به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جنید بغدادی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « جنید بغدادی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهراسادات حسینی، دکتر عسگر صلاحی *، دکتر مسروره مختاری

    امروزه با گسترش مطالعات بینارشته ای مرزهای سنتی رشته های مختلف دانشگاهی تغییر کرده و بسیاری از آثارگذشتگان با استفاده از نظریات جدید بازکاوی و مورد مطالعه مجدد قرار گرفته است. روان شناسی مثبت که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته؛ مولفه هایی را عنوان می کند که با اصول عرفا بسیار نزدیک است. سلیگمن مولفه-های موثر در این حوزه را به شش قسمت تقسیم کرده است: خرد، شجاعت، عشق، عدالت، میانه روی و تعالی. این فضیلت ها در میان آثار عرفا مشهود است، از جمله تذکرهالاولیای عطار که به شرح اقوال عارفان پرداخته است. جستار حاضر با استفاده از روش تحلیلی– توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی اقوال جنید بغدادی و بایزید بسطامی پرداخته است. با بررسی زندگی این دو پیشوای بزرگ مشرب های عرفانی متفاوت و مهم یعنی «عرفان عابدانه» و «عرفان عاشقانه»، می خواهیم به نکاتی از زندگی و شخصیت آنها پی ببریم که با مولفه های روان شناسی مثبت گرا مطابقت بیشتری دارد. مولفه خرد اولین اصل مثبت گرایان است و مکرر در احوال این دو بزرگوار مشاهده می شود و یا تعالی، آخرین مولفه مثبت گرایان، تک تک اصولش بجز فضیلت شوخ طبعی مابقی با رفتار آنان مطابقت دارد. مولفه هایی نظیر عشق، عدالت و میانه روی نیز با آموزه های عارفان شباهت زیادی دارد، اما مولفه ای مانند شجاعت کمتر به آن توجه شده است.

    کلید واژگان: روان شناسی مثبت, فضیلت و قابلیت, تذکرهالاولیا, جنید بغدادی, بایزید بسطامی}
    Zahra Sadat Hosseini, Asgar Salahi*, Masrore Mokhtari

    Nowadays, with the expansion of interdisciplinary studies, the traditional boundaries of various academic fields have changed and many of the works of the ancients have been re-examined and re-studied using new theories. Positive psychology, which has recently received the attention of psychologists, describes components that are very close to the principles of mystics. Seligman has divided the effective components in this field into six parts: Wisdom, Courage, Love, Justice, Moderation, and Excellence. These virtues are evident in the works of mystics, such as Attar's Tazkira al-Awliya, which describes the sayings of mystics. The present essay has investigated the sayings of Junaid Baghdadi and Bayazid Bastami by using the analytical-descriptive method and library sources. By examining the lives of these two great leaders of different and important mysticism, i.e. "devotional mysticism" and "romantic mysticism", we want to find out the points of their life and personality that are more consistent with the components of positive psychology. The component of wisdom is the first principle of the positivists and it is frequently observed in the sayings of these two nobles or excellence, the last component of the positivists, each of its principles, except for the virtue of humor, is consistent with their behavior. Components such as love, justice, and moderation are also very similar to the teachings of the mystics, but a component such as courage has been given less attention.

    Keywords: positive psychology, virtue, ability, Tazkirat al-Awliya, Junaid Baghdadi, Bayazid Bastami}
  • ناصر امیرمحمدی، نعمت اصفهانی عمران*، حمید طبسی
    سورریالیسم مکتبی است که توسط آندره برتون و یارانش در اوایل قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی اول به وجود آمد و موجب کشتار، هرج و مرج، ویرانی و پوچ گرایی شد. با نگاهی به مکتب سورریالیسم و عرفان اسلامی - ایرانی متوجه می شویم که وجوه و جنبه های سورریالیستی پس از بنیان گذاری این مکتب به وجود نیامده، بلکه در کهن ترین متون دینی و اساطیری سابقه داشته و در عرفان ایرانی، به ویژه ادبیات صوفیانه و بالاخص حکایت های شهودی عرفانی به صورت گسترده، ولی با تفاوت های بنیادین، وجود داشته است. در متون عرفانی، بخصوص تذکره ها، حکایت ها، قالبی داستانی، تخیلی و ذهنی دارند؛ به گونه ای که رویدادهای شگفت و حیرت آور را در بستری واقع گرایانه ارایه می دهند. به همین علت این حکایت ها به سبب مبتنی بودن بر ناخودآگاه و فرم رویاگونه اشان با اصول و مبانی سورریالیسم مطابقت دارد و همچنین سور ریالیست ها تاکید بر رهایی از عقل برای رسیدن به نقطه علیای هستی را با هدف طریقت عرفانی عرفا که در آن همه کثرات به وحدت مبدل می شوند، به اشتباه یکی دانسته اند؛ بنابراین در پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر این است که به طور اجمالی کاربست عناصر و مولفه های سورریالیستی گوناگون در حکایات جنید بغدادی با تاکید بر تذکره الاولیاء عطار پرداخته شود و در پایان نقد و تحلیلی مختصر از تفکر فرامادی سورریال ها و تفکر فرانگر در عرفان ایرانی ارایه گردد.
    کلید واژگان: تذکره الاولیا, تحلیل انتقادی, جنید بغدادی, حکایات شهودی, سوررئالیسم, عرفان}
    Nasser Amir Mohammadi, Nemat Esfahani Omran *, Hamid Tabasi
    Surrealism is a school founded by Andre Burton and his associates in the early twentieth century after World War I, causing murder, chaos, destruction and absurdism. Looking at the school of Surrealism and Islamic-Iranian mysticism, we find that the surrealist aspects and aspects did not appear after the founding of this school, but had a history in the oldest religious and mythological texts and in Iranian mysticism, especially Sufi and especially mystical literature. , But with fundamental differences, has existed. In mystical texts, especially memoirs, anecdotes have a narrative, imaginative and mental format; In such a way that they present surprising and astonishing events in a realistic context. For this reason, these anecdotes, due to their subconscious and dreamy form, correspond to the principles and foundations of surrealism, and also the surrealists emphasize the liberation from reason to reach the highest point of existence with the aim of the mystical path of mystics in which all multiplicities are united. Become, mistakenly considered one; Therefore, in the present descriptive-analytical method, an attempt is made to briefly apply the various surrealist elements and components in Junaid Baghdadi's anecdotes with emphasis on Attar's memoirs, and at the end, a brief critique and analysis of surreal metamaterial thinking And Farangar's thinking in Iranian mysticism should be presented.
    Keywords: Tazkereh al-Awliya, Critical Analysis, Junaid Baghdadi, Intuitive Stories, Surrealism, mysticism}
  • ناصر امیرمحمدی، نعمت اصفهانی عمران*، حمید طبسی
    در میان عارفان شهیر تاریخ اسلامی، نام ابوالقاسم جنید بغدادی کم همتاست. او به اعتبار درجات بالای سلوک، تحسین و تایید معاصرانش و البته کرامات و عبارات لطیفی که از او نقل شده، جایگاه ممتازی دارد. عمده آشنایی مخاطبان فارسی زبان در عصر حاضر، تنها با توجه به ذکر وی در تذکرهالاولیای عطار است؛ با این حال بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از آثار عرفانی و تذکره های دیگر نیز، توجه ویژه ای به این شخصیت داشته اند. بررسی های بیشتر، گویای این موضوع است که در بسیاری از تذکره ها و آثار عرفانی، سخن از یک جنید واحد نمی شود، بلکه در ادوار مختلف و زیر قلم آفریننده نویسندگان، معرفی و تشریح شخصیت جنید تفاوت هایی پیدا کرده است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی می کوشد شکل ساختاری پنهان این روایات گوناگون درباره این عارف را بررسی و تبیین نماید. نتایج نشان می دهد که تنها با در نظر گرفتن و کنار هم قرار دادن این آثار متفاوت، می توان به شکل ساختاری، سیمای واحدی از جنید رصد کرد. هرچند سلایق نویسندگان بنا بر دلایل مختلف، یکسان نیست، اما گویی به تدریج در متون آنها، سیمای جنید، کمالی مجزا بیش از آنچه این عارف شهیر در زمان حیات واقعی اش تجربه کرده، یافته است.
    کلید واژگان: جنید بغدادی, متون عرفانی, شخصیت, ساختارگرایی, تذکرهالاولیا}
    Naser Amirmohammadi, Nemat Esfehaniomran *, Hamid Tabasi
    Among the famous Muslim mystics, Junayd of Baghdad is a unique figure. He has a privileged position due to his high mystical degrees, admiration and approval of his contemporaries, and the charismatic acts and quotations attributed to him. The Persian-speaking audiences are more familiar with him through Attār of Nishapur’s book Tazkirat al-Awliya; however, the studies show that many mystical works and the biographical books have paid special attention to this character. Further studies show that in the biographical books and the mystical works, we do not encounter a single Junaid, but his personality changes in different periods and by different writers. The present article attempts to study the main structure of these various narratives by descriptive-analytical method. Only by considering and juxtaposing these various narratives, we can present a single image of Junaid in a structured way. The tastes of the authors of these works are not the same for different reasons, but it seems that in these works, Junaid gradually acquired a new and transcendent face different from his character in real life. .
    Keywords: Junayd of Baghdad, personality, mystical texts, Structuralism, Tazkirat al-Awliya}
  • الهه رجبی فر*، باقر صدری نیا
    یکی از میراث های ماندگار عارفان و مشایخ تصوف، مکتوبات آنان است. مکتوبات، نامه هایی است که عارفان و صوفیان اغلب به قصد بیان تعالیم، اندرز و ارشاد و ذکر پاره ای از رموز عرفانی، حقایق حکمی و معارف الهی به معاصران خود می نوشتند. به بیان دیگر از دیرباز مکاتبات و گفتگوهای نوشتاری در بین صوفیه به مثابه وسیله تعلیم و پرسش و پاسخ معمول بوده و مشایخ طریقت برای بیان اندیشه های خود از ساختار نامه ها بهره می گرفتند. نامه های قطب العارفین، ذوالنون مصری و تاج العارفین، جنید بغدادی نخستین مکتوبات بازمانده از پیشگامان طریقت است. این نامه ها در شمار منابع دست اولی است که به زبان عربی، با نثری صوفیانه و عباراتی در شرح تعالیم عرفانی و عقاید متصوفه نگاشته شده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی وجوه مختلف مکاتبات این دو عارف نامی می پردازد و هدف آن تحلیل شاخصه های ساختاری و محتوایی و واکاوی درون مایه های پنهان در نامه های آن هاست. از جمله نتایج حاصل از این پژوهش عبارت است از: گردآوری و انتشار فهرستی نظام یافته از مکاتبات پراکنده ذوالنون مصری و جنید بغدادی، به دست دادن تحلیل و تصویری از ساختار و شکل مکاتبات، شیوه نوشتاری، ارکان، انواع، چگونگی تبادل، محتوا،  کارکرد، دقایق و اشارات معنایی، راویان و مخاطبان نامه ها.
    کلید واژگان: مکتوبات, نامه نگاری, ادبیات عرفانی, ذوالنون مصری, جنید بغدادی}
    Elaheh Rajabifar *, Bagher Sadri Niya
    One of the lasting legacies of Islamic mystics and Sufi elders is their maktoobat (writings). Maktoobat are letters that mystics and Sufis used often to write to their contemporaries with the aim of expressing their own teachings, advices and mentioning some of the mystical mysteries, theological truths and divine teachings. In other words, maktoobat have long been common among the mystics as a means of teaching, questioning, and answering, and the Sufi elders used letters to express their thoughts. The letters of Dhul-Nun al-Misri and Junayd of Baghdad are the first surviving writings of the pioneers of Islamic mysticism. These letters are among the first-hand sources written in Arabic, with mystical prose and phrases, describing mystical teachings and beliefs. The present article, by using descriptive-analytical method, attempts to analyze the structural and content characteristics of these letters and explore their hidden themes. The results of the research are as follows: compiling a systematic list of scattered correspondences of Dhul-Nun al-Misri and Junayd of Baghdad; providing an analysis of the structure and form of correspondences; explaining the types, elements, styles of writing and contents of the letters; introducing the narrators and the audiences of the letters.
    Keywords: Maktoobat, Letters, correspondence, Mystical literature, Dhul-Nun al-Misri, Junayd of Baghdad}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد*، مهدی رضایی
    صوفیان سده پنجم هجری، بحثهای گسترده ای درباره صحو مطرح کرده اند. این عده بنا بر مشرب عرفانی خویش به تعریف صحو و سکر پرداخته و با دقت در این دو مبحث، دسته بندی هایی ارائه کرده اند. با این تعریفها و دسته بندی های منظم و دقیق، بسیاری از اختلافاتی که ناشی از درک نادرست از صحو و سکر بوده است از بین می رود. با استناد به این آرا و عقاید می توان ضمن شناخت دقیق و علمی تر هرکدام از این دو مبحث به این نتیجه رسید که هیچ تضاد و تقابلی بین صحو کسانی چون جنید بغدادی و سکر امثال بایزید و شبلی نیست.
    در این مقاله دلایل طرفداران هر کدام از دو مکتب بغداد و خراسان درباره صحو و سکر ذکر خواهد شد. در نهایت با استناد به دلایل صوفیان مکتب بغداد و خراسان در سده پنجم به این نتیجه می رسیم که صحو و سکری که در سخنان مشایخ و عارفان واصل دیده می شود، نه تنها با هم در تقابل و تضاد نیست، بلکه در ورای این ظاهر متفاوت، وحدت عمیق معنایی و محتوایی بین آنان وجود دارد.
    کلید واژگان: صحو و سکر, عرفان در مکتب بغداد, عرفان در مکتب خراسان, بایزید بسطامی, جنید بغدادی}
    A. Mirbaghrifard*, M. Rezaei
    Mystical awareness and Mystical intoxication are among Islamic mystical issues which are the difference between Baghdad mystical school and khorasan mystical school. Baghdad mystical school believe in Mystical awareness and khorasan mystical school believe in Mystical intoxication and Sufis of these schools have many reasons and considerations for following their believes.The Sufis of the fifth century have many good arguments in this field; According to their mystical schools, they define Mystical awareness and Mystical intoxication and have many classifications for them. With these definitions and classifications, many misunderstandings about Mystical awareness and Mystical intoxication disappear. By careful and scientific investigation of these two terms, we can conclude that no contrast exists between Mystical awareness of Jonayd Baghdadi and Mystical intoxication of some Sufis like Bayazid and Shebli.In this article we investigate the reasons of the following of Baghdad and khorasan mystical school from these two mystical terms and by considering the arguments of The Sufis of the fifth century, we conclude that not only there is no contrast between Mystical awareness and Mystical intoxication but these two terms enjoy the semantic and content unity.
    Keywords: Mystical awareness, Mystical intoxication, Baghdad school, khorasan mystical school, Bayazid Bastami, Jonayd Baghdadi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال