به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جهاد ابتدایی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهاد ابتدایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی عبدخدائی، وحید اخوت*
    با توجه به جایگاه کلیدی جنگ و صلح در روابط بین الملل و شریعت اسلامی، ارائه تقریری روزآمد از جهاد می تواند زمینه را برای فهم آن در روابط بین الملل فراهم کرده و مباحثه بین رشته ای را گسترش دهد. لازمه این موضوع بررسی امکان ارائه یک خوانش عقلایی از جهاد ابتدایی است. ازاین رو به بررسی این پرسش می پردازیم: منطق جهاد ابتدایی از منظر واقع گرایی اسلامی چگونه قابل تبیین است؟ برای این منظور از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی کمک گرفته شده است. بر پایه این نظریه، اعتبار «ریاست» و «استخدام» دو عنوان از اعتبارات عقلایی بوده و از لوازم این دو اعتبار، آن است که هر اقتداری، امور متعارض با هویت وجودی خود را در دایره قدرت خویش نفی می کند. بر این اساس اقتدار اسلامی، در دایره قدرت خویش، بقای امور متعارض با هویت توحیدی خود، یعنی شرک و کفر را نفی می کند. برای این مهم بر اساس بررسی مراحل تولد، تثبیت و توسعه قدرت سیاسی نوپدید، تبیینی عقلایی از منطق جهاد ابتدایی و دفاعی ارائه می دهیم. دستاورد نوشتار حاضر دلالت بر آن دارد که بر اساس نظریه اعتباریات علامه (استخدام و ریاست)، جهاد ابتدایی از حیث منطقی، کاملا عقلائی می باشد؛ چراکه این گونه از جهاد مبتنی بر استخدام متقابل و کاربست هوشمند قدرت است که در آن نفع بازیگر مقابل و همراهی فکری او مدنظر بوده و رعایت شود.
    کلید واژگان: استخدام, جهاد ابتدایی, ریاست, سیدمحمدحسین طباطبایی, واقع گرایی فلسفی, نظریه اعتباریات}
    Mojtaba Abdekhodaei, Vahid Okhovvat *
    Jihad is one of the main social rules of Islam, which is included in many verses of the Holy Quran. Jihad has two types: defensive and primary. In this article, we are going to examine the question, "How can the logic of the primary jihad be explained from the perspective of Islamic realism?" And we enter the research with this hypothesis that according to Allameh Tabatabai's credit theory, the credit of "headship" and "recruitment" are two titles of rational credits. One of the essentials of these two is that every authority negates matters that conflict with its existential identity within its circle of power. Based on this, Islamic authority, within its sphere of power, rejects the survival of things that conflict with its monotheistic identity, that is, polytheism and disbelief.For this purpose, we introduce the two credits of "headship" and "recruitment" and show that by examining the stages of birth, consolidation and development of a new political power, the logic of defensive and primary jihad can be explained. In addition, we provide evidence from the Holy Qur'an and history that shows that the primary jihad on the part of Muslims is not a new and devotional phenomenon and is historically based on the ancient roots of the Vala system. The method of this research is proof-deductive. The type of basic research is case study and static analysis.
    Keywords: Primary Jihad, Credit Theory, Philosophical Realism, Mohammad Hosein Tabatabai}
  • عبدالوهاب فراتی*
    فهم حوزه معاصر نجف، بدون شناخت مدرسه آیت الله خویی ممکن نیست. آیت الله خویی بدون اینکه خود مدعی مدرسه ای مستقل باشد، بی تردید صاحب مدرسه است که کلیت آن حوزه را در این دوره به خود مقید کرده است. این مدرسه واجد اتجاهات عام و خاصی است که هریک از شاگردان این مدرسه به نوعی نگهبان و بسط دهنده این اتجاهات اند. رویکرد عام این مدرسه تجنب از سیاست و اشتغال تمام وقت به علوم و معارف اسلامی؛ و رویکرد خاص آن ورود موقتی - بر حسب ضرورت و اضطرار و نه از باب عناوین اولیه- در امور سیاسی است. بررسی آثار و عمل اجتماعی بسیاری از فقهای معاصر نجف نشان می دهد که آنان به شدت به رویکرد عام و خاص این مدرسه مقیدند و حتی آنانی که در خارج از نجف زندگی می کنند همچنان خود را در امتداد این مدرسه تعریف می کنند. اینکه اتجاهات عام و خاص این مدرسه چیست؟ پاسخ به این سوال رسالت اصلی این نوشتار است. پاسخی که کمتر در ادبیات فارسی به آن توجه شده است.
    کلید واژگان: مدرسه خویی, حوزه صامته, ولایت فقیه, جهاد ابتدایی, عناوین اولیه}
    Abdulvahab Forati *
    It is not possible to understand the contemporary field of Najaf without knowing the school of Ayatollah Khoei. Without claiming to be an independent madrasa, Ayatollah Khoei is undoubtedly the owner of the madrasah, which has bound the entire area to himself in this period. This school has general and special trends that each of the students of this school are in a way the guardian and expander of these trends. The general approach of this school is to avoid politics and engage full-time in Islamic sciences; And its special approach is temporary entry - according to necessity and emergency - in political affairs. Examining the works and social practice of many contemporary jurists of Najaf shows that they are strongly bound to the general and specific approach of this school and even those who live outside Najaf still define themselves along this school. What are the general and special trends of this school? The answer to this question is the main mission of this article. An answer that has received less attention in Persian literature.
    Keywords: Madrasah Khoei, Hoza Samteh, Velayat al-Faqih, Elementary Jihad, primary titles}
  • محمدهادی مفتح*

    جهاد از فروع فقهی است که مورد بحث بسیاری قرار گرفته است. فقیهان، این فرع فقهی را در قالب دو قسم آورده‏اند که همانا جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی می‏باشد. این مقاله از زاویه استراتژی و راهبرد سیاست خارجی حکومت اسلامی، به بررسی مبانی قرآنی جهاد ابتدایی در پرتو سیره منقول رسول اکرم 9 و آموزه قرآن، پیرامون پیشنهاد صلح پرداخته است. آن چه حاصل شده است، این که مطابق ادله مبتنی بر قرآن و سیره پیامبر اسلام، استراتژی اسلام در حوزه روابط بین الملل بر صلح استوار است، نه جنگ و قرآن به مسلمانان دستور می‏دهد، حتی اگر جنگی در گرفت، آن گاه که دشمن پیشنهاد صلح داد، بلافاصله صلح را بپذیرند.

    کلید واژگان: روابط بین الملل, جنگ و صلح, جهاد ابتدایی, فقه سیاسی, حکومت اسلامی}
    MohammadHadi Mofatteh*

    JihÁd, a holy war for the cause of Allah, as being one of the jurisprudential ramifications, has been subject to debates among Muslim scholars. Muslim jurisprudents have divided this type of jihÁd in into two types: defensive jihÁd and initiative jihÁd (al jihÁd al 'ibtidÁi (a case when fighting is initiated by Muslims). From the perspective of strategy and foreign policy of the Islamic government, this article studies the Qur’Ánic foundations of initiative war in the light of transmitted life-story of the Prophet Muhammad (peace be upon him and his progeny) and the QurÞÁnic teachings. The findings show that according to the arguments based on the Holy Qur’an and the life-style of the Prophet Muhammad, the Islamic strategy in the field of international relations is grounded on peace not on war and accordingly the Holy Qur’an orders Muslim to immediately make peace if the enemy ceases its hostility.

    Keywords: international relations, war peace, initiative war, political fiqh, Islamic government}
  • سید ابراهیم حسینی، مهدی ربانی *
    فقها برای جهاد شرایط، فروع و احکامی را ترسیم و به بحث درباره آنها پرداخته اند از جمله این مباحث نقش و جایگاه ولی فقیه و اذن او در جهاد؛ اعم از جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی است. از آنجا که این بحث، فرع و مترتب بر شرط حضور و مباشرت معصوم یا نایب خاص آن در جهاد است، لذا در این مقاله چهار احتمال درباره این شرط، مورد بررسی قرار گرفته است و این احتمال ترجیح داده شده که در هر دو جهاد، شرط حضور و اقدام معصوم و همچنین اذن و اقدام ولی فقیه شرط وجود و تحقق جهاد است و نه شرط مشروعیت یا وجوب آن. بنابراین، شرط وجود معصوم، نه شرط مشروعیت جهاد است تا اقدام ولی فقیه در زمان غیبت به جهاد، غیر مشروع باشد و نه شرط وجوب است تا اقدام ولی فقیه جایز و غیر واجب باشد، بلکه وجوب جهاد نسبت به این شرط مطلق است و این شرط صرفا شرط وجود است؛ به این معنا که تحقق عنوان جهاد، بدون حضور و اقدام ولی فقیه ممکن نیست. این احتمال؛ هم با عمومات و اطلاقات ادله وجوب جهاد سازگار است و هم تعابیر موجود در روایات در پرتو آن قابل توجیه و تفسیر است، کما اینکه با عموم ولایت فقیه قابل تطبیق است.
    کلید واژگان: مشروعیت جهاد, وجوب جهاد, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, امام معصوم, ولی فقیه}
    Mahdi Rabbāni *, Seyyed Ibrāhim Huseini
    Muslim jurisconsults have laid down conditions, developed principles and made rulings and elaborated on them. One of these discussions is focused on the role and position of a Muslim jurisconsult and his authorization for JihÁd or holy war, whether this jihÁd is of offensive or defensive kind. Since the conclusion of this discussion is dependent on the condition of the presence and direct participation of the Infallible Imams and their special (appointed) deputies in Jihad, in this article four possibilities for this condition have been discussed among which this possibility that in both kinds of Jihad the condition of the presence and action of the infallible Imam and the Muslim jurisconsult's authorization is the necessary condition for the existence and fulfilment of Jihad, not the condition for its legitimacy or necessity. Therefore, the condition of the presence of the Infallible Imam is not taken to be a condition for the legitimacy of JihÁd so that the Muslim jurisconsult's taking measures in this regard in the period of Occultation are deemed to be illegitimate, and not to be the condition for its necessity so that the Muslim jurisconsult's acts are deemed recommended and unnecessary. Rather, the necessity of JihÁd in relation to this condition is categorical (absolute) and the condition is merely condition of presence, i.e. the fulfilment of JihÁd is not possible without the presence and action of the Muslim jurisconsult. This possibility is consistent with the generalities and applications of the arguments for the necessity of JihÁd on the one hand and the existing expressions in traditions can be justified and explained in the light of it on the other. It is also correspondent with the idea of Muslim jurisconsult in general.
    Keywords: legitimacy of JihÁd, the necessity of JihÁd, offensive holy war, defensive holy war, Infallible Imam, Muslim jurisconsult}
  • محمود واعظی، سکینه شبانی، علی اکبر یاری القار
    قرآن کتابی عمیق و ذوبطون است که هرکس فراخور ظرفیت علمی خود از آن بهره می برد. برخی آیات مسلمین را به جهاد دعوت می کند و آیات دیگری ترغیب به صلح. برای برخی این جا اجتماع سلب و ایجاب است و دو انگاره صلح و جنگ شکل می گیرد. هدف اصلی مقاله، مطالعه خاستگاه و ادله دو دیدگاه صلح و جنگ است. مصدر اصلی این اختلاف آیه سیف است. مفروض اصلی طرفداران جهاد، ناسخ بودن آیه سیف بر تمام آیات صفح و عفو است. فرضیه اصلی این مقاله این است که انگاره های افراطی از آیات جهاد چهره اسلام را خشن جلوه می دهد و اکنون که در عصر گفتمان جهان می رود تا اختلافات بشری را از طریق تعامل حل و فصل نماید، انگاره های افراطی جایگاه معقولی ندارد. در پایان چنین نتیجه گیری شده است که آیه سیف ناسخ آیات صفح و عفو نیست و اسلام خشونت طلب نبوده ومنادی صلحی شرافتمندانه، ریشه دار و فراگیر است و آیات جهاد بیشتر اشعار به جهاد دفاعی دارد نه ابتدائی. این مقاله شیوه ای توصیفی، تحلیلی و دیدگاهی انتقادی، اجتهادی را با منابع کتابخانه ای فرا رو دارد. درپایان نقشه راه آینده تحقیق ترسیم شده است.
    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, تفاسیر افراطی, جهاد علمی, جهاداقتصادی, خشونت طلبی}
    Mahmoud Vaezi, Sakineh Shabani, Ali Akbar Yari Al-Ghar
    Quran is a profound and profane Book that everyone benefits from it according to his scientific capacity. Some verses invite Muslims to jihad and other verses persuaded for peace. For some, here is the community of stripping and requiring and two forms of peace and war are shaped. The main purpose of the article is to study the origins and evidences of two perspectives of peace and war. The main element of this difference is laid in the Saif verse. The main assumption of the followers of jihad is the infallibility of the verse of Saif in all verses and amnesty. The main hypothesis of this article is that the extremist ideas of the verses of jihad make the face of Islam rough and now when discourse of the world resolves human conflicts through interaction, extreme ideas do not have a reasonable position. In the end, it is concluded that the verse of Saif is not abrogated amnesty verses and Islam is not violent and instead is mouthpiece to honest, rooted, and inclusive peace. Indeed, verses of jihad have more poems of defensive jihad not initiating one. This article has a descriptive, analytical, and critical view of ijtihad with library resources and finally provides a path map towards the research future.
    Keywords: initiative Jihad, Scientific Jihad, Economic Jihad, Radical interpretations, Violence}
  • آیت الله نورالدین شریعتمداری جزایری
    در این مقاله، روابط بین الملل از دیدگاه فقه شیعه مورد بررسی قرار گرفته است. فقها به این مطلب اشاره کرده اند که دوره غیبت، دوره هدنه و ترک جنگ است، زیرا جهاد ابتدایی، مشروط به حضور امام است؛ پس در عصر غیبت که جهاد ابتدایی وجود ندارد، کشور اسلامی، با ایجاد روابط مسالمت آمیز و براساس احترام متقابل اهداف اسلام را پیگیری می کند. روابط بین ملت ها و کشورها به علت گوناگونی اندیشه ها تفاوت دارد. رابطه با کشورهای اسلامی براساس اجرای عدالت و اخوت و از خودگذشتگی، و با کشورهای غیراسلامی براساس احترام متقابل و مسالمت آمیز است، زیرا اسلام خواهان صلح است و رابطه خود را با قراردادهای گوناگون از قبیل قرارداد صلح، امان، ذمه، عهد و غیره برقرار می کند. در اسلام جهاد ابتدایی، مشروط به شرایط ویژه ای است که تا آن شرایط محقق نشود جنگ با کفار مشروع نیست. اما اگر احکام اسلام و یا حقوق شهروندان مسلمان و یا سرزمین اسلامی مورد هجوم دشمن قرار گیرد تمام افراد جامعه باید به دفاع برخیزند. این نوع جهاد را جهاد دفاعی می گویند که هیچ گونه شرطی ندارد جز توانایی دفاع و استقامت در برابر دشمن.
    کلید واژگان: فقه سیاسی, فقه امنیت, دیپلماسی اسلامی, جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, هدنه, امنیت در اسلام}
    Ayatollah Seyyed Noor Al-Din Shariatmadar Jazaeeri
    This paper is a study of international relations according to Shiite jurisprudence. Jurisprudents pointed out that the time of occultation (of Imam Mahdi) is a time of ceasefire and suspension of hostilities because the Primary Jihad is necessary given that the Imam is present. Thus, at the present time when there is no primary jihad, Islamic countries follow their Islamic goals through establishing peaceful relationships and mutual respects. Due to the diversity of thoughts, the relationships among countries may vary. Relationship with Islamic countries is based on the implementation of justice, brotherhood, and self-sacrifice, and those with non-Islamic countries is on mutual respect and peace because Islam favors peace. According to Islam, primary jihad is restricted to specific conditions and if they are not met, war with the infidels cannot be started. But, if Islamic verdicts, and or the rights of Muslim citizens and Islamic lands are violated, all the members of the society should rise against it. This type of jihad is called defensive jihad which has no conditions except the ability to fight and resist against the enemy.
  • احمد پور احمد، بهادر زارعی

    این پژوهش به بررسی عامل مهم که زیرساخت های تئوریک و بعضا عملی بخشی از رفتار و روابط خارجی یک حکومت اسلامی را صورت بندی و سازمند می نماید یعنی اصل جهاد در شرایط کنونی نظام بین المللی می پردازد. بعضی از فقها و اندیشمندان جهان اسلام تقسیم بندی های مفصلی از جهاد در اسلام انجام داده اند، اما قاطبه آنان جهاد را به دو قسم کلی تقسیم نموده اند: - 1 جهاد ابتدایی (آزادیبخش) که به منظور دعوت از کفار و مشرکان به دین مبین اسلام صورت می گیرد و تنها در مقابل تعرض نظامی دشمن هنگام روبه رو شدن با تبلیغ مسلمانان موضوعیت می یابد. - 2 جهاد دفاعی؛ چنانچه منافع، شهرها و کیان اسلام و مسلمانان در خطر افتد مسلمانان با نوع دومی از جهاد روبه رو می گردند که بر تمام مسلمین اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ واجب می شود تا به هر وسیله ای که بتوانند دفاع نمایند. به نظر می رسد اشغال مناطق ارضی و مرزی یک دولت توسط دولتی دیگر، خواه اسلامی یا غیر اسلامی مسلمانان آن سرزمین را در برابر جهاد دفاعی قرار می دهد. امروز علما و اندیشوران اسلامی جهاد را با توجه به قواعد و موازین حاکم بر نظام بین الملل، حرمت و اعتبار قلمرو ملی در نظام جهانی و جایگاه حقوق بین الملل که اساس نهادهای بین المللی را شکل می دهد، (سازمان ملل...) در شرایط خاصی مجاز و معتبر می شمارند. بنابراین، در این پژوهش سعی خواهیم کرد ضمن بررسی رویکردهای سنتی رایج و موجود به ایده ای نوین جهت حل مسائل مبتلا به یک نظام سیاسی اسلامی دست یابیم.

    کلید واژگان: جهاد ابتدایی, جهاد دفاعی, قلمرو ملی, احکام اولیه اسلام, حقوق بین الملل عمومی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال