به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sheikh Sanan » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Sheikh Sanan» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسن طباطبائی، فراست دژداه*
    داستان های عامیانه، از جنبه ها و ابعاد مختلف، از جمله بعد بلاغی شایسته بررسی هستند. در این مقاله، سه داستان کردی «شورمحمود و مرزینگان»، «شیخ فرخ و خاتون استی» و «شیخ صنعان» که به اهتمام قادر فتاحی قاضی گردآوری شده، از نظر بلاغی تحلیل و بررسی شده است. توصیفاتی که در این داستان ها آمده، متناسب با اندیشه و زندگی گویشوران کرد، جلوه های بلاغی ویژه ای یافته است. ضمن بررسی بلاغی توصیفات داستان های مذکور، آن ها را با نمونه های مشابه در متون نظم فارسی و اشعار عامیانه تطبیق داده ایم. حاصل این تحلیل و تطبیق ها آن است که این سه منظومه عامیانه کردی از نظر فکری و زبانی، شباهت زیادی به سبک دوره خراسانی دارند و به لحاظ انواع ادبی نیز از نوع غنایی هستند؛ اما در مقایسه با نمونه های متون نظم فارسی، عنصر تشبیه در آن ها بسامد زیادی دارد. جست وجوهای بیشتر در تحلیل بلاغی داستان های مذکور نشان داد بلاغت تشبیه محور این داستان ها با بلاغت اشعار عامیانه، به ویژه دوبیتی های عامیانه، همانندی هایی دارد؛ اما نمونه های متعددی نیز در این داستان ها وجود دارد که خاص و منحصربه فرد است و در حدود جست وجوی نگارندگان، مشابهی برای آن ها در ادبیات رسمی و اشعار عامیانه یافت نشد.
    کلید واژگان: : تحلیل بلاغی, توصیف, شیخ صنعان, شیخ فرخ و خاتون استی, شورمحمود و مرزینگان}
    Hasan Tabatabaei, Ferasat Dezhdah *
    Folk tales can be explored from different aspects and dimensions, including rhetorical dimension. In this article, three Kurdish stories of "Shoor Mahmud and Marzingan", "Sheikh Farrokh and Khatun Esti" and "Shaykh Sanan" which have been compiled by Qaderi Fattahi Qaderi have been analyzed and analyzed rhetorically.  The descriptions mentioned in these stories have found special rhetorical effects in accordance with the thoughts and lives of Kurdish speakers. In addition to rhetorical study of the descriptions of these stories, we have adapted them to similar examples in Persian order texts and folk poetry. The result of this analysis and adaptation is that these three Kurdish folk systems are intellectually and linguistically similar to the Khorasani style and are rich in terms of literary types, but in comparison with the examples of Persian order texts, the simile element has a higher frequency in them.Further searches in the rhetorical analysis of these stories showed that the simile-driven rhetoric of these stories has similarities with the rhetoric of folk lyrics, especially folk dobits, but there are also several cases in these stories that are special and unique and there are not about the same authors searching for them in official literature and folk poetry.
    Keywords: Rhetorical Analysis, Description, Sheikh Sanan, Sheikh Farrokh, Khatun Estehi, Shoormohammoud, Marznyga}
  • محمد خسروی شکیب *

    حکایت «شیخ صنعان» یکی از روایت های خواندنی در ادبیات عرفانی است. ضرورت و کاربست نظریه های جدید، موجب می شود تا حکایت مذکور فراتر از متن و بافت عرفانی خود، نشان دهنده دلالت های جامعه شناختی و روانشناختی باشد. با استفاده از رویکرد های مربوط به روانشناسی اجتماعی، علاوه بر خارج-کردن متن مذکور از محدویت های سنتی، ظرفیتی توضیحی و تفسیری فراهم می شود تا حکایت «شیخ‌صنعان» با توجه به نظریه «داغ ننگ» اروینگ گافمن، مورد ارزیابی قرار گیرد.گافمن با اصرار بر تحلیل رفتار و کنش های آگاهانه افراد در اجتماع، مبدع جامعه شناسی تحلیلی و غیر کمی است. روش تحقیق مورد نظر در این مقاله نیز کیفی، توصیفی و از نوع تحلیل رفتار و کنش فردی است. وجود متغیرهایی چون «الگوی نمایش»، «دو خویشی»، «طرد شدگی و انزوای اجتماعی»، «ضایع شدن هویت مشترک»، «آگاهان و خودی ها»، «آشکارشدگی»، «عادت‌واره»، «بازیافتن هویت از دست رفته»، «مکانیسم های دفاعی و روانی »و... در روایت شیخ صنعان، موجب شده استتا تحلیل و همچنین نتایج برآمده از کاربست نظریه جامعه شناختی- روانشناختی «داغ ننگ» گافمن در این حکایت، باورپذیر و متقاعدکننده باشد. پیش فرض این است که عدم تعادل و توازن میان «خود» فردی و «خود» اجتماعی، موجب «داغ ننگ» و رسوایی شیخ صنعان شده است.

    کلید واژگان: شیخ صنعان, جامعه شناسی, اروینگ گافمن, چند خویشی, داغ رسوایی}
    mohammad Khosravishakib *

    The story of "Sheikh Sanan" is one of the beautiful narrations in Persian literature. The application of new theories causes the mentioned anecdote to show sociological and psychological suggestions beyond its mystical text and context. Using approaches related to social psychology, in addition to taking the text out of the traditional limitations, an expounding and interpretativecapability is provided to estimate the story of "Sheikh Sanan" according to Irving Goffman's " stigma" theory. In the present article, an endeavor is made to scrutinize the "story of Sheikh Sanan" by means of qualitative description and analysis. The premise is that there are variables such as "play pattern", "pattern of individual and collective kinship", "social exclusion and isolation", "loss of common identity", "learning", "knowledge and insiders", "Revelation", "habitual", "recovery of lost identity", "defense and psychological mechanisms", etc. in the mentioned narrative, has caused criticism and analysis as well as the results of applying Goffman's "stigma" theory, be believable and convincing.The presupposition is that the lack of balance between the individual "self" and the social "self" has caused the "stigma" of Sheikh Sanan.

    Keywords: Sheikh Sanan, Irving Goffman, Several Self, Stigma}
  • امید وحدانی فر*، صفورا انتظاری
    در این پژوهش رویکرد زبان شناختی استعاره مفهومی عشق در حکایت شیخ صنعان منطق الطیر عطار را با توجه به نظریه لیکاف و جانسون بررسی کرده ایم. به این منظور حکایت ذکر شده را به سه دوره شریعت، طریقت و حقیقت تقسیم کرده ایم و برای درک مفاهیم انتزاعی عشق به تبیین نگاشت های مورد نظر در هر دوره به روش تحلیلی تطبیقی پرداخته ایم و نمونه هایی از ابیات حکایت مورد بحث را بر اساس استعاره مفهومی عشق مورد بررسی قرار داده ایم. یافته های پژوهش نشان می دهد که عطار برای بازنمایی عشق در حکایت شیخ صنعان از انواع استعاره های مفهومی بهره برده است. استعاره های خرد به کار رفته در روساخت این حکایت دارای زیرساختی پایه ای به نام «عشق عرفانی» هستند که آن ها را انسجام می بخشند. کلان استعاره های موجود در این حکایت نیز از نظر بسامدی در سه دسته استعاره هستی شناختی، استعاره جهتی، استعاره ساختاری قرار می گیرند. توجه به استعاره های موجود در حکایت ذکر شده، نشان می دهد که استعاره کلان «خداوند عشق است» به عنوان مرکزی ترین استعاره است و تمام استعاره های خرد در تکامل این کلان استعاره به کار رفته اند.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, عطار, شیخ صنعان, عشق, عرفان}
    Omid Vahdanifar *, Safoora Entezari
    In the present research, with a linguistic approach, we examine the conceptual metaphor of love in the story of Sheikh Sanān from the mystical book of Attār of Nishapur, Mantiq-ut-Tayr, taking into account the theory of George Lakoff and Mark Johnson. For this purpose, we have divided the story into three periods of sharia (law), tariqat (mystical way) and truth, and in order to understand the abstract concepts of love, we have analyzed all three periods by using analytical-comparative method. Also, based on the conceptual metaphor of love, some examples of the verses of the story have been examined. The findings of the research show that Attār has used various conceptual metaphors to represent love in the story of Sheikh Sanān. The micro-metaphors used in the surface structure of the story have a basic substructure called "mystical love" that gives them coherence. In terms of frequency, the macro-metaphors of the story are placed in three categories: ontological, orientational and structural metaphors. If we pay attention to the metaphors in the story, it becomes clear that the macro-metaphor "God is love" is the most central metaphor and all micro-metaphors have played a role in the evolution of this macro-metaphor.
    Keywords: conceptual metaphor, Sheikh Sanān, Attār of Nishapur, love, mysticism}
  • فرناز ثامنی کیوانی، وجیهه ترکمانی*

    بررسی آثار نویسندگان و شاعران مطرح با تکیه بر نظریه‏های روان‏شناسانه یکی از شیوه‏های درخور توجه برای آشنایی بهتر با اندیشه، شعرو شخصیت آنها است.برهمین اساس، بر آن هستیم تا داستان شیخ صنعان و دختر ترسا را بر اساس نیازهای بنیادین مطرح در تیوری انتخاب روان شناس معاصر، ویلیام گلاسر، مورد بررسی قرار دهیم. لذا نخست، به معرفی نظریه گلاسر پرداخته سپس داستان شیخ صنعان و دختر ترسا تحلیل شده است. بررسی ارتباط داستان با این نظریه باعث شده تا ابعاد تازه ای از آن به نمایش گذاشته شود.  این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی با استفاده از نظریه گلاسر، به دنبال بررسی مفهوم نیاز در شخصیت شیخ صنعان می‏باشد. نتایج بررسی نشان می‏دهد از بین پنج نیاز اساسی انسان(عشق، بقا، قدرت، آزادی، تفریح) که گلاسر مطرح می‏کند، نیاز به عشق بیش از سایر نیازها جلوه گر شده است. البته عشق در شخصیت شیخ صنعان از کیفیت و حالت ثابت و یکسانی برخوردار نیست و گاهی از عشق نفسانی به عرفانی در نوسان است. دیگر نیاز‏ها مانند: نیاز به قدرت، بقا و آزادی در شیخ صنعان در گرو عشق به معشوقه حقیقی نمود پیدا کرده است؛ اما نیازی که گواه بر نیاز به تفریح در شخصیت شیخ صنعان باشد، وجود ندارد.

    کلید واژگان: شیخ صنعان, دختر ترسا, تئوری انتخاب, نیاز, عشق}
    Farnaz Sameni keyvani, Vajihe Torkamani*

    Examining the works of prominent writers and poets based on psychological theories is one of the noteworthy ways to get better acquainted with thought, poetry and their personality. Accordingly, we intend to examine the story of Sheikh Sanan and Tersa's daughter based on the fundamental needs of contemporary contemporary psychologist William Glasser. Therefore, first, Glaser theory is introduced, then the story of Sheikh Sanan and Tersa's daughter is analyzed. Examining the relationship between the story and this theory has led to the emergence of new dimensions of it. This descriptive-analytical study using Glasser's theory seeks to investigate the concept of need in the personality of Sheikh Sanan. The results show that out of the five basic human needs (love, survival, power, freedom, entertainment) that Glasser raises, the need for love is more pronounced than other needs. Of course, love does not have the same quality and state in the character of Sheikh Sanan, and sometimes it fluctuates from carnal to mystical love. Other needs, such as the need for power, survival and freedom in Sheikh Sanan, depend on the love of the true lover; But there is no need to prove the need for fun in the character of Sheikh Sanan.

    Keywords: Sheikh Sanan, Tersa's daughter, theory of choice, need, love}
  • محمد آهی*، الیاس قادری

    «تابو» در لغت به معنی حرام و ممنوع است و در اصطلاح به اموری گفته می شود که آن امور دارای حد و مرز و قوانین خاصی هستند که نباید تحت هیچ شرایط شکسته شوند و در صورت شکسته شدن، فرد و اطرافیان دچار پی آمدهای منفی و زیانبار می شوند. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و با رویکرد  توصیفی تحلیلی به بررسی مصادیق تابوشکنی در داستان شیخ صنعان از منظومه عرفانی منطق الطیر عطار می پردازد. برای تحلیل ، تابوها به دو دسته تابوهای اسلامی و تابوهای مسیحی تقسیم شده و هر یک از این تابوها از منظر خود آن دین، تحلیل گردیده است. این پژوهش در صدد پاسخ به این سوال اساسی است که با توجه به شخصیت شیخ صنعان، چرا این تابوها شکسته می شود؟ پاسخ به این سوال از دیدگاه روان شناسی یونگ با توجه به دین اسلام و مسیحیت بیان می شود. کارل گوستاو یونگ معتقد است ویژگی ها و عوامل ناسازگار و منفی حاصل عملکرد کهن الگوی سایه است. بر این اساس در این پژوهش سبب تابوشکنی قهرمانان داستان شیخ صنعان و دختر ترسا کنش کهن الگوی سایه دانسته شده است.

    کلید واژگان: تابوشکنی, شیخ صنعان, دختر ترسا, روان شناسی تحلیلی, کهن الگوی سایه}
    Mohammad Ahi *, Elyas Ghaderi

    Taboo (meaning prohibited and forbidden) refers to things that have limits and follow certain rules and should not be broken under any circumstances, and if they are broken, the person and her/his relatives will suffer negative and harmful consequences. The present study, by using analytic-descriptive method and library sources, examines the examples of taboo-breaking in the story of Sheikh Sanān from the mystical book of Attār of Nishapur, Mantiq-ut-Tayr. In the article, the taboos are divided into two categories: Islamic and Christian taboos, and each of them has been analyzed according to the relevant religion. The main question is, given the character of Sheikh Sanān, why are taboos broken? The answer of the question is given based on the psychology of Jung and according to the principles of Islam and Christianity. Carl Gustav Jung believes that the incompatible and negative features are the result of the function of the shadow archetype. Therefore, the reason for breaking the taboos by the protagonists - Sheikh Sanān and the Christian girl - is the result of the action of the shadow archetype.

    Keywords: Taboo-Breaking, Sheikh Sanān, the Christian girl, Analytical Psychology, Shadow Archetype}
  • پرنوش پژوهش*

    حکایت «شیخ صنعان و دختر ترسا» که از بلندترین داستان های منطق الطیر عطار است، دارای زمینه های واقعی بوده و پیش از عطار توسط بسیاری از منابع معتبر نقل شده است. با این حال، روایت عطار از این داستان به دلیل آمیخته شدن با مفاهیم عرفانی و صوفیانه شهرت بسیاری یافته است. این روایت از سویی چهره زاهدانه عطار را آشکار ساخته و حکایت شیخ صنعان را به متنی ایدیولوژیک و اعتقادی تبدیل کرده است، اما از سوی دیگر محمل تاویل های مختلف واقع شده که برخی بر خلاف باورهای ایدیولوژی آن بوده و سبب طرح پرسش های معرفت شناختی شده است. از همین رو، برآنیم تا با جستجوی یک خط فکری پادگفتمانی در حکایت شیخ صنعان به این پرسش پاسخ دهیم که اگر حکایت شیخ صنعان متنی ایدیولوژیک و اعتقادی است چگونه تاکنون محمل تاویل های مختلف شده است؟ نگارنده با پیگیری تاریخ تطور اصطلاح «کفر» در تصوف خراسان تا پیش از عطار نشان داده که این اصطلاح چه پیشینه ای داشته و تا به دست عطار رسیده، چگونه تطور یافته است. در مرحله بعد با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی این حکایت از عطار پرداخته است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که تاریخ تطور اصطلاح «کفر» و نیز منظومه فکری عطار به مفسر رخصت می دهد  این اصطلاح را در قصه شیخ صنعان در معنای تطوریافته (پادگفتمانی) آن بازشناسد و بدین ترتیب برای «کفر» معنایی باطنی نیز در نظر بگیرد. بر این اساس که می توان دریافت رابطه کفر و دین گاهی مقابل هم و گاهی یک حرکت موازی است.

    کلید واژگان: فریدالدین محمد عطار نیشابوری, شیخ صنعان و دختر ترسا, کفر و ایمان, تاویل}
    Parnoosh Pajouhesh *

    The story of “Sheikh Sanan and Christian girl”, which is one of the longest stories in Attar’s Mantiq al-Teyr (Conference of the Birds), is rooted in real events and has been cited in many credible references preceding Attar. Nonetheless, Attar's narration of this story has gained popularity due to its integration with mystical and Sufi concepts. On the one hand, this narration has unveiled Attar's ascetic face and has turned Sheikh Sanan's story into an ideological and religious text, on the other hand, it has been subject to various interpretations, some of which are contrary to its ideological beliefs and have raised epistemological questions. In view of that, through seeking a counter-discourse line of thought in the story of Sheikh Sanan, we intend to answer this question: If the story of Sheikh Sanan is an ideological and religious text, how has it been subject to various interpretations so far? By tracing the history of the evolution of the term "infidelity" in Sufism of Khorasan before Attar, the writer has shown the background of this term and how it had evolved prior to its being taken up by Attar. Analyzing the story through Critical Discourse Analysis was the next step. The results of the research indicate that in fact the history of the evolution of the term "infidelity" as well as Attar's intellectual system allow the interpreters to recognize this term in the story of Sheikh Sanan in its evolved meaning (counter-discourse) and thus consider an intrinsic meaning for "infidelity". Accordingly, it could be seen that the relationship between infidelity and religion is sometimes opposite and sometimes a parallel movement.

    Keywords: Farid-al-Din Mohammad Attar Neyshaboori, Sheikh Sanan, Christian girl, Fidelity, faith, Interpretation}
  • ابراهیم کنعانی*، فاطمه رزمی حسن آباد
    مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که نقش پادگفتمان ها در تقویت، تثبیت و بازآفرینی معنای نشانه ای و یا ساخت شکنی از نشانه های گفتمانی مربوط به دیگری چیست. این پژوهش می کوشد با تبیین سازوکار زبانی و دلالتی متن و از منظر کارکرد پادگفتمانی، شیوه های تعامل و رقابت میان گفتمان های مختلف را بررسی کند و با کشف نقاط مرکزی گفتمان به تبیین چگونگی تولید، تغییر و یا تثبیت معنا بپردازد. پادگفتمان وضعیتی را ایجاد می کند که یک گفتمان در تعامل و یا چالش با گفتمان دیگر قرار می گیرد و با حمایت از آن تایید می شود. در این جستار کارکردهای پادگفتمان در شکل دهی به دلالت پردازی و فرایند معناسازی بازکاویده شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که پادگفتمان ها در داستان شیخ صنعان (در منطق الطیر عطار) چگونه و در قالب کدام کارکردها توانسته اند شیوه های تعامل و رقابت میان گفتمان های مختلف را بازنمایی کنند. به این منظور، با استفاده از روش تحلیل کیفی گفتمان و از منظر پادگفتمانی و به شیوه توصیفی- تحلیلی، به تحلیل و تبیین مولفه هایی پرداخته شده است که در قالب پادگفتمان در داستان یادشده نقش ایفا می کنند و به حمایت و گسترش ایده اصلی داستان یاری می رسانند. یافته های پژوهش نشان می دهد که این داستان با به کارگیری پادهای مختلفی از قبیل شبیه سازی ارجاعی، روایی، استعاری، تودرتو، تفویض اختیار، پرسش، تعویق کنشی، شاهد آوردن، احیای کنشگر، خرق عادت، و پادگفتمان رد و استعلا گفتمان اصلی داستان را تایید و تثبیت کرده است.
    کلید واژگان: گفتمان, پادگفتمان, گفته پرداز, مجاب سازی, شیخ صنعان}
    Ebrahim Kanani *, Fatemeh Razmi Hasan Abad
    The purpose of the present study is to investigate the role of counter- discourse in strengthening, consolidating and reconstructing the meaning of a sign or deconstructing the discourse signs of another related discourse. Through explaining the linguistic and semiotic mechanism of the text from counter- discourse viewpoint, this study seeks to examine the ways by which different discourses interact and compete with each other. Furthermore, it attempts to explain the way meaning is produced, transformed, or confirmed by discovering the nodal points of the discourse. Counter-discourse creates a situation in which each discourse interacts with or challenges another discourse and gains confirmation through its support. In the present study, the functions of counter- discourse in shaping signification and the process of meaning-formation have been revisited. The main question of the research is how and by what means the Counter- discourse in Sheikh Sanan story (in Attar’s Mantiq al-Tair) are representing the interactions and competitions between different discourses. For this purpose, the present study, via adopting a descriptive-analytical approach and qualitative discourse analysis method, explains the elements and components that act as counter- discourse in the story and aid the main idea of the story to be supported and expanded. The findings show that this story uses various kinds of counter- discourse such as referential simulation, narration, metaphor, intricacy, delegation, questioning, action suspension, evidentially, actor revival, supernatural wonders or miraculous acts, and anti and transcendence discourses; through which it has supported and affirmed the main discourse of the story.
    Keywords: Discourse, Counter- discourse, Narrator, Persuasion, Sheikh Sanan}
  • معصومه منتشلو *، پارسا یعقوبی جنبه سرایی
    زمان در مقام عنصر روایی و یکی از عوامل تثبیت فرم می تواند با دلالت هایی ضمنی به پیوندی «زیبایی شناختی- اندیشگانی» منجر شده؛ متن را به انسجام مضاعف برساند. برغم اینکه بسیاری از متن های تعلیمی کلاسیک با نوعی نتیجه محوری تولید گردیده و کمتر به دلالت پردازی غیر مستقیم با عناصر روایی پرداخته شده است؛ در برخی از روایت های داستانی آن عصر، همچون تمثیل شیخ صنعان عطار، نسبتی چشمگیر میان زمان توزیعی روایت با وضعیت، کنش های شخصیت اصلی قصه و درونمایه وجود دارد. این نوشتار به شیوه توصیفی- تفسیری، جریان زمان در روایت شیخ صنعان را به مثابه عنصری روایی برای تبیین انواع انسجام در آن متن بررسی کرده است. مبنای نظری این نوشتار برای معرفی جریان زمان در سه شکل ترتیب، تداوم و بسامد؛ الگوی ژنت و در بحث زمان در قالب حال اخلاقی سخن والاس مارتین است. نتیجه حاکی از آن است که زمان توزیعی در تمثیل مذکور با انواع زمان پریشی، تنظیم سرعت و تکرارها، منجر به دو سطح انسجام ساختاری و اندیشگانی شده است در این میانه، راوی با تکیه بر حال اخلاقی زمان روایت را متوقف کرده، به شکلی مستقیم اندیشه ای را با مخاطب در میان می گذارد.
    کلید واژگان: روایت, عطار, عنصر زمان, شیخ صنعان}
    Masomeh Mantashlou *, Parsa Yaghoobi Janbesaraee
    Time as a narrative element and one of the factors of the fixation of the form can lead to implicit implications for the "aesthetic-reflection" link, which translates the text into double integrity. In spite of the fact that many of the classical textbooks have been produced with a kind of pivotal result and are less
    indirectly implied by narrative elements; in some of the narrative narratives of that era, such as the Sheikh Sanan Attar allegory, there is a significant relationship between time There is a distribution of narrative with the situation, the actions of the main character of the story and the theme. In this descriptive-interpretive way, this article examines the flow of time in the narrative of Sheikh Sanan as a narrative element to explain the types of cohesion in that text. The theoretical basis of this paper is to introduce the flow of time in three forms of order, continuity and frequency; the pattern of genes and in the discussion of time in the moral formulation of Wallace Martin's words. The result implies that the time distribution in the allegoric with all sorts of time, frequency, and repetition has led to two levels of structural coherence and thinking. In the mean time, the narrator, by relying on the moralities, ceases to narrate the time, directly Discuss the idea with the audience.
    Keywords: Narat, Attar, element of time, Sheikh sanan}
  • شیرزاد طایفی، محمد شیخ الاسلامی
    در نقد نشانه معناشناختی، وارونه نشانه شناسی ساخت گرا، نشانه ها فرصت نشانه پذیری می یابند و از نشانه های معمول، به نشانه های نو تبدیل می شوند. گرمس با ایجاد نظام های گفتمانی منسجم، زمینه ای فراهم ساخت که با کاربست آن، روایات را تحلیل کنیم و دریابیم که در وضعیت اولیه حکایت، معنا نقصانی دارد که وجود نظام های گفتمانی سبب می شود معنای ناقص، سیر تکاملی داشته باشد و در وضعیت ثانویه، به معنایی استعلایی در پایان داستان تبدیل شود. داستان شیخ صنعان، در آغاز با نقصان وضعیت مواجه است و شیخ به سبب خوابی که می بیند، کنشی می آفریند و در ادامه، برخی از نظام های گفتمانی، قابلیت بروز می یابند. در این مقاله، با بهره گیری از تحلیل و نقد محتوا کوشیده شده بیان شود که عطار بر آن است با استفاده از برنامه ای ازپیش تعیین شده، وضعیت نامساعد اولیه را به وضعیتی مساعد در پایان حکایت تبدیل سازد. در بررسی نظام های گفتمانی، نخستین نظام گفتمانی (هوشمند)، گفتمان غالب است؛ بدین معنا که راوی با بهره گیری از کنش های نظام مند، سیر تکاملی معنا را در پیش می گیرد. پس از گفتمان هوشمند، دو گونه تنشی عاطفی و مشیت الهی در خلال داستان ایجاد می شوند که به ترتیب در رتبه های دوم و سوم جای می گیرند.
    کلید واژگان: منطق الطیر, شیخ صنعان, نظام گفتمانی, نشانه, معناشناختی, معنای ناقص, معنای استعلایی, گرمس}
    Shirzad Tayefi, Mohammad Sheikholeslami
    Semiology-semantics criticism is an instrument for the perception of meaning.In semiology-semantics, contrary to structural semiology, signs have the opportunity to take on new signs.By creating coherent discourse systems, Gremies paved the way for interpreting the narrations, realizing that there is a drawback in the meaning in the initial narration, which needs to develop into a transcendental sense in a secondary stage at the end of the story.The story of Sheikh San’an is one of the narratives that suffers from the drawback of a chaotic state related to Sheikh San’an at the beginning of the story in which, in view of his dream, he takes an inevitable action which leads to the representation of some discourse systems.In the present research, using content analysis, we made an attempt to clarify that Attar Neishaburi has the intension to alter the undesirable initial state into a favourable one at the end of the narration by a pre-set plan.In analysing discourse systems, the first intelligent discourse system is prevailing. This means that the narrator, using systematic speech acts, depicts the evolution of meaning following an intelligent discourse.Two types of tension-emotional and providence- are created through the story, which assume the second and third status, respectively.
    Keywords: Mantiq ut-Tair Attar, Sheikh Sanan, discourse systems, semiology-semantics, incomplete meaning, transcendental meaning, literary criticism}
  • یدالله شکری
    مطالعه در ساختار و فرم آثار ادبی زمینه گسترش شیوه های رشد معنایی در این متون را فراهم کرده است. داستان ها و قصص، که بخش اعظمی از این آثار را تشکیل می دهد، در ساختار خود شیوه ها و علوم مختلف معنایی را خلق می کند. از میان این علوم «روایت شناسی» نظریه ای است که با روش و اصول ساختاری، اجزای قصه را تا رسیدن به مقصود نویسنده سامان می دهد؛ از این روست که داستان و ادبیات داستانی بستری برای خلق شیوه های نوین ادبیات گسترده است. «روایت شناسی» در حوزه ادبیات معاصر، افزون بر توجه منتقدان به شیوه های جدید تحلیل ساختاری، بکارگیری این شیوه ها در پژوهش های داستانی آنان را نیز فراهم می کند. «ژرار ژنت»، از نظریه پردازان حوزه روایت شناسی، یکی از مهم ترین مباحث این نظریه را بیان کرده و گستره قصه را در سه سطح داستان، روایت و روایتگری بررسی کرده است. نوشتار حاضر داستان شیخ صنعان را از منظر روایت شناسی این نظریه پرداز برسی و تحلیل می کند. حاصل آنکه در این داستان سطوح نظریه روایت شناسی ژنت همچون داستان، روایت و روایتگری و عناصری مانند نظم، ترتیب، تداوم زمانی، صدا و لحن در بخش هایی از داستان وجود دارد و در مواردی نیز عناصر با قدری تفاوت روایت داستان را تا پایان ادامه می دهد.
    کلید واژگان: ساختارگرایی, روایت شناسی, ژرار ژنت, شیخ صنعان}
    Yadollah Shokri
    Study of the structure and form of literary works have provided a background for developing methods for growth of meaning in these texts . Tales and stories that contribute a huge part of world literature create different semantically methods and sciences with their structure .among these, narratology has created a new method in art and narrative literature arena by employing methods and principals for organizing and analyzing elements of the story .Theory of narratology in addition to attracting the attention of critics towards new methods of structural analysis has provided employment of these methods during narrative studies in the field of contemporary literature. "Gérard Genette" as one of the narratology theorists has proposed one of the most important issues of this science .He define narrative from the three levels of story, narrative and narration, with its components .The present article analyzes Sheikh Sanan story from the perspective of this theorist’s narratology .The results show that in this story levels of Genette’ s theory of narrative such as story narrative and narration and elements such as discipline, order, time duration, volume and tone exist in parts of the story and in some cases continue to narrate the story to the end with slightly different elements.
    Keywords: structuralism, narratology, Genette, Sheikh Sanan}
  • Parvin Telli, Meisam Mahdiar
    Mystic literature (Irfān) in general and Sufi literature in particular has always been alluring to the scholars interestingly working in different fields from literary, religious, philosophical, historical to other fields which may have little in common. Among Sufi theologians, Farid ud-Din Attar Neishabouri is the one whom no one has ever been able to surpass in creating works which have richly furnished Persian literature with mystic ideas and images of Sufis. Attar is a prolific author but, among his works, Mateq at-Tair, or The Conference of the Birds (Darbandi and Davis, 1984) is generally known as his magnum opus which has earned a worldwide reputation. Though all the tales of this book are artfully well made in their own right, the story of ‘Sheikh San’an’, without doubt, is second to none. Recently a large number of scholars have tried to interpret the tale with the aid of various methods, both traditional and modern, in order to give a better understanding of its implications. This paper is also intended to investigate ‘Sheikh San’an’, this time, in terms of Roland Barthes’s five codes of narrative (proairetic, hermeneutic, semic, symbolic and cultural). The reason to choose this approach is to employ the codes in mystic literature and to verify if it is possible to uncover some esoteric concepts which might have still remained untold about this story.
    Keywords: Mystic literature, Sufi literature, Farid ud, Din Attar Neishabouri, Sheikh Sanan', Roland Barthes}
  • زهره مشاوری، محمدرضا نصراصفهانی، سید مرتضی هاشمی
    در میان آثار ادبی جهان، رمان سیذارتا اثر هرمان هسه با حکایت شیخ صنعان در منطق الطیر عطار شباهت هایی دارد که این دو اثر را قابل مقایسه می سازد. جستجوی کمال و طی طریق از کمال ظاهری تا رسیدن به مرتبه ای از کمال واقعی درونمایه هر دو اثر است. سیذارتا و شیخ صنعان که هر دو از نظر دیگران دارای مقام و مرتبه ای از کمال هستند، در پی کمال واقعی خویش همه چیز را ترک می گویند و به جستجو می پردازند. عشق در هر دو داستان جایگاه ویژه ای دارد و تحول اساسی شخصیت ها در هر دو با عشق زمینی آغاز می گردد و به سرانجام می رسد. در این مقاله ابتدا ضمن مقایسه ساختاری، دو اثر از لحاظ شخصیت پردازی، کنش ها و گره گاه ها و زبان و بستر وقوع داستان بررسی می شوند. سپس، علت کنش ها و شباهت ها و تفاوت های مفاهیم در دو داستان نموده خواهد شد.
    کلید واژگان: شیخ صنعان, سیذارتا, عطار, هسه, جستجوی کمال, عشق, تحلیل ساختاری}
    Zohre Moshaveri, Mohammadreza Nasr Isfahani, Sayed Mortaza Hashemi
    Among the literary works in the world, there are some similarities between novel of the Siddhartha by Hermann Hesse and the tale of the Sheikh Sanan in the Manteq Atteir by Sheikh Attar, which make them comparable. The theme of both tales is seeking perfection and felicity as well as following the direction from apparent perfection to a real stage of perfection. Both Siddhartha and Sheikh Sanan have high degree of perfection and felicity in the people's point of view; however they left everything and engage in seeking. Love has a characteristic role in both tales, so the basic change of both characters starts with earthly love and brings them to the denouement. In this article the similarities were represented at first based on the structural analysis including the characterizations, actions, turns, conceptual language and background of the two texts. Then, the reason of the actions were compared and presented beside the conceptual similarities and differences between two tales.
    Keywords: Siddhartha, Sheikh Sanan, Hesse, Attar, Seeking Perfection, Felicity, Love, Structural analysis}
  • گردآفرین محمدی، مهدی فاموری
    همواره از میان شخصیت های داستانی بالیده در بستر فرهنگ و ادبیات های مختلف، چهره هایی وجود دارند که بنا بر برخی از خصایص منحصر به فرد، امکان فرا روی از بستر دراماتیک خویشتن و مبدل شدن به یکی از شخصیت های ممتاز تاریخ ذهنی افراد انسانی آن جامعه را می یابند و به تعبیری نیز می توان آنها را «مجسمه های فرهنگی» یا «نمونه های ازلی ذهن» آن جامعه نامید. فاوست، قهرمان نمایشنامه گوته و شیخ صنعان، قهرمان «منطق الطیر» عطار از اینگونه نمونه های ازلی ماندگار هستند که در این مقاله به عنوان دو نماد فکری و فرهنگی شرق و غرب مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند.
    کلید واژگان: عطار, فاوست, منطق الطیر, گوته, شیخ صنعان, اسطوره, عشق}
    Gord Afarin Mohammadi, Mahdi Famoori
    There have always been Features and characters in different cultures and literatures that because of their unique characteristics، they have had the ability for going beyond their dramatic personality and becoming one of the outstanding features in people’s mind. These features and characters، in addition to their literary position، have such a popularity، historic presence and inspiring aspects in people’s mind that we can call them “the cultural sculptures” or “the eternal samples of mind” of the society. Faust، The hero of Guteh، and Sheikh San’an، hero of Manteghotteyr، are some of these eternal samples of societies. They are the symbol of power inclined will and، spiritual leader of my stoicism، are two features that in this research are studied and compared.
    Keywords: Faust, Guteh, Sheikh Sanan, Dokhtaretarsa, Myth, Love, Belief}
  • دکتر وحید مبارک، الهام هامانی
    در کتاب مقامات الطیور، داستان شیخ صنعان، شاخه ای فرعی یا داستانی در میان داستان است که ضمن بیان توجه عطار به شیوه ی داستان در داستان؛ پیوندی از داستان مثال با قهرمان های انسانی و تمثیل با شخصیت های حیوانی را در کل منطق الطیر به نمایش می گذارد. از دیگر سوی، در محتوا، همان محتوای بخش پرندگان، یعنی هفت وادی سیر و سلوک را به دیگر زبان نقل می کند.
    این داستان؛ یعنی شیخ صنعان (صنعا، سمعان) پیوندهای ویژه ای (در ظاهر و باطن) با سوره-ی مبارکه ی یوسف(ع) دارد و نیز، سفر جان و تن شیخ پیر بغداد را در هفت منزل خطرناک عشق به نمایش می گذارد تا تاییدی بر سخن رمزی عطار در بخش داستان پرندگان باشد.
    این پژوهش، برآن است تا بر اساس مبانی نظری ادبیات تطبیقی، پیوند دو سویه ی داستان شیخ صنعان با قرآن (داستان حضرت یوسف) و داستان پرندگان و هفت وادی یا هفت خان عروج روحانی را نشان دهد.
    کلید واژگان: قرآن, تصوف, عرفان, عطار, منطق الطیر, شیخ صنعان, هفت وادی, ادبیات تطبیقی}
    Vahid Mobarak, Elham Hamani
    In Maghamat Al Tiour book, Sheikh Sanan tale is a branch in narration. Regarding A Tar’s method in narrating tale, it shows the connections among tale and human characters, and animal characters like those of Mantegh Al Teir.On the other hand, the tale resembles to the content of birds section in other language like that of seven spiritual researches.The same tale means Sheikh Sanan (Sana, Saman) has interconnected with Josef verse (both in form and content). It shows the physical and spiritual journey of Baghdad old Sheikh in seven dangerous lands of love, in order to assure the mysterious sayings of Atar in the birds section.This study is based on the theoretical, comparative literature, it shows bilateral relations between Sheikh Sanan’s tale and Quran (Josef messenger tale), birds tale and seven spiritual lands.
    Keywords: Quran, Sufism, Mystery, Atar, Mantegh Al Teir, Sheikh Sanan, seven lands, comparative literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال