به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « third space » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « third space » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • احمد خاتمی*، آمنه عرفانی فرد
    سوژه مهاجر در تجربه مهاجرت با پشت سر گذاشتن سردرگمی و گسست از فرهنگ خود و عدم تعلق به کشور میزبان، در صدد رسیدن به هویت حقیقی خود، فراز و فرودهای گوناگونی را پشت سر می گذارد. با توجه به لغزندگی هویت و الگوهای نظری موجود در خصوص مقوله مهاجرت در آرای هومی بهابها، پژوهش حاضر با رویکرد تطبیقی و با تکیه بر روش توصیفی_تحلیلی، درونمایه های مربوط به هویت مهاجر را در آثار «دوردست های مبهم» و «الحب فی المنفی»، در مراحلی چون مواجهه با دیگری، پذیرش و امتناع، آگاهی گسترده، بازگشت به خود و در نهایت گسست و فرجام بررسی می کند. در این آثار، شخصیت های شرقی در تعارض و تقابل با فرهنگ غرب و متناسب با تحولات درونی، درهم آمیزی با جریان دردناک جهانی و حفظ موضع ایدیولوژیک، به شناخت و درک شبکه ای از روابط جهانی دست یافته و بستری مبتنی بر واقعیت تاریخی، سیاسی و انسانی برای بیداری قلمروی از یاد رفته روان قهرمان در مرزهای ادغام شده «خود» و معنا بخشیدن به آن فراهم می کنند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد مهاجرت با گسست از فرهنگ خودی، رویارویی با فضای سرزمین میزبان و درک مکان و زمان در روند تعامل و تقابل با فضای گفتمانی «دیگری» به مثابه یک فضای روایتی مولد_«فضای سوم»_ در آثار، به بیان تفاوت ها و تباین ها در جهان می-پردازد؛ فرآیندی که با توجه به عوامل روان شناختی و جامعه شناختی دیگربودگی و تحلیل عمیق مفاهیم بیگانه و بیگانگی اهمیت تازه ای به مفهوم هویت می بخشد.
    کلید واژگان: فضای سوم, دیگری, هویت, الحب فی المنفی, دوردست های مبهم}
    Ahmad Khatami *, Amene Erfani Fard
    The immigrant in the experience of immigration, through confusion and dissociation from its culture and lack of belonging to the host country, seeks to achieve its true identity, various ups and downs. Considering the slippery identity and theoretical patterns of immigration in the votes of Homi Bahabha, The present study, with a comparative approach and relying on descriptive-analytical method, examines the themes related to immigrant identity in the works of "Doordasthaye Mobham" and "love in exile", in stages such as facing the "other", acceptance and refusal, widespread awareness, self-return and finally, dissociation and destiny. In these works, Eastern personalities, in conflict with Western culture and in accordance with internal developments, intertwined with painful global trends and maintaining an ideological position, gain recognition and understanding of a network of global relations and provide a platform based on historical, political and human reality to awaken the forgotten realm of the hero's psyche within the merged boundaries of "self" and to make sense of it. The results of this study show that migration with a break from the insider culture, confrontation with the host land space and understanding the place and time in the process of interaction and confrontation with the discourse space of "the other" as a productive narrative space -"third space"- in the works, It explains the differences in the world; A process that, due to psychological and sociological factors, otherness and profound analysis of alien concepts and alienation gives new importance to the concept of identity.
    Keywords: Third space, other, identity, love in exile, Doordasthaye mobham}
  • Hussein Meihami *, Jarosław Krajka
    This study was an inquiry to investigate English for Specific Purposes (ESP) teachers' transitional experiences in the third space. To that end, 17 ESP teachers wrote autobiographical narratives focusing on their critical challenges in the third space and their approaches to dealing with them. The narratives were analyzed using Creswell's (2007) procedures to analyze the narratives, including managing the data, reading and memoing, describing the memos, classifying, and interpreting. The findings showed that ESP teachers' main challenges in the third space were negotiation tensions, identity struggles, the inefficiency of their previous experiences, and institutional barriers to change. Furthermore, ESP teachers' approaches to evolving their professional identity in the third space encompassed addressing reflective teaching and criticality, seeking external support, and creating a third space community of practice. It can be concluded from the findings of the current study that the third space can be a double-edged sword for ESP teachers since, on the one hand, some tensions in the third space create some problems for their professional identity development. On the other hand, ESP teachers need to take some approaches to address the third space tensions, helping them evolve their professional identity.
    Keywords: autobiographical narratives, ESP teachers, professional identity, third space, transitional experiences}
  • سیما زعفرانچی، عذرا قندهاریون*، علی بهداد
    در تاریخ سینمای ایران فیلم های اقتباسی متفاوتی تولید شده است. ارتباط بین فیلم فروشنده اصغر فرهادی (1395)، به عنوان اقتباسی از مرگ فروشنده اثر آرتور میلر(1949) با نقدهای متفاوتی در ایران و غرب روبه رو شد. یافتن علت تنش بین گفتمان هایی که فیلم را نقد و بررسی کرده اند، هدف اصلی نگارش این مقاله است. با رویکردی پسااستعماری، بالاخص با عنایت به نظرات هومی بابا (- 1949)، اثر فرهادی را در جهت روشن کردن رابطه میان غرب و شرق در سینمای ایران بررسی می کنیم. در این پژوهش، اقتباس فرهادی به عنوان تقلیدی از مرگ فروشنده میلر در نظر گرفته می شود؛ با مطالعه دقیق متن نمایشنامه و فیلم فرهادی، این نتیجه حاصل می شود که اقتباس فرهادی صرفا تقلیدی هومی بابایی از یک نمایشنامه آمریکایی نیست و بین مفاهیم بومی سازی و فضای سوم، شناور است. عناصر فرهنگی و اجتماعی غربی و ایرانی در این فیلم به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که هم برای مخاطب ایرانی ملموس باشد و هم برای بیینده غربی تداعی کننده مرگ فروشنده باشد.
    کلید واژگان: اقتباس, فروشنده فرهادی, مرگ فروشنده میلر, تقلید, بومی سازی, فضای سوم}
    Sima Zafaranchi, Azra Ghandeharion *, Ali Behdad
    Various adaptations are found in the history of Iranian cinema. The connection between Asghar Farhadi’s The Salesman (2016) and Arthur Miller’s Death of a Salesman (1949) was reviewed disparagingly and appraisingly in Iran and the West. Finding the cause of the tension between these contradictory discourses is the main purpose of this paper. With a post-colonial approach, especially with regard to Homi Bhabha’s (1949- ) views, we scrutinize The Salesman to clarify the relationship between the West and the East in Iranian cinema. It is revealed that Farhadi’s adaptation is a mimicry of Miller’s Death of a Salesman; with a close comparative analysis of the text of the play and Farhadi’s film, it is concluded that The Salesman is not merely a Bhabhaian mimicry of an American play but a third space that floats between the concepts of indigenization and mimicry. The interweavement of Western and Iranian cultural and social elements in this film creates a work that is tangible for both the Iranian and the Western audience.
    Keywords: adaptation, Farhadi&rsquo, s The Salesman, Miller&rsquo, s Death of a Salesman, mimicry, indigenization, third space}
  • AbdORashid Shafiee, Mohsen Hanif *

    Emily Bronte’s Wuthering Heights is so fraught with real-life experiences that the reader is unsure about recognizing any single character as the villain. Since the events in the novel take place in the Victorian era, and the attitude of the Victorian English towards the racial “other” was that of a vindictive better towards their slaves, this paper attempts to examine the role of villainy in the novel. Despite the general viewpoint that considers Heathcliff as the sole source of malice in the novel, this paper looks to build on a social approach in identifying the villain(s) of the novel. Drawing on Bhabha’s (2012) theories, such as “hybridity”, “mimicry” and “third-space”, which will serve as the main source of investigation, we will organize the argument so as to identify the villain(s) in Wuthering Heights. The purpose of such an investigation, therefore, will be to explain why and how a colonial "other", that is Heathcliff, becomes a villain in a society whose practitioners consider themselves righteous.

    Keywords: Emily Bronte, Homi Bhabha, Hybridity, mimicry, third space, Victorian, villain, villainy, Wuthering Heights}
  • Mahdi Javidshad, Amirhossein Nemati *

    The aim of this article is to study selected poems of Oodgeroo Noonuccal, the national poet of the Australian Aborigines, in the light of Homi K. Bhabha’s postcolonial theories. Using a descriptive research methodology, the present study examines the way Noonuccal’s poetry fashions resisting discourse in contemporary Australia. First of all, introductory notes on postcolonial movement, colonial history of Australia and Noonuccal are presented and then postcolonial key terms such as hybridity, third space and otherization are applied to selected poems with the purpose of highlighting the anticolonial inclinations in them. Throughout the study, third space which comes as a result of hybrid cultures is emphasized as a background for reflecting and reinforcing Aboriginal tendency in Australia. Finally, issues such as expounding a view of history from the perspective of the colonized, pointing to the disappearance of Aboriginal culture and tradition and their revival, protesting against the states’ unjust policies regarding the Aborigines, putting an end to otherization and issuing a call for a just integration of blacks and whites are all considered as valiant attempts waging the anticolonial struggles in Oodgeroo Noonuccal’s poetry.

    Keywords: Post-colonialism, Oodgeroo Noonuccal, Hybridity, Third Space, Otherization}
  • مسعود فرهمندفر*، غیاث الدین علیزاده

    واقعه 11 سپتامبر بهانه ای به دست نو امپریالیسم امریکایی داد تا زیر لوای جنگ علیه تروریسم ، گفتمان اسلام هراسی را تبلیغ کند. این واقعه بر ادبیات هم تاثیر گذاشت و نویسندگان بسیاری بر آن شدند تا به «دیگری سازی» مسلمانان و در کل مردمان خاورمیانه در روایت های غربی پاسخ دهند. یکی از این نویسندگان محسن حمید پاکستانی است که در رمان بنیادگرای ناراضی به طور مستقیم و صریح ما را با ابعاد اقتصادی بی عدالتی فرهنگی و بین المللی مواجه می سازد و از نقایص گفتمان جهانی شدن می گوید. این مقاله برساخته شدن سوژگی چنگیز، شخصیت اصلی رمان، را در حکم یک بیگانه و «دیگری» پس از 11 سپتامبر بررسی می کند. بنیادگرای ناراضی رمانی است که خواننده را مجبور می سازد به دروغ های پنهان شده در پس مقوله های کلی و تمامیت بخش همچون «غرب/شرق» و «ما/آن ها» به دقت بیندیشد. محسن حمید نشان می دهد که نقشه فرهنگی جهان به طراحی دوباره نیاز دارد زیرا فرهنگ های ملی بر مبنای محدودسازی بیگانه استوار گشته اند، درحالی که فرهنگ ها برخاسته از رفتار و اعمال مردمان است و اصالتی ذاتی و ناب ندارند. این مقاله می کوشد مفاهیم پیوندخوردگی هویت و فضای سوم را، از رهگذر بررسی شخصیت چنگیز، بررسی کند.

    کلید واژگان: فضای سوم, 11 سپتامبر, دیگری, بنیادگرای ناراضی, محسن حمید}
    Masoud Farahmandfar *, Ghiasuddin Alizadeh

    September 11 attacks provided the American neo-Imperialism with the opportunity to disseminate the discourse of Islamophobia under the aegis of war against terrorism. The event influenced the world of literature, and many writers were prompted to find a response to the “Othering” of Muslims and Middle-Easterners in western narratives. One of these authors is the Pakistani Mohsen Hamid who, in The Reluctant Fundamentalist, brings us face to face with the economic aspects of cultural and international injustice, and brings to light the deficiencies of the globalization discourse. This article studies the constitution of Changiz’s subjectivity as an alien and “other” in the wake of the September 11 attacks. The Reluctant Fundamentalist is a novel which impels the reader to think deeply about the lies hidden behind the universal and totalitarian categories such as “west/east” and “we/they.” Mohsen Hamid shows that the cultural map of the world needs a new design because national cultures are founded on the limitation of the alien, although they have their roots in people’s actions and behaviors, and do not possess an ontological and intrinsic value. This article explores the interconnectedness of identity and third space by studying Changiz’s character.

    Keywords: Third Space, September 11, Other, The Reluctant Fundamentalist, Mohsen Hamid}
  • نجمه قابلی *، سارا کاترین ایلخانی

    این مقاله به تحلیل تاثیر عناصر بومی فرهنگ قوم ایبوی نیجریه بر هویت زن ایبو در نیجریه ی استقلال یافته در رمان ختمی بنفش اثر چیماماندا آدیچی می پردازد. منتقدان فمینیست پسا استعماری مانند اسپیواک و هالووی برآنند که بدون به رسمیت شناختن عناصر ویژه ی فرهنگی زنان در کشورهای جهان سوم نمی توان تنها با روش های آکادمیک غربی، واقعیت مادی زندگی زن فرودست را بیان کرد و یا بازنمایاننده ی صدای فروخفته ی وی بود که، در اثر خشونت شناختی متون استعماری و در لابلای وقایع نگاشتهای رسمی، گنگ و ناپیداست. هالووی معتقد است که متن رمانهای زنان آفریقایی متنیست چندصدایی که با شیوه های برگرفته از فرهنگ بومی به ترسیم چندگانگی پیوستار فرهنگ پسا استعماری و هویت زنان آفریقایی می پردازد. یکی از این راهکارها را هالووی «به یادآوری» می نامد که از طریق آن خاطرات، اسطوره ها،و وقایع تاریخی در ساختار روایت در هم تنیده و گفتمانی ویژه خلق می شود که روایتهای استعماری و پدرسالار را به چالش می کشد. مقاله ی حاضر نقش راهکار «به یادآوری» در رمان ختمی بنفش در بازنمایی تاثیر عناصر فرهنگ ایبو در رشد شخصیت و گذار قهرمان رمان از نوجوانی به بزرگسالی را نشان می دهد. آدیچی به خوبی نشان می دهد که هویت زن در جامعه ی متکثر پسا استعماری خصلتی قطبیت یافته و تقابلی نداشته بلکه پیوستاریست از عناصر گونا گون فرهنگی دوران ماقبل استعمار، دوره ی استعمار، و عصر نوین.

    کلید واژگان: فرهنگ بومی, به یادآوری, ایبو, زنان جهان سوم, خشونت شناختی, فضای سوم, دورگه گی, نقد پسااستعماری}
    Najmeh Ghabeli *, Sara Catherine Ilkhani

    The present Article is a study of the effect of the indigenous cultural factors of the Igbo of Nigeria on the identity of the Nigerian Igbo women in the post-independence Nigeria as represented in Adichie’s Purple Hibiscus. Post-colonial feminists like Spivak and Holloway believe that without the recognition of the specific cultural elements surrounding the Third World women it is impossible to represent the material condition of the life of the subaltern women by methodologies of Western feminism. Through ages of suppression under patriarchy and colonialism, the ‘epistemic violence’ has suppressed the voice of the subaltern woman, and Holloway believes that the texts written by the African female authors apply particular strategies that are rooted in their indigenous cultural features to create polyphonic texts that represent the spectrum of identity and the post-colonial culture of the African woman. One of these strategies is named (re)membrance by Holloway through which myth, memory, and historical events are inscribed in the narrative to create a discourse which challenges both discourses of patriarchy and colonialism. The present article studies the significance of (re)membrance in Purple Hibiscus to represent the effect of the indigenous Igbo culture in the transition of a teen-aged girl to adulthood. Adichie shows that the identity of the African woman is a spectrum of various cultural elements of pre-colonial, colonial, and post-independence periods.

    Keywords: indigenous culture, Igbo, epistemic violence, hybridity, Third space, (re)membrance, Third World women}
  • لاله آتشی، علیرضا انوشیروانی
    این پژوهش نقد تقابل ها و تنش هایی است که در سفرنامه های زنان غربی به چشم می خورد. ژانر سفرنامه نویسی همیشه در حاشیه پژوهش های ادبی بوده و در این میان، سفرنامه های زنان به لبه های بیرونی این حاشیه رانده شده است. چون در جوامع مردسالار ادبیات زنان از جایگاهی که ادبیات مردان از آن برخوردارند، همواره محروم بوده است. زنان غربی که از منظر نژادی در جرگه استعمارگران و از منظر جنسیتی در جرگه استعمارشدگان قرار داشتند نمی توانستند همانند مردان از موضع قدرت سخن بگویند و بدین سان در تقابل گفتمان استعمار و گفتمان زنانگی جایگاهی متزلزل و نامطمئن داشتند و تنش ها و تعاملاتی را در متون خود به تصویر می کشند که غالبا در متون سفرنامه های مردان غربی به چشم نمی خورد. ردپای این تنش ها را می توان در تصاویری که سیاحان زن غربی از شرق ارائه می دهند دنبال کرد و نقش آنها را در شکل گیری هویت و جایگاه زنان انگلیسی در گیر و دار تضاد بین گفتمان استعمار و گفتمان زنانگی در قرن نوزده بررسی کرد.
    کلید واژگان: سفرنامه, سیاحان زن, نقد پسااستعماری, تاریخ گرایی نو, هومی بابا, فضای سوم}
    Laleh Atashi, Alireza Anoushirvani
    This research is the analysis of the contact zone and the tensions in western women’s travelogues. Travel writing as a genre has always been marginalized within the domain of literary researches, but travelogues by women have been doubly marginalized due to gender. In patriarchal societies, the literature produced by women has never been received as seriously as that by men. Western women, who were colonizers by race and colonized by gender, cannot use the omniscient point of view revealed in men’s travelogues, nor can they assume the objective pose that man travel writers usually boast of. Women, who had an unsure position between the discourses of colonialism and that of femininity, reveal such tensions in their writing that are mostly absent from men’s travelogues. These tensions and the role they play in the self-fashioning of British women can be traced in the images that they offer of the orient in the 19th century.
    Keywords: Travelogue, women travelers, postcolonial criticism, New hirtoricism, Homi Bhabha, third space}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال