به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اکثریت » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اکثریت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نصرالله سخاوتی
    تزاحم میان خواست اکثریت و اقلیت در نظام اسلامی، گاهی در لایه های بنیادین اجتماعی و گاهی در غیر آن متصور است؛ چنانچه این تزاحم در لایه های بنیادین قرار بگیرد، نظیر آن که چالش بر سر اصل نظام اسلامی باشد. در این صورت، رهبری و نظام اسلامی باید از خود، مقاومت نشان بدهند؛ خواه اکثریت در برابر آن باشند یا اقلیت. لکن تزاحم در مسائل کلان، چنانچه به سطوح اصلی و بنیادین بینجامد باز هم نباید نظام، عقب نشینی کند. اما اگر این نوع تعارض ها به اصل نظام و قوانین الهی خدشه وارد نمی کند، باید در برابر آنها انعطاف نشان داده شود.
    تزاحم در لایه های خرد و کلان و مسائل بنیادین میان گروه ها، احزاب، شوراها و بالاخره میان اقلیت و اکثریت تصور دارد. این تحقیق درصدد است برخی از راه حل های فقهی چالش های یادشده را تنها در حوزه بنیادین بررسی و ارائه نماید.
    کلید واژگان: اسلام, نظام اسلامی, نظام سیاسی, نظام اجتماعی, فقه, تزاحم, خواست, اکثریت, اقلیت}
    NaṢrullah Sikhawati
    Conflict between the will of the majority and that of the minority in an Islamic system of government can be conceived to occur in the basic social strata or in certain other social strata. If the conflict occurs in the basic social strata like the challenge to the legitimacy or the authority of the Islamic system itself, then both the institution of ‘leadership’ and the Islamic system are bound to withstand the challenge, no matter they are opposed by the majority or the minority. In regards to certain large scale issues, if the conflicts occur in basic or underlying levels, again the Islamic system should not retreat. However, if these kinds of conflicts and challenges do not do any harm to the Islamic system and the divine laws, one should show flexibility towards them.
    Conflicts and contradictions can be conceived in large or small scale social strata and in relation to fundamental issues among groups, parties, councils, and, last but not least, among the minority and the majority. This research seeks to study the fiqhi (jurisprudential) solutions for the abovementioned challenges only in the basic social strata.
    Keywords: Islam, Islamic system, political system, social system, fiqh, conflict, will, majority, minority}
  • کیامرث جهانگیر*
    از مشکلات نظری و عملی نظریه دموکراسی لیبرال وجود آراء و توقعات مختلف و متضاد در این جوامع میباشد. جوامع غربی در سه قرن گذشته با ترجیح نظر اکثریت بر اقلیت مشکل مزبور را چاره کرده اند لکن به جهت قربانی شدن منافع اقلیت این روش همواره مورد انتقاد بوده است تا جائیکه ژان ژاک روسو آنرا دیکتاتوری نرم نام نهاده است.
    جان رالز برای احیاء و نجات لیبرالیسم از این انتقادها نظریه عدالت خود را مطرح می نماید. این مقاله در پی تبیین این مسئله است که تلاش جان رالز برای احیاء لیبرالیسم تلاشی نافرجام می باشد.
    ما در این مقاله ثابت خواهیم کرد که نظریه عدالت رالز که بر اساس بی طرفی در وضع نخستین می باشد بدلیل اینکه خود وضع نخستین بر پایه و مولفه های بی طرفی قرار ندارد نظریه ای بیطرف نبوده و لذا نمیتواند بر این اساس چاره گشایی برای مشکل لیبرالیسم باشد. از اینرو تلاش جان رالز برای احیای لیبرالیسم تلاشی نافرجام می باشد.
    کلید واژگان: عدالت, دموکراسی, لیبرالیسم, تکثر گرایی, فایده گرایی, اکثریت}
    Kymarth Jahangir *
    Liberal democratic theory of theoretical and practical problems associated with different and conflicting opinions and expectations is in these communities. Western societies in the last three centuries with the majority on the minority issue would have no choice but to sacrifice the interests of that minority criticized this approach has always been to Jean-Jacques Rousseau, where it is called soft dictatorship.
    John Rawl's Theory of Justice to revive and save the liberalism of these criticisms to be raised. This article is intended to explain the fact that trying to restore liberalism of John Rawls's failed attempt.
    In this article we will prove the Theory of Justice, Rawls based on neutrality on the status of the first is because the status of the base and the components of neutrality is not a theory of neutral and it therefore can not be based on no resolution to the problem of liberalism is. So trying to restore liberalism of John Rawls's failed attempt.
    Keywords: Justice, democracy, liberalism, pluralism, utilitarianism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال