جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شیخیه" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «شیخیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
عقاید شیخیه در اصول و فروع دین و احکام شرع برگرفته از آیات قرآن، سنت پیامبر و اخبار و احادیث ایمه است. در این تحقیق به بررسی ساختار و جایگاه تاریخی و اعتقادی شیخیه با تاکید بر حجگزاری پرداخته شده است. این تحقیق از حیث هدف نظری و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان داد شیخیه شیعیانی هستند که در جزء و کل مسایل سعی در تبعیت از امامان داشته و جز فرمایش آن ها به چیزی از یافته های عقول ناقصه و قیاس ها و سلیقه های شخصی اشخاص عادی در دین خدا اعتماد نمی نمایند. شیخیه اصول دین را منحصر در چهار اصل توحید، نبوت، امامت و تولی و تبری می دانند. شیخیه معاد و عدل را اصول دین می دانند ولی معتقدند اعتقاد به خدا و رسول ضرورتا مستلزم اعتقاد به قرآن بوده و از جمله تعلیمات آن عدل و معاد است. یافته های تحقیق گویای آن است که فرقه شیخیه یکی از انشعابات جدید شیعه است که بر اساس اعتقادات خاص شیخ احمد احسایی به وجود آمد. وی در مسایل کلامی مختلفی، از جمله معاد جسمانی، معراج پیامبر ، شیون ایمه و هورقلیا، به باورهایی معتقد شد که مخالفت عالمان و فقیهان امامیه را برانگیخت و صدور حکم تکفیر خود و طرد پیروانش را باعث گردید.
کلید واژگان: شیخیه, حج گزاری, شیخیه کرمان, شیخ احمد احسائیIts name is derived from the founder of this sect. This profession was created by Sheikh Ahmad Ehsaei in the thirteenth century. After the death of the second leader of the Sheikh, Seyyed Kazem Rashti, the Sheikh suffered a crisis of marginalization and there was a dispute between his students and he split within himself. One of the students of Seyyed Kazem Rashti, Haj Mohammad Karim Khan Kerman was the son of Ibrahim Khan Zahr al-Dawla. His father was Prince Ghajri and the ruler of Kerman. According to the description of one of the doctrinal principles of the Sheikh, the fourth pillar, and since he belonged to the ruling family, he created the Sheikh of Kerman. Several factors were influential in the formation of the Sheikh in Kerman, including the accumulation of material and spiritual power in its founder and the lack of seminary and jurisprudence that had weakened the ideology of the people of that land. After Haj Mohammad Karim Khan, the leadership of Sheikh Kerman was transferred to his children. They also taught and developed the principles and beliefs of the Sheikh and wrote numerous books and treatises in this field. In this research, which has been done in the form of a library, the issue of the Sheikh of Kerman and their method of performing Hajj is examined, and this method is in accordance with the verses of the Qur'an, the Sunnah of the Prophet and the news and hadiths of the Imams.
Keywords: Sheikhieh, Hajj, Sheikhieh Kerman, Sheikh Ahmad Ehsaei -
فتنه باب و بها از توطئه های مهم کانون های استعماری است که با هدف آسیب رساندن به اسلام و مذهب شیعه، از بین بردن خصلت های ضداستکباری و ظلم ستیز آن و شکستن اقتدار ملی ایرانیان، از اواسط دوره ی قاجاریه طراحی و پدید آمده است. در این پژوهش برآنیم با استناد به اسناد موجود و تحلیل آن ها، چرایی پیدایش فرقه ی بهائیت به عنوان یک جنبش مذهبی ساخته و پرداخته استعمار، سرنوشت آن قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و چگونگی موضع پیروان و حامیان بهائیت در مقابل حوادث مختلف ایران را، به نحو موجز بررسی و نشان دهیم که فرقه ی ضاله ی بهائیت همواره در کنار دشمنان اسلام و به عنوان یکی از ابزارهای بالقوه ی فرهنگی در اختیار قدرت های بزرگ، در تحولات تاریخ معاصر ایران نقش منفی و مخربی ایفا کرده و از بدو شکل گیری تاکنون علما و مراجع معظم تقلید بیشترین مبارزه را با آنان انجام دادند. یافته های مقاله در هفت بند پایان بخش پژوهش حاضر بوده که در نتیجه ذکر شده است.کلید واژگان: شیخیه, بابیه, بهائی گری, عصر پهلوی, انقلاب اسلامی ایران, استعمارThe Babism and Bahaism seditious are two of the most important conspiracies of colonial centers. Harming Islam and Shiism, eliminating of its anti-imperialistic character and breaking Iranian national authority were some of their goals. These sects were designed and emerged in the middle of the Qajar dynasty. In this study and according to reviewed and analyzed documents, we sought to understand why the Bahai sect as a religious movement made and emerged by colonialism, its fate before and after the Islamic Revolution and the positions of Bahai followers and supporters about the various events in Iran. We also aim to show by a concise review, the wayward Bahai sect is always the enemy of Islam and a potential cultural tool in the hands of big powers and has played a negative and deconstructive role in the recent history of Iran. Since the formation of these sects, the biggest Ulema have had fights ever with them. The findings of the paper are mentioned at the end of the study as a result and in seven items.Keywords: Shaykhiyyah, Babi, Bahai, Pahlavi, Irans Islamic Revolution, colonialism
-
تصور غالب درباره روشنفکری در ایران، آن را پدیداری وارداتی و برآمده از خلاء توصیف می نماید.این تصور، مانع توجه به شرایط امکان درونی تفکر روشنفکری می گردد؛مدعای اصلی نویسندگان مقاله این است که هویت روشنفکری تنها با توجه به تجربه فکری ایران پیشاروشنفکری (عالم قدیم) در کنار تجربه فکری در غرب قابل ادراک است؛ در پژوهش های جاری برآمدن روشنفکران تنها در پرتو ارتباطات ایران و جهان غرب مورد تحلیل قرار می گیرد،اما این پدیدار بدون رخ نمودن تحولاتی در صورت بندی تفکر قدیم، زمینه و شرط ظهور در فضای فکری ایران نمی یافت. این نوشتار با تحلیل جدال های الهیاتی میان اندیشه الهیاتی صدرایی، شیخیه و بابیه در دوران «پیشاروشنفکری»، نشان خواهد داد که چگونه این جدال ها به ظهور تفکر روشنفکری به مثابه یک زبان فکری جدید مدد رسانده است. تحلیل جدال های الهیاتی در پیشاروشنفکری نشان می دهد، که شاهد به حجاب رفتن معرفت قدسی به مثابه امری عینی، بسط تصور طبیعت گرایانه از عالم و انسان، جانشینی علمحصولی به جای معرفت قدسی، و دنیوی شدن زبان الهیاتی هستیم، که پیش از ظهور پدیده روشنفکری، شرایط امکان تفکرات غیرالهیاتی را فراهم ساخته بود.
کلید واژگان: صدرا, شیخیه, بابیه, روشنفکری, الهیات, دنیوی شدنThe dominant perception about intellectualism in Iran is that it is a barrowed phenomenon and resulted from a lack. This perception acts as an obstacle for paying attention to the internal circumstances of intellectualism. The authors claim that intellectual identity is understandable only by considering Iran''s pre-intellectual experience (ancient world) besides intellectual experience in the West. In the current researches، the emergence of Iranian intellectuals is analyzed under the effect of communications between Iran and the West، but this phenomenon would not be possible without happening some changes in the formation of ancient thinking. By analyzing theological debates among Sadraie، Sheikhie and Babie theological thought in the pre-intellectual era، this article will indicate that how these debates have culminated in emerging intellectual thinking as a new intellectual language. The analysis of theological debates in the pre-intellectual era indicate that sacred knowledge as an objective matter was vanishing، naturalistic perception of the universe and man was developing، the positive science replaced sacred knowledge، and the language of theology was secularized. These factors paved the way for emerging the phenomenon of intellectualism by creating a bed for non-theological thought.Keywords: Sadra, Sheikhie, Babie, intellectualism, theology, secularization -
این مقاله درصدد بررسی نوع تعامل و ارتباط میرزای قمی با حکومت قاجاری، عوامل این تعامل و دیدگاه وی نسبت به حکومت وقت است. در این مقطع تاریخی(ابتدای دوره قاجار مصادف با دوره آغامحمدخان و به ویژه دوره فتحعلی شاه قاجار) بسیاری از علما با حکومت قاجار ارتباط نزدیکی داشتند، اما ارتباط و تعامل میرزا ابوالقاسم قمی - که از برجسته ترین علمای این دوره بود - با حکومت وقت، بسیار مهم و تاثیرگذار بود. با توجه به سابقه تاریخی عدم ارتباط یا تقابل علمای شیعه با پادشاهان و حکومت های آنها، اگر در موارد و مقاطعی که بین علما و حکومت های وقت، ارتباط و تعامل نزدیک برقرار شده است، این سؤال مطرح می گردد که چه علل و عواملی باعث ایجاد این ارتباط و تعامل شده است؟ این ارتباط با دیدگاه علما در خصوص عدم مشروعیت حکومت وقت چگونه سازگار است؟ در این نوشتار بیان گردیده است که رویکرد مذهبی حکومت وقت و بحرانها و مشکلات داخلی و خارجی ای که اساس کیان اسلام و دین مردم و مذهب تشیع را تهدید می کرد، باعث شده بود که عالمانی همچون میرزای قمی از راه ارتباط با حکومت وقت از ابزار قدرت در راه مقاصد شریعت اسلام و حفظ کیان اسلامی، گسترش اسلام و مذهب تشیع نهایت استفاده را بنمایند.
کلید واژگان: مشروعیت, میرزای قمی, حکومت قاجار, جنگ های ایران و روس, صوفیه, اخباری گری, شیخیه, مسیحیتdynasty, that is, during the rule of Aghā Muhammad Khān and the rule of Fath Ali Shāh in particular, many religious scholars had close relations with the Qajār government. But the relations which Mirzā Abu al-Qāsim of Qom – a most eminent religious scholar of the day – had with that government was of special importance and influence.Taking into account the fact that throughout recorded history Shii scholars did not have relations with or opposition to the kings and their governments, if they were inclined to establish on certain occasions or in some periods close relations with the governments of the day, what are the factors involved in establishing such relations? How does thisposition of scholars accord with their view that the government of the day was illegitimate?The author points out that the religious attitude of the government of the day along with the domestic and foreign problems which threatened the foundations of Islam, people's faith and Shiism, pushed some religious scholars including Mirzā of Qom to make use of thier authority by cultivating close relations with the government of the day in attempt to safeguard Islamic law and the edifice of Islam and contribute to theprevalence of Islam and Shiism.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.