, the novel's talk about itself or the description of its inner world, and it discusses its critical perceptions about the narration. However, the attempt of metafiction to break and destroy the old and build it again in a different framework, is what made it a postmodern technique. It is important to say that "William Gass" is one of the famous who used this term in his critical studies. The phenomenon of metafiction has attracted the attention of researchers, and they are applying it to a number of Arabic and other novels; hence the idea of this research came to apply the features and forms of metafiction in the novel "Azazel" by Youssef Zaidan, based on the descriptive-analytical style. Hence, the aim of this research is to explore metafictive forms by analyzing their metafictive text to show the writer's creativity. One of the results we have reached in this research is that the metafictive style in this novel is seen through aspects such as: reference to writing, the rebellion of characters against the author, breaking chronology and other metafictive techniques.

    Keywords: Metafiction, Postmodernism, Azazel novel, Youssef Zaidan}
  • سمیه خداوردی، مریم جلائی*، امیرحسین رسول نیا

    اهتمت الکاتبه اللبنانیه "هدی برکات" اهتماما بالغا بتقنیه المیتاسرد فی روایتها "برید اللیل" حیث تشکل هذه التقنیه عنصرا محوریا فی تجربتها الرواییه وقد اسهم هذا العنصر إسهاما واضحا فی تشکیل البنی الفنیه المکونه لنصها الروایی. "برکات" تجذب انتباه المتلقی برصد عوالم الکتابه الحقیقیه، والافتراضیه، والتخییلیه من خلال حکایات اصحاب الرسایل الضایعه التی لاتصل إلی المرسل إلیهم والکاتبه تدخل قاریها فی لعبه الرسایل الخمس التی یکتبها اصحابها بتوظیف التداخل المیتاسردی، والبناء المیتاسردی، ومیتاسرد الشخصیات، ومیتاسرد القراءه والتلقی، والتناص المیتاسردی. وتقصد من استخدام هذه التقنیات التفات انتباه المتلقی إلی اوضاع المهجرین والمغتربین السیاسیه والاجتماعیه وتسلیط الضوء علی علاقه الإنسان العربی بذاته وبوطنه وبباقی البلدان العربیه، وطرح اسیله حول بعض قضایا العالم العربی کاللجوء والمنفی و التعذیب والاغتصاب ومصیر الإنسان العربی المشرد فی خیم اللجوء بشکل عام کما تدعو إلی حفظ کرامه الإنسان العربی التی نالت منها الحروب والاوضاع السیاسیه المضطربه فی کامل انحاء العالم العربی. هذا والمنهج المتبع فی دراستنا هذه هو المنهج التفکیکی وذلک مستند علی ملامح المیتاسردیه فی روایات مابعد الحداثه، لکی نتعرف علی الاجواء الادبیه المسیطره علی هذه الروایه والبواعث النفسیه الموثره علی تجربه برکات الرواییه. إن اهم النتایج التی حصلنا علیها ان کاتبه "برید اللیل" تتوخی إدخال القاریء المفترض فی نصها وتبحث من خلال تخطیب المخاطب عن التفاعل بین المولفه والقاریء لتحفیزه علی المشارکه فی بناء روایتها. وهذا التفاعل یرکز علی تکسیر الإیهام بالواقعیه لإبعاد الوهم والاستلاب عن المتلقی من خلال کشف ذاتیه المولفه التی تختفی فی احداث الروایه، ولتحویل عالم الکتابه إلی موضوع للتخیل الإبداعی حتی تجاوز روایتها الواقعیه نحو التجریب والحداثه.

    کلید واژگان: المیتاسرد, برید اللیل, السرد المتخیل, القاریء المفترض, لعبه المیتاسردیه}
    Somayyeh Khodaverdi, Maryam Jalaei *, Amirhossein Rasoulnia

    “Hoda Barakat”, Lebanese writer, has particularly considered Meta narrative technique in novel of “Nightly mail” insofar as the technique is a fundamental element in her narrative experience and has a crucial role in constructing hidden artistic structure of her narrative text. Barakat, by means of the owners’ stories of five lost letters, attracts readers’ attention to real, assumptive, and utopian world of authorship and involves the readers in the play of the quintet letters. She utilizes Meta narrative overlap, Meta narrative characters, Meta narrative reading, and intertextuality in her novel and in this way attracts the readers’ attention to political-social states of immigrants. She has regarded Arabic human beings with themselves, homeland, and other Arabic countries and has discussed some questions about refuge, torture, rape, and refugees’ destiny in camps so that to emphasize on protection of their munificence which is affected by war and unorganized political state of the Arab world. The study has analyzed the signs of Meta narrative of the text in the novel by deconstruction approach and by the aim of finding the dominant literary status of the novel and effective internal motivations on the author’s narrative experience. The most important findings are that the writer recalls assumptive readers in the context purposely and by addressing the reader is to find her interaction with the reader in order to participation of the reader in storytelling.

    Keywords: Meta narrative, novel of “Nightly Mail”, utopian story, assumptive reader, Meta narrative play}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال