به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شادمان" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شادمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی شادمان در مقالات مجلات علمی
  • سید محسن حسینی کیاکجوری، سعید اسلامی*، فاطمه سلیمانی
    در دهه های 40 و 50، با ظهور نویسندگان نوآور و سبکهای جدید برپایی نهاد های علوم اجتماعی و سبک های جدیدی از نثر فلسفی و جامعه شناسی، نقطه شروع جدیدی در تاریخ فکری ایران رقم خورد. با این حال در این دوره ضدیت با شرق شناسی و بومی گرایی رواج بسیاری داشت، و همچنین مهمترین بحث های آن دوران حول مرکزیت خود و دیگری بودند. قانع کردن بسیاری از روشنفکران توسط آل احمد، شادمان و فردید در خصوص بیماری اجتماعی که پیشینیان آنها فکر می کردند که عقب ماندگی باشد ولی اینگونه نبوده و بیشتر غرب زدگی است صورت گرفت.پس بیشتر تلاش آنها برای ترک کردن غرب زدگی بوده است. بررسی و ارزیابی روشنفکری بومی گرایی ایران در سنت اوریانتانیسم در تاریخ روشنفکری در ایران صورت گرفت؛ و همچنین تاثیر آن بر وضعیت مدرن ایران نیز مورد مطالعه قرار گرفت.پس برای پاسخ دادن به این سوال که جریان روشنفکری بومی گرایی در ایران به چه سمت و سو هایی در تیوری آنها کشیده شده است و چه تاثیری بر وضعیت مدرن ایران داشته است؟! فرض می شود که جریان روشنفکری بومی گرایی، بر اصولی همچون اعتقاد به زمان گذشته شرق و حقیقت داشتن آن، مورد بررسی قرار دادن تخطیه غرب زدگی، تاکید بر فرهنگ گذشته و باستانی اسلام، همچنین در نظر گرفتن عرفان، ایمان، مکاشفه و بت های ساخته شده توسط ذهن پافشاری داشته؛ و در نتیجه منجر به سنخیت علیه مدرنیته در ایران شده است. تحقیق مورد نظر تحت نظریه های اوریانتانیسم و مدرنیت انجام شده است.
    کلید واژگان: روشنفکری, مدرنیته, اوریانتانیسم, شادمان, فردید, آل احمد
    Seyed Mohsen Hoseini Kiakoujoori, Saeed Eslamee *, Fatemeh Soleimani
    In the 1940s and 1950s, with the emergence of innovative writers and new styles, the establishment of social science institutions and new styles of philosophical and sociological prose, a new starting point was reached in the intellectual history of Iran. However, opposition to Orientalism and localism was widespread during this period, and the most important debates of the period revolved around their own centrality and that of the other. Many intellectuals were persuaded by Al-Ahmad, Shadman and Fardid, about a social disease that their predecessors thought was backward, but it was not, and it was mostly Westernized.So most of their efforts have been to leave the West. The study and evaluation of Iranian intellectualism in the tradition of Orientalism in the history of intellectualism in Iran was done; Its impact on the modern situation in Iran was also studied.So to answer the question of what directions the current of indigenous intellectuals in Iran has been drawn in their theory and what effect it has had on the modern situation in Iran ?! It is assumed that the current of indigenous intellectuals is based on principles such as belief in the Eastern past and its truth, examining the transgression of Westernization, emphasizing the past and ancient culture of Islam, as well as considering mysticism, faith, revelation and idols made. Insisted by the mind; As a result, it has led to anti-modernity in Iran. The research was conducted under the theories of Orientalism and modernity.
    Keywords: Intellectualism, modernity, Orientalism, Shadman, Fardid, Al-Ahmad
  • حجت زمانی راد، محمد کمالی گوکی
    ظهور عقلانیت جدید و برآمدن تمدن از آن خود کننده ی آن، از تاثیرگذارترین پدیده های تاریخ بشری است. متعاقبا برخورد این تمدن با عالم تاریخی ما نیز مهم ترین مساله معاصر ماست. متفکران ایرانی از پیش از انقلاب مشروطه تاکنون هر یک از نظرگاه خود به مساله «سنت و تجدد» اندیشیده و صورت بندی خاص خود را ارائه داده اند. این متفکران در طیفی وسیع، که از مخالفان سنت و مدافعان تجدد تا مدافعان سنت و مخالفان تجدد و نیز «وحدت اندیشان» را شامل می شود، قرار می گیرند. یکی از پیشگامان روشنفکران مخالف با تقلید تمام از غرب و مدافع احیای هویت ملی، سیدفخرالدین شادمان است. وی پیش از روشنفکران مهم دهه ی چهل شمسی، نظیر جلال آل احمد و علی شریعتی، ضمن فهم اجتناب ناپذیری مدرنیته و هشدار نسبت به انفعال و رویگردانی از آن، به نقد تجددگرایی مطلق (به تعبیر نسل بعدی: غرب زدگی) می پردازد و از ضرورت حفظ هویت ملی و سرمایه های تاریخی ایران سخن می گوید. همین فضل تقدم اوست که پژوهش بر اندیشه او را ضروری می سازد. این مقاله درصدد است تا برپایه ی برداشتی اسپریگنزی از اندیشه سیاسی و نگاهی اسکینری به «مساله روش» ، با تحلیل مهم ترین آثار شادمان، به سوال چگونگی مواجهه شادمان با مدرنیته بپردازد و درک وی از مشکله «سنت و تجدد» را تبیین کند و سپس به ارزیابی انتقادی آن بپردازد و بصیرت های نهفته در آن و نیز محدودیت هایش را آشکار سازد.
    کلید واژگان: سنت, تجدد, هویت ملی, زبان فارسی, شادمان
    Hojjat Zamanirad, Mohammad Kamali Goki
    The emergence of new rationality and rise of civilization its surround, is the most impressive phenomenon in human history.Subsequently, the clash of this civilization with our historic world is the most important our contemporary issue. Iranian thinkers, before the Constitutional revolution so far, have their own perspective to the issue of "tradition and modernity" provided formulation its own. These thinkers were involved in a wide range, from opposition’s tradition to defenders modernity and from defenders of tradition to opposition’s modernity, as well as the "Middle thinkers". One of the pioneers of intellectuals opposed to imitate all of the West and advocated the revival of national identity, is sayed Fakhroddin shademan. Prior to the forties Shamsi thinkers such as Jalal Al-e Ahmad and Ali Shariati, the inevitable sense of modernity and awareness of passive away from it, to criticize the absolute modernism, and he says about the need to preserve national identity and historical capitals of Iran. So, his priority makes to necessary study his thought. This paper intends to base on Spragens Understanding of political thought and looks to take on Skinner to "the method" with an analysis of the most important works of shademan explain, his understanding of the problem "tradition and modernity", And then perform to critical evalution it and to reveal hidden insights in it, as well as its limitations.
    Keywords: Tradition, Modernity, Identity National, Persian language, shademan.
  • داود فیرحی، علی زیرکی حیدری
    مسئله «خویشتن» و کیستی «ما» در برابر دیگری غرب یکی از مباحث عمده مورد توجه روشنفکران ایران معاصر بوده است. با رجوع به آثار روشنفکرانی که در زمینهاین حوزه موضوعی قلم زده اند، مشخص می شود که آنان با دیدگاه های گوناگونی که هر کدام از «سنت» فکری خاصی نشات گرفته است، درباره «خویشتن ایرانی» به بحث نشسته اند. هدف این مقاله، واکاوی مفهوم «خویشتن» از دیدگاه «سنت» فکری ملی گراست که به طور خاص در آرای دو تن از متفکران ایرانی معاصر، احمد کسروی و فخرالدین شادمان متجلی است. بدین ترتیب، پرسش اساسی این مقاله، این است که روشنفکران «سنت» فکری مذکور چه تصوری از مفهوم «خویشتن» داشتند و با توجه به کدام زمینه های اجتماعی و نظری به این تصور رسیده بودند؟ فرضیه مقاله عبارت است از اینکه در «سنت» فکری ملی گرا، تعریف روشنفکران از مفهوم «خویشتن» براساس بازخوانی آموزه های فکری و میراث معنوی «ما» در محدوده ایران و براساس مشترکاتی همچون زبان فارسی شکل می گیرد و روایت های آنان از زندگی «خویشتن ایرانی» مبتنی بر روایت های تاریخی ایران است. نوشتار حاضر، در دو بخش اصلی شکل یافته است. در محور نخست با توجه به تقدم زمانی دوران زندگی و همچنین فضل تقدم، به تبیین نظرهای سید احمد کسروی و در محور دوم به بررسی آرای سید فخرالدین شادمان پرداخته ایم. در پایان نیز جمع بندی مباحث و نتیجه گیری پرسش و فرضیه مقاله آورده شده است.
    کلید واژگان: خویشتن, سنت فکری, شادمان, کسروی, ملی گرا
    Davood Feirahi, Ali Ziraki Heydari
    The issue of "self" and who is "us" against the West is one of the major topics of interest to contemporary Iranian intellectuals. With reference to the works of intellectuals who have written about this subject area, it is clear that they have different views, each of the "tradition" a certain idea originated in the "self-Iran" sitting discussion.This article is the concept of "self" in terms of "tradition" nationalist thinking specifically of the votes of two contemporary Iranian thinkers, Fakhruddin Ahmed Kasrawī and Shadman manifested, are analyzed. Thus, the basic question that this paper should be formed in order to call it, is that the intellectuals "tradition" of thought above the idea of the concept of "self", and according to which social and theoretical backgrounds have the impression ?Article hypothesis is that the "old" nationalist intellectual intellectuals definition of the concept of "self" by reading the teachings of the intellectual and spiritual heritage "we" within Iran and the Persian language as the common forms and their stories of life "Iranian self" based on historical narratives Iran. The present paper is structured along two main axes.
    In the first priority when considering life as well as the primacy of grace, to explain the ideas of Sayyid Ahmad Kasravi and the second axis Fakhroddin Shadman we have discussed ideas. Finally, to summarize the discussions and conclusions of the article is the question and hypothesis.
    Keywords: self, tradition intellectual, nationalist, Kasravi, Shadman
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال