به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Relationship » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Relationship» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Mehdi Sarkhosh, Mahsa Alinasab *
    Research on organizational trust and job satisfaction is an over-researched domain within organizational settings. However, whether such a connection extends to educational or language school contexts, has been scarcely investigated in education research. In this study, we report the connection between trust and job satisfaction among English teachers across private language schools and the extent to which age, gender, and experience moderate this relationship. The participants of the present study were selected from among the English teachers of several English schools in Urmia, Iran. We adopted two main questionnaires, namely, job satisfaction and interpersonal trust scales, to collect data. In this study, Structural Equation Modeling (SEM) was utilized to detect multi-group relationships among the variables. The findings yielded a positive association between English teachers' interpersonal trust and their job satisfaction and illustrated that age and experience moderated the relationship between the two variables. We found that teachers with a higher degree of interpersonal trust were more satisfied with their jobs. The findings warrant taking heed of language teachers' job satisfaction at language schools and creating an educational workplace with cooperation and trust among supervisors and teachers.
    Keywords: English teachers, job satisfaction, private school, relationship, SEM, trust}
  • سیده رقیه مهری نژاد*

    یسعی هذا البحث ان یدرس دور الثقافه ومکانتها فی تعلیم اللغه الخارجیه وتاثیرها فی تعلم اللغه الخارجیه و تاثیرها فی تعلم اللغه العربیه کلغه خارجیه. فی تعلم اللغه الخارجیه و منها اللغه العربیه و استخدامها المتناسب، تعلیم الثقافه لم یکن موثرا للسیاقات المختلفه فقط، بل فی مواضع تعلیم الثقافه مع اللغه الخارجیه التی لا مفر منها نستطیع ان نستخدم طرقا مختلفه.فی الواقع تعلیم اللغه العربیه خارج عن إطار لغه المقصد الثقافیه لم یکن مفیدا إلا إت یرافق بعض مواصفات ثقافه مجتمع تلک اللغه، لهذا حل مسایل تتعلق باللغه والثقافه تساعد جوده عملیه تعلیم اللغه العربیه کلغه خارجیه وتحقق الاهداف العلمیه للتعلیم ای الإشراف علی اللغه العربیه من قبل متعلمیها کاداه لإیجاد العلاقه. النقطه الهامه فی تعلم إحدی اللغات الاجنبیه هی إننا بالنظر إلی الإتجاهات الثقافیه للمجتمعات لتعلمها اللغات الاجنبیه، نجد ان هذا النهج یتاثر بالثقافه بالمعنی العام للکلمه. هذا البحث ، یحاول من جهه ، ان یدرس دور اللغه والثقافه فی تعلیم اللغه العربیه من خلال النظر فی هذین المفهومین. لتحقق هذا الهدف، قد عالجنا المباحث النظریه المعروضه فی هذا المجال وتقدیم امثله لتوضیح المناقشه. من ناحیه اخری، یتم دراسه القضایا المتعلقه بعملیه تدریس اللغه وتعلمها فی هذا المجال. فی هذا البحث اعتمدنا علی الاسلوب التوصیفی- التحلیلی.

    کلید واژگان: اللغه, الثقافه, تعلیم اللغه, اللغه العربیه, العلاقه}
    Seyed eroghay Mehrinezhad *

    This research seeks to study the role of culture and its place in teaching the foreign language, its effect on learning the foreign language, and its effect on learning the Arabic language as an external language. In learning the external language, including Arabic, and its proportional use, the teaching of culture has not only influenced different contexts, but also in places where culture is taught with the external language, which is inevitable, we can use different methods.In fact, teaching the Arabic language outside the framework of the cultural destination language was not useful except that it accompanies some of the characteristics of the culture of that language’s society. Therefore, solving issues related to language and culture helps the quality of the process of teaching the Arabic language as an external language and achieves the scientific objectiveThe important point in learning a foreign language is that, given the culture trends of societies to learn foreign languages, we find that this approach is influenced by culture in the general sense of the word. This research, on the one hand, attempts to study the role of language and culture in teaching the Arabic language by looking at these two concepts. To achieve this goal, we have dealt with the theoretical investigations presented in this area and provide examples to illustrate the discussion. On the other hand, issues related to the process of language teaching and learning are studied in this field. In this research, we relied on the descriptive-analytical method.

    Keywords: language, culture, Language Teaching, Arabic language, relationship}
  • رضا دریکوندی*، سید ابوالقاسم فروزانی، سلیمان حیدری

    در سال 490 ق سنجر بن ملکشاه از جانب سلطان برکیارق به امارت خراسان گماشته شد. سنجر در دوره امارتش بر این منطقه (490 - 513 ق)، متناسب با تحولات حاکم بر دربار سلجوقی، در جایگاه ملک، مناسباتی با حکومت مرکزی برقرار نمود. به دنبال مرگ سلطان محمد اول در سال 511 ق، سنجر، سلطنت فرزند وی، محمود را به رسمیت نشناخت. پس از دو سال کشاکش میان طرفین، سنجر موفق شد با شکست دادن محمود در نبرد ساوه، به مقام سلطنت دست یابد. نوشتار پیش رو تلاش دارد ضمن واکاوی زمینه های وقوع پیکار ساوه، تاثیر این نبرد بر ساختار و مناسبات قدرت در قلمرو سلجوقیان ایران را به شیوه توصیفی - تحلیلی بررسی کند. یافته ها نشان می دهد، سنجر به پشتوانه قدرت فراوانی که در دوره امارتش بر سرزمین خراسان کسب کرده بود، با استناد به سنت های سیاسی ترکان در زمینه استحقاق عضو ارشد خاندان حاکم، برای تصاحب مقام سلطنت و ناتوانی محمود در اداره امور مملکت، به مصاف وی رفت و توانست با بهره برداری از راهبردهای نظامی نادرست محمود، به پیروزی بزرگی دست یابد. در شرایطی که پیش از وقوع این پیکار، سنجر به عنوان دست نشانده سلاطین بزرگ سلجوقی در ایالت خراسان، مناسباتی با حکومت مرکزی برقرار کرده بود، بعد از جنگ ساوه، درنتیجه تغییر جایگاه م ملکی و سلطانی، پایگاه سلطنت به خراسان انتقال یافت و حاکمیت محمود و جانشینانش به عنوان ملک های تحت امر سنجر، در قامت یک دودمان محلی بر بخش های زیادی از قلمرو سابقشان تمدید شد. متناسب با این جابجایی قدرت، مناسبات طرفین نیز شکل متفاوتی به خود گرفت.

    کلید واژگان: جنگ ساوه, سنجر, سلجوقیان عراق, مناسبات, سلجوقیان بزرگ}
    Reza Derikvandy *, Seyed Abolqasem Foroozani, Soleyman Heydari
    Introduction

    Seljuk Turks’s conquest was followed by establishing a new political regime in Iran. In the case of organizing their territory, they were neither adhering absolutely to their ancestors’ social-political tradition which was dispersal of power, nor imitating completely Persian-Islamic landowning. This tribe wanted a political system which was capable of maintaining and organizing that vast territory, thereby they used Persian-Islamic doctrines to establish a centralized government; however, they must respect their ancestral traditions for satisfaction of their Turkmen citizens. Accordingly, they ceded parts of their territory to other Turkish princes. In such a political structure, the ruling kingdoms of the provinces constantly tried to rebel against the great sultan to seize his position based on the ethnic traditions of the Turks. Throughout the Seljuk rule over Iran, such events occurred several times. Although the great Seljuk sultans succeeded in suppressing these revolts on several occasions, Sultan Sanjar was finally able to break the traditions for the first time since the establishment of the Seljuk government, defeating the great sultan of the time - Mahmud ibn Muhammad - at the Battle of Saveh and replaced him in throne.

    Methodology

    This study has been done with historical method. The required information was achieved by library study as well as referencing to main relative subject. Afterward, that information reviewed and criticized. Finally, the data which their accuracy confirmed, were written in a descriptive-analytical manner for the purpose of the research.

    Discussion

    The Great Seljuk sultans, according to their governing strategy, appointed some members of their family to rule those states. Sanjar was one of these people who were appointed to rule Khorasan in 490 AH by Sultan Barkiarq. From then until 513 AH, when he defeated Sultan Mahmud in the battle of Saveh, Sanjar established relationship with the Great Seljuk sultans as a servitor of the central government. The most important factor in establishing these relations was the conflict between Barkiarq and Muhammad to gain the position of the great Seljuk sultan, in which Sanjar participated in favor of his brother-in-law, Muhammad. After the death of Sultan Barkiarq, Sanjar adopted a friendly strategy in relation to his brother Muhammad, who had ascended to the throne, and waited for the right time to elevate his position from Malik to Sultan. This situation was provided after the death of Sultan Mohammad and the beginning of the reign of his son Mahmud, and its consequences were determined during the battle of Saveh.Sanjar's sultanate which manifested in the outbreak of the Saveh war was the result of three factors. The first was Sanjar's great power. During the seigniory over Khorasan, while suppressing the claimants of power, he was able to achieve great wealth and power by continuing the Seljuk domination of Transoxiana and paying tribute to the Ghaznavids; on the eve of the battle of Saveh, he had a significant advantage over Sultan Mahmud. The second factor in the occurrence of this battle was Sanjar's reference to the political and social traditions of the Turks. According to these traditions, the sultanate passed to the senior member of the ruling family.Sanjar, who considered himself the elder of the Seljuk dynasty, based on this principle, believed that despite him, Mahmoud Nojavan did not deserve to hold this position. Finally, the third factor that gave Sanjar a good excuse to confront Sultan Mahmud was Mahmoud's inability to control the situation and manage the affairs of the sultanate. The fact was that Sultan Mahmud was dominated by those around him due to his inexperience and could not resolve the affairs of the sultanate properly. During the battle which took place in Saveh in 513 AH, Sanjar, who had prepared accurately and extensively for this war, succeeded in taking advantage of Sultan Mahmud's incorrect defense strategies as well as disagreement of his army commanders, and achieved an important victory. The battle of Saveh caused the sultanate to be transferred from Ajam Iraq and central Iran to the city of Merv in Khorasan. Subsequently, the status of the former great Seljuk sultans was reduced to an obedient  estates, and Sanjar, who was Malik prior to this event, became the Great Sultan. In proportion to the significant change in the power structure, relationships between the parties also underwent fundamental changes. Before the battle of Saveh, Sanjar, by his capacity as a king and from a low position, communicated with the great Seljuk sultans, after this war he became the Grand Sultan.Sanjar continued to give parts of the territory to Mahmud and his successors and indirectly supervised their affairs. During this period, factors such as Abbasid Caliphate, the struggles of numerous Seljuk princes for the throne of Iraq, the internal and external enemies of Sultan Sanjar and the rivalry of military rulers stationed in Iraq, led to the formation of relationship between Sultan Sanjar and Iraqi Seljuks. These factors, commensurate with their nature, played a dual role in the relationship between the parties. This means that in some cases they caused friendship, while they caused enmity in other cases. 

    Conclusion

    The political structure of the Seljuk government was a combination of the political and social traditions of the Turks and the pattern of Iranian-Islamic property. Turkic political traditions gave rise to centrifugal tendencies, and the Iranian-Islamic property model emphasized the concentration of power. Such a conflict led to repeated conflicts between the Seljuk central government and those obedient rulers. One of the most important of these conflicts was the battle of Saveh, which took place in 513 AH between Malik Sanjar and Sultan Mahmud. In the period before this battle, Sanjar established relationships with the Seljuk court from a low position as a Malik. Although Sanjar had an almost independent strategy of governing the territory during this period, he ostensibly considered himself obedient to the central government.He succeeded in gaining a lot of power over the land of Khorasan during the period of the seugniory, which lasted from 490 to 513 AH. This great power allowed Sanjar to claim the sultanate in appropriate circumstances after the death of Sultan Muhammad I, relying on the political and social traditions of the Turks in the field of entitlement of a senior member of the ruling family to seize the throne and Sultan Mahmud's inability to run affairs. Such factors provided the grounds for conflict between the parties in the battle of Saveh. Sultan Mahmud was defeated by the powerful Sanjar Corps due to adopting the wrong military strategy and differences of command.The Battle of Saveh resulted in the transfer of the sultanate from the central Iran and Ajam Iraq to Khorasan. This battle led to the formation of a new local dynasty called the Iraqi Seljuks. Another important consequence of this battle was a change in relations between the two sides. In the post-war period until Sanjar's death in 552 AH, the Iraqi Seljuks were a local dynasty headed by Sanjar, and Sanjar indirectly supervised their situation. Factors such as the institution of the Abbasid Caliphate, the internal and external enemies of Sanjar, and the internal conflicts of the Iraqi Seljuks caused the relations between the parties which were friendship in some cases and enmities in other cases.
     

    Keywords: Great Seljuk, Iraqi Seljuk, Relationship, Sanjar, Saveh Battle.}
  • Tahmineh Kord Gharachorlou, Shahram Kiaei *

    Genette believes that ‘point of view’ is inadequate to expound the differences between the person who sees and the person who narrates. After years of controversy, he proposes the term ‘focalization’ to clarify this difference. Focalization focuses on the person who sees as a subjective moment of perception. Perceiving can take every character of a novel, to a higher level of subjectivity. Later, Meike Bal added new dimensions to his term. The present study, focuses on Amy Tan’s The Kitchen God’s Wife. Two main characters of the novel are focalizers inside of the story whose insights are revealed through the narrative processes of the events. The internal focalization changeably shifts from mother to daughter and vice versa. This study aims to investigate the concept of character focalizer and narrator focalizer in the light of Gerard Genette’s and Mieke Bal’s narratological theory of focalization. Further, it explores the moments of focalizations of the two characters, Winnie, the mother, and Pearl, the daughter. Focalizing the moment of understanding through the improvement of the complex story is discussed, which helps the two characters reach a higher level of subjectivity to overcome their gap.

    Keywords: Focalization, Inner Thought, Relationship, perception}
  • راحله گندمکار*

    مقوله‏بندی به مثابه سازمان‏بندی و قرار دادن چیزهای گوناگون، اعم از پدیده‏ها، اشیا، رخدادها و جز آن در گروه‏های مختلف، نوعی عملکرد شناختی در انسان است که بر حسب «رده» مشترک مقوله‏ها یا «روابط» موضوعی میان آن ها صورت می‏گیرد. پژوهش‏های انجام‏شده نشان می‏دهند که عملکرد شناخت غربی‏ها و آسیایی‏های شرقی به ویژه چینی‏ها در باب مقوله‏بندی کاملا متفاوت است؛ بر این اساس، غربی‏ها بر مبنای «مقوله» (مقوله‏بندی رده‏ای) و آسیایی‏های شرقی‏ بر حسب «رابطه» (مقوله‏بندی موضوعی) به دسته‏بندی چیزها می‏پردازند. پژوهش حاضر با انجام دو آزمون در قالب پرسش نامه‏های تصویری و زبانی درمورد 50 سخنگوی خانم و آقای فارسی‏زبان به ارزیابی و تحلیل عملکرد شناخت آنان پرداخته است. پرسش نامه تصویری نشان می‏دهد که از مجموع 50 شرکت‏کننده فارسی‏زبان، 70 درصد مقوله‏بندی را بر مبنای «رابطه» انجام داده‏اند؛ پرسش نامه زبانی نیز نتیجه آزمون تصویری را تایید می‏کند و نشان‏دهنده آن است که 76 درصد از سخنگویان فارسی‏زبان در جریان مقوله‏بندی، معیار «رابطه» را درنظر ‏گرفته‏اند و درواقع، روی محور هم نشینی عمل کرده‏اند. بر این اساس، می‏توان چنین نتیجه‏گیری کرد که اولا عملکرد شناخت در تمامی انسان‏ها یکسان نیست و ثانیا شناخت فارسی‏زبانان در زمینه مقوله‏بندی روی محور هم نشینی عمل می‏کند، برخلاف غربی‏ها که در جریان مقوله‏بندی، درواقع دست به «رده‏بندی» می‏زنند و روی محور جانشینی عمل می‏کنند.

    کلید واژگان: شناخت, مقوله بندی رده ای, مقوله بندی موضوعی, مقوله, رابطه}
    Raheleh Gandomkar*

    Categorization as a form of organization and placing different things, including phenomena, objects, events and the like in different groups, is a kind of cognitive function in human beings that occurs based on the common "taxonomy" of categories or the thematic "relationships" that occur between them. Research shows that Western and East Asian cognitive performance, especially that of the Chinese, is quite different in terms of categorization; Accordingly, Westerners classify things on the basis of "category" (taxonomic categorization) and East Asians do so on the basis of "relationships" (thematic categorization). The present study evaluated and analyzed their cognitive performance by performing two tests in the form of visual and verbal questionnaires on 50 Persian male and female speakers. The visual questionnaire showed that out of 50 Persian participants, 70% carried out the categorization based on "relationships"; the verbal questionnaire also confirmed the result of the former and showed that 76% of Persian speakers, during the process of categorization, have considered the "relationship" criterion and, in fact, have acted on the syntagmatic axis. On this basis, it can be concluded that, firstly, the cognitive function is not the same in all human beings, and secondly, the cognition of Persian speakers in the field of categorization operates on the syntagmatic axis, unlike Westerners who in fact "classify" and act on the paradigmatic axis

    Keywords: cognition, taxonomic categorization, thematic categorization, category, relationship}
  • محمدحسین طالعی*، مجتبی ابراهیمی

    روش ارایه محتوا نقش مهمی را در موفقیت نظام آموزشی ایفا می کند. معمولا به دست آوردن نتیجه مطلوب در کمترین زمان و با بهینه ترین هزینه و با بهترین روش، سه شاخصه منطقی آموزشگاه های زبان برای آموزش زبان است. استفاده از روش های آموزشی پیشرفته در دنیا یکی از نکات مهمی است که هر روند آموزشی را می تواند در زمان و کیفیت سرعت ببخشد؛ البته لازمه این امر تدوین متون و محتواهای آموزشی متناسب با ساختار اجرایی این روش هاست. در این مقاله بر آنیم که روش آموزشی کتاب چهارم مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی(ص) قم و تطبیق آن با روش های قدیمی و جدید را بررسی کنیم. بررسی ها نشان می دهد که محتوای روش تدریس این کتاب  از جهت اصول روشی، با شیوه های پیشرفته آموزشی که رویکردی ارتباطی دارند هم خوانی نداشته و بیشتر براساس اصول و فنون روش های قدیمی تر مانند دستور ترجمه نگاشته و تدریس می شود. در تدریس براساس این روش، درصدی از نتیجه به تقویت مهارت خواندن می انجامد و پیشرفت خاصی در مهارتهای سه گانه دیگر دیده نمی شود. البته تقویت در سه مهارت دیگر بیشتر به وسیله  حضور زبان آموز در محیط و همچنین تمرین روزانه در کلاس های شفاهی صورت می گیرد، ولی به هر حال این  جبران کاستی به وسیله محتوایی غیر از کتاب آموزشی صورت می پذیرد و نقص کتاب آموزشی را جبران نمی کند.

    کلید واژگان: آموزش زبان, اصول و فنون, روش های ارتباطی, ارتباط}
    mohammadhosein talei, mojtaba ebrahimi

    The method of presenting the content plays an important role in the success of the educational system. Achieving the desired result in the shortest time, at the best cost and in the best way are usually the three logical indicators of language schools for language teaching. The use of advanced educational methods in the world is one of the important points that can accelerate any educational process in time and quality; Of course, this requires the compilation of educational texts and contents in accordance with the executive structure of these methods. In this article, we intend to study the educational method of the fourth book of the Islamic Language and Education Center of the Mostafa Society (PBUH) of Qom and its adaptation to old and new methods. Studies show that the content of the teaching method of this book, in terms of methodological principles, is not compatible with advanced teaching methods that have a communication approach and is mostly written and taught based on the principles and techniques of older methods such as translation instruction. In teaching according to this method, a percentage of the result leads to the strengthening of reading skills and no significant improvement is seen in the other three skills. Of course, reinforcement in the other three skills is mostly done through the presence of the learner in the environment as well as daily practice in oral classes, but in any case, this shortcoming is compensated by content other than the textbook and does not compensate for the textbook deficiency.

    Keywords: language teaching, Principles, techniques, Communication methods, Relationship}
  • روح الله روزبه*

    مساله اساسی این مقاله، تحلیل روابط و مناسبات شخصیت ها در سمفونی مردگان عباس معروفی است. در این مقاله، از الگوی کنش گر گریماس بهره برده شده است. شش نقش اصلی یا به تعبیر گریماس، کنش گر، در این روایت بازیابی شده که عبارتند از: فرستنده، پذیرنده، فاعل، هدف، یاری گر و بازدارنده. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، در سمفونی مردگان، فرستنده علاقه است که یک مفهوم انتزاعی است؛ نه یک شخصیت عینی. پذیرنده: آیدین، فاعل: آیدین، هدف: دست یافتن به هنر و شاعری، یاری گر: مادر، معلم آیدین، سورمه و خانواده میرزاییان، و عموی آیدین؛ کنش گر بازدارنده: پدر آیدین و سپس برادرش و ایاز پاسبان هستند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که مدل گریماس در تحلیل شخصیت های سمفونی مردگان عباس معروفی بسیار مفید و کارآمد است. بر اساس این الگو، خواننده با ذهنیتی روشن می تواند روابط و مناسبات شخصیت ها را پیگیری کند و برخی از ویژگی هایی را که گریماس برای حکایت های فولکلوری بر می شمارد، در این داستان می توان دید؛ از جمله اینکه قهرمان هم فاعل و هم، پذیرنده است.

    کلید واژگان: الگوی کنش گر, گریماس, شخصیت, رابطه, سمفونی مردگان}
    Rohalah Roozbeh *

    The main issue of this article is the analysis of the relations and the character’s customs in the Symphony of the Dead by Abbas Marofi. In this article, the actantial model of Greimas has been used. The six main roles, or in the words of Greimas, actans, are retrieved in this narration: sender, receiver, subject, target, assistant, and opposer. According to the results of this research, in the Symphony of the Dead, the sender is interest that is an abstract concept, not an objective person, and the receiver is Aydin, Aydin is subject,purpose:the achievement of art and poetry, supporter: mother, teacher of Aydin Surma and the family of the Mirzaean, and Aydin's uncle; the opposers of action: Father Aydin, and then his brother, and Ayaz, the guard. The result of this study shows that the Greimas model is somewhat useful and effective in analyzing the characters of Symphony of the Dead by Abbas Mariufi. Based on this model, a reader with a clear mindset can follow the relationships and the customs of the characters and some of the features that Grimes consider in the folklore tales, one of the features of this story is the fact that the hero is both the subject and the receiver.

    Keywords: Symphony of the Dead, actantial model, Algirdas Julien Greimas, character, Relationship}
  • باخان احمد حمە امین*

    هەر دەقیکی یەدەبی پیکهاتەی دوو بەشی سەرەکییە، یەوانیش: ڕوخسار یا یەو بونیادە ییستاتیکییانەی کە دەقەکەی لە سەر بنیات نراوە، هەروەها لایەنیکی گرنگی تر، کە ناوەرۆک یا تیمە و بابەتی بەرهەمی یەدەبییە، کە لە ڕیگەی زمان و چنینی دەقەکانەوە گوزارشتی لی دەکریت. هەندی تیمە هەن لە میژووی بیری مرۆڤاتیدا، لە بوارەکانی فیکر و فەلسەفە و دەرون ناسیشدا و لە قۆناغی دواتریش لە یەدەب و شیعردا، وەک: پیری و تەنیایی و مردن، بەردەوام جیگەی تیڕامان و بیرلی کردنەوە و پرسیار بوون و هەوڵ دراوە نهینی و دیوە شاراوەکانی لیک بدریتەوە، بەتایبەتی تیمە-چەمکی «مردن» کە چەمکیکی زۆر یاڵۆزە و پڕە لە نادیاری و پرسیار. بوون و نەبوون و چارەنووسی مروڤی لە خۆیدا هەڵگرتووە. لەم باسەی ییمەدا هەوڵمان داوە یەم چەمک و تیمانە لە ناو دەقی شیعریدا شی بکەینەوە و لە لایەکەوە پەیوەندی و بەدوای یەکدا هاتن و قۆناغ بەندیی نیوان هەرسی چەمکەکە و لە لایەکی ترەوە پەیوەندیی یەم بیر و چەمکانە و یاویزان بوونیان بە هونەرەکانی شیعر ڕوون بکریتەوە. هەروەها بە نموونە بەهای یەو بیرانە و ڕۆڵیان لە جووڵاندنی بیری خوینەردا لە دوو دەقی شیعریی شاعیری گەورەی کۆچ کردوو شیرکۆ بیکەس دا لیک دەدەینەوە. لە یەنجامدا گەیشتووین بەوەی کە پەیوەندییەکی زۆر پتەو و لیک دانەبچڕاو لە نیوان یەو سی تیمەیەدا هەیە و گوزارشت لە یەکیکیان لە دەقەکاندا، دووانەکەی تر وەبیر خوینەر دەخاتەوە، بە جۆریک تیمەیەکی گشتگیرتری بە شیعرەکان بەخشیوە، کە یەویش خودی ڕایەڵە و پیوەندیی نیوانیانە.

    کلید واژگان: سه ره ک واتا, مردن, تەنیایی, پیری, شیرکۆ بیکەس, ڕایەڵە}
    BAKHAN AHMAD HAMA AMIN *

    Every literary context is made from two main parts; form or ecstatic structure that the context was constructed on, and the content or theme, which is the text’s subject matter and is expressed through language and order of the words. There exist plots in human historical memory, which later paved their ways into the literature, that concentrate on the concepts of “Aging, Loneliness, and Death” in order to decode the mysterious essence of these concepts. Particularly the concept of Death with is filled with the secrets and complex questions, and takes over thee human lives. In this study, we attempt to investigate these concepts and meanings in art of poetry in order to delineate the connection, sequence, and timing of these three concepts in one hand and on the other hand, to delineate the link between thoughts related to these concepts and the poetry composing. Furthermore, as an instance for value of these thoughts and the role of these thoughts in excitement of the readers’ mind in two poems by Şêrko Bêkes. The conclusion revealed that there is an unbroken connection among these three concepts, which causes each of them to remind reader of two other concepts. In other word, each of these concepts inserts a more general central theme.

    Keywords: Content (Theme), Death, Loneliness, Aging, Şêrko Bêkes, Relationship}
  • حسین محمدی*
    پارتیان (اشکانیان) (226 -250 ق. م) حکومتی بودند که در شمال شرق ایران، مناطقی وسیع از ایران، عراق امروزی، آذربایجان، ارمنستان گرجستان قفقاز، شرق ترکیه، شرق سوریه، ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، کویت و سواحل خلیج فارس در عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی را تحت قلمرو خویش داشتند. این دوره هم زمان است با حکومت موریای و کوشا نیان و از نظر فرهنگی عصر بسیار بااهمیتی در هند است. در متون باستانی هند از قبیل مانورا اسمریتی، پوراناها، مهابهاراتا، رامایانا و غیره به مردمی بنام پهلوها اشاره شده است. در حدود 20 م گندوفارس یکی از فاتحان پارتی از امپراتوری پارتیان اعلام استقلال نمود و حکومت و پادشاهی هندی –پارتی را در سرزمین های متصرف شده در افغانستان و پاکستان امروزی و شمال هند ایجاد نمود و شهر تاکسیلارا مرکز حکومت خود قرارداد. بنابر روایت منابع تاریخ چینی، اولین مبلغان روحانی بودائی که به چین مهاجرت کردند پارسی بودند. سورن یکی از نجیب زادگان خانواده اشکانیان بود که هم زمان با ضعف امپراتوری پارتیان به متصرفات هند- سکایی در شرق یورش بود. و آن سرزمین را تصرف نمود. تجارت در عصر پارتیان بسیار گسترش پیدا کرد و سکه های اشکانی خیلی فراتر از مرزهای باستانی به دست آمده است. پارتیان کنترل جاده ای تجاری بین شرق و غرب، جاده ابریشم و جاده شاهی را در دست داشتند. این کنترل موجب افزایش قدرت و ثروت اشکانیان شده بود. این موضوع هم ضرورت تحقیق را مشخص می کند و هم این سوال اصلی تحقیق را شکل می دهد که آیا این قدرت و مدت طولانی حکومت پارتیان در ارتباطات فرهنگی و سیاسی و اقتصادی با هند از هخامنشیان و ساسانیان موثرتر نبوده است؟ مقاله حاضر سعی در تبیین روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پارتیان با هند از روش توصیفی – تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانه ای دارد.
    کلید واژگان: ایران, هند, پارتیان, موریاها, کوشانیان}
    H. Mohammadi *
    Parthia (Persian: Ashkâniân) (250 B.C. 226 A.D.)was a civilization situated in the northeast of modern Iran, but at its height covering all of Iran proper, as well as regions of the modern countries of Iraq, Azerbaijan, Armenia, Georgia, eastern Turkey, eastern Syria, Turkmenistan, Afghanistan, Tajikistan, Pakistan, Kuwait, the Persian Gulf coast of Saudi Arabia, Bahrain and the Unite Arab Emirates. This phase, contemporary to Mauryan and Kushan periods in India, is culturally very significant. It witnessed the fusion of Hellenic, Iranian and Buddhist arts. There was also the exchange of religious ideas as indicated by Kanishka’s coins.The Pahlavas are a people mentioned in ancient Indian texts like the Manu Smriti, various Puranas, Ramayana, Mahabharata, etc. Around 20 A.D. Gondophares, one of the Parthian conquerors, declared his independence from the Parthian empire and established the Indo-Parthian Kingdom in the conquered territories. in an area covering today's Afghanistan, Pakistan and parts of Northern India. The Kingdom's capital was Taxila (Pakistan) According to Chinese historical sources, the first missionary Buddhist monks to travel to China were Parsi scholars,The Parthians of east Iran and Central Asian translated Sanskrit texts into Chinese. An- Shih-Kao was a Parthian prince who became a Buddhist monk.Following the weakening of the Parthian empire. the Suren, a noble Parthian family of Arsacid descent, started to make inroads into eastern territories that had been occupied by the Indo-Scythians. Trade developed greatly under the Parthians and many Parthian coins have been found beyond its ancient boundaries. Parthian control of the overland trade routes between east and west, the Silk Road and the Persian Royal Road. This control of trade was to be the foundation of Parthian wealth and power.This article tries to explain policy –economic and cultural relationship between Indo-Parthian by using descriptive-analytic methods supported by library documents and sources.
    Keywords: Iran, India, Parthian, relationship}
  • Saeedeh Behrooznia, Reza Pishghadam, Mohammad Ghazanfari
    The present study was conducted to investigate the relationship between conceptions of linguistic politeness and data collection preferences. Respectively, the study tried to design and validate a measure of Conception of Linguistic Politeness(CLP) based on Scollon and Scollon’s (1995) model as well as a measure of Data Collection Preferences (DCP). To this end, a total number of 502 individuals completed the CLP scale, and 199 participants filled out the DCP scale.The construct validity of the scales was checked using Confirmatory Factor Analysis (CFA) method.The results of the scales indicated that, the participants of the study tend to use deference politeness systemand answer the implicit items more than the explicit ones in research. Furthermore, the relationship between the two scales suggested that the more polite Iranians’ linguistic conceptions get, the more they prefer to answer the implicit items in research. In the end, the results were discussed and the implications were presented.
    Keywords: Confirmatory Factor Analysis, Conceptions of Linguistic Politeness, Data Collection Preferences, Relationship, Validation}
  • ناصر علیزاده*، فرهاد محمدی

    در این نوشتار نخست توضیح مختصری درباره روابط بین فردی و ویژگی های حاکم بر آنها و تاثیری که بر زبان دارند، داده می شود؛ سپس گفتارهای دیوانگان با توجه به رابطه آنان با مخاطب در دو بخش مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش اول با ذکر حکایاتی بیان می شود که چگونه دیوانگان در گفتگو با حاکمان نسبت به رعایت شرایطی که لازمه تعامل با آنهاست، بی اعتنا هستند. گفتارهای آنان به دلیل اینکه هیچ گونه تناسب و سنخیتی با پایگاه اجتماعی حاکمان ندارد، نوعی «سلب ارزش» و «قدرت زدایی» از پادشاهان و صاحبان قدرت به شمار می رود. در بخش دوم سخنان بیباکانه دیوانگان با خداوند، که «زبان مستقل» و «نشانه هویت و شخصیت» آنها به شمار می رود و بر رابطه نزدیک و دوستانه آنها با خداوند دلالت دارد، مورد مطالعه قرار می گیرد. بنابراین زبان خاص دیوانگان در گفتگو با مخاطب بویژه گفتارهای دوستانه آنها با خداوند کاملا با شخصیت و عنوانی که دارند، در تناسب است.

    کلید واژگان: دیوانگان در مثنویهای عطار, زبان و رابطه و شخصیت دیوانگان عطار, مناسبات و ارتباط اجتماعی در بیان دیوانگان}
    Naser Alizadeh, Farhad Mohammadi*

    This article initially summarizes inter-personal relations; their governing features, and impact on language. Later on, the dialogs of mentally deranged characters are studied based on their relationship with the addressee, in two sections. In the first section, anecdotes are stated which show how the madmen remain indifferent toward the conditions which they should comply with in their dialog with rulers. Their dialogs do not match the social status of rulers and are considered as a sort of devaluation and disempowerment of kings and the powerful. In the second section, the remarks of them with God, which maintains an independent language and marks their identity and character, showing their close bond with God, are researched. Hence, their character in their dialog with the addressee, especially their friendly dialogs with God matches their character.

    Keywords: mentally deranged in Attar’s elegies, language, relationship, and character of mentally deranged in Attar’s works, social relations in the view of mentally deranged}
  • الدکتور خالد عمر یسیر، إبراهیم خلیل الشبلی
    تتناول هذه الدراسه الکشف عن علاقه الذات بالآخر، کما قدمتها الروایه السوریه، تلک العلاقه التی کانت محکومه بمنطق القوه؛ إذ صورت الروایه السوریه قوه الآخر علی الصعد العسکریه والسیاسیه والفکریه، فی مقابل ضعف الذات و تشرذمها، ما جعلها فی موقف استلاب امام الآخر، وادی کذلک إلی إضعاف اجهزه مقاومتها له.
    کلید واژگان: الذات, الآخر, القوه, علاقه}
    Dr. Khaled Omar Yaseer, Ibrahim Khalil Al Shebly
    This studying focuses on the relationship between the self and the other، as it shown in this Syrian novel. This relationship is based on a logic of power.، The Syrian novel portrays the power of the other in all aspects of life including political، military and educational life، in cocontrast with the weakness of the self and its disability. It has weakened resistance mechanisms in confronting the power.
    Keywords: The self, the other, power, relationship}
  • مریم عاملی رضایی
    پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ادبیات داستانی رشد و پیشرفت چشمگیری یافت، به گونه ای که دهه شصت را در ایران، دهه ورود به رمان می دانند. اغلب رمان های این دهه، درونمایه ای اجتماعی دارند. برخی از این داستان ها به مناسبات کلان اجتماعی و سیاسی پرداخته و بحران های اجتماعی را زمینه کار خود قرار داده اند و برخی دیگر مناسبات و روابط میان فردی در درون خانواده را مورد نظر قرار داده اند. مسئله اصلی این پژوهش، شناخت و بررسی ساختار و مناسبات درون نهاد خانواده در رمان اجتماعی و واقع گرای دهه شصت است.
    خانواده، اولین نهاد اجتماعی است که روابط و مناسبات میان اعضای آن، معمولا دست مایه تصویرسازی و خلق هنری در فضای داستان قرار می گیرد. در این مقاله با بررسی نمونه هایی از چهار جریان مطرح رمان نویسی در دهه شصت، الگویی تحلیلی از بازآفرینی مناسبات و روابط خانوادگی در رمان های این دهه عرضه می گردد. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل تصویری است که از این نهاد اجتماعی در ادبیات داستانی بازتولید می شود تا گفتمان و روایت خاص ادبی این دهه را در رابطه با این نهاد ارزیابی کنیم.
    روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و بر مبنای منابع کتابخانه ای است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که در این دهه، نویسندگان با پرداختن به مناسبات خانوادگی، الگویی از مناسبات کلان اجتماعی را بازتاب می دهند و تضادها و چالش های زندگی اجتماعی را با ایجاد یک همبستگی درونی و با درنظرگرفتن پیچیدگی های روابط انسانی در مناسبات خانوادگی بازتولید می کنند. روابط خانوادگی در رمان های این دهه بازتعریفی از روابط سنتی است.
    کلید واژگان: رمان اجتماعی, دهه شصت, مناسبات و روابط عاطفی میان زن و شوهر, مناسبات و روابط میان نسلی, ازدواج, معیارهای همسرگزینی}
    Maryam Ameli Rezaei
    The 1980’s is the decade of growth and development of social novels in Iran. The theme of some novels is about family relationship. The present study attempts to analyze the model of family relationship in novels. As a result of this study, it is revealed that the authors reflect the social relationship in family connections. The relationship between husband and wife, parents and children, women and marriages are analyzed in seven novels.
    Keywords: Persian social novels, family, relationship, marriage, divorce}
  • ژاک ریموندکوفی کواکو
    شکل گیری و بازنمایی شخصیت رنارت خائن در ادبیات با واقعیتهای اجتماعی مرتبط است. در میان این واقعیتهای اجتماعی مساله های مختص کانون خانواده مطرح می شود که این شخصیت بازنمایاننده اتفاقات و کنشهای آن در نظر گرفته میشود. در بسیاری از حکایتها، شخصیت رنارت هیچ ملاحظهای در باب اخلاقیات خانواده و مناسبات احترامآمیز با همسر و خویشاوندان ندارد. روابط این شخصیت حیلهگر با نهاد خانواده تماما در چارچوب نزاع و تنش بوده و در جهت نابسامانی و اضمحلال خانواده پیش میرود. پژوهش حاضر در صدد تحلیل کارکردهای روایی و معنایی این تخاصم بین رنارت و جامعهای است که ژرفساخت- های زندگی خانوادگی بازگوکننده کلیت آن است. از سوی دیگر این مقاله گفتمان افشاگرانه راویان حکایتها را درباره رفتارآدمیان و مختصات جامعه مورد بررسی قرار خواهد داد.
    کلید واژگان: شخصیت خائن, حکایتهای رنارتی, خانواده, خویشاوندی, اضمحلال, افشاگری}
    Jacques Raymond Koffi Kouacou
    Fox trickster’s building takes into account his connections with social realities of the society. Family cell must be taken into account in the definition of these behavioral mechanisms. Renart doesn’t consider the family ethic that recommends wife’s or husband’s respect and the importance of relationship. His connections are adversarial with the family whose actions tend to destroy. The present study aims to analyze the functioning of such a confrontation between Renart and family whose structure is a miniature representation and the denunciation discourse interest of the authors based rightly on human being behavior and on society.
    Keywords: Trickster, fox folktales, family, relationship, destruction}
  • علی فتح اللهی، قاسم صحرایی
    انسان موجودی مدنی الطبع است که برای تداوم حیات و رفع نیازهای خویش در اجتماع ناگزیر از به کار بستن مهارت های زیست جمعی همچون ارتباط موثر، جرات و همدلی است.
    عارفان مسلمان با حفظ اصول و مبانی انسان شناسی دینی و در عین زیستن در فضای چند فرهنگی با گویاترین زبان به تبیین ژرفای وجود آدمی و نیازهای ثابت و متغیر وی پرداخته اند. مولانا جلال الدین محمد بلخی (672-604) در زمره عارفانی است که با دستیابی به آگاهی کی هانی، نیازهای زیست فردی و اجتماعی انسان را در قالب حکایت و تمثیل برای ایجاد و استمرار حیاتی سالم و طیبه گوشزد کرده است. این دانشمند بزرگ تحت تاثیر فرهنگ اسلامی و با نقب زدن به لایه های عمیق درون انسان توانسته است ریشه احساسات عمیق آدمی را به خوبی نشان دهد.
    در این پژوهش می کوشیم تا با شناسایی مهارت های زندگی در آثار جلال الدین محمد مولوی، به تحلیل این راهبردها از دیدگاه وی بپردازیم.
    کلید واژگان: ارتباط, انسان, مهارت زندگی, مولوی, بعد اجتماعی}
    A. Fathollahi, Gh. Sahraei
    Human beings have civic nature and have to live in grope. Thus, if they want to sustain their life and fix requirements they must apply group life skills such as effective communication, bravery and sympathy.Muslim mystics with keeping the principles, dignities and humanity bases and while living in a multicultural environment with the most obvious language explained the depths of human existence and variable needs of human beings. Molana Jalaledin Rumi Balkhi (672-604) is among the mystic that through his cosmic knowledge has explained the personal and social needs of human nature in the form of anecdote and allegory to create healthy and good life. This great scientist was influenced by Quran – Islamic with deep insight into the layers of human has been able to show a man deeply rooted feelings.In this study we have been tried to identify the social skills in Jalaleddin Rumi and analysis of these strategies from his views.
    Keywords: Relationship, Human being, life skills, Moulavi, Social aspects}
  • مسیح الله حیدرپور*، دکترعبدالرضا باقی
    گفتار پیش رو، بحثی است پیرامون عقل و ایمان در مثنوی؛ این پژوهش بر آن است که حقیقت عقل و ایمان را از نظر مولوی بکاود و پرده از چند و چون ارتباط آن دو کنار زند و بررسی نماید که ارتباط عقل و ایمان، از دیدگاه شاعر، کلامی است یا فلسفی یا عرفانی، سپس روشن نماید که عقل و ایمان در رسیدن به وحدت عرفانی چه نقشی دارند.
    نکته شایان توجه این است که جایگاه عقل در سخن، اندیشه و جان مولانا، مقدم بر ایمان است؛ او به عقل ایمانی و ایمان عقلی می-اندیشد.
    این نوشتار، که عقل و ایمان و ارتباط آن دو را از نظر عرفانی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است، بر این باور است که در سایر نوشته ها و تحقیقات ادبی کمتر به این زاویه از بحث پرداخته اند.
    کلید واژگان: عقل, ایمان, ارتباط, مثنوی, مولوی}
    Masihollah Heidarpour*, Abdol Reza Baghi
    This article addresses the relationship between wisdom and faith in Masnavi. The aim of this study is to investigate the nature of wisdom and faith from Molavi’s vantage point and unveil their relationship. Besides، it aims to investigate whether the relationship is of verbal، pgilosophical or mystrical nature and to study the role of the two in teaching mystical unity. It is worth mentioning that the status of wisdom in Molavi''s speech، intellect and spirit have priority over faith; he believs in intellectual faith and faith-oriented intellectualism. Exploring wisdom and faith and their relationship from a mystical perspective، this study underscores that this issue has been ignored in the related literature.
    Keywords: Wisdom, faith, relationship, Masnavi, Molavi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال