به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « feminine writing » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « feminine writing » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سعیده خجسته پور، محمدعلی گذشتی، عبدالحسین فرزاد
    زمینه و هدف

     «سبک‌شناسی فمینیستی» یکی از رویکردهای فرهنگی-اجتماعی علم سبک‌شناسی است که «سارا میلز»، سبک‌شناس و محقق این حوزه، مدلی در این زمینه مطرح میکند و این روش را بهترین شیوه برای بررسی و تحلیل موضوع فمینیسم و اثربخشی آن در متون ادبی با استفاده از ابعاد و جنبه های زبان‌شناسی آنها میداند. در نوشتار پیش‌رو با بهره گیری از این الگو، به این پرسشها پاسخ داده میشود که زنانه نویسی چیست و مولفه های زنانه نویسی کدامند و در رمان‌‌ موردبحث چگونه نمود پیدا میکنند. به اعتقاد میلز، نویسندگان زن، مولفه های گوناگون زبانی را در ساختار و محتوای آثارشان با تاثیرپذیری از ویژگیهای زنانه، عواطف و دیدگاه های جنسیتی خود استفاده میکنند و ازاینرو در آثارشان باید سه سطح واژگان، جملات و گفتمان تحلیل و بررسی شود. بنابراین با این نگاه و با بهره گیری از الگوی موردنظر، رمان «اهل غرق» منیرو روانی‌پور انتخاب و بررسی شد.

    روش مطالعه

     این پژوهش در حوزه سبک‌شناسی عملی و با روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل‌های مبتنی بر آن بر پایه مولفه های الگوی سارا میلز و صاحب‌نظران این حوزه انجام گرفت.

    یافته ها

     یافته های پژوهش با نمود ویژگیهای زنانه نویسی پربسامد در رمان مذکور عبارتند از: در سطح واژگان کاربرد واژه های متعلق به حوزه زنان، کاربرد رنگ‌واژها، تعدد شخصیتهای زن؛ در سطح جملات کاربرد فراوان جمله های خبری، توصیفی، کوتاه، کاربرد جمله های پرسشی بشکل حدیث نفس، استفاده از نشانه فرازبانی سه نقطه؛ در سطح گفتمانی، زاویه دید سوم شخص بیرونی، متن روایی و راوی نویسنده، زن بودن یکی از شخصیتهای اصلی، لحن مودبانه با بهره گیری از لهجه بومی محل رخداد داستان، درونمایه با بهره گیری از اندیشه های فمینیستی، زمان رخدادها دوره معاصر پهلوی دوم، مکان‌ وقوع داستان آبادی «جفره» در جنوب ایران و اطرافش.

    نتیجه گیری

     رمان موردبحث این پژوهش از الگوی مطرح سارا میلز پیروی کرده است و اکثر مولفه های زنانه نویسی در متن آن یافت شدند.

    کلید واژگان: زنانه نویسی, سبک شناسی فمینیستی, فمینیسم, سارا میلز, رمان اهل غرق, منیرو روانی پور}
    S. Khojastehpour, M.A. Gozashti*, A. Farzad
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    ”Feminist stylistics" is one of the sociocultural approaches to stylistics that "Sara Mills", a stylist and researcher in this field, proposes a model in this field and this method is the best way to study and analyze the issue of feminism and its effectiveness in literary texts. Knows the use of their linguistic dimensions and aspects. In the following article, using this model, these questions will be answered, what is feminine Writing and what are the components of feminine Writing and how it is manifested in the novel in question. According to Mills, women writers use various linguistic components in the structure and content of their works under the influence of their feminine characteristics, emotions and gender views, and therefore three levels of words, sentences and discourse should be analyzed in their works. Therefore, with this view and using the desired model, the novel "Ahl Gharq" by Moniro Ravanipour was selected and studied.

    METHODOLOGY

    This research was conducted in the field of practical stylistics with descriptive-analytical method and analysis based on the components of the model of Sara Mills and experts in this field.

    FINDINGS

    Findings of the research with the expression of the characteristics of high-frequency feminism in the novel are: at the level of vocabulary, the use of words belonging to the field of women, the use of color words, the multiplicity of female characters; At the level of sentences, frequent use of news, descriptive, short sentences, use of question sentences in the form of Soliloquy , the use of a three-point metalanguage sign; At the discourse level, the third-person perspective, the narrative text and the author's narrator, one of the main characters of the woman, the polite tone using the native dialect of the place of the story, the theme using feminist ideas, the time of contemporary events in the second side, the place Occurrence of Jafreh settlement story in southern Iran and its surroundings.

    CONCLUSION

    The novel discussed in this study has followed the model of Sara Mills and most of the components of feminism were found in its text.

    Keywords: Feminine Writing, Feminist Stylistics, Feminism, Sara Mills, Ahl Gharq Novel, Moniro Ravanipour}
  • بهاره سقازاده*، بهمن نامور مطلق

    پژوهش حاضر، با کمک گرفتن از آرای فمنیست های فرانسوی —ژولیا کریستوا و هلن سیکسو— و همچنین موریس بلانشو سعی در واکاوی «زنانگی» و ارتباطش با «مرگ» در نمایشنامه بالکن دارد. این دو مفهوم در تاریخ اندیشه نرینه-منطق-محور غربی همواره به عنوان «دیگری» طرد شده اند. به اعتقاد هلن سیکسو ریشه این طردشدگی در مورد زنان، برمی گرد به زبان که مفاهیم را به دوگانه های متضاد دسته بندی و ارزش گذاری می کند. به اعتقاد پژوهشگر، علت طرد شدن مفهوم مرگ را نیز باید در زبان جست؛ بلانشو در مقاله «ادبیات و حق مرگ» به این خلا اشاره می کند و وظیفه ادبیات را اعطای تجربه مرگ به خواننده، و در نتیجه پر کردن این خلا برمی شمرد. ژان ژنه در نمایشنامه بالکن، با عبور از مرزهای نظم نمادین، واسازی دوقطبی-نگری زبان مردانه، و تکیه بر وجه نشانه ای دلالت پردازی به جای وجه نمادین، به خلق زبانی نو دست می زند که با معیارهای سیکسو و کریستوا می توان آن را «زنانه» نامید. این اثر به کمک ویژگی های مادرانه زبان و روایتش، قادر شده تا تجربه مرگ را به عنوان یکی از عناصر اصلی به درون خود راه دهد، و وظیفه ادبیات در قبال اعطای تجربه مرگ به خواننده—به زعم بلانشو—را به جای آورد.

    کلید واژگان: ژان ژنه, بالکن, مرگ, دیگری, نوشتار زنانه, امر نمادین}
    Bahare Saghazade *, Bahman Namvar Motlagh

    The present study tries to investigate "femininity" and its relation to "death" in The Balcony by Jean Genet, with the help of Julia Kristeva and Maurice Blanchot’s views. These two concepts have always been abjected as "other" in the history of Western phallogocentrique thought. According to Hélène Cixous, the root cause of this abjection of women resides in language, the one which is based on binary oppositions. According to the researcher, the reason of death abjection should also be sought in language; Blanchot mentions this gap in his article "La Littérature et le Droit à la Mort" and considers the task of literature to give the reader the experience of death, and thus to fill this gap. In the play Balcon, Jean Genet, by crossing the boundaries of symbolic order, deconstructing the binary-based language, and relying on the semiotic mode of signification rather than symbolic mode, creates a new language that can be called "feminine" by Cixous and Kristeva’s criteria. With the help of the motherly features of its language and narrative, this work has been able to instill the experience of death as one of its main elements, and has fulfilled the task of literature, according to Blanchot, in granting the experience of death to the reader.

    Keywords: Jean Genet, Death, other, Feminine Writing, Symbolic Order}
  • حسین شمس آبادی*، طاهره میرزاده، الهه ستاری
    قدرت سبک در ادبیات از عناصر گرامری پیچیده، زیبایی شناختی و پتانسیل نحوی واژگان گرفته شده است. زبان نوشتاری به عنوان یک سبک ادبی، نکته مهمی به شمار می رود. از سویی دیگر، آ.بوزیمان؛ نظریه پرداز آلمانی پس از انجام پژوهش های بسیار، در راستای سبک ادبی دربرابر سبک غیرادبی، معادله آماری اش را معرفی کرد. معادله بوزیمان؛ میزان واژگان توصیفی و ادبی در برابر غیرادبی ارزیابی و نوع نوشتار زنانه و مردانه را از یکدیگر تمیز می دهد و بر میزان ادبی بودن متن تاکید می ورزد. داستان امراه من الطابقین اثر هیفاء بیطار نیز ازجمله رمان هایی است که نویسنده در آن به مسایل حقوقی زنان و حقوق پایمال شده آن ها توسط مردان پرداخته است و این امر سبب ضرورت واکاوی زبان زنانه را در رمان مورد بحث گردیده است. پژوهش پیش رو سعی دارد، سبک زنانه در داستان امراه من الطابقین را با توجه آراء نظری نوشتار زنانه بررسی نماید و میزان ادبی بودن و زنانه نویسی هیفاء بیطار را با کمک ارزیابی آماری نقش نظریه آماری دانشمند آلمانی؛ آ.بوزیمان واکاوی و بررسی کند و در این راستا از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده که نشان می دهد، زبان زنانه در بسیاری از مولفه های نوشتاری داستان رعایت شده تا جایی که بیشترین کاربرد را مقوله های: ضمایر «انا» و «انت»، واژگان مطلق و مقید و پرسش کوتاه به خود اختصاص داده است. اسلوب آماری بوزیمان از میزان بالای افعال با میزان 6609 به نسبت صفات با میزان 2734 است که نسبت به دست آمده حدود 41/2% است و این میزان، ادبی بودن و زبان زنانه داستان را تضعیف می کند.
    کلید واژگان: سبک ادبی, نوشتار زنانه, معادله بوزیمان, هیفاء بیطار, إمراه من الطابقین}
    Hossein Shamsabadi *, Tahereh Mirzadeh, Elaheh Sattari
    The power of style in the literature is derived from the complex grammatical, aesthetic, and syntactic potential elements of words. The written language is considered an important point as a literary style. A.Bozeman, a German theorist, has done many researches about literary style versus non-literary style; finally, he introduced the statistical equivalent in his own name. Bozeman equation; describes the amount of descriptive and literary versus non-literary vocabulary and the type of writing for women and men, and it emphasizes the literary nature of the text. Heyffaa Bitar's story "Amr'a Man Tabaqin" is one of the novels in which the author deals with women's legal issues and their rights violated by men. The present research tries to examine the female style in the story of "Amra'a min Tabaqin" according to the theoretical views of women's writing and the degree of literature and feminism of Heyffa Bitar with the help of statistical evaluation of the role of statistical theory of the German scientist; A. Bozeman analyzes and in this regard, a descriptive-analytical method is used which shows, that the feminine language is observed in many components of the writing of the story, to the extent that the most used categories are: pronouns "I" and "you", absolute and restricted words, and short questions. Bozeman's statistical style indicates a high rate of verbs with 6609 compared to adjectives with a rate of 2734, which is about 2.41 percent, and this rate weakens the story in terms of literature and the type of female language of the story.
    Keywords: literary style, Feminine Writing, Bozeman's Statistical, Heyfaa Bittar, . Emraat Men-Altabaqin}
  • امیرحسین زنجانبر

    سیکسو (Cixous) مانند لکان، زبان را قضیب محور می داند؛ ازهمین رو با دعوت به «نوشتار زنانه» قصد واسازی زبان را دارد. سیکسو با الهام از دریدا منکر تمامیت زبان و خواهان نفی دال های دارای مدلول ثابت و روشن است؛ بر همین اساس مهمترین ویژگی نوشتار زنانه را ابهام و استعارات کثیرالمعنا می داند. با توجه به اینکه «نوشتار زنانه» رویکردی پساساختگرا است و هدف پساساختگرایی، دگرخوانی متن، لذا مقاله حاضر در پی آن است که با رهیافتی نشانه شناختی و در چهارچوب فمنیسم سیکسویی، دگرخوانشی از داستان «مداد بنفش» ارایه دهد. در همین راستا، در عناصر اصلی داستان مذکور (در شخصیت ها، کنش ها، روابط علی حوادث) دال های سیال و چندمدلولی را کشف و وفق پارادایم های نظریه «نوشتار زنانه» تعبیر می کند. پژوهش حاضر به روش تحلیلی توصیفی نشان می دهد که: اولا، نوشتار زنانه صرفا قایم به سبک و صورت نوشتار (روساخت داستان) نیست؛ بلکه از طریق شخصیتی سیکسویی و روابط علی حوادث می تواند نمود پیرنگی (در ژرف ساخت داستان) داشته باشد؛ ثانیا، راه برون رفت از سرکوب جنسیتی، از زبان می گذرد. پژوهش هایی که تا کنون وفق رویکرد سیکسویی انجام شده اند، اغلب سبک بیان و شگردهای شاعرانه سازی فرم را مورد توجه قرار داده اند. نوآوری پژوهش حاضر این است که اولا، نوشتار زنانه را نه صرفا در سطح سبک و سیاق بیان، بلکه در سطح پیرنگ و درون مایه مطالعه می کند. ثانیا، با استفاده از رویکرد پساساختاری «نوشتار زنانه»، خوانش مسلط مردسالارانه متن را واسازی می کند. ثالثا، برای نخستین بار از رویکرد نوشتار زنانه سیکسو برای خوانش ادبیات داستانی کودک بهره می جوید.

    کلید واژگان: داستان کودک, نقد ادبی, پساساختگرایی, نشانه شناسی, فمنیسم, نوشتار زنانه, سیکسو}
    Amirhosien Zanjanbar

    Cixous, like Lacan, sees language as theorem. Therefore, by inviting "feminine writing", he intends to deconstruct the language. Inspired by Derrida, Cixous rejects signals with fixed and clear meanings. Accordingly, the most important feature of women's writing is ambiguity and ambiguous metaphors. The present article seeks to examine how feminine writing is formed in the plot of "Purple Pencil". In this regard, in the main elements of the story (in characters, actions, causal relationships), he discovers and interprets fluid and multimodal signs, according to the paradigms of the theory of "feminine writing", in a descriptive analytical method. The results show that: First, feminine writing is not merely based on the style and form of writing (story superstructure), but through a Cixous character, and the causal relationships of the events of the story, can have a plural appearance (deep in the story construction); Second, the way out of gender repression is through language. The research that has been done so far, according to the Cixous Yi approach, has often paid attention to the style of expression and the poetic techniques of form. The innovation of the present study is that, firstly, it expands women's writing, from the level of style and manner of expression, to the level of plot and theme. Second, it examines, for the first time, the Cixous approach to women's writing in the context of children's fiction.

    Keywords: feminine writing, Cixous, child story, feminism, Semiology, Literary Criticism}
  • مختار ابراهیمی*، حامد توکلی دارستانی

    قدرت ازنظر میشل فوکو، متفکر سرشناس فرانسوی، آن قدر نافذ است که می تواند بسیاری از ساحت های زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد. این نفوذ حتی در زبان متون ادبی نیز راه می یابد و خود را در قالب استعاره ها، نشانه ها و نماد ها نشان می دهد. داستان عاشقیت در پاورقی نوشته مهسا محب علی، ازجمله داستان های تکنیک محور و فرم گرا است که آشنایی نویسنده با رویکردهای فلسفی و همچنین تبحر وی در حوزه داستان نویسی را نشان می دهد؛ ازجمله چالش برانگیزترین نکات موجود در متن، وجود تصویری نه چندان مطلوب از شخصیت زن داستان است. باوجود زن بودن راوی و نویسنده، برای مخاطب این پرسش پدید می آید که چرا چنین انگاره ای از زن داستان تصویر شده است. در پژوهش حاضر براساس نظریه قدرت میشل فوکو می توان به نفوذ قدرت مردانه در زبان داستان اشاره داشت؛ البته با طرح مفاهیمی همچون بدن معترض و عصیان گر و همچنین برخی دیدگاه های نیچه، ازجمله اخلاق اربابان و بردگان، نشان داده می شود که برخی تصاویر به ظاهر شکننده از زن، خود نوعی تمهید برای تقابل با زبان مردانه است؛ اما درنهایت می توان اثبات کرد که این داستان ازجمله مصادیق انضمامی نظریه قدرت میشل فوکو است؛ زیرا قدرت مردانه در بسیاری از عناصر زبانی داستان نفوذ کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است.

    کلید واژگان: نظریه قدرت, میشل فوکو, فمینیسم, نوشتار زنانه, عاشقیت در پاورقی}
    Mokhtar Ebrahimi, Hamed Tavakoli Darestani *

    According to the French thinker Michel Foucault, power is so pervasive that it can overshadow many areas of human life. This influence penetrates even in the language of literary texts and it manifests itself in the form of metaphors, signs and symbols. Lyrical Story in a Footnote is written by Mahsa Mohebbali is one of the stories of technique-oriented and form-based, which shows the author's familiarity with philosophical approaches and also his mastery in the field of storytelling. But one of the most challenging points in the text is the non-desirable image of the female character in the story. Despite the femininity of the narrator and the writer, the question arises as to why such an idea is portrayed by the female character in the story? In the present study, based on Michel Foucault's theory of power, one can point to the penetration of masculine power in the language of the story. Of course, the concepts such as the protesting and rebellious bodies, as well as some of Nietzsche's views, such as the ethics of masters and slaves, show that some seemingly fragile images of women are themselves are in opposition to masculine language, but in the end it can be proved that this story is one of the concrete examples of Michel Foucault's theory of power: because masculine power is present in many linguistic elements. They have penetrated and overshadowed it.

    Keywords: Power Theory, Michele Foucault, Feminism, Feminine Writing, Lyrical Story in a Footnote}
  • سعیده خجسته پور*

    زنانه نویسی، یکی از مباحث مورد توجه پژوهشگران متون ادبی و سبک شناسان است که به سوال هایی از قبیل زنانه نویسی چیست و چه مشخصه هایی دارد، می پردازد. در این زمینه«سارا میلز» الگویی بر اساس «سبک شناسی فمینیستی» که از جمله رویکردهای فرهنگی-اجتماعی دانش سبک شناسی است ارایه داده است و این اصطلاح را فشرده ترین تعبیر برای بررسی و تحلیل موضوع فمینیسم با استفاده از روش های زبان شناختی و تجزیه و تحلیل زبانی در متون دانسته است. در پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ می دهیم که مشخصه های زنانه نویسی چیست و در رمان مورد بحث چگونه نمود پیدا می کند. میلز معتقد است نویسندگان زن، گزینه های متفاوت زبانی را در ساختار و محتوای آثارشان با تاثیرپذیری از ویژگی های زنانه، عواطف و دیدگاه های زنانه به کار می برند که در تحلیل زبانی باید به سه سطح تحلیل بر اساس واژگان، جملات و گفتمان توجه داشت. در سطح واژگان باید به واژگان بیانگر حالات و عواطف زنان، تعابیر زنانه، تعدد شخصیت های زن و رنگ واژه ها؛ در سطح جملات به جمله های ساده، توصیفی، کوتاه؛ و در سطح گفتمان به عناصر مهم داستان از جمله، پیرنگ، شخصیت، زاویه دید، لحن، درون مایه و راوی پرداخت. لذا این نوشتار بر مبنای سبک شناسی عملی و با روش توصیفی-کتابخانه ای انجام گرفت و رمان «سگ و زمستان بلند» اثر شهرنوش پارسی پور، به عنوان نمونه ای از متون شاخص ادبیات داستانی معاصر ایران، با توجه به الگوی میلز در سه سطح مذکور بررسی شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که  مشخصه های زنانه نویسی در اثر مذکور با بهره گیری از این موارد نمایان است: در سطح واژگان استفاده از تعابیر زنانه، تعدد شخصیت های زن، کاربرد رنگ واژه ها و بسامد بالای آنها؛ در سطح جملات به کارگیری جملات کوتاه، توصیفی، خبری و جزیی نگری. در سطح گفتمان، زوایه دید اول شخص ناظر، لحن مودبانه، روای زن، شخصیت اصلی پویا و درون مایه ای با اندیشه های فمینیستی.

    Saiedeh Khojastepour *

    Feminine writing is one of the topics of interest to literary scholars and stylists, which deals with questions such as feminine writing and what characteristics it has. In this context, Sara Mills has presented a model based on "feminist stylistics", which is one of the socio-cultural approaches to stylistic knowledge, and is the most widely used term for examining and analyzing the subject of feminism using linguistic and linguistic analysis methods. He knows the texts. In the present study, we answer the question of what are the characteristics of feminine writing and how does it appear in the novel in question. Mills argues that women writers use different linguistic options in the structure and content of their work, influencing feminine traits, emotions, and feminine perspectives. In linguistic analysis, three levels of analysis based on vocabulary, sentences and discourse should be considered. At the vocabulary level, the words should express the states and emotions of women, feminine interpretations, the multiplicity of female characters and colors; at the level of sentences in simple, descriptive, short sentences; and at the level of discourse, important elements of the story, such as; The tone, theme and narrator paid off. Therefore, this paper is based on practical stylistics and descriptive-library method and Shahrnoush Parsipour's novel "Dog and Long Winter", as an example of contemporary Iranian fictional literature, was studied according to Mills' model in these three levels. The findings of the study indicate that the feminine characteristics of the work are illustrated by the use of: At the vocabulary of the use of feminine expressions, the multiplicity of female characters, the use of colors and their high frequency; at the level of sentences using short, descriptive, news And partiality. At the level of discourse, the perspective of the first observer, the polite tone, the woman's narrative, the dynamic main character and the thematic of feminist ideas.

    Keywords: Dog, Long Winter Novel, Feminine Writing, Sara Mills, Feminist Stylistics, Shahrnoush Parsipour}
  • فرشاد اسکندری شرفی*، ستایش فتاحی، وحید مبارک
    «فمینیسم» جنبشی اجتماعی است که از اواخر قرن هجدهم و با هدف برچیده شدن تبعیض های جنسیتی زنان، در اروپا و آمریکا آغاز شد و تا کنون سه دوره مختلف را پشت سر گذاشته و گروه ها و گرایش های گوناگونی از آن پدید آمده است. با راه یافتن اندیشه های فمینیستی به حوزه نقد ادبی، در اواخر دهه 1960، «نقد فمینیستی» (زن مدارانه) پایه گذاری شد که آثار ادبی را با دو رویکرد «جلوه های زن» و «نقد زن نویسنده» مورد تحلیل و واکاوی قرار می دهد. در این جستار بر اساس نقد فمینیستی و با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانه ای، جلوه های زن و نشانه های زنانه نویسی رمان این خیابان سرعت گیر ندارد، نوشته مریم جهانی، نقد و بررسی شده است. دستاورد پژوهش نشان می دهد که در این اثر ضرورت استقلال مالی زنان و موانع فرهنگی و اجتماعی اشتغال آنان، برتری دادن جنس مذکر بر مونث، مردستیزی و سنت شکنی زنان، پدرسروری، تنوع طلبی و خیانت مردان، خشونت های جسمی، روانی، جنسی، اقتصادی و حقوقی علیه زنان و ازدواج زودهنگام که از مسایل و مشکلات اصلی زنان در جوامع مردسالار است، به روشنی منعکس شده است. همچنین در جای جای این رمان جزیی نگری، اطناب و پرگویی، نوستالژی، روایت دالان در دالان و جستجوی عشق حقیقی که از عمده ویژگی های نوشتار و سبک زنانه است، دیده می شود.
    کلید واژگان: فمینیسم, زن, نقد فمینیستی, جلوه های زن, زنانه نویسی}
    Farshad Eskandari Sharafi *, Setayesh Fatahi, Vahid Mobarak
    Feminism is a social movement which began in the late eighteenth century with the aim of eradicating gender discrimination in Europe and the United States, and it has passed through three different stages, many groups and trends have emerged from it. With the advent of feminist ideas in the field of literary criticism, feminist criticism was established in the late 1980s, which analyzes the literary works through the interplay of “images of woman” and “criticism of female writer”. This study is based on feminist criticism and using descriptive-analytical methods as well as library references, “images of woman” and “feminine signs of writing” in Mary Jahani’s novel This Street Has No Speeding Bump < /em>. The results indicate this work exhibit the necessity for women’s financial independence along with their cultural-social barriers on female employment, male dominance over women, paternalism, men’s sexual diversity and infidelity, physical, psychological, sexual, economic and legal violence against women and early marriage are the key issues and problems of women in the patriarchal societies. Furthermore, meticulousness, prolixity, nostalgia, complex narration, and the search for true love, which are the major characteristics of feminine writings and styles, are readily found in the novel.
    Keywords: Feminism, Woman, Feminist Criticism, Images of Woman, Feminine Writing}
  • الهام مریمی، احمد رضا حیدریان شهری*، بهار صدیقی

    میرال الطحاوی نویسنده مهاجر مصری در رمان هایش، با برگزیدن قهرمانان زن و شخصیت های متعدد زنان که همگی در یک وضعیت مشابه به سر می برند، به قصه پر رنج زنان سرزمینش که در سیطره سنت های گذشته گرفتار آمده اند، اهتمام ورزیده است. از این رو  رمان های الطحاوی می تواند  از منظر مضامین  فمینیستی مورد بررسی قرار بگیرد تا درک درستی از آنان به مخاطب القا شود. سوال اینجاست که این نویسنده تا چه حد درون مایه آثارش را به زنان اختصاص داده و با توجه به سیطره میراث گذشته در رمان ها بیشتر به کدام طیف از طبقات زنان جامعه توجه نموده است.  برای این مهم، پژوهش حاضر بر آن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با تاکید بر نقد فمینیستی و در نظر گرفتن مضامینی همچون یاس و ناکامی زنان، فقر و محرومیت و عدم جایگاه اجتماعی، نقش جسم زن در شرایط وی و از سویی پدیده ازدواج و عشق ورزی در جامعه مردسالار و زن ستیز و در نهایت روحیه متمردانه زنان برای دستیابی به شرایط بهتر، به بررسی رمان های الخباء، باذنجانه الزرقاء و بروکلین هایتس بپردازد. نتایج پژوهش حاضر، نشانگر این است که الطحاوی عمدتا نگاهی خوش بینانه به زنان ندارد و همواره ناکامی و یاس زن را با نارضایتی از جسمش پیوند داده است. قهرمانان این رمان ها که اغلب نمودی از خود نویسنده هستند، در رویارویی با جامعه مردسالار، سرکشی و سنت شکنی را در پیش گرفته و خواهان توجه و برخورداری از حقوق و جایگاه اجتماعی شایسته در جامعه می باشند.

    کلید واژگان: نقد فمینیستی, نگارش زنانه, میرال الطحاوی, الخباء, الباذنجانه الزرقاء, بروکلین هایتس}
    Elham Maryami, Ahmadreza Heidaryan Shahri *, Bahar Seddighi

    Miral al-Tahawi is an Egyptian immigrant who has been instrumental in bringing feminism to the forefront of Arabic literature through her novels. She has drawn the attention of her readers to the discourse of active heroic women and has advanced the feminist view of women. Choosing female heroes and numerous female characters for her novels — who all live under similar circumstances — she has sought to address the troubled lives of the women of her homeland who have been trapped by past traditions. The world of al-Tahawi’s novels is a mixture of Arab traditions, the failed aspirations of Arab women, and the undeniable identity conflict of women in the modern world. Thus, to elicit an understanding from her novels, one can examine them from the perspective of feminism. The question is to what extent the author devotes her work to women, and, given the dominance of past legacies in the novels, which spectrum of women’s classes in society receives more attention. To understand this, the present article adopts feminist criticism to study motifs such as the implications of women’s despair, poverty, deprivation, and lack of social status in the novels The Tent, Blue Aubergine, and Brooklyn Heights. Employing a descriptive-analytical approach, the article scrutinizes the role of the female body in the condition of the women. It also studies marriage and lovemaking in patriarchal and misogynistic societies and the rebellious efforts of women to achieve better conditions. The results of the study indicate that al-Tahawi does not have an optimistic view of women and that she always links their frustration and despair with their dissatisfaction with their bodies. The protagonists of these novels, who are usually reflections of the author herself, in confronting their patriarchal societies, become rebellious and iconoclastic and demand attention and the right to have high social status.

    Keywords: feminist criticism, feminine writing, Miral al-Tahawi, The Tent, Blue Aubergine, Brooklyn Heights}
  • عطاءالله کوپال*، نیلوفر خسروی

    رمان تربیتی(Bildungstroman) ژانری از نگارش رمان است که در آن رشد شخصیت اصلی از کودکی تا بزرگسالی به تصویر کشیده می شود و در انتهای داستان،کودک ناپخته معمولا به انسانی دنیا دیده با جایگاه اجتماعی خوب تبدیل می شود. از ویژگی های بارز نوع کلاسیکاین ژانر؛ روایت خطی، تصویر کردن فراز و نشیب های زندگی شخصی کودکی که با بقیه هم سن و سال های خودش تفاوت دارد، تجربه ی معمولا دو گونه عشق: عشق سطحی و سپس عشق پایدار و واقعی و در ضمن، حضور یک راهنما در رمان است. در قرن بیستم، نوع روایت خطی این ژانر، دست‏خوش تغییر شد و علاوه بر آن زنان و دیگر اقلیت های نژادی، برداشت خاص خود را از این ژانر ارایه کردند. در حال حاضر این ژانر یکی از انواع روایت های محبوب برای نویسندگان زن به شمار می رود و آنها نوع جدید و زنانه ای از آن را استفاده می کنند. در این نوع روایت، تفاوت های زندگی و رشد زنان داستان های تربیتی نسبت به مردان مشخص می‏گردد و تفاوت دید آنها نسبت به خانواده و«دیگری» مطرح می شود. یکی از تفاوت های مطرح شده در این مورد،« وفاداری زنان نسبت به یکدیگر» است.

    کلید واژگان: رمان تربیتی, موج سوم فمینیسم, نوشتار زنانه, وفاداری به زنان}
    Ataollah Koopal*, Niloufar Khosravi

    Bildungstroman, or coming-of-age novel, is a genre in which the life of a character is depicted from childhood to adulthood and in the end, the callow naïve child turns into an experienced mature person with a good social position. The important features of classical Bildungstroman are: chronological narration, depicting the ups and downs of a child’s personal life that has a special and unique personality in comparison to other children of his age, and experiencing two kinds of love; first a superficial one then an everlasting and real one. In the twentieth century the chronological narration of Bildungstroman novel underwent some changes; moreover, women as well as other racial minorities presented their own interpretations of it. Nowadays Bildungstroman is women’s favorite genre in writing novels and they create new feminine kinds of it. What can be seen in these feminine Bildungstromans, are the differences between women and men’s lives and the process of growing up and also their different perspectives toward family and “the other”. One of these differences is “women’s loyalty to other women.

    Keywords: Bildungstroman novel, third wave feminism, feminine writing, female loyalty}
  • فاطمه رضوی، مریم صالحی نیا
    بررسی آثار ادبی براساس رویکرد پساساختگرایی یکی از روش های نوین تحلیل متن است که، به منظور داشتن دیدگاهی انتقادی به دانش بدیهی انگاشته شده، به دنبال تناقض هایی درون متن می گردد تا بدین وسیله تقابل های دوگانه ای که متن را شکل می دهد شالوده شکنی کند و نشان دهد این تقابل ها بر بنیاد استواری قرار ندارد. بر اساس مطالعات بسیار گسترده-ای در گفتار و نوشتار زنان در سال ها و فرهنگ های مختلف، شاخصه هایی به عنوان سبک زنانه به آثار زنان نسبت داده شده است که، خارج از معنای ارزش گذارانه ای که در تقابل های دوگانه وجود دارد، سبک زنان را در تقابل با سبک سخن مردان قرار می دهد. این ویژگی ها عبارتند از: کاربرد فراوان صورت های بیانگر، صورت های مبهم زبان، کاربرد فراوان منادا، جملات معترضه و عاطفی، بسامد زیاد جملات ناتمام، گرایش به ساده نویسی و جزئی نگری، سخن گفتن از موضع ضعف و عدم اقتدارگرایی، کاربرد فرایندهایی که فعالیت ذهنی زیادی نمی طلبد. در این مقاله برآنیم بر اساس بررسی شالوده شکنانه سبک زنانه در خاطرات تاج-السلطنه که در شمار اولین روایت های تاریخی و داستان های زندگی نامه ای از زبان زنان محسوب می شود، و مقایسه آن با روایت زندگی نامه ای مردانه که در بافت و موقعیت یکسان توسط عزیزالسلطان نوشته شده (خاطرات ملیجک)، نشان دهیم که نسبت دادن برخی از این شاخصه ها به سبک زنانه اساس محکمی ندارد و با تغییر عوامل اجتماعی و فرهنگی تغییر می کند. شواهدی که ما را به این مهم رهنمون می شود عبارت اند از سخن گفتن از موضع قدرت، وجود صدای فعال، کاربرد پر بسامد فرایندهای پیچیده ذهنی در خاطرات تاج-السلطنه.
    کلید واژگان: شالوده شکنی, فمینیسم پسامدرن, نوشتار زنانه, خاطرات تاج السلطنه, خاطرات ملیجک (عزیزالسلطان)}
    Fatima Razavi
    Text analysis based on deconstructive approche is one of the new perspective to literary criticism. This view look for contradictions within the text Thereby deconstructing the binary oppositions founded the text and demonstrating that this oppositions do not have firm base. According extensive studies in women speech and writing in different years and cultures، some character are attributed to women as feminist style. in This opposition، regardless of rating، feminist style is in contrast to masculin’s. Feminine characteristics consists of Frequently used forms of expressive language، vague and imprecise language and intensifier، applications and prayers، hailing forms، sentences as opposed to rules of grammar and incomplete sentences، Frequently use of intonation، stop and stress، simple language، detailed writing، Speaking from a position of weakness and lack of authoritarianism and use of processes that do not require a lot of mental activity. this article demonstrates that attributing some of the features to feminine writing do not have solid base and alter within changing social and cultural factors، by analyzing the Memories of Taj-ol-Saltana as feminist narrative and comparing that with memories of Aziz-al-Soltan known by Malijak as masculine narrative which written in same context of Memories of Taj-ol-Saltana. Evidence that led us to this involved of writing from a position of strength، the active voice and use of complex mental processes.
    Keywords: deconstruction, postmodern feminism, feminine writing, Memories of Taj, ol, Saltana, memories Malijak (Aziz, al, Soltan)}
  • ابراهیم سلیمی کوچی*، سمانه شفیعی
    نویسندگان زن درطول تاریخ فارغ از تفاوت های جغرافیایی- تاریخی، فرهنگی و ملیتی با دغدغه ها و چالش هایی هم پیوند و گاه همسان مواجه بوده اند. ادبیات زنان، جهانی را به تصویر می کشد که عمدتا بر اساس اولویت ها و ملاحظات منطق مردانه تعریف می شود. بنابراین نویسندگان زن با برهم زدن قوانین مردان در نگارش، سعی دارند با بهره گیری از «زیبایی شناسی زنانه» زبان مناسبی برای بیان دغدغه ها و آرمان های خود بیابند و از این رهگذر تصویر روشنی از زن را، آن گونه که هست و آن گونه که باید باشد، ارائه کنند. در ادبیات معاصر ایران و ایتالیا نیز زنان نویسنده بسیاری به خلق آثاری با محوریت مسائل زنان پرداخته اند. از این میان می توان به آثار زویا پیرزاد و آلبا دسس پدس که با روایت خاص زندگی روزمره زنان به بیان ملاحظات و دغدغه های عمیقا مشترک زنان می پردازند، اشاره کرد. مقاله حاضر در چارچوب بایسته های ادبیات تطبیقی و با کاربست نظریه «مونث نگری در نوشتار زنانه» در باب دو رمان برآمده از خاستگاه های جغرافیایی- فرهنگی متفاوت، درصدد پاسخ به این پرسش است که چگونه ویژگی های مشترک نوشتار زنانه، تشابهات و تناظرهای بنیادی در پیرنگ، روایت و شخصیت پردازی این دو رمان ایجاد کرده است؟
    آنچه با یقین می توان گفت این است که خصلت ها و مولفه های مشترکی که در متن و فرا متن این دو نوشتار زنانه وجود دارد، در ارائه تصویری واقع گرایانه و سنجیده از «وضعیت زنان» در دو جامعه توصیف شده نقش چشمگیری ایفا کرده است.
    کلید واژگان: مونث نگری, نوشتار زنانه, زویا پیرزاد, آلبا دسس پدس, ادبیات تطبیقی}
    Ebrahim Salimi Kouchi*, Samaneh Shafiee
    Throughout the history, women writers, regardless of geographical, historical and cultural variations, have always been faced with the same concerns and challenges. Women's literature depicts a world based on the masculine priorities and logic concerns. So, due to disturbing laws written by men, women writers have tried to use "feminine aesthetic" and find a proper language to express their concerns and aspirations. In this way, they were capable to represent a clear picture of the woman as it should be. In Iranian and Italian contemporary literature, many women authors have created works based on women's issues. Among these works, we can mention the works of Zoya Pirzad and Alba Deses Pedes who narrate, in a specific manner, the same story about women's challenges and concerns. This paper applies "Theory of the Gynesis in Women Writing" to these two novels formed in two different geographical and cultural origins, and aims to answer the question of how the common characteristics of feminine writing engender fundamental similarities in plot, narrative and characterization? What we can say with certainty is that the characteristics and common factors in both text and meta-text of these two feminine writings engender a realistic and measured image of "women situation" in these two societies
    Keywords: Theory of the Gynesis, Feminine writing, Zoya Pirzad, Alba Deses Pedes, Comparative literature}
  • سیدعلی قاسم زاده
    یکی از جریانهای داستانی معاصر، گرایش رمان نویسان زن به استقلال نوشتاری و ایجاد سبک نوشتار زنانه است؛ گرایشی که به زعم برخی از داعیه داران آن، غالبا از رهگذر بازنگری در روایات مردسالارانه و کوشش برای ایجاد نهضتی انتقادی با رویکرد بازخوانشی در روایات اسطوره ای محقق خواهد شد. رمان «به هادس خوش آمدید» اثر بلقیس سلیمانی یکی از این رمانهای انتقادی- اسطوره ای است که در آن نویسنده، به عنوان نماینده قشر زنان، با عرضه الگویی اسطوره ای تلاش کرده، جایگاه نادیده انگاشته شده زنان را در جامعه، به کمک برخی روایات اسطوره ای به تصویر کشد؛ گویا به باور او همانند کمرنگ شدن نقش الهه ها در اساطیر، نقش زنان در حاکمیت روایات مردسالارانه چون روایات جنگی مغفول مانده است.
    از آنجا که رمانهای اسطوره ای به سبب پیروی از الگوی اسطوره، شخصیت بنیاد هستند، این پژوهش با محور قرار دادن شخصیت اصلی رمان و استناد به موقعیت روحی- روانی او در سلسله حوادث، چارچوب نظری خویش را با رویکردی تلفیقی بر مبنای فرامتنیت ژرار ژنت و تحلیل کهن الگویی پیرسون استوار کرده است و از نتیجه کاربست آن برمی آید که نویسنده با درآمیختن روایات اسطوره ای ایرانی چون رستم و سهراب و رستم و اسفندیار و محوریت اسطوره یونانی «پرسفونه و هادس» تلاش کرده است با اعتراض به روند مردسالارانه روایات اسطوره ای غرب و شرق، راه نجات جامعه انسانی را واسازی تقابل مرد/زن و احیای حقوق زنان در جامعه معرفی کند. بازنمایی شخصیت رودابه در قالب کهن الگویی «یتیم» و تبدیل آن به «نابودگر» ناکام، گواه تناسب ساختاری متن و شخصیت با درونمایه اعتراضی رمان است.
    کلید واژگان: نوشتار زنانه, فرامتنیت, کهن الگوی یتیم, بلقیس سلیمانی, به هادس خوش آمدید}
    Seyed Ali Ghasemzadeh
    One of those fictional streams is the tendency of women writers towards independence in writing and their attempt for establishing a kind of feminine writing style. According to some of its claimers، this style would be acquired through reconsidering patriarchal narratives and attempt to form a protest-critical movement with an approach of rereading mythical narratives. The novel “Welcome to the Hades” written by Belgheys Soleimani is a mythical-critical novel، in which the author as a representative of women population، has tried to present a kind of mythical model. Through this model، she tries to illustrate the ignored stand of women in society by some mythical narrations. It seems as if، according to her، ignorance of the role of women in patriarchal narratives such as war narratives، corresponds to the ignorance of goddesses in myths. Since mythical novels، as a result of following the mythical model، are character-based، the research has tried to focus on the main character of the novel and her spiritual-psychic status through the events of plot، and has based its theoretical framework on a consolidated approach towards theories of Transtextuality by Gerard Genette and archetypal analysis by Pearson. The result shows that the writer، by integration of Iranian mythical narrations like Rostam & Sohrab and Rostam & Esfandiar، and focus on Greek myth “Persefone & Hades”، tries to protest against the patriarchal process of mythical narratives in eastern and western parts of the world، and as a result to show that human society is only rescued by deconstructing male/female contrast and also revival of women rights. Representation of Rodabe in archetypal character of “Orphan” and her conversion to unsuccessful “Terminator”، shows the structural congruence of text and character with the theme of protest in the novel.
    Keywords: feminine writing, Belgheys Soleimani, Welcome to the Hades, Metatextuality, Orphan Archetype}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال