به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بنیادگرایی یهودی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بنیادگرایی یهودی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عارف پیرداده بیرانوند، عباس صالحی نجف ابادی*، علیرضا رضایی

    بنیادگرایی مکتبی است که اساسا در مذهب پروتستان متولدشده است .پروتستانتیسم جنبشی اصلاحی است که در حدود سده پانزدهم میلادی در اروپای بری به وجود آمد . نماینده جریان پروتستانتیسم را عمدتا مارتین لوتر (1483-1546م)،استاد الهیات دانشگاه ویتنبرگ ، می دانند که علیه کلیسا و فرمان فروش آمرزش نامه از طرف پاپ لیو دهم در سال 1517 م قیام کرد . البته قبل از او جان ویکلیف (1330-1384 م) و یان هوس علیه دستگاه کلیسای کاتولیک قیام کردند ، اما قیام آنها بیش از آنکه اعتقادی باشد به دلایل سیاسی به وجود آمده بود. در مورد بنیادگرایی یهودی نظر بر این است که یهودیان ارتدوکس تلمودی که قرایت نوین صهیونیسم یهودی از ارض موعود را پذیرفته اند و به صورت عملی به آن ایمان دارند، بنیادگرای یهودی تلقی می شوند. این پژوهش با هدف بررسی نشانه شناسانه اولین جنبش های بنیادگرایی در میان یهودیان مهاجر به سرزمین های اشغالی فلسطین به روش مطالعات کتابخانه ای سامان داده شد. در واقع این تحقیق به دنبال پاسخ به این سیوال بود که اولین جنبش بنیادگرای یهودی در سرزمین های اشغالی فلسطین، دارای چه نشانه هایی بودند؟ پس از پایان روند پژوهش، فرضیه تحقیق مبنی بر این که چهار نشانه عمده: 1-وفاداری به اسطوره ارض موعود؛ 2-تبلیغ دو مسیحا؛ 3-غیریت سازی 4-عمل-گرایی؛ از نشانه های اولین جنبش بنیادگرای یهودی در سرزمین های اشغالی است؛ اثبات شد.

    کلید واژگان: بنیادگرایی یهودی, اسرائیل, نشانه شناسی}
    Aref Pirdadeh Biranvand, Abbas Salehi Najaf Abadi *, Alireza Rezaei

    Fundamentalism is a school born primarily of the Protestant religion. Protestantism is a reform movement that originated in Berber Europe around the 15th century. The representative of the Protestant movement was mainly Martin Luther (1483-1546 AD), a professor of theology at the University of Wittenberg, who rebelled against the church and the pardon order issued by Pope Leo X in 1517. Before him, of course, John Wycliffe (1330-1384) and Janusz rebelled against the Catholic Church, but their revolt was for political reasons rather than belief. Concerning Jewish fundamentalism, the orthodox Talmudic Jews, who have accepted and practically believed in the modern interpretation of Jewish Zionism from the Promised Land, are considered Jewish fundamentalists.This study was conducted with the aim of semiotically examining the first movements of fundamentalism among the Jews who immigrated to the Occupied Palestinian Territories through the method of library studies. In fact, the study sought to answer the question, what were the signs of the first Jewish fundamentalist movement in the Occupied Palestinian Territories? At the end of the research process, the research hypothesis that there are four main signs: 1- Loyalty to the myth of the Promised Land; 2. The preaching of the two Messiahs; 3- Otherization 4-Pragmatism; It is one of the signs of the first Jewish fundamentalist movement in the occupied territories; It was proved.

    Keywords: Jewish fundamentalism, Israel, Semiotics}
  • سید محمدمهدی حسینی فائق*

    در عصر حاضر جوامعی از یهودیان حاردی در اسراییل زندگی می کنند که متاثر از دین و آیین های یهودی (و عمل به آن) دارای عقاید، سبک زندگی فردی و اجتماعی خاصی بوده و همین موضوع آنان را در رسانه ها برجسته نموده است. این جماعت از حیث اعتقادی و نظری، جزء بنیادگرایان یهودی (عملگرا) به شمار می روند و به شدت به اصول بنیادگرایی یهودی (و مقومات آن) مقیدند. حاردی ها در حال حاضر - برخلاف باورهای رسانه ای- نه تنها جریانی حاشیه ای و کم اهمیت به حساب نمی آیند بلکه با اتخاذ رویکردی عملگرا - در کنار سایر مولفه ها و بهره مندی از ظرفیت های گفتمانی- توانسته اند خود را به جریانی تاثیرگذار در عرصه سیاسی- اجتماعی مبدل نمایند. با توجه به بنیان های نظری بنیادگرایانه و عملگرایی نهفته در این جریان، به نظر می رسد تقویت و اهمیت یافتن آنان در عرصه ی سیاسی- اجتماعی رژیم اسراییل موجب افزایش تنش های داخلی، خارجی و رشد گرایشات افراط گرایانه خواهد شد. در چنین بستری طرح چالش های بنیادین در خصوص ماهیت رژیم فعلی اسراییل و آینده ی آن دور از انتظار نخواهد بود.

    کلید واژگان: حاردی, اسرائیل, بنیادگرایی, بنیادگرایی یهودی, افراط گرایی}
    Seyed Mohammad Mehdi Hoseini Faegh *

    Currently, some important Jewish communities in Israel live primarily in the media because of their particular lifestyle and isolationism. They have specific beliefs and particular personal and social lifestyles that are mainly rooted in ancient Judaism. The opinions and beliefs of this community are in line with Jewish (pragmatic) fundamentalists, and therefore hold to the Jewish fundamentalist mandates. The ideas of the community in the social and political context, along with their growing importance - by rapid population growth and effective political presence - have made them an influential stream. Given their efforts to be more influential (in the context of fundamentalist discourse) - particularly in the political arena - and in view of their principles and objectives as well as the demographic and political structure of Israel, it seems that reinforcing this trend will increase tensions. And there will be an increase in extremist tendencies in the Israeli regime and even will include fundamental questions about the identity of the present Israel regime and its future.

    Keywords: Israel, Jewish, Fundamentalism, haredi, radicalism}
  • حامد فقیه زاده گرجی، محسن اسلامی *
    این مقاله با پرداختن به عناصر شکل دهنده هویت یهودیان اسرائیلی و رژیم اسرائیل به دنبال آن است که امکان بروز تغییرات در رفتارهای این واحد سیاسی را نسبت به دگرهایش بررسی کند. سوالی که بررسی شده است این است که موجودیت اسرائیل ریشه در کدام عناصر هویتی دارد و آیا امکان تحول در نگرش و رفتار اسرائیل محتمل است؟ فرضیه این مقاله اینگونه مطرح شده که اسطوره های هویت ساز دینی و نژادی در طی تاریخ در برسازی اسرائیل دخیل بوده و رفتار اسرائیل را شکل داده است، لیکن تجاربی موجب شده که در درون جامعه اسرائیل تمایلاتی در جهت تغییر شکل بگیرد. اما در عمل تغییر اساسی در مواضع اسرائیل دیده نشده است. نگاه مختصر تاریخی و توجه به « دگر» های برساخته شده ناشی از مواضع خاص هویتی اسرائیل و چگونگی واکنش اسرائیل به آنها از نکات مورد بررسی این مقاله است. این مهم مورد تاکید قرار گرفت که برساخته شدن هویت اسرائیل و دگرهای آن با توجه به محیط خاص امنیتی که اسرائیل در آن محصور است، رفتار خاصی را برای اسرائیل رقم می زند که تاثیرات و عواقب خاصی را بر جای نهاده است. از طرفی تجارب زیستن در این محیط و نیز تاثیرات اندیشه های جدید علی رغم در حاشیه ماندگی ، ممکن است بتواند در مواضع سنتی اسرائیل تاثیر بر جای گذارد که در این صورت در رفتار و سیاست خارجی این رژیم نمود می یابد. روش تحقیق این مقاله توصیفی، تحلیلی و تاریخی است و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: هویت, یهودیت, رزیم صهیونیستی, بنیادگرایی یهودی, سازه انگاری}
  • ابوالفضل شکوری*، سید محمد مهدی حسینی فائق
    بنیادگرایی یهودی امروزه در سه گونه اصلی در ساختار سیاسی- اجتماعی اسرائیل حضور دارد، که عبارتند از بنیادگرایی منفعل، بنیادگرایی عمل گرا و بنیادگرایی موعودباور. نکته قابل تامل در همه انواع یاد شده، این است که تمامی آنان ریشه های خود را در کتاب و منابع مقدس یهود می دانند و دارای اهداف غایی یکسانی هستند، اما از حیث انتخاب ابزار و راهبرد اختلافاتی دارند. مبنای اصلی این اختلاف نیز ریشه در تفسیر این آموزه دینی دارد که یهودیت در دوران تبعید است یا رستگاری. بنیادگرایان امروزه می کوشند با استفاده از ابزارهای حزبی، حضور فعالی در عرصه سیاست داشته باشند و اهداف خود را پیگیری کنند.
    کلید واژگان: بنیادگرایی یهودی, منفعل, عمل گرا, موعودباور}
    Abulfazl Shakouri*, Seyed Mohammad Mahdi Hossini Faegh
    Nowadays, the Jewish fundamentalism has appeared in the Zionist regime’s political system in the three following forms: passive fundamentalism, pragmatic fundamentalism and messianic fundamentalism. A remarkable feature, in common, to all of these three forms is that they seek for their roots in the Old Testament and holy sources of the Judaism and they share similar ultimate goals; however, they believe in different tactics and strategy to realize their goals. The main reason of this diversity goes back to interpretation of the religious belief that Judaism is either in Diaspora or Salvation. The new fundamentalists are attempting to utilize political parties and play an active role so to be able to achieve their goals.
    Keywords: Jewish Fundamentalism, Passive, Pragmatic, Messianic}
  • شجاع احمدوند*
    به زعم کاستلز، بنیادگرایی برساختن هویتی برای یکسان سازی رفتار فردی و نهادهای جامعه با هنجارهای برگرفته از احکام خداوند توام با مرجعیتی مقتدر است که واسطه خدا و بشریت است. قرار گرفتن ایشان در فضای سرکوب موجب بروز تمایلات خشونت طلبانه در آنها می شود. اینان تفسیر خود از دین را مطلق و در مرکز هستی می پندارند. آنها دچار خودشیفتگی افراطی اند. این خودشیفتگی موجب می شود تا تمام حقیقت را در انحصار خود ببینند و دیگران را مفسد، مرتد و منحرف بدانند. اوضاع نامناسب معیشتی و ناعادلانه مردم در برخی کشورها نیز این گرایش را تقویت کرده است. این وضعیت در مورد گروه های یهودی که اغلب با اوضاع نامساعد اقتصادی – اجتماعی و ناهنجاری مواجه اند کاملا صدق می کند. بدین سان، پرسش مقاله این است که ظهور گروه های بنیادگرا با خصلت های پیش گفته و به خصوص گرایش به خشونت معلول چیست؟ در این میان، جایگاه علل روان شناختی کجاست؟ پاسخ خود را بر این فرضیه استوار کرده ایم که: بنیادگرایی ریشه در ناکامی های فردی و اجتماعی افراد و گروه های قومی خاص دارد که در قالب واکنش های افراطی هم به جامعه سنتی و هم به جامعه مدرن ظهور پیدا می کند. بررسی این فرضیه با استفاده از چارچوب نظری تد رابرت گار در کتاب چرا انسان ها شورش می کنند؟ انجام می گیرد.
    کلید واژگان: بنیادگرایی, بنیادگرایی یهودی, روان شناختی, خشونت, محرومیت نسبی, ناکامی, پرخاشگری}
  • شجاع احمدوند
    بنیادگرایی در سال های اخیر به دلیل گسترش در بخش هایی از جهان چون خاورمیانه، افزایش نقش آن در منازعه اعراب اسراییل، افزایش نقش سیاسی اسلام در تعدادی از جمهوری های شوروی سابق، رسوایی های اخیر بنیادگرایان مسیحی در آمریکا و... خود را به عرصه عمومی تحمیل کرده است. محققان دانشگاه شیکاگو با ارایه «پروژه بنیادگرایی» نگاهی پلورال و میان فرهنگی به تعریف بنیادگرایی کرده و معتقدند مراد از بنیادگرایی، گروه های مذهبی است که در واکنش به بحرانی که تصور می کنند هویت گروهی آنها را تهدید می کند ظاهر می شوند و لذا برای محافظت از خود در برابر «غیر»، مرزهای فرهنگی، ایدئولوژیکی و اجتماعی محکمی دور خود می چینند. بر این مبنا، اساس بنیادگرایی بر ناخرسندی از وضعیت موجود استوار است. بنیادگرایان مسیر کنونی جامعه و جهان را تهدیدی برای ایدئولوژی خود تلقی کرده، رسالت اصلی خود را تجدید حیات ایدئولوژی و خارج ساختن آن از زیر گرد و غبار مدرنیسم می دانند.
    اما در این میان، بنیادگرایی یهودی از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها معتقدند باید هویت نوینی را بر مبنای قومیت مداری محض یهودی، تعارض با جامعه مدرن غربی و اعتراض شدید به مذهب سنتی تاسیس کرد. گوش آمونیم و هاردیم دو جریان عمده بنیادگرای یهودی هستند که تاثیر زیادی بر اندیشه و عمل صهیونیستی گذاشته اند. گوش آمونیم به عنوان جریان رادیکال بنیادگرا بر تقدیس خشونت، قدسی کردن سرزمین، و رازآمیز کردن کاربرد زور تاکید دارد، اما هاردیم به عنوان جریان محافظه کار، هدف خود را که طرد اغیار از جامعه اسراییل و نبرد با سکولارها است از طریق نهادهای آموزشی، رقابت های پارلمانی و اقدامات فراپالمانی پی می گیرد.
    در مقابل جریان رو به رشد بنیادگرایی یهودی، جریان پسا صهیونیسم در سطوح آکادمیک ظهور کرد که بسیاری از آموزه های صهیونیسم را مورد پرسش قرار داد. علل ظهور این جریان، تحول هویت و احساس ملی در میان شهروندان فلسطینی و ضرورت پذیرش «غیر»، گسترش انتفاضه فلسطین و جنگ لبنان که دیدگاه صهیونیسم در مورد حاکمیت بر کل سرزمین و مردم را بی اعتبار کرد، اولویت یافتن خصلت بی طرفی شرق شناسان به ویژه در مورد جنگ 1948 و تغییر کانون توجه از اسراییل به هر دو سوی منازعه بود. بنابراین، جامعه اسراییلی امروز با چالش بزرگی مواجه است که بنیادهای اصلی آن را در معرض انتقاد قرار داده است. این مقاله با تفصیل بیشتری نکات فوق الذکر را توضیح خواهد داد.
    کلید واژگان: گوش آمونیم, پساصهیونیسم, هاردیم, بنیادگرایی, بنیادگرایی یهودی, صهیونیسم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال