به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بایزید بسطامی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بایزید بسطامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فهیمه اسدی*، افشار عزیزی دولت آبادی، لیلا مدیری، علیرضا فاطمی

    جهان دو بخشی نور و ظلمت، قدمت زیادی دارد. در تصور ایرانیان باستان دو اصل در ابدیت وجود دارد؛ یکی اهورامزدا و دیگری اهریمن نام داشت. پرسش جستار این است که شالوده نور و ظلمت در حکمت خسروانی چیست؟ و این دو مفهوم در اقوال و احوال بایزید و متافیزیک هانری کربن چگونه تببین شده اند؟ هدف این پژوهش تبیین ماهیت نور و ظلمت در عرفان بایزید و پیوند آن با حکمت خسروانی و انعکاس این مقوله با عوالم هانری کربن در گستره ایران باستان است. یافته های پژوهش این است که دوگانه های نور و ظلمت دو جوهر مجزا با ماهیت متفاوت هستند که درحکمت خسروانی و عرفان بایزید بسطامی درستیز بوده اند. هانری کربن متافیزیک تفکر سهروردی را با رمانتیسم آلمانی، مزداییسم، مانوی، هرمسی و تصوف روزبهان بقلی، نجم الدین کبری، نجم الدین رازی به هم پیوند می دهد. جهان بینی مزدیسنا هم بر نور و ظلمت است. نور ظاهر فی نفسه و مظهر غیر است. ظلمت هم جوهر غاسق است وهییت ظلمانی دارد. قهرمان تفکر عرفانی، مرد نورانی دربند تاریکی است که در اندیشه رهایی است. ایده و تجربه او نیز در پیوند انسان نور و راهنمای او به هم می پیوندند. بایزید نیز خود نور خداوند و نیل به آن را در تفکر عرفانی خود منظور داشته است.

    کلید واژگان: نور و ظلمت, حکمت خسروانی, هانری کربن, عرفان, بایزید بسطامی}
    Fahimeh Asadi *, Afshar Azizydowlatabadi, Leila Modidri, Alireza Fatemi

    The two-part world of light and darkness has a long history. In the imagination of ancient Iranians, there are two principles in eternity; One was called Ahura Mazda and the other Ahriman. The research question is, what is the foundation of light and darkness in Khosravani's wisdom? And how are these two concepts explained in Bayezid's sayings and Hanry Corben's metaphysics? The purpose of this research is to explain the nature of light and darkness in Bayezid's mysticism and its connection with Khosravani's wisdom and to reflect this category with Hanry Corben's worlds in the ancient Iran. The findings of the research are that the dualities of light and darkness are two separate essences with different natures, which were correct in the wisdom of Khosravani and the mysticism of Bayazid Bastami. HanryCorben connects the metaphysics of Suhrawardi's thought with German romanticism, Mazdaism, Manichaeism, Hermesis, and the Sufism of Rozbehan Baghli, NajmuddinKobra, and NajmuddinRazi. Mazdasna's worldview is based on light and darkness. Light is the appearance of the self and the appearance of others. Darkness is also the essence of dark and has a dark aspect. The hero of mystical thought is a light man trapped in darkness who is thinking of liberation. His idea and experience are also connected in the connection of light man and his guide. Bayezid also meant God's light and the achievement of it in his mystical thinking.

    Keywords: light, darkness, Khosravani Wisdom, Henry Corben, mysticism, Bayazid Bastami}
  • زهراسادات حسینی، دکتر عسگر صلاحی *، دکتر مسروره مختاری

    امروزه با گسترش مطالعات بینارشته ای مرزهای سنتی رشته های مختلف دانشگاهی تغییر کرده و بسیاری از آثارگذشتگان با استفاده از نظریات جدید بازکاوی و مورد مطالعه مجدد قرار گرفته است. روان شناسی مثبت که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته؛ مولفه هایی را عنوان می کند که با اصول عرفا بسیار نزدیک است. سلیگمن مولفه-های موثر در این حوزه را به شش قسمت تقسیم کرده است: خرد، شجاعت، عشق، عدالت، میانه روی و تعالی. این فضیلت ها در میان آثار عرفا مشهود است، از جمله تذکرهالاولیای عطار که به شرح اقوال عارفان پرداخته است. جستار حاضر با استفاده از روش تحلیلی– توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی اقوال جنید بغدادی و بایزید بسطامی پرداخته است. با بررسی زندگی این دو پیشوای بزرگ مشرب های عرفانی متفاوت و مهم یعنی «عرفان عابدانه» و «عرفان عاشقانه»، می خواهیم به نکاتی از زندگی و شخصیت آنها پی ببریم که با مولفه های روان شناسی مثبت گرا مطابقت بیشتری دارد. مولفه خرد اولین اصل مثبت گرایان است و مکرر در احوال این دو بزرگوار مشاهده می شود و یا تعالی، آخرین مولفه مثبت گرایان، تک تک اصولش بجز فضیلت شوخ طبعی مابقی با رفتار آنان مطابقت دارد. مولفه هایی نظیر عشق، عدالت و میانه روی نیز با آموزه های عارفان شباهت زیادی دارد، اما مولفه ای مانند شجاعت کمتر به آن توجه شده است.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت, فضیلت و قابلیت, تذکرهالاولیا, جنید بغدادی, بایزید بسطامی}
    Zahra Sadat Hosseini, Asgar Salahi*, Masrore Mokhtari

    Nowadays, with the expansion of interdisciplinary studies, the traditional boundaries of various academic fields have changed and many of the works of the ancients have been re-examined and re-studied using new theories. Positive psychology, which has recently received the attention of psychologists, describes components that are very close to the principles of mystics. Seligman has divided the effective components in this field into six parts: Wisdom, Courage, Love, Justice, Moderation, and Excellence. These virtues are evident in the works of mystics, such as Attar's Tazkira al-Awliya, which describes the sayings of mystics. The present essay has investigated the sayings of Junaid Baghdadi and Bayazid Bastami by using the analytical-descriptive method and library sources. By examining the lives of these two great leaders of different and important mysticism, i.e. "devotional mysticism" and "romantic mysticism", we want to find out the points of their life and personality that are more consistent with the components of positive psychology. The component of wisdom is the first principle of the positivists and it is frequently observed in the sayings of these two nobles or excellence, the last component of the positivists, each of its principles, except for the virtue of humor, is consistent with their behavior. Components such as love, justice, and moderation are also very similar to the teachings of the mystics, but a component such as courage has been given less attention.

    Keywords: positive psychology, virtue, ability, Tazkirat al-Awliya, Junaid Baghdadi, Bayazid Bastami}
  • محمد بهنام فر*، سیده فرخنده ناصری، سید مهدی رحیمی

    با توجه به شخصیت شگفت انگیز شمس تبریزی و  جایگاهی که در عرفان اسلامی دارد، آشنایی با افکار و دیدگاه های او از جهات مختلف حایز اهمیت است. یکی از مواردی که در مقالات شمس برای پژوهندگان تعجب برانگیز است نگاه نقادانه و  تعریض گونه او به عارفان بزرگی نظیر بایزید بسطامی و  حسین منصور حلاج است. حال با توجه به انتقادها و تعریض   های شمس به این عارفان که هر دو جزو اسطوره های عرفانی به حساب می آیند،در این جستار کوشیده ایم تا با بررسی و تحلیل شخصیت این دو در مقالات شمس دلیل این تعریض ها و انتقادها را روشن سازیم و به روش تحلیل محتوا و شیوه کتابخانه ای سیمای بایزید و منصور حلاج را در آینه مقالات شمس به تصویربکشیم. نتایج تحقیق نشان می دهد که شمس نظر مثبتی به  عارفان شطح گو نظیر منصورحلاج و بایزید بسطامی نداشته است، جالب این است که معمولا نام این دو در مقالات شمس  با هم ذکر  می شود و نقد شمس به آنها بیشتر ناظر به شطحیات آنهاست، زیرا در مواردی که شمس از بایزید بدون در نظر گرفتن شطحیات او صحبت می کند وی را در مقام عارفی بزرگ و گاه صاحب کرامت که به او الهام می شده است  می ستاید.

    کلید واژگان: شمس تبریزی, مقالات شمس, منصور حلاج, بایزید بسطامی, شطحیات}
    Mohammad Behnamfar *, Seyydeh Farkhondeh Naseri, Sayed Mahdi Rahimi

    Considering the remarkable character of Shams-e-Tabrizi and his significant role in Molavi''s spiritual transportation, studying his thoughts is of much importance. One of the surprising affairs for the researchers is the different viewpoint of Shams with Molavi about great mystics such as Bayazid Bastami and Hosein Mansoor Hallaj. Paying attention to positive viewpoint of Molavi towards these two great sufis and the negative and critical opinion of Shams towards them is a contradiction that can be justified by studying their figures in Shams'' point of view. So the writers have tried to survey this matter in Maghalat- e-Shams with content analytic method. The results of the research show that Shams has a negative and critical view towards these great sufis when he talks about their Shathyyat (ecstatic statements), but in other situations he admires Bayazid Bastami as a prominent Saint who had heart revelation.He also namers these two mystics together.

    Keywords: Shams-e-Tabrizi, ''s Maghalat, Hallaj. Bayazid-e-Bastami}
  • فاطمه حکیما*، مرتضی قاسمی، حسین حسن رضایی

    تحلیل گفتمان انتقادی درباره چگونگی و چرایی تولید گفتمان سخن می گوید و با توجه به بافت درون زبانی و برون زبانی سعی در موشکافی گفتمان تولید شده دارد. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی - تطبیقی بخش هایی از معراجنامه بایزید بسطامی و روزبهان بقلی را با تکیه بر مدل نورمن فرکلاف بازنگری کرده است. نتایج نشان می دهد که بایزید و روزبهان با انتخاب واژگان و نحو خاص، گفتمان متمایز عرفانی خود را تولید و بازآفرینی کرده اند. مکاشفه، گفت و گو و تجلی سه پایه مشترک معراج بایزید و بقلی است، اما ساختار فکری، ایدیولوژیکی و عرفانی هر کدام تفاوت های ظریفی دارد. گفتمان عرفانی بایزید بر محور من (انسان)/ خدا (او) شکل گرفته است و در آن میانجی یا واسطه ای وجود ندارد که در طی تهذیب نفس و کشش الهی انانیت زایل و هویت انسان با فنا شدن در حق، مستحیل می شود و جز حق چیزی باقی نمی ماند، اما گفتمان روزبهان حول محور شخصیت های روزبهان (انسان)، ملایکه، خضر و خدا شکل گرفته است. در این گفتمان ملایکه و خضر واسطه بین او و خداوند هستند و خضر نماد پیر و راهنمای انسان است. ضمنا در پایان معراج بایزید همه صفات اشارات و زبان او توحیدی شده است، اما روزبهان از خداوند طلب فرجام نیک دارد. روزبهان از مرگ می هراسد و بایزید به حق پیوسته است. سهم بایزید در عرفان اصیل ایرانی - اسلامی به مراتب از روزبهان برجسته تر است.

    کلید واژگان: معراج, بایزید بسطامی, روزبهان بقلی, تحلیل گفتمان, فرکلاف}
    Fatemeh Hakima *, Morteza Ghasemi, Hosein Razaie
    Introduction

    Critical discourse analysis explains about how and why discourse is produced. Mystics intuitively obtain a unique language that needs to be deciphered, which is "the product of ideology" (Vodak,2001: 115). Bayazid and Roozbehan have also produced and recreated their distinct mystical discourse according to their ideology by choosing specific words and syntax. This study aims to answer this main question: How did the two mystics represent their mystical world and circumstances? Furthermore, to show possible differences and similarities.

    Methodology

    In this research, with the analytical-comparative method and based on the analysis of Fairclough's critical discourse, the ascension of Bayazid Bastami and Roozbehan Baqli has been analyzed. Based on this, three paragraphs of Bayazid and Roozbehan Baqli's Ascension Letter have been selected as a textual body. Then the authors' critical language is analyzed and interpreted in verbal and cryptic signs. Fairclough offers a ten-question model for descriptive-level text analysis to reveal the implications of language. The first seven questions are based on empirical, relational and expressive values that the formal features of the text have. Words or syntactic constructions show empirical, relational, and expressive values. These values have an abstract, practical or action meaning. The eighth question deals with the coherence of in-text and out-of-text. The ninth question examines the interactive systems in discourse, and the tenth question deals with the structure of the text in advancing the author's goals. 

    Discussion

    At the description levelThe words "looking with the truth, seeing the truth with the truth" show Bayazid's attempt to destroy egoism. Bazid pays much attention to God. He thinks of the destruction of ego. The Ascension is based on a revelation he saw in his youth. His revelations are formed in the state of sleep, sleep and wakefulness or awakening.3-2. At the level of interpretationBayazid shows that every action has a proportionate reaction. There are a lot of declarative sentences and active in his words, so he is able, not defeated. Roozbehan Baqli also claims that a needle from God has been opened on him. He has advanced in the stage of purification. Roozbehan saw the sea, the island and the palace of Quds differently before his Ascension, but after his Ascension (the state he has experienced), he sees the sea, the island and the palace of Quds as one. In his ascension letter, God, angels and Khidr are present. The dialogue between God, Khidr and the hadith of the mystic soul has been reported. Roozbehan Baqli thinks about death, seeks refuge in God from evil, and receives refuge and good news from God.  3-3. Analysis of two ascents at the level of explanation In explaining, socio-cultural structures and relations are considered. Socio-cultural issues are non-discourse and are a subset of discourse practice. Fairclough calls discourse a "social matrix of discourse" (Jorgensen & Phillips, 2014: 149). Bayazid is a distinguished figure in Iranian mysticism. He is closer to the original Islam. Free will and effort are the two pillars of Bayazid's conduct. Of course, he does not consider effort alone to be sufficient and believes that it can not be achieved with effort alone, nor can it be achieved without effort. His mystical discourse is human endeavour snd free will. This discourse becomes less and less in the following periods as far as there is a roughness in the mysticism of Ibn Arabi (Hakima and Mohseninia, 1396: 36). The principle of Khorasan mysticism is to pay pure attention to God and know the unreal (virtual) existence. After Bayazid, this discourse becomes less and more attention is paid to non-God (world). The mystics of later periods pay attention to the world, the relation of the world with God, the relation of man to God, and the relation of man to the world; they give originality to man and the world. This view starts from Hallaj and is extreme in Ibn Arabi and his subjects. Therefore, attention to man has started from Hallaj and can be seen in his followers, disciples and influencers. Roozbehan Baqli is influenced by Hallaj. By describing some of Hallaj's circumstances and speeches, he has linked Persian Sufism with the Baghdad school.Next point: Roozbehan Baqli's social, economic and political conditions are different from Bayazid's social, economic and political conditions. Roozbehan lived in a time when thinkers did not have a good opportunity to express their talents and express their thoughts; as a result, they had to enter monasteries. This causes the mystic to be isolated and distanced from society. The same monasteries were also built by princes and ministers and were governed by their policies. An example of the socio-political situation of that time: Roozbehan Baqli did not greet the ruler of Shiraz and threatened the ruler of Roozbehan. The fact that the jurists, scholars and thinkers had to welcome the ruler shows the prosperous society. In the end, it is reminded that mystical discourse is formed on the non-existence of God (unity). Unity is the axis of mystical discourse that manifests itself in annihilation and unity. Manifestation, austerity, seeking, diligence, prayer, discipleship, etc., find meaning with the centrality of unity. Mystical discourse is spectral. The farther away from the centre (unity), the less mystical discourse fades. The original mystical discourse is formed on the non-existence of beings and the absolute existence of God. Seekers of the path of God actively strive to achieve such knowledge, and the authorities pass the conduct home, so the identity of the seeker is formed on the axis of non-existence, and the spectrum of selfishness and selfishness, non-intuition and non-desire in the seeker become less and less and true monotheism. 

    Conclusion

    Applying analytical comparative method, this study has reviewed parts of the ascension of Bayazid Bastami and Roozbehan Baqli based on Norman Fairclough model. The results indicated that Bayazid and Roozbehan have produced and recreated their distinct mystical discourse by choosing specific vocabularies and syntax. Revelation, dialogue, and manifestation are the three common pillars of Bayazid and Baqli, but the intellectual, ideological, and mystical structure of each has subtle differences. Bayazid's mystical discourse is formed on the basis of me (Man) / God (Him) and there is no mediator in it that during the purification of the soul and divine attraction, human annihilation and human identity become impossible by perishing in Truth, and nothing but Truth remains. but Roozbehan's discourse is formed around the characters of Roozbehan (humans), angels, Khezr and God. In this discourse, angels are the mediators between he and God, and Khezr is the symbol of Man’s old man and guide. Meanwhile, at the end of Bayazid's ascension, all his attributes, his gestures and his language became monotheistic, but Roozbehan was asking God for a good end. Roozbehan was afraid of death and Bayazid passed away. Bayazid's contribution to the original Iranian mysticism is far more prominent than Roozbehan. Bayazid Bastami's mystical discourse is based on Bayazid / God. Moreover, free will is prominent in his discourse. This discourse resets the two concepts of human endeavour, seriousness and promotion in this world and the hereafter. Bayazid is distinguished by certainty and hearing the voice of God, and interacting with God. Roozbehan Baqli Mystical Discourse is formed around the personalities of Baqli / angels, the older man and God. One side is the Baqli and the other side is the angels, the older man and God. His discourse is in the spectrum of monotheism. Roozbehan Baqli's emphasis is on happiness. These two ideas (Bayazid's thought and Roozbehan's thought) have created two different methods Bayazid's discourse is based on God. There is no mediator; he speaks the truth and with him.On the other hand, in Roozbehan's discourse, there are mediators such as Khidr and angels. Bayazid's discourse seeks to be God-centered and unjustly destroyed. The social situation of Bayazid's time, his influence on Islam and his discipleship with Imam Sadegh (AS), which many scholars have accepted, have been effective in producing his discourse. In contrast, Roozbehan Baqli has a more humanistic and ontological thought, so he pays more attention to the status of man and the place of existence than Bayazid. Given the political and social situation of his time, this idea has led to the production of a humane and ontological discourse in which the desire for personal growth and prosperity and the emphasis on proportional determinism are seen. Baqli sees himself as a chosen one, which is his special revelation, and any self-identification is far removed from the truth of God alone (absolute existence).

    Keywords: Ascension, Bayazid Bastami, Roozbehan Baqli, Discourse Analysis, Fairclough}
  • مراد اسماعیلی*، علی ربیع زاده، حسین محمدی

    پرسش از معنای زندگی و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از گذشته های دور تاکنون است؛ متفکران و اندیشمندان در مکتب ها و حوزه های مختلف به بررسی چیستی این پرسش و راه های رسیدن به آن پرداخته اند. عرفان اسلامی ایرانی یکی از حوزه هایی است که به صورت ویژه به زندگی، هدف و راه های رسیدن به آن توجه داشته است؛ البته در حوزه های دیگر، به این موضوع کمتر توجه شده است؛ اما با توجه و بررسی این موضوع می توان به بسیاری از پرسش های امروزی پاسخ داد. نویسندگان این مقاله با رویکردی توصیفی تحلیلی به مسئله معنای زندگی از منظر بایزید بسطامی تکیه می کنند و با واکاوی کتاب دفتر روشنایی، درپی یافتن پاسخی برای چیستی معنای زندگی و مولفه های معنادار زندگی در باور این عارف بزرگ اند. براساس یافته های این پژوهش، هدف از زندگی در باور بایزید فانی شدن از خود و باقی شدن در خداوند است و این هدف، محرکی برای بایزید است تا الگوها و مولفه های خاصی مانند مبارزه با نفس، ترک انانیت، نوع دوستی، تساهل و تسامح در رفتار با دیگران، نگاه عاشقانه و غیره را اصل و اساس زندگی خود قرار دهد.

    کلید واژگان: معنای زندگی, عرفان, بایزید بسطامی, دفتر روشنایی}
    Morad Esmaeeli *, Ali Rabizadeh, Hossein Mohammadi

    Inquiring about the true meaning of life and making an attempt to find an answer to it has been one of the main concerns for the man so far. A number of researchers and scholars from different fields have investigated its nature and tried their best to come up with an answer to it. The Islamic-Iranian mysticism is one of the fields that has paid special attention to life, its aims, and the ways to achieve it.. The present study, with a descriptive-analytical approach, aimed to focus on the true meaning of life from Bayazid Bastami’s viewpoint and to investigate the book Daftar-e Rowshanaei to find out a response to the essence of life and the components of the meaningful life in the belief of this great mystic. According to the findings of this study, Bayazid Bastami believes that the purpose of life is to completely separate from Selfand to immerseoneself in Allah the Exalted. This goal has become a stimulus for Bayazid to consider certain patterns and components such as fighting against self, avoiding egotism, practicing altruism, treating people with forbearance and tolerance, and serving people as the basic principles of his life.

    Keywords: the meaning of life, mysticism, Bayazid Bastami, Daftar-e Rowshanaei}
  • الهام روستایی راد، مریم حسینی*

    کاوش در ساختار صوری و معنوی چند شطح بحث برانگیز قرون اولیه تصوف و سایر شطحیاتی که از قرن ششم تا قرن یازدهم در آثار عرفانی دست به دست گشته اند، نشان میدهد که هر چه از سده های نخست میگذرد، شطح گویی به تقلید و ابتذال متمایل گشته و از ویژگی های معروف و مرسوم شطح حقیقی فاصله میگیرد. این پژوهش پس از بیان مبانی نظری شطح و ویژگی های آن، دوران شطح گویی را بنابر منابع موجود، به سه دسته تقسیم میکند؛ بعد از بررسی شطح هر دوره با محوریت ویژگی های قراردادی شطح، به نقد و بررسی دوره ها پرداخته و نشان میدهد شطح حقیقی تنها در دوره های اول تصوف از زبان بایزید و خرقانی و حلاج شنیده شده است و پس از آن هر چه هست؛ یا تقلید و تکرار، و یا دریافتهای عرفانی است که به تعبیر نادرست و به عنوان شطح، در آثار صوفیه ضبط شده اند.<-p>

    کلید واژگان: شطح, بایزید بسطامی, روزبهان بقلی, داراشکوه}
    Maryam Hossein*, elham rostae rad

    Exploring the formal and spiritual structure of some controversial Shahths of the early centuries of Sufism and some others from the sixth century to the eleventh century, shows that as we get passed the first centuries, Shath tends to imitation and vulgarity, and it differs from the famous and customary features of the true Shath. This research, after expressing the theoretical foundations of Shath and its characteristics, divides the period of shath into three categories according to the available resources ;then we examine the course of each period, with the focus of the contractual features of Shath and we also review the courses to show that the only true Shath is in the first periods of Sufism and in the language of Bayazid, Kharaghani and Hallaj, and anything thereafter is either imitation or repetition, or mystical acquisitions that are inaccurately interpreted and As Shtah in the works of Sufism.

    Keywords: Shath, Bayazid Bastami, Ruzbehan Baqli, Dara Shokuh}
  • افشار عزیزی دولت آبادی*، فهیمه اسدی، علیرضا فاطمی، علی حسین رازانی
    از آنجا که قرآن کریم به شخصیت انسان و به ارزش اخلاقی او اهمیت می دهد ؛ به برخورداری از حقوق مادی و معنوی او نیز تاکید دارد ، لذا  به صراحت کرامت انسان را اعلام می کند : ولقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات و...(اسراء آیه70) و از اینکه از روح خود در وی دمیده ، آسمان و زمین را مسخر او گردانیده و نعمات زادی را برای وی آفریده است ؛ همه و همه نشان از تکریم انسان است . به تبع آن بایزید بسطامی یکی از عرفای بزرگ ما هم در قرون اولیه اسلامی به امر تکریم مخلوقات از جمله انسان و جایگاه ارزشمند او ، به آزادی انسان و اهمیت برخورداری وی از حقوق اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی نیز ارج می نهد و شادی را به عنوان موهبتی که خاص اشرف مخلوقات خداوند است ، گرامی  می دارد . هدف از این پژوهش بررسی تکریم مخلوق و شادی از نگاه بایزید بسطامی است . تکریم مخلوق ، به ویژه انسان از ارزش های پسندیده و خصوصیات اخلاقی است که نه تنها در معارف دینی توجه ویژه ای به آن شده بلکه یکی از ویژگی های بارز در زندگی بایزید بسطامی است . او به عنوان یکی از بزرگان این مسلک ، تکریم مخلوق و شادی و خدمت به خلق را ارج و قربی والا می نهد ؛ که این جستار به تبیین آن خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: بایزید بسطامی, تکریم مخلوق, شادی, خدمت به خلق}
    Afshar Azizydowlatabadi*, fahime asadi, alireza fatemi, alihosein razani
    Since the Holy Quran cares about human personality and moral value, he also emphasizes his material and spiritual rights, so he explicitly declares the dignity of man: Karman Bani Adam and the Humble of the Faithful and the Wisdom of Me Al-Taybat and ... (Asra 70) And because he blown his soul into him, he made the heavens and the earth blessed with him, and created for him a birth of blessings; all are all signs of the reverence of man. As a result, Bayazid Bastami, one of our great mystics, also honors human beings and the importance of enjoying his social, economic, cultural and religious rights in the early centuries of the Islamic republic, in honor of creatures including man and his worthy place. As a special blessing of Ashraf, he cherishes the creatures of God. The purpose of this research is to study the reverence of creature and happiness from the perspective of Bayazid Bastami. The reverence of the creature, especially human beings, is due to the values ​​and ethical qualities that are not only given special attention to religious teachings, but also one of the hallmarks of Bayazid Bastami's life. As one of the elders of this profession, he pays tribute to creature, happiness and service to the people, which will be explained in this essay.
    Keywords: 48, 5000 Bayazid Bastami, reverence for the creature, joy, service to the people}
  • محمد یاوری
    کشف المحجوب هجویری، قدیمی ترین کتاب موجود در موضوع تصوف و از ذخایر ارزشمند ادب فارسی و عرفان ایرانی است که متضمن مطالب مهمی در خصوص تصوف و متصوفه تا روزگار مولف می باشد.
    یکی از عرفای بزرگی که در ضمن مطالب گوناگون این کتاب به نوعی از اقوال و احوال و حکایات مربوط به آن سخن رفته، بایزید بسطامی است. بایزید که از نامداران و چهره های تابناک عرفان ایرانی اسلامی محسوب می شود سخت مورد توجه هجویری بوده چنان که به مناسبت های گوناگون از آراء ، افکار و حالات سلطان العارفین سخن گفته و آنها را مستند سخنان و کلام خویش قرار داده و یا به شرح و تفصیل آنها پرداخته است.
    هجویری یکی از طوایف دوازده گانه صوفیه را طیفوریه یا پیروان بایزید می داند و از آراء شیخ بسطام به ویژه درباره سکر، حقیقت توحید، معرفت، ایمان، محبت، عبادت، متابعت علم، کرامت، شطح معروف و معراج بایزید و... سخن می راند. وی از بایزید با تعابیری همچون فلک معرفت و ملک محبت نام می برد.
    نتیجه آنکه سیمایی که از بایزید در کشف المحجوب ترسیم شده، سیمای عارفی است کامل و سالکی است واصل که هجویری با احترام تمام از او سخن می راند و کلمات و حکایات وی را در تایید سخنان خویش به کار می برد و او را یکی از آشنایان و راه یافتگان به حریم حقیقت تلقی می کند.
    کلید واژگان: بایزید بسطامی, تصوف, کشف المحجوب, هجویری}
    Mohammad Yavari
    shf - ol Mahjub is the oldest book available in the mysticism title and it is one of the most valuable resources in Persian literature and Iranian mystic which contains important information about mysticism till the writer’s period of life time.
    One of the greatest mystics whose anecdotes and stories were included in the book is Bayazid Bastami. As a dominant person in Iranian Islamic mystics. Bayazid has been intensively focused on and in different occasion his thought and emotional states were explained and used as a resource for citation.
    Hojviri considers one of the twelve tribes of sufism as Teyfurieh or Bayazid followers and speaks of his views about the reality of monotheism theology belief; kindness; worship and following knowledge and Bayazid’s ascension.
    As a result the way Bayazid appears in Kashf-ol mahjub is an illustration of a perfect theosophist who has been respectfully mentioned by Hojviri. Hojviri also used his anecdotes as a resource for citation in his book and this way makes his text more persuasive. Hojviri takes Bayazid as one of the rare people who could be familiar and permitted to see reality.
    Keywords: Bayazid Bastami, Mysticism, Kashf-ol mahjub, Hojviri}
  • الهام روستایی راد *، مهین پناهی

    آیرونی یکی از صناعات ادبی است که در چارچوب سخنی متناقض نمود و ظهور پیدا می کند. آیرونی برای بیان معنایی برجسته و دلالت بر مدلولی خاص به کار می رود و در نتیجه موجب برجستگی بخشی از کلام می شود. این صنعت به طور نهانی در قالب طنز، کنایه، مدح و ذم، در راه بیان مضمون در گستره بلاغت سخن گام برمی دارد. این پژوهش درصدد است با روشی تحلیلی-توصیفی، جایگاه آیرونی را در شطحیات بجامانده از بایزید بسطامی تبیین کند. بایزید بسطامی، شطحیات بحث برانگیزی بنا بر عرفان و زهد آمیخته به عشق بیان کرده است. در این مقاله ابتدا مفهوم آیرونی، طنز و وجوه سوررئالیستی آن، مشخص شده، پس از آن شطحیات بنا بر چارچوب ساختاری خود بازنموده می شود. با تامل در زبان شطحیات و قرینه های آن می توان دریافت که مقام معرفت با سوررئالیسم نیز در پیوند است. در پایان این جستار، شطحیات متناقض نما و فراواقع، بر اساس صنعت آیرونی و در چارچوب مبانی تصوف و مقامات عرفانی مشخص و تبیین می شود.

    کلید واژگان: بایزید بسطامی, شطح, معرفت, آیرونی و سورئالیسم}
    Elham Roostayi Rad, Mahin Panahi

    Irony is a figure of speech which refers to the expression of the meaning by using a language which signifies the opposite. Irony is used to express a prominent meaning and to signify a special signified, and it results in highlighting a specific part of the discourse. This figure of speech expresses the meaning implicitly through satire, metonymy, praising and blaming and contributes to the rhetoricity of the text. This research using a descriptive analytic approach aims at explaining the status of irony in Bayazid Bastami's Shathiyat. Bayazid Bastami has controversial Shathiyat rooted in mysticism and ascetisim accompanied by love. In this article, the concepts of irony, satire, and surrealism aspects are defined at first. Then, Shathiyat will be represented in their structural framework. By reflecting on the language in Shathiyat and their symmetries we can understand that wisdom or knowledge is related to surrealism too. Finally, surreal and paradoxical Shathiyat will be illustrated and explained within the principles of Sufism and mysticism.

    Keywords: Bayazid Bastami, Shath, Knowledge, Irony, Surrealism}
  • زهره هاشمی، ابوالقاسم قوام
    هدف نگارندگان این جستار آن بوده تا از رهگذر تحلیل استعاره های شناختی اقوال بایزید- به عنوان یکی از عرفای پیشرو و برجسته مکتب تصوف عاشقانه- مفاهیم کلیدی در عرفان او را تفسیر و تبیین نمایند و در ضمن آن به برخی ویژگی های شخصیت او نیز اشاره کنند. از جمله نتایج این تحقیق آن بوده که کاربرد قلمروهای شراب، آتش و سیل در اقوال وی، تاکید او را بر مساله «فنا» در اندیشه عرفانی وی نشان می دهد. همچنین حضور مکرر و چشمگیر قلمرو تجربی «نور» در اقوال بایزید، حاصل تاثیر محیط فرهنگی و اجتماعی زرتشتی روزگار وی بوده است. علاوه بر این، تحلیل استعاره های شناختی وی نشان دهنده تردد او میان اندیشه های زاهدانه و عاشقانه تصوف می باشد.
    کلید واژگان: نظریه استعاره شناختی, فرهنگ, نگاشت, اصطلاحات عرفانی, بایزید بسطامی}
    Zohreh Hashemi, Abol, Ghasem Ghavam
    The purpose of authors in this paper is to analyze Bāyazid’s uses of cognitive metaphors. He was as one of the pioneers and prominent Sufis of love mysticism. The paper explains some key concepts in Bāyazid’s mysticism and refers to some features of his personality. This study examines the uses of wine، fire and flood domains in his sayings and reveals his emphasis on the concept of mortality (i. e. fanā) in his mystical thoughts. It also shows that the frequently noticeable presence of the ‘light’ source domain in his words results from the impact of the social and cultural environment of the Zoroastrian ambience of his time. In addition، the analysis of Bāyazid’s cognitive metaphors delineates his vacillation between asceticism and mystical love.
    Keywords: cognitive metaphor, culture, mapping, Sufism terms, Bāyazid Bastāmi}
  • فاطمه مدرسی، قاسم مهرآور گیگلو*

    بایزید بسطامی از بلندترین قله های شناخت عرفانی و دریافت شهودی به شمار میآید، این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفی– تحلیلی مشرب عرفانی او را مورد بحث و مداقه قرار دهد. اعتقاد به وحدت و یگانگی حق تعالی اساس مشرب عرفانی وی است. در عرفان بایزید عشق نیز جایگاه ویژهای دارد و بایزید برای نیل به کمال عشق، از خودی خود خالی و به معشوق نزدیکتر میشود و این عشق عرفانی است که در مرحله ی بعدی او را به فنا می کشاند؛ به گونه ای که از عاشق هیچ نمیماند و هر چه هست معشوق است و ندای «سبحان ما اعظم شانی» او آغاز میشود. میتوان گفت: سلوک عرفانی بایزید تنها در عرصه ی عمل و معرفت دور میزند و مسیر او که همواره با معرفت توام است، او را با مرکب معرفت و محبت از رهگذر فنا به حق میرساند. نگرش وی به سلوک عرفانی، خاصه توحید و معرفت بسی غریب و حیرت زا است، وی در هر دو عالم غیر از معشوق نمی بیند، غیر از او نمیخواهد و غیر از او نمی جوید. میتوان گفت: هستی در نظر او یعنی «حق».

    کلید واژگان: بایزید بسطامی, عشق, وحدت وجود, سکر و فنا, فلسفه ی اشراق}
    Fateme Modarresi, Gasem Mehravar Giglo *

    Baized  Bastami  has  always  been  considered  as  one of  the loftiest summits of mysticism theophany. The belief in oneness and uniqueness of God is the basis of his mysticism school and love has a special place in his mysticism. To reach maturity in love, he empties himself of his very sense of self and approaches The Beloved. Later on this mystic love dooms him to  annihilation.  In  a  way  that  from  the  lover  nothing  remains  and everything is The Beloved. This is the reason behind “Sobhani ma aazama shaani”. It can be said that Bayazid’s mystic conduct revolves around theology. This route takes him to God through the vehicle of endearment and attachment. His view of mystic conduct, especially about theology and understanding is particularly surprising. He sees nothing, wants nothing and seeks nothing except for God in this world, as well as the next. To him the  whole  universe  means  God.  The  present  paper  studies  the  mystic school of  Bayazid  Bastami and  tries  to show his special place in Islamic mysticism.

    Keywords: Bayazid Bastami, love, Uniqueness of God, Intuition, Doom}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد*، مهدی رضایی
    صوفیان سده پنجم هجری، بحثهای گسترده ای درباره صحو مطرح کرده اند. این عده بنا بر مشرب عرفانی خویش به تعریف صحو و سکر پرداخته و با دقت در این دو مبحث، دسته بندی هایی ارائه کرده اند. با این تعریفها و دسته بندی های منظم و دقیق، بسیاری از اختلافاتی که ناشی از درک نادرست از صحو و سکر بوده است از بین می رود. با استناد به این آرا و عقاید می توان ضمن شناخت دقیق و علمی تر هرکدام از این دو مبحث به این نتیجه رسید که هیچ تضاد و تقابلی بین صحو کسانی چون جنید بغدادی و سکر امثال بایزید و شبلی نیست.
    در این مقاله دلایل طرفداران هر کدام از دو مکتب بغداد و خراسان درباره صحو و سکر ذکر خواهد شد. در نهایت با استناد به دلایل صوفیان مکتب بغداد و خراسان در سده پنجم به این نتیجه می رسیم که صحو و سکری که در سخنان مشایخ و عارفان واصل دیده می شود، نه تنها با هم در تقابل و تضاد نیست، بلکه در ورای این ظاهر متفاوت، وحدت عمیق معنایی و محتوایی بین آنان وجود دارد.
    کلید واژگان: صحو و سکر, عرفان در مکتب بغداد, عرفان در مکتب خراسان, بایزید بسطامی, جنید بغدادی}
    A. Mirbaghrifard*, M. Rezaei
    Mystical awareness and Mystical intoxication are among Islamic mystical issues which are the difference between Baghdad mystical school and khorasan mystical school. Baghdad mystical school believe in Mystical awareness and khorasan mystical school believe in Mystical intoxication and Sufis of these schools have many reasons and considerations for following their believes.The Sufis of the fifth century have many good arguments in this field; According to their mystical schools, they define Mystical awareness and Mystical intoxication and have many classifications for them. With these definitions and classifications, many misunderstandings about Mystical awareness and Mystical intoxication disappear. By careful and scientific investigation of these two terms, we can conclude that no contrast exists between Mystical awareness of Jonayd Baghdadi and Mystical intoxication of some Sufis like Bayazid and Shebli.In this article we investigate the reasons of the following of Baghdad and khorasan mystical school from these two mystical terms and by considering the arguments of The Sufis of the fifth century, we conclude that not only there is no contrast between Mystical awareness and Mystical intoxication but these two terms enjoy the semantic and content unity.
    Keywords: Mystical awareness, Mystical intoxication, Baghdad school, khorasan mystical school, Bayazid Bastami, Jonayd Baghdadi}
  • مظاهر مصفا

    آنچه در این مقال می خوانید، مروری است ادیبانه بر تاریخ تلاش های نافرجام فکری بشر در جهت شناخت حقیقت هستی و گشودن گرهی از معمای رازناک وجود. و شاید بث الشکوایی است برخاسته از قلمی که حاصل سال ها مداقه و باریک بینی در فلسفه حیات و مشاهده گم گشتگی های انسانی را به نثری شعرآمیز و یا شعری نثرآمیز بیان ساخته است. نویسنده در نهایت مدعی است آنچه از دست لرزان فلاسفه و حکمای ژرف بین یونان و مغرب زمین برنیامده به صدق نفس پیران طریقت، لباس تحقق پوشیده و نهایتا عرفان توانسته پرتوی و بارقه ای به شبستان ذهن آدمی بیفکند و کوکبی از هدایت در ظلمات تاریخ اندیشه برافروزد. سیر در تاریخچه این مجاهدت های فکری را باید از قلم سحرانگیز نویسنده ای شنید که خود از شاعران محض و گران سنگ معاصر است.

    کلید واژگان: فلسفه, حکمای یونان, عرفان اسلامی, دکارت, هیوم, هابز, بایزید بسطامی, ابوالعلا, معری}
    M. Mosaffa

    This article is a literary review on the history of the vain mental endeavors of man to find the ultimate reality of being, to grasp the Divine essence and to unravel the riddle of the universe. It is the result of years of contemplation and introspection of an outstanding contemporary poet, in philosophy of life, who has observed the human turmoil. It is writlen in the form of prose poetry, or poetic prose. The writer claims, that which has not been realized by the trembling hands of philosophers, and deep thinkers of Greece, and the occident is attained by the mystics of the way through their spiritual experiences, and mysticism could finally illuminate the dark mind of man to pierce the inner secret of the divine mystery.

    Keywords: Philosophy, Greek Philosophers, Islamic mysticism, Decarte, Hume, Hobbes, Ba yazid Bastami, Abol-alla Maarri}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال