به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کنجکاوی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کنجکاوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهری نورمحمدنژاد بقایی، ابوالفضل رمضانی، سارا ساعی دیباور*

    «نمیتوانم از خواندنش دست بکشم» متداول ترین گفته خوانندگان داستان های کارآگاهی است که با خواندن داستان های جنایی کنترل خود را از دست می دهند. ساختار بسیار واضح این ژانر مدام تکرار می شود: جنایتی به وقوع می پیوندد و کارآگاهی جستجو و تحقیق برای دستگیری جنایتکار را آغاز می کند. چطور داستانی پر از معما و حوادث ناواضح چنین جالب است؟ مهم تر از آن، چرا خواننده از خواندن کتابی پر از اعمال بد و غیرانسانی جنایتکار دست برنمی دارد؟ عنصر مهمی که این ژانر را به عنوان ادبیات محبوب عام مطرح می نماید چیست؟ در این مقاله قصد داریم با تمرکز بر مفهموم «حدس و گمان» آمبرتو اکو به عنوان یکی از اصلی ترین خصوصیات شهرت داستان کارآگاهی به سوالات فوق پاسخ دهیم. برای دستیابی به هدف مذکور، از مقاله «داستان ها برای سرگرمی هستند: تیوری تاثیر ساختاری داستان ها» نوشته ویلیام اف بروور و ادوارد ای وسل[1] بهره گرفته ایم تا با بررسی سه عامل تحلیل گر - شگفتی، شک، و کنجکاوی - که باعث جذابیت داستان می شوند از ادعای «دانش» پرده برداریم.

    کلید واژگان: داستان کارآگاهی, دانش, شک, شگفتی, کنجکاوی}
    Mehri NourMohamad Nezhad Baghayi, Abolfazl Ramazani, Sara Saei Dibavar *

    “I CAN’T HELP READING!” is the common comment uttered by Detective Fiction readers who lose control over themselves as they begin reading a crime novel. The genre is a crystal clear formulaic structure which abounds with repetition: following a crime, an investigation is initiated by a detective to capture the criminal. Still, its clichéd nature does not lessen the universality of Detective Fiction. How could a story replete with puzzles and vague incidents be enticing? More importantly, why would the reader avoid discarding a book which sketches horrible deeds and inhuman interests of the criminal? What is the powerful element of Detective Fiction which places it among popular literature? This paper intends to answer these crucial questions by focusing on “conjecture,” a term introduced by Umberto Eco as the key feature of Detective Fiction’s appeal. To this end, an article by William F. Brewer and Edward H. Lichtenstein entitled, “Stories Are to Entertain: A Structural-Affect Theory of Stories” (1982) is targeted to shed light on the claim of conjecture as a way to knowledge by elaborating on three analytical components—surprise, suspense, and curiosity—of a story which make it strikingly attractive.

    Keywords: Detective Fiction, knowledge, suspense, surprise, curiosity}
  • فاطمه عسگری *
    چزاره پاوزه (1950-1908) یکی از چهره های سرشناس ادبیات ایتالیا در قرن بیستم است. جوهره فعالیتهای ادبی وی از لحاظ زمانی میان دو جریان فکری و هنری سمبولیسم جادوئی و نئورئالیسم قرار دارد. پاوزه شاعر و داستانسرای پرضدونقیضی است که هماره به دنبال خلق اثری متفاوت و یگانه است و تمام زندگی خویش را صرف این غایت می نماید هرچند که آشفتگی روحی و روانی و تشویش بیش از حد در زندگی شخصی وی هماره بر آثارش نوعی سایه بدبینی افکنده است. در آثار او خیلی از عناصر موجود در طبیعت سخاوتمند خداوند به سان معرف و سمبل برخی معانی حقیقت زندگی انسان مورد استفاده قرار گرفته اند. در این مقاله بخصوص به بررسی معنی "دریا" در برخی اشعار و داستانهای او پرداخته می شود. دریا گاه نماد عدم، نیستی، پوچی و مرگ است و گاه به معنای کنجکاوی ذاتی انسان و در پی آن مبدل به حقیقتی می شود که آدمی را به زندگی هرچه بیشتر متصل نگه می دارد.
    کلید واژگان: چزاره پاوزه, دریا, کنجکاوی, نئورئالیسم, سمبولیسم, معنی زندگی}
    Fatemeh Asgari *
    Cesare Pavese is one of the figures of Italian modern literature. He in fact belongs to literary and artistic movement of Realism, and lives two world war’s tragic experience. His works are also influenced by Symbolism and sealed by shadows of Neorealism. In most of his works many natural elements are usually used by the poet to mean existential concepts of human life. One of this natural elements is “sea” that so many times, in some of his works in prose and in poetry, takes on several different values and meanings as if to show contradictions that exist in poet and writer’s soul and also in his private life. In the other hand, sometimes word “sea” means death, nothingness, no way and on the other times it means as a pure and primitive curiosity that gives man a very deep energy to hold on and continue to live. In this paper we focus on a critical analysis of the word “sea”‘s different meanings that we can find in Pavese’s works.
    Keywords: Cesare Pavese, sea, curiosity, Neorealism, Symbolism, the meaning of life}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال