به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انتصاب » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انتصاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سه نظریه فقهی در مبنای مشروعیت دولت در فقه سیاسی شیعه
    سید محمدرضا مرندی*

    با پذیرش ضرورت تشکیل دولت اسلامی، بحث از چگونگی حجیت و مشروعیت دینی آن نیز اجتناب ناپذیر می شود؛ در میان صاحبنظران و علمای دین، دیدگاه های مختلفی در مبنای مشروعیت دینی دولت به معنی نظام سیاسی مطرح است. در میان اهل سنت، نظریه های مختلفی همچون: «قهر و غلبه»، «استخلاف»، «میراث» و «اجماع» به عنوان اصلی ترین نظریه ها در تبیین مبنای مشروعیت نظام اسلامی مطرح هستند و در میان علمای شیعه نیز سه نظریه اصلی و مهم «انتصابی محض»)الهی) «انتخابی وکالتی»(مردمی) و «جمع»(الهی- مردمی) در مبنای مشروعیت فقهی نظام سیاسی مطرح می باشد. سوال اصلی این پژوهش این است که وجه تمایز و دلایل فقهی این سه دیدگاه متفاوت در میان علمای شیعه چیست. در واقع، هر کدام از این دیدگاه ها چه مبنایی را برای مشروعیت دینی دولت به رسمیت می شناسند و چرا. در واقع اهمیت این پژوهش از این باب است که مشروعیت دینی اصلی ترین سرمایه اجتماعی نظام های دینی در بقا و کارآمدی آنان است که بدون تامین آن، حیات و ثبات این نظام ها با تهدید جدی مواجه می شود. ما در این نوشتار در پی تبیین و بررسی این سه نظریه شیعی از جهت ادله فقهی آنها هستیم.

    کلید واژگان: مشروعیت, انتصاب, انتخاب, جمع, ولایت, وکالت}
    Three Shiite jurisprudential theories on the Islamic legitimacy of a political system
    Sayyed Mohammad Reza Marandi *

    Three Shiite jurisprudential theories on the Islamic legitimacy of a political systemAbstractScholars including religious scholars hold differing views on the Islamic legitimacy of a political system. Among Sunni Scholars, theories of “brute force”, “nomination”, “inheritance”, and “election” are mostly agreed upon in this regard and Shiite scholars, early and late, believed in three principal and important jurisprudential theories such as "appointment", "election", and "consensus" on the matter of Islamic legitimacy for a political system. The question we ask in this paper is what are the differences and rationales for these differing Shiite scholarly perspectives and in fact what do each of these theories see as the basis for the legitimacy of a government in Islam, and why? In this research, we examine and clarify these three important theories in terms of their jurisprudential arguments.

    Keywords: Legitimacy, appointment, Election, consensus, guardianship (Wilayah), delegation}
  • علیرضا شیرانی، ماشاالله ولیخانی*، رسول آقاداود

    هدف این تحقیق، طراحی و تبیین مدلی برای برون رفت از تصمیم گیری تحت فشارهای گروهی و جناحی در فرایند ارزیابی و انتصابات (مورد مطالعه: مدیریت شعب بانک صادرات اصفهان) می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع اکتشافی آمیخته در دو بخش کیفی و کمی می باشد. فصل دوم تحقیق برای طراحی و تبیین مدلی برای برون رفت از تصمیم گیری تحت فشارهای گروهی و جناحی در فرایند ارزیابی و انتصابات شعب بانک صادرات اصفهان، مولفه ها و شاخص هایی استخراج شده اند. سپس پرسشنامه تحقیق طراحی شد و پرسشنامه ها توسط 108 نفر از افراد مورد مطالعه در شعب بانک صادرات اصفهان تکمیل گردید. در تحلیل آماری تحقیق به بررسی متغیرهای تحقیق از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس پرداخته شده است. پس از آن در آمار استنباطی، به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی و به منظور بررسی سوالات تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزار SmartPLS 3 استفاده شده است.یافته های تحقیق نشان داد که در میان متغیرها، مولفه عوامل درون سازمانی دارای رتبه بهتری است و رتبه اول را دارد و مولفه منابع و ابزارهای اجرای تصمیمات رتبه دوم و مولفه ویژگی های رفتاری و شخصیتی مجریان رتبه سوم را دارد. در میان شاخص ها، شاخص تامین سرمایه و بودجه لازم رتبه اول را دارد و گویه در اختیار داشتن منابع مالی و انسانی مناسب برای اجرای تصمیم گیری ها رتبه دوم را دارد و گویه در توزیع پاداش ها نظر افراد پرسیده می شود، رتبه سوم را دارد.

    کلید واژگان: برون رفت از تصمیم گیری تحت فشار, ارزیابی, انتصاب, بانک صادرات استان اصفهان}
    Alireza Shirani, Mashaalah Valikhani *, Rasool Aghadavoud

    The purpose of this study was to design and explain a model for overcoming decision-making under group and factional pressures in the evaluation and appointment process (Case study: Bank Saderat Isfahan Branch Management). And a little. second chapter of the research to design and explain a model for overcoming decision-making under group and factional pressures in the evaluation and appointment process Components and indicators have been extracted. Then, a research questionnaire was designed and the questionnaires were completed by 108 people in the branches of Bank Saderat Isfahan. In the descriptive statistics of the research, the research variables such as mean, standard deviation and variance have been studied. Then, in inferential statistics, in order to check the validity of the questionnaire, confirmatory factor analysis was used and in order to examine the research questions, structural equation modeling (Structural Equation Modeling) with the help of SmartPLS 3 software was used. Variables, the component of factors within the organization has a better rank and has the first rank, and the component of resources and tools for implementing decisions has the second rank and the component of behavioral and personality characteristics of executives has the third rank. Among the indicators, the index of providing the necessary capital and budget is in the first place, and Gobe has the second place in having the appropriate financial and human resources to implement decisions, and in the distribution of rewards, the opinion of people is asked and is in the third place.

    Keywords: Exit from pressure decision-making, evaluation, appointment, Bank Saderat of Isfahan province}
  • مهدی نارستانی *، موسی زرقی
    علم فقه با موضوع افعال مکلفین در یک تقسیم بندی به دو عنوان کلی فقه عبادات و معاملات تقسیم می گردد که در بیان فقها، تقلید در این دو حوزه هیچ تفاوتی نداشته و تعدد مرجعیت هیچ منعی ندارد. اما آنچه نیازمند بررسی بیشتر است، اینکه در صورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و با توجه به بحث رهبری فقیه جامع الشرائط و تصویب قوانین اسلامی در این حکومت بر مبنای فتاوای ایشان آیا هنوز هم دوگانه مرجعیت و رهبری در تمام یا برخی از ابواب فقه وجود دارد یا خیر؟ این نوشتار با مبنا قرار دادن اندیشه انتصاب فقیه جامع الشرائط در عصر غیبت و با مراجعه به کتاب ها و مقالات مطرح شده پیرامون ولایت فقیه و مباحث مرتبط به اجتهاد و تقلید سامان یافته است. برآیند پژوهش حاضر آن است که در صورت تشکیل حکومت اسلامی با رهبری فقیه جامع الشرائط بر مبنای اندیشه انتصاب، در احکام مرتبط به فقه معاملات، دوگانه ای به عنوان مرجعیت و رهبری وجود ندارد و قوانین برای همگان لازم الاتباع هستند. در باب احکام مرتبط به فقه عبادات دو نظر وجود دارد: برخی از پیروان اندیشه انتصاب، سمت افتا را منصب خاص ولی فقیه می دانند، اما از نگاه برخی دیگر، فقها در فقه عبادات مستقل هستند و دوگانه مرجعیت و رهبری هنوز وجود دارد.
    کلید واژگان: انتصاب, تقلید, رهبری, عبادات, معاملات}
    Musā Zarqi, Mahdi Narestāni *
    Figh or Islamic jurisprudence as a discipline with its certain subjects of study such as the actions and practices of legally competent persons can be divided into two general categories: the jurisprudence of liturgical acts and jurisprudence of transactions. Muslim jurists believe that it makes no difference to follow religious authorities in these two areas and there is no problem with multiple authorities in this regard. However, what needs to be investigated more is that in case of forming an Islamic government at the time of Occultation and with regard to the issue of leadership of the fully competent Muslim jurisconsult and the process of passing Islamic laws in this form of government on the basis of the decrees (fatwas) issued by these religious authorities, the question is whether there is the duality of religious authority and leadership in all or some sections of jurisprudential issues or not. Having been based on the idea of appointment of the fully competent Muslim jurisconsult in the period of Occultation and making references to the books, this writing has been organized drawing upon articles and treatises about the guardianship of the Muslim jurist and relevant issues of independent reasoning (ijtihÁd) and following a religious authority. The findings of the present research show that if an Islamic government is formed under a fully competent Muslim jurist on the basis of the idea of appointment, there would be no duality as of authority and leadership between the rulings concerning the jurisprudence of interactions and all rules and laws are binding for people of all classes. In regards to the rulings concerning the jurisprudence of liturgical acts there are two theories: some of those who follow the idea of appointment consider the position of issuing fatwa (juristic decrees) as peculiar to the Muslim guardian jurist while others hold the view that Muslim jurists are independent in case of the jurisprudence of ritual acts and there is still a duality of authority and leadership.
    Keywords: appointment_following a religious authority_leadership_ritual acts_transactions}
  • اردشیر جلیلیان*
    مفهوم شایسته سالاری و شایسته گزینی از دیدگاه صاحب نظران علوم اجتماعی و اندیشمندان اسلامی یکی از مفاهیم پرکاربرد و شعارهای رهبران سیاسی و مدیران جامعه در سطوح مختلف بوده که با مطالعه تاریخی در کتب اسلامی و سیره و سنت ائمه معصومین(علیهم السلام) به ارتباط آن با فرایند توسعه پی برده و متفقا بر این موضوع تاکید دارند که نظام شایسته سالاری با فرایند توسعه مطلوب و همه جانبه ارتباط تنگاتنگ دارد. صرف نظر از اینکه هنوز در جوامع مختلف حتی جوامعی که رهبران آن ها شعار شایسته سالاری سر می دهند، مدیران توصیه شده و منصوبان غیرتخصصی وجود دارد، لیکن در نگاه کلی به منظور استقرار نظام شایسته سالاری در ساختار سازمان های امنیت ساز، دولت ها و سازمان ها فارغ از مسائل سیاسی و ارتباطات ناسالم باید براساس اصول شایسته سالاری و آزمون های تخصصی که یکی از عوامل اساسی توانمند سازی دولت ها و ارتقای سطح دانش و تخصص مدیران و گردانندگان هر کشور است، از افراد شایسته و نخبه استفاده نموده تا بتوانند از منافع ملی کشورشان به درستی دفاع نموده و امنیت مورد انتظار را برای کشورشان به ارمغان بیاورند. در نهادهای امنیت ساز در جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز لازم است برای تامین امنیت مردم به ویژه در سطوح مدیریتی از وجود افراد نخبه و شایسته استفاده گردد. این پژوهش با هدف بررسی الزام ها و راهکارهای تحقق شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی صورت گرفته است. در این پژوهش سوال هایی در مورد الزام ها و راهکارهای تحقق شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی مطرح شده که پس از بررسی مبانی و مفهوم نظری و دیدگاه های مختلف و همچنین بررسی آن در گذر تاریخ و با درنگی در اندیشه اسلامی، مشخص شد نقش شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی در انتصاب افراد به منظور بهره وری ناجا در حد خیلی زیاد بوده و باتوجه به نتایج بررسی های انجام شده لازم است به منظور ارتقا و استقرار هرچه بیشتر نظام شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی در تمام سطوح و همچنین اثربخشی مشاغل ناجا، الزام ها و راهکارهای تحقق شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی برای هدفمندتر نمودن اقدام ها و استفاده از این روش ها به منظور بهبود انتصاب ها، اصلاح کنونی روش های انتصاب، پیشنهادهای دیگر مندرج در بند آخر مقاله حاضر اقدام لازم به عمل آید. روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنباطی و از نظر هدف کاربردی بوده و نحوه جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی با بهره گیری از فیش برداری انجام شده است
    کلید واژگان: شایسته سالاری در مدیریت, شایسته سالاری حفاظتی و صیانتی, انتصاب, کارایی, اثربخشی, بهره وری ناجا}
  • محسن ولایتی*
    نظام های حقوقی در دنیا صرف نظر از عنوان «حاکم علی الاطلاق»؛ چه در قالب انتخاب رهبر یا پادشاه یا رئیس جمهور، هر یک بر اساس قاعده حقوقی خاص خود حاکم را انتخاب می کنند. در نظام جمهوری اسلامی با اذعان به این امر که حاکم علی الاطلاق خداست و رهبر و ولی فقیه، با واسطه از جانب خداوند، حاکم بر جامعه اسلامی است، انتخاب حاکم و رهبری جامعه طبق اصل یکصد و هفتم قانون اساسی بر عهده مجلس خبرگان رهبری است.
    این نوشتار با توجه به مولفه های چهارگانه در انتخاب رهبری (انتخاب رهبری عقد است یا ایقاع و یا بیعت؟ در صورت عقدبودن انتخاب رهبری، این عقد لازم است یا جایز؟ تعیینی است یا تعینی؟ انتخابی است یا انتصابی؟ و ماهیت نظارت و عزل رهبری)، به ماهیت فقهی و حقوقی انتخاب رهبری بر اساس نظریه های اعطاء مقام ولایت به ولی فقیه در جهت تمرکز ولایت، جعل مقام ولایت و انشاء نصب ولی، ارشاد و ارائه طریق، به فعلیت رساننده جعل ولایت، وکیل در توکیل، حاکم و قاضی بودن، کشف مصداق از باب خبرویت و بینه از سوی فقهاء، پرداخته و هر یک از این نظریه ها را مورد نقد و بررسی قرار داده و در نهایت ماهیت فقهی و حقوقی تعیین رهبر را از باب کشف مصداق بر اساس خبرویت و بینه می داند و به بررسی نظرات برخی از فقهای شیعه؛ از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی1 پرداخته است.
    کلید واژگان: انتخاب, انتصاب, وکالت, شهادت, کشف مصداق, خبره, جعل ولایت}
    Mohsen Wil, Aacute, Yati*
    Legal systems of the world, despite the title “absolute ruler or authority” whether used for a person elected as a leader or a president or for a person in a position of a king, each chooses the head of state in line with particular legal rules. In the Islamic Republic of Iran, with acknowledging the fact that the absolute ruler or authority is only God, the Almighty, and that the ruler or guardian jurist is actually appointed by mediate interference of God, according to the Article 107 of the constitution of Iran, the responsibility of appointing the Supreme leader is delegated to the Assembly of Experts of the Leadership. This article, as an introduction to the issue in question, deals with the following constituent elements as presuppositions: Is the office of leadership a contract or a unilateral obligation or allegiance of some sort? And in case it is a contract, is it binding or permissible? Is it a designated (taÝyini) office or a determined(taÝyyoni) one? The article deals with the question whether a leader is appointed or elected, and such issues as supervising the activities of the leader and his dismissal from his office, entrusting the office of guardianship to the guardian jurist in line with the theories that allows giving the office of guardianship to the Muslim jurist for concentrating authority; assigning(jaÝl) the office of guardianship and considering(insha’) the appointment of the guardian jurist; offering guidance and showing the right way; complementing and giving effect to the office of guardianship; giving the power of attorney to the jurist; having the position of a ruler as well as a judge; and finally considers the legal and juridical nature of assigning the Supreme leader in terms of the discovery of referents as based on expertise and clear evidence. The author raises some discussions on the theories advanced by some ShiÝÐ jurists (faqihs), including the great architect of the Islamic Revolution, Grand Ayatollah Khomeini.
    Keywords: election, appointment, attorneyship, witness, discovery of referents, expert, assigning guardianship}
  • علیرضا سبزیان موسی آبادی، سید محمد حسینی
    مشروعیت همواره از چالش برانگیزترین مباحث فلسفه ی سیاسی بوده و به همین خاطر توجه بسیاری از فلاسفه و علمای سیاست را به خود جلب کرده است. زیرا با فرض عدم مشروعیت، فلسفه وجودی حکومت زیر سؤال خواهد رفت. سؤال اصلی در زمینه ی مشروعیت این است که حکومت کنندگان حق فرمانروایی خود را از کدام منبع دریافت می کنند و مردم بر چه اساسی از آنان فرمان می برند؟
    در این مقاله ضمن بحث در مورد مشروعیت از دیدگاه های مختلف، در پی پاسخ به این سؤال هستیم که از دیدگاه اسلام، آیا خداوند به حکومت مشروعیت می بخشد؛ حق حاکمیت از آن مردم است یا فرض دیگری درکار است؟ و در پاسخ به سؤال فوق، فرضیه ی مقاله این است که حق حاکمیت و مشروعیت در اسلام به گونه ای است که حق هر دو یعنی خدا و مردم به طور شایسته ادا می شود. به عبارت دیگر، در اسلام حکومت مشروعیت خود را از دو منبع دریافت می کند: یک خداوند و دیگری مردم. توضیح اینکه با استفاده از مفاهیم «حق الله » و «حق الناس» و با تفکیک میان ملاک و معیار مشروعیت، به این نتیجه می رسیم که از دیدگاه اسلام، ملاک مشروعیت الهی است؛ اما معیار و میزان آن مردم هستند و بر این اساس، حکومت علاوه بر رعایت حقوق الهی یا حق الله در مقابل مردم (حق الناس) نیز پاسخگو می باشد.
    کلید واژگان: مشروعیت, کارآمدی, مقبولیت, انتصاب, انتخاب, ملاک, میزان, حق الله, حق الناس}
    Alireza Sabzian Moosiabadi, Syed Mohammad Hosseini
    Legitimacy is always one of the challenging and controversial topics in political philosophy and for this reason many philosophers and political scientists have paid attention to this issue because if there is no legitimacy the raison detre of the government is questioned. The main question regarding the legitimacy is that from what source the rulers get their right to rule and on which basis people follow these rulers? In the present article initially different viewpoints about the legitimacy is discussed then it tries to answer the view point of Islam whether it is God who grants legitimacy to the government and whether the right to rule and legitimacy in Islam is such that the right of both.God and people are duly fulfilled. In other words in Islam the government receives its legitimacy from two sources one is God and the other is people. The concept like God's right (haghghoallah) and people's right (haghgholalnas) and "basis" or "criteria" of legitimacy are used in this article to distinguish them from each other. Finally the article comes to the conclusion that from the view point of Islam the basis of legitimacy is divine but the criteria are people. On this basis the government while adhering to the right of God has to respect people's right (haghgholalnas) and should be responsive to them.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال