به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Leyli » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Leyli» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آیدا پارس پور، محمدرضا ترکی*، روح الله هادی، مصطفی موسوی

    طنز از آغاز شکل گیری ادبیات فارسی تاکنون در آثار ادبی وجود داشته است و از آن به عنوان یک نوع ادبی برای طرح انتقادهای سیاسی و اجتماعی و ابزاری برای تلطیف فضای اثر استفاده شده است. نظامی گنجوی یکی از شاعرانی است که از شگردهای طنزنویسی به شکل نامحسوس در آثار خود استفاده کرده است. طنز در آثار نظامی، در لایه های زبان، پنهان است به طوری که طنز تلخ موجود در ابیات وی به سادگی درک نمی شود. او با استفاده از شگردهای طنزنویسی علاوه بر انتقاد از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی روزگار، فضای داستان های خود را مفرح کرده است. در منظومه لیلی و مجنون، هدف او از خلق ابیات طنزآمیز، تلطیف جریان غم انگیز داستان و همراه کردن مخاطب با خود است. بلاغت حاکم بر اثر، بستری برای طنزآمیز شدن کلام ایجاد کرده است. تشخیص و تشبیه از پرکاربردترین صنایع ادبی در این منظومه است که منجربه خلق طنز موقعیت شده است. همچنین بازی های زبانی که از مختصات سبک قرن ششم است، در منظومه لیلی و مجنون کاربرد گسترده ای دارد و طنز کلامی ساخته است. استدلال طنزآمیز و پارادوکس، دو شگرد دیگری است که با بسامد بالا در تلطیف فضای تلخ داستان نقش دارند. این پژوهش به روش کتابخانه ای انجام شده و با طبقه بندی، بررسی و تبیین ابیات طنزآمیز، میزان نوآوری نظامی در عرصه طنز و انتقاد بررسی شده است.

    کلید واژگان: نظامی, لیلی و مجنون, طنز, طنز موقعیت, طنز کلامی}
    Aida Parspour, Mohammadreza Torki *, Roohollah Hadi, Mostafa Mousavi

    Humor has been a consistent presence in Persian literature since its inception, serving as a literary device for political and social critique, as well as a means to imbue works with a lighter tone. Nezami Ganjavi, a pioneer of satirical writing in the 6th century, utilized satirical techniques to not only critique the social, cultural, and moral milieu of his era, but also to infuse his narratives with an element of amusement. In his poem "Leyli and Majnun," the incorporation of humorous verses serves to alleviate the somber narrative and engage the audience. The rhetorical framework governing the work has provided a platform for humorous discourse and expression. Utilization of identification and simile as prevalent literary techniques within this framework has given rise to situational humor. Additionally, wordplay, a hallmark of the 6th-century (Arrani) style, has been extensively employed, contributing to verbal humor. Etiology and paradox, two other devices, have frequently contributed to tempering the story's solemn atmosphere. The humor in Nezami's works has been subtly interwoven within the layers of language, often evading immediate recognition, thus adding a touch of subtle irony to his verses. 

    Keywords: Nezami, Leyli, Majnun, Satire, Situational Satire, Verbal Satire}
  • لیلا معصومی نایینی، مرتضی هاشمی*، محمد رضا نصر اصفهانی

    شناخت شخصیت های اساطیری و زنان اساطیری به طورخاص در شعر معاصر فارسی، راهی برای شناخت زن در روزگار معاصر و نیز شناخت شعر، لایه های معنایی و تحلیل آن است. در میان زنان، چهره ی لیلی در شعر فارسی اعم از کلاسیک و معاصر چهره ای شاخص است. لیلی در شعر فارسی یکی از بارزترین نمادهای معشوق است که در این پژوهش با تمرکز بر اشعار حسین منزوی، نصرت رحمانی و فروغ فرخزاد بازتاب چهره ی لیلی در شعر معاصر بررسی می شود. دلیل انتخاب این سه شاعر توجه آنان به جایگاه لیلی از حیث کمیت و کیفیت بوده است. پرسش اصلی پژوهش پیش رو این است که لیلی به عنوان یکی از شخصیت های مهم زن اسطوره ای در ادبیات فارسی، در شعر معاصر چگونه بازتاب یافته و چه نسبتی با چهره ی حقیقی زن در روزگار ما دارد. در این مجال پس از توضیح مبانی نظری، به کاربست نظریه ی اسطوره کاوی ژیلبر دوران در بازخوانی اسطوره ی لیلی در شعر نصرت رحمانی، حسین منزوی و فروغ فرخزاد پرداخته شده است. رویکرد اسطوره کاوی دوران رویکردی است که در آن بررسی چگونگی تاثیر زندگی شخصی مولف در کنار بافت- متن پژوهی به معنای تاثیرات تاریخی و اجتماعی در تالیف اثر موردتوجه است. این مقاله در سه بخش به کاربست الگوی دوران در بازخوانی اسطوره ی لیلی در شعر سه شاعر نام برده می پردازد. در این پژوهش مشخص می شود که هر سه شاعر برگزیده نگاهی متفاوت به اسطوره ی لیلی داشته اند و کارکرد اسطوره ها در شعر معاصر از وجوه گوناگون با کارکرد اسطوره در شعر سنتی متفاوت است.  نصرت رحمانی از چهره ی لیلی اسطوره زدایی می کند. لیلی شعر نصرت، رها، آزاد و بی مرز است. در شعر منزوی گاه لیلی همان معشوق اساطیری است و گاه شاعر، لیلی را به خاطر اتخاذ موضع منفعلانه در عشق نکوهش می کند و فروغ نیز اسطوره ی لیلی را اسطوره ای کهنه برای عشق ورزی در زمانه ی معاصر می داند.

    کلید واژگان: اسطوره کاوی, بافت -متن پژوهی, حسین منزوی, زن اسطوره ای, شعر معاصر, شعر نصرت رحمانی, فروغ فرخزاد, لیلی}
    Leyla Maasoumi Naeni, Morteza Hashemi *, Mohammadreza Nasr Esfahani

    Knowing mythological characters in general and mythological women in particular in contemporary Persian poetry is a way to know women in contemporary times as well as knowing poetry, its semantic layers and analysis. Among women, Leyli's face is an important figure in Persian poetry, both classical and contemporary. One of the most prominent and important symbols of the lover in Persian poetry, Leyli, the reflection of her face in contemporary poetry is examined in this research by focusing on the poems of Hossein Manzavi, Nusrat Rahmani and Forough Farrokhzad. The main question of the research is how Leyli, as the most important mythical female character in Persian literature, is reflected in contemporary poetry and what her relationship with the real face of women is in our times.In so doing, after reading the most important poems in which the character of Leyli is present, the poems will be analyzed from the point of view of myth analysis. Myth analysis is an approach in which the influence of the author's personal life is examined along with contextual-textual research in the sense of historical and social influences in the creation of the work. The findings of the research show that all three poets selected in this research have had a different look at the myth of Leyli and the function of myths in contemporary poetry is different from the function of myth in traditional poetry.

    Keywords: Leyli, mythical woman, Contemporary Poetry, myth analysis, context-textual research}
  • سمانه نیرومند، نعیمه کیا لاشکی، وجیهه ترکمانی باراندوزی، مریم شاد محمدی

    مساله اساسی این پژوهش بررسی منظومه لیلی و مجنون نظامی بر مبنای نظریه مثبت اندیشی سلیگمن، به روش توصیفی- تحلیلی است. اعمال و رفتار هر یک از شخصیت های این منظومه و مفاهیم گنجانده شده در لابه لای اشعار با فضایل و مولفه های مثبت اندیشی مطرح در نظریه مذکور مطابقت داده شده و پس از تحلیل نتایج، داده های به دست آمده به شکل نمودار ارایه شده است. نظامی گنجوی که جامع علوم روزگار خود است، در شخصیت پردازی اشخاص داستان لیلی و مجنون با دیدگاه حکیمانه خود به پرورش فضایل نیکوی انسانی و تعالی روحی و روانی شخصیت های منظومه خود توجه ویژه داشته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد شخصیت های این منظومه، آراسته به فضایل شش گانه مطرح در نظریه مثبت اندیشی سلیگمن هستند و ابیات راوی این فضایل، از بسامد بالایی در این اثر برخوردارند. عشق ورزی خردمندانه، انسانیت و مهرورزی نسبت به هم نوعان و حتی وحوش، شجاعت در وفاداری عاشق و معشوق نسبت به یکدیگر، به تعالی رسیدن این عشق ناب، وجود برخوردهای عادلانه و حفظ اعتدال در افکار و اعمال و رفتار لیلی و مجنون که شخصیت های اصلی این منظومه هستند، به میزان قابل توجهی مشهود است. شایان ذکر است برخورداری از این فضایل در مورد اشخاص دیگر منظومه نیز صادق است.

    کلید واژگان: منظومه لیلی و مجنون, نظریه مثبت اندیشی, فضایل شش گانه}
    Samaneh Niroumand, Naeemeh Kia Lashaki, Vajiheh Torkamani Barandoozi, Maryam Shadmohammadi

    The currnt srudy aims at utilizing Seligman's theory of optimism so as to analyze "Leyli and Majnun" by Nezami in a descriptive-analytical method. The actions and behavioral features of each character in this book of this book and the included concepts provided in the poems are matched with the virtues and components of optimism presented in the mentioned theory. Having collected the data in the ofrm of graphs, the results indicated that Nezami Ganjavi, who is known as a figurehead of sciences back in his time, has paid special attention to nurturing the good human virtues nd spiritual and psychological excellence of the characters (Leyli and Majnun) in his poetry. Also, The results have depicted that the characters are adorned with six virtues that are provided by Seligman's theory of optimism and these evirtues are frequently narrated in this verse as well. The so called virtues comprise Wise love, humanity and compassion for fellow human beings and even beasts, courage in loyalty between the lover and the beloved, the transcendence of existing pure love, justly ethics between the two, and the maintenance of moderation in their thoughts, actions, and behavior of Leyli and Majnun, who are the main characters of this work. It is worth-mentioning that these virtues are also applied to other people in this book.

    Keywords: Leyli, Majnun, Theory of positive thinking, six virtues}
  • فاطمه هادی خواه، هوشمند اسفندیارپور، پوران یوسفی پور کرمانی
    زمینه و هدف

    در منظومه های روایی، شاعران بمنظور خلق روایت پرکشش و جذاب، از سازه و عنصر روایتگری بهره میگیرند. روایت را میتوان بازنمایی رخداد یا سلسله ای از حوادث و رخدادها دانست. روایت‌شناسی دانشی است که به تحلیل و واکاوی ساختارهای روایی یک روایت بعنوان گزارش واقعیتها در قالب هنری میپردازد. بررسی روایت‌شناسی متون کلاسیک بویژه اشعار روایی و داستانی، افقی تازه پیش‌ روی مخاطبان میگشاید. بر این مبنا هدف اصلی مقاله پیش ‌رو بهره گیری از نظریات روایت‌شناسی رولان بارت جهت واکاوی و تحلیل آثار نظامی بعنوان یکی از گنجینه های داستانی زبان و ادبیات فارسی است.

    روش مطالعه

    روش پژوهش در این جستار، توصیفی تحلیلی و با رویکرد اصلی روایت‌شناسی است.

    یافته ها

    در الگوی روایت در ساختار داستانی خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر از وضعیت متعادل به نامتعادل، با پیرفتهای گوناگون اصلی و فرعی، کنشگران متقابل و نمایه ها و کارکردهای واسطه ای بسیاری مواجه هستیم. در تمامی داستانها، دگرگونی کاملی در روایت رخ داده و به ‌شیوه درونه گیری و زنجیره ای پیرفتهای اصلی و فرعی داستان ظاهر شده اند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش حاکی از آن است که الگوی ساختاری روایت خسرو و شیرین از تغییر شرایط متعادل به نامتعادل با یک پیرفت کامل آغاز میشود. پیرفت اصلی عشق خسرو و شیرین به یکدیگر، پیرفتهای فرعی رسیدن خسرو به مریم، شکر، سلطنت و عشق فرهاد به شیرین را در خود جای داده است. کنشگران متقابل داستان نیز از جمله تقابل فرهاد و خسرو و مریم و شیرین درنهایت با دگرگونی نهایی پیرفتها یعنی مرگ خسرو، از دست رفتن سلطنت و مرگ شیرین خاتمه مییابد. پیرفت اصلی داستان لیلی و مجنون، عشق این دو دلداده به یکدیگر است که در کنار پیرفتهای فرعی مانند آغاز دیوانگی و جنون «قیس»، ازدواج لیلی با ابن‌سلام، مرگ ابن سلام، خواستگاری پدر قیس از لیلی به هسته اصلی مرگ دو شخصیت و کنشگر اصلی ختم میشود. تقابل عشق لیلی با مجنون با بی‌اعتنایی وی به ابن‌سلام، از سطوح اصلی کنشی این داستان است. در منظومه هفت پیکر نیز پیرفتهای اصلی چون به سلطنت رسیدن بهرام، یافتن اتاقی که تصاویر هفت‌پیکر از زیبارویان دارد و آوردن هفت شاهدخت از هفت اقلیم جهان به ایران به تصویر کشیده شده است.

    کلید واژگان: رولان بارت, ساختارگرایی, نظامی, لیلی و مجنون, خسرو و شیرین, هفت پیکر}
    F. Hadikhah, H. Esfandiarpour*, P. Yousefipour Kermani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    In narrative poems, poets use the structure and elements of narration in order to create an attractive and attractive narrative. A narrative can be considered as a representation of an event or a series of events. Narratology as a science that analyzes the narrative structures of a narrative as a report of facts in an artistic form. The study of narratology of classical texts, especially narrative and story poems, is a new horizon in front of the audience. Based on this, the main goal of the upcoming article is to use Roland Barthes' narratology theories to analyze and analyze Nezami’s works as one of the story treasures of Persian language and literature.

    METHODOLOGY

    The research method in this thesis is descriptive-analytical with the main narratological approach.

    FINDINGS

    In the narrative pattern in the story structure of Khosrow and Shirin, Leyli and Majnoon, and Haft peykar from a balanced to an unbalanced situation, we are faced with various main and secondary developments, mutual actors, and many mediating profiles and functions. In all the stories, a complete transformation has occurred in the narrative and the main and secondary achievements of the story have appeared in the way of internalization and chain.

    CONCLUSION

    The research results indicate that the structural pattern of Khosrow and Shirin's narrative begins with the change of balanced to unbalanced conditions with a complete follow-up. The main story of Khosrow's and Shirin's love for each other, which includes the secondary stories of Khosrow's love for Maryam, sugar, royalty, and Farhad's love for Shirin. The mutual actors of the story, including the confrontation between Farhad and Khosrow, and Maryam and Shirin, in the end, the final whirlwind of developments, namely the death of Khosrow, the loss of the monarchy, and the death of Shirin, ends. The main development of the story of Leyli and Majnoon is the love of these two lovers for each other, which, along with secondary developments such as the beginning of the madness and madness of "Qais", the marriage of Laili with Ibn Salam, the death of Ebn-esalam, the proposal of the father of Qais to Leyli is the main core of the death of the two characters and the main actor. ends The contrast between Lili's love for Majnoon and her indifference towards Ibn Salam is one of the main action levels of this story. In the Haft Peykar series, the main achievements such as Bahram's accession to the throne, finding a room with seven figures of beauties, and bringing seven princesses from the seven regions of the world to Iran are depicted.

    Keywords: Roland Barthes, structuralism, Nezami, Leyli, Majnoon, Khosrow, Shirin, Haftpeykar}
  • آزاده ستوده، مسعود پاکدل*، منصوره تدینی، سیما منصوری
    بخش عظیمی از خلاقیت های هنری، به خصوص در متون کلاسیک، صرف آفرینش منظومه هایی شده است که قدرت آفرینش، تخیل و قصه پردازی شاعران را نشان می دهد. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن هفت پیکر نظامی، هشت بهشت امیرخسرو، یوسف و زلیخا و لیلی و مجنون جامی به بررسی تطبیقی و انتقادی این منظومه ها پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که تاویل پذیری، روابط علی و معلولی مستحکم، ساختار قصه در قصه، غافل گیری در پایان داستان از ویژگی های پیرنگ در هفت پیکر نظامی است. برخلاف نظامی، داستان های هشت بهشت روابط علی و معلولی مستحکمی ندارند و پیرنگ داستان ها اغلب طرح یک چیستان و در نهایت رمزگشایی آن است. در طرح داستان های جامی اصراری برای ایجاد گره نیست. اغلب شخصیت های محوری این منظومه ها زنان هستند که در این میان، زنان هفت ییکر اغلب بسیار باحیا، بی باک و اندیشمند هستند و در مقابل آن، زنان منظومه هشت بهشت اغلب شهوت ران، مکار و خیانتکارند. زنان در منظومه های جامی نیز منفعل و مطیع قدرت مردان (پادشاهان، وزراء، پدر و...) هستند. نظامی به توصیف طبیعت و فضای داستان اهمیت ویژه ای داده است در صورتی که امیرخسرو به وصف مکر زنان و خیانت های آنها توجه بیشتری کرده است. منظومه های جامی حد فاصل میان این دو شاعر است و فضاسازی جامی در حوادث داستان، متناسب و در القای مفاهیم مد نظر شاعر بسیار موثر است.
    کلید واژگان: بررسی عناصر داستانی, هفت پیکر, هشت بهشت و هفت اورنگ, یوسف و زلیخا, لیلی و مجنون}
    Azadeh Setoudeh, Masoud Pakdel *, Mansoore Tadayoni, Sima Mansouri
    A large part of artistic creativity, especially in classical texts, is merely the creation of poems that shows the power of creation, imagination, and storytelling of poets. In the present study, considering Seven Bodies, Eight Heavens by  Khosroudhalvi, Yusof and Zoleykha and Leyli and Majnoon of Jami.  The results show that confirmation of acceptance, cause and effect relationships, story-by-story creation, and surprise a ending  are the characteristics of the plot in the Seven Bodies. Conversely, the stories of the Eight Heavens have strong causal and effect relationships, and the plot of the stories is to plot something and ultimately decipher it. There is no insistence on creating a knot in the plot of Jami's stories. The central characters of these poems are women, among whom the women of the week are very witty, fearless and thoughtful, and in contrast, the women of the eight heavens are lustful, cunning and treacherous. Women in Jami Collection are also passive and obedient to the power of men (kings, ministers, fathers, etc.). The Collection is given to describe the nature and setting of a special story in a picture in which Amir Khosrow pays more attention to the description of women and their betrayals. Jami's poems are the boundary between these two poets, and Jami's setting is proportionate and very effective in inducing the concepts desired by the poet.
    Keywords: Investigation of Fictional Elements, Seven Bodies, Eight Heavens, and Seven Ovrang, Leyli, Majnoon}
  • شهرام عدالتی شاهی*

    در ادب فارسی برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه در کنار قالب غزل، استفاده از منظومه های عاشقانه رواج دارد.  داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجه قرار گرفت. در پایان قرن ششم نظم داستان های عاشقانه توسط  نظامی گنجوی به حد  کمال خود رسید. وی چند داستان معروف زمان خود را به نظم درآورد و هنرنمایی های این شاعر چنان ماهرانه بود که اکثر سرایندگان  منظومه های عاشقانه، دانسته یا ندانسته، تحت تاثیر سبک  و شیوه داستان پردازی او قرار گرفته اند. یکی از منظومه های درخشان او  لیلی و مجنون است که منشا آن را در ادبیات  عرب باید جستجو کرد. این داستان بارها به زبان های مختلف مورد تقلید شاعران قرار گرفته است. دنیای شرق از زمان های دور داستان غم انگیز لیلی و مجنون را در ادبیات خود می شناخته است، این داستان در طول سال ها الهام بخش ده ها تن از شاعران بزرگ در آفرینش منظومه های خیال انگیز بوده و هم اکنون نیز در آثار شاعران، نویسندگان، نمایشنامه نویسان و موسیقی دانان ملل مختلف شرق انعکاس دارد بی تردید اصل و ریشه این داستان به عرب ها تعلق دارد و سابقه ی آن به اواخر قرن هفتم میلادی باز می گردد .

    کلید واژگان: داستان, لیلی و مجنون, عاشقانه, نظامی گنجوی}
    Shahram Edalatishahi *

    In Persian literature, to express lyrical and romantic themes, along with the form of sonnet, it is also common to use romantic verses. Storytelling is one of the types that was noticed very early in Persian poetry. At the end of the 6th century, the order of romantic stories reached its perfection by Nizami Ganjavi. He arranged some famous stories of his time and the performances of this poet were so skillful that most of the composers of romantic verses, knowingly or not, have been influenced by his style and manner of storytelling. One of his brilliant poems is Leyli and Majnun, whose origin should be sought in Arab literature. This story has been imitated many times by poets in different languages. The Eastern world has known the tragic story of Leyli and Majnoon in its literature since ancient times. Over the years, this story has inspired dozens of great poets in the creation of fantastic poems, and it is still reflected in the works of poets, writers, playwrights and musicians of different nations of the East. Undoubtedly, the origin of this story belongs to the Arabs and its history goes back to the end of the 7th century AD.

    Keywords: story, Leyli, Majnoon, romance, Nezami Ganjavi}
  • فریده طهماسبی سرقلی، امیدوار مالملی *، سید علی سهراب نژاد

    لیلی و مجنون از جمله منظومه های نظامی گنجوی است که در سیر داستان سرایی ادب فارسی تاثیری بسزا داشته است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی الگوهای روایتی در روایت لیلی و مجنون نظامی پرداخته شده است و نتایج نشان می دهد تقابل اصلی برخاسته در این اثر، تقابلی است برخاسته از جامعه عصر؛ تقابلی که ریشه در عصبیت قومی دارد. کنش های کنشگران نیز بر اساس همین تقابل معنادار می شود. مجنون، شخصیتی پویا است که دچار تغییر و تحول می شود اما لیلی شخصیتی ایستا دارد. کنشگر اصلی داستان، مجنون است و اطرافیان او نیز نقش یاری گر دارند. بازدارنده اصلی این داستان، پدر لیلی و شیءارزشی نیز عشق است و به همین دلیل داستان، رنگ و بوی عرفانی پیدا کرده است. گیرنده نهایی نیز در داستان، مجنون است چرا که فقط اوست به عشق و حالات برخاسته از آن می رسد و مجنون با حالات برخاسته از عشق زندگی می کند.

    کلید واژگان: لیلی و مجنون, روایت شناسی, روایت, گریماس}
    Farideh Tahmasbi Sargholi, Omidvar Malmoli, Sayyed Ali Sohrabnejad

    Leyli and Majnoon are among Ganjavi's nizami poems that have had a great impact on the storytelling of Persian literature and have been imitated many times. In this research, using analytical descriptive method, Ganjavi's nizami narrative models in Leyli and Majnoon's narration have been studied. The results show that the main confrontation in this work is the confrontation that arose from the society of the age, a confrontation that is rooted in ethnic nervousness. The actions of the actors in this story are also significant based on this confrontation. Madman is a dynamic character who changes and transforms, but Leyli has a static personality. The protagonist of the story is insane, and those around him also play a supporting role. The main deterrent to this story is Leyli's father, and the value object is love, and for this reason the story has found a mystical color and smell.

    Keywords: Leyli, Majnoon, Narrative, Grimas}
  • پوران یوسفی پور کرمانی*
    از مهم ترین نظریه های ادبی، نظریه ی ساختارگرایی (structuralism) است که به بررسی و تحلیل ساختارهای عام در نظام های معناداری همچون زبان، ادبیات، داستان، اسطوره و... می پردازد. تحلیل ساختاری داستان و روایت از زیباترین تحلیل های ادبی در نقد ادبی معاصر به شمار می آید. مجنون و لیلی جزو متون کهنی محسوب می شود که در رده روایت های اسطوره ای به حساب می آید. بهترین تحلیل ساختاری مجنون و لیلی، با توجه به ساختار روایی آن که از داستان های حماسی و غنائی تشکیل شده است، روش ساختاری در تحلیل داستان های اسطوره ای است. در این مقاله که بخشی از یک پژوهش گسترده در پیوند با تحلیل ساختاری لیلی و مجنون است، تلاش شده چگونگی کاربرد پی رفت در این اثر ارزشمند بررسی شود. نخست لازم است هر داستان به یک پی رفت تقلیل یابد، به طوری که هر پی رفت چند کارکرد (حداکثر پنج) یا نقش ویژه را تشکیل دهد. کارکردهای درون هر پی رفت لازم است دربرگیرنده یک کنش روایی باشد و در پیشبرد توالی داستان (قصه) نقشی مهم ایفا کند. مهم ترین پی رفت های داستان لیلی و مجنون نیز عبارت است به مکتب رفتن لیلی و مجنون، عاشق شدن آن دو به هم، خواستگاری و مخالفت پدر لیلی، مرگ لیلی و مجنون، آرامش پس از مرگ لیلی و مجنون
    کلید واژگان: مجنون و لیلی, ساختارگرایی, پی رفت, زنجیره}
    Pooran Yousefipoor Kermani *
    The structuralism is the most important of literary theories that investigate and analyze the general structure in significant systems like language, literature, myth and etc. The structural analysis of story and narrates is counted as the most beautiful literary analysis in contemporary literary criticism. Leyli and Majnoon being considered the ancient texts that counted as mythic narratives. The best structural analysis on Leyli and Majnoon, due to its narrative structure that formed from epic and lyrical stories, is structural method in analysis of mythic stories. In this article that is part of a widespread research in link with structural analysis of Leyli and Majnoon, we tried to investigate how to applied sequence in this great work. Firstly, each story diminishes to a sequence that each sequence formed some function and special roles. It is necessary that the function of each sequence cover the validity of acts and perform an important role in sequences advance of the story.
    Keywords: Sequence, Majnoon, Leyli, continuum}
  • علی عبدالهی، نجف جوکار، چنگیز رحیمی
    عشق یکی از کلیدی ترین مفاهیم در ژرفکاوی معنای احوال انسانی در ادبیات است. منظومه لیلی و مجنون نظامی از شاخص ترین نمونه های ادبی است که حضور این مفهوم انسانی را ژرف اندیشانه به نمایش می گذارد. هرکسی از ظن خود، گاه سطحی گاه عمیق دست به تفسیر و تعیین معانی و دلالتهای این مفهوم زده است. اندیشه مدرن از جمله روانکاوی راهکار هایی در مقابل ما می نهد که از کلی گویی بپرهیزیم و مسیری مشخص را برای جست و جو در پیش گیریم. در این پژوهش ابعاد پنهان عشق بیمار گونه ای را بررسی می کنیم که هریک از ابعاد آن زنجیر وار با هم در پیوند می باشند. اینگونه عشق از نوعی خودشیفتگی آغاز می شود و تا مالیخولیا و خود آزاری ادامه می یابد و به جهت گیری مرگ اندیشانه می انجامد. در ضمن مفاهیمی چون مطلوب گمشده که بر دسترس ناپذیری ابژه (معشوق بیرونی) تاکید دارد و از دیگر ابعاد خودشیفتگی است بررسی خواهند شد، نتیجه این که بسیاری از الگوهای عشق به نظر کمال یافته در عمل این گونه نیستند و با گونه هایی از روان پریشی و رفتارهای ضد اجتماعی همراه اند.
    کلید واژگان: عشق, خودشیفتگی, مالیخولیا, لیلی و مجنون, مطلوب مطلق}
    Love is one of the most important conceptsin exploring the human condition in literature. Nezamis“Leyli-Va-Majnoon” is one of the most prominent literary examples in which the presence of this humanistic concept has been demonstrated intelligently. Everyone has attempted to interpret the meanings and reasons ofthis concept, regardinghis or herown notion, either deep or shallow. Modern thought, including psychoanalysis, presents strategies to avoid generalization and choose a clear way to proceed with our quest. This study aims to investigate hidden dimensions of anabnormal love that are linked together like a chain. This kind of love begins with narcissism and continues with hypochondria and self-abuse and will lead to mortal thought orientation. In addition, concepts such as” The lost ideal“,in which the inaccessibility of“Object” (the exterior beloved) is accentuated and also is one of the other aspects of narcissism, will be considered. As a result, many of the love patterns, which seem to be perfect, are not so in practice and they are accompanied by some types of psychosis and anti-social behaviors.
    Keywords: love, narcissism, hypochondria, Leyli, Va, Majnoon, ab, s olute ideal}
  • مهدی ممتحن، آرمان محمدی رایگانی، مسلم خزلی
    لیلی و مجنون از عشاق معروف ادبیات عرب و حتی ادبیات جهانی هستند که داستان عاشقانه آن ها در بیش تر ادبیات ملت ها بازتاب یافته و مورد اقبال واقع شده است. ادبیات کردی نیز از این حیث مستثنی نیست و شاعران آن از گذشته کهن تا امروز به این داستان عاشقانه بسیار توجه داشته اند و آن را در اشعار خود به ویژه در مضمون های تغزلی به زیبایی به تصویر کشیده اند. بنابراین در این جستار بر آن ایم با کاوش در اشعار شاعران کرد معاصر بازتاب این داستان و این مضمون تغزلی را در اشعارشان واکاوی کنیم و به بررسی میزان کمی و کیفی آگاهی این شاعران از این داستان عاشقانه بپردازیم.
    کلید واژگان: لیلی و مجنون, ادبیات کردی, ادبیات عربی, مضمون تغزلی}
    Mehdi Momtahen, Arman Mohammadi Raygani, Moslem Khezalli
    Leyli & Majnoon are from the famous lovers in Arab and even world literature whose love story reflects in most of the nations’ literature. Kurdish literature is not an exception and the poets around the world paid special attention to love stories and depict it in their poetries especially in the odes since ancient years. The present article tries to study Kurdish contemporary poetry and survey the poets’ knowledge qualitatively and quantitative.
    Keywords: Leyli, Majnoon, Kurdish literature, Arabic literature. Ode concepts}
  • عبدالحسین فرزاد، امیرحسین ماحوزی، فرشته ناصری*
    در عرصه پهناور ادبیات داستانی، منظومه های غنایی نظامی گنجوی با جنبه های داستانی بی نظیر خود از جمله آثار کلاسیک ادب فارسی است که با توجه به ساختار و بن مایه های داستانی هر یک می توان آنها را مطابق با اصول و موازین ساختارگرایی مورد نقد و بررسی قرار داد. در این پژوهش منظومه های «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» به عنوان نمونه ای از دل انگیزترین و زیباترین منظومه های عاشقانه ادب فارسی مورد تحلیل ساختاری قرار گرفته است، بنابراین پس از ذکر نکاتی پیرامون مقوله روایت و عناصر و واحدهای آن، به بررسی و مقایسه عناصر روایی این دو منظومه - از منظر روایت شناسی ساختارگرا که اساس کار ولادیمیر پراپ نظریه پرداز روسی، در تحلیل ریخت شناسی قصه های پریان است - پرداخته ایم. از این روی با تبیین شخصیت ها یا به گفته پراپ نقش مایه های داستان و نیز کارکردها و خویشکاری های قهرمان های قصه به تحلیل ساختارروایی دست زدیم. بدین منظور مقولاتی نظیر پیرنگ، شخصیت، زمان بندی روایت، نظم و ترتیب، تداوم، راوی (راوی دانای کل، روایت سوم شخص محدود، من روایت/اول شخص) در این آثار مورد بررسی قرار گرفت تا به این نتیجه دست یابیم که این عناصر در ترکیب نحوی خود چگونه از شکل خام داستان یا به تعبیر فرمالیست ها، فابیولا، به طرح روایی (به تعبیر فرمالیست ها، سیوژه) تغییر می کند و در این شیوه بیان محتوای غنایی داستان بر این عناصر روایی چه تاثیری داشته است.
    کلید واژگان: روایت, ساختار روایی, ساختار گرایی, تحلیل ساختاری, پراپ, خسرو و شیرین, لیلی و مجنون}
    Abdol Hossein Farzad, Amir Hosssein Mahouzi, Fereshte Naseri*
    In the vast world of narrative literature, the lyrical poems of Nezami Ganjavi with their unique narrative aspects, structures and origins are the type of Persian literature classic works that can be considered and criticized in accordance with principles of structuralism. In this research, "Khosrow and shirin " and "leyli and majnun" romances have been analyzed structurally as samples of the most pleasing ones. So, firstly, it has been mentioned some points about narration and its elements and units. secondly,,by explaining characters, or, in another word motifs and their functions, the narrative elements of considered romances have been compared according to structural narration point of view which is the base of Russian theorist Vladimir Propp, s work in morphological analysis of fairy tales.In order to fulfill this, categories like plot, character, narration timing, order and pedagogy, continuity, narrator, have been considered to conclude that how these elements with their own syntactic combination change the story from raw form (fabiola) to narrative form and with this method of expressing, what the effect of lyrical content of story on the narrative elements is.
    Keywords: Narration, narrative structure, structuralism, structural analysis, Propp, Khosrow an Shirin, leyli, Majnun}
  • پریوش اسماعیلی، فاضل اسدی امجد
    حکیم نظامی گنجوی به مدد قریحه و تخیل شاعرانه خویش از داستانی محلی به نام لیلی و مجنون شاهکاری جاودانی در ادب فارسی خلق نمود که خیل وسیعی از شاعران را به تقلید و نظیره گویی از آن برانگیخت. ویلیام شکسپیر نیز با الهام از داستان رومئو و ژولیت که از دیرباز بخشی از ادبیات انگلیسی شمرده می شد، اثری زوال ناپذیر در عرصه ادبیات آفرید. در مقاله حاضر با معرفی رویکرد روایت شناسی به ویژه الگوی گریماس، بر آن هستیم تا با درنظرگرفتن مولفه های رویکرد یادشده، به مقایسه منظومه لیلی و مجنون اثر نظامی و رومئو و ژولیت اثر شکسپیر بپردازیم. در ابتدا، خلاصه ای از روایت این دو اثر را ارائه کرده ایم و سپس، شباهت های روایت شناختی آن ها را بررسی کرده ایم. افزون براین، در چارچوب کنش ها و کنشگرهای شناسایی شده در آن ها، به بررسی نگرش این آثار به جایگاه زن پرداخته ایم.
    کلید واژگان: روایت شناسی, گریماس, لیلی و مجنون, رومئو و ژولیت}
    Parivash Esmaeili, Fazel Asadi Amjad
    With the aid of his genuine poetic imagination, Nizami Ganjavi created an everlasting masterpiece in Persian literature through a local story named ‘Leyli-va-Majnoon’. His fantastic achievement inspired many poets to follow his model. On the other hand, William Shakespeare picked the story of “Romeo and Juliet”, which was well-known in Elizabethan England, transforming it to a celebrated romantic tragedy. The assumption of the present paper is that by taking a naratological approach especially Griema's actantial model of narratology into account, the narratives of Nizami's Leyli-va-Majnoon and Shakespeare's Romeo and Juliet can be compared. It may be prudent to first intoduce the two narratives before specifying their narratological similarities along the axes of Griema's model. Simultaneously, the attitudes of the two works toward the woman will be discussed.
    Keywords: Narratology, Greimas, Leyli, va, Majnoon, Romeo, Juliet}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال