به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گیاهان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گیاهان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا شوهانی*، علیرضا اسدی، مهدی احمدی خواه

    یکی از هنریترین جلوه های خیال و تصویرسازی و همچنین تعمیق شعر بهره گیری از عنصر نماد است.  نماد شکافنده لایه های ظاهری کلمه و عبارات، بازتاب دهنده معانی پنهان آن و همچنین نشانگر استعداد واژه ها در نمایش تصاویر ذهنی است و در شعر کودک و نوجوان نیز منجر به تامل، اندیشیدن و ادبیات کودکانه میشود اما از آنجا که دنیای ذهن مخاطبان کودک و توان درک آنان محدود است، شایسته است نمادهای شعرشان نیز ساده و سطحی انتخاب شود. مقاله حاضر بر آن است تا به مقایسه و تطبیق نمادهای گیاهی و حیوانی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی بپردازد و پاسخی برای این پرسشها بیابد: 1) آیا شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی در به کارگیری نمادهای حیوانی و گیاهی وجه اشتراکی دارند؟ 2) آیا بسامد استفاده از نمادهای حیوانی و گیاهی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی به یک اندازه است؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که بسامد نماد در شعر کودک و نوجوان کردی بیش از شعر فارسی است؛ همچنین فراوانی نمادهای حیوانی در شعر هر دو زبان از نمادهای گیاهی بیشتر است و دیگر اینکه بسامد حیوانات نمادین در شعر کودک و نوجوان فارسی بیشتر پرندگان و در شعر کودک کردی پستانداران هستند.

    کلید واژگان: نماد, شعر کودک و نوجوان, حیوانات, گیاهان, ادبیات کردی}
    Alireza Shohani*, Alireza Asadi, Mehdi Ahmadikhah

    One of the artistic manifestations of imagination, which helps in deepening poetry is the literary device of symbolism. Symbols pull apart the superficial layers of the words, reflect their hidden meanings, and reveal their capacity in conveying mental images. In children’s poetry, symbolism carries out the same prominent role, but since the mental world of the audience and their understanding are limited, the symbols must be chosen as simple as possible. This paper aims to compare plant and animal symbols and their frequency in Persian and Kurdish children’s poetry. Findings show that the frequency of employing symbols in Kurdish children’s poetry is higher than in Persian. Animal symbols in the children’s poetry of both languages are more than plant symbols. Moreover, the most used symbolic animals in Persian children’s poems are birds, whereas in Kurdish are mammals.

    Keywords: Symbol, children’s poetry, animal, plant, Kurdishliterature}
  • زهرا حسینی، رها زارعی فرد*
    زبان شناسی زیست محیطی از علوم میان رشته ای است که اخیرا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. اهمیت محیط زیست در زندگی روزمره اهالی نقاط مختلف به گونه ای است که در زبان روزمره و اصطلاحات و ضرب المثل های مردم با گویش های مختلف نمود پیدا کرده است. در این مقاله سعی شده است رد پای محیط زیست در اصطلاحات و ضرب المثل های گویش وارکی با رویکرد زبان شناسی زیست محیطی واکاوی شود. روش تحقیق بدین گونه بود که با استفاده از مکالمه و مصاحبه با هشت گویشور بومی، اصطلاحات روزمره جمع آوری شد. گویشوران شامل 4 زن و 4 مرد بین 38 تا 80 ساله بودند. پس از جمع آوری داده ها، آوانگاری داده ها انجام شد و سپس با توجه به رویکرد زبان شناسی زیست محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تصاویر زبانی زیست محیطی بیشتر شامل تشبیه، تمثیل و ضرب المثل و کنایه است. در خلق این تصاویر از ویژگی های حیوانات و گیاهان استفاده شده است؛ البته درصد استفاده از ویژگی های حیوانات بسیار بیشتر از ویژگی های گیاهان بوده است. تصاویر مربوط به حیوانات خود در دسته بندی هایی از قبیل ظاهر حیوان و رفتار حیوان قرار گرفته و شامل حیواناتی چون گوسفند (بره، میش)، الاغ، گاو، گوساله، سگ، بز، خرس، گراز، گرگ، مرغ، قوچ، گربه و شتر و حشرات می شود. ویژگی های جسمانی حیوانات شامل چاقی، لاغری، قدرت، ضعف، زشتی، زیبایی و غیره و ویژگی های رفتاری که بیشتر در این تصاویر دیده می شود شامل تندروی، کندروی، عصبانیت، انزوا، سماجت، نادانی، موذی گری و غیره می شود.
    کلید واژگان: زبان شناسی زیست محیطی, تصاویر زبانی, حیوانات, گیاهان, ویژگی های جسمانی و ویژگی های ظاهری}
    Zahra Hosseini, Raha Zareifard *
    Ecolinguistics is an interdisciplinary approach attracted the attention of many researchers in different fields. The environmental elements represented in everyday language, idioms and proverbs of different varieties. This article aims at investigating the ecological images in, idioms and proverbs of Varaki Variety. The data gathered from 8 informants (4 men and 4 women) between 38 to 80 years old. After gathering data, data transcribed, and then analyzed by ecolinguistic approach. Linguistic images include similie, metonymy, irony and proverbs. For revealing these images, animals and plants play important role. The characteristics of animals are more frequent than plants. The images of animals include animal appearance and behavior. Animal images include animals such as sheep, donkey, cow, calf, dog, goat, bear, hog, wolf, hen, ram, cat, camel and insects. Physical characteristics include fatness, thinness, weakness, ugliness and beauty. Behavioral characteristics include fast, slow, anger isolation, persistence, ignorance, and insidious ones.
    Keywords: Ecolinguistics, linguistic images, animals, plants, animal appearance, animal bahaviour}
  • Fatemeh Golpaygani, Roya Yaghoubi *

    This article will portray Atwood’s Alias Grace (1996) from an Eco-critical viewpoint. The real concern of eco-criticism is to create an eco-literary discourse to produce an interactive approach between the language of nature and the literary language. Likewise, Gregory Garrard explored a different way between humans and environment in the area of cultural spheres in his article in 2016. Garrard wrote a well-known book, Eco-criticism, in 2004 and explored concepts of this approach like: pollution, wilderness, dwelling, animals, and the earth. This type of awareness in literature is significant because of both the current environmental crisis and possible disasters in the future. As such, nature signifies a metaphor for life in the environment. Apart from that, a rural landscape has a profound impact not only on characters, but also on humans the world over. Meanwhile, Atwood followed a creative path which identifies environmental crisis as a modern problem with eccentric human nature as a key element in global ecological concerns. Hence, the main purpose of the current article is looking for a close relationship between humans and nature in the literature which has been ignored in many criticisms.  Finding enough harmony with nature will be a plausible result of it.

    Keywords: Eco-criticism, Environment, Landscape, Life, plants}
  • فضل الله جهان آرا، سید محمود سیدصادقی*، جواد کبوتری

    در میان آثار سنایی غزنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه از تمایز و تشخص قابل توجهی برخوردار است؛ زیرا در قالب داستان های آن، مجموعه ای از رمزها، نمادها و کاربردهای آنها به مخاطب ارایه می شود. حدیقه ‏الحقیقه از منظومه‏ هایی است؛ که بر بسیاری از شاعران تاثیر گذارده است. سنایی با سرودن این منظومه ، باب تازه‏ای را در سرایش منظومه ‏های عرفانی در تاریخ ادب و عرفان گشود. شاعران بزرگی همچون خاقانی و نظامی به ترتیب تحفه العراقین و مخزن ‏ الاسرار را تحت تاثیر مستقیم این منظومه سرودند، و سال ها بعد، عطار و مولانا سرایش مثنوی های عرفانی را به اوج تکامل رساندند. در میان این نمادها، کاربرد عناصر نباتی به ویژه گیاهان قابل تامل و توجه می باشد. برخی از این گیاهان نمادهایی هستند؛ که نه تنها به این اثر منتسب می باشند؛ که تجلی آنها میان  سایر ملل به وفور قابل مشاهده است. نگارندگان در این مقاله به بررسی کاربرد و نماد تعدادی از گیاهان پرداخته اند. نتیجه حاصل شده بدین صورت  است؛ که سنایی در مثنوی حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه نیز مانند سایر آثارش برای بیان هر چه بهتر مضامین و مفاهیم از عناصر نمادی و اسطوره ای استفاده کرده است.

    کلید واژگان: گیاهان, اسطوره, سنایی غزنوی, حدیقه}
    fazlalah jahanara, sayedmahmood Sayedsadeghi *, javad kabutariuq

    Among the works of Ghaznavi Hadiqeh al-Hagiqah and Shriya al-Tariqah, there is a significant feature of the theme; a variety of stories, sets of themes, and references and applications are presented to the audience. Al-Hagiqa is a poem that has influenced many poets. With the compilation of this system, Sanai opened up a new Bible in mystical verses in the history of literature and mysticism. The great poets such as Khaghani and Military, respectively, dowload the al-Iraqiqin and the reservoir of al-Asrar under the direct influence of this poem, and years later, Attar and Maulana evolved into the reign of mystical masnavi. Among these symbols, the application of elements of the material, especially plants, is noteworthy. Some of these herbs are symbols, which are not only an effect on their effects, which are manifest among cymerolls. The authors of this paper, which have been written in a documentary and a book, have studied the applications of such as Banafsheh, , Saffron, Chamran, Susan, Seyzanbar, Wheat, Laleh, Narcissus and Nilevfr. The result obtained from this study is that the Sanai in the Hediqeh al-Hagiqah and Sharia Like other works, he has used his masterpiece to express the best of mysticism and mysticism.

    Keywords: Herbs, Myth, Sanayy Ghaznavi, Hedayati}
  • رضا ستاری، قدسیه رضوانیان، سوگل خسروی
    انسان ابتدایی اسیر طبیعت و جغرافیای زیستی خود بود و هر چیزی در اطرافش، رمز و راز غریبی داشت؛ به همین سبب برای زیستی کم خطرتر، باتوجه به دانش اش به بسیاری از ترس ها تقدس بخشید. باورهای توتمی برخاسته از چنین ضرورت و اقتضایی است. انسان ابتدایی ای که به توتم باور دارد بر آن است که برخی حیوانات و گیاهان تامین کننده خوراک آدمی، حامل روح اجداد قبیله و نگهدار و نگاهبان آن قوم و قبیله اند و بنابراین از ارزش و تقدس ویژه ای برخوردار هستند. هدف این پژوهش، بررسی توتم و نشانه های آن در منظومه های حماسی پس از شاهنامه است. این منظومه ها دربردارنده بسیاری از باورها و آیین های کهن ایرانی پیش از ورود اسلام به ایران هستند؛ برخی از مهم ترین آنها مانند گرشاسب نامه، سام نامه، کوش نامه و برزونامه اساس کار این پژوهش قرار گرفته است. با ردیابی باورهای توتمی در این منظومه ها، نشانه های بسیاری از قداست جانورانی مانند گاو، اسب، سیمرغ و پرستش گیاهان و درختان، هم چنین نمونه هایی از توتم گرایی گیاهی و افسانه های مربوط به گیاه تباری و نقش درمانگری درختان و گیاهان مشاهده می شود که نشان دهنده وجود توتمیسم در اسطوره ها و باورهای ایرانیان باستان است؛ چنین اندیشه ای توجیهی برای نمونه های تابویی مثل منع کشتن و خوردن موجودات توتمی، در جامعه است.
    کلید واژگان: توتم, نشانه های توتم پرستی, حیوانات, گیاهان, منظومه های حماسی}
    Reza Sattari, Ghodsieh Rezvanian, Sogol Khosravi
    Nature with its awesome powers was so overwhelming to humankind that he, by every look round, saw a shape of magic or mystique. First communities, for safer habitation, used to took their fears for sacred, henceforth initiated totemic beliefs in similar circumstances. In Totemist's mind, the plants and animals grown for food supply and a class of which was imagined to bear the soul of ancestors, this way guarding the tribe and saving the people, and to deserve special values. Therefore, the current paper aimed at exploring Totemism and its picture in the epics composed after Shahnama. Following the totemic beliefs in the epics, we found a variety of sacred animals such as cows, horses, and the Simurgh, along with the manifestation of worship of plants and trees, as well as some totemic plants with mythologies on human genesis from the plant and the healing attributes of herbs and trees; all of which pinpoint totemism featuring in ancient Persian beliefs and myths, thus explaining social taboos against killing and eating totemic things.
    Keywords: Totems, Totemic Signs, Animals, Plants, Epics}
  • فرزانه مظفریان*
    قصه های پریان، بخشی از قصه های عامیانه اند که سرشار از رویدادهای شگفت انگیزند. با تامل در این قصه ها می توان از اندیشه ها و باورهایی که ریشه در ناخودآگاه آدمی دارند و در ژرفای فرهنگ ملت ها، جایگاهی بس رفیع دارند، پرده برداشت. از جمله این باورها، اسطوره های گیاهی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای، قصه های پریان ایرانی را از «فرهنگ افسانه های مردم ایران» که در طبقه بندی «آرنه تامپسون» جزء قصه های سحر و جادویی به شماره 300 749 قرار می گیرند، بررسی می کند و به شیوه توصیفی تحلیلی، اجزای سازای این قصه ها را آشکار می نماید و به دنبال آن، اندیشه قداست گیاهان و حضور قهرمان های گیاهی که نوع تغییر شکل یافته خدایان نباتی و باروری اند، تحلیل می شود. بسامد فراوان باور به درخت حاجت و روایات مربوط به آن، ظهور پریان و انسان هایی از طریق درخت و گیاه، بیانگر حضور پررنگ قداست گیاهان و پیوند نهانی انسان و گیاه در افسانه های پریان ایرانی است.
    کلید واژگان: قصه های پریان, اسطوره, خدایان نباتی, درخت, گیاهان}
    Farzaneh Mozafarian*
    Fairy Tales are a part of popular tales that are full of great and wonderment events. We can unlock thoughts and beliefs which are rooted in human unconscious and have a sublime status in nations’ cultures by reflecting on these tales. Herbal myths are among these beliefs. The article reviews Iran fairy tales from “Dictionary of Iranian Myths” book which are classified in magic and witchery stories No. 300 to 749 in Aarne–Thompson classification system with library method; and it also unlocks constructive elements of these tales with descriptive-analytic method; after these, we analyze the thought of plants’ holiness and presence of herbal heroes which are a various form of herbal and productivity gods. High frequency of believing in wish tree and its related stories, emergence of fairies and humans through trees and plants shows effective presence of plants’ holiness and hidden link of human and plant in Iranian fairy tales.
    Keywords: Fairy Tales, Myth, Herbal Gods, Tree, Plants}
  • زهرا سامانی
    نماد یا «رمز» یکی از ابزارهایی است که در آثار شاعران و نویسندگان پس از قرن چهارم- بخصوص در اشعار صوفیانه- تا دوره ی معاصر جایگاه ویژه ای یافته است. در میان شاعران معاصر مهدی اخوان ثالث به عنوان یک شاعر متعهد از رمز و نماد در شعر خود بهره جسته است و به دلیل وجود استبداد و خفقان، رمز و نماد در این نوع شعرها، پیچیده تر می شود. وی از زبان حیوانات مانند اسب، گرگ، جغد و... و از گیاهان مانند درخت سدر، ناژو و... برای القای مفاهیم ذهنی خود، مدد جسته است.
    کلید واژگان: اخوان, شعر, نماد, جانوران, گیاهان}
    Z. Samani
    Symbol or code is one of the tools that has gained a special status in the works of post- fourth-century poets and authors, especially in mystic works. Of contemporary poets, Mehdi Akhavan Saless, who is regarded to be a committed poet, has used symbols and codes in his poetry. Dictatorship and suppression cause the symbols and codes in such poems to get complicated. To suggest his mental concepts, he personifies animals like horses, wolves, owls, … and plants such as cedars and conifers.
    Keywords: Akhavan, poetry, symbol, animals, plants}
  • مریم جعفری، رضا اشرف زاده
    این پژوهش با عنوان «گیاهان حماسی و ارزشهای نمادین آنها در شاهنامه» به انجام رسیده است. گیاهان از دیرباز در شعر و ادب فارسی، جایگاهی مهم و والا داشته و دمخوری فردوسی با نباتات زبانزد سخن شناسان است. نگارنده مقاله، پس از پرداختن به پیشینه اساطیری گیاهان، تداعی و تصویرهای توصیفی و نمادهای آنها را در اندیشه فردوسی جستجو کرده است. پیداست که بیان تصویرهای ذهنی شاعر نسبت به نباتات، با استناد به سرودهای خود او، مستدل گردیده است. گیاهان و نباتات در شاهنامه، تداعی گسترده ای را دارا هستند که گاهی حکیم بزرگ آنها را نمادی از رنگ خاص قرار می دهد. و در جایی دیگر با این نمادهای گیاهی، بین عالم ناسوت و برتر ارتباط ایجاد می کند.
    در این مقاله تلاش شده تا نشان داده شود که گیاهان شعر فردوسی فقط برای زیبا کردن شعر نیامده اند بلکه حاصل ادراک اصیل لحظه های هستی شاعرند و آنها از مفاهیم ضمنی و پوشیده ای برخوردارند.
    کلید واژگان: گیاهان, فردوسی, اسطوره, شاهنامه}
    M. Jafari, R. Ashrafzadeh
    This research has been carried out under the title "Epic plants and their symbolic values in shahnameh." Plants have traditionally had an eminent and important position in Persian literature and poetry and Ferdowsi’s companionship with plants is well known among writers and poets. Having examined the mythical background of plants, the author has sought descriptive images and associations and their symbols in Ferdowsi’s thoughts. The poet's mental images of plants have bben proved on the basis of his own poems. Plants in Shahnameh have such vast associations that Ferdowsi has sometimes considered them to represent special colors. And sometimes, he establishes relations between this earthly world and the other world using these plant symbols.In this article, it has been tried to show that plants in Ferdowsi’s poetry have not been used only to beautify poems, but rather they are the result of original perception of the poet's present moments and have implicit and complicated concepts.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال