به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "پست مدرنیته" در نشریات گروه "علوم سیاسی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «پست مدرنیته» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی پست مدرنیته در مقالات مجلات علمی
  • عبدالرحمن عالم*، رضا نصیری

    مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراق یابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز می شوند؛ 3- گذار تدریجی ادراک و رفتار دینی به سمت قلمرو عرفی. عرفی شدن جزء لاینفک مدرنیته و روح و جوهر آن می باشد. چرا که مدرنیته خود یک فرهنگ و مذهب می باشد و نباید آن را به معنای جغرافیا و تاریخ در نظر گرفت. نوسازی غربی از چنان قدرتی برخوردار است که به گفته آگنس هلر همه چیز را شبیه خودش می کند. بنابراین با گسترش نوسازی و مدرنیته و سازوکارهای آن، ادیان آسمانی در معرض چالش قرار می گیرند. پست سکولار، وجود و قدرت دین در فرد و جامعه را می پذیرد، اما باز به اصول اصلی سکولاریسم تاکید می کند: 1. دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند؛ 2. دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد 3. دین خود حاکمیت مردم و حقوق بشر ملتزم نداند.

    کلید واژگان: سکولاریسم, عرفی شدن, غرب, مدرنیته, پست مدرنیته
    Abdu Rahman Alem *, Reza Nasiri

    Secularism in the Opinion of Western ThinkersDr. Abdul Rahman AlemReza NasiriAbstract:Although concepts such as secularization, mundane and worldly have similar meaning, there are some differences between them. However, the secularization has three characteristics: 1) decline in the role of religion to give meaning to the social sphere, 2) structural difference: there is a distinction between religious institutions and worldly institution, 3) transition from religious behavior and perception to worldly one. The secularism is inseparable from modernity. Modernity is a culture and religion and not similar to geography and history. Western modernization is so powerful to make everything similar to itself. So, divine religions would be faced with challenges by expansion of modernization. Secularism acknowledges the religion in the society, but it insists on its principles: 1) the religion has to be separable from politics and government 2) the religion has to acknowledge the exclusive authority of natural science, 3) the religion doesn’t have to rule over the people.

    Keywords: secularism, Worldly, Modernit
  • عبدالرحمن عالم*، رضا نصیری

    مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراق یابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز می شوند؛ 3- گذار تدریجی ادراک و رفتار دینی به سمت قلمرو عرفی. عرفی شدن جزء لاینفک مدرنیته و روح و جوهر آن می باشد. چرا که مدرنیته خود یک فرهنگ و مذهب می باشد و نباید آن را به معنای جغرافیا و تاریخ در نظر گرفت. نوسازی غربی از چنان قدرتی برخوردار است که به گفته آگنس هلر همه چیز را شبیه خودش می کند. بنابراین با گسترش نوسازی و مدرنیته و سازوکارهای آن، ادیان آسمانی در معرض چالش قرار می گیرند. پست سکولار، وجود و قدرت دین در فرد و جامعه را می پذیرد، اما باز به اصول اصلی سکولاریسم تاکید می کند: 1. دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند؛ 2. دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد 3. دین خود حاکمیت مردم و حقوق بشر ملتزم نداند.

    کلید واژگان: سکولاریسم, عرفی شدن, غرب, مدرنیته, پست مدرنیته
    Abdul Rahman Alem*, Reza Nasiri

    Secularism in the Opinion of Western ThinkersDr. Abdul Rahman AlemReza NasiriAbstract:Although concepts such as secularization, mundane and worldly have similar meaning, there are some differences between them. However, the secularization has three characteristics: 1) decline in the role of religion to give meaning to the social sphere, 2) structural difference: there is a distinction between religious institutions and worldly institution, 3) transition from religious behavior and perception to worldly one. The secularism is inseparable from modernity. Modernity is a culture and religion and not similar to geography and history. Western modernization is so powerful to make everything similar to itself. So, divine religions would be faced with challenges by expansion of modernization. Secularism acknowledges the religion in the society, but it insists on its principles: 1) the religion has to be separable from politics and government 2) the religion has to acknowledge the exclusive authority of natural science, 3) the religion doesn’t have to rule over the people.Key Words: Secularism, Worldly, Modernity, Postmodernity

    Keywords: secularism, Worldly, modernity, postmodernity
  • هادی بیگی ملک آباد*، حمید پارسانیا
    در این نوشتار به بررسی زمینه های معرفتی و اجتماعی شرق شناسی پست مدرن و ییامدهای آن پرداخته شده و با روشی تحلیلی اسنادی، تمرکز بحث بر مواجهه ی معرفتی با ادوار شرق شناسی قرار داده شده و این امر از طریق رصد تحولات علم و معرفت صورت گرفته است. هرچند تطورات علم در چند قرن گذشته بر رویه ها، مفاهیم و ادبیات شناختی شرق شناسی تاثیر گذار بوده و از ابعاد مختلفی به متواضع شدن و تغییر در ادبیات آن منجر شده، لکن بنظر میرسد غرب میکوشد روح شرق شناسی کلاسیک که همان نگاه حاشیه ای و استعمارگرانه غرب به مشرق زمین است را در دوره موسوم به پست مدرن هم بصورتی خاموش باز تولیدکند.در این مقاله ضمن بررسی مطالب یاد شده به تاملات ادوارد سعید، ضیاء الدین سردار، لیلا گاندی و...پیرامون رویه های جدید در شرق شناسی اشاره شده است
    کلید واژگان: شرق شناسی, پسااستعمار گرایی, مدرنیته, ادوارد سعید, پست مدرنیته, گفتمان
    Hadi Beygi Malek Abad *, Hamid Parsania
    In this article, both the cognitive and social grounds as well as the consequences of postmodern orientalism is investigated using the archival-analytic method. The discussion at hand is centred upon a cognitive approach to the different stages and periods of orientalism and proceeds by following the developments in ‘science’ and knowledge. While it is true that changes in the notion of ‘science’ during the last few centuries has affected the conceptualization and epistemological approach of orientalism, leading to a new humility and to the use of a more conciliatory language, it nevertheless appears to be the case that the West is striving to quietly revive the classical spirit of orientalism-one that looks at and marginalizes the East in a colonialist way-in this present period labelled as postmodern. The paper in hand applies itself to these themes and in the process alludes to some of the new approaches to orientalism as enunciated by figures such as Edward Said, Ziauddin Sardar, Leila Ghandi, Hisham Djait
    Keywords: Orientalism, post-colonialism, modernity, Edward Said, postmodernity, Dialogue
  • محمدتقی قزلسفلی
    در نوشته ی حاضر، این فرض مورد سنجش قرار می گیرد که اصولا بروز و ظهور اولین اشکال رسانه ها (کتاب و مطبوعات ادواری و یومیه) از جمله مهم ترین عوامل بسط و نهادینه سازی هویت مدرن بوده است. با توجه به اشکال گوناگون رسانه ها، نگارنده موضوع مورد بررسی را به نقش و اهمیت تنها یکی از این رسانه ها یعنی مطبوعات محدود خواهد کرد.اما در این ارتباط بررسی چند مساله اجتناب ناپذیر است: این که تشکیل اجتماعات ملی و احساس مشخصا مدرن در چارچوب تعلق به یک ملت، رابطه ی مستقیمی با توسعه ی کلی آنها داشته است. بررسی مختصر شکل گیری مطبوعات و انواع آن، تعریف مفهوم هویت ملی و عناصر آن و تمهید استدلال هایی چند در برابر این فرض که چگونه گسترش مطبوعات به ایجاد جامعه ی مدرن مدد رسانده است، از جمله ی این مسایل است.
    کلید واژگان: هویت, جامعه مدرن, مطبوعات, مدرنیته, پست مدرنیته
    Mohammad Taghi Ghezelsofla
    Media (including books, newspapers & Journals/Magazines) is one of the most important elements in construction & institutionalization of modern identity. This paper will survey the role and importance of newspapers/journals in the national identity construct. For explaining the relations between these two variables, the following issues will be considered: •The construction of modern national communities & sympathy in the framework of loyalty to a “Nation” has a direct relation with their general development (which will be explained in the paper).• A general review/history of newspapers/journals and their different categorizations • Definition of national identity and its elements•How the development & expansion of newspapers/journals have positively affected on the modern society construct?To provide a theoretical framework for this survey, the paper has benefited from the ideas & theories of John Thompson, Jorgen Hubermas, Benedict Anderson, Harold Lasswel and Paul Lazarsfeld.
  • محمدتقی قزلسفلی

    مطالعه و بررسی ادوار مختلف جنگ و ماهیت و نقش آن در جوامع مختلف در بررسی پژوهشگران عرصه جامعه شناسی و علوم سیاسی اهمیت بنیادین دارد. در مقاله حاضر، ضمن تحلیل تاریخ جنگ و چگونگی تغییر در ماهیت آن در جامعه سنتی، مدرن و پسامدرن، تحولات معرفتی و ساختاری جامعه و نقش هویت ساز جنگ در آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. مساله اصلی مورد نظر برای نگارنده، اثبات این مهم است که ما هم چنان در جوامع نظامی زندگی می کنیم. به عبارت دیگر: برخلاف روی کرد خوش بینانه عصر مدرن به حذف نهاد جنگ از زندگی جدید، ما هر روز شاهد اکال مخرب تر جنگ و پی آمدهای منفی بر زیست- جهان بوده ایم، چنان که در دوره پسامدرن خطر آن تمامی هستی بشر را در معرض انهدام قرار داده است. این روی کرد از طریق استفاده از مثال ها و آمار عینیت خواهد یافت.

    کلید واژگان: جنگ, سیاست, مدرنیته, پست مدرنیته, هویت
    MohammadTaghi Ghezelsofla

    An investigation and analysis of different periods of war and also its nature and role among different societies is of paramount importance to sociologists and researchers of political sciences. The present research, in addition to conducting a study of the history of war and the changes it experienced in its nature among traditional, modern and post-modern societies, will make an assessment of a society's structural and cognitive changes; it will also try to delineate the role of war in shaping the identity of a society. The author chiefly aims at proving this important point that "We are still living in militaristic societies". In other words and contrary to the quite optimistic approach of modern age in doing away with war from the lives of people, we can constantly witness the more destructive forms of war and negative consequences that it leaves on world environment. This danger is so huge that it threatens the human race in the post-modern world. This research work will resort to various statistics and examples in objectifying the hypotheses it raised.

    Keywords: War, Politics, Modernity, Post-modernity, Identity
  • سید محمد مهدی زاده

    در جهان پرتنوع و متکثر فرهنگی، برای درک متقابل و نزدیکی افق های فکری به یکدیگر گفت وگو امری ضروری به نظر می رسد.
    نویسنده در تشریح امکان یا امتناع گفت وگو در پرتو رهیافت های نظری “مدرنیته”، “پست مدرنیته” و “هرمنوتیک” با طرح این پرسش که آیا انسان های متعلق به فرهنگ ها و تمدن های گوناگون می توانند با یکدیگر وارد گفت وگو شوند؟ بر این باور است که در یک سر این طیف، نگرش کل گرایانه مدرنیستی قرار دارد که با اعتقاد به یگانه بودن فرد و وجود ارزش های جهانشمول و عام بشری، نهایتا حکم به یکسان سازی فرهنگ ها و سنن همه ملل براساس معیارها و موازین خرد غربی می دهد و در سر دیگر این طیف، نگرش نسبی گرایانه پست مدرنیستی وجود دارد که با اشاره به نسبی بودن مفاهیم حقیقت و واقعیت و انکار وجود ارزش های جهانشمول، امکان گفت وگوی بین فرهنگ ها را نفی کرده و حکم به یکتا انگاری و غیرقابل مقایسه بودن فرهنگ ها و سنن می دهد.
    وی در این مقاله، از مجموعه مباحث مربوط به این حوزه، به بحث پیرامون دو رهیافت خرد آیینی یا کل گرایی سنت غربی و نسبی گرایی پست مدرنیستی خواهد پرداخت.

    کلید واژگان: پست مدرنیته, خرد آیینی, عقلانیت, فرهنگ, گفت و گو, مدرنیته, نسبی گرایی, هرمنوتیک, یکتا انگاری
    Seyed Mohammad Mahdizadeh

    In today’s culturally and religiously diverse and pluralistic world, dialogue is necessary for mutual understanding and for proximity of the intellectual horizons to one another in order to reach understanding and accord – not to absorb and integrate one into another. The main thrust of the present article is to answer to the question whether human beings belonging to different cultures and civilizations can hold dialogue with one another. The author tries to answer the question in the light of theoretical approaches to modernity, post modernity, and hermeneutics. He refers to the holistic modernist as well as relativist postmodernist approaches.

    Keywords: post modernism, rationality, culture, dialogue, modernity, hermenutic
  • تبادل فرهنگی؛ سنت، مدرنیته، پستمدرنیته
    سید حسین اطهریمریان
    برای انجام تبادل فرهنگی مقدمات و زمینه هایی لازم است؛ ازجمله این مقدمات می توان پذیرش تکثر، به رسمیت شناختن فرهنگ های مختلف و نیز به رسمیت شناختن اختلافات در تمامی حوزه های زیست جهان را بر شمرد. حال سوال مهم این است که تبادل فرهنگ ها در کدام یک از سه انگاره «سنت»، «مدرنیته» و «پست مدرنیته» ممکن است؟ این مقاله با بررسی چارچوب های فکری فوق، تبادل فرهنگ ها را تنها در جامعه پست مدرن مقدور و ممکن می داند.
    کلید واژگان: پست مدرنیته, تبادل فرهنگها, دمکراسی دیجیتالی, زیست جهان, سنت, کثرت گرایی, مدرنیته
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال