جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طاهره ایبد _ » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »
تکرار جستجوی کلیدواژه «طاهره ایبد _» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
در حوزه زبان و ادبیات فارسی نقد آرکیتایپی نقد مدرن محسوب میشود و مبتنی بر نقد روانکاوانه براساس آرای روانشناس سوییسی، کارل گوستاو یونگ، است. هدف اصلی این پژوهش یافتن و تقریر دلالتهای معنایی برای اثبات آرکیتایپهای موجود در متن رمان نوجوان «پریانههای لیاسند ماریس» اثر طاهره ایبد است. همچنین کارکردهای آرکیتایپ در سطح ثانویه متن بیان میشود. بسیاری از مفاهیم نمادین در این داستان همچون محوریت سفر دریایی، مرکزیت خاص اعداد سه و هفت، دریافت امدادهای غیبی، ماندالا و کهنالگوی «کودک» در موقعیتهای کهنالگویی بیان میشود. آرکیتایپها ظرفیتها و مضامین موروثی هستند که پیش از آنکه به آنها آگاه باشیم در ناخودآگاه جمعی ما وجود داشتهاند و برای همه انسانها صرفنظر از نژاد و فرهنگ، معمول و عام هستند. اسطورهها و داستانهای پریان در ادبیات جهان و ایران دارای مایههای اصلی و یکسانیاند که همان آرکیتایپها هستند. نقد آرکیتایپی گاه نقد اسطورهای نیز خوانده میشود. آرکیتایپها گاهی برای رسیدن به خودآگاهی در نمادهای گوناگون طبیعی جلوهگر میشوند و در آثار هنرمندان نمود پیدا میکنند. بررسی و تحلیل کهنالگوها در متون ادبی کنار زدن لایه پیدای هر متن و رسیدن به ژرفساخت و لایه دوم و ناپیدای آن اثر است. طاهره ایبد در رمان پریانههای لیاسند ماریس از سویی با دانستگی، وقوف و آگاهی و از سویی دیگر با شهود، و یا بهعبارتی تحت تاثیر ضمیر ناخودآگاه خویش، نمادهای آرکیتایپی را بهکار برده و به همین دلیل رمان به تصنع کشیده نشده است.
کلید واژگان: آرکی تایپ, یونگ, ضمیر ناخودآگاه جمعی, ادبیات نوجوان, پریانه های لیاسند ماریس, طاهره ایبد}In Persian literature, the archetypical criticism is considered as a modern one. It is founded on the psychoanalytical criticism based on the opinions of the Swiss psychologist, Karl Gustave Young. The main purpose of the present research is to find out and define the implications for proving the archetypes existing in the young adult’s novel “The fairies of Liasend Maris” by Tahereh Eibod. Furthermore, the functions of archetype are illustrated in the secondary level of the text. In this story, many of the symbolic concepts including voyage centrality, the criticality of numbers three and seven, receiving invisible blessings, Mandala and the archetype of ‘’child’’ in archetypical situations, the archetypes are basically regarded as the inheritable capacities and concepts which have been existed in our mass unconsciousness before we become aware of it. They are conventional for all humans regardless of their race and culture. The myths and fairy tales have similar and main motifs in the literature of the world and Iran which are remarked as archetypes. Notably, the archetypical criticism is also called the mythological criticism. The archetypes are sometimes reveals in different natural symbols to reach consciousness and they are reflected in the artists ‘works. The analysis of archetypes in literary texts is actually removing the apparent layer of each text so as to reach the deep structure and the second and invisible layer of that work. Affected by her unconsciousness, Tahereh Eibod has consciously and evidently applied the archetypical symbols in the fairies of Liasend Maris novel. That is why, the novel has not been artificial.
Keywords: archetype, Young, mass unconsciousness, young adult’s literature, the fairies of Liasend Maris, Tahereh Eibod}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.