به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « poet » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «poet» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امید مجد*، زهرا هدایتی متین
    زمینه و هدف

     قالب شعری غزل همواره در شعر فارسی از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده است. در سده چهاردهم، این قالب شعری، به موازات دیگر انواع شعر، در جامعه ادبی امروز رشد کرد و بالید. تا کنون به غزلسرایان نامدار دهه های پیشین بسیار پرداخته شده و غزل آنها از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته اما غزلسرایان بسیاری در سالهای پایانی سده چهاردهم به سرودن غزل پرداختند که شعرشان مغفول مانده و به ویژگیهای محتوایی و ظاهری آنها توجهی نشده است. بررسی غزل شاعران گمنام و کمنام در این دهه موضوع و هدف اصلی این پژوهش است. در این مقاله کوشیده ایم غزل این دهه را از جهت تاثیرگذاری بر مخاطب و هنری ساختن کلام بر اساس دو شاخصه «زبان» و «وجوه نوآوری» که در مقاله «فرضیه ای تازه درباره مهمترین عوامل تاثیرگذار بر متون ادبی» نوشته امید مجد، مطرح شده است، بررسی کنیم.

    روش ها

     مستندات این پژوهش با ابزار مطالعه کتابخانه ای و به روش تحلیل محتوا – که یکی از شیوه های متداول علمی در مطالعه کیفی است- فراهم شده است. بدین ترتیب که نگارندگان پس از مطالعه دقیق دفترهای غزل، آنها را از منظر زبان و وجوه نوآوری تحلیل و بررسی کرده اند. جامعه مورد مطالعه، صد دفتر غزل منتشر شده در سالهای 1396 تا 1400 هجری شمسی است که در انتشاراتهای گوناگون و برای اولین بار به چاپ رسید ه اند.

    یافته ها

     غزل این دوره از منظر دستور زبان، استواری زبان، غیرقابل جایگزین بودن کلمات، تناسب کلمات و به اندازه سخن گفتن دارای نقاط قوت و ضعفی است. نوآوری در این غزلها نیز در وجوه مختلف مانند «مضمون سازی، استفاده ظریف و پنهان از صنایع ادبی، استفاده از لغات و ترکیب سازی، تصویرسازی و نوآوری در صورت نوشتار شعر» جلوه گر شده است.

    نتیجه گیری

     بیش از نیمی از غزلها به استحکام زبانی قابل قبولی دست یافته اند. اما بعضی غزلها نیز به دلیل وجود اشکالات دستوری زیاد، دچار ضعف و سستی زبان هستند. ابعاد نوگرایی نیز در غزل این دوره از وسعت بالایی برخوردار است اما برخی از این نوگراییها لزوما در خدمت کمال شعر نیستند.

    کلید واژگان: غزل, معاصر, سده چهاردهم, دهه نود, شاعر, زبان, نوآوری}
    O. Majd*, Z. Hedayati Matin
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The ghazal poetic form has always held a prominent place in Persian poetry. In the fourteenth century, alongside other forms of poetry, this poetic form grew and flourished in today's literary society. While much attention has been paid to renowned ghazal poets of previous decades, many lesserknown poets in the late fourteenth century composed ghazals that have remained neglected, with little focus on their thematic and stylistic characteristics. The main subject and goal of this research is to examine the ghazals of anonymous and lesserknown poets in this decade. In this article, we have attempted to analyze the ghazals of this period in terms of their impact on the audience and their artistic construction of language based on the two criteria of "language" and "innovation" as discussed in the article "A New Hypothesis about the Most Influential Factors on Literary Texts" by Omid Majd.

    METHODOLOGY

    The research documents were gathered using library research tools and content analysis, a common scientific method in qualitative studies. After a thorough study of the ghazal diwans, the authors analyzed and examined them from the perspectives of language and innovation. The study population consisted of one hundred ghazal diwans published between 2017 and 2021, which were first published in various publications during this time period.

    FINDINGS

    The ghazals of this period exhibit strengths and weaknesses in terms of grammar, linguistic stability, irreplaceability of words, word appropriateness, and communicative effectiveness. Innovation in these ghazals is also evident in various aspects such as thematic development, subtle and hidden use of literary devices, vocabulary usage, composition, imagery, and innovation in poetic form.

    CONCLUSION

    More than half of the ghazals have achieved an acceptable level of linguistic strength. However, some ghazals suffer from weaknesses and linguistic deficiencies due to numerous grammatical errors. The dimension of innovation is also highly pronounced in the ghazals of this period.

    Keywords: Poetry, Contemporary, 14Thcentury, Poet, Language, Innovation}
  • سعید محمدی کیش، دکترحمیرا خانجانی *

    توانایی برقراری ارتباط از جمله امکاناتی است که بشر به بلندای تاریخ از آن در گفتار و نوشتار استفاده کرده است، در این میان، آرایش سخن نیز همواره مورد توجه سخن وران بوده است؛ بنابراین در تمامی آثار بزرگان پیرایگی و آراستگی کلام وجود دارد. در مراتب گوناگون زیبا سازی اثر هنری، هنجارگریزی یکی از شیوه‌ های آشنایی ‌زدایی و موضوعات نقد ادبی در مکتب فرمالیسم روس است. در هنجارگریزی معنایی شاعر بر اساس قواعد معنایی حاکم بر زبان هنجار، از دو روش همنشینی و جانشینی کمک می‌گیرد. با توجه به اینکه حوزه‌ی معنا بیش از دیگر سطوح زبان در برجسته‌ سازی مورد نظر است، هر شاعری که بتواند بر حسب توانایی های ذوقی و علمی خود در این زمینه موفق باشد، از اشعار ناب تری برخوردار خواهد بود. یعنی شاعر یا نویسنده در عین بیان موضوع به دنبال زیباتر بیان کردن آن نیز هست. در بررسی های زبانی و پژوهش های ادبی فارسی نیز نگرش فرمالیست ها، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این پژوهش با بررسی هنجارگریزی معنایی و تحلیل چگونگی به‌ کارگیری عناصر هنجارگریزی معنایی در شعر هوشنگ ابتهاج به گونه‌های مختلف هنجارگریزی معنایی از جمله تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز، ایهام، تضاد، پارادوکس در صد غزل هوشنگ ابتهاج می پردازد.

    کلید واژگان: فرمالیسم, آشنایی زدایی, هنجارگریزی معنایی, هوشنگ ابتهاج}
    Saeed mohammadi kish, homeira khanjani

    The aim of this study is to investigate different types of semantic normality such as simile,  metaphor, falsehood, permissible, anecdotal, contradiction, paradoxes in one hundred sonnets of Hooshang Ebtehaj. The ability to communicate and express words is one of the possibilities that mankind has used to the highest level of history in speech and writing. Among which the  arrangement of speech has always been the subject of speaker attentions. Therefore, there is a  sense of purity and adornment of the speech in all the elder works. Normality is one way to  understand and criticize literary issues in various aspects of the beautification of the art work in Russian Formalism School. Two ways of assimilation and succession help in the semantic normality of the poet based on the semantic rules governing the Norwegian language. Considering that the domain of meaning or semantic is more than the other levels of language in the highlighting, each poet who succeeding in terms of his talent and knowledge in this field will  have more pure poems. The poet or writer is looking for a more beautiful expression while  expressing the subject.In Persian linguistic studies and literary researches, the attitude of formalists has found a special place. This study examines the semantic abnormality and analyzes how to use the elements of semantic abnormality in Houshang Ebtehaj's poetry in different types of semantic abnormalities such as simile, metaphor, irony, metaphor, ambiguity, contradiction, paradox in one hundred of Houshang Ebtehaj's sonnets.

    Keywords: Communication, Speech, Poet, Formalism, Semantic Normality, Hooshang Ebtehaj}
  • احمدنور وحیدی، عباسعلی ابراهیمی مهر

    مجنون یکی از واژه‌های به ‌کار رفته در قرآن کریم و از جمله صفاتی است که کفار قریش به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده‌اند. مطالعه و بررسی اغلب تفاسیر قرآنی نشان می‌دهد که این واژه در اکثر تفاسیر قرآنی در معنا و مفهوم «جن‌زده»، «دیوانه» و نیز کسی که عقل او زایل شده، به کار رفته است. تامل در فرهنگ و ادبیات عرب قبل از اسلام، فرهنگ و ادبیات ایران و سایر ملل نشان می‌دهد که این واژه معنای متفاوت با دیدگاه تفاسیر قرآنی داشته و معادل مفاهیمی چون «شاعر» و «کاهن» به کار رفته‌ است. این نوشتار سعی دارد با بررسی بعضی از تفاسیر برجسته شیعه و سنی و نیز توجه به بسترهای فرهنگی و ادبی عرب جاهلی، ادب و فرهنگ ایران و جهان، به تبیین مفهوم واقعی این واژه، ارتباط آن با دو واژه کاهن و شاعر و نیز دلایل متهم بودن پیامبر اسلام (ص) به این صفت بپردازد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, پیامبر(ص), مجنون, شاعر, کاهن, ادبیات}
    Ahmad Noor Vahidi, Abbasali Ebrahimimehr

    Majnoon (insane) is one of the words used in the Holy Quran and one of the words that the infidels of Quraysh have attributed to the Prophet of Islam (PBUH). The study of most Qur'anic commentaries shows that this word has been used in most Quranic commentaries in the meaning of “haunted”, “crazy” and also someone whose intellect has disappeared. Reflections on pre-Islamic Arabic culture and literature, Iranian culture and literature, and other nations show that the word has a different meaning from the perspective of Quranic interpretations and is equivalent to concepts such as “poet” and “priest”. This article tries to explain the true meaning of this word, its connection with the two words priest and poet, as well as the reasons of the accused, by examining some prominent Shiite and Sunni interpretations and also paying attention to the cultural and literary contexts of pre-Islamic Arabia, literature and culture of Iran and the world. Being the Prophet of Islam (PBUH) address this attribute.

    Keywords: Holy Quran, Prophet (PBUH), Majnoon (insane), Poet, Priest, Literature}
  • کاظم عینی، امراله نیکومنش*
    دیدگاه قرآن درباره شعر و شاعری چیست؟ در آیه 224 از سوره مبارکه شعراء آمده است: « و الشعراء یتبعهم الغاوون‏». بر اساس برداشت ابتدایی از این آیه شریفه به نظر می رسد که این کتاب آسمانی نسبت به شعر و شاعری نگاه منفی داشته و شاعران را مورد نکوهش و مذمت قرار داده است، لیکن دقت در این آیه و آیات بعدی و همچنین سیاق، شان و تاریخ نزول آن، مطالب و مفاهیم ارزشمندی را در اختیار ما قرار می دهد که توجه به آن در این زمینه راهگشا و هدایتگر است. یافته ها نشان می دهد که هیچ یک از فرازهای قرآنی در صدد نکوهش و تخطئه اصل هنر شعر و شاعری نیستند، بلکه آیات و همچنین برخی از روایاتی که در ظاهر به مخالفت با شعر و شاعری پرداخته اند نیز با توجه به گوناگونی محتوای شعر و همچنین شرایط و موقعیت های مختلف، قابل توجیه و تفسیر هستند. همانگونه که آیه مذکور نیز در ادامه با آیه «إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا و... » تخصیص خورده و شعرای ایمانی را استثناء می نماید.
    کلید واژگان: شعر, شاعر, قرآن کریم, روایات اهل بیت (ع), شان نزول}
    Kazem Einy, Amrollah Nikoomanesh *
    Abstract What’s the Quranic view regarding poems and poets? According to Surah ash- Shu’ra verse 224 “And as for the poets- the deviators follow them”. Based on a superficial understanding of this verse, one might believe that the Holy Quran has a negative view towards poems and poets and has scolded the poets. Nevertheless, deeper understanding of this verse and the following verses as well as the way, the date and integrity of their revelation, guide and illuminate us with invaluable concepts. Results show that none of the Quranic conceptions scold the artistic essence of poems and poets. On the contrary, some Quranic verses and narratives which seem to oppose poems and poets are interpretable and justifiable in terms of various contents and situations of poems. As it is clarified in the continuation of this Surah “Except for those who believe, and do good deeds, and remember Allah frequently, … ”, the believer poets are considered as exceptions.
    Keywords: poem, Poet, Holy Quran, Ahlul Bait Narratives, revelation integrity}
  • عسگر صلاحی*، ندا نبی زاده اردبیلی

    یکی از مباحث ادبی که ظهور و رشد علوم جدید مسیر بررسی آن را دگرگون ساخت، استعاره بود. این عنصر ادبی که سالیان متمادی به عنوان ابزاری صرفا تزیینی و متعلق به زبان شاعرانه تلقی می شد، با ظهور زبان شناسی شناختی اساس تفکر و وسیله درک مفاهیم انتزاعی معرفی شد. با این توضیح که ذهن بشر، مفاهیم غیرمادی را در قالب امور محسوس و با بهره گیری از استعاره درک می کند و چون ذهن، امور فرامادی را در قالب مادیات مورد تجربه خود بازآفرینی می کند، از این رو استعاره های کاربردی افراد به آشکارسازی شالوده های ذهنی آن ها کمک می کند. بر اساس این گفته ها، کوشیده ایم مفهوم سازی صفات را در آثار کودکانه بررسی کنیم تا فضای ذهنی غالب در تولید آن ها را نشان دهیم. پس اشعار شاهد را انتخاب و با روشی تحلیلی و توصیفی کلان استعاره هایی که در مفهوم سازی صفات این اشعار دخیلند بررسی کرده ایم. نتایج نشان می دهد شاعر در مفهوم-سازی صفات به 3 کلان استعاره: درک ما از پدیده ها، دارای مزه است؛ دل امری موجود است و محبت آتش است، نظر داشته است. از میان انواع استعاره مفهومی، تنها استعاره هستی شناختی مد نظر شاعر بوده و در انتخاب حوزه مبدا اغلب از ملموسات دو حوزه لامسه و چشایی در مفهوم سازی های خود بهره گرفته است.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, جعفر ابراهیمی, صفات, کلان استعاره, شعر}
    Asgar Salahi *, Neda Nabizade

    One of the literary debates that the emergence of new sciences has transformed the course of study is metaphor. This literary element, which for many years was considered a purely decorative tool of poetic language, was introduced with the advent of cognitive linguistics as a basis for thinking and a means of understanding abstract concepts. Given the role of metaphor in revealing the mental underpinnings, we have attempted to examine the function of metaphor in conceptualizing traits in children's works. Therefore, we selected the control poems and analyzed the metaphors involved in the conceptualization of its attributes in an analytical and descriptive way. The results show that the poet has three metaphors in conceptualizing traits: our understanding of phenomena is tasteful; there is something heartfelt and love is fire. Of the types of conceptual metaphors, the only ontological metaphor is his, and he has often used tangible and palate conceptions in his conceptualizations in the choice of origin.

    Keywords: conceptual metaphor, Ja'far Ebrahimi, Adjectives, Macro Metaphor, poet}
  • کورس کریم پسندی *
    یکی از مقوله های بنیادین تفکر عطار در حوزه عرفان، مقوله حجاب درونی و عرفانی است. عطار حجب راه حق، هم چون؛ حجاب عقل، حجاب هستی، حجاب جسمانیت، حجاب حرص، حجاب عزت، حجاب طاعت و عبادت و... را مانع سیر و سلوک و باعث عذاب همیشگی جان انسان می داند. در نقطه مقابل، رفع حجاب را باعث رسیدن به لذت حقیقی و پایدار، باعث استغراق در پرده فنا و رسیدن به بقا و هم چنین سبب رسیدن به مقام قرب الهی می داند. از آن جایی که مقوله حجاب، یکی از مباحث عمده در عرفان اسلامی است؛ این مقاله، به واکاوی و تبیین آن در آثار و افکار عطار می پردازد و نیز ، سیری است در اشارات تامل برانگیز این عارف دردمند ، درباره فلسفه و چرایی حجاب، منشا حجاب، انواع حجاب، اصلی ترین حجاب، عمده ترین حجب راه حق، عوامل رافع حجاب، اثرات رفع حجاب؛ و این که انسان ها باید با خرق حجاب های ظلمانی و نورانی و حجاب خودی، باعث کسب بصیرت و بینش باطنی شوند تا به حضور معنوی و شهود حقیقت دست یابند. امید است که پیروی از اندیشه های آفرینشی و معرفتی عطار، روزنه ای از نجات و رستگاری را به روی خواننده بگشاید.
    کلید واژگان: عطار, شعر, حجاب, عرفان}
    Koros Karimpasand *
    Inner and mystic Hijab is one of the fundamental subjects in Attar's perspective. He considers the true way's hijabs like wisdom hijab, corporality hijab, greed hijab, honor hijab, Obedience and worship hijab and so on, as an obstacle for inner Journey and the cause of permanent pain of the soul.
    Removing the hijab, on the other hand, will leads to true and permanent pleasure and reaching immortality the and also being close to God.
    Since the subject of hijab is one of the major subjects in mystic, this article reviews it on Attar's books and thoughts. It is also a journey in this painful agnostic's thought provoking words about the philosophy of hijab and its existence, the source and types of it, the main hijab and the major hijab in the way to truth, the removing factors of hijab, effects of removing hijab and the fact that humans should leads themselves to light and knowledge by removing the hijab of darkness so they can gain spiritual presence and true witness. Hopefully, following Attar's noetic thoughts opens a door to salvation and redemption.
    Keywords: Attar, Poet, Hijab, Mystic}
  • سیدعلی محمودی لاهیجانی، محمد فشارکی، محبوبه خراسانی
    پژوهشگران درباره منابع فردوسی در نظم شاهنامه، نظرات مختلفی را مطرح کرده اند. برخی بر آنند که فردوسی از منابع گوناگونی بهره برده است؛ افرادی تنها شاهنامه ابومنصوری را منبع فردوسی می دانند و عده ای فردوسی را وارث سنت نقالی و شفاهی گذشته قلمداد می کنند. اما مساله پژوهش حاضر که پژوهشگران بدان کمتر توجه کرده اند، آن است که آیا راوی و شاعر شاهنامه یکی است یا این که دو شخصیت متفاوت است. این نوشته با هدف تعیین مرز میان گزارنده، راوی و شاعر و نشان دادن تمایز سخنان راوی با فردوسی در شاهنامه انجام شده است. بر این اساس دریافتیم که راوی شاهنامه که در اصل راوی داستان های منبع فردوسی بوده و فردوسی با خواندن روایت او در کتابی، داستان ها را در مقام شاعر، به نظم کشیده، دهقانی است که به سن و زادگاه و نام او در شاهنامه اشاره شده است. این تمایز می تواند ویژگی اصلی منبع فردوسی را آشکار کند؛ ویژگی ای که به ما نشان می دهد، منبع فردوسی در نظم شاهنامه تنها یک کتاب بوده است؛ کتابی که حاصل ترجمه چهار موبد زرتشتی از خداینامه و روایت دهقانی است که فردوسی با به دست آوردن آن، خود را متعهد می دانسته، حتی واژگان آن را برای حفظ روایت دهقان در شاهنامه به کار گیرد.
    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, منابع شاهنامه, خداینامه, شاهنامه ابومنصوری}
    Seyed Ali Mahmoudi Lahijani, Mohammad Fesharaki, Mahboubeh Khorasani
    Researchers have expressed various comments on the source or sources of Ferdowsi’s Shahnameh. Some of them believe that Ferdowsi used from oral and written sources, some of them just have known Abu-Mansouri's Shahnameh as Ferdowsi’s source and the others believe that Ferdowsi’s source is tradition of oral narration. We have a narrator and a poet in Shahnameh; no doubt the poet of Shahnameh is Ferdowsi, but the narrator of Shahnameh that he was the narrator of Shahnameh's source (Abu-Mansouri's Shahnameh) is a person who has one hundred twenty years old, he was from Chach and his name was Bahram. The features of Ferdowsi’s source become clarify for us with understanding the differentiation of words of the narrator and poet. Features that show us the source of Ferdowsi’s work was only a book and Ferdowsi was committed himself to use the Dehghan’s words for keep his narration. This caused a few Arabic words entered in the Shahnameh, and in some cases the old pronunciation of the word is preserved.
    Keywords: Shahnameh, Shahnameh Source, Narrator, Poet}
  • عظیم جباره ناصرو *
    شهریارنامه یکی از منظومه های پهلوانی نسبتا مفصل پس از شاهنامه فردوسی است که آغاز و انجام آن افتاده است. این منظومه تنها منظومه پهلوانی پس از شاهنامه است که به یکباره و بدون هیچ مقدمه ای آغاز می شود و بی فرجام به پایان می رسد و چندان توفیقی در میان عامه مردم نداشته است. به نظر می رسد دشواری ابیات، گسستگی پیوند معنایی میان بخش های مختلف داستان، افتادگی های روایت به ویژه در آغاز و پایان داستان از عوامل موثر در پذیرش نیافتن این منظومه در میان مردم بوده باشد. در منطقه کوهمره سرخی، چهار روایت شفاهی از منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه موجود است که از این میان، دو روایت «برزونامه» و «بانوگشسب نامه» در میان برخی از قصه گویان و راویان رواج دارد اما دو روایت «فرامرزنامه» و «شهریارنامه» در ذهن و زبان مردم جایگاهی ندارد. این دو روایت تنها به وسیله مسن ترین و معروف ترین نقال این منطقه- علی حسین عالی نژاد، آخرین بازمانده نقالان و راویان منطقه- روایت می شود. در روایت وی منظومه دارای آغاز و پایانی سنجیده و روشن است و سراینده آن نیز – که بر اساس تحقیقات انجام شده معلوم نیست- مشخص است. در این جستار تلاش شده است با رویکردی تحلیلی به مباحث زیر پرداخته شود: ذکر خلاصه ای از آغاز و انجام داستان در روایت نقالی موجود، بررسی و تحلیل عناصر بومی و اساطیری در روایت نقالی، پاسخ به این پرسش که آیا راویان به نسخه ای کامل از منظومه شهریارنامه دسترسی داشته اند یا خود دست به آفرینش آغاز و انجام منظومه زده اند، اشاره ای به تفاوت ها و شباهت های روایت نقالی و روایت منظوم، ذکر حکایت چگونگی سرایش منظومه و پاسخ به این پرسش که تا چه میزان می توان به درستی این حکایت اعتماد کرد.
    کلید واژگان: منظومه پهلوانی, روایت شفاهی, روایت منظوم, شهریارنامه, منطقه کوهمره سرخی}
    Azim Jabarnasro*
    &Scaronahryârnâmeh is one of comparatively voluminous epics composes after the &Scaronâhnâmeh, but its commencement and ending is lost. This is the only heroic epic that begins suddenly with no introduction and also ends abruptly without any conclusion. Amongst the verses composed after the &Scaronâhnâmehhas met little welcome in the public. It seems that the difficulty of verses, meaning detachment, between different segments of the story andnarrative lacuna, especially at the beginning and the end of the story could be one of effective factors of this work’s being abandoned among people. In Kohmarreh-Sorkhi Region there are four oral narratives of heroic verses composed laterthan the &Scaronâhnâmeh among which, Borzūnâmeh and Bânūgo&scaronasbnâmeh are rampant among some storytellersand narrators, but Farâmarznâmeh and &Scaronahryârnâmeh have been abandoned by the public’s mentality. These recent two are narrated only by the oldest storyteller of the region, Alihossein Âlinežâd. In his narration, the verses have meaningful and lucid beginning and ending and the composer of this work is known- although he is unknown according to all studies done. This essays tries to accomplish these three with an analytical approach: 1- to mention a summary of the commencement and the end of the story in the extant storytelling narrative and responding to the question of whether the narrators have had access to a complete version of the work or they have independently created a beginning and an end for it 2- to point out the differences and the resemblances between the storytellers’ narrative and the versified one 3- to mention the story of how the versified work was created and to answer the question of how much one can trust the integrity of this story.
    Keywords: commencement, ending, oral narrative, versified narrative, poet, Šahryârnâmeh}
  • نسرین علی اکبری *

    نقد اسطوره شناختی که گاهی نقد کهن الگویی هم گفته می شود، توجه خود را بر عناصر عام، تکراری و قراردادی در ادبیات متمرکز می کند، عناصری که نمی توان آن ها را در چارچوب سنت یا تاثیرات تاریخی توضیح داد. این نوع نقد هر اثر ادبی را به منزله ی بخشی از کل ادبیات مطالعه می کند. اصل پایه ی این نوع نقد آن است که کهن الگوها تصاویر، شخصیت ها، طرح های روایی و درون مایه های نوعی و سایر پدیده های نوعی ادبیات در تمامی آثار ادبی حضور دارند و به این ترتیب، شالوده ای را برای مطالعه ی ارتباطات متقابل اثر فراهم می آورد. شاعر با انتخاب حلزون به عنوان یک نشانه ی زبانی میان خود و حلزون دست به همذات پنداری زده و خود را با حلزون در یک یگانه انگاری استعاری در جوهر شعرش یگانه ساخته است. او با انتخاب حلزون که  با هستی او یگانه شده، تصاویر گوناگونی در شعر خلق کرده که خواننده را به ژرفای متن می کشاند. از سوی دیگر او با برگزیدن لحنی روایی حلزون را همانند یک شخصیت داستانی در شعرش تصویر کرده و سبب شده تا خواننده در شط زمان شناور شود. لحن روایی موجب شده که حلزون همانند یک شخصیت داستانی عرصه ی شعر شاعر را درنوردد و افق متن را به سوی خوانشی فراواقعیت و اسطوره ای بگشاید. به این دلیل در این اثر حلزون به عنوان نشانه ای از خود شاعر نقد کهن الگویی شده است.

    کلید واژگان: اسطوره, ژرف ساخت, همذات پنداری, شاعر, حلزون و محمدرضا کلهر, بیستون}
    Nasrin Ali Akbari

    As called archetypal criticism interchangeably, mythological criticism focuses on the common, recurrent, and conventional elements in literature that cannot be explained in terms of tradition or historical influences. This kind of criticism studies every literary work as a part of the whole of literature. According to this type of criticism, the archetypes – including images, characters, plot, and theme – are present in all literary works; thus, providing a ground for studying the mutual interactions of the works. By choosing the snail as a linguistic sign, the poet identifies with snails; therefore, they are both unified within a metaphorical monism as the essence of his poetry. By choosing the snail as unified with his being, the poet creates diverse images in his poetry that draw the reader into the depths of text. On the other hand, he describes the snail in his poetry with a narrative tone like a fictional character and makes the reader undecided. The tone of the narrative puts the snail as a fictional character that transcends the poet's work and opens the horizon of the text into a hyperreal and mythical reading. For this reason, the snail as a sign of the poet himself makes this work a proper subject to the archetypal criticism.

    Keywords: Myth, Deep Structure, Identification, Poet, Snail, Mohammad Reza Kalhor, Behistun}
  • فروغ سلطانیه
    در این مقاله به بازخوانی دیوان فرخی سیستانی، از نظر رویدادهای تاریخی و اجتماعی، پرداخته شده است. بنابراین، این مقاله مبتنی بر موضوعات تاریخی و اجتماعی دوران غزنوی است؛ موضوعاتی که فرخی در اشعار خود آن ها را بیان کرده است. مطالب و اشارات مندرج در مدح ها با شش اثر تاریخی مجمل التواریخ و القصص، زین الاخبار گردیزی، تاریخ گزیده، تاریخ بیهقی، ترجمه تاریخ یمینی، و طبقات ناصری مقایسه شده است. ملاحظه می شود که فرخی فقط شاعری مداح نیست و قصاید او فقط مدح نیست؛ بلکه مدایح او بیان کننده اوضاع سیاسی، مانند جنگ ها، مصالحه ها، وزرا، و مسائل اجتماعی، مانند رفتار با اسرا، شکارها، و شاهدها، در دوران غزنوی است. می توان گفت که، در حقیقت، دیوان او مکمل کتب تاریخی فوق است و در بعضی موارد، به علت ثبت جزئیات، بر آن ها برتری می یابد. بنا بر پنداشت نگارنده مقاله، فرخی نه تنها به ستایش غزنویان نپرداخته است، بلکه شاید آنان را سرزنش هم کرده باشد.
    کلید واژگان: اسرا, پناهندگان, تاریخ, جنگ ها, شاعر, کاخ ها, مصالحه ها}
    Forough Soltanieh
    In this paper, I have explored the social and historical events in Farrukhi Sistani's divan. Therefore, the paper relies on historical and social issues during Ghaznavid period, which are mentioned by Farrukhi in his poems. Then, I compared these subjects and points mentioned in eulogies with the following six works: Mujmal al-Tavarikh and al-Qisas, Zayn al-Akhbar of Gardizi, the Selected History, Tarikh-e Beyhaqi (‘Beyhaqi’s History’), the Translation of Tarikh-e Yamini (‘Yamini’s History’), and Tabaqat-e Nasseri. It can be seen that Farrukhi was not only a eulogy poet, and his odes are not only eulogies, but his eulogies also talk about the political conditions such as wars, ceasefires, and ministers, as well as social issues like behavior towards prisoners of war, hunting, and witnesses during the Ghaznavid period. It can be said that his divan was in fact complementary to the above-said history books. In some cases, due to recording details, it shows that it is superior to it. I suppose that not only did he not hail and praise Ghaznavids, but he might have criticized them.
    Keywords: poet, History, wars, pris}
  • فرزانه آجرلو، ابوالحسین امین مقدسی*
    گاه در بعضی مجامع ادبی چنین گمان می شود که بهره مندبودن شاعر از ذوق و قریحه خاص شعری، لزوما برخاسته از مراتب فهم و معرفت عمیق و گسترده وی از حقایق عالم است. چنین پنداری درباره شاعر مانع از ورود رویکردهای انتقادی به ساحت شعر او می گردد. حال آنکه اگرچه شاعر از علو طبع و تخیلی ژرف برخوردار باشد، این بدان معنا نیست که همواره ادراکی برتر از دیگران در کشف حقیقت و تفسیر آن دارد و یا با مراتب عالی وجود و عوالم غیب در ارتباط است. حقیقت آن است که شاعر به سبب دارابودن نگرشی متفاوت به پدیده های پیرامون خویش، برداشتی دیگر از موجودیت این اشیا و روابط میان آنها دارد لذا دریافت درونی خود را در قالب الفاظ و عباراتی نو و برانگیزاننده پردازش می کند، در این میان هرچه شاعر گنجینه وسیعتری از علوم و معارف در درون خود داشته و به مراتب عالی تری از رشد و ارتقای فکر نائل آمده باشد، مفاهیم و مضامینی متعالی نیز در متن شعر وی مشهود خواهد بود. از این رو، استعداد پردازش شعر، تزکیه روح و رشد شخصیت شاعر تنها زمینه ای برای دست یافتن به حقایق و سنخیت یافتن با آنهاست. تاثیر عمیق و پایدار نظام فکری شاعر بر زبان و فرهنگ جامعه، نباید موجب گردد نقشی ویژه در تاثیرگذاری بر افکار و هدایت فکری جامعه متوجه وی بدانیم. اندیشه شاعرانه او هراندازه غنیتر، اصیلتر و وسیعتر گردد، تاثیری بسزا در رشد فکری جامعه ادبی و به دنبال آن رشد فرهنگ عمومی جامعه خواهد داشت. بنابر نتیجه این پژوهش مقایسه ای- تحلیلی می توان گفت مکاتب ادبی غرب بطور عمده، حامی بی طرفی شعر و حفظ ساختار هنری آن هستند، اما در جوامع ادبی عرب، با وجود تاثر از ساختار این مکاتب، شاهد روح معانی و مفاهیمی عالی هستیم که ضمن حفظ ماهیت حسی و خیال انگیز شعر، در متن آن مشهود است.
    کلید واژگان: شعر, ادراک, ذوق, حقیقت, رشد}
    Abul Hassan Amin Moghaddasi*, Farzaneh Ajorloo
    In some critical and literary associations, it is believed that a poet's poetic taste necessarily reveals his wide knowledge and deep understanding of the world around him. Such judgment of the poet prevents critical views on his poetries. However, if the poet has great ambitions and imaginations, this does not mean that he possesses higher perception and understandings than others in exploring the truth and its interpretations; or he has associations with the unseen world. Since the poet holds a different perspective towards the phenomena of his surroundings, he expresses his internal understandings in the form of new and stimulating words and phrases. Meanwhile, if the poet has a broader treasure of science and religion within him and has reached higher thoughts, higher concepts and themes can be traced in his poetry. Thus, the talent of processing poetry, catharsis of the spirit and the development of his personality provide the grounds to reach the truth. The deep and stable effect of the poet's system of thoughts on language and culture should not be taken as a compulsive effect on his thoughts and place in the society. When the poet's thoughts and approach taken from his theological and social ideas, becomes richer, and wider, the greater effect it will have on the mental development of literary and popular culture; this is followed by the growth of the public cultural awareness. According to the results of this comparative - analytical approach, it can be understood that Western literary Schools advocate mainly advocate the neutrality of the poems and focus on its artistic structure. This leads to depletion of poetry of human and religious concepts. However, in the Arab literary society, despite the impression of these Schools, we can see the spirit of sublime concepts which is the result of the poet's deep relation with the Universe; this can be seen while maintaining the identity and thought-provoking aspects of their poems.
    Keywords: Critique, Poet, Poetry, Western critics, Arabic critics}
  • حمیدرضا جوادی نوش آبادی، رضا شجری
    صباحی بیدگلی از پیش آهنگان و شاعران پرآوازه سبک دوره بازگشت ادبی است و در میان شاعران این سبک، رتبتی ممتاز دارد. او در سرودن انواع شعر (غزل، قصیده، ترکیب بند، مثنوی و...) طبع خود را آزموده و در هر صنف سخن، به خوبی از عهده ادای آن برآمده است. صباحی در غزلیات شیرین و لطیف خود، به سخن سعدی و حافظ توجه دارد و در قصیده، کار قصیده سرایان بزرگ قرن پنجم و ششم سرمشق اوست. او توانسته است با به کارگیری انواع آرایه ها و فنون و شگرد های ادبی و هنری، سخن خویش را زیباتر، دلکش تر وجاندارتر سازد و در مواردی، تحسین مخاطبان و شاعران هم عصر خویش و پژوهشگران شعر پس از خود را برانگیزد. نگارندگان در این پژوهش سعی کرده اند با استخراج، تبیین و تحلیل پاره ای از زیبایی های ادبی و هنری اشعار او، ضمن نشان دادن توانایی و تسلط شاعر و آگاهی او از انواع آرایه های ادبی، ارزش ادبی و معنوی اشعار او را به فراخور مقاله نشان دهند. در میان آرایه های بیانی، انواع تشبیه و در بدیع لفظی، انواع جناس و همچنین در بدیع معنوی، انواع تلمیحات بیشترین کاربرد را دارند. ساخت ترکیبات بدیع و زیبا و استفاده هنری از آن، از ویژگی های دیگر شعر اوست که در این مقاله، در حد ممکن بدان پرداخته شده است. به طور کلی، می توان گفت آرایه های به کاررفته در شعر صباحی، بیشتر همان آرایه های متداول و شناخته شده سبک خراسانی است؛ حتی پاره ای از آرایه هایی که در سبک عراقی یا هندی همچون پارادوکس، تمثیل، حس آمیزی، ایجاز، لف و نشر های گوناگون رواج دارد، چندان در شعر صباحی جلوه ای ندارد.
    کلید واژگان: صباحی بیدگلی, شعر, سبک, آرایه های ادبی}
    Hamidreza, Javadi Nooshabadi, Reza Shajari
    Sabāhi Bidgoli is considered to be one of the famous pioneers and poets of literary return period. Among poets of this style، Bidgoli appears to have a high status. He illustrated his abilities by composing such various kinds of poems as Ghazal، Qasida، Masnavi، etc. The works indicate that he was an efficient poet in different poetic forms. While Sabāhi attends to Hāfez in his elegant Ghazals، he follows great poets in fifth and sixth century when composing his Qasidas. Applying various tupes of figures of speech and literary techniques، he seems to be able to produce more beautiful، effective and delicate poems so that his contemporary readers and poets along with subsequent researchers admired some of his poems. The current study sought to analyze literary and artistic aspects of Sabāhi’s poems. The study also attempts to show his abilities and knowledge about figures of speech beside the literary and spiritual values of his poems. Sabhāi appears to mostly employ simile among figures of speech، pun among Formal rhetoric devices and allusion among logical rhetoric tools. Another characteristic of his poem، pointed in the present article، is producing novel compounds of words and artistic use of them. Overall، it can be said that Sabahi mostly employed typical figures of Khorsani Style. It may be assumed that some figures of Araghi or Hindi style such as paradox، allegory، cannot be found in Sabahi’s poems.
    Keywords: Sabāhi Bidgoli, Poet, Styl, Figure of Speech}
  • علی پیرانی شال، جواد پناهی
    الشخصیه الکاریکاتیریه فی الادب العربی، قسم من الهجاء الذی قلما نجد عالجه الشعراء من العصر الجاهلی حتی عصرنا الراهن، إلا وقد نری تطرقه ابن الرومی، شاعر العصر العباسی وهو اول من استخدم هذا الاسلوب الذی سمی بالهجاء الکاریکاتیری. من خلال التصفح فی دیوان الشاعر او عن طریق التعرف عن آراء النقاد حول الشاعر، نستطیع القول إن هذا من الموضوعات الرئیسه التی عالجها الشاعر، وهکذا یتفوق علی اقرانه وهو الذی احرز قصبات السبق من الآخرین فی هذا المضمار. من یدقق فی اشعار الشاعر الهجائیه المختلفه، هکذا ولم یکد یتصفح دیوان شعره حتی یواجهه النوعین من الشخصیه الکاریکاتیریه، النوع الاول وهو یضم معظم اشعاره الکاریکاتیریه ویشتمل علی هجاء العیوب الخلقیه التی تتناوب الانف الطویل، قصر القامه او العرج و... والنوع الثانی یشتمل علی العیوب المعنویه التی تتناوب هجاء البخل والکذب و... وهذا القسم قلیل بالنسبه إلی النوع الاول. ولا یزیدنا الشاعر فی رسم تصاویره هذه إلا الإعجاب بمقدرته فی خلق تصاویره وتنوعها، رغم ان هذا قسم من موارد تجدید الشاعر وله اهمیه خاصه. فملنا إلی دراسته وبیان غموضه والکشف عن خبیئات اسراره، متمنیا ان یکون جهدنا الضئیل یسهم فی الادب، کی یتضح جانبا من الجوانب الخفیه امام القارئ.
    کلید واژگان: الهجاء, ابن الرومی, الشخصیه الکاریکاتیریه, الشاعر}
    Ali Piranishal, Javad Panahi
    The lampoon of caricature characters as part of a lampoon in Arabic literature has so far not been will paid to it seems، however، opportunity، that during Abbasids، Ibn al-Rumi، a professional poet، has involved it in his works greatly. It can be dare said that he ranks first in incorporating both lampoon and caricature characters in his works، that is، he has done it better than anyone ever did. Ibn al-Rumi has incorporated in various ways. One can easily notice how he employed lampoon in two ways: in depicting physical detects including long beard، short height and long nose! And personality disorders such as betrayal، jealousy، lie، etc. what is of utter amazement is the poet''s ability in depicting caricature characters. Since the poet has excelled by means of his unique initiative and the use of such masterly phenomenon in a way no other poets ever did، the researchers convinced to examine this aspect of this works and unveil the interval delicacies. It is hoped that this research establishes an influential attempt in shedding light on some aspects of Arabic literature and provides insights for young researchers and science lovers.
    Keywords: Lampoon, Ibn al Rumi, Caricature character, Poet}
  • میر جلال الدیم کزازی، بهروز خیریه
    خواجه شمس الدین محمد مشهور به حافظ شیرازی، یکی از شاعران بی بدیل ادب پارسی است، که اشعارش سال ها ورد زبان عارف و عامی بوده و می توان گفت شعر کمتر شاعر ایرانی به وسعت اشعار حافظ در میان مردم رواج یافته است.
    حافظ در عرصه انتخاب و کاربرد واژه ها و ترکیب های خاص نیز، شاعری مبدع بوده و نه تنها برخی واژه ها را در شعر خود در معنی خاصی به کار برده؛ بلکه ترکیب هایی نیز ساخته است که حاصل ذهن پویا و خلاق اوست.
    با توجه به هنرمندی حافظ در ساختن و برساختن این گونه ترکیب ها، شاعران پس ازوی نیز، گاه همان ترکیب های خاص شعر خواجه را در اشعار خود به کار برده اند. شاعران کرد نیز از این نوع تاثیرپذیری به دور نمانده اند.
    یکی از واژگان پر بسامد در شعر حافظ، واژه پیر و ترکیب های خاص آن نظیر؛پیر خرابات، پیر مغان، پیر میخانه و پیر میکده است. در این مقاله، چگونگی کاربرد این واژه و برساخته های آن را در شعر شاعران کرد با شعر حافظ شیراز مقایسه شده است.
    کلید واژگان: حافظ, شاعران کرد, پیر خرابات, پیر مغان, پیر میخانه و پیر میکده}
    Mirjalalodin Kazazi, Behrooz Kheirieh
    Khajeh Shamsoddin Mohammad، known as Hafiz Shirazi، is one of the unparalleled poets in Persian literature، whose poetry has been the focus of people of common and high rank for so many years. It is said that in the course of history no Persian poet''s work has been so widely circulated and popularized. Hafiz has developed and mastered a unique and sublime diction. By virtue of his wit and originality، Hafiz has not only given distinctive color to his diction، but has coined such original poetic vocabulary that impresses all his audience and encourages them to emulate the eloquent style to enrich their works. Among the most frequent terms in Hafiz are certain compound words based on ‘pir or old’، in such terms as Pire Kharabat، Pire Moghan، Pire Meykhane، and Pire Meykade، which literally mean an old wine-seller or tavern-keeper. This article compares the use of these terms and their stylistic and thematic function in the works of Hafiz and Kurd poets.
    Keywords: Hafiz, Kurd, old, Persian, pire kharabat, pire meykade, pire meykhane, pire moghan, poet, sage}
  • علی ساجدی، میثم محتاجی
    یکی از مهم ترین بخش های فیلم سازی که از وظایف کارگردان به شمار می رود طراحی یا تنظیم تصویرنامه، یا در اصطلاح سینمایی، دکوپاژ است. بر پایه آن که شعر نیز مجموعه ای از تصاویر است واین مجموعه در کنار هم، گاهی یک روایت را بیان می کند، چنین می نماید که شاعر نیز در شعر خود نوعی تصویرنامه در نظر داشته است. این تصویرنامه از بسیاری جنبه ها کاملا شبیه به دکوپاژ سینمایی است و با آن هم سانی می کند. بنابراین، اشعار فاخر و ماندگار و تاثیرگذار را، هنرمندانی سروده اند که مانند کارگردانی بزرگ، دارای سواد بصری بالا و درک و بینش حکیمانه ای بوده اند و زیبایی شناسی را به خوبی می دانسته اند. هدف از مقایسه هنرهای شاعری و فیلم سازی از این منظر، رسیدن به وجود نوعی وحدت میان هنرهای بصری است که هنر آموزان این دو رشته، فیلم سازی و شاعری، می توانند با چنین مقایسه هایی، تکنیک ها را ملموس تر بشناسند.
    کلید واژگان: تصویر نامه, شعر, فیلم سازی, تصویر}
    A. Sajedi, M. Mohtaji
    An important part of making a film is decoupage, which the director is responsible for. Inasmuch as a poem is a set of images and this set may sometimes narrate a story, the poet may also seem to have a kind of decoupage in his mind. This poetic decoupage is in many respects similar to cinematic decoupage. Hence, long-lasting, effective, and grand poems have been composed by artists who, like directors, enjoyed high visual literacy and scholarly insight and were well aware of aesthetics. The aim of this comparison is to achieve a kind of unity in visual arts so that students of these two fields can study and understand the techniques more tangibly.
    Keywords: decoupage, poet, filmmaking}
  • خرد به عنوان پدیده و آفریده ای شریف و گوهری تابناک از مضامین برجسته سروده ها و نگاشته های بسیاری از فرزانگان و سخن سنجان بوده و موجب شده است تا فرمانروایان ملک سخن و ادب هر سرزمینی به اقتضای حال و مقام سخن و سخن نیوشان خویش از آن بهره برند.
    سخنور دل آگاه و سخته سرای نامی، طالب آملی نیز از جمله ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب این سرزمین است که در کنار استفاده از مضامین گوناگون حکمی و معرفتی، از نگاره ی زیبای خرد در دیبای سخن حکیمانه خویش بهره ها برده است که این نوشتار به اختصار بدان می پردازد.
    کلید واژگان: طالب آملی, دیوان, خرد, خردورزی, حکمت, شعر, شاعر}
    As an honorable phenomenon and creation and a luminiferous jewel، rationality has always been among the substantial themes in poems and writings of many sagacious poets and orators enabling the literary and eloquent dominants of all countries to benefit from its merits commensurate with the circumstances and status of speech and addressees. The bright-hearted elocutionist and eminent poet، Taleb Amoli، is also one of the brilliant stars of Iran’s sky of culture and literature. In his divan (collection of poems) he has utilized the fascinating concept of rationality and rationalization in his sapient speech along with discussing diverse rational and ontological themes. The current paper deals with this aspect of his poetry.
    Keywords: Taleb Amoli, divan (collection of poems), rationality, rationalization, wisdom, poetry, poet}
  • شراره الهامی، رضا برزویی، میترا عذیری*

    یکی از وجوه بررسی آثار سخنورانی که به مدد توانایی قریحه و استعداد ذاتی خود، مبدع تحول و نوآوری خاصی در شیوه و سبک شعر فارسی شده اند آراء و افکار این اندیشمندان در مقوله ی چگونگی شعر و شاعر و منزلت و ارجمندی سخن و سخنور میباشد که در آثارشان به ارائه ی باورها و عقاید خود در این باره پرداخته اند و این کار میتواند ضمن فراهم کردن نگرشی تازه در درک گفته های آنان، زمینه ی لازم را جهت آشنایی با مبانی اصول نقد ادبی رایج در عهد زندگی این گویندگان فراهم آورد، زیرا توصیفات این بزرگان از شعر و سخن نیک و تعاریفی که در خصوص وجوه برتری شاعران و سخنوران به همراه توصیه ها و رهنمونهایی که متذکر شده و ارائه کرده اند، معیار و موازین تمایز شعر و سخن نیک از سخن سست و ملاکی در شناخت شاعر و سخنور توانمند محسوب میشده است که در واقع، نشان دهنده و بیانگر اصول نقد ادبی در پیشینه ی ادبیات فارسی بوده و ثابت میکند که علی رغم ادعای برخی، نقد ادبی به اشکال متعددی از جمله مواردی که ذکر خواهد شد از دیرباز در میان ادبا و شعرای فارسی گو شناخته شده و رایج بوده است و از فواید این بررسی نیز محسوب میگردد. حکیم ناصر خسرو قبادیانی، از جمله سخنوران مطرح و صاحب سبکی است که با اتکا به توان و قریحه ی قدرتمند شاعرانه ی خود، توانسته است حرکتی تازه و تحولی عظیم در شعر فارسی ایجاد کند و با نگاهی تازه در باب زبان و ارتباط آن با هستی و انسان، تعبیرات عمدهای را در دستگاه ادراکی و ادبی شاعران و سخنوران به وجود آورد و مکتب ادبی خاصی را در نحوه ی نگریستن به منزلت شعر و هدف سخنوری، پی افکند که نام آور نی چون: سنایی، نظامی، مولوی، عطار و... از ارائه دهندگان مکتب او در زمینه ی تعالی بخشیدن به جایگاه سخنوری، به شمار می آیند. پژوهش حاضر بر این استوار است که باورها و اندیشه های ناصرخسرو را در باب شعر، سخن، شاعری و سخنوری در قالب توصیفات، توضیحات و توصیه های وی در این خصوص، از زوایای مختلف، مورد بررسی قرار دهد و مهمترین اصول مبتنی بر نقد ادبی را از دیدگاه او معرفی نماید.

    کلید واژگان: ناصر خسرو, شعر وسخن, شاعر, نقد ادبی}
    Sharare Elhami, Reza Borzoei, Mitra OzayrI*

    One of the bases to evaluate the syncretism of scholars who used their own initiative and innate talent to particular expansion and innovation in the style of Persian poetry is considering the views and opinions of such scholars in the subject of the dignity and venerability of speech and eloquence. Such scholars present their views and opinions in their syncretism and works in the subject. This can provide new view and more and better understanding with their thoughts and works based on the literary criticism in their era. It is because the scholar descriptions about poesy and perfect speech and the definitions introduced for the compare the speech and eloquence along with their recommendations and guidance declares the criteria to make comparison between perfect speech and poor one and also to recognize capable poet. In fact, this actuality indicates the principal norms of criticism in Persian literary and approves that in spite of some claims; literary criticism has primeval background and Persian poems used to criticism long ago and this was an advantage of Persian literary. Hakim Nasir Khusraw Qbadyany is one of the well-known orators with a individual style of Persian poetry who has been able to create a new movement and a great development of Persian poetry, by relying on the strength of his poetic and authoritative talent and based on a new view at the subject of language and its relation to human and existence, achieved foremost changes in cognitive and literary structure to create poets and orators. He created a special style of poetry to look at poetry altitude and the objective of eloquence that famous poets such as Sanai, Nizami, Rumi and Attar continued his style to make progress on the status of oratory. This study aimed to evaluate the ideas and beliefs of Nasir Khusraw at the subjects of poet, speech, poesy and eloquence in term of explanations, descriptions and his recommendations in these regards in different point of views and to introduce the principal norms of literary criticism in his opinion.

    Keywords: Nasir Khusraw, Poesy, Speech, poet, literary criticism}
  • حسن دادخواه*، زکیه عبادی، فاطمه سلیمی
    مصطفی صادق رافعی بیشتر به عنوان اندیشمند و نویسنده ای بزرگ در نوشتن مقالات با موضوعات اسلامی- اجتماعی شناخته شده است. او افزون بر این، در نقد ادبی نیز دستی توانا دارد. بسیاری از پژوهشگران، نقد نویسی رافعی را نقدی لغوی و در سطح واژگان دانسته اند، حال آن که وی پیرامون مفهوم «ادبیات»، «شعر» و «شاعر»، دیدگاه هایی دارد که فراتر از پرداختن به نقش «واژگان» در یک اثر ادبی است. اما این دیدگاه ها که نشان از گستره نگاه او به موضوعات ادبی دارد؛ تا چه اندازه تازه و نوآورانه است؟ در این مقاله، دیدگاه های او پیرامون جایگاه شعر و شاعری از لابلای نظرات بعضا دو پهلو و مبهم وی بیرون آورده و مورد بررسی قرار گرفته شده است تا از این رهگذر، میزان تازگی و استواری و دگرگونی های آن بر خوانندگان روشن گردد.
    نتیجه این بررسی نشان می دهد که، با توجه به زمان و دوران زیست رافعی و محدودیت های آن برهه از جنبه تولید نظریات ادبی جدید، وی را می توان یکی از پیشگامان راه نو در ادب عربی به شمار آورد
    کلید واژگان: مصطفی صادق رافعی, نقد ادبی, شعر, شاعر}
    Hassan Dadkhah*, Zakiyeh Ebadi, Fatemeh Salimi
    Mostafa Sadeg Rafaie is one of the intellectuals and great authors who has been renowned for his writings about Islamic and social matters. He is also an accomplished literary critic. While his points of view about literature, poem, and poet have been very novel, some of the researchers believe that Rafaie’s literary critiques are at the lexical level. These points of view originate from his wide understanding of literary subjects and are based on his great knowledge of literary heritages of Arab countries. In this paper, Rafaie’s points of view have been studied in order to show their novelty and the changes which occurred in them throughout his life.
    Keywords: Mostafa Sadeg Rafaie, Literary critique, Poem, Poet}
  • حسن رضایی، علی تمسکی بیدگلی
    آیات 224-226 سوره شعراء به شاعرانی پرداخته که پیروی گمراهان از آنان، سرگردانی در هر کوی و برزن و سخن بدون عمل را از ویژگی های آنان برشمرده است. این آیات شریفه برای برخی، این شبهه را به وجود آورده است که در قرآن شاعران نکوهش شده اند و با شعر و شاعری مخالفت شده است. این پژوهش، به بررسی و نقد این شبهه و پاسخ به این سوال می پردازد که نظر صحیح قرآن در مورد شاعران چیست؟ توجه به تخصیص آیه پایانی سوره شعراء، فضای سیاه شعر در زمان نزول، شعر به عنوان گونه ای از کلام، بزرگداشت شاعران در احادیث پیامبر (ص) و امامان معصوم علیهم السلام و همچنین بدست دادن تفسیر صحیح از آیات مورد بحث، مولفه هایی هستند که نگارندگان به منظور روشن شدن بحث به آنها پرداخته اند.
    حاصل کلام اینکه قرآن نه تنها شاعران را به صورت موجبه کلیه نکوهش نمی کند، بلکه رسالت های مهمی نیز برای آنها قرار داده که از جمله آنها سرودن اشعار با درون مایه های توحیدی، موعظه و دعوت مردم به حق است.
    کلید واژگان: شاعر, شعر, سوره شعراء, زمان نزول, روایات, تفاسیر}
    Hasan Rezaie, Ali Tamassoki Bidgoli
    The 224 to 226 verses of the Poets Chapter discuss those poets who are described as being followed by astray people، rambling here and there، and talking without doing. These holy verses have caused some people to dubiously think that Quran criticizes the poets and is against poetry. The present study aims to examinatie and answer this dubiousness، and wants to provide the true attitude of Quran toward poets. In order to shed a light on the problem at hand، the present writer has discussed different points، which includes how the last verse of the Poets Chapter is allotted، the dark milieu of the poetry at the time these verses were revealed، poetry as a kind of speech، the respect toward poets in the Holy Prophet and infallible Imams’ narrations، and suggestion of the true exegesis of the aforementioned verses. In brief، not only Quran does not criticize the poets in a universal affirmative way، but also it enumerates important divine mission for them، mainly composing poems with themes regarding theism، sermons، and invitation of people to the right path.
    Keywords: poet, poetry, the Poets Chapter, revelation time, narrations, exegesis}
  • دکتر مریم خلیلی جهان تیغ*، دکتر رضا رضایی
    مکتب تطبیقی اروپای شرقی از دهه ششم قرن بیستم و تحت تاثیر فلسفه مارکسیستی به وجود آمد که از نظر شیوه تطبیق، زیرساخت جامعه، یعنی زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را موجب پیدایش روساخت فرهنگی جوامع و ادبیات و هنر می دانست. پژوهش حاضر با اهتمام به چنین نظریه ای تعهد اجتماعی دو شاعر ایرانی و عراقی، محمد مهدی جواهری و محمد فرخی یزدی می پردازد که جوامع آنها دارای همسانی های مشترک اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده اند. در بخش تحلیل از طریق تحلیل محتوای اشعار دو شاعر، به واقعیت های ناگوار مطرح شده از سوی آنان که دلالت بر رسالت اجتماعی آنها دارد، اشاره می کند. پژوهش حاضر، نشان می دهد که زیرساخت های مشترک اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران و عراق در زمان این شاعران متعهد که در طرح واقعیت های اجتماعی، رویکردی یکسان داشته، سبب آفرینش گونه ای از ادبیات شده است که بیانگر اعتراض، انتقاد و فریاد خاموش آنان در برابر درد و رنج مردم و کاستی های جامعه آنان می باشد.
    کلید واژگان: محمد مهدی جواهری, محمد فرخی یزدی, تعهد اجتماعی, ادبیات تطبیقی}
    Dr. Maryam Khalili Jahantigh*, Dr. Reza Rezaei
    The two important schools of comparative literature are the schools of France and America. In the 6th decade of the 20th century, The Eastern Europe Comparative School was born under the influence of the Marxism Philosophy which, in terms of the comparison style, believed that the infrastructure of the society, that is political, economic, and social grounds, caused the cultural superstructure of the societies as well as literature and art.In order to illustrate the social commitment of the two Iraqi and Iranian poets, Mohammad Mehdi Javaheri and Mohammad Farrokhi Yazdi, whose societies bore similar economic, social, and political situations, the present research, first, attempts to explain the theoretical fundamentals of the Eastern Europe School and investigate the proper infrastructural beds of the two societies. Then, through content analysis of the poems of these two poets points out to the unpleasant realities mentioned by them which is suggestive of their social mission.The research showed that the common economic, social, and political infrastructures of Iran and Iraq at the time of these committed poets caused them to have the same approach in expressing the social realities, and created a literature which is suggestive of their protest, criticism, and their silent cry against people’s pain and suffering, as well as the deficiencies of their societies even though they had not seen each other and had not been aware of each other’s existence.
    Keywords: Mohammad Mehdi Javaheri, Mohammad Farrokhi Yazdi, social commitment, poem, poet, comparative literature, infrastructure}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال