به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « راوی دانای کل » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «راوی دانای کل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فضل الله خدادادی، حمید عبداللهیان، شیرین عاشورلو
    راوی (قصه گو) در ادبیات داستانی کسی است که داستان را نقل می کند و این بدان معناست که کلیه حوادثی که در داستان نقل می شود به نوعی به راوی مربوط است؛ به طوری که تمام اجزای تشکیل دهنده ساخت وساز یک داستان به طور غیرمستقیم تحت تاثیر راوی است. راوی در عناصری مثل زمان، توصیف، معرفی شخصیت ها، و پیش برد حوادث پیرنگ نقش مهمی ایفا می کند و به صراحت می توان ادعا کرد که بدون راوی هیچ روایتی وجود نخواهد داشت. راوی در ادبیات داستانی از لحاظ جایگاه در داستان و ویژگی های شخصیتی و خصوصیات فردی به انواع متفاوتی از قبیل «همه چیزدان»، «مداخله گر»، «اغفال گر»، «قابل اعتماد»، و «غیرقابل اعتماد» تقسیم می شود و هر یک از این انواع نشانه ها و ابعادی دارد که می توان از طریق این نشانه ها به شناخت راوی دست یافت. از نشانه های راوی «همه چیزدان» می توان به «توصیف مکان»، «شناسایی شخصیت ها»، «خلاصه های زمانی»، و «اظهارات شخصی» اشاره کرد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتاب خانه ای به بررسی مولفه ها و ابعاد شناختی راوی «همه چیزدان» در ادبیات داستانی می پردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که هر راوی «همه چیزدان» یک راوی «مداخله گر» است، ولی هر راوی «مداخله گر» یک راوی «همه چیزدان» نیست. از طرف دیگر، نمی توان حکم کرد که راوی سوم شخص (دانای کل) همیشه یک راوی «همه چیزدان» است و گاه دیده می شود که راوی سوم شخص (دانای کل) «همه چیزدان» نیست.
    کلید واژگان: راوی همه چیزدان, راوی مداخله گر, راوی دانای کل, ادبیات داستانی}
    The narrator in fiction is someone who tells the story. Everything in the story is related to him/her and all components are affected him/her. There is no narrative without a narrator. The narrator is someone who gives us the plot, makes characters and tells events ahead. There are different types of narrator: third-person narrator, intervening narrator, Omniscient narrator, contributing narrator, seducer narrator, reliable narrator and unreliable narrator every one of which has their own characteristics. The "omniscient narrator" can "describe the location," "identify the characters" and have "personal statement". This descriptive analytical research method uses library resources to examine the cognitive aspects of "omniscient narrator" in fiction. As it turns out an omniscient narrator can be a third-person narrator. However the relation­ship is not necessarily symmetrical. Likewise the omniscient narrator is always an intervening narrator but a third-person narrator is not necessarily omniscient.
    Keywords: intervening narrator, omniscient narrator, fiction, third, person narrator, contributing narrator, seducer narrator, un, reliable narrator}
  • صلاح الدین عبدی، مریم مرادی
    شیوه روایت یک داستان، از نخستین عواملی است که در تحلیل یک اثر، همواره از اهمیت برخوردار است زیرا کیفیت حضور روایتگر و عمل روایتگری، در کنار دریافتن شاخصه های مد نظر برای انتخاب راوی از جانب نویسنده، به گونه ای که بتواند نیاز روایی داستان را مرتفع سازد و در عین حال، توجه به موجودیت مستقل راوی و روش های متنوع و منتخب وی برای قصه گویی، میزان حضور و یا نبود روایتگر در متن رویداد ها و چگونگی تعامل راوی و روایت با یکدیگر، موجب می-شود تا شیوه روایتگری هر داستان، متفاوت از دیگر همتایان خود گردد. بهره گیری از راوی دانای کل و استفاده از تمام کارایی های آن در پیشبرد روند روایت «رجال فی الشمس»، امری است که توجه ویژه به آن موجب توفیق نویسنده در پرورش خمیر مایه داستان گشته است؛ به گونه ای که دور ایستادن روایتگر از متن برخی رویداد ها و سپس ورود مداخله گرانه وی در رویدادی دیگر، توجه به چگونگی نقل قول گفتار اشخاص داستان در برهه های مختلف، از جمله شگرد هایی است که روایتگر «رجال فی الشمس» در امر داستان نویسی رعایت نموده است. این پژوهش درصدد است به بیان شیوه های روایی رمان «رجال فی الشمس» به شیوه توصیفی – تحلیلی بپردازد.
    کلید واژگان: راوی دانای کل, شیوه روایتگری, مداخله, نقل قول, رجال فی الشمس}
    Salahedin Abdi
    The study of point of view of a story is an important element for the story analysis, since it is the narrator and his/her narration and the author's intended qualifications and limitations for the narrative voice which differentiates any story from others. Using an omniscient point of view in Ghasan Kanfani's “Men in the Sun” has been a great success for the author, so standing around of some events by narrator and then, intervention of narrator in the other events, considering the style of talking a dialog by characters in the different times, among the skills that the Narrator of men in the sun has been observed in the storytelling. This study intends to examine the narrative technique of "Men in the Sun" through a descriptive-analytic method.
    Keywords: Omniscient narrator, Narration, Interference, Quoting, Men in the Sun}
  • رحمان مشتاق مهر *، سعید کریمی قره بابا

    دولت آبادی بی تردید، یکی از پر کارترین و سخت کوش ترین نویسندگان دو دهه اخیر ایران است. او قبل از روی آوردن به رمان نویسی و خلق آثار بزرگی چون جای خالی سلوچ و کلیدر داستان های نسبتا بلندی نوشته است که در همان ها هم تمایل او به نوشتن رمان دیده می شود.
    آنچه تا به حال درباره آثارش نوشته اند، اندک است و عموما به محتوای داستان ها و به ویژه رمان های او مربوط می شود. در این مقاله به شکل شناسی چهارده داستان او در ساحت هایی چون طرح یا پیرنگ، زاویه دید، راوی، شخصیت پردازی، آغاز و انجام و... پرداخته ایم. پیش از شروع بحث نیز به اختصار به زندگی و آثار او تا سال 1357 و سپس به آرای محققان درباره شکل و شکل شناسی اشاره کرده ایم.

    کلید واژگان: دولت آبادی, رئالیسم, راوی دانای کل, زبان شاعرانه, دیالوگ و مونولوگ}
    Rahman Moshtagh Mehr

    Dolatabadi is the most prolific author of the last two decades in Iran. Before writing novels and creating his great works such as Saluch's Absence and Kaleidar, Dolatabadi wrote long short stories, which shows his interest in writing novels. There have been only a few studies on his works and those available are mostly about the content of his stories and novels. This paper is a study of fourteen short stories by him with a particular attention to issues such as plot, point of view, characterization, and the type of beginnings and endings in them. A brief review of Dolatabadi's life and works before 1357 as well as some scholar's views of the narration and narratology in his works will precede the main discussion.

  • محمدعلی محمودی، هاشم صادقی*

    با توجه به اینکه ارتباط خاطرات در لایه های پیش گفتاری ذهن با تداعی 1 برقرار می شود، یکی از شیوه هایی که در نمایش ذهنیات شخصیتها مورد استفاده نویسندگان قرار می گیرد، استفاده از تداعی است تا به وسیله آن بتوانند بین جهان عینی و جهان ذهنی شخصیتها ارت باط برقرار، و سیلان مداوم ذهن از خاطره و ذهنیتی به خاطره و ذهنیتی د یگر و از تصویری به تصویر دیگر را ترسیم و توجیه کنند . مسئله اساسی این مقاله بررسی تداعی و ویژگی های آن در لایه های پیش گفتاری ذهن و کیفیت آن در داستانهای جریان سیال ذهن 2 و تطابق آن با ساز و کارهای ذهن است. به این منظور ابتدا تداعی و قوانین حاکم بر آن بیان، و اهمیت تداعی در روایت این گونه رمانها و تفاوت تبیین شده است . در ادامه، نحوه ارائه ذهنیات در شیوه های مختلف « بازیابی » آن با روایت با ذکر نمونه هایی از این رمانها مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج این بررسی در رمانهای موفق جریان سیال ذهن نشان می دهد که در میان شیوه های مختلف روایت، شیوه تک گویی درونی بیش از سایر شیوه ها تداعی ها را در خود شکل می دهد و با تداعی های فراوان گسترش می یابد. علاوه بر این، استفاده از بازیابی خاطرات و ذهنیات در تک گویی درونی به دلیل تناقض با ماهیت لایه های پیش گفتاری ذهن، ضعف شیوه به شمار می رود.

    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, تداعی در داستان, تک گویی درونی, راوی دانای کل, حدیث نفس, داستان معاصر}
    Mohammad Ali Mahmoodi, Hashem Sadeqi*
    Abstract

    In a stream-of-consciousness novel, the author attempts to pave the way for his audience to encounter the characters’ mental experience directly. The characters’ mental content, which covers various levels of the mind and even reaches its pre-speech layers, is narrated within this variety of levels. Since connection of memories in the pre-speech layers of the mind occurs through association, one of the methods used by writers for showing the mentality of characters is association. In this case association becomes a device in the hands of writers for creating a link between the objective and the subjective world of the characters, in addition to depicting the constant flow of the mind from memory and a mentality, moving then towards another memory and mentality; finally depicting a picture and image which links to other related pictures and images too. This article is essentially concerned with the survey of association and its related features within the prespeech layers of mind, its quality in the stream-of-consciousness stories, in addition to its correspondence with the mind’s mechanism. For this purpose, initially association and its governing rules are expressed, and then the significance of association in the narration of such fictions and its difference with recall is defined. Following this, the manners in which mentalities are offered in different methods of narration are surveyed through giving some examples from these fictions. The results of this research show that among different streamof- consciousness novels, the method of inner monologue shapes associations more than other methods and develops through a high range of associations. Furthermore, utilization of recall of memories and mentalities in inner monologue counts as a weakness due to its contrast with the entity of the pre-speech layers existing in the mind.

    Keywords: stream-of-consciousness, association in fiction, innermonologue, the omniscient narrator, self-expression, contemporary fiction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال