به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیکسیون » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « فیکسیون » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • الهام توانا *، اسفندیار اسفندی

    در سورفیکسیون (فراتخیل)، مفهوم و ژانر ادبی که توسط ریمون فدرمن ابداع‎ شد، آن‏چه در برخورد نخست توجه خواننده را به خود جلب ‏می‏کند جایگاه حقیقت است. به عبارت دیگر، از همان ابتدا ذهن مخاطب درگیر این پرسش می‏شود که اگر نویسنده در این نوع ادبی رخدادهای واقعی زندگی‏اش را تعریف ‏می‏کند، موضوع تخیل در اثرش که ویژگی‏های اتوبیوگرافی را نیز دارد چه ‏می‏شود؟ اگر نگارنده حقیقت زیسته‏اش را بیان ‏می‏کند، به چه دلیل بستری برگرفته از تخیل را برای بازنمایی آن برمی‏گزیند؟ آیا مساله‌ی حقیقتی دست‏کاری‏ یا بازسازی ‏شده یا حتی فراتر از آن بحث کتمان حقیقت در میان است؟ کتمانی که نویسنده کم‏وبیش به آن اذعان ‏دارد.  به ‏طورکلی، در حوزه‏ی آثار راجع به من نویسنده، حقیقت یکی از مشغله‏‌‏‏های ذهنی در خوانش انتقادی است که از قرن‏ها پیش آغازشده و بحث میان ولتر و روسو یکی از مثال‏های شناخته‏شده در این زمینه است. در پژوهش حاضر، قصد داریم فراتخیل و تخیل را از دید فدرمن بررسی کنیم و برای مطالعه‏ی بهتر فراتخیل و مفاهیمی چون واقعیت و تخیل نزد این نویسنده به دو اثرش با عناوین «هیس» و «بازی ورق» با تکیه بر جامعه‏شناسی متن از دیدگاه پی‌یر زیما خواهیم‏پرداخت.

    کلید واژگان: سورفیکسیون (فراتخیل), فیکسیون, ریمون فدرمن, حقیقت, واقعیت}
    Elham TAVANA*, Esfandiar ESFANDI

    Dans la surfiction, genre littéraire inventé par Raymond Federman, ce qui au premier abord attire l’attention est la place qu’y occupe la vérité. Si l’on considère qu’un « surfictionneur » raconte les événements réels de sa vie, qu’en est-il alors du statut de la fiction dans son texte, de la place consacrée à la fiction dans ce projet à caractères autobiographiques ? S’il dit la vérité de son vécu, pourquoi le surfictionneur choisit-il un cadre fictionnel pour la raconter ? Ou plutôt, s’agira-t-il alors d’une vérité manipulée, reformulée voire d’un mensonge plus ou moins assumé ? En général, dans le domaine de l’écriture du moi, la question de la vérité est l’une des préoccupations de la lecture critique. Et cela a commencé depuis bien des siècles. Le débat entre Voltaire et Rousseau est l’un des exemples connus à ce propos. Ici, c’est la surfiction qui sera abordée et partant, la fiction federmanienne. Afin de mieux étudier la surfiction et les notions comme fiction et réalité chez cet auteur, nous nous référerons à deux de ses œuvres, Chut et Quitte ou double, en nous appuyant également sur la sociologie du texte de Pierre V. Zima.

    Keywords: surfiction, Fiction, Raymond Federman, vérité, réalité}
  • حمیدرضا رحمت جو *، اسفندیار اسفندی
    بازی های زمانی در نوشته های علمی-تخیلی بی شمارند. داستان های برخاسته از تخیل زیست محیطی (اکو-فیکسیون)، به عنوان زیرمجموعه ای از گونه ی علمی-تخیلی، در این میان استثنا نیستند. زیبایی شناختی نوشته های اکو-فیکسیونل تا حدود بسیار زیادی به زیبایی شناختی گونه ی علمی-تخیلی نزدیک است اما، به جهت مضمون خاص ایشان، یعنی: زیست-محیط (اکولوژی)، این نوشته ها گاه از الگوهای خاصی استفاده می کنند.
    در این مقاله، مساله ی زمان و «بی زمانی» با توجه به پیش فرض فوق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت: نوشته های اکو-فیکسیونل گرایش به وارد کردن نوعی «بی زمانی» در توصیفات خود از دنیاهای آینده دارند. در متونی که در این مقاله بررسی شده اند، «بی زمانی» از سطح کنش ها و اتفاقات، به طور خلاصه: از سطح رویدادها، به سطح ساختارها و مفاهیم منتقل گشته است.
    سه اثر اکو فیکسیونل در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت : Globalia اثر ژان کریستف روفن؛ Eternity Incorporated نوشته ی رافائل گرانیه دو کاسانیاک؛ و Le gout de l’immortalité از کاترین دوفور.
    کلید واژگان: اکو, فیکسیون, زمان, بی, زمانی, بی زمانی گسترده}
    Hamid Reza Rahmatjou *, Esfandiar Esfandi
    Les jeux temporels abondent dans les écrits sciences-fictionnels. Les écofictions, en tant que sous genre de la SF ne font pas exception. L’esthétique des écofictions s’approche largement de celle de la «littérature d’anticipation», cependant, au vu de leurs choix thématiques, en l’occurrence l’écologie, les écofictions utilisent parfois des paradigmes assez particuliers. Ainsi, la question du temps et de l’anachronisme sera-t-elle étudiée dans les pages qui suivent à partir de l’hypothèse selon laquelle les écofictions ont tendance à intégrer un certain anachronisme dans le tableau qu’elles brossent des sociétés futures. Dans les textes étudiés ci-dessous, l’anachronisme se soustrait du niveau des faits et des intrigues, de l’événementiel en somme, pour s’imposer à celui des structures et des concepts.
    Trois œuvres d’écofiction seront étudiées dans cet article, à savoir: Globalia, de Jean-Christophe Rufin; Eternity Incorporated, de Raphaël Granier de Cassagnac; et le goût de l’immortalité, de Catherine Dufour.
    Keywords: Les Ecofictions, le temps, lanachronisme, Lanachronisme profond}
  • الهام توانا، زهره ناصحی، جمشید آذری ازغندی

    مساله ای که دنیای ادبیات معاصر فرانسه در حوزه ی اتوفیکسیون با آن مواجه است، ریشه در دو مورد دارد: از سویی منتقدان در ارائه ی تعریف واحدی از این مفهوم به نقطه ی اشتراک نمی رسند و از دیگر سو در آثار نویسندگان فعال در این زمینه هم مشابهت و یکسانی به چشم نمی خورد. به عنوان مثال، در حالی که سرژ دوبروسکی (Serge Doubrovsky) بر لزوم پرداختن به واقعیت در اثر تاکید می کند، نویسندگان دیگری همچون ونسان کولونا (Vincent Colonna) و ژرار ژنت Gérard Genette))، وجود عنصر تخیل)فیکسیون(را در اتوفیکسیون ضروری می دانند. بنابراین، مشکل به جایگاه تخیل در اتوفیکسیون برمی گردد. در پژوهش حاضر برآنیم تا به بررسی نقش تخیل در آثار دوبروسکی بپردازیم و تلاش خواهیم کرد پاسخی برای این پرسش بیابیم که آیا تخیل، نویسنده را از مفهوم حقیقت دور می سازد یا بر عکس به تحکیم جایگاه این مفهوم در اثر کمک می کند.

    کلید واژگان: اتوفیکسیون, فیکسیون, سرژ دوبروسکی, اتوبیوگرافی, حقیقت}
    Elham Tavana, Zohreh Nassehi, Jamshid Azari Azghandi

    La problématique de l’autofiction qui domine la sphère de la littérature française contemporaine vient d’une part de la difficulté des critiques de se mettre d’accord sur une définition et d’autre part de la divergence dans les pratiques des autofictionneurs. Alors que Serge Doubrovsky exige un pacte référentiel, d’autres comme Vincent Colonna et Gérard Genette demandent un pacte de lecture fictionnel. De ce fait, le problème réside dans la place de la fiction dans l’autofiction. Dans cette recherche, nous nous proposons d’étudier la fonction de la fiction dans lautofiction doubrovskienne afin de comprendre si elle éloigne lauteur de la notion de la vérité, ou, inversement, aide ce dernier à assurer la référentialité dans son oeuvre.

    Keywords: autofiction, fiction, Serge Doubrovsky, autobiographie, vérité}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال