به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جابری » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جابری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله زکی*، قاسم ابراهیمی پور

    نظریه تکوین عقل عربی به دلیل نگاه انتقادی آن، بارها از سوی پژوهشگران مختلف عربی و اسلامی و از زاویه های گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این نوشتار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی تلاش شده است به مفاهیم و اندیشه های غربی که در طراحی این نظریه به کارگرفته شده، پرداخته شود. این مفاهیم عبارتند از: تفکیک عقل به دو قسم «عقل برسازنده یا کنشگر»[1] و «عقل برساخته یا متعارف» [2] از آندره لالاند، انگاره مثلث گاسدورف که مبتنی است بر رابطه میان انسان، خدا و طبیعت، «ساختار ناخودآگاه» استروس، «ناخودآگاه معرفتی» پیاژه و «اپیستمه»، «تحلیل ساختاری» و «تحلیل تاریخی» فوکو. یافته های تحقیق نشان می دهد که علی رغم انسجام ساختاری نظریه، جابری مفاهیم فوق را از زمینه ی اصلی آن جدا و در زمینه کاملا متفاوت به کارگرفته است. ضمن اینکه راهبرد روش شناختی نظریه به منظور ساختاری دیدن فرهنگ عربی نیز با اشکال مواجه است، زیرا با فرض اختلافاتی که جابری ترسیم می کند، امکان ساختاری دیدن آن به مثابه یک کل واحد منتفی می گردد.

    کلید واژگان: جابری, عقل عربی, عقل برساخته, عقل برسازنده, اپیستمه, ناخودآگاه معرفتی}
    Abdullah Zaki *, Ghasem Ebrahimipour

    Because the critical outlook of the theory of the configuration of the Arabic wisdom has been repeatedly examined and evaluated by various Arab and Islamic scholars from various aspect. In this article, we have tried to investigate the western concepts and ideas that Jaberi has repeatedly used in the design of his theory because of his familiarity with Western philosophy. The most important and key concepts that constitute the main components of Jaberi's theory of Arabian reasoning are: the division of reason into two forms: "la raison constituante" and "la raison cnstituee" by Andrew Laland, Gassdorf's conception of the triangle based on the relationship between Human, God and Nature, Strauss's "unconscious structure", Piaget's "epistemic unconscious" and "epistemic", "structural analysis" and "historical analysis" of Foucault. The method of this study is descriptive-analytical and critical. Meaning that, after describing the concept, it is analyzed in the process of theory the formation and its place in the whole Jaberi theory system, and then critically and methodically criticized.

    Keywords: Arabic Wisdom, Unconscious Structure, Epistemic Unconscious, Jaberi}
  • حبیب عشایری *
    محمد ارکون نقد سنت را پیش شرط آزادی واقعی مسلمانان قلمداد می کند و محمد عابد الجابری آن را «بحران نوآوری می داند که نمی توان آن را حل نمود، مگر با بازخوانی انتقادی و امروزین سنت ما. الجابری مقصود خود از سنت را اینچنین بیان می کند: منظور از سنت به همان سان که در گفتمان نهضت عربی نوین و معاصر مشخص است، همان عقیده و شریعت، زبان، ادبیات، هنر، کلام، فلسفه، تصوف و… البته پیش از عصر انحطاط است. سنت اسلامی در دید عابد الجابری عبارت است از: مجموعه ای عقاید، قانون گذاری و دانش هایی که در زبانی بیان و قالب بندی می شوند که در عصر تدوین (سه قرن نخست هجری) و پس از آن نوشته شده اند که با برپایی امپراتوری عثمانی در قرن دهم آخرین نمودهای آن از حرکت باز ایستاد و بر ساحل نشست. ارکون به پژوهش های آنترپولوژی معاصر استناد می کند تا مفهوم سنت و درون مایه آن را مشخص کند. اما به اعتقاد محمد طالبی رابطه ی دین و سیاست یکی از چهار موضوع اصلی مربوط به اسلام دوران ماست. دیگر موضوعات عبارت اند از: تفسیر قرآن و سنت ، معرفت دینی و بحث و گفت وگوی دینی. با این حال به نظر می رسد که بحث و گفت وگو برجسته ترین موضوع در آثار طالبی است؛ چه گفت وگوی درونی اسلام و چه گفت وگوی اسلام با دیگر ادیان. روش تحقیق مذکورتاریخی است.
    کلید واژگان: ارکون, طالبی, جابری, عقل عربی, عقل اسلامی}
    Habib Ashayeri *
    Mohammed Arkoun criticizes Muslim tradition considers a prerequisite for real freedom and Mohammed Abed al-Jabri it "considers innovation crisis that can not be resolved unless a critical review and present our traditionJabre your purpose of such tradition states that the purpose of the tradition in the same way that in the discourse of modern and contemporary Arabic movement is known, the same belief and religion, language, literature, art, theology, philosophy, SufismIslamic tradition Abed al-Jabri see is: a set of ideas, legislative and sciences that are expressed in language and format that at the time of compilation (the first three centuries AD) and then writtenWith the establishment of the Ottoman Empire in the tenth century, the last manifestation of the movement stopped and sat on the beach.Arkoun to refer to the concept of tradition and contemporary research themes characterize it. But, according to Mohammad Talebi relationship between religion and politics in Islam is one of the four main topics of our times.Other topics include: interpretation of the Koran, religious knowledge and religious debate. However, it seems that the greatest topic of discussion in the work of the Taliban;What dialogue within Islam and what Islam dialogue with other religions is a historical survey method.
    Keywords: Arkoun, Mohammed Talib, Jaberi, wisdom Arabic, Islamic wisdom}
  • محمد تقی کرمی
    نوشتار حاضر در پی ارائه شمائی کلی از اندیشه محمد عابد جابری، اندیشمند مغربی است. نقد عقل عربی، طرحی است از نحوه تکوین میراث یا سنت مسلمانان عرب و تبیین علل فروماندن چنین عقلی در جهان معاصر. جابری می کوشد با بکارگیری قرائت انتقادی خود، از میراث فاصله بگیرد تا بتواند آن را نقد کند.
    کلید واژگان: عقل عربی, نقدعقل عربی, جابری, علوم بیانی, عقل بیانی, نظام معرفت, درونی سازی, اندیشه جابری}
    Muhammad, Taghi Karami
    This paper is an introduction to the thoughts of the Moroccan thinker, Muhammad Abed Jaberi. The criticism of the Arabic reason is a project to survey the evolution of the heritage and tradition of the Arab Moslems and to explain the causes of the frustration of such reason in the modern world. Employing his own way of critical reading, Jaberi tries to step back from the tradition to be able to criticize it.
    Keywords: Arabic reason, criticism of the Arabic reason, uncovering reading, expressive sciences, expressive reason, system of knowledge, internalization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال