به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اقلیت دینی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اقلیت دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد شایانفر*، سید محمد حسینی

    بر اساس جهان بینی اسلام انسان بماهو انسان و فارغ از هر نوع تبعیض و امتیازی، دارای ارزش و کرامت ذاتی است که اعتقاد به این اصل مترقی، تعیین کننده نوع نگرش و برخورد با اقلیتهای دینی در جوامع اسلامی می باشد. در عصر حاضر که معروف به عصر ارتباطات است حضور  اقلیت های دینی تحت عناوین مختلف در جوامع اسلامی، امری انکار ناپذیر و بلکه بسیار مبتلا به است، لذا بررسی اینکه اعتقاد به اصل کرامت انسانی چه تاثیری در نحوه برخورد با اقلیتهای مذکور دارد یکی از اهداف مهم پژوهش پیشرو است.  در پژوهش حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که در اعتبارسنجی اصل کرامت بر نحوه برخورد با اقلیت های دینی در نظام سیاسی اسلام، آیا اصل کرامت مقدم است یا مهدورالدم بودن اقلیت ها؟ و درصورت تقدم هرکدام، این تقدم از چه بابی خواهد بود؟ در این راستا قانون اساسی سه کشور ایران، کویت و سوریه که دارای نظام سیاسی مبتنی بر اسلام هستند و ملزم به رعایت احکام و قوانین اسلام می باشند در خصوص نحوه برخورد با اقلیت های دینی، مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفتند. از اهم نتایج این است که با توجه به اقسام مختلف اقلیت های دینی که در جوامع اسلامی حضور دارند، تقدم یا تاخر اصل کرامت بر مهدورالدم بودن آنان متفاوت است که البته در اکثر موارد اصل کرامت تقدم دارد و تقدم آن از باب حکومت است و این تقدم در مواردی موبد و در مواردی موقت است. همچنین قانون اساسی ایران در مقایسه با قوانین اساسی کویت و سوریه با توجه به اصل کرامت انسانی، در برخورد صحیح با اقلیتهای دینی، توفیق بیشتری داشته است. تحقیق حاضر به روش تحلیل مقایسه ای و با استفاده از ابزار کتابخانه ای انجام شده است.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, اقلیت دینی, اندیشه سیاسی اسلام, ایران, کویت, سوریه}
    Javad Shayanfar*, Seyedmohamad Hoseini

    According to the world view of Islam, a human being is a human being regardless of any kind of discrimination and privileges, and has inherent value and dignity, and belief in this progressive principle determines the type of attitude and treatment of religious minorities in Islamic societies. In today's era, which is known as the era of communication, the presence of religious minorities under different titles in Islamic societies is an undeniable fact and it is very painful, therefore, investigating what effect the belief in the principle of human dignity has on the way of dealing with the said minorities is one of the important goals. Research is leading. In the current research, we are trying to find an answer to this basic question that in validating the principle of dignity on how to deal with religious minorities in the political system of Islam, is the principle of dignity the priority or is it the dignity of minorities? And in case of priority of each one, this priority will be from which chapter? In this regard, the constitutions of three countries, Iran, Kuwait and Syria, which have a political system based on Islam and are required to comply with the rules and laws of Islam, were subjected to a comparative study regarding how to deal with religious minorities. One of the most important results is that according to the different types of religious minorities that are present in Islamic societies, the priority or delay of the principle of dignity over their being Mahdur al-Dam is different. Precedence is eternal in some cases and temporary in some cases. Also, compared to the constitutions of Kuwait and Syria, Iran's constitution has been more successful in dealing with religious minorities correctly, considering the principle of human dignity. The present research was done by the method of comparative analysis and using library tools.

    Keywords: Human dignity, religious minority, political thought of Islam, Iran, Kuwait, Syria}
  • علی فروزنده، طیبه عارف نیا*، عباس سماواتی
    اقلیت های دینی و قومی یکی از دغدغه های مهم عصر حاضر است.و متاسفانه هنوز گوشه و کنار جهان شاهد تبعیض، خشونت و بی عدالتی نسبت به این گروه از جامعه بشری است.در نظام حقوقی اسلام، انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به دلیل کرامت ذاتی که خداوند به وی عطا نموده است، صرفنظر از نژاد، جنسیت، دین، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، جایگاه و رتبه اجتماعی و... دارای حقوقی است که باید توسط آحاد جامعه و نیز حکومت اسلامی محترم شمرده شده و مراعات گردد.بررسی آیات قرآن کریم و سنت و سیره پیشوایان معصوم موید این دیدگاه بوده و اسلام به شدت از ظلم و تعدی به دیگران نهی نموده و آن را گناهی نابخشودنی اعلام نموده است.در خصوص اهل کتاب این توجه ویژه بوده و حکومت اسلامی حقوق و تکالیف این دسته از شهروندان را در قالب قرارداد ذمه تدوین و لازم الاجراء می داند.همچنین دو قرارداد امان و عهد یا میثاق نیز از دیگر موارد تعامل بین مسلمانان و غیر مسلمانان هستند. برخی از اصول حاکم بر روابط مسلمین با غیر مسلمانان در جامعه اسلامی عبارتند از: اصل کرامت انسانی، اصل نفی سلطه کفار بر مسلمین (نفی سبیل)، اصل تالیف قلوب، اصل دعوت به اسلام، اصل احسان، اصل هم گرایی.
    کلید واژگان: حقوق بشر, حقوق بشر اسلامی, اقلیت دینی, حقوق اهل ذمه, قرارداد ذمه}
    Ali Forouzandeh, Tayyebeh Aref Nia *, Abbas Samavati
    Religious and ethnic minorities are one of the major concerns of the present age. Unfortunately, there is still discrimination, violence and injustice against this group of human society around the world. In the Islamic legal system, man has a special position and due to the inherent dignity that God has given him, regardless of race, gender, religion, geographical location, economic status, social status and rank, etc., has rights. Which must be respected and respected by members of society as well as the Islamic government. The study of the verses of the Holy Quran and the tradition and biography of the infallible leaders confirms this view and Islam has strictly forbidden oppression and aggression against others and declared it an unforgivable sin. Regarding the People of the Book, this special attention is paid and the Islamic government considers the rights and duties of this group of citizens to be formulated and enforced in the form of a contract of obligation.Some of the principles governing the relations of Muslims with non-Muslims in Islamic society are: the principle of human dignity, the principle of denying the domination of infidels over Muslims (denying the mustache), the principle of composing hearts, the principle of calling to Islam, the principle of benevolence, the principle of integration.
    Keywords: Human rights, Islamic human rights, Religious minority, Dhimmi rights, Dhimma contract}
  • علی فروزنده، طیبه عارف نیا*، عباس سماواتی
    یکی از مهم ترین موضوعات جامعه بین الملل حقوق اقلیت ها و دغدغه های مهم در عدالت حقوقی، حقوق اقلیت ها است. همچنین یکی از ارزش های مهم در حقوق بین الملل، بردباری مذهبی و امکان زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف و اقلیت ها در قلمرو یک جامعه است. هدف از این پژوهش بررسی حقوق اقلیت های دینی در اسناد حقوق بشر است. روش پژوهش در این مقاله تحلیلی و توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای است. نتایج نشان دهنده این است که اسناد بین المللی حقوق بشر اعم از اسناد جهانی و منطقه ای، تعریف شفاف و جامع و مانعی از حق آزادی دین ارایه داده اند. در واقع با توجه به نظر های کمیته حقوق بشر و آرای دیوان اروپایی حقوق بشر می توان گفت که افراد حق تغییر دین دارند و تبلیغ دینی نیز جزیی از حق آموزش دینی است.
    کلید واژگان: اقلیت دینی, اسناد حقوق بشر, حقوق اقلیت ها, حقوق بشر}
    Ali Forouzandeh, Tayyebeh Aref Nia *, Abbas Samavati
  • محمدعلی سلامی، حمید پیشگاه هادیان*، محمد علی خسروی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی
    از جمله عوامل نقش آفرین در راستای امنیتی کردن اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی، تحرکات کشورهای متخاصم و مجامع و محافل بین المللی و عمدتا حقوق بشری می باشند که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، از اقلیت های دینی به عنوان حربه ای بهره-برداری کرده اند. اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی، نقش کم نظیری برای تحکیم ثبات و انسجام ملی و هویتی داشته-اند، به همین دلیل بیگانگان تمام تلاش خود را معطوف نموده اند تا به بهانه دفاع از حقوق اقلیت های دینی، به واگرایی آنها دامن زده و سپس زمینه های امنیتی شدن این اقلیت-ها را فراهم سازند. کشور ایران، سرزمینی پهناور و متشکل از اقوام، نژادها، مذاهب و ادیان مختلفی است . این مجموعه به مثابه یک پازل به درستی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. از جمله پازل ایران بزرگ، اقلیت های دینی مسیحیت، یهود و زرتشت می باشند. به دلایل مذکور معارضین جمهوری اسلامی اعم از اپوزیسیون و کشورهای بیگانه با جوسازی یا با توسل به مجامع و محافل بین المللی حقوق بشری، بر موضوع امنیتی سازی اقلیت های مختلف، بویژه اقلیت های دینی در کشور تاکید ورزیده-اند. هرچند که به همت نگاه همراهانه اقلیت های دینی قانونی، همواره ناموفق بوده اند. این پژوهش به دنبال آگاه سازی همگان از نقشه های بیگانگان برای امنیتی سازی این اقلیت ها و ارایه راه کار برای تقویت همگرایی هرچه بیشتر آنها می باشد. در پژوهش حاضر از روش کتابخانه ای و نظرات صاحب نظران بهره برداری شده و یافته ها نشان داد که علیرغم تلاشهای بی شمار، دول مذکور توفیقی حاصل نکرده اند
    کلید واژگان: اقلیت دینی, امنیتی کردن, حقوق اقلیت های دینی}
    Mohamad Ali Salami, Hamid Phamidhadian *, Mohammad Ali Khosravi, Habibullah Abwa Lohsan Shirazi
    The movements of hostile countries and international assemblies and circles, mainly human rights, play role in the securitization of religious minorities and have exploited religious minorities as a tactic since the victory of the Islamic Revolution. The religious minorities recognized have played a unique role in consolidating stability and national unity and identity, that is why foreigners have focused all their efforts to promote their differences under the pretext of defending the rights of religious minorities. Then provide the grounds for the securitization of these minorities. Iran is consisting of different tribes, races, and religions that have formed a single nation under one flag and act correctly as a puzzle. If any of the pieces is moved, missing or disturbed, it will create an irreparable disturbance affecting the entire set. The religious minorities are among the puzzle of Great Iran.For the aforementioned reasons, the opponents of the Islamic Republic, from the oppositions and foreign countries, have emphasized on the issue of securitization of various minorities, especially religious minorities, in the country, by incitement or by appealing to international human rights assemblies. They have always been unsuccessful due to the efforts of legal religious minorities. This research seeks to make everyone aware of the alien's plans and provide a way to strengthen their integration. In this research, the library method and experts' opinions were used and the findings showed that despite countless efforts, the hostile countries did not achieve success.
    Keywords: religious minorities, Securitization, Religious minorities rights}
  • احمد سام
    در دهه های اخیر با مطالعات جرم شناسان، بزه دیده شناسان در حوزه حقوق کیفری توجه ویژه ای به نقش بزه دیده در فرآیند ارتکاب عمل مجرمانه صورت گرفته است. یکی از مباحث خاص و نیازمند توجه ویژه، گروه های خاص بزه دیدگان است که به فراخور حوزه مطالعاتی پژوهشگران مورد توجه واقع می شود. یکی از این حوزه ها بحث اقلیت ها به صورت عام و اقلیت های دینی به طور خاص می باشد. موضوعی که از سوی بسیاری از کشورها و حتی اسناد بین المللی مورد توجه واقع نشده است. در حقوق داخلی سیاست جنایی تقنینی کشور نیز چه در سطح کلان و بطور عموم و چه به صورت موردی و خاص برنامه ریزی مدرن و منسجمی در مورد بزه دیدگان و علی الخصوص بزه دیدگان اقلیت های دینی ندارد. اگر چه پیشرفت هایی در این خصوص با توجه به مقررات جدید ماهوی و شکلی پدید آمده است. در نوشتار حاضر درصدد آن هستیم با روش تحلیلی- توصیفی، با مطالعه کتابخانه ای به نقد و بررسی سیاست جنایی تقنینی در زمینه حمایت کیفری از بزه دیده اقلیت های دینی بپردازیم. در این زمینه با توجه به اسناد بین المللی و مقررات فراملی و انطباق آنان با مقررات فراتقنینی و فروتقنینی درصدد بررسی خلاء ها و کاستی ها این موضوع خواهیم بود.
    کلید واژگان: بزه دیده, اقلیت دینی, سیاست جنایی تقنینی, سیاست جنایی افتراقی}
  • محمد منصور نژاد

    با توجه به تلاش های بر طرح شکاف های قومی و مذهبی در ایران، نوشتار حاضر در جست و جوی ریشه های هم گرایی بین اهل کتاب با سایر ایرانیان در دفاع مقدس است. ضمن طرح وفاق ملی در ایران، به ریشه های عمیق آن نیز اشاره دارد. در مدخل بحث، مفاهیم کلیدی چون اهل کتاب، دفاع مقدس و هم گرایی مورد تامل قرار گرفته و از نوع رابطه حکومت با حقوق اقلیت های دینی سخن به میان آمده است و این مدعا مدلل گردیده که چون حکومت دینی ایران بر مبنای مدل مردم سالاری دینی است، می تواند حافظ حقوق اقلیت ها بوده و آن ها را به مشارکت و فداکاری برای اعتلای کشور در صحنه های مختلف دعوت کند.این مقاله در بررسی اندیشه های هم گرایی پیروان اهل کتاب با سایر ایرانیان در دفاع مقدس بر دو عامل کلیدی و کلان تاکید کرده است:اول: وطن دوستی و عامل ایرانیت پیروان اهل کتاب و دوم: شیوه حکومت و نحوه تعامل امام خمینی (ره) با پیروان اهل کتاب که زمینه وفاق معقول ملی را فراهم می کرد. مدعای دوم را فراتر از حقوقی که برای اهل کتاب در تقنین جمهوری اسلامی ایران منظور گردیده است، بر مبنای هویت دینی و تعامل اهل کتاب با مسلمانان نیز می توان مورد ارزیابی قرار داد.

    کلید واژگان: اهل کتاب, دفاع مقدس, هم گرایی, اقلیت دینی, ایران, وفاق ملی}
    Mohammad Mansoornejad

    At a time when foreigners are trying to forge division among various Iranian ethnic and religious communities, the current research work aims at delineating the reasons upon which all these different communities came under one umbrella to defend their motherland. This work, in addition to demonstrating the national compromise plan in Iran, will eventually try to neutralize some foreign conspiracies. In the beginning of the current research work, some key concepts, like religious faiths, sacred defense, and integration, are taken into consideration. Then it tries to portray the relation which exists between religious minorities and the government. This section will finally conclude that since the Iranian religious government is based on religious democracy, it can safeguard the rights of the minorities within the country and can even encourage them to do their outmost for the sake its sake. In studying integration between the followers of different religious faiths and other Iranians during Iran- Iraq war, the contributing factors are emphasized. Firstly patriotism and also being a true Iranian; and secondly, Imam Khomeini's especial way of tackling the rights of the minorities and the interactions that he stressed should exist among them which lead to a logical national compromise. The second point mentioned above is far above the rights of other religious faiths in the Iranian Constitution and it can be based on religious identity and the interaction between the followers of other religious faiths and the muslims.

    Keywords: Followers of religious faiths, Sacred Defense, Integration, Religious minority, National compromise}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال