به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محمد عبده » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « محمد عبده » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدحسن بهشتی*، مهدی فرمانیان، مصطفی سلطانی، هادی بیگی ملک آباد

    اگرچه نومعتزله با خوانشی که از اسلام دارد، پیامدهای مهمی را در پی داشته است، اما در چیستی و تبار آن ابهام و التباس وجود دارد. برخی متفکران از نومعتزله متقدم و متاخر سخن گفته اند. نومعتزله متقدم را به سردمداری سید جمال و عبده و نومعتزله متاخر را عموما به افراد چند دهه اخیر مصری اختصاص داده اند؛ در حالی که نوعا از جریان نومعتزله هندی غفلت ورزیده و موطن اصلی جریان اعتزال نو را مصر معرفی می کنند. به همین جهت مسئله اصلی، تبیین ابعاد مفهومی و عینی نومعتزله هندی و مصری متقدم و رابطه هر یک با دیگری است. این نوشتار از طریق مراجعه به منابع کتابخانه ای با روش تبیینی و تحلیلی به آثار گلدزیهر یعنی اولین نفری که عنوان نومعتزله را بکار برده و به جریان شناسی این دو طیف پرداخته مراجعه می کند. وی، معاصر دو جریان مصری و هندی بوده، آثار و منابع علمی آنان را مورد مطالعه قرار داده و جلساتی را نیز با سید جمال داشته است. نامبرده معتقد است، اگرچه میان این دوجریان، قرابت هایی وجود دارد، اما نمی توان آن دو را کنار یکدیگر قرار داد. به همین منظور، نسبت به نومعتزلی بودن مصریان دیدگاهی انکاری اتخاذ کرد و بیشتر تمایل دارد تا آنان را جریانی نزدیک به وهابیت توصیف کند؛ اگرچه شواهدی نیز بر خلاف این توصیف ارائه می کند. ارزیابی ها نشان می دهد، فرق گذاری میان جریان هندی و مصری امر صحیحی است، اما با توجه به گسست عمیق جریان هندی با معتزله قدیم، نامیدن این جریان با عنوان نومعتزله قابل خدشه است. چنانچه این جریان نومعتزله نامیده شود، با توجه به قرابتی که با اندیشه های نومعتزله چند دهه اخیر مانند ابوزید دارند، می توان از آنان با عنوان تبار این افراد یاد کرد.

    کلید واژگان: نومعتزله, گلدزیهر, روح الاسلام, سید امیرعلی, محمد عبده}
    Mohammadhasan Beheshti *, Mahdi Farmanian, Mostafa Soltani, Hadi Beygi Malekabad

    Although the understanding of New-Mu'tazila from Islam has had important consequences, there is ambiguity and confusion in its essence and origin. Some thinkers have spoken about early and late New-Mu'tazila. They consider the early New-Mu'tazila led by Seyyed Jamal and Abdeh and the late New-Mu'tazila generally to the Egyptians of the last few decades.; While they usually neglect the India  Neo-Mu'tazila movement and introduce Egypt as the main home of the Neo-E'tezal movement. For this reason, the main issue is to explain the conceptual and objective dimensions of the early Indian and Egyptian Neo-Mu'tazila and the relationship of each one with the other. This article refers to the works of Goldziher, i.e. the first person who used the title of Neo-Mu'tazila and discussed the flowology of these two spectrums, by referring to library sources with an explanatory and analytical method. He was a contemporary of two Egyptian and Indian currents, studied their works and scientific sources and had meetings with Seyyed Jamal. He believes that although there are affinities between these two streams, they cannot be placed next to each other. For this reason, he adopted a negative view of Egyptians being neo-Mu'tazilis and is more inclined to describe them as a movement close to Wahhabism. Although it also provides evidence against this description. Evaluations show that it is correct to distinguish between the Indian and Egyptian currents, but considering the deep break between the Indian current and the old Mu'tazila, calling this current as Neo-Mu'tazila is questionable. If we consider this movement to be Neo-Mu'tazila, considering the affinity they have with Nomu'tazil's thoughts of recent decades such as Abu Zayd, we can refer to them as the background of these people.

    Keywords: New-Mu'tazila, Goldziher, Ruhol Islam, Seyed Amir Ali, Mohammad Abdo}
  • بتول یوسفی
    سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد عبده از جمله پیشگامان و اندیشمندان بیداری اسلامی در جهان تسنن اند. هردو، با احساس «دردی مشترک» و با نگاه به وضع کشورهای اسلامی و عقب ماندگی و عقب نگهداشته شدن ممالکشان، درپی چاره افتادند و «اسلام» را چاره نهایی دانستند و به ارائه راهکارهایی پرداختند. سیدجمال به رغم این که آرمان های بزرگی، همچون «وحدت»، در سر داشت و برای تحقق آن ها، بی صبرانه، به هر تلاشی دست می زد، کمتر به تناسب این روش ها و ایجاد پشتوانه مردمی توجه می کرد. چرا که کمتر در اندیشه تاملات نظری درمورد لوازم و توابع آرای خویش بود. عبده نیز، در عین اخلاص و توجه به فعالیت های فرهنگی، بر این نظر بود تا زمانی که مردم مصر ناآگاه اند، نمی توانند انگلیسی ها را از میهن خود برانند و بدین دلیل، اصلاح فکر دینی مصریان باید بر پیکار سیاسی با استعمار مقدم باشد، اما به این اصل توجه نمی کرد که برای ملت های مستعمره، رهایی از عقب ماندگی، بدون آزادی از اسارت استعمار، ناممکن است و استعمار و انحطاط مسلمانان در اغلب موارد هم افزایی دارند.
    حال، در دهه سوم انقلاب اسلامی، نقش سیدجمال و عبده کم رنگ شده است. بدین علت که بیداری اسلامی، با سیر استعلایی خود، وارد مرحله نظام سازی و تمدن سازی شده است، اما اندیشه و عملکرد این دو مصلح، به رغم تاثیرگذاری در شروع این جریان در جهان تسنن، بن مایه هایی اساسی برای همراهی جریان در سیر تکاملی، ازجمله شناخت عمیق استعمار و ایمان به نقش مردم، ندارد. لذا مسئله مهم، که در شرایط کنونی باید به آن توجه کرد، این که برای تثبیت و تداوم این جریان کدام اندیشه و عملکرد کارآمد است. در این راستا، تحقیق پیش رو بر آن است که، با بررسی و نقد منصفانه اندیشه و عملکرد سیدجمال و عبده، کارآمدی این دو اندیشه را در سیر استعلایی بیداری اسلامی بررسی کند.
    کلید واژگان: اسلام, بیداری اسلامی, سیدجمال الدین اسدآبادی, محمد عبده, استعمار}
    Batoul I. Yousef
    Sayyid Jamal al-Din Asadabadi and Muhammad Abduh are among the pioneers and thinkers of the Islamic Awakening in the Sunni world. Looking at the circumstances of the Islamic nations and retardation of their countries، and feeling a «common suffering»، both of them searched for a solution and found «Islam» as the final solution; and، in accord to their finding، they provided some way out. Although، Sayyid Jamal had in his mind great ideals such as «unity» and tried hard to realize his ideals، he did not pay so attention to appropriateness of his way and did not go to find some public support. The reason behind this was that he was mostly concerned with theoretical reflections upon consequences of his own ideas. In spite of his sincerity and the attention paid by him to cultural attempts، Abduh believed that as long as Egyptians are unaware، they are not able to push the English out of their country and for the same reason reform in Egyptians'' religious thought should precede political struggle against colonialism. He did not heed to the fact that for colonized nations، it is impossible to get free from retardation without getting free from colonialism. And، in most cases، colonialism and Muslims'' decline intensify each other. Now، in the third decade of the Islamic Revolution، the role played by Sayyid Jamal and Abduh has lost its importance، since with its ascending development، the Islamic Awakening has entered the stage of system-making and civilization-building. In spite of being of some influence in the Sunni world at the beginning، thoughts and functions of these two reformers lack the necessary properties such as deep knowledge of colonialism and belief in the role which may be played by people to go along with this ascending development. Thus، under the present circumstances، the important question to which attention should be paid is as follows: «which thought and function are efficient to establish and continue such a process?» The present study seeks to study and criticize the thoughts and functions of Sayyid Jamal and Abduh in a fair way، and find the extent of efficiency of these two thoughts in the ascending development of the Islamic Awakening.
    Keywords: Islam, Islamic Awakening, Sayyid Jamal al Din Asadabadi, Muhammad Abduh, colonialism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال