به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ali shariati » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ali shariati» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد نژادایران*
    هدف

    هدف از این پژوهش بررسی نقش انسان گرایی مدرن و سوبژکتیو در اندیشه شریعتی و تاثیر آن بر دیدگاه های سیاسی و مذهبی وی است. تفسیر انقلابی و رادیکال شریعتی از مذهب به عنوان ایدیولوژی سیاسی برآمده از همین نگرش انسان شناختی است. مساله اصلی این است که سوژه گی و انقلاب چه جایگاهی در اندیشه شریعتی داشته و ترسیم سیمای ایدیولوژیک و انقلابی از دین با محوریت کنش سیاسی چه نسبتی با سوژه گی در آثار وی دارد؟

    روش شناسی پژوهش: 

    این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-تاریخی می خواهد ضمن تحلیل شاخصه های اصلی رویکرد شریعتی به مذهب  به ارزیابی نقش آن در تبلیغ دین به مثابه یک ایدیولوژی سیاسی بپردازد.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش به ما نشان می دهد که سیطره رویکرد سوبژکتیو در اندیشه سیاسی شریعتی با محوریت انسان گرایی سیاسی، پراکسیس اجتماعی و خوانش ایدیولوژیک از دین باعث شده تا وی دین را به مثابه یک ایدیولوژی انقلابی و رادیکال تصویر کند. انسان ایده آل شریعتی یک سوژه خودآگاه، انقلابی و عدالت خواه است که هویت خود را در کنش رادیکال سیاسی باز می یابد.

    نتیجه گیری

    نتیجه کلی این پژوهش نشان گر آن است که پروژه فکری شریعتی در خصوص ارایه تصویری سوبژکتیو، ایدیولوژیک و رادیکال از مذهب در نهایت زمینه ساز تبدیل دین به یک عنصر سیاسی و انقلابی شده است.

    کلید واژگان: سوژه گی, کنش سیاسی, ایدئولوژی, دین, انقلاب}
    Mohammad Nejadiran *
    Purpose

    The aim of the current research is to investigate the subjective approach of Ali Shariati as one of the important figures of contemporary intellectuals of Iran to man and his social responsibility, its impact on the revolutionary and radical interpretation of religion as a political ideology. By using this approach, Shariati formulated a revolutionary subject in Shiite religious literature. And with its help, he was able to provide the ground for the political mobilization of the masses during the Islamic revolution. And to what extent Shariati's revolutionary analysis of the Shia religion was effective in the political mobilization of the masses of people in the Islamic Revolution?

    Research methodology

    Using the historical analytical method, this research wants to analyze the main characteristics of Shariati's approach to religion and evaluate its role in the victory of the Islamic Revolution.

    Findings

    Paying attention to the political and social consequences of his analysis, including his attention to the revolutionary subject and its redefinition in Shiite religious literature and its role in depicting the revolutionary image of religion as a factor of social and historical transformation and its contribution to the formation and development of the Islamic Revolution are among the most important findings of this research.

    Conclusion

    The general result of this research shows that Shariati's intellectual project of presenting a subjective, ideological and revolutionary image of religion was ultimately the basis for turning religion into the main element of political mobilization in the Islamic Revolution.

    Keywords: Revolutionary subject, political action, Ali Shariati, religion, Islamic Revolution}
  • علی مرشدی زاد*، احسان تاجیک

    آموزه ‏های سیاسی مذهبی شریعتی در حسینیه ارشاد طی سال های 1347 تا 1351 خورشیدی، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرد ، که تاثیر گذاری بسزایی در جامعه به دنبال داشت. به نظر می ‏رسد آموزه ‏های شریعتی بر پایه تفسیری ایدیولوژیک و سیاسی از اسلام با تاثیر پذیری مستقیم (و غیر قابل کتمان) از مارکسیسم، سوسیالیسم و اگزیستانسیالیسم بود که پایه های فکری خود را استوار کرد. بدین سبب این مقاله در صدد است به بررسی نظریات سیاسی علی شریعتی بپردازد و این که تفکرات سیاسی شریعتی در چه سطحی از مولفه های اندیشه سیاسی، فلسفه سیاسی، و نظریه سیاسی پیوند دارد. از این رو در با رویکرد تحقیق تحلیل اسنادی بر اساس روش هرمنوتیک قصدگرای کوینتین اسکینر به عنوان مبنای پژوهش تحقیق حاضر «زمینه ها» و «انگیزه ها» و «قصد مولف» در زندگی فکری و آثار علی شریعتی مورد بررسی و شناخت قرار می گیرد .

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, فلسفه سیاسی, نظریه سیاسی, ایدئولوژی اندیشی, علی شریعتی}
    Ali Morshedizad *, Ehsan Tajik

    The religious and political teachings of Shariati in Hosseiniyeh Irshad during the years 1347 to 1351 attracted many audiences , which had a significant impact on the society . It seems that Shariati's teachings were based on an ideological and political interpretation of Islam with direct ( and undisguised ) influences from Marxism, Socialism and Existentialism , which established its intellectual foundations . For this reason, this article aims to examine Ali Shariati' s political ideas and at what level Shariati's political thoughts are connected to the components of political thought , political philosophy , and political theory . Therefore, with the research approach of documentary analysis based on Quentin Skinner's intentionalist hermeneutic method , as the basis of the present research , " contexts " and " motives " and " author's intention " in the intellectual life and works of Ali Shariati are investigated and recognized . .

    Keywords: Political Thought, political philosophy, Political Theory, ideology of thought, Ali Shariati}
  • Ramin Madadlou *

    Ali Shariati (Ph.D.) is a thinker who has tried to describe and introduce Islam in the context of socialism with sociological approaches and utilizing historical data and minimal philosophical views. In this endeavor, justice was a central concept shaping the ideal society of Shariati, called the Middle Ummah (Middle Community). By manipulating conventional socialism, using its various modes, and also incorporating Islamic beliefs into its structure, he tried to use socialism as a context for introducing Islamic vision to build an ideal religious society. In this religious ideal society characterized to be a dual-rooted one named “Classless Monotheistic Society”, justice was the spirit governing it, which tuned it with the system of creation. On the path to build a theory of justice shaping a classless monotheistic society, Shariati passes through the four stages of theorizing; however, contradictions appear in the stages more elaborated by him and a great deal of ambiguity is also seen where he has chosen to give brief explanations. Thus, Shariati’s theory of justice is an incomplete theory containing many innate contradictions and ambiguities. The flaw in Shariati’s justice theory is so serious that the authors claim that what is inherited from Shariati is not a coherent theory of justice; rather, it is an initial design of a theory of justice in the context of Islamic socialism.

    Keywords: Ali Shariati, Justice, Qest (Fair Dispensation), Socialism, Islam, Alawi Shiism, Classless Monotheistic Society}
  • طهماسب علی پوریانی*، زهره همتی

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات رنسانس و رفرماسیون بر اندیشه دکتر علی شریعتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شریعتی اسلامی را می خواست که با جهان مدرن امروزی در ارتباط باشد و به کار آباد کردن دنیای مومنان بیاید؛ به عبارتی شریعتی درصدد بود رنگ ارتجاع، عقب ماندگی و جهل را از اندیشه دینی پاک کند. روش او «تصفیه و استخراج منابع فرهنگی» بود. وی در رنسانس و پروتستانیسم اسلامی، اولا با بازگشت به سرچشمه ها و ثانیا با زمینی و دنیایی کردن اغراض دینی و الگوهای رفتاری، آنها را در دسترس عموم مردم جامعه قرار داد. شریعتی در تلاش بود با بازخوانی مفاهیم دینی و الگوهای اساسی اسلامی، جامعه را که به وسیله مذهب دچار رکود شده بود، مجدد به وسیله نیروی دین و مذهب بیدار کرد.

    کلید واژگان: علی شریعتی, مذهب, رنسانس, رفرماسیون, دین}
    Tahmasb Aliporiani *, Zohreh Hemmati

    The purpose of this study is to study the effects of Renaissance and Reformation on Dr. Ali Shariati's thought. The research method was descriptive-analytical and the results showed that he wanted to be connected to the modern world today and be useful to grow the world of believers; In other words, Shariati sought to erase the color of reaction, backwardness, and ignorance from religious thought. His method was "refining and extracting cultural resources." In the Islamic Renaissance and Protestantism, he made them available to the general public, first by returning to their origins and secondly by grounding and secularizing religious motives and patterns of behavior. Shariati sought to revive a stagnant society through religion by re-reading religious concepts and basic Islamic patterns.

    Keywords: Ali Shariati, Renaissance, reformation, Religion}
  • محمد جواد غلامرضا کاشی*، سوسن ویسی

    این مقاله حول مساله اقتدار و نسبت آن با سوژه آزاد مدرن در ایران امروز اختصاص دارد. فرض مقاله آن است که سامان دهی سیاسی جامعه ایرانی از مقطع ورود به دوران مدرن، جز با وصول به الگویی از نسبت میان اقتدار و سوژ گی مقتضی جامعه مدرن امکان پذیر نیست. در دوره های مختلف تلاش های متعددی برای برساختن این دوگانه صورت پذیرفته است به طوری که می توان استدلال کرد؛ تنها اندیشه هایی در عرصه سیاسی ایران اثرگذار بوده اند که در زمینه برقراری نسبت میان سوژه مدرن ایرانی و الگویی از اقتدار سیاسی نقشی ایفا کرده اند. نویسنده در این مقاله می کوشد تا نشان دهد که میراث فکری برآمده از آراء دکتر علی شریعتی، اگرچه خود نیازمند بازخوانی انتقادی است، هم بیانگر مضمون بحران های امروزی ماست و هم طرح اولیه ای برای بازاندیشی نسبت به اقتدار سیاسی و سوژ گی مدرن در ایران امروز به دست می دهد.

    کلید واژگان: سوبژکتیویته, اقتدار, روشنفکری دینی, مشروعیت سیاسی, علی شریعتی}
    Mohammad javad gholamreza kashi*, Susan Veisi

    This article focuses on the issue of authority and its relation to the modern free subject in Iran today. The hypothesis of the paper is that the political organization of the Iranian society from the time of the arrival of modern times, with the exception of a model, is not possible with a model of the relation between the authority and the subject of the modern society. The failure of this model has been an explanatory factor of political legitimacy in modern Iran. Of course, various attempts have been made to construct this duality in such a way that it can be argued that only ideas in the political arena of Iran have played a role in establishing a relationship between the modern Iranian subject and a model of political authority. In this article, the author tries to demonstrate that the intellectual heritage deriving from Dr. Ali Shariati's thoughts, although he himself needs to be criticized, provides a preliminary plan for rethinking political authority and modern subjects in today's Iran. This article specifically explores the relation between subject and authority in Dr. Shariati's thoughts.

    Keywords: Subjectivity, authority, Religious Intellect, political legitimacy, Ali Shariati}
  • Majid Ostovar*
    The Islamic Revolution of Iran has included symbolic aspects. The fundamental question of the article is that, what are the symbolic aspects of the Islamic Revolution of Iran and why the Islamic Republic of Iran has used these features to influence Islamic countries? Since the bearers of the word and the symbolic goods have the most legitimacy in social and political fields, this revolution has influenced Islamic countries through language and spiritual messages. Therefore, the hypothesis of the article was that the Islamic Republic of Iran, having relied on the symbolic aspects of the Islamic Revolution movement, soon passed the geographical boundaries and placed the Muslim world under the influence of the power of Islamic-Shiite symbols. As a result, Iran based on the intellectual and cultural capital of great minds and clerics, and the creation of a symbolic struggle, provided grounds for reflecting the Islamic Revolution in Islamic countries.
    Keywords: Islamic revolution, Symbolic Language, Islamic Countries, Ali Shariati, Imam Khomeini (R.A.)}
  • سید مرتضی هزاویی، علی زیرکی حیدری
    اهمیت بررسی افکار شریعتی در این است که ضرورت بررسی مضمون فکری او و چگونگی تاثیرگذاریش بر نسل جوان جامعه را هرچه بیشتر بر ما آشکار می سازد. ضرورت بررسی و تبیین ابعاد مختلف اندیشه سیاسی شریعتی در راستای هرگونه پژوهش پیرامون تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر به ویژه دهه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی آشکار می شود. برای تحدید موضوع، در نوشتار حاضر وجهه دین اندیشی شریعتی را با تکیه بر حادثه عاشورا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی بررسی می کنیم. در این زمینه، پرسش اصلی پژوهش این است که خوانش شریعتی از اسلام سیاسی، به ویژه واقعه عاشورا دارای چه ویژگی هایی بوده است؟ در پاسخ به این پرسش مدعای پژوهش عبارت است از اینکه با توجه به ویژگی نواندیشانه ای که در تفکر دینی شریعتی وجود داشت، می توان خوانش وی از تاریخ اسلام را خوانشی نوآیین خواند که امروزه با عنوان «اسلام سیاسی» شناخته می شود. بر این اساس، این نوشتار در سه محور اصلی بررسی و ارائه خواهد شد: 1. مفهوم شناسی «اسلام سیاسی» و شاخصه های آن در اندیشه سیاسی شریعتی؛ 2. خوانش جدید از تاریخ اسلام به مثابه «اسلام سیاسی» در مجموعه افکار شریعتی؛ 3. تجلی عاشورا به مثابه نماد «اسلام سیاسی» در اندیشه شریعتی.
    کلید واژگان: اسلام سیاسی, شهادت, عاشورا, علی شریعتی}
    Seyed Morteza Hazaveie, Ali Ziraki Heydari
    Shariati's ideas and thoughts on the importance of the need to examine the content of his thought and how its effectiveness on the younger generation of our society as much as reveal. Of Shariati the most famous Iranian intellectuals in the decade of 40 and 50 have mentioned that was unparalleled popularity among academics and elites. Because the words and rhetoric without Bdlysh compelling narrative stories with commentary converts from Islam, which mesmerized the audience.
    The need to examine and explain the various aspects of political ideology law to any research on contemporary political and social developments in Iran, especially the decade leading up to the Islamic Revolution is obvious. In order to limit the topic, the article examines the image reflection religion law by relying on Ashura event, using cross - paid. In this context, the key question is that the reading of the Shariati of political Islam, especially the Ashura event What characteristics have you been? In response to this question is that the claim of the innovative features that religious thought there was a law, it can be called that converts Her reading of Islamic history reading today as "Political Islam" is known. Accordingly, this article will be reviewed along two main axes: 1. How new reading of the history of Islam in Mjvە thoughts Shariati; (2) the expression of Ashura as a symbol of "political Islam" in the idea ofShariati
    Keywords: Ali Shariati, Political Islam, Ashura, Shahadat}
  • سید محمدعلی تقوی، محمدرضا ملایی*
    عقب ماندگی جوامع اسلامی یکی از مهم ترین دغدغه های اندیشمندان معاصر مسلمان بوده است و آنان به روش های مختلف به این امر واکنش نشان داده و در پی چاره جویی بر آمده اند. در این مقاله چرایی عقب ماندگی مسلمین و راه های برون رفت از آن در آراء دو تن از متفکران مسلمان معاصر یعنی علی شریعتی و فتح الله گولن مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و هم چنین با بهره گیری از سخنران ها و منابع اینترنتی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد گولن و شریعتی هردو به موضوع عقب ماندگی مسلمین توجه ویژه ای داشته اند، اما هیچ کدام از زاویه نظریات جامعه شناسانه یا اقتصادی توسعه به این مسئله ننگریسته اند، بلکه به مثابه اندیشمندان دینی مدرن آن را مورد بررسی قرار داده اند. هردو اندیشمند به عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عقب ماندگی اشاره می کنند، ولی اصلی ترین عامل داخلی را دور شدن از اسلام واقعی می دانند و برای برون رفت از عقب ماندگی نیز ارائه یک نگاه نو به اسلام را ضروری می شمارند. شریعتی اسلام را در قالب یک ایدئولوژی انقلابی مطرح می کند که دارای برنامه های جامعی برای زندگی بشری است تا از این طریق تحرک و بیداری را به جامعه ی اسلامی بازگرداند. گولن نیز با تاکید بر ایمان و اخلاق، مسلمین را به حضور فعالانه در عرصه های اجتماعی دعوت می کند؛ اما برداشت او از اسلام در قالب یک آئین مدنی ارائه می شود.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: اسلام, راه رهایی, عقب ماندگی, علی شریعتی, فتح الله گولن}
    Seyyed Mohammad Ali Taghavi, Mohammad Reza Mollaei*
    Most Muslim thinkers believe that, after a golden period of culture and civilization, Islamic societies are now in decline, which has become more obvious in recent centuries due to the contact with the West. Having become conscious of their underdevelopment, Muslims reacted to this problem in various ways. In this article, the causes of such underdevelopment and the way out of it are examined, on the basis of views of two contemporary Muslim thinkers: Ali Shairati and Fethullah Gülen. The findings of the research indicate that both thinkers have been concerned with the issue of the decline in Islamic societies. Nevertheless, they did not view the issue from a sociological or economic perspective, but considered it as modern religious thinkers. Both point to political and socio-cultural causes of the decline, but regards Muslims’ distance from the true Islam as the main cause, considering the need for a new account of Islam as the way out the crisis. Shariati speaks of Islam as a revolutionary ideology encompassing a comprehensive plan for human life. Also, Gülen calls Muslims for active participation in social arena, while introduces his account of Islam within a civic framework
    Keywords: Fethullah Gülen, Ali Shariati, Islam, underdevelopment, emancipation}
  • امین نواختی مقدم، حمید سرمدی
    هدف از نگارش این پژوهش، بررسی تطبیقی نقش امام خمینی و دکتر علی شریعتی در بسیج انقلابی انقلاب اسلامی می باشد. انقلاب 1357 موسوم به «معجزه کبیر قرن» موجب ظهور ایدئولوگ های بزرگی در نقش بسیج گری انقلاب شد که بی تردید نقش این دو شخصیت به وضوح قابل مشاهده است. نگارندگان معتقدند به دلایل عدیده ای نقش امام خمینی در فرایند بسیج انقلابی، فراگیرتر از دکتر شریعتی است و برخلاف جمعی از اندیشمندان و محققان برجسته انقلاب که به دکتر شریعتی به عنوان رهبر فکری و ایدئولوگ اصلی بسیج گری انقلاب نظر دارند، استدلال این پژوهش این است که نقش امام در این خصوص بی بدیل بوده، شامل همه اقشار جامعه اعم از توده و روشنفکر می شد و گفتمان خمینیسم در روند مبارزات انقلابی و نیز استقرار نظام جمهوری اسلامی گفتمان مسلط بود، ولی بسیج گرایی دکتر شریعتی عمدتا به محافل روشنفکری و آکادمیک محدود می شد و حیطه شمول آن محصورتر بود.
    کلید واژگان: امام خمینی, دکتر علی شریعتی, انقلاب اسلامی ایران, بسیج سیاسی, ایدئولوژی اسلامی, روشنفکران, گروه های چپ و مارکسیستی}
    A. Navakhtimoghaddam, H. Sarmadi
    In the paper, it has been intended to survey Imam Khomeini and Dr. Ali Shari`ati`s roles in revolutionary mobilization comparatively. Islamic Revolution of the year 1357, called as great miracle of the century, led to appearance of great ideologists in the field of mobilizing of revolution of whom these two persons are clearly appear. On authors` proofs, Imam Khomeini`s role in the field has been rather more extended to that of Ali Shari`ati and, contrary to the claim of some outstanding scholars of the revolution viewing the latter as the main ideologist of revolutionary thought, the former`s role, including all peoples in every class and group has been of no example. It has been shown that Imam`s discourse during the period before revolution and after it, has been dominant; while that of Shari`ati has been limited to academic and enlighenment circles and, therefore, more limited.
    Keywords: Imam Khomeini, Ali Shariati, Islami Revolution of Iran, Political Mobilization, Islamic Ideology, Those of Enlightenment, Left, Marxist Groups}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال