جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نوسلفی" در نشریات گروه "علوم سیاسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نوسلفی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از عوامل بحران در خاورمیانه که همزمان بستر و حاصل سوزاننده آن به کشورهای اسلامی این منطقه می رسد، نوسلفی گرایی است. نوسلفی ها و افراطیون جهادی در این منطقه با تمسک به تفاسیر سست بنیان اما خشن از دین، همواره به شکل های مختلف موجب آسیب به کشورهای اسلامی و دین شده اند. اگرچه بسترها و پشتیبانان آن ها مورد بررسی و تا حدی شناخته شده است اما در سال های اخیر در سایه برخی شرایط به وجود آمده، با استفاده از روش ها و تکنیک های تبلیغاتی توانسته اند به جذب نیرو و گاه ایجاد رعب و ترس بپردازند. اقدامات و نقش های تروریستی آن ها در کشورهای منطقه در حالی همچنان در جریان است که با استفاده از این روش های تبلیغاتی نیرو می گیرند و اثرگذارند. از این رو می توان گفت یکی از راه های تضعیف و از میان بردن این کانون بحران ساز در منطقه، شناخت راه ها، ابزارها و تکنیک های تبلیغاتی این گروه ها و مقابله با آن است. در این مسیر اگرچه در مورد فعالیت این گروه ها در شبکه های مجازی بررسی هایی شده است، در مورد مضمون تبلیغات و به طور خاص تکنیک های پیچیده، فکرشده و مدرن این گروه ها در ساخت فیلم های تبلیغاتی کمتر تامل و تحقیق شده است. سوال اصلی پژوهش این است که این گروه ها از چه تکنیک هایی برای جذب مخاطبان خود استفاده می کنند و اثر فیلم ها بر مخاطبان چگونه است؟ یافته های ما با تمرکز بر گروه داعش نشان می دهد این گروه در ساخت و تولید فیلم های تبلیغاتی خود از ابزارها، روش ها و تکنیک های مدرن فیلم سازی جهان و نیز عناصر و تکنیک های رویکرد پست مدرن در سینما و ارتباطات به ویژه خلاقیت های آن در ساخت صحنه های اکشن، تصاویر خارق العاده از کشتار و سازوکارهای روانشناسانه پیوسته با آن ها در سمت و سوی اهداف خود استفاده کرده است.کلید واژگان: نوسلفی, پست مدرن, فیلم, داعش, هالیوودNeo-Salafis and jihadist extremists in the Middle East have always caused damage to Islamic countries and religion in various ways by adhering to loosely based but violent interpretations of religion. Their terrorist actions are still going on while they gain strength and influence by using propaganda methods. One of the ways to weaken and eliminate this crisis center in the region is to know the ways, tools and propaganda techniques of these groups and to deal with it. Based on this, the current research is focused on this issue and the main research question is, what techniques do these groups use to attract their audience and what is the effect of the movies on the audience? In order to investigate this issue and answer the question, The article has selected and analyzed a number of the most famous and most visited propaganda films of the terrorist group ISIS during the peak of its activity, using analytical and descriptive methods. Finally, the research findings show that this group, in the production of its advertising films, uses the tools, methods and techniques of modern filmmaking in the world, as well as the elements and techniques of the postmodern approach in cinema and communication, especially its creativity in making action scenes, extraordinary images of killings and mechanisms. Psychologists have continuously used them in the direction of their goals. These films have helped the ISIS to create fear and recruitment by increasing the audience and incorporating various techniques known in the field of postmodern marketing.Keywords: Neo-Salafism, Postmodern, Film, ISIS, Hollywood
-
نوسلفی گری در اندیشه اهل سنت و احیاگری در تفکر شیعی و تعابیر و تفاسیر مختلف از آن از مسایل مهم متفکران و اندیشمندان جهان اسلام محسوب می شود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاه های قابل مطالعه ای هستند، می توان به دیدگاه شهید مرتضی مطهری ازجمله اندیشمندان احیاگری در تفکر شیعی و یوسف قرضاوی از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشاره کرد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از رویکرد تطبیقی به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که اندیشه های نوسلفی و احیاگران تفکر شیعی چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد. مقایسه تفکر این دو اندیشمند نشان دهنده شباهت ها و تمایزات ادراکی آنان از اسلام است. درنتیجه، مقایسه اندیشه های احیاگری در تفکر شیعی با ایده های نوسلفی اخوانی قرضاوی نشان می دهد که آن ها به جامعیت دین اسلام اعتقاد دارند. اعتقاد به لزوم برقراری حکومت اسلامی نیز در هر یک از این دو اندیشه مشاهده می شود؛ بااین حال آن ها در شکل حکومت تفاوت دیدگاه دارند. شهید مطهری و قرضاوی جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه می دانند. پذیرش دموکراسی و آزادی در اسلام ازجمله شباهت های دیگر دیدگاه های شهید مطهری و قرضاوی است؛ بااین حال تفاوت ماهوی دموکراسی اسلامی و غربی از دیدگاه های این اندیشمندان برداشت می شود. پذیرش حقوق زنان نیز از شباهت های دیدگاه های شهید مطهری و قرضاوی است. همچنین این اندیشمندان بر عدم اعتبار ناسیونالیسم در اسلام تاکیددارند.
کلید واژگان: قرضاوی, مطهری, احیاگری دینی, نوسلفی, اهل سنت, تشیعNew Salafism in Sunni thought and revival in Shia thought and their different interpretations are among the most important issues of Islamic world’s philosophers. Among the thinkers that have analyzable thoughts, are Yusuf al-Qaradawi and martyr Morteza Motahari. This study uses the descriptive-analytical method and comparative approach to answer the main question: what are the similarities and differences between Sunni New Salafism thoughts and Shia revival thoughts? Comparing the thoughts of these two scholars shows their interpretative similarities and differences of Islam. The comparison shows that these two thoughts both believe in the universality of Islam. The belief in necessity of establishing an Islamic government is also seen in both of these thoughts, although their viewpoints differ in the form of government. Martyr Motahari and Qaradawi believe that the separation of religion and politics is alien to Islam. Accepting democracy and freedom is among the similarities of their viewpoints, although a difference in the nature of Islamic democracy and western democracy is interpreted. Accepting women’s laws is one of their similarities. They also emphasize on invalidity of nationalism in Islam.
Keywords: Salafism, Polical System, Saecuarsm, Yusuf al-Qaradawi, Morteza Motahari -
نوسلفی گری جریانی است از میان جریان های کلامی معاصر که در روش همچون سلفی گری به تفسیر تحت الفظی از متون می پردازد. عملگراست و پیوندی نزدیک با فناوری دارد. نوسلفیان برخلاف جریان سلفیه سنتی، و سلفیه وهابی رویکردی آشتی آمیز نسبت به جهان غرب، حقوق زنان و مدرنیته دارند؛ همچنین به دلیل وعده های جذاب، بیان ساده و فارغ از پیچیدگی های کلامی و فقهی، جذابیت بسیار زیادی برای مسلمانان و غیرمسلمانان دنیا داشته اند. در این مقاله یکی از متفکران جریان نوسلفی، محمدبن عبدالرحمن العریفی معرفی، و آثار و میزان نفوذ وی در شبکه های مجازی و همچنین نسبت میان فن خطابه و ادبیات این متفکر نوسلفی در متن آثارش با شهرت و محبوبیتش در جهان اسلام، به طور خاص، بررسی شده است. پرسش اصلی این مقاله به چرایی نفوذ و شهرت روزافزون العریفی می پردازد و بررسی محتوای آثار وی نشان می دهد که روش بیان معارف دینی مبتنی بر فن خطابه است، به طوری که خواننده را نه با استدلال، بلکه با تحکمات و مثال های متعدد روبه رو می کند و آنقدر این رویه را ادامه می دهد تا خواننده به درجه اقناع برسد. هدفی که در تمامی متون این آثار دنبال می شود، صرفا «اقناع» و اکتفا خواننده برای «تبعیت» از نص مقدس است. بدین ترتیب فرضیه مورد اثبات ما در این مقاله فن خطابه را عامل محوری نفوذ و شهرت آرای العریفی در جهان اسلام می داند.
کلید واژگان: بنیادگرایی, خطابه. سلفی, محمد العریفی, نوسلفیReflections on the New-Salafism: Muhammad Al’ Arifi And The impact of rhetoric on influence of ideasPolitical Quartely, Volume:50 Issue: 3, 2020, PP 747 -768Theology of the New-Salafism, like the traditional Salafism believes in a literal interpretation of the texts, it values practice and it has an affinity with technology. New-Salafists, comparing to the traditional Salafi movement, and Vahhabi Salafi, has a more conciliatory approach toward the Western world, women’s right and modernity. Besides, due to the attractive promises, plain literature, and no theological complexities, the New-Salafism has attracted so many Muslims and non-Muslims all around the world. In this study we will introduce Muhammad-ibn Abdul Rahman Al’ Arifi, one of the New-Salafi thinkers. We will examine his books and his influence among social media to investigate the relationship between the rhetoric and literature used in books of this contemporary New-Salafi thinker and his popularity in Islamic world, specifically. As for the lack of studies in this field, it was necessary to refer to the most of his translated books and to classify them according to subjects and their structure in order to get a more comprehensive look on the works and thoughts of this thinker. In this study, we have used heuristic method.
Keywords: Salafi, New-Salafi, Fundamentalism, Muhammad Al’ Arifi, Rhetoric -
نوعثمانی گری و نوسلفی و تعابیر مختلف درخصوص آن، یکی از مسائل مهم امروزین اندیشمندان جهان اسلام محسوب می شود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاه هایی قابل مطالعه هستند، می توان به دیدگاه فتح الله گولن، مبدع اسلام اجتماعی و یوسف القرضاوی از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشاره کرد که بازتاب های اجتماعی و سیاسی در میان گروه ها و جریان های فکری - سیاسی برادران اهل سنت داشته است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با بهره گیری از رویکرد تطبیقی انجام می شود؛ مقایسه تفکر این دو اندیشمند، نشان دهنده شباهت ها و تمایزهای ادراکی آنان از اسلام است و درنتیجه، مقایسه تفکرهای نوعثمانی گولنی با طرح های (ایده های) نوسلفی اخوانی قرضاوی مشخص کرد که دیدگاه آنها درخصوص دین و دولت، به طورکامل با هم تناقض دارد. گولن، اسلام را امری قلبی و جدای از سیاست می داند درحالی که قرضاوی، جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه می خواند؛ بنابراین اگرچه گولن، سکولاریسم را ترویج می کند، قرضاوی معتقد است که سکولاریسم در اسلام هیچ گاه پذیرفته نبوده است. در بعد شباهت ها، دیدگاه های گولن و قرضاوی درباره دموکراسی، به طورتقریبی به هم نزدیک بوده و هر دو نفر، دموکراسی را می پذیرند؛ در همین راستا گولن و قرضاوی (هر دو) زنان را از عناصر جامعه مدنی می دانند ولی قرضاوی برخلاف گولن، رعایت تمامی شئون اسلامی را پیش شرط حضور زنان در جامعه می داند؛ بنابراین درحالی که گولن، تفکر نوعثمانی را توصیه می کند که به ارزش های قومی و نژادی، آمیخته است و با اصول و مبانی امت واحده اسلامی در قرآن و سیره پیامبر، حضرت محمد مصطفی (ص) تقابل دارد، درمقابل، قرضاوی به عدم اصالت قومیت و نژاد و اصالت امت واحده اسلامی، معتقد بوده که به مبانی اسلامی نزدیک تر استکلید واژگان: نوعثمانی, نوسلفی, یوسف القرضاوی, فتح الله گولنNeo-Ottomanism and new Salafism: The comparative compare of Fethullah Gülen and Yusuf al-Qaradawi
Neo-Ottomanism and new Salafism and the different expressions and explanation of it are among the most important subjects. Two thinkers who have appropriate comments to study in this category are Fethullah Gülen 'inventor of social turkish islam' and al-Qaradawi 'one of the most prominent thinkers of new Salafism in Sunni Islam, that was social and political reflection in Sunni group '. This essay is done by descriptive-analytic method and comparative lookout. The comparison of their viewpoint shows their similarities and differences in Islam understanding. So The comparison of Neo-Ottomanism of Gülen with the new Salafy Ikhvani ideas of al-Qaradawi showed their viewpoint on religion and politics completely contradicts. Gülen sees Islam as an issue related to heart and separated from politics. al-Qaradawi believes the separation of religion and politics is far from Islam. So, although Gülen promotes secularism, al-Qaradawi believes that secularism never accepted in Islam. But in their similarities aspect, Their ideas about democracy is near together and both of them accept democracy. Hence, Gülen and al-Qaradawi account women as agents of civil society, in opposition Qaradawi believes respecting all Islamic manners is a prerequisite for womens attendance in society. while Gülen advices the Neo-Ottomanism theory which is mixed by pedigree and native values and opposes joined Isamic nation`s principles and bases. In the opposite, Qaradawi don`t belive to originality of nation and pedigree in joined Isamic nation which is more neared to pure Islam`s sourcesKeywords: NoeOttmanism, New Salafisme, Gullen, Qardawi -
جریان نوسلفی، نهضتی دینی سیاسی است که در دو سه دهه اخیر تکوین یافته است. نوسلفی گری شاخه ای از وهابیت است که به دلیل غلبه جنبه انتقادی آن نسبت به محافظه کاری سنتی وهابیت، توانسته است مخاطبان خاصی را به ویژه در مقابله جویی با کشورهای سلطه جو و برخی اقتدارگرایی ها در برخورد با قدرت های داخلی به دست آورد، چنان که می بینیم تاثیرات با واسطه سید قطب در این روحیه ضدمحافظه گرایی جدی است.
ازاین رو، نوشتار حاضر ضمن زمینه شناسی تاریخی تکوین این جریان، به شخصیت شناسی پیشتازان این حرکت می پردازد و برخی اندیشه های محوری این جریان را در خلال بحث معرفی می کند.
کلید واژگان: وهابیت, سلفی گری, نوسلفی, الصحویون, امریکا, سیدقطب, پیشتازان نوسلفی گریThe neo-salafi movement is a religious-political movement which has been formed in the last three decades. Neo-salafi is a branch of Wahhabism. They have been able to address certain people, especially people revolting against oppressive countries and brave individuals fighting against internal powers due to their criticism of conservative-cultural Wahhabism. The effects of Sayyid Qutb in the spirits of these anti-conservatives prove its seriousness. Therefore, the author, while stating the historical background of this movement, looks into the leaders of this movement as well. Some of the pivotal ideologies of this movement are introduced in the discussion as well.Keywords: Wahhabism, Salafism, neo, salafi, al, Sahwiyun, America, Sayyid Qutb, neo, salafi leaders
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.