به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فمینیسم اسلامی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «فمینیسم اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی فمینیسم اسلامی در مقالات مجلات علمی
  • عبدالله میراحمدی*، زهرا پاک روش

    فمینیسم اسلامی شاید در نگاه نخست همانند فمینیسم رادیکال یا فمنیسم لیبرال و... گونه یا جریانی از فمینیسم به نظر آید، اما در واقع آنچه به عنوان فمینیسم اسلامی معروف شده، نوعی هرمنوتیک قرآنی و نگاه تجددگرایانه به تفسیر قرآن، روایات اسلامی و متون دینی است. این نوع نگاه که به تقلید از فرهنگ غربی و با شعار برابرخواهی و تساوی حقوق زن و مرد در کشورهای اسلامی جریان یافت، عدم تناسب آن با گزاره های دینی به حدی روشن بود که حتی برخی از نواندیشان با اینکه به عنوان فمینیست اسلامی شناخته شده اند، اما این عنوان را برای خود نمی پسندند؛ از جمله این افراد می توان اسما بارلاس را نام برد که هرمنوتیک قرآنی خاص خود را دارد و به شدت معتقد است که تفسیرمردسالارانه از قرآن، عامل اصلی تبعیض و ظلم علیه زنان مسلمان بوده است. او برای اثبات این مدعا دلایلی را مطرح می کند که نه تنها با اصول اولیه تفسیر قرآن سازگار نیست؛ بلکه حتی با برخی از اصولی که خود وی برای هرمونوتیک قرآنی اش برمی شمارد، نیز در تضاد است. مقاله پیش روی که به صورت کتابخانه ای گردآوری و با شیوه تحلیلی توصیفی تدوین شده، ابتدا به تبیین آرا و نظریات اسما بارلاس و در ادامه به نقد و ارزیابی آنها می پردازد. اگرچه پژوهش هایی در مورد اندیشه ها و نظریات اسما بارلاس صورت گرفته است، اما در این نوشتار سعی بر آن بوده که نظرات شاذ وی در کنار هرمونوتیک قرآنی اش به صورت تلفیقی در مورد برخی از آیات خاص قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: اسماء بارلاس, خوانش جدید از قرآن, هرمنوتیک, مردسالاری, فمینیسم اسلامی
    Abdollah Mirahmadi *, Zahra Pakravesh

    Islamic feminism may at first glance be like radical feminism or liberal feminism. It may seem like a type or current of feminism, but in fact what is known as Islamic feminism is a kind of Quranic hermeneutics and a modernist look at the interpretation of the Quran, Islamic traditions and religious texts. This type of view, which spread in Islamic countries in imitation of Western culture and with the slogan of equality of rights for men and women, its incompatibility with religious propositions was so clear that even some new thinkers, although they are known as Islamic feminists, But they don't like this title for themselves; Among these people, we can mention Asma Barlas, who has her own Quranic hermeneutics and strongly believes that the patriarchal interpretation of the Quran has been the main cause of discrimination and oppression against Muslim women. To prove this claim, he presents reasons that are not only incompatible with the basic principles of Qur'anic interpretation, but also contradict some of the principles that he himself considers for his Qur'anic hermeneutics. The above article, compiled in the form of a library and compiled with a descriptive analytical method, first explains the views and opinions of Asma Barlas and then reviews and evaluates them. Although there have been some researches about Asma Barlas's thoughts and theories, in this article, an attempt has been made to examine Shaz's opinions along with his Qur'anic hermeneutics in a consolidated manner about some specific verses of the Qur'an.

    Keywords: Asma Barlas, New Reading Of Quran, Hermeneutics, Patriarchy, Islamic Feminism
  • حسن ناصرخاکی*، علی مرشدی زاد

    با توجه به اهمیت روز افزون نقش جنبشهای نوین اجتماعی در عرصه جهانی و تاثیر اساسی اندیشه ها و رویکردهای ناشی از انقلاب اسلامی در تعیین سیاست های جهانی ایران، این مقاله بر این مسئله متمرکز شده است که فمینیسم به عنوان یکی از مهمترین جنبشهای نوین اجتماعی در عرصه جهانی چه نسبتی با حضور انقلاب اسلامی در این عرصه دارد، آیا کاملا متضادند و یا زمینه هایی برای تعامل دارند؟ در این راستا این مقاله با توجه به مبانی نظری «آلن تورن» و با روشی کیفی به مطالعه تطبیقی انقلاب اسلامی و جنبش فمینیسم از منظر مولفه های جنبش ساز آنها پرداخته است. با توجه به یافته های این تحقیق می توان گفت که انقلاب اسلامی در عرصه جهانی هویت، هدف و رقیبی فراتر از جنبش فمینیسم دارد با این وجود انقلاب اسلامی مبتنی بر فمینیسم اسلامی یا جنبش زنان مسلمان دارای زمینه هایی برای همراهی با جنبش فمینیسم است لذا فمینیست های مسلمان می توانند مبتنی بر هویت، هدف و رقیب خاص خود به دنبال کنشگری و خودتحقق بخشی بوده و از زمینه مشترکی که میان انقلاب اسلامی و جنبش فمینیسم برای احیای حقوق زنان و نفی سلطه وجود دارد به عنوان فرصتی برای ابراز هویت، شکل دهی به مقاومت در برابر رقیب و پی گیری اهداف خود در عرصه جهانی بهره برداری نمایند.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, عرصه جهانی, جنبش های نوین اجتماعی, جنبش فمینیسم, فمینیسم اسلامی
  • ایمان نوع خواه، علیرضا اسمعیل زاد*، احسان شاکری خویی، فیروز راد

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین جامعه شناختی نگرش های فمینیستی بین بانوان ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی-اکتشافی و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی اجرا شد. مشارکت کنندگان زنان بالای 18 سال شهر اصفهان بودند که با روش نمونه گیری در دسترس، بعد از 10 مصاحبه محقق به اشباع داده ها رسید. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود، و تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. نتایج نشان داد؛ زنان مورد مطالعه دارای 4 نگرش فمینیستی مارکسیستی، اسلامی، لیبرال و رادیکال بودند که در نگرش فمینیستی مارکسیستی مقولاتی نظیر ظلم و استثمار زنان در محیط کار، تسلط نگاه جنسیتی و ضعیف پنداری زنان، احصاء شد. در نگرش فمینیستی اسلامی برخی از مقولات شناسایی شده شامل نابرابری و تبعیض در دیه زن و مرد، نابرابری در ارث، و در نگرش فمینیسی رادیکال نیز برخی از مقولات شامل نهادینگی مردسالاری، دگرآزاری مردها بود. در نهایت در نگرش فمینیستی لیبرالی نیز مقولاتی نظیر جامعه پذیری جنسیتی زنان، توانمندبودن زنان، کارکرد تقسیم کار خانگی بدست آمد.

    کلید واژگان: فمینیسم, نگرش فمینیستی, فمینیسم اسلامی, فمینیسم لیبرال
    Iman Nokhah, Alireza Esmailzad *, Ehsan Shakerikhoie, Firooz Rad

    The aim of this study was to identify and sociologically explain feminist attitudes among Iranian women. The method of the present study was qualitative-exploratory and was implemented with a qualitative content analysis approach. The participants were women over 18 years old in Isfahan who satiated the data after 10 interviews with the available sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview, and the data analysis was performed in the form of open, pivotal and selective triple coding. The results showed; The women studied had four Marxist feminist, Islamic, liberal and radical attitudes. In the Marxist feminist view, categories such as oppression and exploitation of women in the workplace, gender dominance and women's weak perception were included. In the Islamic feminist view, some of the identified categories included inequality and discrimination in the ransom of men and women, inequality in inheritance, and in the radical feminist view, some categories included the institutionalization of patriarchy and other forms of male abuse. Finally, in the liberal feminist perspective, categories such as women's gender socialization, women's empowerment, and the division of labor function were obtained.

    Keywords: Feminism, Feminist Attitude, Islamic Feminism, Liberal Feminism
  • حسن ناصرخاکی، علی مرشدی زاد*، عباس کشاورز شکری
    اهمیت روزافزون نقش جنبش های نوین اجتماعی همچون جنبش فمینیسم، توجه به آن ها و تحلیل نسبت جمهوری اسلامی ایران با آن ها را ضروری ساخته است. این مقاله نسبت و زمینه های هویتی جنبش فمینیسم را در جمهوری اسلامی ایران موردبررسی و کاوش قرار داده است. روش این مقاله کیفی بوده و با توجه به مبانی نظری «آلن تورن» به مطالعه تطبیقی هویت جنبش فمینیسم با مبانی هویتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی پرداخته است. با توجه به یافته های این تحقیق می توان گفت که هویت انسانی- اسلامی جمهوری اسلامی در عرصه حقوق زنان «متفاوت» از جنبش های مدرن فمینیستی است بااین وجود در تامین حقوق انسانی زنان «تضادی» با جنبش فمینیسم نداشته و دارای زمینه هایی برای همراهی با این جنبش است. در جمهوری اسلامی ایران زمینه های هویتی برای شکل گیری جنبش فمینیستی وجود داشته و کنشگران ایرانی می توانند به ویژه در قالب «جنبش زنان مسلمان» یا «فمینیسم اسلامی» مبتنی بر هویت خاص خود به دنبال کنشگری، خود تحقق بخشی، تامین حقوق و کرامت انسانی زنان باشند.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی, جنبش های نوین اجتماعی, جنبش فمینیسم, فمینیسم اسلامی
    Hasan Naserkhaki, Ali Morshedizad *, Abbas Keshavarz Shokri
    Given the increasing importance of the role of new social movements in the field of society, such as the feminist movement, has necessitated their consideration and analysis of the Islamic Republic of Iran's relationship with them. This article has explored the identities of the feminist movement in the Islamic Republic of Iran. The methodology of this paper is qualitative and is based on the theoretical foundations of “Alain Touraine”. Accordingly, a comparative study of the identity of the feminist movement with the identity of the Islamic Republic of Iran as the political system of the Islamic Revolution has been discussed. Based on the present study`s findings, it can be said that Islamic Republic of Iran has an identity beyond (different) feminism movement`s boundaries, although Islamic Republic of Iran, based on the “Islamic feminism” or “Muslim women's movement”, has been accompanied by feminism movement. Therefore, Muslim feminists can seek to be active and self-creator in the Islamic Republic of Iran based on their own identities. Thus, while maintaining and expressing its Islamic identity, the Muslim women's movement can play an effective role in the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: Islamic Republic, New social movement, feminism, Islamic feminism
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال