به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Saadi’s boostan » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Saadi’s boostan» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود نقی زاده *

    حسامیزی یا آمیختگی حسی در زبان به صورت عبارت های میان وجهی تجلی می یابد و در آن، بین واژه های مربوط به وجوه حسی مختلف، انتقال معنا صورت می گیرد. تحقیق حاضر با هدف بررسی سازوکارهای دخیل در تفسیر عبارات میان وجهی در بوستان سعدی و با بهره گیری از رویکرد معناشناسی شناختی انجام می شود. در این پژوهش، نقش بدنمندی معنا، مولفه های فرهنگی و محتوای ارزشی واژه های حسی و همچنین جایگاه معماری ذهن انسان در انتقال گزاره از یک وجه حسی به وجه حسی دیگر و همچنین برداشت معانی تحت اللفظی و غیر تحت اللفظی از عبارات میان وجهی بررسی می شود. داده های این تحقیق از طریق مطالعه بوستان سعدی و استخراج عبارات حسی جمع آوری می شود و به شیوه ای توصیفی تجزیه و تحلیل می شود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که درک ما از انتقال معنا بین حوزه های حسی نه از طریق استعاره صرف، بلکه به شیوه ای تلفیقی صورت می گیرد. بر این اساس، انتقال معنا در ساختارهای میان وجهی در بوستان سعدی ممکن است بر پایه همبستگی تجربی میان مفاهیم متفاوت، رابطه مجاز مفهومی بین دو پدیده یا بر پایه محتوای ارزشی واژه های حسی صورت گیرد. بعلاوه گویشوران زبان فارسی به کمک مفاهیم روان شناختی اولیه ای که همه حوزه های تجربه حسی را در برگرفته و در حضور محرک های مشخص فعال می شود، معانی تحت اللفظی متعددی از واژه های حسی در بوستان سعدی برداشت می کنند. ضمن اینکه مولفه های فرهنگی زبان فارسی در پالایش مفاهیم و جلوگیری از بروز و ظهور عناصر ناسازگار در زبان نقش دارند

    کلید واژگان: حسامیزی, حسامیزی استعاری, بوستان سعدی, مطابقت های میان وجهی و معناشناسی شناختی}
    Mahmood Naghizadeh *

    Synesthesia or sensory fusion is represented through cross-modal expressions in language. In synesthesia, there is a kind of meaning transfer between words of different modalities. The present study aims at exploring mechanisms involved in transferring predicates from one sense modality to another. And also we explore factors involved in interpreting cross-modal expressions in Sa’adi’s Boostan using tenets of cognitive semantics such as embodied meaning, cultural factors and evaluative content of sensory terms along with the role human's mental architecture in deriving different literal and non-literal meanings from these expressions. The data include cross-modal expressions collected from Sa’adi’s Boostan and analysis is carried out in a descriptive method. Results show that our understanding of meaning transfer between sensory modalities is syncretic rather than metaphorical. Therefore, predicate transfer in cross-modal expressions in Sa’adi’s Boostan is done through mechanisms such as experiential correlations between different concepts, conceptual metonymy and evaluative valence of sense words. Furthermore, there are psychologically primitive concepts for sense words in Sa’adi’s Boostan that span all domains of sensory experience and are activated in presence of certain stimuli to trigger derivation of various literal meanings. Finally, Iranian Culture and lifestyle in Saadi's period play their role as a filter for preventing elements that are not in accordance with Persian culture from appearing in linguistic realization.

    Keywords: Synesthesia, Metaphorical Synesthesia, Saadi’s Boostan, Cross-modal Correspondence, Cognitive Semantics}
  • عباسعلی آهنگر*، محمد امیر مشهدی، سمیه دهمرده بهروز

    هدف این پژوهش، توصیف و تحلیل حوزه های مفهومی به کار رفته در استعاره های بوستان سعدی بر اساس نظریه آمیزه مفهومی مطرح شده توسط فوکونیه و ترنر (1998، 2002) می باشد. در این نظریه، برای توصیف و تحلیل استعاره ها از فضاهای ذهنی استفاده می شود که عبارتند از: دو فضای دروندادی، یک فضای عام و یک فضای آمیخته. در این پژوهش، فضاهای ذهنی هر استعاره در بوستان سعدی توصیف شده است تا مشخص شود در هر استعاره از چه حوزه های مفهومی در ساخت فضاهای ذهنی استفاده گردیده است. سپس، معنادار بودن و یا معنادار نبودن استفاده از این حوزه های مفهومی با استفاده از آزمون خی دو در نرم افزار اس. پی. اس. اس. اندازه گیری شده است. نتایج نشان می دهد حوزه های مفهومی به کار رفته در استعاره های بوستان سعدی را می توان در 13 گروه دسته بندی نمود که عبارتند از: (1) جاندار پنداری، (2) سفر برای مفهوم زندگی، (3) استفاده از جهت ها برای هستارهای مثبت و منفی، (4) پدیده های طبیعی، (5) حیوانات، (6-) مزه ها، (7) کشاورزی، (8) اعضای بدن، (9) مظروف بودن هستارهایی که ظرف نیستند، (10) اشیا، (11) افعال، (12) شخصیت های انسانی و (13) محل . هنگام ساخت استعاره ها، این حوزه های مفهومی در یک فضای دروندادی قرار گرفته و همراه با فضای دروندادی دیگری که هدف شاعر محسوب می شود، به فضای آمیخته فرافکنی شده و استعاره را می سازند. آنگونه که نتایج این پژوهش نشان می دهد؛ تمام استعاره های بوستان سعدی را می توان براساس حوزه های مفهومی که در ساخت فضاهای ذهنی مطرح شده در نظریه آمیزه مفهومی نقش دارند، مورد توصیف و تحلیل قرار داد.

    کلید واژگان: استعاره, بوستان سعدی, نظریه آمیزه مفهومی, حوزه های مفهومی, فوکونیه و ترنر}
    Abbas Ali Ahangar *, Mohammad Amir Mashhadi, Somayyeh Dahmardeh Behrooz

    The aim of the present study study is to describe and analyze the conceptual domains used in metaphors of Saadi’s Boostan based on conceptual blending theory as presented by Fauconnier and Turner (1998, 2002). This theory uses mental spaces to describe and analyze metaphors that are two input spaces: a generic space and a blended space. In this research the mental spaces of each metaphor in Saadi’s Boostan are described to determine which conceptual domains are involved in the construction of mental spaces in each metaphor. Then, the significance or non-significance of using these conceptual domains are measured using X2 test in SPSS. The results show that the conceptual domains used in the metaphors of Saadi’s Boostan can be grouped into 13 groups: (1) personification, (2) journey for the life concept, (3) using orientation for positive and negative entities, (4) natural phenomena, (5) animals, (6) tastes, (7) agriculture (8) body organs, (9) being containment by non-containers, (10) things, (11) actions, (12) human characters, and (13) locations. When constructing metaphors, these conceptual domains are embedded in an input space and together with the other input space intended by the poet, are projected into a blended space and make a metaphor. The results show that all the metaphors of Saadi’s Boostan can be described and analyzed based on conceptual domains in constructing the mental spaces suggested in conceptual blending theory.

    Keywords: Metaphor, Saadi’s Boostan, Ccnceptual Blending theory, conceptual domains, Fauconnier, Turner}
  • فاطمه صالحی*، نصرالله شاملی

    علم معانی، یکی از شاخه های بلاغت اسلامی، در بسیاری از مباحث و زمینه ها با دانش زبان شناسی و به تبع آن نظریه های نقد ادبی معاصر به ویژه نقد زبان شناختی و سبک شناسی زبان شناختی مشابهت های فراوانی دارد. به طور کلی وجود مباحثی نظیر حال و مقام، خبر، انشا، اسناد خبری، اغراض و کاربردهای ثانوی کلام، تقدیم و تاخیر اجزای کلام در علم معانی، شباهت و همپوشانی بسیار زیاد این علم را با سه شاخه اصلی علم زبان شناسی یعنی واج شناسی، نحو و معنی شناسی به وضوح آشکار می سازد. به علاوه از آن جا که علم معانی به بررسی کلام یا گفتمان می پردازد (و نه به معانی واژه ها و جمله های خارج از بافت، اعم از بافت زبانی و غیرزبانی) می توان آن را با مبحث تحلیل گفتمان و علم کاربرد شناسی در نقدهای نوین ادبی نیز مقایسه کرد. به طور کلی به دلیل آن که علم معانی با دیدگاهی بلاغی دستوری به آثار ادبی می نگرد، چنین رفتاری این علم را هرچه بیشتر به دانش زبان شناسی مرتبط می سازد. مایکل هلیدی یکی از پژوهشگران برجسته مکتب زبان شناسی انگلستان است که نظریه زبان شناسی سیستمی نقش گرای وی موسوم به «دستور نقش گرای هلیدی»، شباهت فراوانی به مباحث «خبر»، «انشا»، «مسندالیه»، «مسند» و «اغراض ثانوی کلام» در علم معانی دارد. مقاله حاضر1 با تکیه بر ابیات بوستان سعدی، سعی در بررسی و نمایاندن مشترکات، همپوشانی ها و مشابهت های موجود میان علم معانی و دستور نقش گرای هلیدی دارد.

    کلید واژگان: علم معانی, نقد زبان شناختی, زبان شناسی سیستمی نقش گرا, مایکل هلیدی, بوستان سعدی}
    Fateme Salehi*, Nasr-Allah Shameli

    Ilmo-ma-ani - as one of the branches of the Islamic rhetoric- and for having the common features with western rhetoric, has also many similarities with linguistic and the literary contemporary criticism. Totally, existence of the subjects such as: discourse elegance, defects interrupting the elegance, intentions and secondary use of the discourse, study of the structure and context of the sentence and discourse in Ilmo-ma-ani reveal this knowledge similarities and its relations with three important branches of the linguistic: phonology, syntax, semantics, in the other words because Ilmo-ma-ani sees the literary works with a grammatical- rhetorical point of view, so this kind of view  connects this knowledge to the linguistic especially linguistic criticism. M. A. Halliday is one of the renowned researchers of the school of linguistics in Britain whose “systematic functional grammar” (SFG) has many similarities with rhetorical discussions of “Xabar”, “Insha”, “connotative meaning” … of Ilm-ol-Ma’a: ni. This paper discusses the similarities deals based on Saadi’s boostan.

    Keywords: Ilmo-ma-ani, Linguistics Criticism, Syntax, Halliday’s systematic functional grammar, Saadi’s boostan}
  • فریدون طهماسبی
    بوستان سعدی مثنوی اجتماعی ارزشمندی است که شاعر در آن دنیا را آنگونه که باید باشد به تصویر کشیده است و مضامین اخلاقی انسان سازی در آن مطرح شده که عمل به آنها فرد را به سعادت می رساند و او را برای حضور در جامعه آرمانی آماده می کند. سعدی آرمان شهر خود را به تاثیر از دستورهای انسان ساز اسلام طراحی نموده است که در این بیان قرآن کریم و به تبع آن نهج البلاغه امام علی(ع) کامل ترین الگوها و سرمشق های او بوده است. نهج البلاغه که آن را دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق نامیده اند و به «اخ القرآن» معروف است،در شعر و نثر فارسی تاثیر فراوانی از نظر لفظ و محتوا به جا گذاشته است. سعدی از جمله شعرا و نویسندگانی است که در جای جای آثارش از این اثر کامل تاثیر پذیرفته است که فراوانی این تاثیرپذیری محقق را شگفت زده می نماید.
    این مقاله بر آن است که برخی از مضامین اخلاقی و تعلیمی بوستان سعدی را که شیخ اجل برای پی ریزی آرمان شهر خود بر آن تاکید ورزیده، بررسی نماید و آنها را با همان مضامین در نهج البلاغه امام علی(ع) مقایسه کند.
    کلید واژگان: بوستان سعدی, نهج البلاغه, مضامین اخلاقی, آرمان شهر}
    F. Tahmasbi
    An attempt was made to compare some moral and educational themes of Saadi’s Boostan that has been emphasized in his utopia with those moral themes in Nahjolbalaghe of Imam Ali (AS). Boostan is a valuable social Masnavi in which the poet depicted the world in such a way that it should be. The moral themes of human beings that have been suggested in the book bring happiness and prosperity for human and prepare them to live in utopia. Saadi designed his utopia under the influence of Islamic human values, Nahjolbalaghe and Quran that they are the most complete models and patterns. Saadi is one of the poets and authors who have been influenced by Nahjolbalaghe.The amount of this effectiveness for his work has surprised researchers. This study is trying to answer this question. Did Saadi pay attention to religious text in Boostan, particularly Nahjolbalaghe, and how much is the amount of this effectiveness in the area of ethical and moral themes?
    Keywords: Saadi's Boostan, Nahjolbalaghe, Moral Themes, Utopia}
  • پرستو کریمی، جهانگیر صفری، امیر فتحی*

    نگاه ساختاری به آثار ادبی به سبب بررسی عناصر درون متنی و کشف الگوی پیوند آنها، زمینه های دریافتی شایسته تر از ماهیت ادبیات را فراهم می آورد و با نشان دادن شگردهای خلق آثار برتر ادبی می تواند به گسترش الگوهای پردازش اثر ادبی کمک کند. گروهی از منتقدان ساختارگرا به فرمهای روایی و بررسی عناصر داستان و قوانین ترکیب آنها پرداخته اند؛ کلود برمون با ابداع یک نظام مبتنی بر نمایش شکلواره ای برای روایت، طرحی پیشنهاد می کند که بر پایه چگونگی روابط بین کوچکترین واحدها استوار است. در این مقاله با استفاده از الگوی پی رفتها و توالی های برمون، به تحلیل و بررسی دو حکایت از بوستان سعدی پرداخته ایم. هدف از انتخاب این موضوع انطباق این نظریه با ساختار دو حکایت روایی از بوستان سعدی است

    کلید واژگان: نظریه ادبی, ساختار روایت, بوستان سعدی}
    parasto karimi, jahangir safari, amir fathi*

    A structural insight to literary elements in order to studyintratextual aspects and their relationship patterns, leads to find morepositive ground from the literary essence. And, showing methods forbetter literary work creation can help develop the literary process. Agroup of structural critics has focused on structural forms of narrativeand story elements and their compound rules; Claude Bremond bydeveloping a system based on narrative forms proposed a scheme thatis based on a relationship between the smallest units. In this paper,using pattern and sequence of Bremonds, we have studied andanalyzed two stories from Saadi's Boostan or Garden. The aim ofchoosing this subject is the conformity of this theory with the structureof two narratives of Saadi.

    Keywords: Literary Theory, Narrative Structure, Saadi's Boostan}
  • مریم فاتحی زاده، سحر خانجانی، فاطمه بهرامی
    هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای مهارت های عام زندگی زناشویی و خانوادگی در «بوستان» سعدی است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا و به صورت کیفی است. «بوستان» سعدی، به وسیله چک لیست محقق ساخته مهارت های عام زندگی زناشویی و خانوادگی مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. سپس اطلاعات حاصل، به وسیله شاخص آماری فراوانی، مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج پژوهش نشان داد که «بوستان» سعدی در مجموع 302 مرتبه به مهارت های عام زندگی زناشویی و خانوادگی توجه کرده است. مهارت هایی از جمله: سنجیده سخن گفتن، پرحرفی نکردن، صحبت کردن در فرصت مناسب، فضیلت سکوت، اهمیت ارتباط غیرکلامی نسبت به ارتباط کلامی، مهار خشم، مهر و محبت، صبر و شکیبایی، تکانشی عمل نکردن، بخشش و چشم پوشی، انتقادپذیری و خوش اخلاقی. با بررسی مهارت های عام زندگی زناشویی و خانوادگی در «بوستان»، مشاهده شد که سعدی چگونه در تک تک اشعار خود مهارت های زندگی زناشویی و خانوادگی را ذکر کرده است. این مهارت ها با حلاوتی خاص به رشته نظم کشیده شده و این نشان دهنده آن است که سعدی از میان دیگر هم طرازان خود نسبت به مسائل خانوادگی، اجتماعی، نگرش ها و ارزش های مذهبی عنایتی ویژه داشته است. بلاغت و رسایی سخن وی با عوامل متعددی پیوند دارد. او از هر فرصتی برای به اوج رساندن کلام خود و تسخیر بیشتر مخاطب بهره جسته است. اگرچه هدف اصلی سعدی حکایت پردازی نبوده است، بلکه از حکایت بیشتر به عنوان ابزاری برای تبیین دقیق تر اهداف تعلیمی و تربیتی خویش و همراه کردن مخاطب با خود بهره می گیرد؛ اما باریک بینی ها و ظرافت کاری های آگاهانه او در گزینش افراد یا اشخاص و عناصر حکایت ها نیز در بلاغت جویی او بی تاثیر نیست.
    کلید واژگان: بوستان, سعدی, تحلیل محتوا, مهارت های عام زندگی زناشویی و خانوادگی}
    M.Fatehizade, S.Khanjani, F.Bahrami
    The aim of this research is content analysis of general skills in marital and familial life in Boostan of Saadi. The study is descriptive، content analysis and qualitative. Boostan of Saadi is analyzed by check list of researcher that is made with marital and familial life in general skills. Then the data are analyzed by statistical indicator. The results showed that 302 times in Boostan of Saadi mentioned to marital and familial life in general skills totally. Boostan of Saadi has attended to skills such as deliberate speech، not verbosity، speak in fit opportunities، benefit of silence، importance of nonverbal rather than verbal communication، controlling anger، love، patience، not impulsive acts، forgive and overlook، censurable and good tempered. Study on marital and family life in general skills in Boostan of Saadi shown that how Saadi mentioned to skills of marital and familial skills in each his poem. Marital and familial skills drew the field of poetry with specific sweets. Saadi in compare with other Persian language poets has considered more the familial and social problems and religious attitudes and values. Several factors are linked with locution’s eloquence of Sheykh e Ajal. He is using from every opportunity to deliver his own language and to attract audiences. Although the main goal of Saadi didn’t story making his subtlety and delicacy in individuals selection and anecdote elements are effective on his rhetoric.
    Keywords: Content Analysis, General skills of marital, familial marriage, familial, Saadi's Boostan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال