به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « موازنه دو بیتی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «موازنه دو بیتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهری گلشنی راد*
    این مقاله به بررسی موازنه و انواع آن در دیوان انوری می پردازد. موازنه یکی از صنایع لفظی در علم بدیع است که باعث ایجاد موسیقی بیشتر در شعر و در نتیجه جذابیت و گیرایی آن می شود. موازنه از تقابل سجع های متوازن و گاه متوازی شکل می گیرد. در این پژوهش ما انواع دیگری از موازنه را در دیوان انوری مشاهده می کنیم که در کمتر کتاب بدیعی به آن پرداخته شده است؛ و آن وجود موازنه در دو بیت متوالی است، به این صورت که مصرع اول بیت نخست با مصرع اول بیت دوم و مصرع دوم بیت اول نیز با مصرع دوم بیت دوم موازنه دارند. نوع سوم آن نیز به این صورت است که فقط دو مصرع اول در دو بیت متوالی با یکدیگر موازن باشند یا دو مصرع دوم. ما در این پژوهش با آوردن شواهدی برای هر کدام از این انواع به تبیین آنها پرداخته ایم. نتایج به دست آمده حاکی از این است که این صنعت ادبی و انواع آن در دیوان انوری از پر بسامدترین آرایه هاست، و از آنجا که انوری شاعری مدح گوی است از این شگرد برای تاثیر بیشتر در مخاطب خود سود جسته است.
    کلید واژگان: انوری, بدیع, موازنه یک بیتی, موازنه دو بیتی}
    M. Golshani Rad*
    This article deals with balance and its variety in Anvari’s divan. Balance is one of the verbal devices in rhetorics that creates more music in a poem and results in its charm and charisma. Balance forms from the contrast between the balanced and sometimes parallel rhymes. In this study, we observe other kinds of balance in the Anvari’s divan, which have been dealt with in few rhetorical books; and by that we mean the balance in two consecutive distiches, in the way that the first verse of the first distich is in balance with the first verse of the second distich, and the second verse of the first distich is in balance with the second verse of the second distich. The third type is also the case that only the first two verses or the second two verses in the two consecutive distiches are in balance with each other. In this study, we tried to explain them by providing evidence for each of these types.The results suggest that this literary device and its variants in Anvari’s divan are among the most frequent literary arrays which were used. And since Anvari is a panegyrist poet, he took the advantage of using this literary device to have more impact on his audience.
    Keywords: Anvari, rhetorics, mono, distich balance, couplet balance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال