به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گرایش های مذهبی » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «گرایش های مذهبی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا مباشرامینی، ستار عودی*، محمد سپهری
    ازآنجایی که وقف نوعی سرمایه گذاری برای برطرف نمودن نیازهای مادی و معنوی مردم است ازلحاظ اجتماعی یک نهاد کلان اجتماعی محسوب می شود لذا مطالعه در این حوزه حایز اهمیت است. با تهاجم  مغولان به ایران در (616 ه ق)، بسیاری از آثار وقفی تخریب شد. بعد از دوران گذار اولیه، بهبود شرایط اجتماعی و گرایش حاکمان مغول به اسلام، اهتمام به نهاد وقف از سوی حاکمان و مردم بیش از پیش فزونی یافت. این پژوهش با هدف شناسایی انگیزه های و عوامل موثر بر توسعه موقوفات حاکمان، از آخرین دوره حکومت نا مسلمانی(از اوگتای قاآن تا غازان خان) تا دوره انقلاب اسلامی به اجرا درآمده است. پژوهشگر با فرض تاثیرگذاری نگرش حاکمان در تقویت و یا تضعیف نها د وقف و از طریق بازیابی اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد تاریخی به این سوال اساسی پرداخته که انگیزه های حاکمان در دوره های مختلف تا چه اندازه در توسعه و ترویج نهاد وقف موثر بوده است؟ نتایج به دست آمده نشان داد یکی از علل سیر تحولی اوقاف در دوره های مذکور گرایش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی حاکمان بوده است. با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری شگرف امام (ره) به عنوان فقیهی عالم در مردم، نهاد وقف  رونق بی سابقه ای یافت. چرا که بنیانگذار جمهوری اسلامی حامی توسعه ی فرهنگ وقف بوده اند و موجب نفوذ بیشتر مفاهیم اسلامی در بین مردم و ترغیب آنان به وقف شدند.
    کلید واژگان: وقف, نهاد اجتماعی, گرایش های مذهبی, انقلاب اسلامی}
  • حسین سلیمی

    در این مقاله، تلاش شده تا با تکیه بر نگرش سازه‌انگارانه، به عنوان یکی از نظریه‌های جدید و پرطرفدار مطالعات اجتماعی و روابط بین‌المللی، به بررسی اجتماعی مقوله هویت ملی در ایران پرداخته شود. بدین منظور، ابتدا به تشریح مبانی نظری سازه‌انگاری و ماهیت پدیده‌های اجتماعی و هویت از منظر این نظریه پرداخته و نشان داده شده که بر اساس این نگاه، چگونه ارزش‌ها و ایده های به هم پیوسته در عرصه اجتماعی، می‌توانند هویت‌های جمعی را برساخته و موجب تکوین آنها در عرصه بین‌المللی شوند.سپس عناصر هویت ملی در ایران بررسی شده و با بهره‌گیری از آمار و ارقام و نگرش‌سنجی‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا نشان دهیم که این عناصر چگونه در عرصه جهانی بازتاب داده شده‌اند. بر این اساس، عناصر هویت ملی ایران در دو شاخص اصلی یعنی احساس هویت جمعی و نگرش مذهبی، بررسی شده و ابعاد مختلف گرایش‌های اجتماعی ایرانیان را هم در عرصه‌های قومی و در زمینه‌های مذهبی مورد کنکاش قرار داده‌ایم. دریافت ما، در این مقاله، این بوده است که به رغم تنوع قومی، احساس تعلق به نوعی هویت جمعی موجب شکل گیری هویت ملی در ایران شده که با گرایش‌های مردم ایران به مذهب در آمیخته است. هرچند که نوع گرایش به مذهب، به گونه‌ای است که لزوما به رادیکالیسم نمی‌انجامد. این امر در نوع نگاه ایرانیان به مسایل جهانی نیز مشهود است. در نهایت، به بررسی این مقوله نیز پرداخته‌ایم که این عناصر هویتی چگونه در زمینه ارزش‌های موجود در عرصه جهانی و نیز نوع نگاه و تلقی دیگران از جامعه ایرانی، بازتاب داده شده است.

    کلید واژگان: سازه انگاری, هویت جمعی, هویت ملی, گرایش های مذهبی, گرایش های قومی, نگرش های جهانی}
    Hossein Salimi

    In this article the author has tired to survey the sociological aspects of the category of national identity in Iran. This survey has been based upon "constructivism" as a new theoretical trend not only in the sociological studies but also in political and international studies. For this purpose in the first part of article, the theoretical bases of constructivism and its point of view on the identity and collective and constitutive identity has been studied. Then 2 main indicators of Iranian national identity according to constructivism approach have been surveyed. The sense of common and national identity within different ethnic groups, is the first and religious trend is the second main indicators of national identity in Iran that shape the national identity of Iranians and their views on international relations and world affairs. In this article it is manifested that the ethnic and religious trends in Iran do not make necessarily radical approaches in Iranian foreign policy but create a special kind of national Identity in this exceptional state.

    Keywords: Constructivism, Collective Identity, Iranian National Identity, Religious Trends, Ethnic Trends, World Views on Iran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال